בודפשט יפה ומקושטת לקראת חג המולד

בסוף נובמבר ביליתי בבודפשט סופ"ש ארוך ביחד עם הוריי אחותי ואחי. היתה לנו חופשה נפלאה בבודפשט היפה והמקושטת לקראת חג המולד. אנחנו אמנם משתדלים לנפוש ביחד מזמן לזמן, אבל בשנים האחרונות נוספו בני זוג וילדים כך שחלף זמן רב מאז שבילינו בהרכב הזה. היה לנו טוב ביחד, הרבה בדיחות שרק אנחנו מבינים, זכרונות, אהבה, איכפתיות, חום שרק הורים יודעים לתת. לפעמים כיף להניח לרגע את תפקיד ההורה ולהיות שוב לכמה רגעים נדירים ויקרים הילד. היה קר בחוץ וחם בלב (וגם בבטן בזכות היין החם והמאכלים הטעימים).

ין חם

קריוטש ריחני וטעים

דוכן אוכל בשוק חג מולד ברחוב

כמה פרטים טכניים: התארחנו בדירה נוחה ומומלצת במלון 7Seasons Apartments. המיקום מצויין, כמעט ולא השתמשנו בתחבורה ציבורית. לפרטים נוספים ראו כאן.

להסעות משדה התעופה וחזרה אליו נעזרנו ב-JoeShuttleBudapest. הגעתי אליו בזכות המלצה כאן באתר והיינו מאד מרוצים. מומלץ. לפרטים נוספים ראו כאן.

סוף נובמבר-העיר חגיגית ומקושטת. כל החושים משתתפים בחגיגה (ריחות, צלילים, מראות, טעם וגם מגע).

כיכר VOROSMARTI

דוכנים ברחוב

דוכני אוכל

יין חם

סוף נובמבר-העיר בצבעי שלכת.

DEAK TER

ליד הגלגל הענק

רוב הזמן שוטטנו ברחובות המקושטים. השווקים הצבעוניים והמגוונים משכו אותנו שוב ושוב ולכן ויתרנו על תכניות אחרות שהיו לי ברשימות. אגב רשימות – כמובן שהרשימות שלי התבססו על המידע הרב ויקר הערך שנמצא כאן באתר (ועל כך הודתי בפורום ואני מודה שוב לכל מי שתרם מניסיונו, זמנו וסבלנותו). משפחתי התרשמה עמוקות מהידע הרב שהפגנתי לאורך כל החופשה ובעיקר מהמסעדות המצויינות שהגענו אליהן בזכות ההמלצות מהאתר.

כל מיני חיות

בשווקים המחירים לא זולים ולכן קנינו מעט. אהבתי את הכובעים, היה מגוון רב. קניתי כובעי צמר מדליקים לילדים. את הכובעים קניתי לא בשווקי חג המולד המרכזיים אלא בשוק קטן שהתקיים בפסג' בכניסה למלון שלנו. כמעט כל יום הופתענו מקיומו של שוק קטן בפסג'. בשוק היו מגוון דוכנים: מאכלים, משקאות, תכשיטים, קוסמטיקה, ביגוד, אומנות וכו'. כל יום שוק שונה. אני לא יודעת האם השווקים קבועים או קשורים לחג. צרפתי תמונה עם השילוט שהיה תלוי בכניסה ביום חמישי.

מי מבין הונגרית?

ריבות ועוד

ירקות

עוד כמה דוכני רחוב שאהבתי. שימו לב לשיטה המקסימה של המוכר בחנות העוגיות להגשת העוגיות לקונה.

יד ארוכה

אותה היד

חבל שאי אפשר להעביר ריחות דרך המחשב כי הריח של הדוכן הזה היה משכר (פרי הדר+קינמון+מרכיב סודי).

חבל שאי אפשר לצרף ריח

ועוד בענייני קניות - כמה תמונות מרחוב ואצי אוצה היפה.

ואצי אוצה

חלון ראווה

עוד חלון ראווה

מה אהבתי בשיטוטים ברחובות בודפשט?

מלבד השווקים של חג המולד אהבתי את המבנים היפים, אמנם רובם מוזנחים אבל נראה שישנה מגמה לשיפור ולשימור החזיתות היפות והמפוארות של המבנים שהשתמרו.

לפעמים ראינו בתים משופצים שהשאירו חלקים מהקירות העתיקים חשופים.

בניין השוק המקורה

אהבתי את הפסלים שמפוזרים במקומות רבים בעיר. פסלי אנשים עומדים או יושבים, רזים או שמנים, רובם עדינים ולא מתבלטים. מקשטים את העיר בנוכחותם.

פסל

עוד פסל

אהבתי את ציורי הקיר בעיקר באזור הרובע היהודי. לדעתי זה השלים את הנ"ל והביא לידי ביטוי את החלק המודרני הצעיר והמרדני בעיר.

סליחה על איכות התמונות הן צולמו במכשיר ישן. בעיה נוספת בצילומים היתה הצורך להוריד את הכפפה וזה גרם לכך שלעיתים קרובות ויתרתי על הצילום.

כמובן שהגענו למספר אתרים מוכרים:

הבזיליקה היפה מבחוץ ומבפנים.

הפרלמנט יפה מבחוץ לא נכנסנו פנימה.

בודה- היינו ביום עם מזג האוויר הכי פחות נעים בכל החופשה שלנו ועדיין מאד אהבנו את האזור. טיילנו במצודת הדייגים ודימיינו את הנוף הנפרס ביום עם ראות טובה. ישבנו לכוס שוקו חם בבית הקפה שבמצודה שמהחלון שלו נשקפות הדנובה והעיר, גם השוקו היה נהדר.

נכנסנו לכנסיה היפה.

שוטטנו ברחובות שמובילים לשער וינה. שם גילינו במקרה גלריה קטנה ומקסימה. צילמתי את החצר שלה.

הכניסה לגלריה

החצר

פסל בחצר

כמה תמונות אקראיות מהשיטוט בבודה.

קיפוד

מרפסת

ליד ארמון המלך היה דוכן בסגנון ימי הביניים עם פעילויות כמו ירי בחץ וקשת

וכמובן לקפה/יין חם ועוגה ישבנו ב-RUSZWURM היה כל-כך טעים שכמעט חוסל לפני שהספקתי לצלם.

רוזוורם

מקומות שהיה לנו כיף לשבת בהם:

FOR SALE - ישבנו שם בערב הראשון ונהנינו הנאה גדולה, מהמקום, מהאווירה, מהאוכל (הכי אהבתי את מנת העוף פפריקש הזמנו חצאי מנות והיה מספיק. לקינוח היו רק מנות פנקייק. זו שהזמנו לא הייתה משובחת). ישבנו למעלה. למטה הופיעו זמר וזמרת ששרו קאברים באנגלית. למטה הם נשמעו טוב. למעלה קצת פחות. עוד פרטים כאן.

FOR SALE

פתקים על הקירות

FIRST STRUDEL HOUSE OF PEST בית קפה-מסעדה מקסים וטעים. ישבנו לכוס יין חם (הכי טוב ששתינו בכל החופשה) ומבחר עוגות שטרודל טובות (הכי אהבתי את המילוי של הכרוב). ראינו גם מנות אוכל שהוגשו לשולחנות ליד ונראו טוב. המקום מקסים, עיצוב יפה, קישוטים עתיקים. אפשר לראות איך העובדים מכינים את השטרודל. גם כאן השירותים שווים הצצה. עוד פרטים כאן.

הכנת שטרודל

הכיור בשירותים

KAZIMIR פאב-מסעדה שמצאנו תוך כדי שיטוט ברובע היהודי. המקום יפה עם גינה, האוכל מיוחד וטעים (מתמחים בברווזים). כנראה שבערב יש מופעי מוזיקה. שווה. עוד פרטים כאן.

מנות טעימות

בלילה עם התאורה הרחובות חגיגיים יותר.

כך נראתה הבזיליקה בלילה (הקרינו עליה מופע אור-אולי קולי, לא שמענו)

בשעות היום שוק חג המולד ליד הבזיליקה נראה כך

באחד הערבים טיילנו ברגל לאורך גשר השלשלאות המואר. למרות הקור החוויה מומלצת.

עוד בילוי ערב מומלץ, חצרות גוזאו GOZSDU COURT. אנחנו ישבנו בפאב שניגנו בו ג'אז נעים.

ערב אחד צפינו באופרה "לה טרובדור" של ורדי. הזמנו עוד בארץ מקומות ישיבה בתא במעגל העליון. התא היה בדיוק באמצע מול הבמה. החוויה אדירה המקום עצמו מרהיב, ההופעה נפלאה (התלבושות, השירה, המוזיקה). נהדר מומלץ בחום. פרטים נוספים כאן.

כמה תמונות מהאולם המפואר.

התקרה ההדורה

עוד בניין מרשים, שנכנסנו אליו רק להעיף מבט, היה בית קפה אלכסנדרה.

מקום נוסף שאהבנו הוא סימפלה-קרט SZIMPLA KERT שזהו פאב במבנה שנידון להריסה. אנחנו ביקרנו ביום ראשון בצהריים שאז מתקיים בו שוק אכרים קטן וחמוד. השוק נמצא בקומת הכניסה. בקומה השניה יש פינות ישיבה שניתן לאכול בהן את הקניות מלמטה. אנחנו רק הסתובבנו ונהנינו מהאווירה, לא קנינו.

ארוחת ערב אחרונה במסעדה איטלקית בואצי אוצה

את חצי היום האחרון שהיה יום ראשון הקדשנו לרובע היהודי. סיור בבית הכנסת המפואר שההידור שלו מבפנים נראה ממש כמו כנסיה. המוזיאון המעניין והמומלץ, החצר עם הקברים, הערבה הבוכיה, הכל מצמרר ומרגש. אחד מהיתרונות בטיול עם ההורים הוא שאפשר לגלות פרטים נעלמים מההיסטוריה המשפחתית. כך נודע לנו שסבתא של אמא נולדה בהונגריה (אח”כ עברה למדינה אירופאית אחרת) וחיפשנו וגם מצאנו את שם המשפחה שלה חקוק על קיר זכרון.

בהקשר הזה, ביום שביקרנו באזור הפרלמנט, הגענו לאנדרטת הנעליים. המקום מרגש עד מאד לדעתי דוקא בזכות המינימליות של האנדרטה (במיוחד אחרי שרואים את הפסלים העצומים והעוצמתיים ליד הפרלמנט). למרות שראיתי תמונות וקראתי, עדיין העמידה במקום והמחשבות שעולות בזכות האנדרטה הכל כך מיוחדת גרמו לי להתרגשות עצומה.

(פסל ליד הפרלמנט)

לסיכום קצת על מזג האוויר בסוף נובמבר ואיך הסתדרנו שעות רבות בחוץ, ברחובות, מבלי לסבול מהקור - לפי אתר מז"א שהסתכלתי בו כל בוקר הטמפ' היו 0-3 מעלות במהלך כל השהות שלנו בבודפשט. מדי פעם היו גם טיפות זעירות באוויר. לא טפטוף שנרטבים ממנו אבל לחות קפואה כזאת. אני לא סבלתי מהקור חוץ מהפנים שלא היו מכוסות ואז אחרי זמן מה בחוץ היה קשה להזיז את שרירי הפנים. לגבי לבוש בשעות היום לבשתי 2 זוגות גרביים ונעליים/מגפיים חמות, מכנס עבה קורדרוי/צמר, גופיה שרוול ארוך דקה עליה סריג לא עבה ומעל מעיל טוב אבל לא מיוחד (ז"א לא פוך לא צמר לא פרווה). בנוסף היו לי כפפות, צעיף בד וכובע צמר. בערב לפעמים מתחת למכנס לבשתי טייץ. הלבוש שלי היה נוח להסתובבות ברחובות וגם כשנכנסנו למקום מחומם היה פשוט להתפשט. בכל בית-קפה/מסעדה יש מתלים למעילים. כל כמה שעות נכנסנו למקום סגור להתחמם ולהתפנק עם משקה חם (הכי אהבנו יין חם).

מקום נעים ויין חם

גם קפה/תה עם עוגה איכותית היו פינוק מחמם.

ג'רבו

אהבתי את בודפשט ואני שמחה שנשארו עוד תוכניות שלא הספקנו כדי שיהיה גם מה לחדש כשאבקר בעיר עם בן-זוגי, אם כי לדעתי זו עיר שבעיקר חווים בלי חייבים. עיר שמתאימה למספר ביקורים ולחופשות מסוגים שונים (רומנטית, משפחתית, חברים וכו').

-הסוף-

רוצה לעקוב אחר הבלוג של oferf?