אביב בקצ`קר - טיול פריחה

טיול של תחילת הקיץ לפסגות הקצ`קר הגבוהות - עם מסלולי הליכה יומיים, פריחה משגעת שנמצאת בשיאה וביקור בכפרים ובעיירות יוסופלי, ברהל, איידר, יוקרי קברון וטרבזון. וכמובן בסביבתם עם הנהרות השופעים, האגמים ונופי ההרים המושלגים.
יפה קוזלוב
תמונה ראשית עבור: אביב בקצ`קר - טיול פריחה
© איתמר ברק

יוסופלי ונהר הצ'ורו

הטיול שלנו לקצ`קר התרחש בסוף יוני 2005, בתקופה של פריחה מדהימה. פסגות ההרים היו עדין מכוסות שלג, ובשולי השלג, היכן שהוא כבר הפשיר, זרמו עשרות נחלים ופרחו מליוני פרחים. הטיול כלל שישה אנשים בגילאים שונים: נעמי ואהוד (60), יפה ורוני (56), אביב (28), אלעד (15). ההבדל בין הטיול שלנו לטיולים שכבר פורטו באתר למטייל הוא שהטיול היה טיול של הליכה, קצת אתגרית, כשש שעות ביום אבל ללא עם הציוד על הגב, אלא עם מלון ומקלחת חמה בסוף היום. הטיול עלה יותר מטיול של תרמילאים- 450$ לאיש, ללא הטיסות, שעלו גם הן 450$ לכרטיס.

הבחירה על סוף יוני-תחילת יולי נפלה בגלל שבתקופה זו הפריחה נמצאת בשיאה, ועונת התיירות באיזור עדין לא התחילה (הפנסיונים ריקים). אני ממליצה בחום על העונה הזו. רוב התיירים שמגיעים לטיולי הליכה לא באים בעונה זו, כיוון שאי אפשר עדיין להעפיל לפסגת הקצ`קר– השלג עדין לא נמס. כמו כן, מעברי ההרים חסומים למעבר הפרדות, כך שמי שעובר מהצד של אולנגולר לצד של איידר עושה זאת עם כל הציוד על הגב. אנחנו נסענו מאולנגולר לאיידר.

בשעה 15:00 ובאיחור של שעה נחתנו בארזורום. בשדה התעופה חיכה לנו סלים קאיה עם הנהג איסמעיל והמיניבוס, כדי לקחת אותנו ליוסופלי. ההסעה עלתה לכולנו 110$, וקיבלנו טיול לארזורום ועוד שתי עצירות בדרך. לסלים קאיה הגענו דרך האינטרנט, והוא עזר לנו רבות. סלים הוא אקדמאי, דובר אנגלית טובה ומתגורר ביוסופלי. סלים מוכן להזמין לכם מלונות, מיניבוס ושייט על הנהר תמורת שכר של כ-50$. קל ונוח להתכתב איתו, ויש לו שתי כתובות באינטרנט:

הטלפון סלולרי שלו הוא 0536-2234785. לחיוג מישראל המספר הוא: 90-536-2234785. סלים הקפיץ אותנו לביקור בזק בארזורום, ביקרנו רבע שעה במדרשה עם מגדלי התאומים. ליד מדרשת התאומים ניגש אלינו איש ונתן לנו עגבניה אדומה. מחווה קטנה של ברוכים הבאים, מחממת לב. בדרך ליוסופלי עצרנו ליד מעיין ומפל קטן, וקיבלנו דובדבנים מנהג טנדר, שעצר גם הוא כדי למלא מים בבקבוקים. מקום העצירה הבא היה במפלי הטורטום. כיוון שבסוף יוני זרימת המים חזקה ביותר, המפלים היו מרשימים. ושוב, קבלת פנים חמה: שלוש בחורות הזמינו אותנו בתנועות ידיים לבוא ולקטוף מעץ הדובדבנים שבמטע. בקיצור, כמה שלא אסביר, לא תבינו כמה האנשים מסבירי פנים. סעו ותווכחו.

יוסופלי היא עיר מחוז של איזור חקלאי. בכל הבתים הקומה התחתונה היא חנות או מסעדה. רחוב אחד ראשי, כמה סימטאות, גן עירוני, מסגד ותחנת דולמושים. בערב נצפים המקומיים עם שקיות ניילון ותיקים מלאים מהקניות, ממהרים לדולמוש שלהם שיביא אותם חזרה לכפר, והעיר מתרוקנת. במלון ברהל שביוסופלי התמקמנו בחדרים שבקומה השניה. המלון נמצא ממש מעל הנהר, ובלילה נרדמים עם רחש המים באוזניים – מרגיע ביותר. לכל חדר שירותים צמודים. בכניסה לחדרים מעין לובי עם ספות מרופטות אך נעימות. במחיר מצחיק של 18$ ללילה לשלושה אנשים קיבלנו חדר עם שירותים וארוחת בוקר. פרטים בטלפון 904668113151 או 904668112365, וכן באימייל הבא. במלון יש מחשב, והסתכלנו באתר של מזג האוויר בתורכיה. ראינו שצפוי מזג אויר מצוין למחרת, וקצת גשם בימים הבאים.

למחרת בבוקר לקח אותנו צ`ירלי, מנהל המלון, לשייט על נהר הצ`ורו. מחיר השייט הוא 35$ לאיש והוא כולל הסעות לשני כיוונים וארוחת צהריים נחמדה של פיקניק (עוף על האש, סלט ירקות, לחם ואבטיח לקינוח). צ`ירלי מסביר איך לחתור, ונותן את הפקודות בעברית (!). השייט עובר בנופים יפים, הרים שמזכירים את הרי אילת, למעלה רואים מבצרים אבל רוב הזמן אנחנו מתרכזים בנהר עצמו. הנה סלעים ענקיים, הנה פתאום מפל קטן, מפחיד קצת לרגעים ספורים, אבל צ`ירלי, שמכנה את עצמו "ישראל", מנווט בבטחה ובמקצועיות. צ`ירלי לוקח את השייטים הבלתי מנוסים (כמונו) לאיזור בנהר שהוא ברמה של 2 וגם 3, ומי שרוצה קטעים יותר אתגריים חייב לעשות כמה ימים של שייט, ולהתקדם לאט לאט לרמה 5.

אחר הצהריים קנינו אוכל בכמויות, מפני שכולם כותבים שבברהל אין מה לקנות והמחירים גבוהים. בדיעבד התברר שיש שתי מכולות מצוינות בברהל. והמחירים? אין לי מושג, יחסית לארץ הכל זול. בערב אכלנו במסעדה ברחוב הראשי, טעים וזול. ברוב המקומות הסתכלנו טוב על האוכל, מה שנראה טרי הוזמן לשולחן. במלון באיידר התקדמנו ברמת החוצפה ונכנסנו למטבח. אני מוכרחה לציין שאף אחד מאיתנו לא קיבל שילשול.

מיוסופלי נסענו עם מיניבוס פרטי לברהל (40$). הדרך מדהימה, המים זורמים לאורכה ונהג המיניבוס עצר ליד מפל שבו המים נופלים בזויות שונות ויוצרים מראה של פסל. בכפר ברהל התמקמנו במלון של מחמט קרחן, Karahan Pensiyon. קיבלנו חדרים חדשים לגמרי שנחנכו לפני שלושה ימים. החדרים בנויים מעץ ויש שירותים לכל חדר. התשלום במלון של מחמט כולל ארוחת ערב טעימה, המוגשת במרפסת מקסימה. המחיר הוא 25 לירות טורקיות לחצי פנסיון לאדם, משהו כמו 20$ לסועד. טלפון: 04668262071.

אגם קרגול ויוקרי-קברון

לבן של מחמט יש מפתח לכנסיה העתיקה שנמצאת צמוד למלון, והוא פותח אותה תמורת תשלום. מהכנסיה ירדנו לכפר דרך השדות ובתי הכפר. הכפר מתנהל כדרך שהתנהל במשך אלפי שנה. בעונת האביב חופרים תעלות שישקו את השדות, קוצרים עשב כדי ליבשו לאוכל לבהמות, וקוטפים דובדבנים. אחר הצהריים ירדנו מהמלון לכיוון הנהר, חצינו אותו ועלינו על ההר שממול למלון. על פסגת ההר שרידי מבצר עתיק ונוף מדהים. למחרת, מוקדם בבוקר, יצאנו לטיול באגם קרגול. המיניבוס שהזמנו באמצעות סלים לקח אותנו לכפר נזנרה. המיניבוס לא יכול היה להגיע עד לכפר, מכיוון שכשני קילומטרים משם הדרך היתה חסומה בשלג. טוב, לא הכל מושלם כשמקדימים את העונה.

הטיול לאגם קרגול, כשבדרך יש עדין שלוגיות, קשה למדי ויש אפשרות לטעות בדרך. מומלץ לארגן מישהו מברהל שילווה אתכם. בשום פנים אל תוותרו על הטיול לקרגול. אם הגעתם בעונת האביב ( סוף יוני תחילת יולי), כל הדרך עטורה במרבדי הפרחים ומסביב ההרים עטורים בפסגות לבנות. פשוט קסום.

היעד הבא היה אולנגולר, ושם ישנו במלון הבנוי כולו מעץ, יפה וחדש בשם פנסיון קצ`קר. חדרים נפלאים עם שירותים, וארוחות ערב נפלאות. פרטים נוספים בבטלפון: 904668322047. טיילנו יום אחד בהרים מעל למלון שאינם במסלול של שום טיול מאורגן (מהצד הדרום מערבי של המלון). שוב, הטיול היה כולו בינות למרבדי פרחים, חלקם מוזרים כמו צבעוני שחור, שבפנים הוא מנומר כמו נמר, וממול כל הזמן הפסגות הלבנות של הקצ`קר.

מהמלון רצינו לחצות את ההרים לאיידר ברגל, ואז התברר שחמורים לא יכולים לעבור בעונה הזו את מעבר ההרים מפאת השלג שטרם נמס. שכרנו את המיניבוס של הנהג איסמעיל, שישן גם הוא במלון, והוא לקח אותנו מסביב, מארטבין לאיידר. איסמעיל גבה מאיתנו מחיר של 350$ עבור ההסעה הזו, ונדמה לנו שאם יכלנו להתקשר לסלים או לנהג אחר שהכרנו ביוסופלי, היינו מקבלים את ההסעה הזו בפחות כסף, אולי 250$. אבל לא היה קשר טלפוני באותו ערב למלון, והסלולרי לא עובד באולגולר. בקיצור, כדאי לתכנן מראש אם רק אפשר.

התמקמנו במלון בשם otel Yesilvadi (ישילוואדי). מלון יפה עם חדרים מרווחים ושירותים יפים. המלון נמצא במרכז הכפר, ליד החמאם, החנויות והמאפיה, דברים החשובים לאנשים ללא רכב צמוד כמונו. המחיר ללילה עם ארוחת בוקר 20$ לאדם. פרטים בטלפון 04646572050 או בפקס 04646572051. האוכל במלון סביר פלוס, והרשו לנו להכנס למטבח ולבחור לפי מראה עיניים. הפנסיונים האחרים שהומלצו באתר למטייל היו עלובים להפליא, בדקנו.

בשעה 8:30 בבוקר המתנו לאוטובוס בפתח המלון שלנו, ונסענו איתו בדרך המפחידה אך היפהפיה ליוקרי קברון. נהג האוטובוס אמר שהוא יוצא ב-4 חזרה, ולבסוף חיכה לנו עד 4:15, מפני שהטיול לקח יותר זמן ממה שחשבנו. לאגמים מעל יוקרי קברון יש צבעים שונים, והקרח שעדיין לא נמס כולו נותן להם מסגרת נפלאה. גם הדשא, שרק התחיל לנבוט, קסום. בעל בית הקפה הראה לנו את הכיוון של האגמים, וזה היה מספיק. הדרך ברורה ביותר.

שוב המתנו לתחבורה ציבורית לפני פתח המלון ובשעה תשע הגיע אוטובוס מלא בחורות יפות, בהירות מאוד, צעירות וצוחקות, עם אוכל ארוז בארגזים וכמה ילדים צעירים. כל הנוסעים מלבדנו היו משבט ההמשין (שבט נוצרי שבא מהרי הקווקז והתאסלם). אנשי השבט מגיעים לכפר שלהם, ממנו כבר היגרו, לתקופת הקיץ. בכפר שידכה לנו בעלת המכולת הנחמדה שלושה ילדים מקסימים, שליוו אותנו לאגם. תוך שעה מתחילת דרכנו עלה ערפל כבד, והילדים הובילו אותנו בביטחה לאגם. הסיכוי הוא שלא היינו מוצאים אותו בלעדיהם. הילדים סירבו לקבל מתנות, אבל שמחו מאוד לשוקולד.
בשעה חמש יצא האוטובוס חזרה לאיידר. בדרך במרחק שעה הליכה מאיידר ביקשנו ממנו לעצור, והמשכנו את דרכנו ברגל לאיידר. זו הליכה ביער גשם אמיתי. שווה.

למחרת שכרנו דולמוש ויצאנו לטרבזון. עצרנו לחוף הים השחור, שהיה כחול ויפה. הגענו מוקדם למלון שלושה כוכבים בשם Horon ב-90$ ללילה לחדר עם ארוחת בוקר (טלפון 0462-3266455). מלון סביר אבל חסר כל יחוד, כמו בכל העולם. המלון נמצא ברחוב עם חנויות נחמדות. בעיקר שווה לקנות מעילי עור, המבחר ענק והמחירים טובים. טרבזון עיר נחמדה ורגועה, בניגוד למה שקראנו באינטרנט. מצד שני, סיירנו בכמה אתרים בעיר, ושום דבר לא היה שווה. אם יש לכם טיסה בבוקר, כמו שהייתה לנו, כדאי להגיע מאוחר בלילה ולהישאר עוד יום באיידר.

הערה:
התחבורה באיזור מתנהלת כולה במיניבוסים, ויש 11 מקומות במיניבוס. מי שמצליח לארגן קבוצה של 8-11 משתתפים, יוזיל מאוד את הטיול. לכל מקום ניתן להגיע גם בתחבורה ציבורית, שמתנהלת באותם מיניבוסים בדיוק הנקראים דולמושים, ומחיר הנסיעה זול ביותר. אם לוקחים את התחבורה הציבורית מבזבזים זמן טיול יקר, וגם אין אופציה לעצירות בפינות חמד בדרך. מצד שני זו בהחלט היתה חוויה מרנינה לנסוע בדולמוש עמוס מצרכים ונשים מאיידר לאבוסור.