סגנונות של סלסה

תמיד חלמתם ללמוד סלסה? קיימים לא מעט סגנונות סלסה, שהמשותף להם הוא הקצב של המוסיקה ותו לא. בכתבה זו אפשר ללמוד מה ההבדלים בין הסגנונות והיכן רוקדים כל אחד מהם.

אריה סיטבון
תמונה ראשית עבור: סגנונות של סלסה - תמונת קאבר
© Hackman/Depositphotos

בכתבה זו:

סגנון קובני

הגל הלטיני, שפוקד את העולם בשנים האחרונות לא פסח על ישראל. גם אלינו הגיעו ריקי מרטין ושות` והביאו איתם את הטלנובלות ואת הסלסה. האמת היא שאצלנו בארץ, הסלסה קיימת כבר למעלה מעשר שנים, אלא שעכשיו היא כבר על המפה. סביר להניח, שאת המינוח הכללי אתם מכירים: חם, קצבי, סוחף, מרגש, סקסי, פורק. כל אלה נכונים. אבל, אם תכננתם לצאת לטיול בעולם, ושקלתם לרקוד קצת סלסה על הדרך, כדאי שתתכוננו מראש, כי הנושא הולך ומסתבך. מסתבך והולך. מסתבר, שקיימים לא מעט סגנונות סלסה, שהמשותף להם הוא הקצב של המוסיקה ותו לא. סגנונות ריקוד אלו, נקראים על שם ארץ המוצא שלהם ובמאמר זה נשתדל להציג לכם את הבולטים שבהם:

רבים מאיתנו מפרידים בין הסגנון הקובני לשאר הסגנונות ע"י הסממן הבולט ביותר לעין - הסיבובים. למעשה זהו רק קצה הקרחון. הסגנון הקובני המכונה גם Cazino טומן בחובו הרבה מעבר לכך. כמה זה מוסיף לריקוד או כמה זה באמת חשוב תלוי מאוד בהרגשה האישית של הרוקד ובהתייחסות לריקוד לכן נציג את הדברים באופן הכי אובייקטיבי שאפשר. למעשה הכל מתחיל בהשקפה: ישנם הטוענים כי הסלסה אמורה להיות חושנית ומלטפת. לא הקובנים. כמובן, השילוב והתיאום בין הגבר והאישה יוצר את האפקט הזה באופן טבעי, אך הרעיונות העיקריים מאחורי הריקוד הקובני הם חופש התנועה, התחברות לקצב וזרימה טבעית. החוקים בריקוד הם נורא פשוטים ובסיסיים:

  • תישארו בקצב,
  • תוביל ברור/תהיי מובלת טובה,
  • וזהו.

מעבר לכך כל השאר הן אופציות. זוהי הסיבה שניתן למצוא זוגות שרוקדים אחד עם השניה במשך כל השיר וזוגות שבאמצע השיר נפרדים אחד מהשני ופוצחים בדספלוטה.

דספלוטה
הזזת האגן לפי הקצב. מי שלא יודע איך זה נראה כשקובנית עושה את זה עלול לשאול את עצמו על מה כל המהומה?

אבל פה למעשה באה לידי ביטוי המהות של הריקוד הקובני במלוא עוצמתה. במקרה הזה אין בכלל חוקים. לפעמים הבחורה רוקדת לבד ולפעמים עם גבר מולה או מאחוריה. לפעמים בישיבה, לפעמים בעמידה ולפעמים בכלל בכיפוף כשהיד נשענת על הקיר/במה/רמקול/כל דבר שבגובה המתאים והאגן מובלט החוצה. התנועה עצמה מגיעה מהמותניים אבל יחד איתם זז גם כל שאר הגוף וזה פשוט נראה טוב.

כדי להדגיש את החופש אפילו יותר, הצעד מתבצע על כל כף הרגל (ממש כמו הליכה). התנועה של הגוף חופשייה לגמרי ונטולת מגבלות. אין ספק שכל אחד מאיתנו זז שונה מהשני וזו גם הסיבה שנדיר למצוא שני רקדנים קובנים שרוקדים אותו הדבר. יחד עם זאת, ניתן לאפיין את התנועה הקובנית באופן הבא: הגבר - התנועה של הגבר מתאפיינת בברכיים וגב כפופים/שמוטים כאשר התנועה של האגן קיימת אך הדגש הוא על חלק הגוף העליון. האישה - התנועה של האישה מתאפיינת גם היא בנונשלנטיות מסוימת, אך אצלה הדגש הוא על תנועת האגן.

התקשורת בין הגבר לאישה באה לידי מימוש ע"י הקצב שמחבר ביניהם. כל שיר סלסה מורכב משני בתים של ארבעה ביטים וזהו למעשה הבסיס של כל רקדן. כדי להבדיל בין הבתים הללו צריך לדעת להרגיש גם את ה"קלאווה". כשאתה רוקד סגנון קובני אתה חייב לדעת להתחבר לקצב באופן מושלם כי זה שמשרה עלייך את התנועה. לכל ביט יש הרגשה שונה והשוני ביניהם גורם לגוף להגיב אחרת. לא מדובר עוד בשני בתים אלא בעולם שלם של צלילים ומקצבים.

לתחילת הכתבה

סגנון פורטוריקני

סגנון הריקוד הפורטוריקני הוא למעשה מעין שילוב מעניין של מאפיינים מכמה סגנונות, כאשר במקביל השורשים שלו חוזרים רחוק מאוד בזמן וקשורים מאוד להיסטוריה של פורטו ריקו. מבחינת ההשפעות הקיימות בריקוד, ניתן לייחס חשיבות רבה לשלל סוגי ריקוד בתרבות הפורטוריקנית.
הבומבה לדוגמא, הוא ריקוד שהתפתח ע"י המהגרים האפריקאים שהגיעו לפורטו ריקו עוד במאה ה 17 והוא מזכיר את המרכיב הקצבי והאנרגטי של הסגנון. את אלמנט הזוגיות ניתן למצוא בריקוד פורטוריקני אחר והוא הפלנה Plena)).

בדומה לסגנון הקובני, התנועה בריקוד היא מעגלית וזורמת, מה שמקנה לרוקדים חופש ופחות צורך להתרכז בוריאציות. צעד הבסיס של הסגנון מתבצע כאשר בני הזוג פונים אחד אל השני והאחיזה היא בעיקר מהידיים ולא מהגוף. הסיבובים עצמם מתבצעים על בית אחד של המוסיקה. דבר זה שונה לחלוטין מהסגנון הקובני, שבו התנועה היא יותר איטית מבחינת הסיבוב שמתחלק בד"כ על שני הבתים. מבחינת עבודת הרגליים, הצעד מתבצע על כל ארבעת הביטים של המוסיקה, כאשר בביט הרביעי מתבצעת רקיעה.

ככלל, ניתן להסתכל על הסגנון הפורטו ריקני כעל סגנון ריקוד תוסס וקצבי כשהמטרה בריקוד היא לתת שחרור לגוף ו"להתפרק". אם נתייחס לתנועה נוכל לראות שהריקוד מגיע לא רק מהרגליים שמבצעות את הצעד ושומרות על הקצב, אלא גם, ובצורה מאוד ברורה, מהכתפיים, מהידיים ואיך לא, מהאגן.

לתחילת הכתבה

סגנון ניו יורק

עבור רקדני הסלסה, נחשבת ניו יורק לבירת העולם. הסגנון הניו יורקי מתייחד בעיקר בקצב שלו שנקרא "dancing on 2" -. הצעד הראשון של הריקוד מתבצע בביט השני של המוסיקה במקום בביט הראשון כמו בשאר הסגנונות. הסגנון הניו יורקי התפתח מהממבו הקובני, אך הושפע מאוד מסוגי ריקוד אחרים ששלטו בעיר הזוהרת במהלך המאה ה - 20 כמו סווינג, טוויסט וכדומה.

הסיבובים בסגנון ניו יורק הם מהירים ונדרשת מיומנות רבה כדי לבצע אותם כראוי. אחד האלמנטים הבולטים בסגנון הוא השיינס. זוהי למעשה עבודת רגליים מהירה המלווה בתנועות ידיים והיא יכולה להתבצע ע"י הגבר, האישה או שניהם. המטרה של השיינס (to shine) היא לזהור. הרקדן/רקדנית מתבלטים וזוהרים על רחבת הריקודים.

קצת השראה לטיולים שלך

לתחילת הכתבה

סגנון לוס אנג'לס

סגנון L.A הוא אחד הסגנונות הבולטים יותר בעולם כיום. זהו סגנון אלגנטי, מהיר וחד המתמקד בבחורה ובתנועות שלה. תפקידו של הגבר הוא לדעת כיצד להציג את הבחורה באופן שיחמיא לה כמה שיותר, ויגרום לה להראות יותר טוב. הריקוד מלווה בהרבה מחוות ידיים וגוף כדי להעניק יותר נפח ואלגנטיות לתנועת האישה.

כמו בסגנון הניו יורקי, גם כאן הסיבובים חדים ומהירים. הריקוד מתבצע על קו ישר ומדי פעם נוכל למצוא את הרקדנים מבצעים שיינס. שני הסגנונות, הניורקי ו LA מתבצעים על קו ישר, כאשר הכוונה היא שהבחורה נעה בקו ישר, והגבר מפנה לה מקום כדי שהיא תוכל לעבור. הסיבה היא שבהופעות יותר קל להציג את ריקוד בקו ישר, והבחורה צריכה פחות להתאמץ, ויכולה יותר להתרכז בסטייל ותנועה.

נכתב ע"י: סיטבון אריה. רקדן סלסה ושאר ריקודים לטיניים מזה שבע שנים. מדריך ריקודים לטיניים מזה 4 שנים. למד לרקוד בקובה ובארה"ב. עורך את מדור הריקוד באתר "ארגון הסלסה הישראלי".

לתחילת הכתבה

הדפס|
קרא מאוחר יותר
| שמור לעצמי| שלח |סרוק לנייד

תגובות

רוצה להגיב לזה? יש להתחבר לאתר:

 

הבדל נוסף בין LA לקובני

השב  · 

חומר עיוני בנושא הסלסה.

השב  · 

תגובות פייסבוק

הזמנת חופשה לניו יורק סיטי

הזמנת מלון השוואה בין מאות אתרים ברחבי העולם הזמנת טיסה כל האתרים המובילים במקום אחד כרטיסים לאטרקציות לחסוך את התור
ולבלות יותר
ביטוח נסיעות דרך למטייל יוצאים לחו"ל בראש שקט
סגור
0

בחרת להירשם לעידכונים על:

    כדי שנשלח לך את התכנים הנכונים בזמן המתאים לנסיעה שלך, כדאי לציין:
    או תאריך אחר בו נפסיק לשלוח עידכונים.

    אולי תרצה להירשם ליעדים נוספים בהם התעניינת לאחרונה:

    כדי להשלים את התהליך אנא:

    או התחבר\הירשם לאתר
    ×