הונגריה - טיול משפחתי

בהונגריה תוכלו למצוא, מעבר לטירות המקסימות, גם עיירות קטנות יפהפיות בצידי הדרך, איים קטנים, אוכל ויין משובח. בטיול קצר תגלו טבע, ערים ותרבות מעניינת.

הונגריה - טיול משפחתי - תמונת קאבר

בכתבה זו:

מתחילים בבודפשט

יצאנו לכיוון הונגריה בסוף ספטמבר. לאחר שהפסדנו כחצי יום עקב שביתה בנתב``ג, כל מה שנשאר לנו לעשות, עם הגעתנו, היה להסתובב קצת בבודפשט... וכך עשינו. במטרו הכחול נסענו עד לתחנת Lehel Ter ומשם הלכנו ברחוב Vaci ut (לא ואצי המפורסם). עברנו את קניון ווסאנד ואת תחנת הרכבת ניוגאטי, עשינו קניות בסופר שליד תחנת המטרו (כחול) וחזרנו למלון.

למחרת, מתחנת המטרו הכחול אראני (Arany) הלכנו לכיוון כיכר הגיבורים. בדרך ראינו את בית האופרה והבזיליקה של אישטוון הקדוש. ברחוב אנדרשי יש מה לראות, אך אם אתם לא ממש אוהבים ללכת ברגל במטרו הצהוב תגיעו עד לכיכר. המשכנו לארמון ויידהוניאד (Vajdahunyad). מקום מדהים, שווה לראות גם את הפארק מאחוריו. המשכנו לעבר גן החיות וישבנו בבית קפה (לא זוכרת את השם). אחד המלצרים דיבר אנגלית, הקפה היה בסדר, יחסית זול - 520 פורינט (11.5 ש``ח). חזרנו במטרו הצהוב וירדנו ב - Deak ter, משם הלכנו לבית הכנסת. אחר כך המשכנו לרחוב Vaci, שנמצא ליד גשר אליזבת (תחנת מטרו כחול - Ferenciek ter), משם המשכנו לאורך הדונבה עד לפרלמנט שהיה סגור. בדרך חזרה מצאנו סופר שמכר מוצרים מהארץ (רוטשילד - נמצא ברחוב Arany ליד תחנת המטרו).

ביום השלישי לטיולנו המשכנו לכיוון השוק המקורה בעיר. בסוף רחוב ואצי נמצא השוק המקורה, בקומה הראשונה מוכרים מוצרי מזון ובקומה השניה מזכרות. באחד מהטיפים צויין שהכל שם בדולר, אבל זה די רחוק מהמציאות. ישנם דברים יפים ודי יקרים. אני וחברותיי אוספות צלחות מהטיולים שלנו ובשוק המחירים השתנו בכל דוכן, אז לבדוק טוב. מה שכן, את אותם הדברים תמצאו בסנטאנדרה טיפה יותר זול. אחרי השוק עברנו לבודה ונסענו למצודת הדייגים. מתחנת המטרו Moszkva Ter המשכנו ברגל לרחוב Attila ועלינו למצודה דרך הסמטה Karlat. כמובן אפשר לחסוך את הטיול הרגלי הזה ולעלות ברכבל. במצודה ישבנו בבית הקפה עם הנוף הפנורמי המדהים, אבל המקום די איכזב אותנו. הקפה יקר ולא טעים, הסנדוויצ`ים מגיעים בשקית פלסטיק ולא נראים טריים בכלל. לאחר סיבוב קצר במצודה (הכנסיה של מטיאש בשיפוצים) הלכנו לארמון בודאי. בדרך יש שוק קטנטן עם דוכני מזכרות (די יקר).

סנטאנדרה ואסטרגום

למחרת המשכנו לסנטאנדרה, עיירה חמודה מאוד. מגיעים לבטיאני טר ועוברים לרכבת (המסלול מצויין בירוק על המפה), אם יש לכם כרטיס תחבורה כללי, צריך להוסיף 250 פורינט (5.5 ש``ח) נסיעה של 45 דקות. לא הייתה לנו ברירה וקנינו מפה (2000 פורינט כ-45 ש``ח). מומלצת מאוד מסעדת Rab Rabby שנמצאת ברחוב אחד לפני הכיכר המרכזית (לפנות שמאלה), אוכל טוב, התפריט באנגלית עם תמונות, מחירים זולים כ-25 ש``ח למנה. במוזיאון המרציפן יש מה לראות (450 פורינט כניסה - 10 ש``ח), אך בחנות ממתקי המרציפן די יקרים. במוזיאון של מרגיט קובאץ` (700 פורינט כניסה - 15.5 ש``ח), יצירות מרשימות. הקופה במשרד שנמצא בכיכר והמוזיאון עצמו באחת הסמטאות מאחורה. כמו כן בכיכר מצד ימין ישנה חנות מזכרות עם מוכר שיודע 12 שפות - מאוד נחמד. את המזכרות עדיף לקנות בסנטאנדרה.

ביום שלאחר מכן הגענו לאסטרגום. מגיעים לארפד היד (כחול) עוברים את הכביש ומגיעים לתחנת האוטובוסים המרכזית, נסיעה 250 פורינט (5.5 ש``ח) 45 דקות. מהתחנה בעיירה המשכנו ישר ובצומת הגדולה פנינו שמאלה לעבר הנהר, שם יש מפה של העיר. הלכנו ברחוב שנקרא קיס דונה, בדרך ישנו בית קפה Dunakorzo Kavezo. מומלץ מאוד. קפה טעים ביותר ועוגות טריות וטעימות במיוחד. מחירים זולים. עלינו לתצפית וטיילנו ברחובות שליד הנהר, משם חזרנו לתחנת האוטובוס, שילמנו עוד 250 פורינט ואחרי 45 דקות היינו בוישגרד. כדי להגיע למצודה צריך לעצור בתחנה שבה יורדים הכי הרבה אנשים, יש שם כנראה מלון כלשהו או מרכז קניות. אנחנו ירדנו תחנה אחרי ונהג האוטובוס הראה לנו שמהתחנה הזאת אפשר לעלות ברגל. הבעיה הייתה שהגענו לשם נורא מאוחר, בשעה 17.30 קשה להשיג מונית. ניגשנו לאחד הבתים וביקשנו מהדיירים להזמין לנו מונית, הם לא הבינו אותנו ובמקום זה הם הציעו לנו את עצמם בתור מונית. שילמנו 2000 פורינט והגענו למצודה. הנוף מרשים מאוד. לצערנו בתוך המצודה עצמה לא הספקנו לבקר. נדבקנו לזוג דובר אנגלית וביקשנו שיקפיצו אותנו לתחנת האוטובוס, הם היו נחמדים ביותר והחזירו אותנו לבודפשט.

ארז`יבט וסקשפהרבר

ממשיכים לארז`יבט. דרך הגעה - ממוסקבה טר עולים על חשמלית 56 לכיוון צפון. יורדים בתחנה (שלישית או רביעית) של מלון בודפשט. משם פונים לרכבת קטנה (כרטיס התחבורה הכללי מתאים לרכבת זו) שמביאה אתכם לרכבת הילדים, מהתחנה הסופית פונים שמאלה לרכבת הילדים (450 פורינט - 10 ש``ח). בתחנה ארז`י הגי יורדים ומתחילים לעלות למגדל של ארז`יבט. הנוף מדהים. יורדים ברכבל (350 פורינט) אוטובוס 291 עד לארפד היד. אנחנו עצרנו לפני והמשכנו לגלרט בחשמלית מספר 18.

העיר סקשפהרבר (Szekesfehervar) נמצאת בדרום-מערב לבודפשט, הגענו לשם למחרת ברכבת מתחנת Deli. הנסיעה כשעה וחצי, מחיר 350 פורינט. מה שמשך אותנו לעיר זו הוא ארמון בורי (Bory Var). את הארמון בורי בנה לאשתו במשך כל חייו, כל השבוע עבד כצייר ופסל ובסוף השבוע הקדיש את עצמו לארמון. אשתו מתה לפני שהסתיימה בנייתו אבל זה לא עצר אותו, לכשסיים הקדיש את הארמון לכל האוהבים וכשהיינו שם המון זוגות טריים הצטלמו שם. ארמון מיוחד ורומנטי. בארמון המון פסלים וציורים של אשתו של בורי וילדיהם. אפשר להגיע אליו באוטובוס 32 (200 פורינט). לבקש מהנהג לרדת ליד הארמון. מהתחנה חוזרים כמה צעדים ופונים לפי השלט. אי אפשר לפספס. מול הארמון ישנה מסעדה מעולה. מחירים טובים, אוכל מעולה (פחות מ-50 ש``ח לאדם). חוץ מהארמון אפשר להסתובב במרכז העיר ובשתי הכנסיות היפות, אחת בסגנון גותי והשניה בסגנון הבארוק.

טרופיקריום, האי מרגיט והפרלמנט

את היום האחרון הגדשנו לטרופיקריום, האי מרגיט והפרלמנט. כדי להגיע לטרופיקריום - מבטיאני טר לקחנו אוטובוס 86 וירדנו ב- Kosztolanyi Dezso Ter. במפה התחנה של אוטובוס 114 מופיעה בברטוק בלה, אך בעצם התחנה ברחוב האחורי - Bukarest. אי אפשר לפספס את הטרופיקריום. הכניסה 1900 פורינט, אם לקחתם כרטיס הנחה במלון העלות היא 1600 ( 35 ש``ח). המקום מעניין, מתאים לילדים. משם חזרנו באותה הדרך והמשכנו לפרלמנט ולאי מרגיט. אפשר להשכיר שם אופניים - 590 לחצי שעה, 990 לשעה ועוד 200 פורינט לכל שעה נוספת. האי מטופח מאוד. נחמד לבלות שם ביום שמש (הטיול שלנו נפל על שבוע גשמי). אל תשכחו את כרטיסי התחבורה, יש פקחים בכל תחנה והקנסות כבדים.

טיפים

האוכל בבודפשט זול יותר מאשר בארץ. אם תרצו להביא לארץ את היין ההונגרי המפורסם Takaji או כל מוצר אחר, אז המקום הכי טוב הוא סופר Tesco, אנחנו מצאנו אחד בקצה העיר והוא לא מופיע על המפה. אפשר להגיע אליו בטראם 24 - מגיעים לתחנת המטרו (כחול) נדיואראד (Nagyvarad Ter) יוצאים ממנו ורואים פסל של נשר מעץ, עולים על הטראם שנוסע ימינה עד התחנה הסופית שלו (5 או 6 תחנות) ממשיכים ישר, הסופר נמצא מאחורי הגשר (לעבור לצד השני של הכביש). עלות הכרטיס השבועי נכון ל-14.09 - 21.09 הוא 4000 פורינט כ-89 ש``ח.