ג'ט לג - על התופעה ודרכי התגוננות, כדי לא לאבד את הראש

אחד המטרדים הניצבים בפני כל מי שמעוניין לצאת לנופש או אף לנסיעת עסקים ובייחוד בטיסות ארוכות, הוא הג'ט לג - היעפת, שיכולה לשבש לנו את היום שאחרי הנחיתה, לעייף אותנו, לגרום לנו להיות חולים ואפילו לגרום לנדודי שינה. אז מה עושים בכדי להתמודד עם התופעה וכיצד ניתן להתכונן אליה ואף למנוע אותה? רבות הדרכים.

מאת: יעל כפיר - מערכת אתר למטייל
הכתבה הוכנה בעזרתה המקצועית של ד"ר אנט - מנהלת פורום בריאות

בכתבה זו:

מה זה לעזאזל ג'ט לג?

לצד השמחה שביציאה לנופש או לטיול ארוך, טיסה לחו"ל ובמיוחד כזו שנמשכת על פני שעות רבות, עלולה לגרום לתחושות לא נעימות ובייחוד לתופעה אחת מרכזית – ג'ט לג (Jet Lag), תופעה שקרויה בעברית – יעפת. הג'ט לג הוא בעצם שיבוש בפעילות השעון הביולוגי, שנגרם כתוצאה משינוי אזור זמן. ג'ט לג הוא הכינוי למשך הזמן שנדרש כדי להחזיר את פעילות השעון הביולוגי לפעילות תקינה. ג'ט לג עלול להופיע גם לאחר טיסה בת ארבע שעות בלבד, אך לרוב, מגיע עם תופעות לוואי חזקות יותר, ככל שהטיסה ארוכה יותר.

צילום: ליאור כהן

ג'ט לג - איך תדעו שיש לכם אחד כזה?

תופעות הלוואי של הג'ט לג מופיעות לרוב, כתחושות פיזיות לא טובות: עייפות, כאבי ראש, עצבנות, חוסר שקט, צינון, חולשה, בעיות בדרכי העיכול, חוסר מוטיבציה וחוסר מצב רוח. 

ממה מושפעת תופעת הג'ט לג ולמה כדאי לטוס למערב?

  • אזורי זמן - הג'ט לג ותופעותיו מושפע ממספר אזורי הזמן שנחצו במהלך הטיסה.
  • כיוון הטיסה - טיסה לכיוון מזרח גורמת לג'ט לג קשה יותר, מאשר טיסה לכיוון מערב.
  • גיל ונטייה - אנשים שונים עשויים להיות מושפעים מכך בצורה אחרת ואילו אנשים צעירים יכולים לחוות את התופעה בצורה פחות קשה ממבוגרים.
  • חשיפה לאור יום - מומלץ לספוג כמה שיותר שמש ואור יום לאחר הנחיתה.
  • פעילות גופנית - מומלץ לנוע ולהיות פעילים עד כמה שניתן.
  • תזונה - מומלץ לאכול ארוחות קלילות ולשתות הרבה מים.
  • רמת מלטונין - הורמון המווסת את קצב השינה, ניתן ליטול באופן מבוקר כדורי מלטונין.
  • זמן הטיסה - כשטסים בשעות היום, אין צורך בשינה ולכן הנחיתה תהיה רכה יותר.

כיצד ניתן לגרום להקטנת הג'ט לג לפני הטיסה

  • יש להקפיד על ארוחות מסודרות בשעות קבועות, לאכול אוכל קל ולא כבד.
  • יש להקפיד על שינה מסודרת בלילה ובכך ניתן להקל על הג'ט לג בעתיד.
  • ניתן להזיז את השעון בשעה אחת בכל יום בימים שלפני הטיסה, פעולה זו תקל על ההסתגלות ביעד החדש.
  • מומלץ להימנע מטיסות ביניים עם זמן המתנה ארוך, דבר העלול לשבש את מערכות הגוף ואת השינה הסדירה.

ג'ט לג - יש גם מה לעשות בזמן הטיסה

  • הקפידו לשתות הרבה, לפחות כוס מים אחת לשעה (האוויר במטוס מאוד יבש ודחוס).
  • נסו להמנע משתיית אלכוהול, העלול להגביר את תופעת ההתייבשות ואת תופעות הג'ט לג.
  • נסו להיות פעילים גם בטיסה והרבו לצעוד ממושבכם לאורך המטוס (מבלי להפריע לדיילים).
  • בטיסת לילה מומלץ לישון ואילו בטיסת בוקר מומלץ להישאר ערניים.
  • לא תמיד מומלץ לאכול בטיסה, לכן, אם אתם רעבים איכלו משהו קל.
  • שבו במקומות מרווחים, נסו לשבת ליד יציאת החירום או בקדמת המטוס.

אחרי הנחיתה - לא נותנים לג'ט לג להרוס לנו

  • פעילות: היו כמה שיותר פעילים מרגע הנחיתה וצעדו ברגל ולא באמצעות מסועים ומדרגות נעות. נסו לעשות קצת מתיחות ותרגילים.
  • שתו מים: המשיכו לשתות כמויות גדולות של מים, שטפו פנים והתרעננו.
  • תרופות: ניתן להשתמש בכדור מלטונין במטרה להאיץ את הסנכרון של השעון הביולוגי לסביבת הזמן החדשה. את הכדור יש לקחת 60 דקות לפני השינה. מומלץ רק למי שטס טיסה מאוד ארוכה ורק בהמלצת והוראת רופא. גם כדורי שינה יכולים לעזור לישון טוב בלילה שלאחר הנחיתה.
  • שינה בלילה: מומלץ להימנע משינה בשעות היום.
  • מנוחה ורגיעה: עם הגעתכם ליעד, נסו לעשות אמבטיה, שתרגיע אתכם וניתן להשתמש בשמנים אתריים.
  • אור יום: חשיפה של הגוף לאור שמש לאחר טיסה ארוכה, יכולה לעזור לאיפוס השעון הפנימי של הגוף. בימים הראשונים של החופשה שלכם, תנו לאור הבוקר למלא את החדר. ככל שהגוף שלכם יהיה חשוף יותר לאור יום רגיל, כך הוא ישוב לעצמו מהר יותר.
יש לכם שאלות נוספות על ג'ט לג והתמודדות איתו? היכנסו לפורום בריאות ושאלו!


לתחילת הכתבה

לפניך כתבות נוספות מאתר למטייל שעשויות להיות לעזר:

תגובות

רוצה להגיב לזה? יש להתחבר לאתר:

 

תגובות פייסבוק

סגור
0

בחרת להירשם לעידכונים על:

    כדי שנשלח לך את התכנים הנכונים בזמן המתאים לנסיעה שלך, כדאי לציין:
    או תאריך אחר בו נפסיק לשלוח עידכונים.

    כדי להשלים את התהליך אנא:

    או התחבר\הירשם לאתר
    ×
    הפעלת נגישות