ייעוץ והדרכה על בישול

אתם יוצאים לטיול בשטח וזקוקים לכלי בישול. איך יודעים איזה סוג לבחור, ומה בכלל קיים בשוק? , אילו מושגי מפתח כדאי להכיר לפני היציאה לשטח, כיצד לתפעל נכון את הבנזניה ועוד סוגיות בעניין...כל התשובות בכתבה.

בכתבה זו:

כירות בישול על דלק נוזלי

ה"בנזיות" או כירות הבישול הפועלות על דלק נוזלי באמצאות תהליך אידוי הומצאו עוד בתחילת המאה הקודמת ושימשו במלחמת העולם הראשונה. החברה שפיתחה אותם היא PRIMUS השבדית שעד היום מובילה בתחום. מאז ועד היום לא היו התפתחויות גדולות במוצרים למרות שכיום הבנזיות בטיחותיות ויעילות בהרבה.

הרעיון העומד בבסיס כירות הבנזין הוא: ע"י יצירת לחץ אויר בתוך בקבוק המכיל דלק נוזלי, הדלק בצורה של טיפות זעירות (רחף) והאוויר נדחפים במעלה צינור, אשר עובר בתוך הלהבה ולכן מתחמם מאד. בחום שבצינור נוצר תהליך אידוי טיפות הדלק, הצינור מוביל לדיזה או לקרבורטור ואחריו דיזה, היוצרים ערבול בתערובת ליצירת אחידות, ודרך הדיזה מותזת התערובת בלחץ לעבר הלהבה. הבעירה היא של אדי דלק והיא דומה מאד לבעירה של גז בישול ואף מגיעה לטמפ` גבוהה יותר. ברוב הבנזיות המודרניות משיגים את הלחץ בבקבוק ע"י משאבת אויר. בבנזיות הפשוטות יותר מיכל הדלק (במקרה כזה מפלדה) מחובר קרוב יחסית לכירה ומתחמם מהלהבה ולכן נוצר לחץ בתוכו. בבנזיות מהדור הקודם, מיכל הדלק הוא חלק אינטגרלי מהכירה ומחובר בבסיסה. בדור החדיש יותר הפרידו ע"י צינור גמיש או קשיח את מיכל הדלק מהכירה דבר המוסיף לבטיחות השימוש בכירה ומאפשר לנתק את מיכל הדלק לצורך מילויו, למשל: בתחנת הדלק.

מושגים נפוצים

  • בנזיה-כירת בישול אשר עובדת על דלק נוזלי בשיטה של אידוי הדלק לפני הבערתו.
  • פתיליה-כירת בישול אשר עובדת על כהל מפוגל בשיטה של הספגת פתיל בכוהל.
  • בנזין לבן-COLMAN FUEL – דלק ללא תוספים. הדלק היעיל ביותר והטוב ביותר לשימוש בכירות בישול ע"י בנזין. בוער בטמפ` הגבוהה ביותר, לא משאיר פיח, נקי ולא יוצר סתימות בבנזיה. יקר יותר מבנזין לרכב ונמכר בעיקר בבתי מרקחת ובחנויות לציוד מחנאות. המומלץ ביותר לשימוש בבנזיות.
  • בנזין נטול עופרת- דלק לרכב הנמכר בתחנות דלק ללא תוספת עופרת. העופרת נפרדת מן הדלק ברגע האידוי ונשארת כמשקע מתכתי בצינורות הבנזיה עד שבשלב מסוים הצינור ייסתם, ולכן אם כבר משתמשים בדלק לרכב כדאי מאוד שהוא יהיה נטול עופרת.
  • נפט - Kerosene – דלק נפוץ גם במדינות לא מפותחות, נדיף פחות מדלק ולכן דורש חימום מקדים ממושך יותר מבנזין, ודיזה שונה.
  • אלכוהול או כהל מפוגל סגול, ניתן להשגה בחנויות לחומרי בניין או בריכוז של 95% בחנויות המשווקות משקאות חריפים.
  • זמן הרתחה- הזמן שנדרש להרתיח ליטר מים ע"י שימוש בבנזיה בגובה פני הים בשימוש בדלק לבן, בעוצמת עבודה מקסימלית. אומדן ליעילות הבנזיה ולטמפ` העבודה שלה.
  • זמן עבודה- משך פעולת הבנזיה בשימוש רצוף, לכמות דלק מסוימת, אומדן לחסכוניות הבנזיה.
  • דיזה- JET- בורג מתכתי עם חריר העובר במרכזו אשר ממנו מותזת התערובת של אדי הבנזין והאוויר אל תוך האש, גודל החור משפיע על מהירות זרימת התערובת בצינור, ומאפשר לתערובות שונות זמן אידוי שונה. ולכן בחלק מהבנזיות העובדות על מספר דלקים יש צורך להחליף דיזה למשל כאשר רוצים לעבור מבנזין לנפט.
  • עורית- חלק במשאבת הבנזיה המשמש כבוכנה לדחיסת אויר, בדר"כ עשוי מעור ומכאן שמו, את העורית צריך לשמן, בשמן מכונות או בווזלין כדי לשפר את יעילות הדחיסה, זהו אחד החלקים המתכלים תכופות ולכן כדאי לצאת לשטח עם עורית חלופית למקרה הצורך.
  • מפתח כלבו- לחלק מהחברות יש מפתח קומפקטי המתאים לכל הברגים, האומים והדיזות שיש בכירת הבישול, ומאפשר לחסוך במשקל ובנפח של כלי עבודה כמו פלייר ומברג. O RING- גומיית איטום – אטמי גומי שיש בכירות הבישול, בכל מקום בו יש חיבור ע"י הברגה, כדאי להחזיק מלאי חלופי של אטמים לקראת יציאה לטיול ארוך. SHAKER- בחלק מהבנזיות יש מאחורי הדיזה מחט צפה וכאשר הבנזיה סגורה היא נזרקת לעבר החריר שבדיזה תוך כדי טלטולי הדרך ומנקה אותו .
  • FIRE PASTE-משחת הדלקה- משחה של דלק או ספירט מוצק המשמשת לחימום ראשוני של צינור הבנזיה לפני ההדלקה וחוסכת דלק היכול לשמש לאותה המטרה.
  • סיכה לניקוי דיזה- לבנזיות בהן אין SHAKER או חוטר לניקוי הדיזה יש סיכה חיצונית אשר במקרה של סתימה בדיזה דוחפים אותה דרך החריר וע"י כך מפנים את הסתימה.
  • חוטר- בחלק מהבנזיות ישנו כבל פלדה העובר בתוך צינור הבנזין ותפקידו לאסוף את שאריות התוספים שבדלק המתפרקים בתהליך האידוי , ויש צורך כל מספר שימושים לשלוף את החוטר החוצה ולנקות אותו ע"י חתיכת בד.
  • מסנן (פילטר) דלק- משפך הכולל מסנן דלק ותפקידו להוציא את הלכלוך שלעיתים יש בדלק, בעיקר בדלק לרכבים במדינות עולם שלישי, סינון פשוט של הדלק יכול לחסוך הרבה מאד בעיות וסתימות בבנזיה.
  • שסתום חד כיווני במשאבה – תפקידו לתת ללחץ האוויר להיכנס למכל הדלק ע"י פמפום המשאבה אבל למנוע מהלחץ לצאת. השסתום מורכב מכדורית וקפיץ שלוחץ אותה לכיוון ממנו מגיע לחץ האוויר, עם חלק מהבנזיות מגיעים כדורית וקפיץ חלופיים, שכן זה מנהג נפוץ בדרא"ם לחפש אחר הכדורית והקפיץ שעפו להם בתהליך השימון של הכדורית.
צילום: MARMOT
מבשלים בשטח. צילום: MARMOT

בחירה נכונה של בנזיה

בלמטייל אנו מחלקים את מבחר הבנזיות לפי מספר מאפיינים. הדרך הנכונה לבחור היא להחליט מהם הפרמטרים החשובים ביותר שבשבילם אתם מוכנים לשלם מעט יותר (או הרבה יותר).

  • בנזיות המצריכות טיפול שוטף (מספר דקות בשבוע), ובנזיות שבהם מחליפים צינוריות סתומות. הטיפול השוטף כולל ניקוי של החוטר, הוא פשוט ביותר אך אם לא עושים אותו בעקביות יש סיכוי שהצינור המרכזי של הבנזיה ייסתם מעופרת וכך גם שאר התוספים. במקרה כזה, אפשר לזרוק את הבנזניה לפח. לעומת זאת יש בנזיות (COLMAN) שלא מטפלים בהם אבל כאשר הצינורית נסתמת חייבים להחליפה בחדשה והבנזניה חוזרת לתפקד מושלם. יש גם בנזיות שלא מחייבות טיפול קבוע או צינורית חלופית.
  • בנזיות MULTI FUEL הפועלות על מספר סוגי דלקים כגון: בנזין, נפט וחלק מהבנזיות שפועלות על אלכוהול, ובנזיות הפועלות על בנזין בלבד. היתרון של אלו שעובדות על מספר סוגי דלקים הוא הסיכוי הגבוה למצוא בכל פינה נידחת דלק שיפעיל את הבנזיה. כל המרבה כאן הרי זה משובח וגם יקר יותר. מכאן, צריך להתאים את הבנזיה לפי סוג הדלק הנפוץ ביעד הטיול/ים.
  • בנזיות עם מיכל דלק אינטגרלי או בנזיות עם מיכל דלק נפרד. מיכל דלק נפרד מאפשר להרחיק את הדלק מהאש, מה שתורם לבטיחות, מאפשר לבחור נפחים שונים של מכלים לפי הצורך ומאפשר לקחת רק את המיכל לתחנת דלק ללא צורך בבקבוק נוסף.
  • זמן הרתחה. קריטריון חשוב למי שזמן בישול קצר (מגיע רעב מאוד לארוחה או שאוהב לשתות שתייה חמה) הוא קריטי עבורו. זהו פרמטר שמצביע גם על יעילות הכירה.
  • זמן עבודה – מי שיוצא לשטח לפרקי זמן ארוכים צריך לתכנן את כמות הדלק הדרושה ומספר המכלים הנוספים שצריך לקנות. ככל שזמן העבודה בכמות דלק מסוימת עולה הבנזיה חסכונית יותר בשימוש, ונצטרך לסחוב פחות דלק (ופחות משקל).

תפעול וטיפול נכון בבנזיה 

בנזיה היא מכשיר שמשלב דלק ואש ולכן קיים פוטנציאל לסכנה! בשימוש נכון תוך כדי שמירה על אמצעי הבטיחות הבנזיה היא אמצעי בישול בטוח, יעיל ונוח להפעלה. כמה כללי בטיחות:

  1. אם רואים שיש בעיה של התלקחות או בעירה במקום שלא מיועד לכך צריך לסגור את הבנזיה ולהתרחק. אם אין גישה לבנזיה פשוט להתרחק מיד.
  2. לפני ההדלקה צריך לוודא שאין דליפה של דלק משום חיבור או בורג. אם יש דליפה חייבים לתקנה (למשל, החלפת אטם) לפני הדלקת הכירה.
  3. בכל בנזיה יש להשתמש אך ורק בסוגי דלקים המותרים לשימוש בבנזיה זו, ולהתאים את הדיזה או הצינורית לדלק זה לפי הצורך.
  4. בתחילת פעולת ההדלקה יש בעירה גדולה יחסית מהבנזיה ולכן חייבים להדליק אותה כשהרוח נושבת מכם לכיוון הבנזיה, וכמובן לא להכניס את הראש מעל הכירה.
  5. בכירות עם מיכל דלק ניתק יש להעמיד את הבנזיה כך שכיוון הרוח מהמיכל לכירה. רצוי לסגור מסביב לכירה עם מגן רוח מאלומיניום שמחזיר את החום למרכז הכירה ובכך גם מקצר את זמן הבישול.
  6. יש להעמיד את הבנזיה על משטח ישר ככל האפשר ולדאוג לעמידה יציבה של הכירה.
  7. כאשר ממלאים דלק במיכל הדלק חייבים להשאיר מעט נפח למשאבה ולאוויר. ברוב המכלים ישנו קו המציין את גובה הדלק המקסימלי במיכל.
  8. אסור לדחוס יותר מידי אוויר במיכל הדלק, אלא לדחוס עד שמתחילה להיות התנגדות לדחיסה. בבקבוק מלא מקסימום 20 "פימפומים". אם בבישול ארוך האש דועכת ויש דלק אפשר להוסיף לחץ תוך כדי בישול.
  9. אסור לבשל עם בנזיה בתוך אוהל!!
  10. יש להרחיק חומרים דליקים (חוץ ממיכל הדלק) מסביבת האש.
  11. לאחר הכיבוי, הכירה חמה ביותר ואסור לגעת בה בידיים חשופות עד להתקררותה.
  12. צריך לקרוא את כל הוראות השימוש וכללי הבטיחות כפי שמצוינים בחוברת ההוראות המצורפת לכל בנזיה.
  13. אם מיכל הדלק מתלהט יש לכבות מיד את הבנזיה ולשפר את תנאי האוורור מסביב למיכל.
  14. אין לבצע בכירה שינויים טכניים, שלא בהמלצת היצרן.

הדלקת הבנזיה
ממלאים דלק במיכל, דוחסים אוויר בעזרת המשאבה ומחברים לכירה. מעמידים את הבנזיה על משטח יציב ובכיוון הרוח הרצוי (נגדי לכם ולאוהל), פותחים את הברז ומאפשרים למעט בנזין לצאת לכירה. כאשר שומעים את צפצוף הבנזין היוצא מהדיזה סוגרים מיידית את הברז ומדליקים בזהירות את טיפות הדלק שבכירה. במקום התהליך הזה אפשר לטפטף מספר טיפות דלק על צינור הדלק אשר עובר מעל הכירה, או בדרך היעילה ביותר למרוח עליו מעט משחת הצתה. לאחר מספר שניות (כ-20 שניות תלוי בטמפ`) הלהבה תתחיל להפוך מלהבה צהובה גדולה ללהבה כחולה מרוכזת, ואז אפשר לפתוח את הברז ולהתחיל לבשל.

שליטה על הלהבה
בחלק מהבנזיות ברז הדלק קרוב לבקבוק ואין אפשרות טובה לשלוט על הלהבה ולכן עובדים בעוצמה מקסימלית כל הזמן, ובחלק מהבנזיות הברז קרוב ללהבה (או שיש ברז נוסף) שמאפשר שליטה טובה יותר על הלהבה . בכל מקרה ישנה השהיה בין כיוון הברז ועד לשינוי הלהבה ולכן אם הקפה גולש צריך קודם לסלקו מהכירה ואח"כ להתאים את עוצמת הלהבה.

כיבוי הבנזיה
כאשר רוצים לכבות את הבנזיה סוגרים את הברז וכאשר האש מתחילה לדעוך מכבים אותה בנשיפה. יתרת הדלק בכירה תתנדף ותעזור לסלק לכלוך שנישאר בתוך הדיזה.

תפעול תקלות וטיפים
 

  • סינון הדלק לפני הכנסתו למיכל יכולה לחסוך חלק גדול מהבעיות. המסנן הוא מוצר זול ואנו בלמטייל ממליצים לכל בעל בנזיה לקנותו.
  • שימוש במגן חום מאלומיניום תורם מאד לבטיחות ומקצר בכ 20% את זמן הבישול.
  • אם הדיזה סתומה ואי אפשר לדחוף מחט לחריר, אפשר להבריג אותה החוצה לחמם אותה ע"י מצית ולזרוק אותה בעודה חמה לכוס מים קרים.
  • סירים וכלי בישול איכותיים מקצרים את זמן הבישול וחוסכים בדלק.
  • לפני היציאה לטיול כדאי להדליק את הבנזיה ולוודא את תקינותה.
  • אם בפתיחת הברז לא יוצא דלק מהדיזה, מחלקים את הבנזיה למרכיביה כדי למצוא באיזה חלק ישנה הבעיה (– בקבוק, צינור, משאבה, כירה). אם למשל יוצא דלק מהצינור (המקשר בין המשאבה לכירה) הבעיה בכירה עצמה: בצינורית או בדיזה. אם בפעולת דחיסת האוויר במשאבה אין כל התנגדות יש בעיה עם העורית וכנראה צריך לשמנה או אם היא קרועה להחליפה. (השימון הוא בשמן מכונות או ווזלין ולא בשמן בישול המתייבש.
  • אם האוויר שדחסנו יוצא מיד, זאת אומרת שהשסתום החד כיווני לא משומן או לא קיים ויש לפתוח את מכסה הכדורית בזהירות רבה ולצפות לקפיץ. השימון כמו לעורית.
  • בבנזיות עם חוטר יש להוציאו לניקוי פעם בארבעה בישולים. הניקוי באמצעות בד גס מספק אך אם משתמשים בדלק עם עופרת יתכן ויידרש ניקוי עם נייר לטש עדין.
  • בבנזיות מתוצרת COLMAN כאשר מפרקים ומרכיבים צינורית חייבים לוודא שהחוטר הדק (שתפקידו לנקות את הדיזה בכל פעם שסוגרים את הברז) מתיישב בתוך הברז. החוטר מסתיים בכיפוף ישר שנכנס לתוך אוזן היוצאת מהברז הקרוב לכירה.

סוגי כירות גז

כירות הגז הן הפשוטות והבטוחות ביותר להפעלה. יש לסובב את כפתור ההדלקה וזהו. החלפות מכלי הגז פשוטות וניתן למצוא מכלים ברוב המקומות בעולם. כירות הגז זולות בהרבה מכירות הבנזין אך עלותה של שעת בערה יקרה הרבה יותר. אסור להעלות מכלי גז למטוסים ולכן במקומות בהן לא ניתן לקנות מכלי גז המתאימים לגזייה שלכם אין אפשרות להשתמש בה. חסרונות הגזיות הן שככל שהלחץ במיכל יורד כך יורדת יעילות הלהבה וכך גם ככל שעולים בגובה. (מעל כ-3500 מטר מעל פני הים קשה מאד להשתמש בגזיה). מכל אלו יוצא שיש עדיפות לשימוש בגזייה לטיולים קצרים בארצות בהן ניתן להשיג מכלי גז (למשל בארץ) ובהן לא מטפסים להרים גבוהים.

קיימים מספר סוגים של מכלי גז: מכלים חד פעמיים (ח"פ) שאי אפשר לנתקם לפני שהם מתרוקנים, מכלים חד פעמיים עם שסתום שאפשר לנתקם גם כשהם מלאים בגז ומכלים רב פעמיים מברזל שניתן למלא שוב ושוב (בדר"כ החלפה במיכל מלא). יתרונות המכלים הח"פ ללא אפשרות ניתוק (מיכל ח"פ 190 גרם): הם קומפקטיים, קלים הם משותפים לכל החברות ולכן הסיכוי למצוא אותם הוא הגדול ביותר. יתרונות המכלים הח"פ עם שסתום (מיכל ח"פ עם שסתום 450, 230 גרם) הם עדיין קומפקטיים וניתן להפריד בין המכלים לכירה כדי לחבר את המכל לתאורת גז למשל או לאריזה יעילה יותר בתרמיל. בדגמים אחדים מתחבר מיכל הגז אל הכירה בעזרת צינורית. לשיטה זו מספר יתרונות: יציבות גדולה יותר של הכירה ומניעת הסיכון של התחממות יתר של מיכל הגז כתוצאה מהקרבה לאש.

קיימים שני תקנים של מכלי גז ח"פ עם שסתום הנבדלים רק בהברגה של המכל אל הכירה: תקן PRIMUS המתאים גם לגזיות תוצרת אמגזית ותקן CAMPING GAS. יתרונות המכלים הרב פעמיים שעות שימוש רבות, עוצמת להבה ותאורה גדולות ועלות שימוש זולה יחסית לכירות גז.

תפעול וטיפול נכון

כאמור ההדלקה עצמה פשוטה לחלוטין – יש לפתוח את ברז המכל ולהדליק את הלהבה ע"י גפרור או מצית. יש לוודא אוורור מספק, ולהרחיק את הגוף מעל הלהבה לפני ההדלקה. מכלים רב פעמיים וח"פ עם שסתום מתחברים לכירה בהברגה. למכלים ח"פ ללא שסתום אופן הרכבה שונה בגלל שבפעולת החיבור עצמה מתבצעת פעולת נקירה במיכל ולכן ישנה פעולת הברגה של ראש הכירה לתוך בית המכל בו מניחים את מיכל הגז- הביצוע פשוט לחלוטין הרבה יותר מההסבר. את מכלי הגז יש לשמור במקום מוצל ולא לחשוף לטמפרטורות קיצוניות. לאחר כיבוי הגזיה והתקררותה יש לוודא שאין דליפת גז מהמכל.

כמה כללי בטיחות לכירות גז:

  1. בכירות גז, הצת את האש קודם לפתיחת ברז הגז.
  2. אין לנקב מיכל גז לפני התרוקנותו הסופית.
  3. החלף מיכל גז במקום פתוח רחוק ממקור אש.
  4. אין להשליך מיכל משומש למדורה.
  5. לפני התקנת מיכל חדש בדוק תקינות אטמים.
  6. אין לאכסן מיכל בטמפ’ העולה על 50 מעלות.
  7. אין לטלטל את הכירה כאשר היא פועלת.

אחריות
לכל כירות הבישול והאביזרים הנלווים יש אחריות יצרן למשך שנה. האחריות תקיפה לגבי כל פגם במוצר. האחריות לא חלה על פגם הנובע משימוש ואשר אינו נובע מתהליך הייצור. בכל מקרה של בעיה במוצר אשר נקנה מרשת למטייל, אנו מעדיפים שלקוחותינו יפנו אלינו ישירות כדי שנוכל להיות בטוחים שהם מקבלים את כל השירות המגיע להם.

לתחילת הכתבה

תגובות

רוצה להגיב לזה? יש להתחבר לאתר:

 

בלוני גז

השב  · 

טעות במאמר - לגבי גזיות - חשוב

השב  · 

כוהליה

השב  · 

תגובות פייסבוק

סגור
0

בחרת להירשם לעידכונים על:

    כדי שנשלח לך את התכנים הנכונים בזמן המתאים לנסיעה שלך, כדאי לציין:
    או תאריך אחר בו נפסיק לשלוח עידכונים.

    כדי להשלים את התהליך אנא:

    או התחבר\הירשם לאתר
    ×