לא מה שחשבתם: טייסים שוברים 8 מיתוסים גדולים של עולם התעופה

מה באמת הצבע של הקופסה השחורה, מהו המושב הכי בטוח במטוס ומה קורה כשמורידים את המים בשירותים? טייסים מנוסים חושפים את כל האמת על טיסה ומטוסים!

מאת: צוות בריטיש איירווייז

תעשיית התעופה המסחרית, הנחשבת לאחת הגדולות, המפותחות והחשובות כיום, היא גם עולם שלם של מסתורין, תעלומות וחידות בלתי פתורות. לאורך שנים, נפוצו מיתוסים רבים בקרב ציבור הנוסעים, ובמרוצת השנים, חלקם אף התקבעו בתודעה כאמיתות מוחלטות. חברת התעופה בריטיש איירווייס החליטה לעשות מעט סדר בבלגן, וביקשה מטייסים בכירים בחברה לנפץ את המיתוסים המפורסמים ביותר של עולם התעופה, ולשפוך מעט אור על מה שבאמת קורה בגובה 36 אלף רגל.

מה היא הקופסה השחורה?

אנשים רבים מופתעים לגלות שהקופסה השחורה היא למעשה כתומה, והיא מכילה מכשיר הקלטה. הקופסה עמידה בפני חום קיצוני של למעלה מ-1,000 מעלות צלזיוס ובפני פגיעה פיזית רבת עוצמה. ה"קופסה השחורה" נצבעת בכתום על מנת לאפשר זיהוי קל של המכשיר בין ההריסות, במקרה של התרסקות. בנוסף, מופיע עליה הכיתוב "נא לא לפתוח", על מנת להזהיר צוותי חילוץ מחבלה אפשרית במכשיר ההקלטה.

הקופסה השחורה מיועדת למקרי חירום והיא מכילה תיעוד של נתוני טיסה שונים, ושל השיחות בתוך תא הטייס. בחלק מהחברות מחזיקים, בנוסף לקופסה השחורה, גם ב"התקן הקלטה קל לנגישות" (QAR), התקן תומך, שנחשב לנגיש יותר (וגם לפחות מאובטח), שמקליט נתונים על אחסון נייד ומיועד לצורכי מעקב שוטפים של חברות התעופה.

מה קורה כשאנחנו מורידים את המים בשירותי המטוס?

מיתוס נוסף הרווח בקרב הציבור הוא שהפסולת הנשטפת באסלה של השירותים במטוס, מפונה מהמטוס במהלך הטיסה דרך פתח ניקוז בשלדת המטוס, ולמעשה מתפזרת באטמוספרה, ומשם ממשיכה לאוקיינוס או לקרקע. במציאות, מערכת פינוי השפכים של המטוס הרבה יותר היגיינית מכך. הפסולת הנשטפת באסלה מפונה למיכל ייעודי בגוף המטוס, שמרוקן לביוב עם הנחיתה.

מדוע נוסעים מתבקשים להרים את תריסי החלונות שלצדם לפני הנחיתה?

המיתוס מספר שחברות תעופה סיגלו לעצמן מנהג להרים את תריסי החלונות טרם הנחיתה, על מנת "להשוויץ" בתפוסה המלאה שעל מטוסיהן כלפי חברות תעופה מתחרות. הסיבה האמתית הרבה יותר טכנית, ונוגעת לנוהלי בטיחות במצב חירום.

צוות המטוס מבקש מהנוסעים להרים את תריסי החלונות שלהם על מנת לאפשר הסתגלות הדרגתית של העיניים לאור הטבעי מחוץ למטוס. זאת על מנת לאפשר חילוץ מהיר ובטוח של הנוסעים במקרה של תקלה בזמן הנחיתה, ולמנוע סינוור וסחרחורות שעלולים להשפיע על התפקוד של הנוסעים והצוות בשעת פינוי חירום.

מה קורה אם אחד הנוסעים פותח את דלת יציאת החירום במהלך טיסה?

טכנית, מדובר בפעולה בלתי אפשרית. יציאות החירום במטוסים המסחריים המודרניים של ימינו מבוססים על מכניקה מתוחכמת, שיוצרת את אפקט "פקק האמבט" – בעקבות הפרשי הלחצים, נפח הדלת גדל במהלך הטיסה עד שהיא למעשה גדולה יותר מהפתח. פטנט זה מונע כל אפשרות של פתיחת דלתות החירום כלפי חוץ. ומה לגבי פתיחת הדלתות פנימה? לחץ האוויר בתא הנוסעים, שגדול פי 3 מלחץ האוויר מחוץ למטוס הופך את זה למשימה בלתי אפשרית, גם לאנשים חזקים במיוחד.

מהו המושב הבטוח ביותר במטוס?

לאורך שנים, קיים מיתוס בקרב ציבור הנוסעים לפיו חברות התעופה יודעות אילו מושבים נחשבים לבטוחים ביותר, ומעניקים ליושביהם את הסיכויים הגבוהים ביותר לשרוד במקרה של תאונה. למעשה, מדובר כאמור במיתוס, שכן כל המושבים במטוס נחשבים לבטוחים באופן זהה לחלוטין. מיותר לציין שטיסה במטוסים מסחריים נחשבת לדרך התעבורה הבטוחה ביותר בעולם כיום.

האם מערבולות אוויר ("כיסי אוויר") מסוכנות?

מערבולות אוויר הן ללא ספק תופעה לא נוחה ולעתים אף מלחיצה, במיוחד כשמדובר באנשים שסובלים מפחד מטיסות. אך למרות שהטייס מורה לכל הנוסעים להדק את חגורות המושב שלהם, לא מדובר בתופעה מסוכנת אלא בכזו שבעיקר מפריעה לתנועה החופשית בתא הנוסעים. לרוב, טייסים נוהגים להתריע בפני הנוסעים על מערבולות אוויר צפויות טרם ההמראה, על מנת להכין אותם לטלטולים הלא נעימים.

האם בכל מטוס מוצבת מצלמה המצלמת את הסביבה שמחוצה לו?

חלק מהמטוסים החדשים כיום מצוידים במצלמות חוץ, שתפקידן העיקרי לסייע לטייס לנהוג במטוס בשדה התעופה, עד למסלול ההמראה. כיום ישנם גם מטוסים שמצוידים במצלמה בתוך תא הנוסעים, המאפשרת לטייס לצפות בנוסעים בכל רגע נתון. עם זאת, בשלב זה מדובר במספר קטן של מטוסים ברחבי העולם.

מה גורם למסיכות החמצן במטוס להשתחרר מתא האיחסון?

מסכות החמצן, המיועדות לאספקת חמצן בזמן תקלה במערכות שבתא הנוסעים, מצוידות בגלאים מיוחדים המזהים תנודות חריגות בלחץ האוויר. הודות למערכת זו, המסיכות משתחררות אוטומטית בשעת תקלה. במידה וישנו שינוי מסוכן בלחץ האוויר בתא הנוסעים, ומסיבה כלשהי מסכות החמצן לא משתחררות באופן אוטומטי, הטייס יכול לעשות זאת בלחיצת כפתור מתוך תא הטייס.

ולסיום: הפעילו רמקולים, צפו בטיסה 357 והתכוננו לצחוק!

לתחילת הכתבה

הכתבה באדיבות חברת התעופה בריטיש איירווייז

כתבות נוספות שיעניינו אותך:

תגובות

רוצה להגיב לזה? יש להתחבר לאתר:

 

תגובות פייסבוק

סגור
0

בחרת להירשם לעידכונים על:

    כדי שנשלח לך את התכנים הנכונים בזמן המתאים לנסיעה שלך, כדאי לציין:
    או תאריך אחר בו נפסיק לשלוח עידכונים.

    כדי להשלים את התהליך אנא:

    או התחבר\הירשם לאתר
    ×