פנמה - תרמילאות מבוגרים במרכז אמריקה - חלק ג'

פנמה מוכרת בעיקר בזכות התעלה הגדולה שעוברת בה. זוהי התחנה האחרונה בטיול העצמאי של דוד ומלכה במרכז אמריקה. הם מספרים על מסלול שעובר בדרכים יפות וירוקות ועל צפיות מרשימות, ונותנים המלצות טובות שישמשו היטב את אלה המתעתדים להגיע למדינה.

דוד נחמוני
תמונה ראשית עבור: פנמה - תרמילאות מבוגרים במרכז אמריקה - חלק ג' - תמונת קאבר

בכתבה זו:

נסיעה מהגבול אל דויד

בסביבות השעה 10:30 עברנו את הגבול מ-Sixaola אשר בקוסטה ריקה לצ`נגווינולה (Changuinola) אשר בפנמה. פגשנו כאן גם נוסעים שבאו מ-בוקס דל טורו ואמרו שיורד שם גשם ללא הפסקה. עלינו על מיניבוס שנוסע לעיר דויד (David). לאחר כשעה עצרנו ל-10 דקות בעיר אלמיראנטה (Almiirante). המשכנו לנסוע כאשר הים הקריבי מצד שמאל. המשכנו עד העיר צ`יריקי גראנדה (Chiriqui Grande). מכאן התחלנו לטפס בדרך יפהפייה, יופי של עצים וצמחים, כאשר מעונן, ערפל וגשם. רוב הדרך בעליה. עברנו אגם גדול עם סכר שיש בו מפעל אלקטרו חשמלי, היה די קר ורוח, התחלנו לרדת ולאט לאט התחלנו לראות את השטח וכן חלקים של שמים בהירים. הגענו לדויד אחרי נסיעה של כחמש שעות, שילמנו לנהג 8 $ לאדם. מתחנת האוטובוס לקחנו מונית למלון טולדנו הסמוך, נכנסנו למלון, קבלנו חדר עם שירותים ומים חמים וטלביזיה בעלות של 25 $. היום חג המולד בעיר, כמעט הכול סגור. יצאנו העירה, אכלנו ברחוב, והזמנו בטלפון מלון בבוקטה.

בוקטה וקרו פונטה - טיול בעיר וביקור בהר געש

יום רביעי - 26/12/2007 - בוקטה - אכלנו ארוחת בוקר במסעדת המלון. לאחר מכן הלכנו לתחנת האוטובוסים ונסענו לבוקטה. הגענו לאחר שעה ונכנסנו למלון Rebequet שהזמנו אבל היה לו מקום רק לשני לילות, בעלות 44 $ללילה. היה לו גם מקום בקבינות שהן מעט מרוחקות מהמרכז בעלות של 25 $ ללילה, בכל אחת שני חדרים, שירותים ומים חמים, אבל לא רצינו בגלל המרחק למרכז. לבסוף הציע לנו חדר עם שירותים ומים חמים במבנה סמוך, בעלות של 15 $ ללילה.

לקחנו מונית ל- Tourist Information במקום שנקרא Cefati. זה בניין גדול, אבל בניגוד למה שכתוב במדריך, הייתה שם דיילת שמדברת אך ורק ספרדית ולכן לא קבלנו מידע. גם המפה שהיא נותנת יותר קטנה ממה שיש במדריך ופחות מפורטת. ממרפסת הקפיטריה הצמודה נשקף נוף יפה של בוקטה והנהר. חזרנו במיניבוס העירה. ביקשנו מהאחראי במלון לקבל אינפורמציה על האזור והוא הפנה אותנו למשרד נסיעות הנמצא ב- Plaza Los Establos אשר בו יודעים אנגלית. גם כאן המידע היה מוגבל לסביבה הקרובה. הלכנו לטייל בעיר, חלפנו על פני הכנסייה ובהמשך ראינו גן יפה ואת האזור עד לגשר שעל הנהר. קנינו בסופר כרטיס טלפון לשיחות לחו"ל ב- 5 $, יש להם שני כרטיסים שונים אחד לטלפון רגיל והאחר לסלולארי.

יום חמישי - 27/12/2007 - ב- 07:30 יצאנו באוטובוס לדויד. הגענו ב 08:40 ובשעה 08:50 עלינו על האוטובוס לקרו פונטה (Cerro Punta). זה למעשה מיניבוס עם מושבים נוחים וכמובן שהוא מאסף. עלינו על כביש אינטר אמריקה ונסענו עד לעיר קונספסיון (Concepcion). כאן עזבנו את כביש אינטר אמריקה והתחלנו לטפס לכיוון הר געש בדרך יפה. הגענו להר הגעש בסביבות 10:30, עזבנו את הכביש שממשיך ל-Rio Sereno שבגבול קוסטה ריקה ופנינו לכיוון קרו פונטה. הגענו בסביבות 1100 והמשכנו עם הרכב עוד 3 קמ` עד גואדלופה (Guadalupe). כאן ירדנו והלכנו עד מלון Las Quetzales, מלון יפה וגדול. זאת עיירה נחמדה וכן גם אזור יפה, יש כאן נהר, גידולי חקלאות וירקות. לאחר שטיילנו בכפר, ירדנו ברגל לקרו פונטה ונכנסנו למלון הקרוי על שם המקום. אכלנו כאן פנקיק מצוין, כמו כן קבלנו מפקידת הקבלה מידע על האזור, על טרקים ומרחקים.

עלינו על מיניבוס ונסענו עד מלון Bambito. המלון מאד יפה, מולון יש בריכות של דגי טרוטה (שווה ביקור). לאחר מכן חזרנו ברגל על הכביש עד שהגענו למקום מאד יפה בשם Cabañas Kucikas שבו קוטג`ים וקבינות להשכרה ובתוכם ציוד מטבח מקררים ואפשרויות בישול. עלות לשני אנשים - 66 $. את השטח חוצה נהר ויש בו גם מתקני משחקים. לאחר מכן עלינו על המיניבוס לדויד ומשם לבוקטה. בדויד בדקנו את לו"ז של האוטובוסים מדויד לריו סרנו (Rio Sereno) בגבול קוסטה ריקה. הסתבר שיש כול שעה הלוך וחזור עד 17:00, משך הנסיעה 3 שעות, עלות - 4$.

טלפון של קבאנוס קוצ`יקאס: 507-771-4245
אתר אינטרנט: www.cabanaskucikas.com

יום שישי - 28/12/2007 - בוקטה - רצינו ללכת למעיינות החמים ליד הכפר קלדרה. לשם כך צריך לנסוע באוטובוס עד הכפר ומשם ללכת ברגל כ-50 דקות בדרך משובשת או לנסוע ברכב עם הנעה קדמית, אנחנו וויתרנו. הלכנו לעמק הנעלם (Hidden Valley). עוברים את Plaza Los Establos ואז רואים שילוט והולכים לפיו. חלק בעליה. לאחר כ-20 דקות, מגיעים לשער אשר בו שומרים הבודקים את הנכנסים, ביקשנו רשות להיכנס ולצלם ואפשרו לנו. המקום הוא מאד יפה, בחלקו מגורים חד קומתיים. לכל בית יש שם של הפרחים אשר בחזית הבית: אורכידיאה ועוד. במקום סוסי רכיבה, מגרשי גולף, הכול ירוק ונהר חוצה את המקום. שווה ביקור. חזרנו למלון והזמנו את מלון Costa Azul בפנמה סיטי.

סנטה פה - מיעוט במקומות לינה

שבת - 29/12/2007 - יצאנו לדרך בבוקר. עלינו על האוטובוס ליד המלון והגענו לתחנת האוטובוסים בדויד. שם עלינו על אוטובוס ישיר לסנטיאגו. המקומות מסומנים, עלות כרטיס - 7.50$, הגענו אחרי 3 שעות ללא עצירות לסנטיאגו. התחנה נמצאת מחוץ לעיר וכדי לנסוע לסנטה פה, צריך לנסוע לטרמינל העירוני. לקחנו מונית לתחנה שממנה יוצאים המיניבוסים לסנטה פה. הגענו לאחר נסיעה של שעה וחצי, ירדנו ליד מלון סנטה פה, נכנסנו לחדר עם שירותים ומאוורר. עלות - 15$. מלון מרוחק מהמרכז ולכן פחות נוח למי שאין רכב. צעדנו למרכז העיר, שם פנינו ימינה והלכנו לכיוון הנהר. לאחר כ-40 דקות הגענו לגשר שעל הנהר. כאן גרה משפחה אשר משכירה אבובים. ירדנו לנהר למקום שאפשר להתרחץ בו. חזרנו העירה, כל הדרך בעליה, והתחלנו ללכת לכיוון משרד שיש בו אינטרנט, אבל הוא היה סגור. האינטרנט שם הוא גם איטי וגם יקר - 4$ לשעה. אני רוצה לציין, שבסנטה פה מקומות הלינה מאד מצומצמים. אחד המקומות הבודדים הוא הוסטל La Qhia שנמצא במרכז הכפר. ראינו את המקום - יש לו שני חדרים עם שירותים ומים חמים. עלות - 20$ ועוד Dorm Beds, שמונה דולר למיטה. בעל המקום דובר אנגלית ומשתדל לעזור, כולל מידע לגבי הסביבה. חזרנו למלון והחלטנו שוב לשנות את התוכניות בהתאם להמלצת מטיילים פנמיים. במקום לנסוע לצ`יטרה (Chitre), לנסוע ללאס טבלאס (Las Tablas), אשר בה מתקיים קרנבל לשנה החדשה.

טלפון של ההוסטל: 507-954-09-03
כתובת מיילhostal_laqhia@yahoo.es

מצ`יטרה ללאס טבלאס וגואררה

יום ראשון - 30/12/2007 - ביום הזה לא הלך לנו כל כך טוב. עלינו על האוטובוס ליד המלון, הגענו לסנטיאגו ושם עלינו על המיניבוס לצ`יטרה. עלות - 2.50$. הגענו לאחר שעה וחצי  ועלינו על מיניבוס ללאס טבלאס. לאחר 45 ד` ירדנו במרכז ומאחר ולא הזמנו מלון, התחלנו לחפש לפי המדריך. המקום הראשון שהלכנו אליו הוא Hotel Hospedaje Zafiro, הממוקם מעל הכיכר המרכזית. הסתבר לנו שהוא כבר לא פעיל. לאחר מכן הלכנו למלון Piamonte, המלון היה מלא וכך היתה גם אכסניה נוספת, זאת כתוצאה מהקרנבל של השנה החדשה. עצרנו מונית והתחלנו לחפש איתה. ניסינו גם מלון בשם Oria, מלון מרוחק מהמרכז שהיה ריק ובקושי פעיל, אפילו אוטובוס לא עובר שם. נסענו לכיוון צ`יטרה ולאחר כ-10 דקות עצרנו בעיירה גואררה (Guarare). מצאנו מקום ב-Residecial La Mejorana, בחדר שבו 4 מיטות, שירותים ואין מים חמים. הם מחייבים כאן לפי מיטה - 12.50$, לכן הייתה לנו עלות יקרה - 50 $ ללילה. מחר הם יבדקו אם נוכל לקבל חדר אחר עם שתי מיטות ומים חמים. למלון יש מסעדה שהייתה בהחלט טובה.

יום שני - 31/12/2007 - היום זה היום האחרון של השנה. בבוקר נסענו ללאס טבלאס, הסתובבנו בעיר בעוד מקומות שלא היינו בהם. לאחר מכן התחלנו ללכת ברגל לגואררה, שבה אנחנו ישנים והגענו לאחר שעה ורבע. אחד החדרים הזוגיים התפנה ועברנו אליו. החדר נמצא בקומה השנייה, יש בו מרפסת, נוף ומים חמים, ממש חדר מוצלח. עלות - 27$ ללילה.

הזמנו מלון למחר באל ואלה (El Valle). אחה"צ נסענו ללאס טבלאס כדי להישאר ללילה ולראות את הקרנבל. קבלנו במלון מידע ששירות המיניבוסים ממשיך עד אחרי חצות, אבל המידע היה שגוי. הגענו העירה והלכנו למצוא מסעדה בשם Caseron המומלצת במדריך. אכלנו בה ארוחת ערב, היה בהחלט טעים. בינתיים החשיך, חזרנו לאזור הכיכר המרכזית, אז התברר לנו ששרות המיניבוסים מפסיק לפעול בשעה 20:00. החלטנו לחזור עם המיניבוס האחרון למלון.

אל ואלה וצ`ורו אל מצ`ו - גן חיות, מפל ועץ מרובע

יום שלישי - 1/1/2008 - כאשר ירדנו בבוקר למסעדה לאכול, התברר שהיא סגורה מאחר והטבח עדיין לא הגיע אחרי החגיגות של השנה החדשה. לקחנו את החפצים לכביש ועלינו על המיניבוס לצ`יטרה. הגענו כעבור חצי שעה. בתחנת האוטובוסים קנינו כרטיס עד הפניה לאל ואלה, באוטובוס שנוסע לפנמה סיטי. עלות כרטיס - 5$. ירדנו בפנייה, ליד העיירה סן קרלוס (San Carlos). חצינו את הכביש וחיכינו למיניבוס לאל ואלה, אשר הגיע לאחר 20 דקות. הכביש מטפס בעליה והנוף יפה. הגענו לעיירה, ירדנו ליד המלון שהזמנו בשם hotel Residencial El Valle. קבלנו חדר בקומת הגג עם נוף יפה, מרפסת גג עם שמשיות, ערסלים, שולחנות ומקרר. עלות ללילה - 40$. יש גם חדרים יותר זולים. מנהל המלון דובר אנגלית, נתן לנו מפה של העיירה והסביבה. הוא הציע לנו למחר לקחת נער אינדיאני שיטייל איתנו באזור תמורת 5$. לאחר שהתארגנו, התחלנו לצעוד לכיוון גן החיות, זמן הליכה - 35 ד` עד 45 ד`.

תאור הדרך: מהמלון פונים ימינה והולכים כ-250 מ` על הכביש הראשי עד מסעדה. כאן פונים שמאלה והולכים בדרך לא סלולה עד שעוברים את תחנת כיבוי האש. כאן פונים שוב ימינה וממשיכים עד גן החיות. לא ראינו שילוט בדרך, הגענו ושילמנו בכניסה - 2$ לאחד. מיד בכניסה רואים אקווריום שבתוכו הקרפדה הצהובה, זה הדבר היחידי ששווה ביקור במקום הזה. לאחר מכן חזרנו בטרמפ למלון.

יום רביעי - 2/1/2008 - בבוקר חיכינו לנער האינדיאני. מאחר והוא לא הגיע החלטנו ללכת לבד. התחלנו ללכת ומדי פעם שאלנו אנשים. בשלב מסוים ראינו את הנער שהולך לקראתנו. הסתבר שהוא נרדם. הלכנו איתו, בדרך היו סימני דרך לכיוון הציור האינדיאני. הגענו לשלט שבו כתוב "עוד 300 מ` לציור האינדיאני". מהשלט יש מדרכה המובילה לאורך נהר עד הציור האינדיאני. לאחר מכן התחלנו לטפס בשביל צמוד לנהר, כאשר הנער מוביל. טיפסנו כחצי שעה הליכה בקושי בינוני והתחלנו לחזור. הלכנו עד מקום שבו עובר המיניבוס ללה מסה (La Mesa) כדי להגיע למפל בצ`ורו אל מצ`ו (Chorro El Mecho).

חיכינו בתחנה. בינתיים עבר בחור שנהג רכב של הקנופי ולקח אותנו בטרמפ למפל. שילמנו בכניסה 3.50$. הלכנו על שביל מסומן בדרך מאד יפה. עברנו על גשרי חבלים והגענו למפל בגובה של 60 מ`. היו איתנו זוג גרמנים עם רכב ולאחר שיצאנו, נסענו איתם לראות את העץ המרובע (Square Tree) או בספרדית -Arboles Cuadrados, שנמצא ליד מלון Campestre, שגם בו יש צפרדע זהובה. הגענו למלון, צילמנו את הצפרדע הצהובה ומכאן הלכנו על שביל מסומן ויפה עד לעץ המרובע. הגענו לאחר כ-20 ד`. אפשר להגיע למקום גם באוטובוס פנימי מהמרכז ללה פינטה (La Pinta) או באופניים.

למי שמעוניין, אפשר לטפס עוד כשעתיים מעל לציור האינדיאני ולהגיע למקומות גבוהים שכשיש ראות טובה, רואים מהם נופים יפים. כמו כן, נראה לי שהביקור במפל ובעץ המרובע בהחלט כדאית. וכמובן יש עוד מספר טרקים שמטפסים על הרים ויש לעשות אותם עם מדריך.

טלפון: 5079836536
כתובת מייל: Residencialelvalle@hotmail.com

קצת השראה לטיולים שלך

פנמה סיטי - ביקור בתעלה ובסנטה אנה

יום חמישי - 3/1/2008 - בבוקר עלינו על מיניבוס לפנמה סיטי. עלות - 7$ לאחד. לאחר כשעתיים וחצי הגענו לטרמינל המרכזי ב-Albrook. מכאן לקחנו מונית למלון Costa Azul שהזמנו מראש. עלות - 22$ ללילה בחדר זוגי. במלון יש מסעדה. המלון בסדר, ממוקם טוב ושקט, מנהל המלון מדבר אנגלית. לידו יש סופר מרקט שבו Court Food במחירים עממים וכן בסמוך יש בית כנסת ומעבדת צילום בה אפשר לצרוב דיסקים. .

יש במקום נהג מונית שמוכן לנסוע לטיולים, בעלות של 9$ לשעה (אפשר להשיג יותר בזול) וכן אוטובוסים שנוסעים למקומות שונים בעיר. לאחר שהתארגנו, התחלנו ללכת ברגל ברחוב שלנו. עברנו את בית הכנסת, הגענו לפארק, עלינו על Av.Balboa אשר לאורך החוף של האוקיינוס השקט, ואשר מתחבר ל- Av. Israel. הלכנו כ- 25 ד` עד שהגענו לקניון בשם Multicentro ולאחר מכן חזרנו למלון. בדרך עברנו ליד מסעדת Darna אשר מצוינת באתר "למטייל". זאת מסעדה צמחונית, כשרה ויחסית יקרה.

כתובת המלון:
Hotel Costa Azul
Calle44 Bella Vista
טלפון: 225-4703/225-1267
כתובת מייל: hcostaazul@cwpanama.net

יום שישי - 4/1/2008 - אחרי ארוחת בוקר רצינו לנסוע עם נהג המונית שבמלון לתעלת פנמה. הוא ביקש 8$. וויתרנו ויצאנו לחפש מונית. איך שיצאנו, שאל אותנו אדם עם אנחנו מחפשים מונית, הוא ביקש 6 $ וסיכמנו על 5$. תוך כדי נסיעה ברכב דיברנו עברית, הנהג זרק כמה מילים בעברית והסתבר שהוא פנמי שעובד עם רב בית הכנסת ושמו אורלנדו. סגרנו איתו על טיול ליום למחרת בעלות של 8$ לשעה. הגענו לתעלה כ-10 דקות לפני 09:00, שעת הפתיחה. הנהג הראה לנו היכן נמצאת תחנת האוטובוס שאפשר לחזור איתו לקניון Albrook אם באים ברכב. החניה קרובה לכניסה. הלכנו ברגל כ-10 דקות עד מרכז המבקרים. עלויות הכניסה לביקור מלא: מבוגר - 8$, סטודנט - 4$, ילד פחות ופנסיונר - 4$.

בתחילה עלינו למרפסת התצפית כדי לראות איך האוניות עוברות ובמקביל את פתיחת וסגירת השערים, מאד מעניין. לאחר מכן ירדנו לראות את הסרט על התעלה ונכנסנו לאולם לאחר שהודיעו כי מיד יתחיל הסרט לדוברי אנגלית. הסרט בהחלט נותן מידע בסיסי טוב. אחרי הסרט ביקרנו במוזיאון אשר מחולק ל-4 אולמות -היסטורי, המים והתעלה, פעולת התעלה והתעלה והעולם. אני ממליץ לבקר בכולם, כולל הסרט.

לביקור בתעלה מספיק להקדיש 3 שעות. חזרנו ברגל לתחנת האוטובוס. האוטובוס מגיע לתחנה ברחוב 5 Mayo ושם החלפנו לאוטובוס אחר ונסענו איתו עד לתחנה המרכזית באולברוק. ירדנו והלכנו לקניון שנמצא מול תחנת האוטובוסים. אכלנו כאן צהריים ב- Court Food שזה יחסית זול וחזרנו במונית למלון.

שבת - 5/1/2008 - הנהג של הרב הגיע בבוקר. המקום הראשון שנסענו אליו הייתה התצפית בשכונת Ancon אשר בעבר הייתה שכונה של חיילים אמריקאים ששמרו על התעלה. במקום יש גם בונקר ענק שאינו פעיל. נסענו בעליה בשכונה יפה עד שהגענו למחסום אשר ממנו יכולה רק מכונית אחת לעלות או לרדת, ומרגע שמכוניות עלו המחסום יישאר סגור עד שהן תרדנה. חיכינו עד אשר שומר המחסום אפשר לנו לנסוע, הגענו למעלה וחנינו. במקום יש שתי נקודות תצפית -אחת צפונה לכיוון התעלה וממנה רואים יפה את אזור התעלה וחלק מהעיר, והשנייה שהיא יותר גבוהה ועולים אליה במדרגות, ממנה צופים לכוון דרום האוקיינוס השקט וחלק מהעיר. בהחלט שווה ביקור.

מכאן נסענו לסנטה אנה (Santa Ana). נוסעים על כביש שמחבר מספר איים כמו Isla Plamenco ועוד. במקום המון מסעדות, ברים מועדונים ומקומות בידור לתיירים ומעגן באלבואה, בהחלט מאד יפה.

המשכנו לקסקו אנטיגואו (Casco Antiguo). הגענו למקום שנמצא תחת שיפוץ כללי, עברנו כאן באתרים שונים כמו התיאטרון, הקתדרלה, ארמון נשיאות, שלא נכנסנו אליו וכנסיית סן פדרו. מאד נהנינו מהביקור כאן. נכנסנו לתיאטרון וראינו חזרות. מכאן נסענו לפנמה Viejo, ראינו מספר מבני עתיקות לא מרשים, מבחינתי לא בעדיפות ראשונה. לאחר מכן חזרנו למלון, שילמנו לנהג 24$, עבור 3 שעות של הסיור.

פארק הטבע Metropolitano והאי טבוגה

יום ראשון - 6/1/2008 -  הנהג בא לאסוף אותנו לפארק Metropolitano, שנמצא במרחק לא רב. בכניסה שילמנו 2$ לאחד. לא היו להם מפות של שבילי הפארק, רק מפת קיר, אותה צילמתי. שאלו אותנו כמה זמן אנחנו רוצים לטייל ולפי התשובה הסבירו לנו באיזה שבילים ללכת לתצפית (Mirador). יצאנו ברגל על שביל מסומן ויפה, לא קשה במיוחד, בין עצי יער. חלק מההליכה היא בעליה ומשך ההליכה לתצפית הוא בין 45 דקות לשעה. הגענו לתצפית אבל לא רואים הרבה בגלל עצים שמסתירים. חזרנו בדרך שונה וראינו דביבונים. והגענו למרכז המבקרים.

יום שני - 7/1/2008 -  הנהג בא לאסוף אותנו למזח בבאלבואה, היכן שהמעבורת יוצאת לאי טבוגה. גילינו שגם היום הוא יום חג או ליתר דיוק יום זיכרון לזכר פנמיים שנורו למוות בתקופת השלטון האמריקני על התעלה, כשניסו לחצות אותה. יום הזכרון צריך לחול ב-9 נובמבר, אבל הקדימו אותו כמעט ללא הודעה מראש, כדי שלעובדים יהיה שבוע ארוך ללא עבודה. כאשר הגענו למעגן היו כאן המון אנשים, רובם פנמיים, עם צידניות. היו שני תורים - אחד לעליה על המעבורת והשני לקנית כרטיסים. אלה שקנו כרטיסים מראש נקראו לעלות על המעבורת. המעבורת הפליגה בשעה 08:00 ונאמר לנו שבשעה 09:00 תצא עוד מעבורת. כתוצאה מכך שהיום הוא חופש, שונה לוח הזמנים של המעבורות, דבר שלא ידענו מראש. מחיר כרטיס למבוגר - 6$ לפנסיונר וסטודנט - 3.50$, אבל הסתבר שזה רק לפנמים. אנחנו שילמנו עבור כרטיס הלוך וחזור 12 $.

שטנו קרוב לשעה והגענו למעגן בטבוגה. ירדנו מהמעבורת והלכנו על גשר עד לכפר. חופי הרחצה נמצאים משני צידי הגשר. הלכנו לחוף שבצד ימין. זאת רצועת חוף עם חול לבן ומסביב איים ומפרצים יפים. שילמנו 9$ עבור שמשיה וכסאות. מה שכתוב במדריך לגבי מלון טאבוגה כבר לא נכון, מאחר והמלון הפסיק לפעול ולמעשה אין שם מלתחות וסידורי מקלחת.

בסביבות הצהריים הלכנו לטייל בכפר שהוא קטן אבל נחמד ואין בו תחבורה. יש כאן אפשרות להשכיר חדרים ללינה, אבל בחלקם אין מגבות וציוד שינה. עלות - בין 10 ל-15$. יש כאן מלון אחד בעלות של 80 או 90$ ללילה. אם תלכו ברחוב הצמוד לחוף תגיעו למיני מרקט קטן ואחריו מסעדה עם שלט של קוקה קולה. שתינו כאן מיץ פפאיה טבעי מאד טעים. בשעה 15:00 חזרנו עם המעבורת ולאחר מכן לקחנו מונית למלון. יש גם אוטובוסים שעוברים כאן אחת לשעה.

גן החיות והגן הבוטאני סאמיט

יום שלישי - 8/1/2008 - החלטנו לנסוע לגן הבוטאני זואולוגי סאמיט. כדי להגיע לשם הלכנו ל-AV. Espania ועלינו על אוטובוס שנוסע לתחנת האוטובוס ב-5 De Mayo. שם הלכנו לתחנה של חברת Saca, שהאוטובוסים שלו צבועים בצבע תפוז ויוצאים אחת לשעה. עלינו על האוטובוס לפי השלט Summit - Gamboa (רצוי להגיע מוקדם כדי למצוא מקום ישיבה). זה אוטובוס מאסף שבחלקו נוסע לאורך תעלת פנמה ועובר במספר מקומות ישוב, הגענו לסאמיט לאחר כחצי שעה. ירדנו בכניסה, שילמנו 1$ לאחד. לא היו להם מפות של שבילי הפארק, הלכנו על שביל היקפי שעבר דרך צמחיה מגוונת, עצים ומעט חיות. הפארק די מאכזב.

לאחר שסיימנו, הלכנו כ-20 דקות ברגל עד מרכז הפארקים אשר נמצא מול הסתעפות הכבישים קולון –גאמבואה. נכנסנו כדי לקבל הסברים על האזור אבל לא היו שם דוברי אנגלית. הם נתנו לנו מפה של פארק Soberania. אם רוצים לטייל שם, צריך להגיע ל-Gamboa ומשם להתחיל ללכת, אבל כבר לא נשאר לנו זמן. יצאנו לכביש, עצרנו אוטובוס שהוריד אותנו ב- 5 De mayo ומשם לקחנו מונית למלון. למעשה, בשלב זה סיימנו את הטיול. עוד יום הסתובבות בפנמה סיטי ומחר מתחילים את הנסיעה חזרה לארץ.