תחנות חובה - 8 תחנות רכבת יפהפיות בעולם שהן אטרקציות מרהיבות

תחנות הרכבת בעולם הן כבר מזמן לא רק תחנות מעבר. הנה הזדמנות נהדרת להכיר לעומק כמה מהתחנות היפות והמרשימות ביותר בעולם, ואת הסיפורים שמסתתרים בין הפסים. רק הזדרזו, פן תאחרו את הרכבת!

תמונה ראשית עבור: תחנות חובה - 8 תחנות רכבת יפהפיות בעולם שהן אטרקציות מרהיבות - תמונת קאבר
© Estacion De Madrid Atocha

בכתבה זו: 

לונדון – תחנת סנט פנקראס

תחנה ראשונה: ההיכלים העצומים של תחנת סנט פנקראס (St. Pancras International) בלונדון, הם הדבר הראשון שיראו הנוסעים שיגיעו, ברכבת היורו-סטאר מבלגיה או צרפת. את מבנה התחנה האדום והמרשים, המעוצב בסגנון גותי קשה לפספס, ובנייתו נמשכה כמעט 20 שנה! התחנה נפתחה לפעילות בשנת 1868, כתחנה העיקרית של חברת הרכבות "מידלנד" – שקישרה בין לונדון ליעדים רבים ברחבי בריטניה. בשל איחוד בין מידלנד לחברת "לונדון צפון מערב", עברה רוב הפעילות לתחנת יוסטון, וסנט פנקראס היפה נסגרה לפעילות והוסבה לבניין משרדים. בנס שרדה התחנה את ההפצצות הכבדות מעל העיר במלחמת העולם ה-2, ואף שימשה כמקלט ענק עבור תושבי שכונת קמדן הצמודה.

מה שהביא לפתיחת התחנה מחדש, היה שילובם של שני גורמים. האחד, פתיחתו קו רכבת היורו-סטאר הפופולארי (שמחבר בין אנגליה ליבשת אירופה), והשני, עבודות שיקום ופיתוח של אזור מזרח לונדון, שהחזירו עטרה ליושנה ופתחו בשנית את התחנה. לאחר שיפוץ מסיבי ועיצוב מחדש, חזרה התחנה לפעול בשנת 2007.

טיפ לנוסעים: סנט פנקראס היא תחנה עמוסה ברוב שעות היום, וחלק מהלונדונים אמנם מנומסים, אבל קצת חסרי סבלנות מאחורי תיירים שמשתהים. מומלץ שהחזיקו ביד את כרטיס האויסטר המקומי או כרטיס הרכבת שלכם, ככה תזרמו בקצב של המקומיים.

אם אתם בסביבה: התחנה ממוקמת בצפון מזרח לונדון, ברובע קמדן, מרחק הליכה קצרה מהספרייה הבריטית ותעלת ריג'נטס. בתחנה עצמה ישנם לא מעט ברים, מסעדות, חנויות ואפילו בר שמפניה יוקרתי.

  • כתובת: Euston Rd, Kings Cross, London
  • אתר אינטרנט: www.stpancras.com

אולם הנוסעים של סנט פנקראס. צילום: יח"צ

פריז – תחנת גאר דה נורד

תחנה שנייה: ברוכים הבאים לתחנת הרכבת העמוסה ביותר באירופה, והשנייה העמוסה ביותר בעולם (אחרי יפן). מדי שנה עוברים 190 מיליון איש בתחנת גאר דה נורד (Gare du Nord), הממוקמת בלב הרובע ה-10 בפריז. התחנה מפגישה בין כל אמצעי התחבורה האפשריים (פרט למטוס וריקשה), אוטובוסים, מטרו, רכבות פנים בצרפת, ורכבות בינלאומיות לאנגליה, בלגיה וגרמניה. כולם עוברים כאן בבניין הענק והמרשים. גאר דה נורד עוצבה על ידי האדריכל ז'אק איגנס היתורף, כחלק מהליך שיקום ושיפור התשתיות בפריז, בשנת 1861. היה זה הברון ג'יימס רוטשילד, שבחר את היתורף לעצב את התחנה, אך מאוחר יותר יחסיהם עלו על שרטון, כאשר רוטשילד חשד שאשתו מנהלת רומן עם האדריכל (קצת בלתי סביר בהתחשב בעובדה שהיתורף היה בן 73 באותה תקופה).

טרמינל הרכבות העמוס ביותר באירופה. צילום: יח"צ

תחנת הרכבת המרשימה כיכבה בכמה סרטים הוליוודיים (זהות במלכודת, אושן 12, הוגו ועוד), ובהנהלת הרכבת ישנה מחלקה מיוחדת לתיאום צילומי סרטים. מלבד רציפי רכבות, תמצאו בתחנה מרכז מסחרי שוקק, וחנויות יוקרה ומעצבים.

חזית תחנת גאר דה נורד. צילום: יח"צ

טיפ לנוסעים: אם הגעתם לפריז מלונדון ברכבת היורו-סטאר, ונשארו לכם פאונדים עודפים, סוכנות הצ'יינג בתחנת הרכבת ידועה בשעריה הטובים ובאמינות רבה. שווה להחליף שם כסף, כדי שתוכלו לקנות את הקרואסון הפריזאי הראשון.

אם אתם בסביבה: תעלת סן-מרטן (Canal Saint-Martin) נמצאת ממש מעבר לפינה, וגם קומפלקס La Rotonde , שילוב של מסעדה, בר, מועדון, גלריה וחצר יפהפייה וירוקה.

  • כתובת: 6-8 Place de la Bataille de Stalingrad
  • אתר אינטרנט: www.larotonde.com

יפן – תחנת קאנאזווה

תחנה שלישית: בשנת 2005 נחנכה בעיר היפנית העתיקה קאנאזווה (Kanazawa), תחנת הרכבת החדשה. בתחילה עורר המראה של התחנה אי נוחות קלה, בשל עיצובה המודרני, המנוגד לעיר המסורתית. קאנאזווה, בירת מחוז אישיקווה, היא עיר ששימרה בהצלחה את המסורות היפניות הקדומות של רובע הסמוראים ורובע הגיישות בעיר. העיצוב החדשני של התחנה, שכלל מוטות פלדה ירוקים ותקרת זכוכית, התקבל בהתלהבות מסויגת. לאט לאט, הכירו גם התושבים וגם המבקרים ביופייה הייחודי, ובמחשבה שהושקעה בתכנונה, במיוחד ב-Tsuzumi Gate, השער של התחנה, שמהווה שילוב מופלא בין פלדה, זכוכית, ובנייה יפנית מסורתית. מחוץ לתחנה ניצבת מזרקה דיגיטלית מיוחדת, שמראה את השעה, ותבטיח שתגיעו לרכבת שלכם בזמן.

Tsuzumi Gate. צילום: Kanazawa City

טיפ לנוסעים: קאנאזווה אולי מרגישה עדיין כמו כפר קטן, אבל העיר די גדולה והאטרקציות מפוזרות. תשמחו לדעת כי כל קווי האוטובוס השונים של העיר, עוברים בתחנת הרכבת. תוכלו באמצעותם להגיע לכל נקודה בעיר היפה.

אם אתם בסביבה: קאנאזווה, השוכנת לחוף ים יפן, היא אחת הערים המקסימות והרומנטיות במדינה. היא היטיבה לשמר תחושה של כפר קטן ואותנטי, על אף היותה עיר גדולה עם מרכזי ייצור ותעשייה. אל תחמיצו סיור בבניין הספרייה הייחודי של העיר, ה-Kanazawa Umimirai Library, הבנוי כלבנה ענקית עם חורי תאורה דרכם חודרת השמש למבנה המרשים.

כיפת הזכוכית בתחנת Kanazawa. צילום: Kanazawa City

מדריד – תחנת אטוצ'ה

תחנה רביעית: על תחנת רכבת המרכזית של מדריד (Madrid Puerta de Atocha station) עברו לא מעט תלאות מאז שנפתחה בשנת 1851. בתחילה, נשרף הבניין המקורי, ועוצב מחדש מברזל יצוק, על ידי האדריכל Alberto de Palacio Elissagne, עם קצת עזרה מידידו הצרפתי, גוסטב אייפל (כן כן, זה מהמגדל). בשנת 1892, היא נפתחה מחדש. בשנת 2004, אירע פיגוע טרור בתחנה עצמה, ובאחת הרכבות שעמדה להיכנס לרציף. 191 איש נהרגו, ולזכרם הוקם לוח הנצחה שהוצב במרכז התחנה.

הטרמינל החדש של אטוצ'ה. צילום: יח"צ

אטוצ'ה נפתחה מחדש לאחר מספר חודשי שיפוץ, ושוקמה להפליא. כיום היא מהווה מפגש משולש וייחודי בין טרמינל נוסעים לבן ואולטרה מודרני, שנפתח ב-1992 (הטרמינל הישן הוסב למרכז קניות), חזית חיצונית מרשימה, עתיקה ומפוארת, וגן טרופי ענק, שמהווה אטרקציה בפני עצמו.

טיפ לנוסעים: תחנת אטוצ'ה מחוברת ברכבת ישירה לשדה התעופה (20 דקות נסיעה). אז אם יש לכם כמה שעות המתנה בשדה התעופה של מדריד, בדרך לארה”ב או לדרום אמריקה, מומלץ לקפוץ לביקור קצר.

אם אתם בסביבה: אל תחמיצו ביקור בגן הטרופי המהמם, שם תוכלו להתפעל מעשרות סוגי דגים, צפרדעים ועוד חיות שונות וצמחים מרתקים.

הגן הטרופי של תחנת אטוצ'ה. צילום: יח"צ

מומבאי - תחנת צ'האטראפאטי שיוואג'י

תחנה חמישית: תחנת הרכבת המדהימה של מומבאי, שנקראה בעבר Victoria Terminus (ע"ש ויקטוריה מלכת אנגליה) מהווה שריד מפואר לימי הכיבוש הבריטי בהודו, ואף הוכרזה כאתר שימור עולמי של אונסק”ו בשנת 2004. התחנה, המשופעת בצריחים גותיים, תוכננה על ידי האדריכל הבריטי Frederick William Stevens, לכבודה של המלכה ויקטוריה, שהיתה גם קיסרית הודו. בנייתה נסתיימה בשנת 1888, בדיוק בזמן לחגיגות היובל למלכה. הדמיון החיצוני בינה ובין תחנת סנט פנקראס בלונדון, איננו מקרי, האדריכל סטיבנס, טען שהושפע מעיצובה של התחנה הלונדונית הוויקטוריאנית. בבנייתו, ניסה סטיבנס למזג בין מזרח ומערב, עם אלמנטים של בנייה ויקטוריאנית גותית, בשילוב הוד והדר שאפיינו את ארמונות המהרג'ה ההודיים. עד שנת 1996 נקראה התחנה ויקטוריה טרמינוס, אך לאחר הבחירות הכלליות של אותה שנה, שונה שמה באופן רשמי לתחנת צ'האטראפאטי שיוואג'י (Chhatrapati Shivaji Terminus).

מדי יום חולפים בתחנה העמוסה מעל לשלושה מיליון נוסעים, והיא מקשרת בין מומבאי לפרברים שסביבה. המבנה המרשים בנוי בצורה סימטרית ובכניסה מוצבים שני פסלי שיש ענקיים, של אריה ונמר, המסמלים את בריטניה והודו.

טיפ לנוסעים: באשנב מכירת הכרטיסים בתחנה, ישתרר לרוב תור ארוך מאוד. אם בא לכם להשקיע עוד קצת כסף לכרטיס נסיעה, התקדמו לראש התור, ובקשו לקנות כרטיס למחלקה ראשונה. זה גם יבטיח לכם נסיעה פחות צפופה.

אם אתם בסביבה: קפצו לביקור בשעות הבוקר בשוק קרופורד (Crawford Market), שריד נוסף מהעידן הבריטי, הנמצא במרחק של עשר דקות הליכה מהתחנה. קרופורד הוא שוק מקורה, צבעוני וססגוני, המעוצב אף הוא בסגנון גותי, ומציע מגוון של ירקות, פירות, פרחים, לצד דגים טריים ובשר.

תחנת Chhatrapati Shivaji Terminus. צילום: יובל לימון

אנטוורפן – סנטראל סטיישן

תחנה שישית: קבלו את המועמדת המובילה לתואר "תחנת הרכבת היפה בעולם" והיא מגיעה אלינו מאנטוורפן, העיר השנייה בגודלה בבלגיה. אולם הכניסה של-Antwerp Centraal Station, שעוצבה על ידי לואי דלאסנסרי, והשעון הענק שמוצב בה, ישאירו אתכם פעורי פה. התחנה העצומה (44 מטר גובה) שעוצבה כקתדרלת ענק מודרנית, נחנכה ב-1905, והיוותה את שער הכניסה של סחורות רבות מהמזרח ומאפריקה, שנפרקו בנמל השוקק של אנטוורפן והובלו משם לכל רחבי אירופה. גם היום, התחנה היפה פעילה מאוד, וב-2007 היא שופצה בשנית, וחוברה לקווי רכבת נוספים.

ב-2009, צולם בתחנה קליפ פלאש-מוב ענק, לצלילי השיר Do Re Mi מהסרט "צלילי המוזיקה", בהשתתפות 200 רקדנים מקצועיים. מאות עוברי אורח, שחיכו בתמימות לרכבות שלהם, קפצו אף הם והצטרפו לריקוד ההמוני (שתועד כמובן).

טיפ לנוסעים: תחנת אנטוורפן היא אמנם תחנה ענקית עם נוסעים רבים, אבל תמיד יש מקום בלוקרים האוטומטים לאחסון של מזוודות. אם אתם בסביבה רק לכמה שעות, אל תחמיצו סיור בעיר בגלל שאתם צמודים למזוודה או תיק, והשאירו אותם באחד הלוקרים הפנויים.

אם אתם בסביבה: מאחורי תחנת הרכבת, נמצא גן החיות של אנטוורפן (Zoo Antwerpen) שהוא אחד העתיקים והמרשימים באירופה (נפתח במאה ה-19). בגן החיות תמצאו אריות, פילים, נמרים, ג'ירפות, דגים, פינגווינים אפריקאים וזוחלים, הנמצאים בחוץ ברוב חודשי השנה (בהתאם למזג האוויר כמובן).

סנטראל סטיישן אנטוורפן. צילום: יח"צ

מוסקבה – תחנת קאזנסקי

תחנה שביעית: תחנות הרכבת במוסקבה (במיוחד תחנות הרכבת התחתית), נחשבות ליצירות אמנות אחת אחת, ונודעות בכל העולם בפאר, נברשות ענק נוצצות וציורים מפורסמים, שתלויים על הקירות. תחנת Kazansky נחשבת לתחנת הרכבת הגדולה ביותר במוסקבה, ולנקודת המוצא והסיום של קו הרכבת הטרנס-סיבירית המפורסם. באורח פלא, שרד האדריכל שלה, אלכסיי סוחוסב את תהפוכות השלטון ברוסיה. כאשר החל סוחוסב את עבודתו בשנת 1913, עדיין שלט ברוסיה הצאר ניקולאי השני, וכאשר סיים אותה לבסוף ב-1940, כבר נקראה המדינה ברית המועצות, ובראשה עמד יוזף סטאלין.

תחנת Kazansky. צילום: Flickr/Leon Yaakov

עיצובה הפנימי של התחנה, שואב השראה מסגנון הארט-נובו וסגנון הרוקוקו, ומזכיר לא במעט את עיצובו הפנימי של ארמון הקרמלין. בתחנה פועלת מסעדה מפוארת במיוחד, שם נוהגים הנוסעים לסעוד ארוחה דשנה, לפני העלייה לנסיעה ארוכה באחת מרכבות הלילה (נסיעה ברכבת הטרנס-סיבירית, אורכת כשישה ימים, ומסתיימת בעיר ולדיווסטוק, בקצה המזרחי של רוסיה).

טיפ לנוסעים: בכיכר קומסומולסקאיה, ממוקמות שלוש תחנות רכבת. כדי שלא תתבלבלו ביניהן, זיכרו כי תחנת קאזנסקי, היא היחידה עם צריח אדום מרשים וגבוה. שאר התחנות בנויות לרוחב.

אם אתם בסביבה: התחנה ממוקמת בסמוך לכיכר קומסומולסקאיה (Komsomolskaya Square) העמוסה, ומתחתיה, נמצאת אחת מתחנות הרכבת התחתית היפות והעמוסות ביותר בעיר, תחנת Komsomolskaya. בתחנה המעוצבת, תמצאו תקרות מהודרות ומקושטות, וציורי פסיפס ענקיים, המתארים את גיבוריה השונים של רוסיה בתחומי האמנות, הספרות והמשטר כמובן.

Flickr/Jorge Láscar

ניו יורק – תחנת ה-Path החדשה

תחנה שמינית: סוף סוף, ובאיחור של שבע שנים, נפתחה בדרום מנהטן בניו יורק תחנת ה-Path החדשה, שמקשרת בין ניו ג'רזי למנהטן. תזכורת קצרה, התחנה הקודמת נהרסה ב-2001, בפיגועי ה-11 בספטמבר. מאז, נאבקו תושבי ניו ג'רזי במנהרות העיר מדי בוקר, בדרכם לעבודה באזור המסחרי העמוס ביותר של העיר, שהיה למעשה מנותק עבורם. ראשי העיר רצו ליצור מחדש תחנה מרשימה ובמיוחד, ולשם כך, נקרא לדגל סנטיאגו קלאטרווה, האדריכל והמהנדס הספרדי (שעיצב בין השאר את גשר המיתרים בירושלים, וגם את עיר האמנויות והמדע בוולנסיה), ונודע בסגנון עיצובי גדול מהחיים, עתידני וחדשני. בחוגים המקצועיים נשמעת עליו לא פעם ביקורת, בשל פזרנותו ועיצוביו המגלומניים.

תחנת ה-Path החדשה. צילום: Flickr/Axel Taferner

הקמת התחנה עלתה עד עתה כארבעה מיליארד דולר (והיד עוד נטויה). היא מתאפיינת בקו עיצובי לבן במיוחד, עם לוחות ענק, עשויים משיש בוהק ומוטות פלדה לבנים. בתקרת התחנה מעוצבת עין ענקית, שדרכה חודר אור טבעי, ומאיר את הרחבה הענקית והלבנה. מאות סקרנים כבר החלו מציפים את התחנה הענקית מדי יום, ובקרוב גם עתיד להיפתח שם מרכז קניות גדול עם חנויות רבות. החל משנה הבאה, צפויה להיערך ברחבה האזכרה השנתית וטקס ההנצחה לחללי ה-11 בספטמבר, אז צפויה העין הענקית להיפתח למשך 102 דקות, לזכר הקורבנות.

טיפ לנוסעים: רכבת ה-Path לא שייכת לרשת התחבורה של ניו יורק אלא של ניו ג'רזי. על כן, כרטיס המטרו קארד, שמשמש לנסיעה חופשית באוטובוסים ובתחתית של ניו יורק, אינו תקף כאן, ויש לקנות כרטיס אחר במכונות או בקופה.

אם אתם בסביבה: מרכז המבקרים החדש של מגדל הסחר העולמי (One World Trade Center), שהוקם על חורבות מגדלי התאומים, נפתח בחודש מאי 2015, והפך עד מהרה לאחת האטרקציות האהובות ביותר בעיר. באמצעות מעלית מהירה ויחידה במינה, תעלו למרפסת תצפית מרשימה ביותר על ניו יורק כולה.

לתחילת הכתבה

התמונות בכתבה, הלקוחות מ-Flickr, הן תחת רישיון .Creative Commons BY 2.0

הדפס|
קרא מאוחר יותר
| שמור לעצמי| שלח |סרוק לנייד

תגובות

רוצה להגיב לזה? יש להתחבר לאתר:

 

תגובות פייסבוק

סגור
0
promo popup image

בחרת להירשם לעידכונים על:

    כדי שנשלח לך את התכנים הנכונים בזמן המתאים לנסיעה שלך, כדאי לציין:
    או תאריך אחר בו נפסיק לשלוח עידכונים.

    כדי להשלים את התהליך אנא:

    או התחבר\הירשם לאתר
    ×