אוסטרליה בכיסא גלגלים

לאחר בשיקום ארוך בתל השומר, יוצא שבתאי לטיול באוסטרליה בכיסא גלגלים. סידני, ביירון ביי, הגולד קוסט ובריסביין הם רק חלק מהמקומות בהם הוא מבקר. הנה הטיול המלא.
שבתאי ניצחון
תמונה ראשית עבור: אוסטרליה בכיסא גלגלים

איך הכל התחיל

בשנת 96 טסתי לארה"ב להדריך נוער יהודי וזו היתה אמורה להיות תחילת הדרך לסיבוב חובק עולם במשך שנה, שנתיים. חודשיים לאחר הגעתי לארה"ב נגדע החלום. עברתי תאונת דרכים קשה ובמקום להגיע לדרום אמריקה וכו', מצאתי את עצמי בשיקום ארוך בתל השומר. כחלק מהשיקום החלטתי להגשים את אותו מסע. ידעתי שזה ייקח קצת יותר זמן, ויעשה על כסא גלגלים, אולם הייתי נחוש לא לוותר על שום נקודה במסע. רק בכמה מסעות. כדי לפתור את הפאזל, הטיולים הראשונים היו סולידים באירופה שרגישה לצרכיהם של נכים, זמן תעופה קצר ועם אחי.

מאי 98, מצבי הגופני משתפר ויום יום אני נהפך ליותר עצמאי. מרבית חברי מנצלים את הזמן אחרי הצבא לטיולים ואני מחליט להצטרף לאחד שנמצא באוסטרליה, נבות, חבר ותיק וטוב נראה כפרטנר האידאלי להתנסות כל כך רחוקה מהבית הבטוח. יש מעט חששות מהטיסה הארוכה עד אוסטרליה, אותה אני צריך לעבוד לבד. אני מתארגן על טיסה לסידני עם עצירה בבנגקוק להעברת הלילה. ברגע שהמטוס ממריא, החששות מתפוגגות והאדרנלין של הטיול עולה. ברגע שאתה מחליט להיות שלם עם המוגבלויות שלך הכל נהפך להיות הרבה יותר קל. אני לא מתבייש לבקש מהדייל עזרה כשצריך. הטיול היה חודשיים וחצי מתחילת יוני עד אמצע אוגוסט.

ציוד: הציוד שלקחתי היה כסא הגלגלים כמובן, תיק טיולים בפתיחת מזוודה בו שמתי את הRGO (מתקן להליכה), בגדים וציוד רפואי, הכולל הכל. מושב לשירותים שניתן להניח בשטח על מגדלי אבנים. (שבניתי מפלטת עץ 50*40 ס"מ עם חור בצורת לימון. אותו ריפדתי בקצף וספוג ועטפתי בסקיי שניתן לשטוף). תיק קטן, 40 ליטר.

סידני, ההרים הכחולים וביירון ביי

סידני: למחרת פגשתי את נבות בסידני והייתי שמח ועליז. שכרנו רכב ביום למחרת. צריך לחכות 3 ימים כדי לקבל רכב עם מנגנון, אך ניתן בכל סוכנות גדולה כמעט בכל עיר גדולה כמעט. קיבלנו גם תו נכה על המקום מסוכנות דומה לAAA האוסטרלי (לא צריך תעודת נכה, אך רושמים תאריכים של שהייה). נבות כבר סידר BP (כלומר Back Packers) בסביבות קינגס קרוס. BP הוא הוסטל של תיירים שלרוב בחדר יש מיטות קומותיים ושירותים ציבוריים בחוץ אבל מתאימים. לרוב יש גם חדר לנכים, נגיש יותר. אוסטרליה זה ישראל ב2362... בכל מקרה יש המון BP והוסטלים. גם בבונדאי ביץ`, חוף ים אחלה עם שירותים מתאימים, גלשנים ומפוצץ אנשים, אפשר לארגן דירה (היינו בדירה מתאימה, בית פרטי, קומת קרקע סבבה, ושירותים שמצליחים להכנס עם קיפול הכסא). בסידני הסתובבנו יומיים.

ההרים הכחולים (Blue Mountains): נסענו מזרחה ל-Blue Mountains, כ-100 ק"מ מערבית לסידני. הגענו לעיירה קטנה בשש בערב בשם קטומבה. ישנו אצל משפחה בחדר מדהים עם 2 מיטות זוגיות, שמיכות פוך, כריות ביתיות ושירותים שהייתי רוצה בבית- רחב, נוח ונקי. בקטומבה היינו יומיים. ביום הראשון היינו בסיור. אתה עומד בתצפית על שלוש האחיות ורואה הרים עם יערות בצבע כחול. אתם קולטים? יער לא יכול להיות בצבע כחול, והם היו כחולים לגמרי. כל זה נובע מפליטת חמצן שלא ממש עניינה אותי אבל פשוט הבטתי בכחול. יש גם רכבל שעובר ליד ההרים והמפל ואתה עולה בחינם בזכות הכיסא גלגלים. שם רואים המון תוכים ויום כייף בטבע.

ביירון ביי (Byron Bay): במקום לנסוע לביירון ביי בכביש הראשי, נסענו לאורך החוף, לפי מפות שקיבלנו בסוכנות. עוברים עיירות קטנות, לקח יותר זמן אמנם, אבל הנופים חוויה: אגמים, משטחים, יערות וים ומקומות סבבה להתרענן עם מוסיקה ברקע ברדיו הקנגאורי הזה (וכמובן, מוסיקה ישראלית מהבית). בביירון ביי יש המון BP. ישנתי באחד אבל הייתי בעוד 3 מותאמים לגמרי. אחד קשור לאמנות, אתה נכנס פנימה ואתה מתעלף - צבעים ופסלים, מותאם ומיוחד. יש שם ביה"ס לגלישה, אתרי צלילה, משחקי חוף, מלא צעירים עם מסיבות ואירועים מיוחדים. יש שם סופרמרקטים זולים ומסעדות כיפיות לרבוץ. חנויות להכל, בעיקר בגדי גלישה. אז טבעי שנתקעתי שם שבוע.

נימבין, הגולד קוסט ובריסביין

Nimbin: לא רחוק מביירון ביי, כ-45 דקות מערבה לתוך ההרים יש עיירה קטנה ששמה נימבין. ברוך הבא לעיר הסטלנים. עיירה עם רחוב ראשי אחד מלא בבתים פרטיים שבסופו תחנת משטרה. ולמרות זאת, מוכרים עוגיות חלל ומיני עשבים. יש שם מוזיאון מותאם לגמרי ושגרירות למריחואנה. לפני 5 שנים היה רק BP אחד, לא יודע אם נגיש. חנויות שאנטי ושרוואלים זולים, פולקסווגנים של שנות ה-60, היפים ואנחנו. חובה. אין טעויות.

Gold Coast: שם צילמו את הסדרה "קרוב רחוק" האוסטרלית. המון BP, עיר גדולה יותר. שם ב"Surfers Paradise", עשינו פירסינג בלשון במקום מדהים, קומה 2. לא מתאים, אבל מאוד סטרילי עם צוות מקצועי. להפתעתי לא כאב בכלל, הלשון היתה נפוחה לשבוע-שבועיים, אבל אח"כ יש אחלה צעצוע בפה. יש שם גם ביה"ס לגלישה, שייט וצלילה. ברחוב לא נגעו בכיסא. בכלל הרחובות נוחים באוסטרליה עם רמפות מסודרות למדרכות (יש שם כדורסלן בכסא גלגלים שהוא דוגמן בפרסומות). יש המון פאבים. היינו בפאב מדהים, מתאים לגמרי וחינם. היה נחמד מאוד. חוף ים רחב, מהמם ומסודר שכייף לשכב בו ולצפות בגלים המלאים כרישים. קרוב לכביש עם שירותים ומצילים. היינו שם 10 ימים.

Brisbane: משם נסענו לבריסביין. ישנו בBP גדול ומתאים לגמרי שהיה פעם בניין צבאי. גם שם בילינו 10 ימים של שכרון חושים. יצאנו עם מקומית ל-valley, איפה שכולם מתאספים בערב עם פאבים ומועדונים, מסעדות ובתי קפה. במקום יש יער גשם, דיונות, דינגואים, דיג,שמש - פשוט גן עדן!

פרייז'ר איילנד, טאונסוויל וקיירנס

החוויה ושמה Fraser Island: המשכנו צפונה לעיירת בסיס ליומיים שמשם אפשר לצאת לטיול צלילה ב-Great Barrier: ריף באורך 2000 ק"מ שמתרחק מאוסטרליה. יש שם שייט של שעה עד יום בקטמראן גדולה. צוללים בריף ומתעלפים (אפשר גם שנורקלים). רק להזהר מכרישים, מדוזות ארסיות וברקודות. אבל זה מדהים, אז יאללה. יש שם גם סירה גדולה טבועה. אני צללתי, צריך תעודת צלילה מהארץ וביטוח עם יומן צלילות.  ומשם לאי פרייז`ר. מבסוטים עד הראש, התארגנו על ג`יפ Defender בעיירה. מעבורת צריך להזמין מראש יום לפני, משום שיש רק מעבר אחד והמקומיים רובצים. ישנם מקומות שמורים לתיירים. משם נוסעים בחולות ובבוץ. יש המון BP שאפשר לעצור בהם (מתוך 4 שבדקתי, 3 היו מתאימים לגמרי). עוברים בחופים מדהימים בהם מפטפטים ואוכלים עם דייגים מקומיים.

האי פרייז`ר הוא חוויה מדהימה. אי של דיונות חול עם גאות ושפל של 100 מטר. שלפעמים אסור לעבור שם. כל ערב יש שריפה בשמיים, שקיעה מדהימה. אגם Mckenzie הוא הכי יפה שראיתי בעולם. נוסעים דרך ים גשם ופתאום נפתח מול אגם של מים מתוקים קרים ורגועים. וכך יומיים ישנו בBP ויומיים בשטח עם אוהל ומזרון מתקפל. החול קשה כך שיכולתי ללכת לצרכי מאחורי שיח. היינו גם בתצפית באי שהיא מרעה של דשא, פותחים פיקניק עם תצפית על הים, נצחון.

Townsville: משם כל מה שאני זוכר זה העיירה טאונסוויל, בה היינו 3 ימים. ישנו בBP בתחנת הרכבת שהיה נוח. אחה"צ אחד אחרי הים, הגיע לBP אבוריג`יני שמכר דיג`ירידו ולקח אותנו לבית שלו שהוא מפעל לדיג ואשתו אירחה אותנו כמלכים.

Cairns: בילינו שם שבוע. יש צניחה חופשית אבל לא נתנו לי לצנוח. שוב מועדוני צלילה, BP מתאימים, מלונות יקרים. יצאנו לטיול של 5 ימים בהאמר ליערות גשם, דרך מפל עם רחצה בבריכה שהיה קשה להגיע עם כסא. אך נבות לקח אותי שק קמח, שמנו כרית לטוסיק והשתכשכנו. ראינו בטיול גם נחש ענק, חזיר ותל טרמיטים ענקי, שהמדריך פתח. הסדר מדהים שם בפנים. היינו בחוות קנגאורים וקאוולות, זרקנו בומרנג על ציפורים. העצים ענקיים ופעם אחת פשוט עברנו עם הג`יפ דרך עץ. עברנו אגמים, יערות ותצפיות על הים. ולאור הירח חזרנו חזרנו לקרנס.

בחזרה לסידני, צמצמנו טווחים ועצרנו במקומות האהובים עלינו. מסידני טסנו לתאילנד, בילינו קצת בבנגקוק והביתה, קצת אחרי יום ההולדת. לסיכום הטיול היה של 2 חברה קרועים ושמחים בים, נופים, אנשים, בילויים, זולה ואוסטרלים מצחיקים.

הכותב שבתאי ניצחון הוא נכה בכסא גלגלים -(קוודרופלג)