הונגריה עם ילדים

טיול משפחתי בהונגריה - הונגריה עם ילדים קטנים.

לאחר שחיפשנו מידע על טיול להונגריה עם ילדים, ולא מצאנו פירוט מסודר, אנו מספרים על הטיול שלנו:

רצינו לטייל בחודש ספטמבר 2017 בחו"ל עם בן השלוש ובת השבעה החודשים. מצד אחד, היה צריך לתכנן טיול נוח שמאפשר ספונטניות כי לא ידענו איך הקטנה תסתדר ועד כמה מאתגר לטייל עם שניים, וגם לתכנן שהטיול יכלול נסיעות למרחקים קצרים יחסית (לקטנה סבלנות מאוד מוגבלת). מצד שני, האריזה ותכנון טיול עם ילדים בגיל הזה הצריכו כל כך הרבה משאבים, אז היה לנו חשוב שהטיול יהיה ארוך יחסית (שבוע וחצי) ויכלול, טעימות גם מהעיר וגם מהטבע ושיהיה מגוון. אציין שהיינו באירופה כבר כמה פעמים, אז פחות ציפינו לבקר בעוד כנסיה, או מבצר, והחלטנו לשים דגש גדול יותר על זמן איכות משפחתי.

הונגריה נבחרה בגלל זמן הטיסה הקצר יחסית (שלוש וחצי שעות), מזג האויר בה נוח יחסית בספטמבר (יחסית חמה לארופה. בפועל ירד גשם קל רק ביום האחרון), עלות השהות הזולה (יחסית לפחות למדינות מערב אירופה), והעובדה שהיא יותר מציעה אטרקציות לטיול עם ילדים קטנים (לעומת יוון ובולגריה הקרובות גם הן).

את הטיסות הזמנו 3 חודשים לפני הטיול. טסנו עם חברת וויז אייר בתאריכים לא מבוקשים. הוספנו תשלום לשתי מזוודות גדולות, ובחירת מקומות, כך ש-3 כרטיסים עלו לכולנו בערך 2,600 שח. הטיסה יצאה מטרמינל 1, שכלל באופן מפתיע, משחקייה קטנה ונחמדה, ודיוטי פרי סביר לציפיות.

בדיעבד, היה עדיף להתעקש ללון במקומות עם מכונת כביסה, כך שבפועל היינו נזקקים לפחות ביגוד, ולפחות מזוודה בהתאם. (חשבנו שאם נצטרך, נכבס את הבגדים במכבסה קרובה, אבל ברגע האמת לא רצינו לחכות ליד הבגדים במכבסה או ללכת ולחזור כדי לשים את הבגדים במכונה, להעביר למייבש ולחזור לקחת אותם). מזג האויר הצריך מכנסיים ארוכים, חולצה ארוכה דקה, לעיתים ג'קט או מעיל.

ידענו שסבלנות הילדים מוגבלת ולכן השקענו זמן רב בתכנון הטיול מראש. הזמנו את מקומות הלינה מראש ומיקמנו אותם של מפה של גוגל, ובנוסף מיקמנו על המפה את האטרקציות והמסעדות המומלצות עם פירוט מידע עיקרי לגביהם. כך שברגע האמת, הצבענו על היעד המבוקש, וגוגל רשם את הוראות ההגעה.

לגבי בודפשט, אספנו מידע רב בקבוצת הפייסבוק המאוד פעילה "בודפשט למטיילים", בה מצאנו מידע עדכני והמלצות רבות גם מהישראלים שמתגוררים בבודפשט.

לנוחיותכם מצורפת המפה שלנו. (אטרקציות ירוקות מועדפות יותר, סגולות מועדפות פחות, מסעדות כתומות מועדפות יותר, צהובות פחות, נקודות כחולות הן תחנות שמהן ניתן לקחת את השיט הציבורי על הדנובה.

המטבע בהונגריה הוא פורינט, ו-1000 פורינט שווים קצת פחות מ-15 שח (לצורך הפשטות, כדי לתרגם לשקלים, הורדנו 2 אפסים והכפלנו ב-1.5). קנינו מציינג' בארץ פורינטים ב-750 ש"ח, ובבודפשט המרנו דולרים לפורינט (לפי קבוצת הפייסבוק כדאי להמיר כספים ברחוב הראשי- ואצ'י). בכל בתי המלון שילמנו בכרטיס אשראי, כך גם בסופר, וברשת הסופר פארם ההונגרית (dm) בחלק מהמסעדות והאתרים לא ניתן לשלם בכרטיס אשראי, ובחנויות קטנות.

הטיול:
היינו 5 לילות בבודפשט, 2 לילות באיגר - צפונית מזרחית לבודפשט, 3 לילות בבאלטון ולילה נוסף במלון בשדה התעופה של בודפשט.

בודפשט
בבודפשט לקחנו דירה באיזור בית הכנסת הגדול. את הדירה הזמנו מ-airbnb. זו פעם ראשונה ששהינו בדירה וסך הכל היה מאוד נוח לשהות בדירה מאובזרת כשמטיילים עם ילדים קטנים (מים רתוחים, לחתוך פירות, מרחב גדול יותר כי צריך מקום לעגלת התינוקת וקצת מרחב שהיא תוכל לזחול בו), מצד שני, באחד הימים כשמיהרנו כבר לצאת סגרנו את הדלת בלי לשים לב שהשארנו את המפתח בצדה השני, מה שהסתיים בהזמנת פורץ מנעולים על ידי בעלת הדירה ותשלום שנאלצנו לספוג..(לפחות כולנו היינו בחוץ, ושום ילד לא היה לבד) אבל עדיין היה מדובר בכשליש מחיר לעומת בית מלון. איזור בית הכנסת הגדול מומלץ מאוד לשהייה. את מרבית הטיולים עשינו ברגל בלי להזדקק כמעט לתחבורה.

לגבי התחבורה, ניתן לרכוש חופשי שבועי בכ-70 ש"ח. אולם היות שהמטרו כולל מדרגות רבות וכמעט ולא מונגש לעגלת תינוק, קנינו כרטיסייה של 10 נסיעות בכ-50 ש"ח בערך (ילדים מתחת לגיל 6 חינם). (לשים לב שהכרטיסיה אינה מאפשרת שילוב כלי תחבורה, כך שאם עוברים מהמטרו לטראם או לאוטובוס משלמים בעבור כל כלי תחבורה בנפרד. לעומת זאת ניתן לעבור ממטרו למטרו באותו הכרטיס). בפועל השתמשנו רק ב-6 נסיעות מתוכה.

האוכל מעולה, ועולה כ-40% פחות מאשר בארץ. בזכות העבודה המקדימה והיו באמתחנו המלצות רבות למסעדות, הלכנו רק למסעדות המומלצות ביותר ששמנו על מפת הגוגל שגם נותנות את התמורה המירבית. זה חסך לנו את ההתלבטות איפה לאכול, והמסעדות באמת היו מעולות.

יום 1- הגעה לדירה, סיבוב קצר בעיר, וארוחת ערב.
יום 2- יום ראשון- טיילנו בשוק האיכרים שפועל רק ביום ראשון, ליד בית הכנסת הגדול. קטן אבל הרגיש איכותי. כלל כל מיני סוגי גבינות שמחירן שליש מבארץ. משם ברגל לבזיליקת סנט איוונוב, בית האופרה ולגשר השלשלאות שאמור היה להיות סגור לתנועה ביום ראשון ולהציע כל מיני דוכנים מיוחדים, אבל כשהיגענו לא היה שם משהו מיוחד.
יום 3- סיור בפרלמנט (אליו הגענו ברגל) עם הדרכה באוזניות בעברית. את הסיור הזמנו עוד בארץ באתר הזה:

חששנו לעשות את הסיור הזה עם הילדים, כי לא ידענו כמה סבלנות תהיה להם. החלטנו שאם הם יאבדו את הסבלנות פשוט נפסיק את הסיור ונצא החוצה. (באתר האינטרנט נכתב שהסיור הוא לכל הגילאים). הסיור נמשך כשעה - שעה וחצי והוא מומלץ מאוד. להפתעתנו, גם כשהקטנה התעוררה משנתה המתוכננת ואיבדה את הסבלנות, לא כעסו עלינו או רמזו שנצא, אלא אפילו ניסו לעזור להרגיע אותה. הסתבר שמשום שהכרטיס של הילד הגדול הוא ללא עלות, הוא לא קיבל אוזניות, אולם במהלך הסיור כשראו שנתנו לו את האוזניות שלנו, קיבלנו אוזניות נוספות. גם בן ה-3 נהנה מהסיור - במיוחד מטקס חילופי המשמרות שניתן לראות רק בסיור.
בהמשך חזרה מהפרלמנט ברגל לאורך הדנובה ורחוב הואצ'י.
יום 4- לאחר ימי הטירונות שבן ה-3 עבר בלי כמעט להתלונן השתמשנו לראשונה (ולאחרונה) בתחבורה הציבורית. הלכנו ברגל לשוק המקורה (אומרים ששם המזכרות הכי זולות וממליצים לקנות פפריקה), יש קצת פירות מיוחדי.
משם לקחנו טראם ואוטובוס לכנסיית מטיאס. נכנסנו לכנסייה (נחמד, הרגיש כנסיה אירופאית ממוצעת). אין הנגשה לעגלות לתצפית ממצודת הדייגים, אז נשארתי עם התינוקות בעוד בעלי עלה עם הילד למצודת הדייגים (בתשלום) אחר כך עמדנו מתחת למצודה ליד מעין חלון פתוח המשקיף על הנוף, ובעלי אמר שזה פחות או יותר מה שרואים מהמצודה. (אפשר גם לטפס בתשלום על מגדל הפעמון- 200 מדרגות, אנחנו ויתרנו( .
משם הלכנו לבית הודיני שהומלץ עליו בקבוצת הפייסבוק כמתאים לילדים. הביקור כלל סיור קצר באנגלית שסקר את הביוגרפיה של הודיני (אותי זה עיניין, את בן ה-3 פחות), ומופע קסמים באנגלית, שהתמקד בקריאת מחשבות, וממש לא התאים לבן ה-3 שלא הבין את המופע, אז סך הכל התאכזבנו..
המשכנו משם למסעדה של ג'יימי אוליבר שהומלצה. כעקרון באיזור בודה (ממערב לדנובה) בו נמצאת הכנסיה, יש הרבה פחות מסעדות לעומת פשט (ממזרח לדנובה-בו נמצא בית הכנסת הגדול). המסעדה היתה בסדר, אך יקרה יחסית לאזור פשט (מה גם שכמעט ואין באזור מסעדות אחרות). משם הלכנו לקונדטירית רוזוואום המומלצת (צמודה למסעדה). היא ידועה בקרמשניט המשובח שלה. והיא גם מציעה מבחר עוגות מדהים במחירים נמוכים יחסית לשם הידוע.
משם ירדנו ברגל (הליכה מומלצת ביותר, הבתים מיוחדים, האיזור לא מתויר ויש אוירה שונה) כדי לקחת טראם לאי מרגיט.
באי מרגיט יש כל שעה עגולה מופע מים באיזור המזרקה. אומרים שהמופע הכי יפה בתשע בערב, אנחנו היינו בשש, המופע נמשך כחצי שעה והיה מאוד נחמד. חוץ מזה יש באי פארק גדול, מסלולי הליכה, ולפי המפה שבאי, גם גן בוטני בקצהו המרוחק.
משם, שטנו במעבורת הציבורית לאיזור הדירה ששכרנו. אפשר לעשות שיט במסגרת פרטית, ויש גם שיט עם הדרכה. לנו זה פחות התאים כי ידענו שלילדים לא תהיה סבלנות להדרכה, וגם רצינו את הגמישות לרדת מיד מהסירה אם נראה שהשיט לא מתאים לילדים. המעבורת (שהיא בעצם סירה קטנה) (שנכללת בחינם בכרטיס החופשי שבועי, אך לא בכרטיסייה) שטה בזיג זג מגדה לגדה, ולקח לה כחצי שעה להגיע לאיזור בית הכנסת הגדול אחרי מספר תחנות בדרך.
יום 5- הלכנו למשחקיית מינפוליצ שנמצא באזור בית הכנסת- minipolisz מדובר באולם גדול המחולק למספר מתחמים -בינהם: סופר, בנק, דואר, אופניים לילדים. אחר כך המשכנו להסתובב רגלית.

התלבטנו אם לנסוע לרכבת הילדים. אולם החלטנו לוותר לאחר שהבנו שהאטרקציה העיקרית היא נסיעה ברכבל פתוח כ-20 דקות, וחששנו שזה לא מתאים עם תינוקת במזג אויר קצת קריר.

יום 6- לקחנו את הרכב השכור במטרה לנסוע לאיגר- eager. בדרך עצרנו בגן החיות (צריך לשלם על חניה). התלבטנו אם לנסוע לגן החיות נוכח הביקורות הפושרות שקראנו וגם משום שבן השלוש ביקר בגני חיות רבים בארץ. הביקור בגן החיות מומלץ מאוד, הגן גדול מאוד, מעוצב מאוד יפה, שבילים עם אבנים משתלבות, מפלים ואגם. כדאי להקצות 4-5 שעות. אפשר ללכת לקרקס שנמצא ליד, ולהזמין כרטיסים מראש.
הגענו למלון באיגר (כשעה וחצי נסיעה מבודפשט) בלילה.

יום 7- נסענו לשמורת בוקי. ב- szilvasvarad לקחנו רכבת פתוחה שנוסעת רבע שעה בתוך היער, ומשם חזרנו בהליכה במסלול סלול ומונגש לעגלת ילדים שאורכו כ-3.5 קילומטר. המסלול נעים מאוד, קרוב ליער ולפלגי מים קטנים. הנוף במסלול מזכיר מאוד את הנוף בארץ. הרכבת יוצאת בבוקר כל 40 דקות בערך. מצ"ב קישור לאתר מפרט. כדי לקבל את לוח הזמנים אפשר לדעתי ליצור קשר:

אחכ נסענו לטייל באיגר. עיר נחמדה ורגילה (הרגיש קצת כמו תייר בחולון..). קראתי שחוץ ממצודה יש שם גם מוזיאון נחמד של הביטלס (לא היינו).

יום 8- נסיעה לאיזור באלטון, לבאלטונפרודי- balatonfuredi. העיירה מרוחקת כשלוש שעות מאיגר, וכשעה וחצי מבודפשט. בדרך עצרנו ליד בודפשט באקווריום tropicarium ( מושקע, מזכיר את המצפה בתת ימי באילת)- , כשעה וחצי (צמוד לקניון גדול עם סופר ומסעדות) וגם בבאאוטלט - premier outlut שנמצא במרחק נסיעה לא רחוקה (לא להיט, מחירים גבוהים, אבל גם נראה שלא באנו בתקופת המבצעים), ומשם נסענו לבאלטונפרודי.

יום 9- נסיעה למלון kolping, מלון חדיש למשפחות, ב-heviz כשעה וחצי מבלאטונפרודי. חברים המליצו לנו על המלון הזה, והשהות בו יקרה יחסית להונגריה (כ-850 שח ללילה לחצי פנסיון). המלון מיועד לאירוח ילדים, בסיכומו של דבר יש בו ג'ימבורי ובריכה שזמינים רוב היום. אבל, וזה אבל גדול, הוא מדהים בפרטים הקטנים: בדלפק הקבלה ובחדרי השירותים יש דרגשים לילדים, מסדרונות החדרים מעוטרים בציורים שונים בכל חלק, עם מתקנים תלויים שהילדים יכולים לשחק איתם, בחדר יש עגלה (טובה!) וכסא אוכל לתינוקות, בכל פינה יש חדרי הנקה והחתלה עם חיתולים, יש לולים בחדר אוכל, והילדים יכולים להגיע אליו במגלשה, יש מנורות לילה קטנות בחדר, גרברים, סינרים ואוכל מרוסק בארוחות, אמבטיה לתינוקות בחדרים, סיר ומושב לילדים, מקלחות משפחה בבריכה, הדלתות במסדרונות נפתחות באופן אוטומטי, לולים באזור הבריכה. וחוץ מזה יש תכנית הפעלות יומית (חוץ מיום ראשון) הכוללת משחקי יצירה ופעילות אתגרית (קארטינג, חץ וקשת, טיפוס עם חבלים). העיצוב ממש מיוחד והשהות היא חוויה (האוכל עצמו נחמד ולא יותר מזה).

יום 10- שהות במלון. לא רחוק ממנו נמצא ארמון helikon castle (לא היינו)

יום 11- נסיעה לבודפשט, עצירה בחצי האי טיהאני- tihany (עיירה ציורית), ממנו נסיעה של כרבע שעה במעבורת (אפשר עם הרכב) לעבר הגדה השניה של באלטון, עצירה בסיופוק- siofok (עיירה גדולה יחסית) ומשם למלון ליד שדה התעופה בבודפשט, וטיסה מוקדמת בבוקר.

נהננו מאוד, מקווים שעזר, תהנו.

רוצה לעקוב אחר הבלוג של yifatz?