איטליה - טיול ברומא, קפרי וחוף אמלפי

מסלול אפשרי לטיול של שבוע באיטליה יכול להתחיל מרומא, להמשיך לעיר המשוחזרת פומפיי ולכפרים באזור סורנטו, ששוכנים על מדרונות הצוקים עד קו החוף. מכאן אפשר להמשיך לאי קפרי עם המערה הכחולה המפורסמת, לטייל קצת באזור אמלפי ולעשות את הדרך חזרה לרומא. לפניכם מסלול טיול ביעדים אלה עם טיפים מועילים שיעזרו מאוד בתכנון המסלול.

איטליה - טיול ברומא, קפרי וחוף אמלפי  - תמונת קאבר

בכתבה זו:

הגעה ולינה בפיומיצ'ינו

הטיסות שהזמנו היו של סאן-דור (בטיסות אל-על) וכללו טיסה הלוך לרומא ביום ראשון ה- 28/2, וחזרה ביום שישי. היות והטיסה אמורה היתה לנחות מאוחר בערב, משם המשכנו לעבר מציאת מלונות ברומא. חיפשנו מלון באיזור נמל התעופה פיומיצ'ינו, על מנת לשוב בבוקר לשדה ולקבל את הרכב השכור שהזמנו. לסוכן הנסיעות היו הצעות יקרות לגבי מלון, ולכן חפשנו באתר www.booking.Com והימרנו על אחת מהן, שבדיעבד הצדיקה את עצמה. שם המלון: Hotel Club Isola Sacra, בעלות של 55€ ללילה. פקידת הקבלה במלון אמרה שאם היינו מזמינים במישרין במלון, העלות היתה 99€ ללילה. המסקנה ברורה. החדרים נקיים (יש אופציה לחדרים ללא עישון), חניה צמודה (מאיתנו לא גבו כסף) וארוחת הבוקר עשירה. בו במקום החלטנו כי את הלילה האחרון נזמין שם באותה דרך, וכך נחסוך את הלחץ והפקקים ביום החזרה. אתר המלון: www.hotelclubisolasacra.It . חשוב לציין, כי יש שאטלים ישירים מנמל התעופה למלון ובחזרה וגם לתחנת הרכבת טרמיני. השאטל לרומא עולה 12€ ולנמל התעופה 6€. השאטלים הינם בשעות קבועות ודורשים רישום מראש. היות והגענו מאוחר בערב, לקחנו מונית למלון (20€). אם זה לא היה יום ראשון, אזי המחיר היה 15€.

הדרך לחוף אמלפי

נסענו בבוקר בשאטל לנמל התעופה (טרמינל A) וקיבלנו את הרכב שהזמנו. עלינו על האוטוסטרדה דרך יציאה 19 מהכביש ההיקפי (Gar) לכיוון פומפי (Pompeii). עלות הנסיעה בכביש המהיר היתה כ-12€. פומפיי היא עיר שקיימת באיטליה, לצד העיר המשוחזרת, שנקברה תחת לבה בעת ההתפרצות של ההר וזוב בשנת 79 לספירה. מהכניסה לאתר ומהכביש (הרעוע) לא מבחינים בגודל האתר ורק כשמסיירים בפנים עומדים על טיבו וגודלו העצום. קיים מגרש חניה עירוני מול הכניסה לאתר ומגרש פרטי נמצא בסמוך. החניה במגרש העירוני עלתה 3€ לשעה. הסיור במקום מצריך עד שעתיים, תלוי במידת ההתענינות ועומק הסיור. טלפון: 08-1857-5348/9. שאלתי באתר איך מגיעים להר וזוב, אבל התברר שעברנו אותו והביקור מחייב סיבוב די גדול, אז ויתרנו.

נסענו דרך סורנטו (Sorrento) למלון שהוזמן, וה-GPS הנאמן הביא אותנו עד למקום, שנקרא Pensione Pellegrino בעיירה פראיאנו (Praiano). האתר שלו: www.pensione-pellegrino.It. כבר לאחר סורנטו רואים את הנופים הנהדרים של כפרים ציוריים, המשתפלים על מדרונות הצוקים עד לקו החוף. בדרך עוברים גם את העיירה המקסימה פוזיטנו (Positano) שבקיץ יוצאות ממנה הפלגות ישירות לאי קפרי (Capri). עלות השהיה במלוננו היתה 100€ ליום, כולל ארוחת בוקר מושקעת. בעל הבית עומד לרשותכם ולשירותכם במתן עצה והדרכה. עם זאת, היה קושי בהתחברות ללפטופ (בעל המלון דיווח על תקלה), ובחדרים אין שלוחות של טלפון, כך שמי שמחכה שיתקשרו אליו, יביאו לו טלפון אלחוטי לניהול שיחותיו. פרט לכך – אין הערות.

נסיעה והפלגה לקפרי

ביום השלישי נסענו לקפרי. בעונה עצמה מתבצעות 3 הפלגות יומיות לקפרי גם מפוזיטנו. אנו נסענו לנמל בסורנטו (22 ק"מ ממקום שהותנו), קיים שילוט מתאים. בזמן שהותנו לא התאפשרה כניסה למערה הכחולה בקפרי בשל ים גבוה. שימו לב להארות החשובות הבאות:

• יש בסורנטו חנייה צמודה לנמל. התעריף: 15-18 € לכל היום (ללא השארת מפתחות).
  • לוח הזמנים של ההפלגות קבוע, אבל יתכן כי בעונה הבוערת מוסיפים הפלגות ויש לעקוב. טלפון בקפרי: 081-837-75-77.
  • ברזומה של האיטלקים, עמידה בלוח הזמנים אינה אופיינית, אבל לפחות במקרה שלנו, האניה הפליגה בדיוק בזמן. כך אירע, שפספסנו הפלגה אחת (שהצריכה המתנה מיותרת של שעה ורבע). קחו זאת בחשבון.
  • אמנם הירידה לנמל מקפרי צריכה לקחת לא יותר מ- 10 דקות, אבל בדרכים הצרות, יתכן שיווצר פקק עקב רכב כבד או רחב שתוקע את כל המעבר, וכך הלכה הספינה.
  • יש 2-3 חברות על הקו, שאינן שטות באותם זמנים, לכן תמיד לקנות כרטיס רק לכיוון אחד. הם אוטומטית מוכרים כרטיסים לשני הכיוונים (אם רכשתם הלוך ושוב אזי התחייבתם לחזור עם הספינה שאיתה באתם!). יצוין, כי ממילא אין הנחה על כרטיס הלוך ושוב (27€).
  • בנמל ועל האוניה נטפלים אליכם "דורשי טובתכם" ומציעים לכם לנסוע איתם את כל הנסיעות בקפרי תמורת 17.5€. היות והנסיעות באוטובוס מהנמל עולות 1.4€ לעיר קפרי, או 1.8€ לאנה-קפרי (בכיוון אחד), תעשו לבד את החשבון... בכל מקרה, מדובר על נסיעות קצרות. יצוין, כי לאנשים אלה יש אוצר מילים בסיסי בעברית, ואם סירבתם להצעתם הנדיבה, זה כולל גם כמה קללות.
  • בנמל בקפרי (Marina Grande) יש נקודת Information, לרבות מידע על זמני הנסיעות של האוטובוסים באי.
  • ספינות לקפרי יש גם מנאפולי, אבל זה כבר מעבר לתחום טיולינו.

שטנו באניה ועלינו ישר לאנה-קפרי (Anacapri). כאן נמצאת וילה סן-מיקלה, שהיתה ביתו של המדען השבדי אקסל מונטה, וכרגע מתפקדת כמוזיאון. מהמרכז יש רכבל (של כסאות חד מושביים) להר מונטה סולרו. יתכן שלשם תצטרכו לקחת משהו חמים. כרטיס עולה 9€ והנסיעה בכל כיוון אורכת 12 דקות. הנוף מהפיסגה יפה מאד ולא כדאי להחמיצו. עם זאת, השטח המסחרי העיקרי של האי נמצא בעיר קפרי. במועד שהותנו, כל החנויות היו בעונת השיפוצים, מרביתן חנויות של רשתות ידועות מעולם האופנה. יש גם מפעל לייצור בשמים, על בסיס לימון (שהינו הפרי האופייני לאיזור כולו). אנו פנינו משם בסיור חצי מודרך (עם אשה מקומית טובת לב) לגינה, שממנה רואים את הצוקים בים וגם את השביל הארוך להולכי רגל שיורד עד לחוף. כששבנו לסורנטו, ערכנו סיור קצר בעיר (ממש מעל הנמל). מי שיחזור למלונו בשעות החשיכה (כמונו), יפסיד את המראה המרהיב של המפרץ וחבל.

סיור באיזור אמלפי

הערה מקדימה: הכביש הראשי (המקביל לקו החוף) הינו צר ופתלתל ומחייב תשומת לב מרובה. בדרך כלל, במרבית העיקולים יש מראה, המאפשרת לנוהג לראות מי נמצא מהעבר השני של העיקול, ולהערך בהתאם. מהירות הנסיעה אינה גבוהה, וכשיש רכב בנתיב הנגדי יש להאט ולעיתים לעצור. יש להביא בחשבון כי למרות הכביש הצר, יש לעיתים מכוניות שחונות בנקודות שונות לאורכו. סכנת חיים ממשית היא כאשר מולכם מגיעים אוטובוס או משאית. בדרך כלל הם נותנים צפירה לפני העיקול, אבל לא ניתן לסמוך על כך וכשהם מולכם, צריך פשוט לעצור ולבדוק אם אתם או הוא יכולים להמשיך! מובן כי בלתי אפשרי כמעט לבצע עקיפה בכביש כזה ואם לפניכם נוסע במקרה תלת אופן מקרטע ומעשן, צריך לדעת לסבול בשקט. אנשי האיזור התאימו את עצמם לתנאי הנהיגה הנדרשים ומה איתכם?

היום הרביעי הוקדש לטיול באזור. בדרך לאמלפי עצרנו ב- Grotta Dello Smeraldo (מערת הברקת או האיזמרגד). העלות: 5 €. מדובר על ניקבה חשוכה החצובה בסלע, ששטח קטן ממנה מואר באור ירקרק. האור מגיע מפתח תת-קרקעי, שממנו נכנס אור המשתקף במים. היינו לבד עם הצוות המפעיל את האתר, והם קראו לנטיפים במערה בשמות ישראליים למהדרין: ביבי, ציפי וכו'. גם להם היה אוצר מילים מוגבל בעברית ובמיוחד "משהו, משהו". משם נסענו לאמלפי. העיר היתה מוצפת במבקרים, ולפיכך החניה התאפשרה בחניון עירוני מעט מרוחק (3€ לשעה). עשינו סיור במרכז העירוני התוסס שלה וחזרנו לרכב.

רצינו לבקר ברוולו (Ravello), הנמצאת מעל אמלפי, אך בדרך ראינו הפניה לתצפית Torre Dello Ziro בכפר פונטונה (Pontone) ואכן, המראה מלמעלה של המפרץ מפצה על המאמץ (ללא תשלום). משם נסענו לרוולו. יש שם נוף יפה. על שאר הדברים ניתן לוותר (שתי הוילות Rufolo  ו- Cimbrone, עם גינות ואותו נוף). המשכנו וירדנו חזרה להמשך הכביש לכיוון סלרנו (Salerno). בדרך עברנו ליד שתי עיירות חמודות: Minori ו- Maiori, לא עצרנו, אך יש להן רצועות חוף ארוכות יחסית, ההופכות בערב לטיילת איטלקית טיפוסית של ברנשים וחתיכות (לפחות בעיני עצמם). בעיירה סלרנו אין יופי מיוחד או נקודות חן. היא סואנת ומאובקת ולאחר שיטוט במדרחוב שלה, חזרנו לבסיסנו בפראיאנו. חשוב לציין, כי לאורך הדרך בין סורנטו לסלרנו יש מספר חנויות למוצרי קרמיקה מייצור עצמי. זה רעיון למי שצריך להביא מתנות, ורוצה שזה יהיה לפי הזמנה אישית ולא יקר.

הדרך חזרה דרך רומא

יצאנו מוקדם מפראיאנו כדי להגיע לרומא. עברנו דרך מנזר Montecassino. בשל הגשם נמנעה מאיתנו תצפית פנורמית. המנזר נמצא על ראש גבעה, המרוחקת מעל 7 ק"מ מהעיר קסינו (Cassino). הוא גדול ומרשים והיה לו תפקיד בהיסטוריה, לרבות עיכוב התקדמות הכוחות הגרמנים בימי מלחמת העולם השניה. משם נסענו לרומא. העדפנו לחנות על נקודה בכביש ההיקפי (Gar), לשלם 3 € על חניה מסודרת ומפוקחת ולקחת מטרו העירה. הנסיעה במטרו עולה 1€ והיא תקפה למשך שעה ורבע, לרבות באוטובוס. ביקרנו באתרים הקלאסיים: בית הכנסת, הגטו היהודי, הקולוסיאום, פונטנה די-טרבי והמדרגות הספרדיות.

חזרנו במטרו, עברנו דרך תחנת טרמיני המושמצת והעמוסה עד להתפקע (תארים המגיעים לה בזכות), לקחנו את הרכב ונסענו למלוננו (יציאה 30 מהכביש ההיקפי), אותו אחד בו שהינו ביום הראשון לביקורנו. בבוקר מוקדם נסענו לנמל, החזרנו את הרכב ב-Terminal A, משם לדלפקי אל על באיזור T5 ב- Terminal C ומשם בחזרה הביתה בדרך הרגילה.

• סיכום ההוצאות העיקריות לשניים: טיסה, רכב, לינה, קפרי, דלק, שונות - סך הכל בשקלים כ-9,400 ₪. סה"כ עברנו ברכב 820 ק"מ. מחיר ליטר בנזין שואף ל-1.4 € לליטר.
  • כל המחירים הנקובים בכתבה הינם ליחיד, אלא אם צוין אחרת.