הנאות קטנות בחופי קניה

יאיר יצא לחופשה מהנה בקניה, המשלבת בילויים עם טיולי יום קלים. והוא כאן כדי לספר על המקומיים, החופים, הבילויים, המועדונים, המלונות וכל השאר..

יאיר אפרמוף
תמונה ראשית עבור: הנאות קטנות בחופי קניה - תמונת קאבר

בכתבה זו:

מידע על איזור החוף בקניה

כלכלת קניה מבוססת במידה רבה על התיירות. לאחר הפיגוע במלון הישראלי במומבסה והירי אל מטוס אלעל בנובמבר 2002 ניתן היה לצפות לדעיכה בתיירות לאזור. למרות זאת מסתבר שהתיירות תוססת מאי פעם. הקנייתים נחמדים מאוד לתיירים, ולתייר מעמד נחשק ומיוחד ללא קשר לארץ מוצאו, מסיבות תרבותיות, גזעיות ובעיקר כלכליות. השפה השנייה והרשמית בקנייה לאחר הסוואהילית היא אנגלית, השגורה בפי הרוב המוחלט של התושבים. הקושי הגדול העומד בפני מטיילים בבואם לבחור יעד, היא להעריך מראש איך יראה היעד ומידת התאמת היעד יתאים לציפיות. ספרי ההדרכה השונים כגון ה-Lonely-Planet מספקים לרוב מידע טכני בלבד ואינם נותנים תחושה ריאלית ואובייקטיבית של המקום. יומן זה יספק מידע משלים ולא יתמקד לרוב בפרטים טכניים אשר מפורטים בספרי ההדרכה.

קניתי כרטיס של אתיופיאן אירליינס לניירובי. המסלול המתוכנן היה החוף שמצפון לעיר הנמל מומבסה ועד לעיירה מלינדי השוכנת לחופי האוקיאנוס ההודי. כאיש ים, היתה ההתמקדות באזור החוף בחירה טריוויאלית עבורי, וחיפשתי אתרים שבהם אוכל להנות מפעילויות ימיות שונות, כגון צלילה, שייט ודייג, אך ללא וויתור על חיי לילה. העדפתי ריכוז אוכלוסיה מקומי נוצרי ולא מוסלמי.

ניירובי בלילה היא עיר שבהחלט יכולה להציב אתגר ממשי לטיפוסים כמו סטיבן סיגל או וין דיזל. היות שכישורי האייקידו שלי אינם במיטבם כעת, העדפתי לדלג על ניירובי ולטוס ישירות למומבסה. יומן זה מתאר שבוע נופש בחופי קניה. החופים שמצפון ומדרום למומבסה הם יעדי הנופש העיקריים עבור מטיילים בחופי קניה. לאחר ביקור מאכזב בחופים שמדרום למומבסה, שמורכבים לרוב מ-All Inclusive Resorts, המיועדים עבור תיירים מאירופה המגיעים במסגרת חבילות נופש, בחרתי להתמקד בחופים הצפונים. ניתן לחלק את האזור כלהלן:

אזור עיקרי תיאור מאפיינים עיקריים
חופים מצפון למומבסה Bamburi Beach רצועת חוף עם חיי לילה מפותחים. נמצאת ליד כפר בשם Mtwapa
Shanzu Beach רצועת חוף עם בתי מלון
Kikambala Beach רצועת חוף עם בתי מלון. כאן נמצא המלון הישראלי שנפגע במתקפת הטרור.
Vipingo Beach רצועת חוף עם בתי מלון
Watamu כפר בן 16,000 תושבים. שלידו אתר נופש. מכיל פארק ימי עם מגוון פעילויות צלילה, חיי לילה וג`ונגל טרופי. רצועת נופש עם כפר דייגים אוכלוסיה מקומית ופארק ימי. ברים מקומיים קטנים.
Malindi עיר בת 80,000 תושבים. משמשת
כאתר נופש עבור נופשים איטלקים בעיקר.
מכיל פארק ימי, חיי לילה מוטרפים, מועדונים ואקשן ללא הפסקה. מתואר כמקום "סליזי".

הגעה: טיסה מניירובי למומבסה בכיוון אחד עולה כ-5600 שילינג (עם יחס המרה של 78 שילינג לדולר). ניתן לקחת עם מונית משדה התעופה של מומבסה ישירות לחוף. המחיר לאחר התמקחות אגרסיבית הוא 1000 שילינג. לחלופין ניתן לקחת מונית לעיר מומבסה בעלות של 500 שילינג ואז לתפוס "מטאטו" (מונית-מיניבוס משותף), לכפר Mtwapa ולרדת ב-Bamburi Beach וזאת בעלות של 50 שילינג נוספים. זמן הנסיעה משדה התעופה במונית לחוף הוא כ-40-30 דקות ובמטאטו כשעתיים, עקב העצירות הרבות.

פעילויות: הפעילות הפופולריות ביותר בחוף הן כדלהלן

• בילוי עם המקומיים/מקומיות.
  • חיי לילה- ראו הרחבה בהמשך.
  • רביצה, בטלה ואכילה...
  • טיולי ספארי באזור וספורט ימי (אופנועי ים- 2200 שילינג ל- 20 דקות. צלילה, שייט ודייג במים עמוקים).
  • מסאז`ים.

אוכל: המחירים במסעדות בחוף יקרים מאוד לטעמי. ניתן לקנות מזון ושתייה במרכז המסחרי Nakumat הנמצא בחוף Nyali ולבשל במטבח (לנתי בדירת קוטג` עם מטבח צמוד). אגב, כדאי לקנות שם בקבוק מים מינרלים של 10 ליטר ב-160 שילינג. לאלה שיעדיפו מלון שארוחת בוקר כלולה בו, ניתן לנסוע לצהריים לכפר Mtwapa ולאכול במסעדה מקומית שנקראת Mumtaz Café, ממש על הכביש הראשי. לא תאמינו כמה בזול. כדי להגיע לשם קחו מטאטו בעלות של כ-20 שילינג לכל כיוון.

חיי לילה: זהו החלק העיקרי והמנוע מתחת למעטפת התיירות במדינה. חיי הלילה מספקים בידור אקזוטי ואינטראקציה הדוקה בין התיירים למקומיים. האווירה נעימה מאוד, ובסך הכל כיף לא נורמלי. המוסיקה נעה החל ממוסיקה אפריקאית בסגנון ראפ דרך להיטי פופ ועד לשירים של שרית חדד.

מקומות בילוי: כל הדיסקוטקים הם גם ברים ומעוצבים בסגנון פתוח ללא קירות אך עם גג. להלן רשימת הלהיטים.

• Mamba Village-נמצא בחוף Nyali
  • Bora-Bora/ Cheers- נמצא ב-Bamburi
  • -Tembo Disco נמצא בחוף Nyali
  • Casaurina-נמצא בכפר Mtwapa

באתרי האינטרנט של Casaurina ו-Tembo Disco תוכלו למצוא תמונות ומידע רב. שעות השיא במועדונים מתחילה אחרי חצות. שישי שבת הם הימים הגדולים של השבוע.

עלויות:
מחירי הכניסה נעים מכניסה בחינם עד ל-150 שילינג.
משקה קל 50-60 שילינג.
בירה- 120-100 שילינג.
אוכל- 260 שילינג לארוחה מלאה ב-Casaurina.

חוף במבורי

היות וחוף Bamburi הינו החוף שבו מרוכזים רוב חיי הלילה והשירותים השונים לתייר, בחרתי בו כנקודת ההתחלה שלי. חיפשתי מקום לינה לא יקר שממוקם ממש על שפת הים. בחרתי במקום חמוד ואינטימי בשם Bamburi Beach Resort שחזית המסעדה שלו מופיעה בתמונה הבאה. העלות היתה בסדר גודל של כ-25 דולר, תלוי כמובן בעונה ובמספר ימי השהות. אורכו של החוף הוא כשני קילומטרים. החוף עמוס לעייפה בבתי מלון דירות נופש ו-"All Inclusive Resorts". משעות הצהריים ואילך החוף מלא פעילות ושוקק חיים, מטיילים, דוכנים למזכרות, אנשי מכירות ובחורות מקומיות בעלות יכולות חיפוש שלא היו מביישות את Google.

לאחר שהגעתי, יצאתי מהמלון והסתובבתי בחוף הים, החול בהק בלובנו. עצי קוקוס היו פראיים ולא מטופחים כאילו שגדלו באפריקה. ההשוואה לחופי הקריביים ותאילנד היתה בלתי נמנעת. בתאילנד היופי היה ללא ספק רב יותר, עצי הקוקוס היו סימטריים יותר, ארוכים יותר ושכבו מעל החוף בזוויות אקזוטיות יותר, אבל יש באפריקה משהו פראי שמרתק אותי. הנוף מהחדר היה מדהים. ראיתי דוכן פירות והלכתי לטעום. לאחר כמה שעות של סיור בחוף החלטתי לבקר בכפר הקרוב. שכרתי טרקטורון, אספתי מקומית ששימשה כמורה דרך ויצאנו לסיור בן שעתיים. במהלך הסיור אכלנו במסעדה מקומית בכפר Mtwapa עוף שלם בגריל עם צ`יפס.

חמש בבוקר, השחר כמעט והפציע יצאתי לסיור ספארי בפארק הלאומי Tsavo. את הטיול ארגנתי בעזרת אחד מנערי החוף ששימש כמתווך, 60 דולר ליום, כולל הכול. פארק זה, המחולק למזרח ומערב, הינו אחד הפארקים הגדולים ביותר בקניה. הפארק מכיל מגוון רב של חיות הנמצאות בדלילות יחסית בשטח גדול מאוד. הנסיעה היתה קשה וארוכה, אולם הנוף היה כלקוח מסרטי טבע. ההכרה שאני לא בדיוק "חוקר ספארי" הכתה בעצמותי במשך שעות. בשעה חמש חזרתי למלון.

קצת השראה לטיולים שלך

כמטייל תמיד נהגתי להתיידד עם האוכלוסייה המקומית אבל כאן משום מה האנשים בנחמדותם הרבה תמיד רצו ממני משהו. לרוב זה היה שתיה אוכל או "כסף למונית". מתוך נסיון קודם במדינות אפריקניות אחרות כגון אוגנדה או גמביה (מערב אפריקה ליד סנגל), המצב שם שונה בתכלית. האנשים שפגשתי היו בעלי כבוד עצמי, חברותיים ומעולם לא בקשו דבר, למרות שהרמה הסוציו-אקונומית במדינות אלה לא גבוהה משל קניה. נפרדתי מאזור Bamburi והמשכתי לכפר Watamu.

חוף ווטאמו

Watamu הוא כפר שמשמש כמרכז נופש עבור קבוצות תיירים, בעיקר מאיטליה. הרוב המוחלט של התיירים מתבצר ב-All Inclusive Resorts (כמו קלאב-מד, "הכל כלול"), ולפיכך הכפר והחופים דלילים מתיירים. ירדתי מהמאטטו במרכז הכפר ומיד ניגש אלי אחד מהנודניקים המקומיים והתחיל להציק לי. מה יש בי שהם תמיד נדבקים אלי, תהיתי לעצמי. הצעתי לו שיארגן לי מקום לינה מסוג המקומות שאינם רשומים בספרי ההדרכה לתיירים, וכמובן, שייקח אותי לסיור מודרך בכפר. הייתי מעוניין במקום לינה לא "ממוסד" מדי ובעל גוון מעט אישי ובאינטראקציה עם בעל המקום. מצאנו לבסוף דירה ענקית בשם NIGRANU VILLA בעלות של 1000 שילינג ללילה. בעל המקום הבטיח לי שהגעתי לגן-עדן ויש המון מה לראות ולעשות. ירדנו לחוף כדי להתרשם.

החוף נראה לי די נחמד אבל פשוט לא היה מה לעשות שם. המשכנו למרכז הכפר שהיה מרוחק כמה מאות מטרים מהחוף, תוך שאני מקשיב לסקירתו המפורטת של ראש חטיבת המחקר באמ"ן. לאחר שהוצאתי כל פיסת מידע אפשרית מהבחור, גמלתי לו בארוחת צהריים ונפרדתי ממנו. האוכל אגב, לא עשה לי את זה.

חוף דיאני

Diani Beach נמצא כחמישים קילומטר דרומית למומבסה. אורכו כחמישה קילומטר והוא בנוי בצפיפות דלה מאוד של מלונות יקרים המציעים לרוב חבילות נופש שבועיות. המרחק בן מלון למלון הוא כ-500 מטר לערך (בניגוד ל-bamburi, שבו מקומות הלינה גובלים אחד בשני). חוף זה כאמור אינו מכוון עבור קהל יעד של מטיילים עצמאיים. החוף הארוך ברובו שומם מאדם וחסר פעילות לחלוטין (וזה גם סוד הקסם שלו). שכרתי מונית לצורך חיפוש אחר מקום לינה על פי המלצות ה-Planet Lonely. לאחר שסרקתי מקומות רבים, המקום שהכי אהבתי היה Nomad Beach Hotel שהינו מקום מקסים המשובץ בבנדות, (חושות), ממש על החוף מול הים. עלות בנדה היא כ-30 דולר ליחיד ו-60 דולר לזוג (ב-Bamburi לעומת זאת מדיניות התמחור היא פר קוטג` ללא קשר למספר האנשים). לבסוף הגעתי ל-Tandoori המקום הכי זול על פי הספר, (700 שילינג). המקום משמש כ-בר/דיסקו/מסעדה/אכסניה. בעל המקום הזדרז להבטיח לי במקום שלו אין שום חוקים או הגבלות מכל סוג שהוא. העפתי מבט בחלק מהבנות המפוקפקות שישבו על הבר והאמנתי לו.

ארגנתי את הדברים בחדר וירדתי לחוף הים המרוחק כ-200 מטר הליכה משם. הגעתי לבר שממוקם ממש על החוף ונקרא Forty Thieves שנחשב כמקום המפגש העיקרי של תיירים. המקום היה מקסים, האוכל יקר, האווירה קצת סולידית ושקטה מדי לטעמי. יצאתי מהבר והלכתי על החוף בכיוון צפון כדי להנות מהנוף המדהים ויוצא הדופן. החוף היה נטוש, פראי, טרופי אמיתי עם ים בגוון טורקיז. מאוד אהבתי. התשוקה לריגושים חדשים לא הרפתה ממני ולמחרת יצאתי לטיול מאורגן בפארק הימי Kisite-Mpunguti הנמצא בגבול עם טנזניה. עלות התענוג כ-50 דולר, כללה הסעות, שיט, שנורקלינג וארוחת Sea Food. הייתי עם עוד כשבעה תיירים צרפתים שהתלהבו מכל קשקוש שנקרה בדרך.

הספארי בפארק הימי אכזב אותי, למרות שהיה בעל מוניטין כאחד הטובים בקניה. הצלילות לא היו עוצרות נשימה והריף לא היה עשיר וצבעוני לטעמי. חזרתי לאכסניה בסביבות חמש בערב. הזמנתי ארוחת ערב שהוגשה לאחר כחצי שעה. חוץ מכמות מופרזת של שמן ב-"סמבוסה", תגליות קולינאריות חדשות לא מצאתי פה.

סיכום:
קניה נפלאה, חופשייה ובעלת שילוב מנצח של חופים מדהימים וחיי לילה סוערים. הטיול היווה עבורי מקום מושלם לנפוש ולהירגע.