יומן מסע אל בולגריה האחרת

טיול מהנה בן כעשרה ימים בין פנינות החן של בולגריה - מערת גרון השטן, ערים יפהפיות ושקטות (סופיה, פלובדיב, שיפקה), עמק הורדים ו-1300 ק``מ בסיכום הטיול...

יומן מסע אל בולגריה האחרת - תמונת קאבר

בכתבה זו:

הקדמה ותיכנונים

בעקבות גלישה באתר למטייל גילינו אפשרות לטיול בבולגריה. לאחר שקראנו כמה סיכומים של גולשים שטיילו בבולגריה חשנו רצון לנסוע ולטייל במדינה זו. נעזרנו בסיפורי גולשים אותם אפילו הדפסנו ולקחנו איתנו לדרך, בחוברת טיולים של חברת ברון טורס ובסוכנת של BG Tours, אליה הגענו במקרה דרך אתר נטרוול. כך שב- 23.6.05 יצאנו שני זוגות חברים מצוידים בדפים מסיפורי גולשים, שני ספרי טיולים (בולגריה של העולם וישראלים מטיילים בבולגריה). למה שניים? כי בשניהם המידע דל מאוד, אין מספיק הסברים על דרכי נסיעה, ספר בולגריה בכלל מותאם לנסיעה בתחבורה ציבורית באוטובסים. אנו הסתמכנו על הידע בהשפה הרוסית, המפות המקומיות ותנאי שטח.

הטיול תוכנן ל-11 יום כאשר את הלילה הראשון והאחרון מבלים בסופיה וכל יתר הימים מטיילים בין כפרים וערים שונות ומחליטים במקום איפה רוצים להשאר ללילה. התעקשנו לרכב אוטומטי, מה שלא היה קל להשיג. בארץ המחירים גבוהים מאוד ללא הצדקה. לאחר חיפוש באינטרנט הגענו לחברה הבאה. שכרנו אופל אסטרה אוטומטית במחיר של 35 יורו ליום. הרכב הגיע בדיוק בשעה 11 למלון והשליח בא לאסוף אותו לאחר 8 ימים בשעה שקבענו במלון מבלי לגבות שום תשלום נוסף על השירות (להבדיל מכל החברות בארץ). לשדה התעופה בסופיה הגענו בערך ב-9 בערב ולקחנו מונית למלון Sveta Sofia, עלות הנסיעה- 5 יורו. המלון נמצא במקום מרכזי קרוב לשוק הגדול ולכל המקומות המעניינים לטיול בסופיה.

מנזר רילה והנסיעה לבנסקו

לאחר שהצטיידנו במצרכי מזון בשוק ובמפת בולגריה מקומית בעלות של 5 לב (כ-12 ש"ח) יצאנו מסופיה לכיוון מנזר רילה. רוב השילוט בבולגריה אומנם כתוב בבולגרית (באותיות קיריליות) אבל המקומות המתויירים והיסטורים, שמורות טבע, מסומנות בשילוט חום וגם באנגלית. האנשים המקומיים נחמדים מאוד ותמיד מנסים לעזור. הסיור ביום הראשון שלנו בבולגריה היה במנזר רילה (Rila), אכן מקום מיוחד במינו והרבה כבר כתבו עליו, חייבים לראות. מהמנזר המשכנו לכיוון בנסקו (Bansko), שם תיכננו את הלילה השני שלנו. הכבישים סבירים והנוף מדהים, הנסיעה איטית בגלל אילוצי הכביש.

בהסתמך על המלצות של גולשים חיפשנו את משפחת דואטוב מרחוב ברתיה מולורובי 5 (Bratya Malrovy). התאכסנו אצלהם בשני חדרים חמודים במחיר של 40 לב לזוג ללילה. בעל הבית, מיטקו, ערך לנו סיר ערב מקסים בבנסקו ובהמלצתו נשארנו לארוחת ערב במסעדה, מחנה (MEHANA)- כך נקראות מסעדות בולגריות אותנטיות, פולקלורית קרוב לבית. מסעדת ברטיה מולרובי- מקום מקסים עם אוכל טוב ובירה פרין(Perin) מצויינת.

ביום שני, לאחר סיור בוקר נוסף בנופיה של בנסקו היפה, המשכנו לכיוון ולינגרט (Velingrad). זו עיר לא גדולה, ציפינו לעיר מעיינות בדומה לקרלובי וארי הצ`כיים אך התאכזבנו. כל המעיינות נמצאים בבתי מלון ולא באנו כדי להתאכסן בהם. לכן ביקרנו בנהר קלפטוזה (KLEPTUZA) שלהם שנמצא בתוך פארק מעניין, סיור של שעה וחצי בערך. משם המשכנו לעיירה דוספט (DOSPAT) כדי לראות את האגם שלהם. הנסיעה בתוך יערות הרריים מדהימים, קצת קשה ומפותלת אבל אפשרית בהחלט. הנוף בעליה לדוספט פשוט מהמם. דוספט עצמה עיירה מוסלמית פשוטה מאוד, לא כל כך מעניינת, לכן עצרנו שם במלון פנורמה רק להפסקת קפה ותמונות נוף מהמרפסת שלהם. התוכנית היתה להגיע לעיר Devil ולהשאר שם ללילה של פינוק במלון ספא, לפני ביקורים במערות. אבל כ-15 קילומטר לפני העיר, ממש לפני שילוט למערת השטן, ראינו בפינה מלון מקסים בשם Orfei. עצרנו לשאול למחיר ומקום פנוי, הוקסמנו מהאווירה- בתוך היער עם נחל זורם, נקי וזול להפליא, 30 לב ללילה לזוג כולל ארוחת בוקר. רצון עז לפינוק בכל זאת שלח אותנו לעיר דוויל שהתגלתה כעיר חמודה, קטנה ומלון ספא יקר יחסית- 75 לב לזוג ללילה. השעה הייתה בערך 8 בערב והספא נסגר ב-9, לכן עשינו סיבוב במרכז, ליקקנו גלידה טובה וחזרנו למלון Orfei. הבחירה היתה מוצלחת ביותר, מקום מומלץ ביותר, נמצא בין שתי המערות: מערת גרון השטן ומערת יגודינה.

בבוקר יום השלישי החלטנו להתחיל עם מערת גרון השטן- כשמה כן היא, מעניינת אך הטיפוס לגובה שלה מבפנים קשה ולא מתאים לכל אחד. שמחנו מאוד כאשר ראינו את האור בקצה המערה החוצה. משם בכביש מפותל, צר מאוד, תוך תפילה שלא יבוא רכב גדול ממול המשכנו למערת יגודינה. התפילה לא עזרה ומולנו בא אוטובוס ואתם לא רוצים לדעת איך עברנו. במערת יגודינה יש סיור מודרך כל 45 דקות והיה לנו מספיק זמן להרגע מהנסיעה המסעירה. הסיור היה בבולגרית שוטפת, שלמרות הדמיון לרוסית לא הבנו כלום אבל המקום יפה גם בלי הסברים. עברנו משם דרך עיירת שירוקה לוקה (Shiroka Luke) שישנה את שנת הצהריים שלה וכמעט נפש לא היתה ברחוב.לא מצאנו את בית ספר למוזיקה שסיפרו עליו רבות אז המשכנו לסמוליאן, עיר קטנה ולא כל כך מעניינת. ללילה עצרנו בפמפרובו (Pamporova), עיירת סקי שבקיץ כמעט ריקה. רוב בתי המלון היו סגורים והפתוחים גובים מחירים כאילו הם בשיא העונה. במקרה לאחר סיבובים רבים מצאנו את מלון Prespa, מלון יפה מאוד וזול (35 לב לזוג כולל ארוחת בוקר). המלון היה כמעט ריק מאורחים אך הם אפילו הסכימו להפעיל לנו את הסאונה, קיבלו אותנו יפה מאוד והדריכו איפה לטייל ולאכול. בפמפרובו אכלנו ארוחת ערב בולגרית עם יין ובירה הכי יקרה שלנו כ-70 לב (200 ש"ח) לארבעה איש.

פלובדיב ועמק הוורדים

בבוקר היום הרביעי המשכנו לכיוון העיר פלובדיב (Plovdiv). עיר יפה, שקטה, שבעוד שנה-שנתיים תהיה כמו פראג או בודפשט לישראלים. המלונות יקרים יחסית ובהמלצת האתר התאכסנו במלון Euro שנמצא במיקום טוב, נקי ומסודר במחיר 70 לב לזוג ללילה + א.בוקר. את הרכב השארנו בחניון המלון ללא תוספת תשלום. בהמלצת עובדת המלון את הטיול בעיר עשינו במונית וברגל. הנסיעה במונית זולה, בין 3-5 לב, לפי מונה, ל-4 איש (8-15 ש"ח). לאחר סיור ערב התפצלנו, החברים שלנו הלכו לשמוע אופרה באמפי תאטרון עתיק ומקסים במרכז העיר העתיקה ואנחנו המשכנו לטייל בעיר החדשה.

בבוקר יום חמישי ערכנו טיול מקיף בעיר העתיקה היפהפיה, ביקרנו בכמה מוזיאונים וכמעט בכל הכנסיות המרשימות, והחלטנו לחפש את בית הכנסת של פלובדיב. לקחנו מונית שהורידה אותנו ברחוב מאחורי בית הכנסת, הכניסה הצדדית היתה סגורה אבל במקרה שאלנו איש בכניסה לבית איך אפשר להכנס לבית הכנסת. לשמחתנו ענה לנו בעברית וקרא לגבאי בית הכנסת לפתוח לנו. כך התאפשר לנו לבקר ולהתרגש גם ממשהו משלנו. הגבאי שמח לספר על חיי הקהילה היהודית בפלובדיב ושמח עוד יותר לקבל תרומה קטנה לבית הכנסת ולהצטלם איתנו.

התחנה הבאה שלנו היתה העיר קזנלוק בעמק הוורדים. עמק הוורדים נמצא כ-3 קילומטר לפני הכניסה לעיר, שם גם נמצא מוזיאון הוורדים, אוניברסיטה לחקר הוורדים וכמובן חנות המפעל. תוך כדי נסיעה ראינו משמאלנו מבנה מדהים של כנסיה רוסית עם צריחי זהב מנצנצים בתוך יער ירוק. לאחר סיור קצר בקזנלוק, עיר חמודה עם רחוב ראשי מעניין, החלטנו לחזור לכיוון שיפקה. בעיירת שיפקה נשארנו ללילה. במקום שני בתי מלון קטנים ומשפחתיים, הראשון בליה רוזה (ורד לבן) שהיה סגור באותו יום והשני Perenika. המקום קטן, נקי וחמוד. בעלי הבית שמחו לדבר איתנו ברוסית ונראה שקצת התאכזבו שאנחנו ישראלים, אולי בגלל המחיר שנקטו בהתחלה- 35 לב כולל ארוחת בוקר כפרית, שבעלת הבית הכינה לנו מוקדם בבוקר.

שיפקה (Shepka) היא עיירה קטנה וירוקה שנמצאת כאילו בתוך יער ובקושי רואים בה אנשים. היא מאופיינת בכנסיה רוסית מדהימה בתוך יער קסום. הנוף, האוויר והאווירה כולה- מהפנטים. הכנסיה היתה סגורה למבקרים אך השומר פתח לנו גם את הכנסיה וגם את המוזיאון במרתף. לדוברי הרוסית מעניין יהיה לקרוא את תולדות הקרב ואת דברי ההלל לחיילים שנפלו בו. בשעות הבוקר יש הדרכה במקום. משום מה לא היה כתוב על המקום בספר בולגריה של "העולם".

בבוקר היום השישי, בהמלצת המארח, נסענו למויזאון הוורדים שנראה די עלוב. ציפינו להרבה וורדים אך הוסבר לנו שאיסוף הוורדים הוא בחודש יוני, אז מתקיים פסטיבל הוורדים ובוחרים את מלכת עמק הוורדים, לכן כדאי להגיע למקום בימים הראשונים של יוני. קנינו כמה קרמים ושמנים והמשכנו לכיוון גברובה (Gabrovo), עיר הצחוק והבדיחות. מוזיאון הצחוק שרצינו לבקר בו נסגר ב-6 בערב ולא עזרו הבקשות, לא הצלחנו להיכנס. מקומות לינה כמו בכל עיר סביב ה 70-80 לב והרבה אין מה לעשות בערב, לכן בהמלצתה של אירן הסוכנת המשכנו לעיירה בוז`נצי (Bozhentsi). המקום לא מוזכר בספרי הדרכה בעברית וגם לא באתר למטייל. לא יאומן איזה מקום, כאילו חזרנו במכונת הזמן לאחור. מקום כפרי ביותר שאפילו לסוסים קשה לטפס בסמטאות, אבל האופל הצליחה אפילו בזאת. בכניסה לעיירה בבית הדואר קיים מרכז הסברה, מדריכה של המקום יוצאת לסיורים וגם עוזרת במציאת מקום לינה, למרות שכאלה לא חסרים. אנחנו לא ידענו את כל זאת לכן חיפשנו לבד ומצאנו צימרים במחיר זול במיוחד- 25 לב לזוג (Dvata Ctrausa). בעלת הבית עבדה בישראל כמה שנים לכן יודעת עברית ושמחה להחליף איתנו כמה מילים.

בבוקר היום השביעי ערכנו סיור מודרך בתשלום של 4 לב לאדם, שמענו על ההסטוריה של המקום ותחילתה של בולגריה. המדריכה מעונינת להתכתב עם ישראלים. בדרך לוליקו טרנובה, עיר בירה קדומה של בולגריה, עברנו דרך המוזיאון הפתוח Etara המדגים את החיים בבולגריה העתיקה ועבודות יד של פעם והיום, וכמובן עוד כמה מנזרים מומלצים יותר ופחות. בצהריים הגענו לעיר Veliko וכבר במרכז התיירים הבנו שאת הרוסים לא אוהבים שם, אך אנגלית היא גם לא הצד החזק שלהם. זוהי עיר גדולה ורועשת, שבכל צד עומדים כל מני חאפרים ומנסים להשכיר חדר- לא להתפתות בשום אופן. המלונות די יקרים ביחס לבולגריה וגם קיים מחיר שונה לתיירים ומקומיים. לא בא לנו לשלם בין 70-120 לב ללילה. מצאנו את מלון קומפורט המומלץ באתר על ידי הגולשים, אכן למקום מרפסת לכיוון מבצר והמקום נקי, אך בעלת הבית צינית (אולי בגלל שדיברנו בהתחלה ברוסית). הציעה לנו חדרים בקומה 4 ללא מעלית וללא מזגן ביום חם מאוד.

הכפר ארבאנאסי וקופרישטיצה

במפה ראינו שהכפר ארבאנאסי (Arbanasi) נמצא כ-3 קילומטר משם לכן החלטנו לנסוע ללילה לכפר. זו הייתה בחירה מעולה, מקום יפההפה עם המון אפשרויות לינה, אוכל וסיורים במקום. התאכסנו במלון ביתי בשם וונדה (Vanda) במחיר של 30 לב ללא ארוחת בוקר. מקום חדש יחסית, נקי ועם חצר מטופחת מאוד. בהמלצתה של וונדה אכלנו בבוירסקי דבור (חצר האצילים). ארוחת ערב נעימה ביותר. הסתבר שיש להם קומפלקס של חדרים ודירות גדול במקום. בערב רצינו לראות את המופע האור קולי, ישבנו וחיכינו עם כל שאר התיירים ובולגרים ממול מבצר צ`רביץ, אך באותו ערב לא היה מופע.

בבוקר היום השמיני ערכנו סיור מקיף במבצר צ`רביץ ובכנסיה יפה שבמקום, סיירנו בעיר העתיקה, הצטיידנו במצרכי אוכל בשוק המקומי. פעם נוספת הרגשנו כמה הם לא אוהבים דוברי רוסית וברצון רב יצאנו לעיירת קופרישטיצה (Koprivshtits). החלטנו לעבור דרך מעבר טרויאן, במפה העליה בהרים נראית מפותלת מאוד וקשה. צריך לבדוק אם המעבר פתוח, בפתחו קיים שלט קטן בבולגרית המדווח אם המעבר פתוח. רצוי לבדוק את הדבר עם המקומיים כי במזג האוויר גשום המעבר סגור. אכן המעבר בהרים תלול אך אפשרי בהחלט והנוף שווה את הנסיעה האיטית. בנקודה הגבוהה ביותר ממש נוגעים בעננים ויש מקום לתצפית ולצילום. ממש בכניסה לקופרישטיצה, עיירה מתוקה ומקסימה, קיים מרכז תיירות שמספק שירותים במציאת מקום לינה, סיורים והדרכה, הם אפילו ממוחשבים ואפשר לראות את הצימרים על המסך. יש הרבה אפשרויות לינה במקום, אחד יפה יותר מהשני, מסעדות, מוזיאונים אנתרופולוגיים ועוד. לצערנו הספקנו לבקר רק באחד מהם כי הם נסגרו ב-17:30 בערב. בחרנו חדרים במלון משפחתי בשם Astra, ממוקם בכניסה לעיירה במחיר של 30 לב לזוג עם ארוחת בוקר כפרית של יוגורט ביתי, ריבות וכרוכיות בצק עלים עם גבינה. לצערנו הרב היינו חייבים לעזוב מוקדם בבוקר יום התשיעי כדי להגיע לסופיה עד 11 בבוקר, להחזיר את הרכב.

בדייקנות רבה הגיע השליח של חברת ההשכרה, לקח מאיתנו את הרכב מבלי לבקש שום תוספת מחיר עבור זה. את הלילה והיום האחרון היינו באותו מלון בו לנו ביום הראשון. יצאנו לסיור רגלי בעיר הבירה וביקרנו בכל המקומות האטרקטיביים, בניין הנשיא והחלפת משמרת הכבוד, כנסיית אלכסנדר ניבסקי, המוזיאונים, התיאטרון הלאומי היפה, עוד כמה מהכנסיות הרבות ואפילו צפינו בצילומי חתן וכלה הרבים. מתוך סקרנות נכנסנו אפילו לכנסיה לצפות בטקס חתונה אחד שהיה מעניין.

בבוקר היום העשירי רצינו לבקר בבית הכנסת של סופיה שלצערנו היה סגור, למרות שבספר ההדרכה כתוב היה שהפתיחה מ-10 בבוקר. בשוק המקומי שנמצא ממש מאחורי המלון קנינו מזכרות, מתנות, ואפילו סירים מחרס ואכלנו ארוחת צהריים במסעדת השוק במחירים מצחיקים. בהמלצת צוות המלון נסענו במונית לבויאנה- אזור מגורים יוקרתי וירוק במיוחד. בזמן הנותר עד הטיסה בילינו בקניון מותגים, ובשוק קניון מיוחד שפתאום מצאנו במרכז. המחירים בשניהם זולים משמעותית למחירים בארץ. חנויות אופנה נחמדות, כלי בית וסירי קרמיקה לבישול איטי וקוסמטיקה מכל המותגים הידועים לנו, זולה משמעותית מהמחירים בארץ או אפילו בדיוטי, במיוחד תוצרת מקומית. לנו הומלצה חברת ארומה נטורל (Aroma) על ידי מדריכה מקומית ובאמת לא אכזבה, אפילו עד עכשיו– קנינו לשנה תמימה לכולם... בשארית הכסף הבולגרי הצטיידנו בגבינות קשקבל ונקניקים המיוחדים, שבארץ קשה לקנות אותם בגלל המחירים הגבוהים (ושם המחיר לקשקבל טובה כ 18-20ש"ח).

בסיכומו של דבר כדאי ואפשר לבצע טיול לבולגריה באופן עצמאי. הטיול זול יותר, מהנה יותר ורואים יותר מקומות בקצב אישי. המסלול כולו היה בערך 1300 ק"מ. לנו כל התענוג עלה כ-8000 ש"ח כולל הביזבוזים לזוג. נהנינו מאוד מהטיול, אפילו אפשר היה להוסיף כמה ימים לנופש. מומלץ לקחת כמה ימים באחד ממלונות הספא לרוגע, ללינה וטיפולים- זולים מאוד ביחס לארץ או מקומות אחרים דומים. למעוניינים בפרטים נוספים נשמח לעזור (פנו אלינו למייל).

הדפס| שמור למועדפים| שלח |סרוק לנייד

ספר לנו מה דעתך בפייסבוק

ספר לנו מה דעתך באתר

הוסף תגובה

התחבר כדי להוסיף תגובה:

טיול לבולגריה

בחרת להירשם לעידכונים על:

כדי שנשלח לך את התכנים הנכונים בזמן המתאים לנסיעה שלך, כדאי לציין:
    או תאריך אחר בו נפסיק לשלוח עידכונים.