טיפים לתכנון הטיול ולקרוואן...מנסיון😉

טיפים לתכנון הטיול ולקרוואן...מנסיון😉

תכנון הטיול:

כדאי להתחיל לתכנן את הטיול הרבה זמן מראש. אנחנו התחלנו בתכנונים כשמונה חודשים מראש. זה מאד חשוב לצורך הזמנת הטיסות, מקומות הלינה, וכרטיסי כניסה לחלק מהאתרים/מופעים. מחירי הלינה בניו יורק למשל, עולים ככל שמזמינים קרוב לתאריך. בנוסף, האפשרות להזמנת מקומות בחניונים לקיץ נפתחת בינואר. המקומות הפופולריים והטובים נסגרים מהר ולכן כדאי כבר להיות ערוכים עם המסלול ותכנון מקומות הלינה במועד הזה.

לגבי תכנון הטיול, כמובן שאפשר לתכנן לבד את הטיול, אבל... זה דורש המון המון זמן, נסיון והשקעה וגם רחוק מלהיות נטול טעויות. טעויות בטיול מסוג כזה, שמושקעים בו המון מאמץ וכסף, עולות ביוקר גם כספית וגם מבחינת לוח הזמנים, נוחיות, הנאה וניצול אופטימלי של הזמן היקר.

ראינו שעקב היום יום העמוס שלנו אנחנו לא נצליח לתכנן לבד את הטיול. והחלטנו להעזר בנטע דגני, יועצת טיולים מאד מאד מנוסה. יש לה גם ספרי הדרכה (סדרת מסלולים) לאזורים שונים בארהב. ספרי ההדרכה מצויינים, מקיפים, ומלאים במידע. בנוסף, נפגשנו עם נטע לפגישה חד פעמית, וקבענו את המתווה הכללי של הטיול. לאחר מכן המשכנו בתכתובות אימיילים שנמשכו מספר שבועות.

תכנון הטיול של נטע היה מעולה. ההמלצות שלה לגבי מקומות הלינה לקרוואנים היו מצויינות. ההיצע של מקומות לינה וחניונים לאורך הדרך הוא עצום וקשה לדעת לבד מה לבחור. מי שלא מנוסה בהחלט עלול ליפול בפח בחניון לא מוצלח. בנוסף צריך לקחת בחשבון את מרחקי הנהיגה בכל יום, איזה פעילויות מומלצות יש בכל אתר וגם מה האלטרנטיבות השונות למשל במקרה של גשם לא צפוי. איפה מומלץ לעשות קניות, למלא דלק, איפה יש חנויות עם אוכל כשר (למי שצריך).

את כל זה ועוד טיפים רבים קיבלנו מנטע בתוכנית מפורטת, מדוייקת, כולל לוחות זמנים, קישור למסלולים, שעות הכניסה לאתרים, שעות פעילות של חנויות ועוד ועוד.

את המסלול שקיבלנו מנטע במייל הדפסנו כמובן, וממש עקבנו אחריו בדבקות יום יום. מדהים שתוכנית הטיול עבדה בצורה מדוייקת כמו שעון שוויצרי, כולל חישובי זמנים, ההמלצות והטיפים השונים.

עם כל זה, עשינו בעצמנו עבודת הכנה מעמיקה לגבי מה הרצונות והצרכים שלנו וכן לאחר קבלת המסלול הקדשנו זמן רב להזמנת מקומות הלינה שהומלצו. נכנסנו לאתר של כל חניון וחניון, בדקנו מה הוא מציע מבחינת תנאים (מקלחות, שרותים, כביסה, בריכה, חנות ומתקנים נוספים). במקביל נכנסנו לגוגל ארת׳, כדי לראות איך האתר נראה באמת, היכן יש צל של עצים, כביש הגישה וכו׳. כך יכולנו לבחור לעצמנו את הסייט (מקום החניה) הספציפי שרצינו.

לכל חניון יש שיטת הזמנה אחרת, במייל, טלפון או בפייסבוק. בנוסף כל חניון דורש סוג תשלום אחר (הכל מראש או דמי קדימה). חשוב לבדוק גם את מדיניות הביטול במקרה שמזמינים 2 אתרים במקביל. לאחר שמקבלים אישור על ההזמנה כדאי להדפיס את כל פרטי החניון כולל האישור והכתובת המדוייקת של החניון ואם יש גם הוראות הגעה. זה מאד מאד עוזר שיש את כל הפרטים מודפסים ברגע האמת, כיוון שלא תמיד יש אינטרנט זמין.

נטע כנראה תחלוק עלי, אבל לדעתי הכי חשוב שיהיו בחניון הקראוונים את כל החיבורים (השילוש הקדוש של מים, חשמל וביוב) ורצוי גם כביסה. בטיול מהסוג שאנחנו עשינו, ברוב המקרים (חוץ משבתות) נשארנו ללילה אחד בלבד בחניון. הגענו יחסית מאוחר בערב ויצאנו בבוקר כך שהשהות עצמה בחניון היתה קצרה ומאד פונקציונלית. אוכלים, מתקלחים והולכים לישון. פעם כמה ימים גם עושים כביסה.

הנוף שנשקף (או לא) מהחניון, האם הוא ממוקם ביער או באתר יותר ממוסחר, ומידת הצפיפות בין הקרוואנים כמעט לא השפיעו על שביעות הרצון שלנו. מה שכן היה מאד חשוב והשפיע על איכות החיים והנוחיות זה החיבור למים, חשמל וביוב, שמאפשר שימוש רצוף בחשמל (כולל מזגן!!), אספקת מים חופשית, כל שלא צריך להיות במשמעת מים מעיקה ואין לחץ לרוקן את מיכלי המים האפורים והשחורים.

כמו כן נעזרנו במקלחות ציבוריות. זה קונספט שצריך להתרגל אליו אבל סך הכל אפשר לסכם כחוויה חיובית. זה מאפשר לכמה בני משפחה להתקלח במקביל וחוסך הרבה זמן בהתארגנות.

בחלק מהחניונים היה גם נוף יפה וגם את כל הנוחיות שזה כמובן השילוב האופטימלי.

הזמנת הקרוואן:

אנחנו שכרנו את הקרוואן דרך חברת מוטורהום הישראלית. בעיקרון אפשר לשכור ישירות דרך חברות אמריקאיות, אבל בשבילנו כמתחילים בתחום היתה עדיפות לעשות את התהליך עם חברה ישראלית, לקבל הסברים מקיפים על השימוש בקרוואן ועל מסלולים מומלצים וטיפים שונים וכן היינו רגועים שיש ״כתובת״ לפניות. הם אומנם לא לוקחים אחריות על תפעול הקרוואן או תקלות טכניות שיכולות לקרות בדרך, אבל כל הסדרי השכירות והתשלום נעשו דרכם וזה היה מאד נוח.

המלצות להתנהלות מול חברת ההשכרה בארה״ב:

לצלצל בבוקר שבו מקבלים את הקרוואן לחברה ולשאול מתי מוכן. בדרך כלל אמור להיות ב 13:00 אבל אצלנו למשל כבר היה מוכן ב 10:00 ויכולנו להגיע לפני הזמן.

בעת קבלת הקראוון, להסתכל היטב ולחפש שריטות ופגמים גם בפנים וגם בחוץ.

לצלם כל פגם שמאתרים ולוודא שנרשם בטופס אצל המשכיר.

לבקש שידליקו את המקרר כמה שיותר מוקדם עם קבלת הקרוואן.

לא לעזוב את מתחם ההשכרה לפני שמוודאים שהמקרר עובד. אצלנו המקרר לא התחיל לקרר והחליפו את התרמוסטט.

אם אין לכם כוונה להשתמש בכלי מטבח של חברת ההשכרה מטעמי כשרות או סיבות אחרות תבקשו מהם להוציא הכל כדי לפנות ארונות. תפתחו ותבדקו את כ ל הארונות וכל מקומות האיחסון החיצוניים לוודא שהם ריקים

תקשיבו היטב להסברים לגבי תפעול הקראוון, הצנרת והמיכשור הפנימי. אל תסתפקו בהדגמה של המשכיר, ותנסו בעצמכם לחבר ולנתק את הצנרת כדי לדעת בדיוק מה צריך לעשות בזמן אמת.

כשמחזירים את הקראוון :

למלא דלק וגז לפי ההסכם עם חברת ההשכרה בבוקר מוקדם או ערב לפני ההחזרה, לא להשאיר את זה לרגע האחרון. במקרה אצלנו, בתחנת דלק שליד חברת ההשכרה מילוי הגז לא עבד ונאלצנו לשלם לחברת ההשכרה סכום נוסף על מילוי הגז.

לבדוק טוב טוב שאכן רוקנתם את כל הציוד מכל מקומות האיחסון. רצוי שלפחות שניים יבדקו בנפרד. לפעמים מגלים הפתעות...

לתכנן את הימים האחרונים כך שלא ישארו הרבה מצרכים שאין איפה לאחסן (במיוחד קרור).

ציוד must עם קבלת הקרוואן:

ברגע שמתאפשר, חשוב מאד לפרוט כסף ולאגור מטבעות של רבעי דולר (quater). זה נחוץ בהרבה מקרים , תשלום בכבישי אגרה, הפעלת מכונת כביסה במכבסה ועוד. לא נעים להתקע בלי.

נייר טואלט מתאים לקראוון (שכבה אחת, דקה)

מים במיכלים של גאלון (4 ליטר) לשתיה, בישול ורחצת פירות וירקות.

מצורפת בסוף רשימת ציוד מומלצת. יתכן שגם אעדכן את הרשימות בהמשך.

תפעול:

לחסוך מאד בשימוש במים. אנחנו חשבנו שאפשר להסתדר אפילו 3 ימים בלי חיבור למים וביוב אבל בפועל התמלא לנו המיכל תוך יממה. כמובן תלוי בכמות המשתמשים והאם מתקלחים בקרוואן או במקלחות ציבוריות. אנחנו משפחה של 6 נפשות ובחניונים בשמורת טבע, ששם המקלחות הציבוריות לא זמינות התקלחנו כולנו בקרוואן.

הדחה קצרה מאד בשירותים מספיקה.

כמובן לא לזרוק לשרותים שום דבר חוץ מנייר טואלט וגם זה בכמות קטנה כדי לא לסתום את צינור הפינוי.

כשמרוקנים את מיכלי המים השחורים והאפורים, צריך לעקוב היטב אחרי נוריות החיווי של תכולת המיכלים ולוודא שאכן הכל התרוקן. תיתכן סתימה של צינור הפינוי ואז נדמה לנו שהכל התרוקן אבל בפועל עדיין מלא.

נהיגה:

הנהיגה לא קלה ולוקח זמן להתרגל, גם לנהגים מנוסים. צריך להקפיד לא לעבור את המהירות המותרת ולקחת מרחק מספיק לבלימה.

הסיבובים לא פשוטים, ויש מקומות שפשוט אי אפשר להסתובב בהם. כדאי להמנע במידת האפשר מרחובות קטנים.

לשים לב למראות הצד הן מוסיפות עוד לרוחב, במיוחד בעייתי בכניסה לחניונים ובמעברי תשלום בכבישי אגרה.

בכבישי ארהב מסתבר שהקרוואן נחשב למשאית ולכן יש לעקוב היטב אחרי השילוט בכניסה לכבישי אגרה, עליה לגשרים וכו. אם יש הנחיה בשילוט שמשאיות לא יכולות לעלות לגשר מסויים אז לא לנסות אפילו. זה גם יכול להיות בעייתי מבחינה טכנית, וגם ובעיקר לא חוקי ועלול לביא להיתקלות עם רשויות החוק. מאד מאד לא מומלץ בארה״ב.

בנוסף, בכבישי אגרה גבו מאיתנו תעריף של משאית.

צריך לדעת בדיוק מה הגובה של הקרוואן (לשאול בחברת ההשכרה) ולשים לב לשלטים של מגבלת גובה לפני גשרים.

שימוש בוויז הוא מצויין וסך הכל מאד אמין אבל...קחו בחשבון שהוויז לא מודע למגבלות הגודל והגובה של הרכב ולכן חייבים להעזר במקביל במפה ובשילוט. יש גם אזורים בלי קליטה, בעיקר באזורי טבע מרוחקים אז חייבים גם מפות. ניתן גם להשתמש כמובן במפות offline שמורידים מראש לטבלט.

חניה וחניוני לילה:

מומלץ מאד להזמין את חניוני הלילה מראש. במיוחד אם נוסעים בשיא העונה, למשל יולי-אוגוסט, שאז גם האמריקאים בחופשה. החניונים שהגענו אליהם היו מלאים עד אפס מקום, כך שאם לא היינו מזמינים מראש היתה לנו בעיה.

אם אתם לא בטוחים בלוז, ניתן להזמין כמה חניונים במקביל ולבטל ברגע האחרון בחלק מהמיקרים הביטול ללא עלות, כדאי לבדוק מה מדיניות הביטול של כל אתר ואתר.

כדאי מאד לעשות מאמץ ולהגיע באור יום לחניון , במיוחד אם זה חניון של שמורת טבע שאז יש חושך מוחלט בלילה ויותר קשה להתמצא, במיוחד אם רוצים גם לרוקן את המיכלים. בחלק מהמקומות סוגרים את משרד הקבלה, ובחלק מהמקומות יש מגבלה עד מתי לכל המאוחר ניתן להגיע לחניון. בחלק מהחניונים יש מגבלה עד מתי ניתן להפעיל גנרטור לחשמל (למשל אם רוצים להפעיל קומקום או מיקרו).

בחניוני שמורות הטבע (state park) , אין שום מתקנים פרט לנקודת ריקון ומילוי מים (dump station). אומנם נמצאים בטבע שזה מאד נחמד אבל סך הכל בדרך כלל מגיעים מאוחר, וצריך לפנות את השטח בשעות הבוקר, כך שלדעתי זה לא כל כל משנה. במיוחד אם נמצאים רק לילה אחד.

בחניונים המסחריים יותר (למשל Koa) יש את כל המתקנים כולל חיבורים לקרוואן (full hookups), מקלחות ציבוריות במיקום נוח וברמה גבוהה, מכבסה, חנות קטנה וכו׳. כשמגיעים מותשים בערב לחניון ורק רוצים להתקלח, לאכול וללכת לישון זה הרבה יותר נוח ומקצר תהליכים. כמובן שהעלות יותר גבוהה.

ניתן לשלב בין סוגי החניונים ואז לתכנן מראש מתי תהיה אפשרות לעשות כביסה, קניות וכו׳.

חניה לקרוואן יכולה להיות די בעייתית. בחלק מהאתרים שרצינו להגיע אליהם, למשל בשמורת אקדיה פשוט לא היתה שום אופציה לחניה לקרוואן ונאלצנו לוותר על עצירה בנקודות מסויימות.

מומלץ לוודא בטלפון לפני שמגיעים לאתר מסויים, או אטרציה כמו שייט קיאקים, במיוחד בשמורות טבע, האם ניתן להחנות קרוואן, וגם לציין את האורך שלו.

כמו כן יש לפעמים אפשרות לחנות במקום מסויים ואז לקחת שאטל או תחבורה ציבורית אם יש. זה כמובן מאד מסרבל את כל הטיול. אנחנו ויתרנו.

הכנת ארוחות:

הבישול בקרוואן כמובן שונה מאד מהמטבח הביתי. המקום מצומצם, שטח האיחסון במקרר ובמקפיא למצרכים ואוכל מבושל הוא לא גדול וחסרים לנו חלק מהמצרכים והכלים הרגילים. לשומרי כשרות, אם מתחילים את הטיול במקום של ריכוז יהודי וניתן להצטייד בחנות כשרה לא ממש צריך להביא דברים מהארץ. בכל זאת, יש כמה מצרכים שהבאתי איתי כדי שיהיה נוח והטעמים יהיו מוכרים. אבקת מרק עוף ופטריות, תבלין קארי, תבלין גריל, חרדל רגיל. פתיתים, קוסקוס, מלח ומטחנת פלפל. קרטונים קטנים של חלב קוקוס (מאד שימושי להעשרת רטבים ומרקים).

בגיזרת הקינוחים: אבקה להכנת פודינג, אבקה לג׳לי. אבקת תערובת לפנקייק,לבראוניז ולכדורי שוקולד. מוצלח מאד.

ניסיתי להקפיד על תזונה מאוזנת ובריאה כמה שאפשר למרות שבטיול יש נטיה לנשנש ולחפף, אבל כיוון שמטבעו הטיול בקרוואן ארוך, כדאי להיערך

לפחות לארוחה אחת חמה ומזינה ביום. לדעתי לא כדאי לבנות על אפיה בתנור כיוון שהוא מופעל על גז (אנחנו ממש לא רגילים לזה), מצד אחד התנור עובד לאט, מצד שני שורף את החלק התחתון של התבנית. השתמשתי בו לאפיית חלות לשבת, והייתי צריכה להפוך אותן באמצע (!!), כדי שלא ישרפו מלמטה. מצד שני ניסיתי להכין קוביות בטטות אפויות וזה לקח מעל שעה וחצי מייאשות.

לגבי חלות טריות לשבת- אני מאד ממליצה לאפות, אם לא משיגים קנוי. כיף מאד ומכניס לאוירת השבת. פעם אחת קניתי חלות קפואות לא אפויות שאופים אותן לאחר שמפשירות ותופחות, יש לברר איפה ניתן להשיג כאלה. פעם שניה השתמשתי בקמח שמרים שהבאתי איתי מהארץ. המצאה גאונית שעובדת ממש מצויין בתנאי שטח. צריך להוסיף ביצים, שמן, סוכר ומלח, לישה קצרה ביד והופ הבצק מוכן. מתקבל בצק מעולה רך ונוח לעבודה. חשוב לשמור חלק מהקמח לשלב הכנת החלות. לשתי בידיים ללא מיקסר כמובן וגם ההתפחה לא היתה אופטימלית אבל יצא ממש טעים.

ההמלצה שלי בעיקר לבשל/ לטגן על הכיריים. זה הולך הרבה יותר מהר, ומתנהג כמו כיריים רגילות שאנחנו מכירים. חשוב מאד להפעיל את קולט האדים (אם יש) כדי למנוע הצטברות ריחות בקרוואן.

בדרך כלל הארוחה העיקרית שלנו היתה בערב, לאחר ההגעה לחניון. צריך לקחת בחשבון שאם נמצאים בחניון ללא חיבור לחשמל גם לא ניתן להשתמש בקומקום חשמלי או במיקרו, כי לרוב אסור להפעיל גנרטור לחשמל אחרי 7-8 בערב. (גילינו שניתן להרתיח מים בסיר בשעת הדחק😉)

הכנתי מרקים עשירים וסמיכים עם ירקות, קטניות ודגנים. משביע וטעים. השתמשתי גם במרקי ירקות משקית של קנור/אוסם כבסיס והוספתי עוד מרכיבים כדי להגדיל את הכמות ולהעשיר את הטעם. ( אורז, פסטה, תפוא, גזר, קישואים, עדשים, גריסים).

יש בסופרים הגדולים ירקות קפואים שניתן לבשל אותם במיקרו בשקית שלהם. מאד נוח, וחוסך כלים (כרובית, ברוקולי, שעועית ירוקה, אדממה, לקט ירקות). את הקפואים הוספתי לאחר הבישול למנת הפחמימות (פתיתים, פסטה, תפוא) או למרק. להיט.

בימים שלא היתה לנו מנה עיקרית בשרית הכנתי קציצות טונה שהתקבלו בשמחה גם אצל אלה שלא צורכים טונה בשוטף.

אפשר גם ללכת על מאכלי ביצים משודרגים כמו חביתות עם תוספות, שקשוקה, לביבות.

אופציה טובה ומשביעה (אם כי לא הכי בריאה..) כשרוצים משהו חם ומהיר לצהריים, מרק נמס בכוס שאליו מוסיפים קוסקוס מהיר הכנה וקבנוס. צריך רק מים רותחים שאפשר להכין מראש בתרמוס, או להפעיל את הגנרטור לזמן קצר ולהרתיח מים במקום. מוכן תוך 5 דקות וגם אפשר לאחר ההכנה להמשיך בנסיעה כיוון שיוצא תבשיל סמיך שלא נוזל מהכוס. איזה כיף שהמטבח איתנו כל הזמן😊.

המלצה לכלים שאני השתמשתי בהם כל הזמן (אפשר להביא מהארץ או לקנות בזול בוולמארט או חנות כולבו דומה):

מחבת גדולה חלבי/בשרי

מחבת סוטאז׳ עם מכסה

סיר של 5-6 ליטר (בהחלט מספיק למרק או בישול פסטה)

סט של 3 קערות ערבוב

3 מסננות לרחיצת ירקות ופרות

קערת פלסטיק מלבנית גדולה שמתיישבת בדיוק בתוך אחד הכיורים של המטבח. מאד נוח לאחסן שם דברים בזמן הנסיעה ותוך כדי בישול, כדי שלא יפלו.

מיכלי פלסטיק לאיחסון שניתן גם לחמם במיקרו

כפות עץ

סט ששת (מצקת, תרווד..)

קרש חיתוך

מגרדת

פותחן קופסאות נוח (הזדמנות לקנות אחד איכותי של חברת oxo...)

מגבות מטבח

משטח סופג ליבוש כלים

מפת ניילון עבה, רב פעמית, עם גומי, שמתלבשת על שולחנות הפיקניק שיש צמוד למקום החניה.

לגבי כלי אוכל:

אנחנו בחרנו באופציה של כלים חד פעמיים, לא הכי אקולוגי אבל כמובן מאד מאד נוח. מומלץ כלי נייר במיוחד צלחות נייר לבנות פשוטות שקונים באריזה גדולה. ניתן גם להכניס אותן למיקרו. קנינו גם קופסא גדולה של סכום מחולקת לתאים ומאד נוח לשימוש.

כוסות לשתיה קרה, וכוסות לשתיה חמה עם מכסה כדי שלא ישפך בנסיעה.

קניות נוספות :

חשוב להצטייד במיכלי מים מינרליים גדולים (של גלון) כיוון שאסור לשתות ולבשל עם המים של הקרוואן. במקביל גם הצטיידנו באריזות גדולות של בקבוקי מים קטנים לשימוש במשך היום.

כלי מיטה

כרים, שמיכות

מגבות רחצה

שמפו, מרכך, סבון (לקנות כמה סטים כדי שיהיה אפשר להתקלח במקביל במקלחות הציבוריות).

מגבות נייר

נייר כסף

ניילון נצמד

שקיות זיפלוק בגדלים שונים

נייר טואלט (לקנות סוג דק שמתאים לקרוואן כדי למנוע סתימות לא נעימות😰)

סלי/שקי כביסה עשויים רשת בד חזקה

חבל לתליית כביסה.

אהבת? הנה ההזדמנות שלך לפרגן

רוצה לעקוב אחר הבלוג של חגית-ד?

‹ הפוסט הקודם
יום אחרון בניו יורק -סיום נפלא לטיול מופלא
יום אחרון בניו יורק -סיום נפלא לטיול מופלא
מתוך הבלוג של חגית-ד
27-07-2017
קרא מאוחר יותר
לכל הפוסטים של חגית-ד »

תגובות

רוצה להגיב לזה? יש להתחבר לאתר:

 

תגובות פייסבוק

הזמנת חופשה לארצות הברית (ארה"ב)

הזמנת מלון השוואה בין מאות אתרים ברחבי העולם הזמנת טיסה כל האתרים המובילים במקום אחד ביטוח נסיעות דרך למטייל יוצאים לחו"ל בראש שקט
סגור
0

בחרת להירשם לעידכונים על:

    כדי שנשלח לך את התכנים הנכונים בזמן המתאים לנסיעה שלך, כדאי לציין:
    או תאריך אחר בו נפסיק לשלוח עידכונים.

    אולי תרצה להירשם ליעדים נוספים בהם התעניינת לאחרונה:

    כדי להשלים את התהליך אנא:

    או התחבר\הירשם לאתר
    ×