11 ימים במזרח קנדה

הטיול שלנו בקנדה נערך בין התאריכים 18 – 29 לספטמבר. מועד זה הינו מצד אחד המוקדם ביותר המאפשר (וגם זה בקושי) הגעה לזמן השלכת, ומצד שני זהו כבר After season של התיירות. אתרים רבים (וגם משרדי המידע לתיירים) מצמצמים שעות פעילות/ מקדימים את הסגירה. פעילויות רבות כבר לא מתקיימות או רק בסופ"ש.

בכל זאת קצת שלכת
1.טורונטו: סיור בעיר, מוזיאון האמנות
אחרי שנחתנו, נסענו העירה והתמקמנו בדירה, יצאנו לשיטוט ברגל ברחובות מרכז העיר, ודרך פארק המלכה. אכלנו ב רק תאי- מסעדה תאילנדית שהומלצה באתר והייתה ממש בדרכנו (534 Church St., פינת Alexander). מבחינתנו היה בסדר אך לא יותר. קצת חריף לנו האוכל התאילנדי.
ביקרנו במוזיאון האמנות AGO , http://www.ago.net, כדי לגלות שוב שאוספי ציורים אינסופיים לא עושים לנו את זה יותר מאשר מקבצים קטנים של תמונות נחמדות בגלריות קטנות. מישהוא כתב שביום ד הכניסה חינם. זה לא מדויק - יש כניסה חינם ביום ד משעה 6 בערב ועד הסגירה ב 8:30. מה שכן, קופאי חביב הגדיר אותנו כסטודנטים (קצת קשישים, אז מה) וגבה מאיתנו תעריף מוזל.
סיימנו בסיבוב ברובע הסיני, כולל טעימת פירות שעליהם לא שמעתי עד היום, ואת שמותיהם שכחתי יום אחרי, וחזרה בחשמלית לדירה.
2.טורונטו: פארק, מגדל CN, מוזיאון רכבות,
למחרת הלכנו שוב ברגל, הפעם בכיוון דרום – לנהר, דרך אוניברסיטת Ryerson ורחוב Yonge. לקחנו את המעבורת לאי, ושם טיילנו למעלה משעתיים, מקצהו האחד ועד למרכזו. האמת – אפשר להסתפק בסיבוב קצר יותר.
הסבר קצר: המעבורת מורידה את הנוסעים באחת מ 3 נקודות באי: הקצה המזרחי, המרכז, והקצה המערבי. אם יורדים בנקודה אחת ורוצים לחזור מאחרת זהו מסלול ארוך של שעתיים – שלוש ואי אפשר לקצר. אפשר לרדת במרכז, לעשות סיבוב ולחזור מאותה נקודה, ואז אפשר לבחור את משך הסיבוב.
חזרנו ליבשה, והסתובבנו קצת באזור הנמל, אבל היה די שומם (חוץ עונה. רק בברושורים יכולנו לראות אילו אירועים היו שם בקיץ).
הלכנו לכיוון מגדל CN. בדרך עצרנו במוזיאון הרכבות שלידו – אי אפשר לפספס. הבחוץ מאוד יפה, אבל אין טעם להיכנס פנימה – מוזיאונצ'יק קטנטן ועוד בהקמה. לא שווה את הכמה דולרים שלקחו. (מילא, תרמנו לשיפוצים). למגדל עלינו אחה"צ, אחרי שמזג האוויר התבהר, אחרת אין טעם. גם כך הראות לא הייתה משהוא, אבל חייבים... אל תמהרו למעלית, התערוכה שבדרך אליה יפה ומעניינת.
אחרי המגדל ירדנו לעיר התחתית, בה קצת טעינו, אבל המקומיים, רק רואים שאתה נראה אבוד מיד עוזרים. יצאנו קרוב לבניין העירייה היפה. מרחוב Dundas תפסנו אוטובוס עד ל Bloor (כבר לא היה לנו כוח לעמוד על הרגליים) והלכנו לאורכו, שלא נגיד שלא כיסינו את כל האתרים החשובים של העיר.
3.נסיעה ל Niagara , מגדל Brocks, מפלים יום ובלילה, סרט Imax
בבוקר יצאנו מטורונטו לכיוון מפלי הניאגרה. בדרך עצרנו בעיירה Niagara on the lake הנחשבת לעיירה תיירותית לא התלהבתי – אוסף חנויות וגלריות ולא יותר מכך. יצוין לטובה אתר השחזור של מחנה צבאי ממלחמת 1812- Fort Henry השווה ביקור.
בדרך משם עצרנו גם ב Brocks monument לזכר אחד ממפקדי הצבא האנגלי או הצרפתי (מי זוכר, ב 1812 כולם נלחמו בכולם). זהו מגדל צר וגבוה שגרם מדרגות לולייניות (250 בערך) מוביל לראשו. המלצתי – לא חייבים לטפס. התצפית מבפנים לא משהוא, והמדרגות גרמו לי להתכווצות שרירים בת יומיים (ועוד שילמתי על זה).
הגענו לעיר Niagara. ביקרנו כמו כל התיירים בטיילת, במנהרות שמאחורי המפלים, ובסרט ה IMAX. על השייט ויתרנו (היינו בו פעם), וחזרנו כמובן בלילה לראות את המפלים המוארים. ב 10 או 11 בלילה יש זיקוקים (קצת פספסנו, נודע לנו ברגע האחרון).
ישנו במלון Radisson Hotel & Suites Fallsview, שעליו הרחבתי בפרק לינות, אולם ברצוני לציין שהוא ושכניו, (כנראה אזור המלונות היותר נחשבים), שוכנים בחלק אחד של העיר, מעט מרוחקים יותר מהמרכז. זהו קצת חיסרון כי אם הולכים ברגל (וזה בעיקר מה שעושים) יש הרבה ללכת, כולל עליות וירידות, א ב ל, יש יתרון גדול בהיותו מרוחק ממוקדי הבילוי ההמוניים והרועשים של מרכז העיר.
4.יום גשם – נסיעה מניאגרה ל Gananoque, תעלת welland
ביום זה ירד גשם שוטף ללא הפסקה, החל משעת הבוקר כשהתעוררנו במלון בניאגרה, ועד לערב, כשהגענו ליעדנו 400 ק"מ מזרחית לשם. משום כך ולאור הנסיעה הארוכה לא עשינו הרבה פרט לנסיעה. ויתרנו על הגן הבוטני, הצצנו בשעון הפרחים ויצאנו לדרך. עצירה אחת בכל זאת עשינו - בעיירה St. Catharines. עצרנו לביקור בתעלת Welland Canal - זו שיורדת מאגם אירי לאונטריו, עם 7 סכרים להתגבר על הפרשי הגובה. ליד סכר 3 יש מרכז מבקרים מעניין, ואח"כ נסענו לאיזור סכרים 4 - 7, שם עברה לכבודנו אנייה גדולה. ב 2 המקומות הסתובבנו בחוץ למרות הגשם השוטף. יתכן ותצטרכו קצת עזרה מקומית בהכוונה להגיע אליהם.
בהמשך הנסיעה עצרנו במרכז מסחרי הסמוך לכביש המהיר 401, ב Ajax (מזרחית לטורונטו), ונהנינו מארוחה טובה במסעדהPasta Tutti Giorni שהיא אחת מרשת מסעדות, http://www.ptg.ca/.
העיירה Gananoque שבה לנו יפה מאוד, המון מים מכל הכיוונים, ושווה שיטוט של שעה-שעתיים. יש גם מסעדה סינית טובה. מעבר לכך הייתי בוחרת ללון במקום יותר שוקק חיים.
5.שייט 1000 האיים , upper Canada village, הגעה לאוטווה
השייט ל 1000 האיים יפה כמו שהוא נראה בתמונות. חששתי שמגובה פני המים הנוף לא יהיה מרשים, אבל הופתעתי לטובה. היה ממש כיף, כולל המשחק הידוע "איזה אי עומד למכירה והאם נקנה אותו ?"
חוץ מ אלכסנדריה ביי (מהצד האמריקאי) ו Gananoque מהצד הקנדי, שמהם ידענו שניתן לצאת לשייט, גילינו ששייט יוצא גם מ Rockport (קנדה). זה טוב לדעת כי זה מגדיל את היצע השעות שניתן לצאת. מ Gananoque יצאו רק ב 10 בבוקר, ואנחנו שרצינו למהר, העדפנו לשוט כבר ב 9, וזה היה רק ב Rockport
www.Rockportcruises.com
חשבתי שבשעת בוקר מוקדמת השייט יהיה פחות עמוס, אבל כרגיל הייתה קבוצת יפנים חרוצים....
אחד מאלף
אחרי השייט המשכנו ל upper Canada village – כפר המשחזר את החיים של פעם. גם בכאלו כבר היינו בעבר, ומי שכבר היה במספיק כאלו יכול לוותר. עם זאת הכפר הספציפי הזה הוא ברמה גבוהה מבחינת המתקנים וההדגמות הפועלים בו. בסופ"ש שביקרנו היה "יריד הסתיו" אבל מעבר להכרזה, היריד לא הוסיף ערך מוסף משמעותי לביקור, במיוחד שהכול טבע בבוץ שנוצר מהמבול של אתמול. מה שכן – בעונה זו הם הציגו אוסף גדול ויפה של דלעות מגולפות.
6.אוטווה – גבעת הפרלמנט, לוקים, מטבעה:
את בית הפרלמנט, שכולם אומרים שהוא הכי הכי, לא זכינו לראות. ביום הגעתנו, הגיע במקרה גם ראש ממשלת צרפת והבית נסגר לתיירים. ב"תמורה" זכינו להשתתף בטכס קבלת הפנים שלו, שנערך לפי כל כללי הטכס האנגלי עם המשמר וכו'. אח"כ עשינו סיבוב בגבעה היפה, וירדנו ללוקים של תעלת Rideau , וגם כאן עברה לכבודנו סירה שעבורה הופעלו כל המערכות. אפילו שכבר ראינו כאלו, אנו מתפעלים בכל פעם מחדש, איך היה לאנשים של פעם החזון להשקיע בתשתיות מסדר גודל מרשים לתקופתם.
ליד הלוקים – שירותים ציבוריים (מידע חיוני לתייר).
הסתובבנו קצת באזור שוק Byward החביב (עיקר שללנו - סוכריות מייפל ממש טעימות), ואח"כ הלכנו לסיור מודרך במטבעה. סיור זה מומלץ לחובבי מטבעות בלבד. גודל הקבוצה, ומסלול הסיור הצפוף והחשוך הקשו על המעקב אחרי דברי המדריכה ופגמו בהנאה מהסיור.
7.אוטווה – גן בית המושל, נסיעה, סיור קצר ב Montebello פארק בע"ח, הגעה למונטריאול
לפני עזיבתנו את אוטווה עצרנו בבית המושל. לא נכנסנו לבית עצמו, גם מחוסר עניין, וגם כי זה בסיור מודרך בלבד, בשעות מסוימות, אבל הגן גדול ויפה. יש בו עשרות או מאות עצים שניטעו על ידי אורחים חשובים, וזה נחמד ללכת ולקרוא את השלטים של מי נטע ומתי (כמובן חיפשנו "משלנו" ומצאנו את בן גוריון).
בדרך לבית המושל עצרנו ליד מפלי Rideau לסיור רגלי קצר ומומלץ.
בדרך מאוטווה למונטריאול, נסענו על כביש 50, ועצרנו ב Montebello. הסיבה העיקרית לעצירה – Omega Park – ספארי של בע"ח של צפון אמריקה. מומלץ מאוד למשפחות, וגם למבוגרים חובבי בע"ח. הסיור ברכב + כמה מקומות שאפשר לטייל ברגל. תכננו 2 - 3 שעות, ותביאו גזר לאיילים.
בעיירה עוד כמה נקודות עניין (מקומיות) לתיירים:
- שוקולדריה קטנה וטעימה, בצמוד למשרד המידע לתיירים, Chocomotive.ca
- Manoir papineau – ביתו של אישיות היסטורית. הבית היה סגור כמובן (חוץ עונה), אבל טיול רגלי חביב
ביער אליו + נוף.
- Chateau Montebello – מלון/כפר נופש מהסוג שרואים ואז אתה אומר לזוגתך (או להיפך): "לכאן אין לך לב לקחת אותי"
8.מונטריאול: סיור בעיר, מוזיאון, סיור ב Mile End, גן בוטני
ממונטריאול בסה"כ פחות התלהבנו, מאחר ובהיותה עיר גדולה היא פחות נעימה ונוחה לתייר (לעומת אוטווה וקוויבק). אמנם בלשכת מידע לתיירים קיבלנו את הOfficial Tourist Guide, חוברת מפורטת המתארת בין השאר מעל 10 מסלולי הליכה מומלצים ומוסברים, אולם באחד שהלכנו (Mile End) לא מצאנו עניין יוצא דופן.
במונטריאול (בלבד) קנינו כרטיס יומי לתחבורה הציבורית (9$ לאדם). בעיר כ"כ גדולה חייבים לנסוע ממקום למקום.
הסתובבנו ברחובות, בגינות, בנמל, ובעיר התחתית (מעניינת), וביקרנו בקתדראלה Notre Dame (שווה).
נכנסנו למוזיאון Chateau Ramezay בגלל תערוכה מסוימת שחשבתי שתהיה מעניינת, אבל לא היה משהוא. לידו, כיכר Jacques Cartier שבה חייבים לראות את חנות הפרוות שלעולם לא נקנה, ומבנה מאורך של חנויות וגלריות יפות (marche bonsecours אם אני לא טועה).
מה שעשה לנו את הביקור בעיר היה הגן הבוטני, בו בילינו במצטבר כ 6 שעות. אני לא יודעת כמה הגן יפה ומעניין בדר"כ, ובפרט בעונת הסתיו, אבל התמזל מזלנו, ובשנת 2013 הוא אירח את תחרות ה Mosaicultures. זוהי תחרות המתקיימת בכל 3 שנים במקום אחר בעולם, ובה מקימים פסלים צמחיים גדולים עד ענקיים, ויפים מאוד עד מאוד מאוד. רק לעבור את 48 הפסלים המוצבים לאורכו של הגן לוקח לפחות 3 שעות. הוסיפו לכך את הגן הסיני המואר – אטרקציה יפהפייה המתקיימת בגן בכל סתיו, בשעות הערב, ואת החממות הגדולות המסודרות לפי נושאים, וקיבלנו את ה אטרקציה של הטיול.
מאחר ולא ידענו למה לצפות, הגענו לגן בשעה 5 לפנות ערב, בהנחה שנטייל בו שעתיים, ואז נלך לגן הסיני המואר אחרי השקיעה. למזלנו, קיבלנו כרטיס המאפשר כניסה נוספת למחרת, ואכן ניצלנו אותו היטב.
http://www.youtube.com/watch?v=0Ynsm0lsxV4 וסרטים נוספים.
בגן הבוטני של מונטריאול
9.מונטריאול: הכפר האולימפי: הביודום והשלמת הגן הבוטני
בבוקר ביקרנו ב Biodome – תצוגה של 4 סביבות של טבע כדור הארץ – צמחים ובעלי חיים. חביב אך לא מדהים. בעיקר למשפחות. משם חזרנו לגן הבוטני להשלים מה שלא הספקנו אתמול. בערב נסענו לקוויבק.
10.קוויבק: נסיעה צפונה: פארק המפלים, כנסיה, פנורמה ירושלים, עיירה, נסיעה לאורך הנהר.
נסענו לטייל מקוויבק לכיוון צפון-מזרח, לאורך נהר הסיינט לורנס.
התחלנו במסלול של מפלי montmorency . טיול טבע סטנדרטי.
העיירה Ste-Anne-de-Beaupre , הפכה מסיבה שאיננה ידועה לנו למרכז דתי חשוב. בעיירה 2 אטרקציות שוות עצירה:
1.כנסיית Basilica Ste-Anne - יפה מאוד, (יש עלון שמסביר על נקודות העניין החשובות). לידה שביל עם פסלים, המחקה את נתיב הייסורים של ישו, ועוד כנסיה קטנה למעלה,עם ציורים של מקומות בארץ ישראל.
2.Cyclorama Jerusalem – ציור פנוראמי ענק של ירושלים בתקופת ישו. מאוד מרשים, על אף התצוגה החשוכה משהוא. כדאי אם יש, להצטייד במשקפת.
אחרי Ste-Anne המשכנו בנסיעה עד Baie Saint Paul , ומשם לכביש הנופי 362 לכיוון La Malbaie. נסענו קטע מכביש זה, עם עצירה לתצפיות נוף, וירידה אחת לשפת הנהר, ומקוצר זמן הסתובבנו וחזרנו.
יש אפשרות לשוט עם הרכב לאי L'isle aux Coudres ולטייל בו, אך זה ייקח 2-3 שעות לפחות.
Baie Saint Paul היא עיירה תיירותית עם גלריות ומסעדות.
11.קוויבק: כפר אינדיאני, ביקור בעיר.
לקראת סיום ביקורנו בקנדה רצינו לבקר באתר(ים) הקשורים בתושבים הראשונים ("אינדיאנים") של קנדה. אתרים כאלו מצאנו בסמוך לקוויבק בעיירה Wendake. יש שם Traditional Site Huron שעליו ויתרנו (בגלל משך הביקור והעלות), וביקרנו במוזיאון + Long house מרשים השייכים למלון Premieres Nations . בעיירה יש גם מסלול הליכה נחמד לאורך הנהר והמפלים (המון מדרגות).
את המשך היום בילינו בעיר העתיקה והמקסימה של קוויבק. שיטוט ברחובות ולאורך הטיילת (Terrasse Dufferin). הצצה למלון המפואר Chateau Frontenac, ובסוף ירידה לכיוון הנהר, כולל מעבר ליד 2 ציורי קיר יפהפיים . בסיום הערב כבר לא נשאר כח לטפס למעלה, ולטבת עניין זה קיימת ה Foniculaire שמעלה את התיירים העייפים בחזרה .
אחד מציורי הקיר: כתובת : on the corner of Notre Dame, at the bottom of Cote de la Montagne

רוצה לעקוב אחר הבלוג של yonyh?