אביב באלפים הצרפתיים

הקדמה
עונת השנה
אביב – חודש מאי. העיתוי נבחר בגלל יום הולדת, ומשנבחר נוכחנו שזולת פעם אחת בפריז, לפני הרבה מאוד שנים, לא היינו בטיול באביב, ובודאי לא בטיול טבע. הטבע אדיר בעונה זו – שפע של פרחים בשפע של צבעים פורחים בכל מקום. השלגים מפשירים, ובשל כך מכל הר יורד מפל, ובצד כל כביש שוצף נהר. מזג האויר נוח בדרך כלל – גם אם היו ימים חמים (וטוב שכך שבשל ראות טובה) הערבים היו קרירים ונעימים. בהרים למעלה, שם טיילנו קמעה רגלית, היה קריר ונעים, שזה סוגר את פרק הלבוש – שכבות

מחיר
מחיר של טיול כזה לא חייב להיות יקר, אך על מנת שכך, יהיה יש לשלם בהרבה שעות אינטרנט. הרבה שעות כדי למצוא את הדיל העיקרי של טיסה – לפתע אחרי שנים של מדיניות שונה לגמרי, אפשר לטוס באל על ליעד אחד ולחזור מיעד אחר, בחישוב ממוצע של היעדים = 400$ תל אביב-לונדון, ג`נבה-תל אביב (בעבר היה צריך לשלם מעין "קנס" על חזרה מיעד אחר). סגירה של הדיל הזה היתה צריכה להיעשות מאוד מוקדם על מנת לקנות טיסת פנים מספיק מוקדם לפני הטיסה – כדי שהיא תהיה זולה מאוד (לונדון סטנסטד – גרנובל = 40 פאונד כולל מיסים בראיינאייר.(

מכונית
הבדלי המחירים בין החברות השונות הוא די גדול, בהתחשב בכך שפרמטרי ההשוואה לא דומים. כל חברה מציעה משהו אחר. לכן התפלאנו כל כך כשמצאנו שחברת גוליבר מציעה רכב של אויס מקלאס B לשבוע כולל ביטול השתתפות עצמית ב- 260$. לבסוף שודרגנו כמובן לקלאס C – אופל אסטרה, דיזל. נסענו 1,500 ק"מ על מיכל ורבע שעלו לנו 70 יורו.
מלונות
האביב הוא תקופה שבין התקופות – כבר לא חורף ועדיין לא קיץ. יש לזה כמה היבטים: מלונות יותר זולים, לעיתים חצי ממחיר העונה הבוערת, מצד שני כמעט כל הכבישים בתיקונים אחרי נזקי החורף... והרבה מסעדות סגורות.
היו לנו שני עוגנים בטיול

באגם אנסי: Hotel Beauregard
Tel: 33(0)4 50524059

ובשאמוני: Hotel L`Arve
Tel: 04-50530231

ובלילה האחרון ישנו ממש ליד שדה התעופה.

אוכל
כנראה בגלל הקור שבאזור התפתחה תרבות אכילה סביב המדורה או האח. כך הומצא הפונדו על כל גווניו, חימום גבינה וגירודה על שאר מרכיבי הארוחה (ראקלט – שהיא גבינה מקומית שאין דרך לתאר את המרקם שלה והטעם המדהים שלה) מעל סוג של אבן שמחחממים עליה את מרכיבי האוכל – בקיצור, מקבלים אוכל נא.. ולעבודה – אנחנו צריכים להכין אותו... ארוחת Menue בת שלוש מנות (סלט/עיקרית/מתוקים) נעה בין 18 ל- 30 יורו לאדם. קניה בסופר – בגט, גבינה, נקניק, חלב, חבילה של 4 יוגורטים, שני פירות, 2 בקובקי מים – 5 יורו. ארוחת בוקר במלון – 8 יורו לאדם

ראקלט באנסי

נהיגה
הטיול מיועד למטיבי נהיגה בלבד, ולבעלי קיבה חזקה. כל הדרך יש סרפנטינות חדות, כבישים צרים ולעיתים משובשים (בגלל פגעי החורף?). לא ראינו תחבורה ציבורית במסלולים שלנו.
מישלין אין ספק שהספר המפורט והמפה 1:300,000 עשו לנו את הטיול. בספר מצויינים מסלולים למכונית ומסלולים להליכה, לפעמים כאלה שסוטים מדרך המלך ומגלים נופים מרהיבים שאין ספק שבדרך אחרת לא היינו מגיעים אליהם.

אזור אנסי
היום ראשון
הגענו לנמל התעופה בגראנובל מסטאסטנד בלונדון עם חברת ראיינאייר – יוצאת בזמן ומגיעה בזמן כמו אוטובוס. נמל התעופה קטן והזוי – אין מכס ואין מטוסים אחרים חוץ מזה שלנו. אין גם טרמינל. הולכים ליד סדנת תיקון המטוסים כדי להגיע לבוטקה של השכרת הרכב. איש מאוד נחמד עשה את העבודה, ואמר בבת צחוק שטוב שעשינו ביטוח ביטול השתתפות עצמית, כי בסיבובים של הספרטינות, לא נורא אם תשרוט אותנו מכונית שתגיע ממול. באמת לא התרגשנו כשזה קרה. רק שמחנו שזה כל מה שקרה...
הגענו ביום ראשון בצהריים לגראנובל, ומיד יצאנו לכוון אנסי (Annecy). המסלול (משמאל לימין): D521 >> N6 >> D991 >> D911 >> D912 עד סברייה (Sevrier) המקום בו שכרנו את המלון הראשון – על חוף אגם אנסי. הדרך היתה נעימה, ומרגע שנגלה לנו האגם התאהבנו בו! לאחר קבלת החדר, יצאנו לכוון אנסי – 2 ק"מ וטיילנו בכל סמטאותיה היפייפיות, טעמנו מהעוגות הנימוחות שלה ובקושי חיכינו לשעת ארוחת הערב. בחרנו במסעדה באחת הסמטאות, אכלנו פונדו בורגניון נחמד, וקינחנו בערב בישיבה על מרפסת המלון, בשלוות עולמים אל מול האלפים בשקיעה.

אנסי בלילה

היום שני
פתחנו בבוקר בסיבוב סביב האגם וטיפסנו אל תצפית ה- Col De Forclaz על אגם אנסי המרהיב. הדרך עוברת בכבישים צרים, ציוציי ציפורים ופעמוני פרות. התחלנו לנסוע ב- D909 >> D42 עד שמגיעים לתצפית. במקום מלון בשם אדלווייס, חנות לממכר מזכרות ותחנת מידע. ראינו אנשים, בגילאים שונים, גם כאלה שנראו בני 70, חוגרים מימיות, מורחים משחזת שיזוף, לוקחים תרמיל ומקל ויוצאים משם לטרקים על כל ציודם.
המשכנו ב- D42 עד ל- N508 עד לעיר אוג`ין (Ugine) על כביש N212 עד לאלברטוויל(Albertville) ומשם על D925 עד לבורג סאן מוריס (Bourg-St-Maurice) – קטע הכביש הזה היה אחד השיאים בטיול – כבישים צרים ומפותלים בתוך יערות כשאחרי עיקול כזה או אחר פתאום רואים את האלפים האדירים. מפלי אביב של הפשרת השלגים מכל צד, שדות של פרחים זעירים בצהוב סגול וורוד וה"סבא" של הפרחים מתעופפים באוויר כאילו היו פרפרים... פסגת הדרך ב- Cormet De Roselend מקום יציאה לספורט אקסטרים – אופנועים, דאונים וסתם מטפסי הרים. כל הפסגה היתה מושלגת לגמרי!
בירידה מהפסגה היתה לנו בחירה קשה בין פניה ל N90 לגבול איטליה או ל-Moutiers - בחרנו באפשרות השניה. ואף על פי שנסענו בכבישים ראשיים, הדרך היתה מרהיבה ביופייה ( N90 >> N212 >> N508 ).
בערב החלטנו לחפש מסעדה בוורייר (Veyrier) שעל הגדה השמאלית של אגם אנסי – בתמונות היא נראתה מקסימה. הפקק בשבע בערב היה אינסופי, וכשהגענו, ראינו מסעדה מקסימה על שפת האגם, ללא מקום בחניה שלה. החלטנו לוותר (אחרי שחזרנו לארץ מצאנו באינטרנט שזו המסעדה הטובה ביותר בצרפת עם שלוש מזלגות מישלן....). חזרנו לאנסי ולא הצטערנו. אכלנו במסעדה מדהימה – Jardeins La Auberge על שפת הנחל, ארוחת Racllette, שזה המעדן של האזור – בצלחות האישיות מסודרים נקניקים מכל הסוגים, עם סלט חסה, תפוחי אדמה קטנים אפויים, וגבינת הראקלט מונחת על מתקן חימום אשר ממיס אותה, עלינו מוטלת המשימה לגרד את החלק הנמס ולאכול עם שאר הארוחה – פשוט מדהים!

לה קלוסאז ושאמוני
היום השלישי
פנינו בכביש D508 >> D16 לקניון Gorge Du Fire. קניון צר מאבן קרסטית שקרחון קדום חצב בו לכל גובהו – 70 מ` ונהר הפיר זורם בתחתיתו. האטרקציה היא גלריה שנתלתה לפני כ- 130 שנה בגובה 30 מ` ומיועד להליכה ולהתרשמות מהטבע האדיר. אמנם צירפתי כאן תמונה, אך היא לא מתארת את קצה קצהה של החוויה האדירה. כניסה במחיר 8 יורו. מעל הקניון טירה שניתן לבקר בה כל יום חוץ מיום רביעי. אנחנו כמובן הגענו ביום רביעי... השיקול היה, שכל בוקר בו רואים שמש, כדאי ליסוע למקומות שאי אפשר בלעדיה, וכך ויתרנו על הטירה.

קניון - Gorge Du Fire

משם יצאנו לעוד מסלול מקסים שמטרתו להגיע לתצפית על כל האלפים הצרפתיים. הדרך עוברת שוב ביערות קסומים כמו מהאגדות D16>> N201 >> N508 >> D41 לכוון: סמנוז (Semnoz) והעצירה הראשונה שלנו בקרחת יער בו ממוקם גן חיות קטן לחיות יער משוקמות – עופרים ויעלים ותצפית מרהיבה על אזור התעשיה של אנסי. סמנוז הוא ההר הגבוה שעל פסגתו התצפית על האלפים. כל הדרך עקפנו רוכבי אופניים שכנראה מתאמנים לקראת הטור דה פראנס – חוויה מפחידה לכשעצמה, בהתחשב בכבישים הצרים ממילא.
הפסגה נקראת Col De Chatillon במקום שני מלונות ובית קפה. משם חזרנו לאגם אנסי, למדנו כבר שצריך להקפיד על שעות הארוחות – כבר בשעה שתיים לא יתנו לכם ארוחת צהריים למעט מסעדות ששמן הוא Pizzeria אשר חוץ מפיצות טעימות יש להם גם ארוחות מלאות. בנמל סברייה, שעל אגם אנסי, אכלנו בברסרי ארוחת דגים מדהימה – 8 סוגי דגים ופירות ים שבישלנו לבד על אבן מחוממת. כיוון שהשעה היתה עדיין מוקדמת, יצאנו למסלול נהיגה נוסף – ירדנו ב- N508 עד לפברז`ה (Faverges) משם ל- D112 לכוון העיר ת`ון (Thones) במסלול >>D16 לכיוון העיר קול דה קואה (Col De la Coixבכביש>> D909 עד ללה קלוסאז (La Clusaz), שהיא עיירה ציורית חמודה מאוד. חזרנו מ-- N909 לאנסי.

היום הרביעי
עזבנו את העוגן הראשון שלנו ויצאנו לשני  שאמוני (Chamonix). יצאנו ב- N508 עד לאוג`ין אחריו נכנסנו לעמק  Gorge De L`Arly  בכביש N212. הנסיעה היא בין שני קירות גבוהים של סלעים המתעקלים עם הדרך. עברנו ל- N909 >> N205 עד לשאמוני. בדרך, סגרו את אחד הכבישים לשיפוצים והמעקף עבר במעלה ההר שוב בסרפנטינות חדות. ואין כביש כזה שלא נושא עמו נופים מרהיבים. שמוני היא עיירת קייט מקסימה שמאכלסת בתי מלון ומסעדות מכל הדרגות, בחורף היא בסיס סקי ידוע מאוד ובקיץ משמשת בסיס למטפסי הרים וטרקרים. היא יושבת בעמק שאמוני, ולמרות גובהה הרב (1000 מ`) מזג האויר בה נוח יחסית כל השנה. אנחנו "זכינו" ל- 30 מעלות ביום ו-14 בלילה
החדר שקיבלנו היה עם מרפסת על נהר ה- Arve- השוצף וקוצף, דבר אשר גורם לרגיעה, אך טוב שבלילה החלונות הכפולים ביטלו את הרחש. יצאנו מיד אל הרכבל העולה למונט-בלאן. ה- Aiugual Du midi הוא הפסגה הגבוהה באירופה אליה אפשר לעלות עם רכבל. קנינו מולטיפס המאפשר כניסה עד מעלה ה- Aiugual Du midi  שלושה שלבי עליה – שני רכבלים ומעלית ולכל האטרקציות באזור שאמוני – באותו יום. מחיר הרכבל בלבד – 37 יורו. מחיר המולטיפאס - 46 יורו (3 יורו מתוכם הם פקדון שמקבלים בחזרה בסוף היום). צריך לבקש כרטיס זה, אין הפניה אליו בשום מקום

המרפסת הצופה למר דה גלאס

למזלנו, היה יום שמשי ולכן הראות היתה מצויינת, כל נוף עמק שאמוני נגלה אלינו מלמעלה וכן ההרים המושלגים. לא יכולנו להשאר שם יותר מדי בגלל חוסר באויר ותחושת הסחרחורת, כאילו אחרי שכרות, שתקפה אותנו. הסתפקנו בצילומים, כולל המספר האגדי 3842 – שהוא הרום הגבוה ביותר שנגיע אליו כנראה, אי פעם. חוויה מרתקת חווינו ברכבל הראשון, שנעצר כמעט עם הגיעו לתחנתו, ולא הצליחו להזיזו ממקומו, דבר אשר גרם לטלטולו – כמו בלונה פארק בספינת השודדים, אנשים צווחו קצת בהיסטריה, ולדעתי משכו אותנו ידנית לתחנה, כמו שמושכים מעלית שהתקלקלה.
היעד הבא שלנו היתה הרכבת בת מאה ויותר שיצאה מתחנת הרכבת המיוחדת לים הקרח (Mer de Glass) ליד תחנת הרכבת של שאמוני. רכבת בת שני קרונות המטפסת עד לקרחון, שבדרך כלל גם קודחים בו מערה שאפשר לטייל בה. כנראה בגלל החורף החם יחסית השנה, הקרחון לא ממש היה במיטבו, והמערה היתה סגורה. למרות זאת נהנינו מאוד מהנוף ומהנסיעה. אני חייבת לציין שהקרחון העומד תלוי מעל העיר הרבה יותר מרשים, ואם הראות טובה – הוא בחינם... קינחנו את היום בקרפים טעימים בבית קרפים.

מונטריי וג'נבה
היום החמישי
יצאנו על N506 לכוון מונטריי – שוויץ. למרות חששותי המוקדמות, מעבר הגבול היה חלק, ללא ביקורת כלל, וכך גם בשאר המעברים הרבים שעוד עשינו ביומיים הבאים. תחילה קנינו מדבקת כבישים לחלון המכונית = 40 פרנק שוויצרי. במונטריי עצרנו תחילה במבצר שיון (Chilon) הלא היא טירת הלורד ביירון. בפנים הוא מאכלס בית סוהר לשעבר ותצוגת כלי נשק, ולנו אין שום עניין בנ"ל, לכן הסתפקנו ביפי המראה של המבצר על ימת ג'נבה, והמשכנו הלאה למונטריי. אגב, מאוד מומלץ להחנות את הרכב בעיר ולטייל לאורך הטיילת אל המבצר
החננו את הרכב בחניית הרכבת ל-3.5 שעות בעלות 3.5 פרנקים שוויצרים. במונטריי היו דוכנים לאורך הטיילת עד לפסלו המרשים של פרדי מרקורי, איש להקת קווין, אשר הקליטו את רוב תקליטיהם בעיר מקסימה זו, וכן שקט מרשים. ההבדלים בין  צרפת לשוובולטים באופן מיידי, שקט, סדור פרחים בכל פינה ולא להאמין, הכל נקי נקי, אפילו מעקות המדרגות הנעות! אחרי דקה, צחקתי בהבנה כשראיתי את האיש שתפקידו לעבור עם סמרטוט וחומר חיטוי ולנגב את כל המעקות... העיר עצמה בנויה על הר גבוה. טיפסנו בכביש הצר במעלה ההר (עם המכונית, כמובן), ובכל עיקול נגלה עוד טפח מפנורמת העיר,
עד שהגענו לפיסגה
– Caux שם אפשר לקחת רכבת שנוסעת שעתיים בנוף לכל כיוון עד
ל
- Rocher de haye .  גם כאן ויתרנו.
ירדנו מההר, התחברנו ל- 21שהופך לN5 לכוון אוויאן (Evian). שם אכלנו ארוחת צהריים משובחת – אצלי בצלחת נח סטייק ברוטב פטריות Morllie שהן שניות רק לפטריות הטרפל... המשכנו משם למסלול האחרון שתוכנן לטיול זה – D902 שמתחיל ב-ת`ונון (Thonon) אחרי קלוס (Cluss) התחברנו ל N205 וחזרנו לשאמוני. קינחנו את היום בעוגות מבצק עלים שדומה יותר לבצק השטרודל, עתיר חמאה וממולא בשוקולד .

היום השישי
מוקדם בבוקר יצאנו משאמוני על האוטוסטרדה לג'נבה. שילמנו פעמיים מס כביש – פעם ראשונה 3.50 יורו ופעם שניה 1.70 יורו. המלון שלנו היה ב- Ferny Volteir ליד החלק הצרפתי של שדה התעופה ג'נבה על מנת להחזיר שם את הרכב, דבר אשר מונע את הקנס על החזרת רכב בארץ אחרת

פסל הכסא השבור
הנחנו את המזוודות ויצאנו לג`נבה. מאוד אהבנו אותה. העיר העתיקה מציעה רחובות קטנים, עמוסי חנויות מעוצבות להפליא, בתי קפה ומסעדות. יש שני מוזיאונים טובים בעיר – מוזיאון הקרמיקה, ומוזיאון האמנות היפה. אותי עניין לראות את המוזיאון בבית הצלב האדום, אך לצערנו יום ראשון היה סגור. ידענו זאת מראש – התכנון היה להגיע לג`נבה מאנסי (40 ק"מ בלבד) אך בגלל ימי השמש היפים בחרנו תחילה את האטרקציות הנופיות, שמא יעיב על כך הערפל, וטוב שכך, שכן ביום האחרון, בג`נבה, פגשנו את הגשם

לאלבום התמונות שלי

רוצה לעקוב אחר הבלוג של רבקה.ק.?