מסלול טיול לשלושה חודשים בסין

הטיול שלנו נמשך שלושה חודשים ואנו שמחים לספר לכם את סיפורנו. התחלנו בביג`ינג, המשכו לשיחאחה ולנגמוסי להכירות עם הטיבטים, אח``כ המשכנו לסונגפן לטרק סוסים, המשכו לקנדינג והשתתפנו בפסטיבל מקומי בליטאנג וקינחנו את הטיול ביאנגשו. זוהי כתבה על טיול בן 3 חודשים, רווי יעדים, בסין.

עופר ענבר
תמונה ראשית עבור: מסלול טיול לשלושה חודשים בסין - תמונת קאבר

בכתבה זו:

שיאחה, לנגמוסי, זויגה וסונגפן

הטיול שלנו התחיל בבייג`ינג ממנה נסענו לשיאחה, דרך לאנזו Lanzhou שבפרובינציית Gansu, מרחק של 8-9 שעות באוטובוס. (רכבת מבייג`ינג ללאנזו עולה 240 יואן, כ-30 ומשהו שעות. יש רכבת יותר מהירה שעולה כפול). נשארנו בשיאחה Xia he כמה ימים. זהו מקום מקסים ואין ספק שמי שלא מגיע לטיבט וכן רוצה "לפגוש "את הטיבטים צריך להגיע לפה. (על המקום כתוב כמעט הכול בלונלי פלנט). יש גסט האוס מצוין ששייך לבחורה טיבטית בשם טרה שחיה בארצות הברית. בדרך כלל היא מגיעה לכפר בקיץ ומאוד מעניין לשמוע ממנה על החיים בכפר.

לגבי האוטובוסים -בפרובינצית גנזו צריך לקנות ביטוח נסיעה בתחבורה הציבורית (פרטים מופיעים בלונלי פלנט בפרק על גאנסו. כעיקרון ניתן לרכוש את הביטוח בתחנת האוטובוס עצמה) ולדעתי כדאי לקנות ולא לנסות "לסדר" את הסינים. פעמיים ביום מגיעים אוטובוסים לשיאחה מלאנזו (כמובן שמאוד יכול להיות שזה ישתנה..) בלונלי רשום רק על האוטובוס ב-7:30 (שעולה 30 יואן), ויש עוד אחד ב-8:30 (שעולה 44 יואן) שהוא קצת יותר יקר, אבל ישיר. בשיאחה עצמה נמצא ה"לברנג מונסטרי" Labrang monastery שהוא מאוד מרשים, מומלץ לנסות ליצור קשר עם הנזירים, בדרך כלל הם מאוד משתפי פעולה והם יודעים על כל מיני פסטיבלים שמתקיימים באיזור. אותנו הזמינו לטקס בכפר קטן ליד שיאחה שהיה פשוט מדהים.

משם המשכנו ללנגמוסי, הנסיעה היא דרך Hezuo. אוטובוס ל- Hezuo עולה 9 יואן בה מחליפים אוטובוס (12:00 בצהריים, שעולה 25 יואן(שנוסע ללנגמוסי כ- 3שעות). לנגמוסי Lamgmusi הוא כפר טיבטי קטן ומדהים. בכל אופן זה מקום שלדעתי לא כדאי לוותר עליו, הכפר נמצא בנוף מקסים, יש שם מנזר מאוד יפה. אפשר להיכנס ולשמוע תפילות וכמובן יש שם את-"לישה" בחורה טיבטית שידועה ב-יאק בורגר ובפאי תפוחים שלה. עוד דבר מעניין שניתן לראות בכפר הזה הוא את טקס "קבורת השמיים"-טקס קבורה שבו חותכים את גופת המת לחלקים ונשרים מגיעים "לעלות את המת לשמיים". נשמע רע אבל מאוד מרשים. בלנגמוסי יש בחור מקומי קצת "משוגע" ומאוד מאוד נחמד. יש לו מלון נחמד עם מקלחת חמה שעולה 15 יואן. המקום נקרא לנגמוסי הוטל ולבחור קוראים קרלסנג. הוא דובר אנגלית ויכול לעזור בכל בעיה.

מלנגמוסי המשכנו לזויגה Zoige. (אוטובוס לזויגה יוצא מהצומת התחתונה בלנגמוסי כ- 15 יואן). זויגה היא עיר אפורה שמשמשת בעיקר למעבר. אין כל כך ברירה אלא להעביר לילה שם ובבוקר לקחת אוטובוס לסונגפן (קטע מאוד מעצבן לגבי האוטובוסים באיזור זה שזרים צריכים לשלם כפול -ניסינו למחות ואפילו קרלסנג ניסה לעזור אבל לא הועיל)...בכל מקרה כרטיס עלה 58 יואן. הנסיעה נמשכת 5-6 שעות. יש מלון מול תחנת האוטובוס שעולה 15 יואן.

סונגפן- על המקום רשום כמעט הכל בלונלי פלנט. יש כמה סוכנויות טיולי סוסים שיתנפלו עליכם מיד ברדתכם מהאוטובוס ואפילו ידברו בעברית- מאוד לא מתאים לסין ומעוד מטריד. שתי החברות הגדולות הן סמי וסוסו (כן הם עדיין שם) ו- happy trail (אם אינני טועה בשם). אנחנו לא הצטרפנו לטיול סוסים (כי הספיק לנו במונגוליה) אבל שמענו הרבה דברים טובים. בסונגפן יש כמה מלונות. חדר זוגי עולה 15 יואן. מישהו כבר ידאג לקחת אתכם לשם..

מסונגפן אפשר לנסוע לשתי שמורות טבע: ג`וזאייגו Jiu Zhai gou או שמורת הונג לונג huanglong ". אני הייתי בהונג לונג. נסענו בבוקר (21 יואן, 3 שעות). כרטיס כניסה עולה 80 יואן (40 עם הצגת כרטיס סטודנט). מדובר בשמורה מדהימה ביופיה קשה להאמין שהטבע יצר את האגמים המדהימים , מקום מאוד תיירותי, מאוד נקי (ממש לא אופייני לסין) ומסודר-מאוד מומלץ לנסוע ליום ולחזור בערב חזרה לסונגפן.

סצ'ואן, יונאן וגואנגש'י

מסונגפן המשכנו לצ`נגדו. כרטיס לאוטובוס עולה 50 יואן (ולא 100 כמו שכתוב בלונלי. מסתבר שהורידו מחירים). הנסיעה נמשכת 8 שעות. בצ`נגדו ידוע לי על שני מקומות לישון:
1. "סם גסט האוס". עלות: 25 יואן. מקום נחמד הבעיה היחידה שאין מזגן -ואני לא מפונק אבל כשהגענו לשם היה כל כך חם שזה היה פשוט בלתי נסבל ואחרי שמצאנו עבודה כמורים לאנגלית (מבוקש מאוד) החלטנו שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו להתפנק ב"טרפיק הוטל"..
2. הטרפיק הוטל הוא מלון מפנק עם מזגן וארוחת בוקר תמורת 40 יואן .
אחת האטרקציות בעיר היא שמורת הפנדות המקסימה (10 יואן). אפשר לרכב לשם על אופניים.

מצ`נגדו המשכנו לנסוע דרך קנדינג וליטנג לדאוצנג (מחוז שלא מופיע בלונלי נפתח לתיירים רק השנה). הדרך הזאת שידועה בשם "הדרך האחורית ליונאן" עוברת בעיקר באיזור טיבטי. מאוד מומלץ למי שמחפש לפגוש את האוכלוסיה הטיבטית. אוטובוס נוסע מצ`נגדו לדאוצנג וכולל עצירה ללילה בקנדינג (8 שעות)- זאת אפשרות אחת ואפשרות שנייה פשוט להתקדם ממקום למקום-צנגדו-קנדינג-ליטנג-דאוצנג. בדרך עוברים בהרי Dun Huang בסין- שרשרת ההרים המרכזית של כל האיזור.

לגבי קנדינג. Kanding ישנם מלונות זולים. 29 יואן ,כמובן שיש אינטרנט. מקנדינג אפשר לצאת לכיוון "מושי Moxi לטרק פארק הקרחונים ,לא היינו .... מקנדינג המשכנו דרך ליטנג לדאוצנג - איזור שנפתח ממש לאחרונה לזרים וזה מאוד ניכר, אף אחד לא יודע אנגלית,אין בתי קפה לזרים....ודווקא בגלל זה האיזור הזה מיוחד. האוכלוסייה היא בעיקר טיבטית. דאוצנג עצמה היא כפר קטן. יש מקומות לישון,יש אינטרנט ויש בסביבה הרבה מקומות נחמדים ששווים ביקור -כפרים, מעינות מים חמים ותאמינו או לא גם בריכת שחיה ממש מגניבה.

הסיבה המרכזית ששווה להגיע לכאן זאת שמורת הטבע יידינג שנמצאת באיזור. כשאנחנו היינו הכביש (דרך עפר) שהובילה לשמורה (70 ק"מ) היתה סגורה. אני מאמין שהיום היא כבר פתוחה. יש 2 אפשרויות להגיע לשמורה: אחת היא פשוט לקחת אוטובוס מדאוצנג והשניה היא לקחת את אותו אוטובוס אבל לרדת  בכפר בדרך שנקרא זואה ומשם להמשיך ברגל דרך הנחל-טרק לא ארוך -בערך 20 ק"מ ומאוד יפה. לגבי השמורה: כניסה עולה 128 יואן (המון במושגי סין) ולפי מה שהבנו השנה הם מתכוונים להעלות את המחיר.
יש בשמורה 3 מחנות אוהלים שאפשר לישון בהם (בסביבות 25 יואן ללילה) לא חייבים להביא שקי שינה יש להם שמיכות. אוכל-יש אבל יחסית יקר ומאוד בסיסי. המקום עצמו הוא פשוט מדהים, יש 3 פסגות של 6000 מטר שמושלגות לאורך כל השנה ועוד כמה אגמים מקסימים. בסך הכל הפארק לא גדול. יומיים שלושה בהחלט מספיקים כדי להגיע לכל מקום.

משם חזרנו לדאוצנג וחזרה לליטנג Litang. מידי שנה, ב-1 לאוגוסט מתקיים שם פסטיבל טיבטי מאוד גדול ומאוד מרשים. הפסטיבל נמשך כמה ימים שבהם יש מרוצי סוסים, ריקודים מסורתיים ותהלוכות. מאוד יפה, האווירה שמחה ושווה מאוד להגיע. הפסטיבל נערך בשדות ליד הכפר. כל הכפר עובר לגור שם באוהלים ומוקמת במה מאוד גדולה. כדאי להגיע כמה ימים קודם כדי להבטיח חדר באחד הגסט האוסים בעיר.  בעיר עצמה יש מנזר מאוד יפה -מומלץ.יש בעיה אחת -מי שממשיך לכיוון זונגדיאן Zhong dian עלול להתקע בעיר בלי אפשרות לקנות כרטיסים. אנחנו חיכינו יומיים ובסוף שכרנו מונית, אין לי הסבר לתופעה פשוט המוכרת היא.....בכל מקרה זה פשוט עניין של מזל כנראה...

מליטנג נסענו לקסנצאנג Xiang cheng. העברנו שם לילה והמשכנו לזונגדיאן. גם שם יש מנזר מאוד יפה שניבנה במשך 7 השנים האחרונות והיה אמור להפתח לאחרונה. לגבי זונגדיאן Zhong dian: לינה: טיבט הוטל מאוד נחמד. כרגיל במקום יש מנזר יפה. ישנן כל מיני אפשרויות לטיולים מאורגנים ברכבי שטח באיזור. יש אפשרות אפילו להגיע לטיבט -דרך השטח.

טוב..מכאן המשכנו לליגיאנג, דאלי, קונמינג-ונראה לי שאין לי הרבה לחדש על המקומות האלה. מקונמינג נסענו לגווילין-ינגשו. חוץ מהרכבת בין גווילין לקונמינג שהיא די סיוט במיוחד כשחם יש עוד דרך להגיע שהתגלתה מאוד נוחה. נסיעה מקונמינג לננינג Naning ומשם להמשיך לגווילין. (אנחנו עשינו את הדרך הזאת מגווילין וזה ללא ספק הוכיח את עצמו. יצאנו מגווילין בבוקר באוטובוס מפואר[עם דיילת] לננינג. הנסיעה אורכת 5 שעות ובצהריים עלינו על רכבת ולמחרת ב-8 בבוקר הגענו חזרה לקונמינג. בקונמינג יש גסט האוס מעולה-ה"המפ". זהו ,מקונמינג נסענו לגבול עם לאוס והמשכנו הלאה במסעותינו.