איך לטייל בהרי הרילה בבולגריה- פוסט הסבר, התמצאות והצעות למסלול

תמונה ראשית עבור: איך לטייל בהרי הרילה בבולגריה- פוסט הסבר, התמצאות והצעות למסלול - תמונת קאבר
שבעת האגמים בהרי הרילה

מטרת הפוסט הקרוב לתת הצעות למסלולים המרכזיים האפשריים בהרי הרילה.

חלק א'- מסלול לטרק

חלק ב'- מנהלות

חלק ג'- טיפ לסיום חצי יום בסופיה

הקדמה

כשהתחלנו לקרוא סיפורי דרך והמלצות להרי הרילה הרגשנו שאנחנו קצת הולכים לאיבוד. ההמלצות לכשלעצמן עזרו לנו מאוד והיו טובות אבל כל אחד עשה משהו אחר ולא הצלחנו להבין מה ואם המסלול המומלץ. אז כן, זה נכון,להמליץ על מסלול מרכזי בהרי הרילה זה קצת כאילו תשאל מישהו בארץ “יש לך מסלול ל-5 ימים בגליל”- והתשובה תהיה- כן יש מלא מסלולים ומלא דברים להמליץ עליהם, זה תלוי במה שאת/ה רוצה. משמע- בהרים פזורה רשת של שבילים מסומנים ומספר בקתות שמאפשרות להרכיב מגוון רחב של ווריאציות למסלולים עם נק' התחלה וסיום שונות.

יחד עם זאת אני אציע כאן נתיב מרכזי כולל חלופות לוריאציות לטרק של 4-5 ימים שנשען על מה שאנחנו עשינו בפועל והתובנות שצברנו בדרך ומהתיאורים המקדימים שקראנו.

חלק א'- מסלול לטרק

המפה הזו (שהיא מאד סכמטית) עוזרת לראות את כל הרי הרילה ולהבין כיוונים. מסביב לרכס נמצאות העיירות והכפרים שמהם ניתן להתחיל את המסלול. באדום הבקתות שאפשר לישון בהן ומוקפות בשחור הבקתות בהם אנחנו ישנו לאורך המסלול שלנו כדי לקבל מושג כללי.

1afd4eb8148650725ebf2cf1f174f80c.jpg?l=6

המסלול הקצר והקלאסי ביותר הוא להתחיל משבעת האגמים, לישון באיוון ואזוב ולרדת למנזר רילה. אנחנו בחרנו להתחיל מהכיוון הנגדי כיוון שנוח יותר להגיע כך בתחבצ והיינו מאוד מרוצים מההחלטה שאיפשרה לנו לא להתחיל עם שטף המטיילים שמגיעים ברכבל ל-7 האגמים.

הגעה לתחילת המסלול- נסענו מרילה בתחבצ לעיירה סאמוקוב ומשם החלפנו לאוטובוס קצרצר שהביא אותנו לכפר (עיירת סקי) בורובץ.

*נעזרנו בrome2rio שעוזר בתכנון מסלול בתחבצ וכל דרך שהיא ואז גם בזה.

יום 1- יום קצר מבורבץ לביקתה 1

אם מגיעים אחהצ הכי קלאסי לקחת את הרכבל ולישון למעלה בyastrebets-hut (מעתה כל לינק לבקתה יפתח את פירטי הקשר אליה). במידה ומגיעים לפני הצהריים אפשר להתחיל רגלית מבורבץ ולישון בmusala-hut. חשוב להגיד שקמ נוסף במעלה העליה ישנה בקתת shelter ללא מפעילים אך פתוחה עם מזרנים ושמיכות במידה ונתקעים או מעוניינים בכך.

אורך היום- משתנה

תוואי- מגמת עלייה

מים- בבקתות

יום 2- מבקתת יסטרבץ/ בקתת מוסאלה/ בורביץ לבקתת גראנצ'ר

ספציפית אנחנו הגענו בסוף ספטמבר ובערב והרכבלים (למעט הרכבל מ7 האגמים) נסגרים ב23 לספטמבר, סוף הקיץ. כך שלא היתה לנו ברירה אלא להתחיל ברגל מבורבץ שנמצא בגובה 1400 וביום אחד להגיע לפסגת המוסאללה בגובה 2900 ועד לבקתה שאחריה. זה הפך את היום לארוך מאוד וקשה מאוד. נדרש לצאת באור ראשון (7:00 בבוקר) והגענו שעה לפני החושך (18:00). אז זה אומנם אפשרי אבל רצוי להימנע. מפסגת המוסללה נפתח נוף ל360 ולאחריה ממשיכים בעוד כחצי יום הליכה על קו הפסגות עד לgranchar-hut לצד האגם. הביקתה צנועה מאוד אבל המארחים חמים ומקסימים. אכלנו מרק שעועית (בד יש מרק שעועית/ עדשים/ ירקות), כדורי בשר (בדכ יש כמה אופציות בשר) וסלט שופסה (דומה לסלט יווני, בדכ יש את זה או סלט כרוב וגזר) ולמחרת בבוקר אכלנו חביתה ולחם.

אורך היום- משתנה (עד 21 קמ)

תוואי- רוב היום במגמת עליה עד פסגת המוסאללה ומשם תופר מספר פסגות עד לבקתת גראנצ'ר

מים- בבקתות ובפלגי נחל קטנים לאורך היום

גבהים- מתחיל מ1400, עולה ל2900 בפסגת המוסאללה ואחכ יורד עד ל2200 בסיום היום בבקתה

יום 3- מבקתת גראנ'צר עד בקתת ריבני אזרה

טיפסנו חזרה בבוקר לציר המרכזי של השביל ולכיוון הר קובאץ'. התצפית מהר קובאץ' היתה לא פחות יפה (ולדעתי האישית יותר) מזו של הר מוסאללה. מתצפית זו הצלחנו לראות בבירור את הרי פירין, את הר מוסאללה ומרחבים גדולים מאד. משם המשכנו בתוואי מתון יחסית לכיוון בכתת ריביני אזרה ששוכנת בין שני אגמים. לקראת ההגעה לבקתה ירדנו בירידה די אינטנסיבית והגענו לבקתת ribni ezera-hut בבקתה חדר האוכל היה יותר נעים מקודמו אבל הבעלים היו פחות מסבירי פנים.

אורך היום- 16 קמ

תוואי- יום קל וקצר יחסית בתוואי של עליות וירידות מתונות יחסית (לא יותר מ300 מ')

מים- בפלגי נחל קטנים לאורך היום + שלב מסוים שיש צינור מים לשתיה

גבהים- עליה וירידה של 400 מ' (מ2200, ל2600 בפסגת הר קובץ' וירידה ל2200 לבקתה)

יום 4- מבקתת ריבני אזרה לבקתת מליוביצה או למנזר רילה

ביום זה אפשר לבחור באחת מ-2 חלופות. רוב האנשים מעוניינים להגיע למנזר רילה ועוברים בו כחלק מהטיול. המנזר יפהפה ומאוד מיוחד ולא כדאי לפספס אותו, בין עם מבקרים בו תוכ הטרק ובין אם חוזרים אליו לאחר הטרק. אם משלבים אותו בטרק היום הזה הוא קצר יחסית ומתון, רובו המוחלט בירידה. במנזר אפשר לישון בתנאי מטיילים בצורה צנועה. כמוכן במנזר יש מסעדות לתיירים שאפשר לאכול בהן ומאפיה).

אנחנו בחרנו שלא לרדת למנזר אלא לחזור אליו בתחבצ בסוף הטרק מ-2 סיבות. הראשונה היא שהמנזר נמצא שוב באזור ה1500 מטר ואז יש עלייה עד לגובה 2700 ביום למחרת ולנו זה כבר הספיק ביום הראשון והשנייה היא כי רצינו עוד יום בטבע ללא עירוב של כביש ותיירים.

בהליכה למליובציה למעשה היום עולה ויורד בין רכסים יפים ומשקיף על ערוצים, יערות ושטחים אלפיניים מעל היערות עד להגעה לmalyovitsa-hut.

אורך היום- 21 קמ

תוואי- יום קשה וארוך יחסית עם 2 עליות משמעותיות לרכסים, כדאי להתחיל באור ראשון.

מים- בפלגי נחל קטנים, ברכס הראשון שעולים לא נצפו פלגי מים למעט פלג מים קטן עם צינור. ברכס השני היו פלגי מים רבים.

גבהים- עליה של 300 מ' ל2500, תפירה של רכס נוסף בהפרשי גובה דומים וירידה לגובה 2000 לבקתה.

יום 5- מבקתת מליוביצה/מנזר רילה לבקתת שבעת האגמים/ סיום הטרק

למי שבוחרים לישון במנזר רילה צפוי עליה ארוכה בתחילת היום ולאחריה יגלה מראה מדהים של שבעת האגמים וירידה אליהם.

אנחנו יצאנו מבקתת מליוביצה ועלינו במעלה הערוץ המרכזי לעלייה ארוכה שלקחה לנו שעתיים עד לאוכף המרכזי- הר מליוביצה שגם ממנו נשקף נוף מדהים. משם המשכנו ללכת על קו הרכס עד שהגענו לנקודה ממנו ניתן לראות את ביקתת איוון וואזוב (למי שעושים טרק קצר של יומיים בדכ מגיעים ברכבל ל7 האגמים, ישנים באיוון וואזוב, וביום השני יורדים למנזר רילה ושם מסיימים (יש אוטובוס פעם בכמה שעות החוצה לכפרים).) מיד אחרי הרכס שעוטף את הואדי בו נמצאת בכתת איוואן ואזוב נפתח הנוף המדהים של 7 האגמים, היתרון בהגעה מכיוון זה לעומת המגיעים ברכבל הוא שרואים מלמעלה בבת אחת את כל האגמים במפלסים השונים ולאט לאט יורדים אליהם (לבאים מהצד השני יגלה כל פעם האגם הבא בגובהו ורק במבט לאחור ייראו כולם יחד.) מכאן אפשר כבר להגיע לסוף המסלול ולרדת ברכבל למטה (נסגר ב16:00 ובסופשים ב18:30) או לחלופין להישאר לישון באחת מ-2 הבקתות. אנחנו בחרנו לישון בseven-lakes-hut הצנועה יותר אך זו שאליה מגיעים המטיילים שמגיעים ליותר מיום אחד. גם פה היתה בעלת הביקתה אישה מבוגרת ומאוד חמה ששמחנו לפגוש.

אורך היום- 15 קמ

תוואי- יום שמתחיל בעלייה קשה אחכ מתון על קו הרכס ויורד לשבעת האגמים- יום יחסית קצר

מים- יש לאורך העלייה אך יחסית אין הרבה מים ביום הזה עד לשבעת האגמים.

גובה- עלייה של 700 מ' לאוכף שתחת פסגת הר מליוביצה, הליכה מתונה בגובה 2500-2600 מ' וירידה הדרגתית של 500 מ' לאורך שבעת האגמים עד הרכבל בסיום המסלול.

סיום

מתחתית הרכבל אפשר לנסות לתפוס עם אנשים טרמפים לספרבה בניה- העיירה הקרובה ממנה יש תחבצ או אפילו לסופיה. לחלופין אפשר להזמין מונית עד סופיה (כיוון שבולגריה לא יקרה ככ לא מעט מטיילים עושים זאת).

אנחנו בחרנו לעשות עוד יום בנסיעה בתחבצ על מנזר רילה, ומשם לקחנו אוטובוס שהביא אותנו ישירות לסופיה (עם תחנות ביניים כמובן).

מסלול הפוך ומסלול קצר יותר

במידה ועושים את אותו מסלול רק הפוך ייתכן וחצי יום ראשון יהיה שווה להגיע לבקתת איוואן ואזוב ולהמשיך משם למנזר רילה/ מליוביצה. אם ממשיכים למליוביצה זה יהיה יום קצר יחסית.

המסלול הקצר אותו אנשים עושים כפי שכבר ציינתי הוא עלייה בבוקר ברכבל לשבעת האגמים, לינה בבקתת איוואן ואזוב וירידה למנזר רילה ביום למחרת.

חלק ב- מנהלות

מידע- באתר הזה של טיולים בבולגריה יש מידע על הבקתות ההרים ועוד

מפה- בשביל להצליח לתפוס את השטח כמו שצריך וגם בשביל הביטחון חשוב לקנות מפה מודפסת. בכפרים מסביב בחנויות ספרים וחנויות מזכרות וגם בסופיה יש 2 סוגי מפות רלוונטיות להרי הרילה ביחס של 1 ל50 אלף ו1 ל25 אלף בעלות של 12 שח

משהו שעזר לנו מאוד ונותן הרבה ביטחון למקרה שמאבדים את הסימון זה מפה לפלאפון. אנחנו הורדנו מlocusmap לאוף-ליין מה שאפשר לנו בלי אינטרנט בעזרת ג'יפיאס לוודא את עצמנו. היתרון בלוקוס מאפס הוא שיש על המפה גם את כל הסימוני שבילים לפי צבעים שבשטח+ בקתות+ מים ועוד.

בטיחות- כפתור חילוץ לוויני- אולי עלול להישמע מיותר כאשר זה טרק קצר באירופה ולא במזרח ועם בקתות. בעיניי זה חובה לכל טיול במצב שאין קליטה ונמצאים בתוואי שעלול לקרות בו משהו. להוסיף כמה שקלים בשביל ביטחון על החיים שווה את זה.

תרופות- שווה להביא ציוד בסיסי- תחבושת למקרה של נקע, אקמול, תרופה לבטן רגישה..

טבליות טיהור מים- אנחנו לקחנו ליתר ביטחון במידה וידרש במילוי נחל בנחלים. בחלק מהימים זהינו גללים של פרות וסוסים בקרבת מים ולכן טיהרנו ליתר ביטחון. שווה.

לינה- אין שום בעיה לעשות את הטיול כטיול גבי מלא ולישון בשטח באוהל. על פניו הם אומרים רק בשטחים שמוגדרים לכך אבל נראה שבפועל ישנים איפה שרוצים. בפועל ישנן בקתות מאוישות שמציעות ארוחת ערב ובוקר וזה מאפשר לטייל עם משקל הרבה יותר קל. באתר של לטייל בבולגריה אפשר לראות את כל הבקתות פרוסות על מפה, להקליק על בקתה ולהגיע לפרטי הקשר שלה bulguides.com/mountains/huts/. בנוסף, קיימות בשטח בקתות shelter שהן פתוחות אך לא מאוישות ובהן יש לרוב מקום לאח, מזרנים, שמיכות ובחלק אפילו חשמל. זה מאפשר עוד אופצית ביניים. גם בקתות אלו מצוינות בקישור הקודם.

מזון- אם ישנים בבקתות מאוישות אפשר להסתמך על ארוחות ערב ובוקר שם. הארוחות מסורתיות וחוזרות על עצמן- מרק עדשים או שעועית, מנה בשרית לכשהי, לפעמים צ'יפס וסלט. בבוקר לחם וחביתה. בחלק מהבקתות מוכרים גם קצת חטיפים אבל זה לא בנוי להצטיידות לארוחות צהריים. אוכל לארוחות צהריים כדאי להצטיייד מראש בכפר/ בסופר. במידה ומטיילים באופן עצמאי לחלוטין כמובן יידרש לקנות את כל האוכל לפני היציאה לשטח.

התניידות- אפשר להתנייד בתחבצ ולהיעזר ב.rome2rio או ליסוע במונית ממש משדה התעופה ועד המסלול (אם כן כדאי להזמין מראש ולא מאלו שנמצאים בשדה ולוקחים מחיר מופקע) העלויות בבולגריה כלל מאוד זולות והרבה אנשים פשוט נוסעים ככה מהשדה כדי לחסוך זמן. אנחנו העדפנו לקחת תחבצ כדי לראות קצת את המקום וההתנהלות. וכמובן בכפרים אם נתקעים אפשר ללכת לכיוון של טרמפים או לראות אם אפשר לשלם למישהו תמורת הסעה מקומית.

מזג אוויר- מזג האוויר משתנה בהרים וגם בקיץ יש סיכוי לגשמים. לכן חשוב וכדאי לבדוק מראש וגם תוכ כשניתן את התחזית לימים קדימה. ככלל למיטב הבנתנו העונה היא מאי/ יוני ועד סוף ספטמבר בכפוף למצב השלגים באותה שנה.

ציוד- לאור עניין המזג אויר חשוב לקחת לצד ביגוד קל גם בגדים לטמפ' נמוכות (כפפות, כובע צמר, סוודר/ פליז והכי חשוב מעיל נגד גשם ורוח. בנוסף ציוד משלים לגשם- מכנסי גשם ודרייבג או דרך אחרת להגן על הציוד במידה ויש גשם ארוך שכיסוי גשם לא מספיק אפקטיבי אליו. אם ישנים בבקתות להביא ליינר, שמיכות יש הרבה (אפשר להביא גם שמיכה מהבית/ שקש קל בנוסף בשביל הכיף).

חלק ג- טיפ לסיום בסופיה

היינו עוד יממה בסופיה זמן שבול הספיק לנו בעיר וממש שמחנו על מה שבחרנו לעשות שם.

שינה בהוסטל מוסטל. הוסטל של מטיילים עם אחלה אווירה. אומרים שהם הכי זולים בעיר. 20 לבה לדורמס ו50 לחדר זוגי וזה כולל גם ארוחת ערב של ספגטי ובירה וארוחת בוקר של בופה פתוח ומגוון ואווירה כייפית.

הלכנו לfree sofia tour סיור רגלי של שעתיים במרכז סופיה. אחלה מדריכים, ראינו המון מקומות ועשה לנו שכל על העיר ועל ההסיטוריה שלה. דברים שלא היינו רואים או מבינים לבד.

עברנו דרך בית הכנסת בעיר שהוא הוא גם הגדול במזרח אירופה וממש יפה מרגש וייחודי. וגילינו את סיפור ההצלה של יהדות בולגריה במלחה”ע ה-2 שהוא מרתק ולא הכרנו..

וסיימנו בthe red flat שזו דירה אמיתית שמשחזרת את איך נראתה דירה וחיים של משפחה בסופיה של שנות ה-80 תחת הקומוניזם. כל פריט מייצג סיפור מעניין שאפשר לשמוע באוזניות. אהבנו מאד.

רוצה לעקוב אחר הבלוג של semadarravreby?

טור מון בלאן: כל התשובות לאיך להיערך לקראת ודגשים לימי המסלול
מתוך הבלוג של semadarravreby
15-07-2017
לכל הפוסטים של semadarravreby »