שיט (קרוז) בים הבלטי יולי 2016

שיט (קרוז) בים הבלטי – יולי 2016

בבואנו לתכנן את השיט, למרות היותו מאד פופולרי בשנים האחרונות כמעט ולא מצאתי 'טיפים' שיכולים לסייע בתכנון ו/או אודות השיט עצמו. ניסיתי, מעבר לתיאור השיט עצמו, גם לתת פרטים כאלו או אחרים שיכולים לסייע בתכנון.

הכנות

התכנון מתחיל כ 9-10 חודשים לפני מועד השיט על מנת להיות גמישים בהזמנות של המרכיבים ובייחוד השיט הספציפי והמיקום באנייה. הרעיון היה לשלב שני יעדים נחשקים במשך השנים –שיט באנייה "גדולה" (קרוז) וביקור בסנט פטרסבורג בכלל ובמוזאון ההרמיטאז' בפרט. ולכן שיט בים הבלטי היה הפתרון לשני הדברים גם יחד. הנושא השני היה סוג (גודל, פעילויות וכ') של האנייה ולכן הכיוון היה לבחור באנייה גדולה כמה שאפשר עם חברה מוכרת וידועה. כמו כן, הרצון להיות נוכחים ב"לילות לבנים" בסנט פטרסבורג יחד עם אילוצים שונים (לימודים, עבודה, חופשים –היינו שלושה זוגות) כיוונו אותנו למחצית השנייה של חודש יולי,(למרות שה"לילות הלבנים" הם בחודש יוני ו"גולשים" גם ליולי).

בפועל לא סיירנו בסנט פטרסבורג בלילות עצמם ולכן הנושא של "לילות לבנים", למעט שעות האור הרבות, לא בא לידי ביטוי בטיול זה.

לאור הנתונים הנ"ל התמקדו בחיפוש שיט מתאים בחברת "Royal Caribbean" ל – 7 לילות (יש שיט ארוך יותר) במועדים שהוזכרו.

לאחר שנבחר המועד, האנייה היא ""Serenade of the Seas והמסלול שלה – הפלגה משטוקהולם, יום בהלסינקי, יומיים בסנט פטרסבורג, יום בטאלין, יום בריגה והיום האחרון (שבת) הפלגה עד הגעה לשטוקהולם חזרה בראשון 07:00 בבוקר. המתכונת היא הפלגה בלילה, הגעה בשעות הבוקר (בין 07:30 ועד 11:00, תלוי בעיר), חזרה לאנייה 16:30-18:30 תלוי בעיר וביום וחוזר חלילה.

הסוגיה הבאה בתור היא איזה חדר להזמין. סוגיה זו נחלקת לסוג החדר (פנימי, חלון, מרפסת) ובאיזו קומה.

יש הבדל בעלויות בסוג החדר וכמובן גם בקומות, כאשר ככל שהקומה גבוהה יותר העלות גבוהה יותר.

באנייה "שלנו" החדרים הם מקומה 3 עד קומה 10 (להוציא את קומות 5,6 שהן קומות "ציבוריות (מסעדות, סרטים, קזינו וכו'). לדעתנו אין הבדל בין הקומות בשל הגלים או תנודות הים. לא הרגשנו את התנודות כמעט בכלל לא בקומות תחתונות ולא בעליונות (יש 13 קומות באנייה זו). אנחנו בחרנו בחדר עם חלון בקומה 4 ואני חושב שההחלטה הייתה במקום.

ההתלבטות הבאה, הזמנה ישירה דרך האתר של החברה, או דרך סוכן נסיעות. בדקתי את שתי האופציות ובהתחלה היה נדמה כי העלות דרך האתר באופן ישיר הייתה זולה יותר בכמה עשרות $ (כפול 6 – זה כבר סכום משמעותי) אך סופן של דבר עם המיסים והטיפים שמשלמים מראש בעת ההרשמה – העלות היא כמעט זהה ולכן אין עדיפות לדרך זו או אחרת (כמובן שבמקרה שכזה, הזמנה דרך סוכן מאפשרת טיפול בבעיות אם יש – לנו לא היו וכמובן באותו מקרה שהעלויות זהות או דומות).

בעת הרישום באתר יש לשלם דמי קדימה של כ 250$ וכאן הטיפ הראשון – משום מה הבנו (כנראה לא נכון) שברגע שנתנו לחברה דרך האתר את כרטיס האשראי, הם יחייבו אותנו במועדי התשלום הבאים באופן אוטומטי בשאר התשלומים. לקראת חודש אפריל, מועד התשלום השני, לא הבנו מדוע אין חיובים בכרטיס האשראי, עד אשר לקראת סוף חודש אפריל, התקבל מייל שמודיע שאם לא נסדיר את התשלום תוך 72 שעות ההזמנה תבוטל היות ולא הגבנו לתזכורות תשלום (שבפועל לא קיבלנו). כמובן ששילמנו מיד באותו רגע את היתרה ובא לציון גואל (אני מניח שדרך סוכן, בהנחה שהעלויות דומות, לא הייתה מתעוררת בעיה שכזו . . ).

לקראת הנסיעה, מתאפשר לבצע צ'ק אין דרך האינטרנט לחסוך זמן ביום ההגעה עצמו ומקבלים באינטרנט חוברת הוראות מפורטת ומסודרת המנחה ומסבירה את כל הדרוש לקראת השיט ובמהלכו.

התשלום כלל באופן אוטומטי טיפ כ 15$ ליום לכל נוסע עבור כל אנשי הצוות (דבר שלא מונע מהם לחייב בטיפ נוסף בגובה של 18% בהזמנות של "אקסטרות" במהלך הנסיעה עצמה - אלכוהול, שתייה קלה מסוגים שאינם חופשיים, קפה הפוך) ולרמוז /לבקש טיפים נוספים במהלך השיט עצמו (לקראת סוף הנסיעה השאירו בכל חדר מעטפה עם בקשה למי שרוצה להוסיף טיפ ולשים תיבה מרכזית . . .).

כמו כן, התשלום כולל "אשראי" של 100$ לכל נוסע שהוא יכול להשתמש בהם במהלך השיט לכל קניה שהוא מבצע באנייה עצמה. הסכום הזה נרשם לזכותו של כל נוסע וניתן להשתמש בו באמצעות כרטיס הזיהוי במשך הנסיעה באנייה , אותו מקבלים במועד העלייה לאנייה ומשמש כרטיס זיהוי במשך כל ימי השיט. ניתן לעקוב בטלוויזיה בחדר אחר ההוצאות השוטפות באנייה ובירה על גבי הכרטיס המגנטי.

כחלק מתהליך הרישום נדרשים לציין מראש באיזו שעה רוצים לאכול ארוחת ערב. ארוחת ערב מתאפשרת במזנון פתוח (בופה) רב אפשרויות ו/או בארוחה בהגשה. כמובן שאפשר גם וגם – אין סתירה בין השניים J. משמרת ראשונה בארוחת העברה בהגשה היא החל מ 19:00 והמשמרת השנייה היא ב 20:30. אנחנו בחרנו בשעה 20:30 .

קוד לבוש – באנייה כל ערב מקבלים עלון לחדר המפרט את מזג האוויר והתוכניות למחר, שעות הארוחה, קוד לבוש, איזה אוכל (צרפתי, גרמני, סיני, הודי, אמריקאי) מוגש במזנון לארוחת ערב ושאר הודעות רלוונטיות בכלל ולקראת סיורי החוף בפרט. לקחנו איתנו עניבה לגברים ללא ז'קטים.

במסגרת חוברת הנחיות שמקבלים באינטרנט ישנם גם דוגמאות לתגי זיהוי למזוודות שיש להדפיס מראש בבית ולהביא אתכם ליום העלייה לאנייה (הסברים בהמשך). כמו כן, חוברת זו מכילה הוראות הגעה לרציף ממנו מפליגה האנייה וכתובת מדויקת.

בהתאם להוראות, האנייה מפליגה בשעה 17:00 וצריך להיות לא יאוחר משעה וחצי (15:30) על האנייה להתארגנות ולהשתתף (חובה) בהסבר אודות נהלי חירום ואופן התנהגות במקרה שכזה (הם בודקים שם שם מי הגיע ומי לא . . .). מהמלצות מחברים כיוונו להגיע כבר בשעות הצהריים כדי להימנע מעומסים ומתור ולמי שמעוניין, ניתן לאכול ארוחת צהריים מיד עם העלייה לאנייה במזנון הפתוח והגדול בקומה 11.

אנחנו בחרנו להגיע לשטוקהולם ערב קודם ולפיכך הזמנו טיסה שממריאה בשבת אחר הצהריים (השיט מתחיל ביום ראשון) והזמנו מלון בשדה התעופה של שטוקהולם (נחתנו בחצות זמן מקומי), כדי להימנע מהגעה למלון בעיר אחרי 01:00 וממילא לקראת הצהריים היינו אמורים להגיע ישירות לאנייה.

יום שבת 16 יולי 2016 – טיסה לשטוקהולם

החלפת כסף לקרונות בנתב"ג היות ולא הצלחתי להתארגן מבעוד מועד בנקודות החלפת כסף עם קרונות שבדיות. המראה בלופטהנזה לפרנקפורט עם "קונקשיין" של שעה וארבעים (לפי התכנון). הטיסה המריאה מישראל באיחור של שעה ורבע, טסה בפועל חצי שעה מהר יותר מהתכנון, אבל התעכבה על הקרקע, לאחר הנחיתה עוד כרבע שעה בגלל שרוול לא פנוי. יצאנו מהמטוס כאשר לרשותנו 50 דקות לפני מועד הטיסה הבאה לשטוקהולם.

תור ארוך בביקורת דרכונים (כניסה לאיחוד האירופי למרות שזה רק עצירת ביניים ) ריצה לבידוק הביטחוני, בודקים יסודי אחד אחד, ולאחר מכן ריצה (פיזית, ריצה ממש) מטרמינל הנחיתה (B) לטרמינל (A) שממנו יוצאת הטיסה כולל מנהרה ארוכה מתחת למסלולים ולאחר מכן עד לשער. הגענו אחרי ריצה ממש לשער כאשר ברמקול מודיעים לאחרונים להגיע מיד. לאור הבדיקות באירופה, יש מקום לחשוב על משכי המתנה ארוכים יותר. אגב מטיסות נוספות מרחבי אירופה איחרו (המטוס התעכב קצת להמתין לעוד מאחרים). נחתנו בשטוקהולם סמוך לחצות וכפי המתוכנן, לילה ראשון במלון "רדיסון בלו" בשדה התעופה, כדי לחסוך זמן לנסיעה לעיר וממילה בבוקר ישר ממשיכים לאנייה. הבחירה במלון בשדה הוכיחה את עצמה, גם כך הגענו לחדר לאחר כל הפרוצדורות לקראת אחת בלילה ונסיעה לעיר הייתה מאריכה את הזמן שלא לצורך. המלון ברמה גבוה, ארוחת בוקר למחרת מפנקת, משקיפה על מסלול ההמראה – חוויה.

שיט (קרוז) בים הבלטי - יום ראשון 17 יולי 2016

יצאנו מהמלון בשדה התעופה ב10:30, במונית לשני זוגות (זוג אחד הצטרף אלינו לאחר שהגיע מקופנהגן וזוג שלישי הגיע לשטוקהולם יומיים קודם) משך נסיעה 25 דקות עד לרציף העגינה היות וביום ראשון לא הייתה תנועה כלל. עלות 815 קרונות עד הרציף של הספינה.

מיד עם ההגעה לרציף לפני הכניסה ל"האנגר" הגדול המשמש כאולם "קבלת פנים" והרשמה, דבר ראשון מוסרים את המזוודות עם תג נייר עליו מסומן מספר החדר (מקבלים מראש הביתה). הצוות לוקח את המזוודות (לאחר מכן מקבלים אותן במסדרון בפתח החדר). לא לשכוח דברים בעלי ערך, מסמכים וכו' – להשאיר בתיק אתכם היות ונדרש שימוש בהם לפני ש"פוגשים" את המזוודות בחדרים (דרכונים, מסמכי רישום לשייט, מצלמות כמובן ושאר דברים). נכנסים למבנה מרווח, עוברים בדיקה ביטחונית ושיקוף של תיק היד, ממלאים הצהרת בריאות ומגישים את הטפסים שנשלחו מראש הביתה לצ׳ק-אין מוקדם. מציגים דרכון ומקבלים כרטיס מגנטי שהוא המפתח לחדר, הכרטיס לשלם על תוספות באנייה ( יין, קפה הפוך שלא מוגש בחדר אוכל – מוגש רק קפה ממכונה, ספא, קזינו וכו׳), על הכרטיס מופיע מספר השולחן שלכם לארוחת ערב בהגשה כפי שהוזמן מראש בעת ההרשמה והכרטיס משמש לזיהוי בעת עליה וירידה מהאנייה. את הכרטיס הזה אפשר לחייב דרך האשראי, או מזומן. כזכור, ברישום שלנו דרך האתר, קיבלנו כל אחד 100$ על הכרטיס להוצאות באנייה וכן חויבו מראש בכ 15$ טיפ לכל יום. מי שלא שילם טיפ זה מראש, כל יום יורד לו הסכום הזה מהכרטיס באופן אוטומטי. כמו כן, לכל דבר באנייה מתווסף באופן אוטומטי 18% טיפ.

לאחר הרישום שהיה כאמור ללא עומס וללא תורים (היות והגענו מוקדם), עלינו לאנייה כאשר נאמר לנו שהחדרים יהיו מוכנים החל מהשעה אחת ובינתיים אנו מוזמנים לקומה 11 באנייה שם מזנון הצהריים פתוח וממתין לנו. היות והתשלום לא כולל אלכוהול ושתייה קלה תוססת (מיץ מוגש חופשי וכמובן מים), ניתן לרכוש "חבילה" של משקאות קלים ו/או אלכוהול לכל ימי ההפלגה.

לאחר שבדקנו את המזנון רב מאכלים ועשיר גם בעיניים וגם בפועל כמובן, יצאנו לסיור באנייה החל מהקומה ה 12+13 (קיר טיפוס, מיני גולף, מגרש כדור סל מוקטן ומסעדה (בתשלום), חדר כושר גדול ורב מכשירים, מסלול ריצה חיצוני על הסיפון. קומה 11 – חדר אוכל בסגנון מזנון, בריכה קטנה חיצונית, בריכה קטנה מקורה, מספרה, ספא עם חדרי סאונה קטנים של רטובה ויבשה,מקומות ישיבה כמובן, שולחנות פינג פונג. קומה 10-7 הן קומות מגורים. קומה 6 כוללת מסעדה (בתשלום), קזינו, אולם סרטים, כמה ברים ומזנוני לשתייה ואוכל קל (בתשלום), קומה 5 – כוללת אולם מופעים, שדירת חנויות, מזנון לקפה, או ומועדון ריקודים. קומה 4 ולשו – קומות מגוים וקומה 2 – קומה טכנית ויציאה/כניסה לחוף בעת עגינה.

בשעה 13:00 החדרים היו מוכנים ואכן בפתח כל חדר המתינו המזוודות. החדר קומפקטי מאד, עם הרבה מקומות אחסון, נוח ונעים.

לפני ההפלגה כל אחד לפי מיקום החדר, אמור הגיע למקום מרוכז ברחבי האנייה שם מסבירים לו את נהלי החירום לעת צרה.

בשעה 17:00 האנייה הפליגה ויצאה משטוקהולם תוך כדי שהיא עוברת בין עשרות האיים עד יציאה לים הבלטי, כאשר כולם עומדים על הסיפון וחווים את חווית ההפלגה.

לקראת השעה 20:30 הלכנו לאכול בחדר אוכל הגשה בהתאם לשולחן שלנו. (היו ימים שבארוחת ערב "טעמנו" גם במזנון הפתוח וגם בארוחה בהגשה והיו ימים רק כאלו או כאלו) – כל אחד יבחר לפי מה שמתאים לו. לאלו הרעבים, בשעות אחר הצהריים, או מאוחר בערב – יש ליד הבריכה מזנון "קטן" עם שתיה, פירות, ירקות, סלטים, המבורגר, פיצות וכו' . . ..

כל ערב מתקיימות הופעות באולם (לעיתים בשני סבבים) והן כמובן מתואמות עם מועדי הארוחה. בערב הראשון מתקיים "מופע" המציג את האומנים, ונותן הסבר כללי על ימי השיט.

הלכנו לישון כאשר ההפלגה כמעט ואינה מורגשת (לעיתים רחוקות בכל שבוע השיט מרגישים אולי תנודות קלות אבל מספר מועט שניתן לספור על יד אחת וגם הן רק לעיתים רק שמפנים את תשומת הלב לכך ע"י אחרים)

שיט (קרוז) בים הבלטי - יום שני 18 יולי 2016

הספינה עגנה בבוקר בנמל של הלסינקי. ביציאה מהנמל היו אופציות הליכה רגלית לעיר (רחוק מדי) נסיעה בהסעה של האנייה (הלוך וחזור) או מוניות המחכות בפתח הנמל. בחרנו באופציה של ההסעה מהאנייה במחיר של 12$ לאדם לשני הכיוונים את הכרטיס קונים באנייה ערב קודם/באותו הבוקר (אפשר נדמה לי גם על האוטובוס עצמו) הקניה נעשית באמצעות הכרטיס המגנטי הטעון בכסף ו/או המחייב את כרטיס האשראי או התחייבות לשלם במזומן בסוף השיט.

מיד עם הירידה מהאנייה חיכה האוטובוס ואחר נסיעה של כרבע שעה, הוריד אותנו במרכז העיר ברחוב Skillnadsgatan פינת רחוב Ludvigsgatan (במדרכה ממול, במפרץ החנייה) משם הלכנו ברגל לכיוון הכיכר המרכזית Helsinki Cathedral,, סיור בכנסיה, משם לכנסיה הרוסית, מעבר בשוק של דוכנים שונים ברחוב בראשי, מבנה תחנת הרכבת המרכזית והליכה לכנסייה בסלע (כנסיית טמפליאוקיו). שם סיימנו בסביבות שלוש וחזרנו ברגל לנקודת איסוף ההסעה (אותה נקודה בה ירדנו מהאוטובוס) לאנייה לקראת השעה ארבע (הסעה אחרונה בארבע וחצי).

בערב זה קוד הלבוש היה רשמי ובעלון שהונח בחדר מבעוד מועד התבקשו הגברים בחליפות והגברות בשמלות. אנחנו הסתפקנו בחולצות מכופתרות ועניבות ובארוחת הערב היו מלבושים מכל הסוגים – היו כאלו כמו בסרטים עם חליפות ושמלות ערב מפוארות והיו עם חולצות "טי שרט" ומכנסיים רגילים. לפיכך שכל אחד ינהג לפי ראות עיניו ויחליט בעצמו מה ואיך ללבוש.

שיט (קרוז) בים הבלטי - יום שלישי 19 יולי 2016

ביום שלישי עגנו בבוקר בסנט פטרסבורג. הירידה מהאנייה מתאפשרת החל מ08:30 ולפיכך, חדרי האוכל פתוחים כבר משעה שש בבוקר (עדכון לגבי השעות כאמור, בעלון המונח על המיטות ערב קודם). המדריך, בוריס, חיכה לנו בשעה תשע, אחרי ביקורת דרכונים. את בוריס מצאנו כאן ב״למטייל״ והיו עליו המלצות רבות. התוכנית שהוא הציע די דומה להצעות האחרות והמחיר נדמה לי שאותו דבר - 75 יורו ליום לאדם. היינו קבוצה של 8 (עוד זוג הצטרף אלינו לארח שהם פנו גם לבוריס שביקש את הסכמתנו לצרף זוג נוסף)

יצאנו מהחדרים בשעה 08:15, והיה תור ביציאה מהאנייה, כי ביום הזה, מאפשרים לצאת בקבוצות של 30 בכל פעם. תור בבדיקות דרכונים בכניסה על הרציף ולקח לנו 45 דקות עד שהגענו למדריך. אומנם הישראלים לא צריכים ויזה להיכנס לרוסיה, אבל האחרים כן צריכים והבדיקות לוקחות זמן, כך שיש תורים. יש להביא בחשבון משך זמן זה יציאה מהאנייה.

נסענו עם בוריס לסיור בעיר שכלל תצפית על הנהר Neva, במקום הוא מתפצל לשניים ונוצר האי וסילייבסקי שהנמל הוא חלק ממנו, מבצר על שם השליחים פטר ופאוול – סיור בחצר המבצר ומשן נסענו למוזיאון הרמיטאז'.

הביקור במוזיאון ההרמיטז׳ ארך כשלוש וחצי שעות והעומס שם בלתי נסבל של אלפי מבקרים, עומס בכל אולם, מול כל תמונה וכייסים גם בתוך המוזאון. לא להסתובב עם תיקים, לשים הכל בכיסים. בחדר עם מנגנון מכני של טווס ותרנגול מזהב עומדים כייסים ובמו עיננו ראינו אחד מהם שולח יד לתיק של עומד מלפניו. -זהירות !!! (החדר הזה מועד לכייסים, היות וכולם נדחפים לראות את המוצג, מצלמים והדוחק בשילוב תשומת הלב למוצגים מהווה כר נוח לכייסים. למרות כל זאת, הסיור שם מאלף ובגדר אתר חובה.

לאחר הסיור בהרמיטז׳ עשינו הפסקה בקרבת מקום למרק וקפה ומשם המשכנו לתצפית על כנסיית ה״דם השפוך״, בית הכנסת הגדול ותצפית על הקתדרלה. וחזרה לאנייה בסביבות חמש וחצי.

בוריס הינו מדריך שנבחר לאור מספר לא קטן של המלצות באתר, בעל ידע נרחב בכל נושא היסטורי, אומנותי, בעל השכלה מוזאלית ואומנות רחבה, הסברים ענייניים וממצים בכל מקום בו עצרנו. כמו כן, בעל יכולת ארגון והתמצאות בנבכי הבירוקרטיה התיירותית ויכולת הימנעות מגורים באתרים המרכזיים.

נושא התורים בהרמיטג׳ (ובגנים למחרת) הוא נושא כאוב לאור ריבוי המבקרים בכלל ובימים בהם עוגנות ספינות התיור. ביום שהיינו היו 5 ספינות במקביל שהמשמעות היא אלפי מבקרים באותן שעות באותם מקומות. בנוסף, ישנן עשרות קבוצות על מטיילים רבים מסין המציפים את העיר

עם זאת, חלק (רב מדי לטעמי) בדבריו של בוריס הם ביקורת כמעט על כל דבר - על הקבוצות הסיור, על מדריכי הקבוצות האחרות, על השלטון, על המשטר, על החיים הקשים, על הבירוקרטיה. בהתחלה זה מעניין כי זה חלק מהוויית החיים והכרת אורח החיים, אבל עם הזמן זה גם חוזר על עצמו וגם מעיק. בנוסף, בחלק מהזמן צריך ל״חלוב״ אותו בשאלות לגבי מידע מעבר לנקודות ולנושאים שהוא בוחר להעביר ובדבריו שזורים ציניות וסרקסטיות גם כלפי חברי הקבוצה (היינו 8 מודרכים) למשל - הערות על כך ששאלות של חברי הקבוצה מסיטים אותו מהעיקר וגוזלים לו זמן מההדרכה, שצילום לא בזמן שהוא ״נותן״ מעכב את הקבוצה וכו'. חלק מזה לעיתים מוצדק, היות והזמן לחוץ מאד לעומת הנשאים שיש להספיק ועמידה בזמנים ומהירות תנועה הם בסיס לעמידה ביעדי התכנית, כי איחור של כמה דקות בכניסה למוזיאון יכול ״לעלות״ בהמתנה ארוכה נוספת או באיבוד הקבוצה בתוך המון רב של אנשים - אבל גם להערות אלו ניתן לבחור באופן יותר ״ידידותי״ ושירותי״. בקיצור - בוריס מדריך טוב מאד, למי שבוחר בו יש להביא בחשבון נקודות אלו ויש לדעת למה לצפות.

שיט (קרוז) בים הבלטי - יום רביעי 20 יולי 2016

קבענו עם בוריס שיאסוף אותנו ברבע לתשע, שוב ביקורת דרכונים (הפעם, כרבע שעה) ונסענו לארמון הקיץ של פיוטר הגדול - מתחם הארמונות והגנים ב"פטרהוף" במרחק של כ 45 דקות מהעיר על שפת הים, לסיור מרהיב בגן עם מזרקות נהדרות. קיבלנו הסבר מקיף על אורח החיים בזמנו, אופן בניית הגנים, הפעלת המזרקות.

משם נסענו לארמון יקטרינה הוא ארמון בסגנון הרוקוקו ששימש כארמון הקיץ של קיסרי רוסיה. הארמון ממוקם בכפר הצאר) סמוך לארמון אלכסנדר בתחום העיירה פושקין( כ-25 ק"מ דרומית מזרחית לסנט פטרבורג .גם כאן תורים בלתי נתפסים ובוריס דרבן אותנו לעבור להליכה מהירה כדי לעקוף ולהגיע לכניסה ולהימנע מל״היתקע״ לאחר קבוצות גדולות. סיור בארמון המדהים על החדרים המרהיבים כולל סיור בחדר הענבר והכל משולב עם הסברים היסטוריים, אומנותיים ומוזאיקה מהידע המקיף והבלתי נדלה של בוריס. היות והסיור בתוך הארמון מתוזמן ע"י המשגיחים והם מווסתים את המעבר בין החדרים, היה יותר זמן להסברים מאשר אתמול בהרמיטאז' ולכן זכינו להסבר מקיף יותר למרות שגם כאן ההערה לגבי אופן הקשר עם הקבוצה נכון כמו ביום האתמול.

לאחר הסיור, מרק וקפה, נסיעה חזרה לעיר ותצפית על פסל פרש הברונזה וחזרה לאנייה כאשר בוריס באחריות מקפיד על לוחות הזמנים כדי להגיע מבעוד מועד חזרה לרציף.

שיט (קרוז) בים הבלטי - יום חמישי 21 יולי 2016

האנייה עוגנת היום בטאלין, בירת אסטוניה. הנמל נמצא כעשרים דקות הליכה נעימה ברגל ממרכז העיר העתיקה ולכן אין צורך בהסעה. רוב האנשים (למעט אלו שהזמינו סיורים מאורגנים מטעם האנייה), עשו דרכם ברגל לעיר. הסתובבנו קצת בעיר העתיקה ובשעה 12:00 הצטרפנו לסיור רגלי של כשעתיים ורבע שיוצא ממשרד מידע לתייר הנמצא מאחורי בניין העירייה בכיכר המרכזית. הסיור, כמו בהרבה מרכזי ערים, הוא ללא תשלום ומבוסס על טיפ למדריכה שהוא למעשה הדרך לממן את הסיורים האלו.

הסיור היה מקיף, מוגש באופן תיאטרלי , המדריכה הייתה בעלת חוש הומור ונתנה מבט ומידע מקיף (באנגלית) אודות העיר, המדינה, האוכלוסייה, המנהגים ואורח החיים.

הסיור מומלץ ביותר, הסתיים בכיכר המרכזית -. המדריכה המליצה על מקום לאכול ומשם חזרנו ברגל לאנייה היות ומועד החזרה היה לא יאוחר מ 16:30

שיט (קרוז) בים הבלטי - יום שישי 22 יולי 2016

האנייה עגנה 11:00 בבוקר בריגה, בירת לטביה והאפשרות היחידה להגיע לעיר היא באמצעות הסעה של האנייה (או סיורים מודרכים). עלות ההסעה 14$ הלוך וחזור לאחד (קניה מראש באנייה).

היות ורצינו להספיק להגיע לסיור רגלי מודרך במרכז העיר שיצא בשעה 12:00 היינו מוכנים עוד לפני 11:00 ואכן הירידה מהאנייה התאפשרה לפני הזמן הפורמלי (11:30) והגענו למרכז העיר ב11:40, כך שהספקנו לעבור במרכז מידע לתייר ולהצטרף בזמן לסיור רגלי מודרך (סיור בין שעתיים וחצי המבוסס על טיפ למדריך). הסיור הזה לא התמקד במרכז העיר העתיקה, אלא יצא לאזור מחוץ למרכז שכלל את השוק, מבנים היסטוריים - סיור מאד מעניין ומעשיר הכולל הסברים על אורח החיים ואופן התנהגות האוכלוסייה. הסיור הסתיים בכיכר אנדרטת החופש (Brīvības piemineklis, Rīga). ומשם כמה דקות חזרה למרכז העיר העתיקה.

ארוחת צהריים קלה במסעדה שהמדריך המליץ בשם Folkklubs ALA pagrabs, בכתובת: Peldu iela 19, יורדים במדרגות למרתף יין עתיק וארוך ועוברים על פני חדרים ואולמות. לקח זמן עד שנגשו והגישו, אבל האווירה והאוכל הטעים שווים ביקור במקום זה. חזרה לאנייה בחמש לקראת ההפלגה בשש וחצי לכיוון היעד הבא.

שיט (קרוז) בים הבלטי - יום שבת 23 יולי 2016

יום שבת הוא יום הפלגה בים לכיוון שטוקהולם, יום זה מוקדש למנוחה, קריאה וכמובן האטרקציות באנייה – הופעות, הרצאות באולם המופעים, קניות למי שמעוניין (לא אופציות רבות מדי . .) – הכל לפי העלון עם התוכנית שחולק ערב קודם. לקראת הערב מתבקשים האורחים לארוז את המזוודות (למי שלא רוצה לצאת מוקדם ולסחוב בעצמו), ולהוציא אותן עד שעה 20:00 למסדרון והצוות אוסף אותן ואנו נפגוש אותן למחרת על הרציף. כל חדר מקבל שעת ירידה מהאנייה למחרת ושעת איסוף במקום אחר באנייה ומשם הוא מופנה ליציאה. גם היציאה מאורגנת בסדר מופתי, השיטה הנ"ל מאפשרת הימנעות מתורים וכאשר יורדים המזוודות מחכות בשורות לפי צבע ומספר ודקות לאחר מכן כבר בתור מחוץ להאנגר למונית למרכז העיר ( 470 קרונות שבדיות לשישה אנשים).

שיט (קרוז) בים הבלטי - סיכום וכמה דברים כלליים יולי 2016

באנייה חדר כושר (מחויב המציאות לאחר הארוחות הדשנות . . .) בעל מסלולי ריצה, אופניים ושאר המכשירים. ניתן להשתתף בשיעורי התעמלות וספורט בתשלום למעוניינים.

לא עשינו שימוש רב במופעי הבידור (היינו בערב הראשון ובמופע של שירים ממחוזות זמר בסגנון הוליוודי – בעשר השורות הראשונות הווליום צורמני מדי ועדיף לשבת רחוק יותר). אבל בהחלט ישנה תוכנית לכל ערב, כולל הופעות, סרט באולם קולנוע.

השילוב של שיט מרגיע בים, סיורים כל יום בעיר אחרת וסוג של מנוחה (אין צורך לארוז כל בוקר ולנסוע למקום אחר, ללא נהיגה) – מאד מומלץ וזו חוויה שונה מנסיעות אחרות לחו"ל.

הארגון על האנייה מופתי, ומאחורי כל פעולה, תהליך ו/או שירות הושקעה מחשבה רבה ליעילות ולשירות האורח.

כמעט בכל מקום באנייה, ברציף לפני העלייה, ובכניסה לכל חדרי האוכל מוצבים מתקנים לסבון נוזלי (ג'ל לניקוי ידיים) וכך נשמרת ההיגיינה בכל האנייה ובמשך כל הזמן.

רוצה לעקוב אחר הבלוג של aviketko?

שלושה ימים בפלרמו פברואר 2016
מתוך הבלוג של aviketko
07-05-2016
לכל הפוסטים של aviketko »