גיאורגיה, קיץ 2015

תמונה ראשית עבור: גיאורגיה, קיץ 2015 - תמונת קאבר

באוגוסט-ספטמבר 2015 יצאנו 3 נשים בגילאי 50+ לטיול של 13 יום לגיאורגיה. להלן תמצית יומן המסע שכתבה אחותי-רינה

את הלינות הזמנתי לרוב דרך אתר BOOKING, נתתי פרטים בטיפים נפרדים.ככלל הזמנה מראש לא חיונית.

נהג עם רכב הזמנו דרך זורא, שגם עליו המלצתי בטיפ נפרד. (160 לארי ליום+דלק) לפני הטיול התלבטתי אם לקחת רק רכב ולנהוג לבד ואחריו אני מאד שמחה שלקחנו נהג. לא היינו מסתדרים בכפרים ובהרים וגם בעיר, עם הנהיגה המטורפת של גיאורגים לא תענוג גדול. כמו כן נסענו מרחק של כ-2500 ק"מ ויכולנו ליהנות מהדרך ולא להתעייף בנהיגה

28 אוגוסט 2015 , יום שישי

הגענו לטביליסי לאחר טיסה קלה של 2.5 שעות עם Georgian airways. המטוס היה די ריק כך שכולנו יכולנו לשבת ליד חלון . בביקורת דרכונים ביחד עם החותמת נתנו לנו בקבוק יין. הנהג שלנו, Gia שם גרוזיני לג'ורג' , חיכה לנו בשער. בזבזנו זמן לשים SIM חדש בדוכן של חברת MAGTI שבשדה. (עלות של 10 לארי לסים טעון ב 1 ג'יגה אינטרנט ו-100 שיחות, בתוקף לחודש)

הנהג נשא את המזוודות שלנו. בית ההארחה של זורא ומאיה נמצא במרכז העיר העתיקה, בסמוך לבית הכנסת.ישבתי עם Zura והנהג לסכם את פרטי המסלול. הנהג רשם לעצמו את המסלול לפי ימים. גסטהאוס (35 לארי לאדם ללילה) ממוקם בחצר הפנימית של בניינים ישנים מאוד עם איכות נוראית של הבנייה. אבל האנשים בחצר היו מאוד ידידותיים וחתולים רעבים בכל מקום.

לאחר ששילמנו ל- Zura הלכנו לחקור את העיר. בתוך כמה דקות הגענו לכיכר המרכזית שבה אנחנו סוף סוף אכלנו ארוחת צהריים מאוחרת . ניסינו חינקלי המסורתי (כופתאות) וhatchapuri -מאפה אפוי עם גבינה וביצה. החינקלי היה מאוד מאכזב אבל חצ'פורי אחד הספיק לשלושתינו ונתן לנו מספיק אנרגיה כדי להתחיל את סיור בטביליסי.

חצינו את הגשר ולקחתנו רכבל לגן הבוטני והפסל של אמא גאורגיה. הנסיעה הייתה מרהיבה ונוף מלמעלה מדהים. אנחנו לא יכולנו להפסיק לצלם. הפסל היה די שגרתי, אבל המיקום הפך אותו למרהיב. בדרך חזרה עצרנו ב" טיר "שבו טליה הדהימה את כולם בכישורי הקליעה.

שתינו מיץ סחוט טרי טעים. היינו עייפות מדי להליכה במורד, עד המבצר. מתחנת הרכבל הלכנו למזרקות מוסיקליות, ואז לבית הכנסת, שהיה עמוס; ויתרנו על ארוחה בבית חב"ד ובמקום אכלנו גלידה מעולה (על יד אלדו וטובה בהרבה ממנו), חצינו את העיר העתיקה והגענו לחלק חדש, אבל החלטנו שהגיע זמן ללכת הביתה. בדרך חזרה, בחנות קטנה עצרנו לקנות יוגורטים ושוקו . הדירה בגסטהאוס הייתה משופצת ומסודרת אך המזרונים לא היו נוחים (מיטת קפיצים) ולא ישנו טוב

29 אוגוסט 2015 יום שבת

הנהג שלנו, Gia, הגיע בשעה 9 כמסוכם ולקח אותנו לאורך מסלול אוטובוס אדום ((hop on-hop off. אחר כך נסענו לכיוון חבל קאחטי. עצרנו בדרך ב-David gareja -מנזר במערות, הממוקם באזור מדברי. 20 קילומטר האחרונים הכביש היה גרוע. זה מקום עתיק (מהמאה ה -6) שבו נזירים חיו במערות הוא גדל והגיע לשיא של כמעט 10000 נזירים. בזמן ברית המועצות האתר נסגר, אך לאחרונה נפתח מחדש. החלק העיקרי, Lavra נגיש בקלות. במרכז גדל עץ תות ענק ותמונה-איקונין חרוטה מונחת באחת המערות. החלק העליון דרש הליכה קשה. הלכנו עד למגדל השעון, אבל אחרי שהדרך הפכה חלקלקה וקשה ויתרנו וחזרנו. סה"כ היה מאד מעניין עם פנל סולארי וקפה מצויין בחניון שהוכן בבגז' של חיפושית טרנדית

802d85abd5458632a5457689ee937f77.png?l=8802d85abd5458632a5457689ee937f77.png?l=8

התחנה הבאה הייתה מנזר Bodbe של סנט נינו, שהיה מאד שונה (הבדל בין מנזר גברים למנזר נשים)- גנים נפלאים עם שבילים בין מרבדי פרחים צבעוניים ומדשאות מושלמות, גם נוף נהדר, אבל במקום מדבר, לכיוון עמקים ירוקים. החלק העתיק מכיל קברה של סנט נינו שעולי רגל באים לנשק. הכנסייה הגדולה יותר נמצאת בשחזור ומכוסה באבן חול בצבע פסטל יפה. כ -600 מדרגות למטה נמצא מקור של מים קדושים. נסענו לשם ברכב בדרך מאד משובשת. היה תור ארוך, היות ונכנסים אחד-אחד. לדברי הנהג שלנו, אשתו נכנסה למעיין ויצאה משם יבשה (כוח האמונה).

משם נסענו לעיירה קטנה וחמודה שנקראת Sighnaghi או סרנרי. גיאה עצר במרכז ואנחנו טיילנו ואכלנו. ארוחת הצהריים בסטקייה מקומית הייתה מאוד מאכזבת ועלתה 35GEL , בעוד טליה אכלה חצ'פורי וקפה ב-3GEL ונהנתה הרבה יותר.

השיחה עם בעל מסעדה היתה די מדכאת והלכנו לשוק שהיה עוד יותר מדכא ועלוב. אבל אז Gia לקח אותנו לראות כנסייה ישנה שהייתה מאוד ציורית. החלק הטוב ביותר היה בית ההארחה שלנו. הוא ממוקם על מדרון תלול עם נוף מרהיב על עמק. יש לו טרקלין ענק, פינת אוכל, מטבח ו-3 וחדרי שינה. כל מסדרון הכניסה מכוסה גפנים מלאים בענבים. כל זה, כולל ארוחת הבוקר עלה לנו 65 לארי (כ-120 ₪ ל 3 אנשים). בערב היה מופע זיקוקים שנראה מדהים מעל העמק החשוך

30 אוגוסט 2015, יום ראשון

ארוחת בוקר לא היתה גורמה, אך מגוונת (ירקות, פנקייקים, לחם, גבינות, ביצים מבושלות, 2 סוגים של ריבה ודבש, תה וקפה) אבל הכל תוצרת בית עם חלב לא מפוסטר, שזה עתה נחלב מהפרה. הבעלים, Galiko ובעלה היא מורה למתמטיקה והוא מהנדס אבל ברור שהם עניים מאוד. הם היו מקסימים והשתדלו מאוד לרצות אותנו. המקום היה מלא בפרחים ואגרטלי קריסטל קישוטים נחמדים ואנחנו באמת נהנינו.

מצפה לנו יום ארוך של חזרה כמעט עד טביליסי ונסיעה צפונה בדרך הצבאית עד קזבגי. יצאנו ב-8. התחנה הראשונה- Jvari -מנזר הצלב, כנסייה עתיקה הממוקמת בנקודת המפגש של שני נהרות. זה מקום שתואר על ידי המשורר הרוסי המפורסם, לרמונטוב. הוא היה מלא בנשים מתפללות או מאזינות למדריכים. היו עצים עתיקים מאוד בכניסה אחורית של הכנסייה אשר על פי אחת הנשים נשתלו במיוחד בסמוך לכנסיות. אח"כ ירדנו לעיר היסטורית Mtsheta - בירה של איבריה העתיקה). מרכזה משופץ להפליא ובתים של האנשים שחיים סביב מרכז העיר שופצו על ידי ממשלה. בילינו קצת זמן בקתדרלת Svetitskoveli בה קבורים מלכי גרוזיה, כוללים אחרון . כנסייה זו הרבה יותר גדולה מכנסיות שראינו לפני ויש בה מקומות מסתור מיוחדים לאוצרות. (בהמשך שמענו בעוד מספר מקומות שהכנסיות שמשו מסתור לאוצרות בזמני מלחמות עקב היותן באזורים לא נגישים ואופן הבנייה). היה חם מאוד אכלנו גלידה ונסענו בכביש עפר ארוך למנזר Zedazani דרך יער ירוק יפה. הסתכלנו בנוף זמן קצר (האור לא אפשר צילום), חלקנו גרעיני חמניות עם זוג שבאו לקנות כבשה מנזירים מקומיים והמשכנו בדרכינו.

התחנה הבאה הייתה מאגר Annanuri לא היו מלתחות, הסתדרנו. היה מרענן לשחות על אף שהמים היו קרים מאד. המשכנו לטפס עוד לאתר סקי הגדול ביותר בגיאורגיה- Gudauri יש שם הרבה בתי מלון וחנות מצוידת היטב בה קנינו קצת אוכל לערב.

התחנה האחרונה הייתה פנורמה, נקראת "אחוות העמים" – ציור קיר ענקי, צבעוני ושוק קטן ונוף מהמם.

b8da3625dafa798f49ea08b006e8efc2.png?l=8802d85abd5458632a5457689ee937f77.png?l=8

גסט האוס שלנו, red stone ב Stephantsminda/ Kazbegi-ו (Saint Stephan), מקום פופולרי ביותר למטיילים ותיירי ספורט אתגרי, מלא בברים ובני נוער. חיפשנו קפה ועוגה, לא מצאנו ובסופו של דבר קנינו קצת לחם טרי והלכנו לבית ההארחה שלנו, שהיה ממוקם בכפר מעל. Kazbegi הופתענו לטובה מחדרים מקסימים עם נוף מדהים על Kazbegi והרים שמעבר. הבעלים נראים הרבה יותר משגשג, אבל מסויג יותר.

אכלנו ארוחת ערב של לחם טרי עם גבינה וריבה, יוגורט ותה שלנו. המקלחת הייתה פנטסטית. בית ההארחה היא מאוד חדש והכל מטפטים ועד שטיחים באיכות כמעט אירופאית.

31 אוגוסט 2015 , יום שני

המזרונים היו מאוד נוחים וישנו מצוין אפילו הנוף מהמיטה היה מדהים. ארוחת הבוקר היתה בשעה 8 ודומה לקודמת, אך פחות מגוון. התחלנו מטיפוס (עם רכב ג'יפ שלנו) במעלה ההר אל כנסיית Gergeti, שנמצאת בגובה של 2170 מ'. הכביש היה קשה מאוד ולקח כ -40 דקות. מאזור החניה הלכנו לכנסייה שבה יש תצפית של 360 מעלות להרים מסביב. במנזר הקטן נשארו רק 7 נזירים וחלקם זמניים, שבאים להתפלל. מקום זה נחשב לקדוש מאוד לנוצרים אורטודוקסים.

עשינו הרבה תמונות, כולל דלת מתכת וכיסוי חלון של מנזר.החלטנו לרדת ברגל ולפגוש את Gia למטה, בכפר. ההליכה הייתה דרך יער טבעי עם נוף מדהים. כל המסלול לקח שעה של הליכה כיפית.

נסענו לכיוון Gvileti, לטרק נוסף, אך שונה מאד. זה היה נתיב סלעי לאורך נהר הררי אשר בסופו מפל. שוב את היופי של ההרים מסביב עשה את המסלול באמת מרהיב. זה היה מסלול עמוס ופגשנו הרבה אנשים ידידותיים כולל משפחה איראנית. הזדהינו כישראלים והבעל רצה ללחוץ את ידי כדי להראות את רגשותיו הטובים. בנו המתבגר הסביר כי משפחתו ונלקחה לשבי באיראן לפני 400 שנים, אבל הם עדיין מדברים גרוזינית ושומרים על תרבות.

משם חזרנו לדרך הצבאית הרוסית עוצרת נשימה ונהר שהלך והתרחב. הגענו לגבול עם רוסיה וכאשר טליה ניסתה לצלם את הגבול הם כעסו מאוד וצעקו.

בסמוך לגבול הפטריארך הגרוזיני עסוק בבניית הכנסייה חדשה להפגין לרוסיה שהארץ הזאת שייכת לגאורגיה. היא מכוסה באבן וורודה. הכנסייה כבר פעילה והפועלים ממשיכים לבנות במתחם

חזרנו ונסענו לכיוון עמק Sno . הכביש שוב היה גרוע ל-15 ק"מ עד כפר ג'וטה. המקום הוא נקודת ההתחלה לטיולים ורכיבה על סוסים. אבל כבר היינו עייפים אחרי 2 טרקים כך שפשוט הסתובבנו בכפר. אכלנו עוד ארוחה גרועה במלון שבכניסה לכפר. היה די מיותר

בחזור עצרנו בכפר Sno להסתכל על קיר אבן עתיק שנעשה ללא מלט כלל.. ליד Kazbegi נכנסנו למעיינות הסודה- בריכה עם צינור מים- סודה. טעם של מי סודה טעימים, אבל המקום היה מלא פסולת ולכלוך, חבל שמשאב כזה לא ממומש כראוי.

בגסטהאוס הזמנו מבעלת בית ארוחה של חינקלי, אכלנו פעמיים במסעדות ולא אהבנו, החינקלי הביתי היה יקר יותר ממסעדה (1 לארי ליחידה במקום 0.6) אך עסיסי ובשר טעים יותר

1 ספטמבר 2015, יום שלישי

נסענו דרומה, נסיעה ארוכה מאוד עד ורדזיה, האתר ההיסטורי המפורסם ביותר של עיר המערות. החניה הייתה בתחתית הגבעה. יש מיניבוס שמסיע עד למעלה בתשלום, אנחנו עלינו ברגל. המון מערות מעניינות וכנסייה ראשית עם ציורי קיר מעניינים למדי עם מלכה צעירה תמר. חלק זה בשחזור וראינו צוות של צעירים זרים עוסקים בשחזור. כל המסלול לקח כ-שעתיים.

משם המשכנו לאחלציחה - העיר עתיקה Rabbath הוא שוחזר באופן ממוסחר ביותר, קיטשי אך עדיין מרשים. החלק התחתון פתוח עם מלון, מסעדה ואזור לחתונות. בחלק העליון יש מוזיאון, מסגד וארמון, עליו הכניסה בתשלום. ידענו שיש באיזור גם בית כנסת, שאלנו אנשים רבים עד שהגענו אליו. בית כנסת יפה ומרשים, בחיפוי עץ. באיזור 9 משפחות יהודיות בלבד

נסענו לבורג'ומי ללינה.

2 ספטמבר 2015 יום רביעי

התעוררנו מאוחר ונהנינו ארוחת בוקר בנחת על המרפסת הקטנה , כשממש מתחתינו נהר Borjomka וגבעות ירוקות סביב.

גסט האוס שלנו היה ממש ליד כניסה לפארק Borjomi המפורסם בסוף מדרחוב הומה עם החנויות ושוק קטן. אז הלכנו לפרק וטעמנו ממי Borjomi חמים -הטעם נורא והריח אפילו הגרוע יותר. כולם בפארק הולך עם בקבוקים. כמות עצומה של מתקנים לילדים. הפארק בעמק ירוק, לאורך נהר עם גשרים קטנים מעליו ומפל מים שלרגליו פסל ענק לרחיצה חינם בבריכת גופרית היה צריך ללכת 3.2 km דרך הפרק ואנחנו ויתרנו. עלינו על רכבל קצר (מתחילת הפרק עד לחלק העליון של הגבעה) הנסיעה עלתה 3GEL לכיוון . נסענו לבטומי ולקחנו טרמפ 2 רוסיות צעירות שהתארחו באותו גסט האוס. במדרחוב עוד קנינו ריבת איטרובלים, שנאמר לנו שהיא טובה מאד למחלות ריאה ואסטמה

הדרך מBorjomi- ל-בטומי הייתה ארוכה (יותר מ 5 שעות), לקח לנהג זמן למצוא את הדירה שהזמנו. השרותים דלפו, אך סה"כ המקום היה מרכזי וסביר. הסתבר שזו הדירה של הבעלים וכשיש להם אורחים, כל המשפחה מצטופפת במקום אחר.

עשינו כביסה ומילאנו את כל החבלים בחצר בבגדים

הלכנו לחוף ים ברחוב הראשי, שהיה מלא חנויות ומסעדות (בעיקר חצ'פורי שהוא, על כל סוגיו, מזונינו העיקרי כאן). האדריכלות היא תערובת המטורפת ביותר של (כמה בתים ישנים משוחזרות מתחילת המאה ה -18, כמה מעידן סובייטי ומאוד קיטשי אחד חדש עם טעם מזרחי יותר, אחד היה עם זכוכית צבעונית יפה אבל מודרנית. יש הרבה בניינים מודרניים לאורך החוף, כוללים מלון Raddison ומגדל - Alphabeth מפורסם שעולה 6 מיליון ואין לו שום פונקציה מלבד להוכיח לAbchazia שלגרוזיה יש יותר כסף. אכלנו במסעדה טובה המומלצת על ידי הבעלים שלנו.

3 ספטמבר 2015 , יום חמישי

החלטנו לדלג על רכבל, והתחלנו עם גן בוטני הנמצא כ 5 ק"מ מבאטומי.

המחיר היה 8GEL /. גנים הם ענקיים ושוב מיקום מדהים ביותר במדרון תלול מאוד לאורך חוף ים עם נוף על מרכז של בתומי מצד אחד וחופים באחרים. גנים שאורגנו על ידי אזור הגיאוגרפי, היו הרבה תצפיות עם ספסלים יפים מבמבוק, אפשר לקחת חשמלית קטנה לקצה הגן (כ 3 ק"מ). בדרך, בדוכן קטן קנינו מאפה טרי - פירושקי עם תפוחי אדמה וגבינה, סופגניות ועוגת אגוזים. הכל היה טעים מאוד עם מחיר מגוחך של מתחת 5 לארי

בדרך למסטיה עצרנו בזוגדידי לביקור בארמון של משפחת דדליאני יש שם מסכת מותו של נפוליאון. נסיך דדליאני שלא רק היה עשיר, אבל גם מקושר לאצילים בינלאומיים. דיברנו עם עובדת שאמרה שמשכורתה במוזיאון היא 100 $ למרות שיש לה תואר בהיסטוריה והיא חושבת שראש הממשלה החדשה הוא אידיוט שלא יכול לשנות את הכלכלה במדינה.

הכביש היה סביר ועצרנו שלוש פעמים – לראות סכר השני הגבוה ביותר בעולם, גשר העץ והגשר מעל נהר זורם במהירות הרבה ביותר ליד מפגש עם עוד נהר הררי המגיע מאבחזיה. הגענו למסטייה ב 7:30, בגסטהאוס שהזמנתי מראש –guest house Nelly, להפתעתנו אמרו לנו שאין מקום.. Gia הציע לינה אצל חבריו, אך הוא הזהיר אותנו שהשירותים והאמבטיה נמצאים בקומה התחתונה. הלכנו לשם והבעלים היו מאוד ידידותיים. קיבלנו 3 חדרים נפרדים עם ענבים על עדן החלון, גינה גדולה ושמיים מלאים בכוכבים.והכל במחיר של 25 לארי לאדם ללילה, כולל ארוחות בוקר וערב של סלט וחצ'פורי ועוד פינוקים מקומיים. זו הייתה אחת הלינות שהכי נהנינו מהן

4 ספטמבר 2015, יום שישי

בבוקר הצטרפנו לקבוצה של ישראלים שיצאו לטרק לאגמים, מהצלב. הלכנו והלכנו והדרך הייתה תלולה ולא מעניינת ואף אחד לא ידע להגיד מתי נגיע. הופתענו מהפרחים הרבים וירדנו מההר.

נסענו לצד השני של העמק לרכבל Hazvali המשמש בחורף לסקי. הנסיעה הייתה מאוד ארוכה ואיטית. המסעדה למעלה יקרה מאוד, אבל מצאנו פלטפורמה מוגבהת ליד עצי ליבנה יפים ואכלנו כמובן חצ'פורי ופירות. חזרנו למסטייה והלכנו למוזאון אתנוגרפי שהפתיע לטובה.

יצאנו לטיול במרכז העיר. יש הרבה בניינים יפים, במיוחד משטרה ועירייה, בית המשפט ובית מלון, אבל לא כל המבנים פעילים וחזירים ופרות מטיילים בכיכר העיר המרכזית.

אכלנו ארוחת צהריים של 3 מרקים שונים (ירקות, פלמני וharcho) עם לחם טרי וקפה במחיר של 22 לארי לכולנו. עלינו למגדל סוואנטי.

5 ספטמבר 2015, יום שבת

נפרדנו ממדיאה, בעלת הבית בחיבוק ונשיקה, בעוד היא הלכה לחלוב פרות אצל שכן שנסע לטביליסי.

נסענו לקרחון Cheladi, עברנו בגשר תלוי לנקודת התחלה. הדרך הייתה תלולה לקטע קצר לאחר מכן הפך המסלול מאוד נעים דרך יער אורנים. לאחר כ- חצי שעה הגענו לנהר והדרך המשיכה לאורכו דרך יער נשיר של עצי ליבנה יפים. בהמשך היה קטע קשה יותר עם סלעים וחלוקי נחל עליהם היה צריך לדלג. בהגענו כמעט עד הקרחון. השלג נראה ישן ומלוכלך הסתכלנו במשקפת, צילמנו כמה תמונות נחמדות וחזרנו. מנקודת ההתחלה הלכנו לנקודת גבול שבה השומר החזיק דוב צעיר כחיית מחמד.

חזרנו למסטייה לקנות דבש ערמונים וגם אכלנו ארוחת צהריים בפארק. שתינו קפה שחור במסעדה חמודה ליד אכסניה עם הקירות מכוסים בכתובות של מבקרים ממדינות שונות והתחלנו נסיעה ארוכה לכותאיסי. הכביש היה די משעמם דרך כפרים גרוזינים טיפוסיים ושדות תירס. הגענו לכותאיסי ב-8.

6 ספטמבר 2015, יום ראשון

נסענו לקתדרלה בגרטי . הגענו לשם מעט אחרי 10 אבל זה כבר היה עמוס בתיירים ותושבים מקומיים. היו קבוצה של חיילים עם נרות באמצע. זה נראה כמו סוג של הנצחה, הקתדרלה עצומה ומשופצת, אבל הוסיפו לה מבנה זכוכית מוזר בצד שמקלקל אותה.

b8da3625dafa798f49ea08b006e8efc2.png?l=6802d85abd5458632a5457689ee937f77.png?l=8

התחנה הבאה הייתה כמעט שעה נסיעה - מערת נטיפים פרומתאוס. מערה זו התגלתה רק בשנת 1984 ופותחה בשנת 2008 ונפתחה לקהל בשנת 2011. הליכה נוחה, תאורה נהדרת בשילוב מוסיקה .

התחנה הבאה הייתה בTshaltubo, אתר נופש שהיה מפורסם עם ספא ומים מינרליים. המליצו לנו מקום שרק לפני חודשיים נפתח- נקי, מפואר, שירות מעולה, מבחר של 5 סוגים של עיסויים וטיפולים. בחרנו עיסוי כללי -45 דקות ומתחת למים- 20 דקות. מקלחת נקייה לפני ואחרי, מגבות, חלוקים לבנים, חיוכים ונכונות לשרת. מנוחה בכיסאות נוח מול נוף של פארק. בילינו שם 3 שעות וממש נהנינו. מחיר 47 לארי לשני העיסויים. פגשנו שם ישראלית, עולה מגיא ורגיה שבאה לשבוע של טיפולים .

לארוחת צהריים עצרנו ליד השוק, במאפייה בתוך מכולת , אכלנו בצק טרי נהדר עם בשר (chebureki), שעועית, תפוחי אדמה וגבינה. בפחות מ-5 לארי

ברכב הייתה תקלה- לא עבר לגז ועצרנו לחצי שעה במוסך, לתיקון. משם המשכנו לכנסיות Gelati ו-Motsameta, הן במקומות יפים אבל בסגנון שונה מאוד. Gelati עם ציורי קיר-פרסקאות מהמאה ה -10, אם כי בתקופה רוסית הוא שימש כמחסן. Motsameta כנסייה חדשה, מאמצע המאה ה -18 עם ציורים צבעוניים מאוד, פשטניים וכמעט ילדותיים והרבה אור.

חזרנו לכותאיסי ולארוחת ערב הלכנו למסעדה במרכז העיר שהייתה בבר בירה מלא צעירים מקומיים. האוכל היה סביר ומעניין, 1/2 ל' בירה מקומית עלה 1.5 לארי

7 ספטמבר 2015 , יום שני

הגענו לקניון Okatse בשעה החמה של היום. הלכנו את המסלול של 1.4 ק"מ לאורך קניון בגשרמתכת התלוי מצלע הקניון עם תמיכות כבלי פלדה. ההליכה הייתה עוצרת נשימה ויש 2 נקודות תצפית, מפלטפורמה תלויה כ -15 מ' מעל נהר. כל המסלול, כולל חזרה בשביל לקח כשעה. משם המשכנו למפל Kincha. מסלול הליכה נחמד לאורך בריכות שאפשר לשחות בהן, עד המפל.

התחנה האחרונה הייתה Martvili. התחלנו מברכות שחייה של משפחת Dadliani. הטיול אל בריכות היה די קצר, כ -10 דקות, אבל תלול מאוד ודרך קשה. היו די הרבה אנשים, כוללים דייגים. שחינו קצת במים הקפואים שבקניון. בצד שני של החניה נמצא אתר שייט בסירות עם גומי. עם מדריך היה 60 לארי, הנהג שלנו התעקש שניקח סירה ונשוט עצמאית תמורת 50 לארי. היה מסלול לא פשוט, כולל מקומות שצריך לצאת ולגרור הסירה. הנופים, השקט והשלווה היו שווים הכל.

8 ספטמבר 2015 , יום שלישי

בבוקר עברנו בית כנסת, שהיה צמוד למלונית שלנו. זה צבוע בצבע בהיר והיה לי 2 אולמות, קטנים וגדולים, אבל עם עיטורים דומים. הייתה שם קבוצה גדולה מאוד של ישראלים.

זהו, חוזרים לטביליסי. הדרך לקחה כ 6 שעות. עצרנו בקניון- TbilisiMall, שנראה כמו כל הקניונים בעולם ומהיקרים שבהם. מהר מאד הבנו שאין לנו מה לעשות שם. נכנסנו לסופר גדול, לקנות קצת אוכל, יין, אלכוהול, שוקולד ומתנות. המחירים בסופר ובחנויות בעיר מאד דומים

בעיר היה די פקוק ולקח זמן להגיע לדירה שלנו שהיייתה 30 מטר מכיכר החרות- FREEDOM SQUARE, שנמצא במרכז העיר. הדירה מרווחת מאוד עם אולם כניסה גדול, מטבח זעיר וחדר אמבטיה, 2 חדרי שינה גדולים ואחד קטן. הבניין נבנה בשנת 1902 והיה פעם לעשירים, אבל עכשיו נראה רעוע מאוד, עם החצר דומה לזה ששהינו ביום 1 בטביליסי, רק גדולה יותר. התמקמנו

ויצאנו עם Gia לפרק שעשועים הגבוה ביותר בטביליסי,. נקרא Mtatsminda , יש שם מוזיאון שעווה (קטן מאוד), המון אטרקציות לילדים וגלגל ענק (דומה ללונדון אי). המבט על העיר לא היה יפה כמו מגן בוטני, אבל הנסיעה על הגלגל הענק הייתה נהדרת. השמש שקעה והנסיעה הייתה איטית, כמעט מהפנטת וצילמנו המון תמונות.

9 ספטמבר 2015 ,יום רביעי

היום האחרון שלנו החלטנו לקחת באיזי, התעוררנו סביב 8, יצאנו רקב 10:30. הלכנו ברחוב הראשי, Rustavelli והסכמתי עם Gia שטביליסי (הסובייטית) הישנה הייתה כמו אירופה. עצרנו בכיכר Rustavelli והסתכלנו על הפסל שלו. הוא היה גבר נאה מאוד, אבל נראה לי שההערצה העצומה של גיאורגים למשורר מהמאה ה -12 היא קצת מוזרה. לא היו משוררים /אנשים דגולים מאז?! בכלל נראה כי תור הזהב שלהם היה במאה ה -12 והם עדיין מתגעגעים לתקופה זו

הלכנו ברחובות מקבילים שלא היו נחמדים כמו רחוב ראשי, לשוק פשפשים מפורסם מתחת ל"גשר יבש" ,יש בו הרבה אמנים ומוכרי עתיקות. ציירו לי דיוקן תמורת 10לארי, וזה היה בהחלט מרתק לראות את האמן מצייר).

אז הלכנו הביתה השארנו הדברים שקנינו וחזרנו באותה הדרך למוזיאון של Tzariteli. זה היה מאכזב, אבל אז ישבנו לראות ספרים עליו והבנו שהוא פסל מדהים והוא גם הצליח בשיקום כנסיות גדולות. עבודתו היא מונומנטלית והוא היה מאוד ידוע בעולם. בדרך חזרה אכלנו חצ'פורי אחרון במסעדה.

הלכנו ל" חמאם ".היו שלושה, אחד שהומלץ לנו, שמו ,רויאל" מחיר כמעט כפול ממה שציפינו, השני מחיר שציפינו אבל נראה מלוכלך ומוזנח כמו הרבה דברים אחרים בגאורגיה. לבסוף האחרון, נבנה בשנת 1925, No5 שהוא בית מרחץ ציבורי נראה שלא השתנה מעת סובייטית. לא היו בריכות, רק מקלחת עם מי גופרית, פילינג ועיסוי במחיר של 10 GEL. טליה רצתה לנסות. אז הלכנו לטיול אחרון בסביבה. מצאנו מרכז מסחר העתיק ביותר שעדיין פועל לאחר 1500 שנה, מעבר תת קרקעי המוביל לגשר, הלכנו דרך מועדוני הלילה / אזור מסעדה עברנו לאורך נהר ובסופו ישבנו בבית קפה בכיכר .

כשהגענו לקחת את טליה היה לה לחייך מאוזן לאוזן. היא אמרה לנו שמעולם לא הייתה לה חוויה מרעננת ונפלאה כל כך. בדרך הביתה אכלנו שוב גלידה, ביתרת הכסף קנינו קרמים בבית מרקחת, ארזנו והלכנו לישון

10 ספטמבר 2015 , יום חמישי

גיאה בא לקחת אותנו לשדה תעופה, סופיה, בעלת בית, הביאה לנו את קרן שתייה במתנה. זה מדהים איך כמעט כל בעלי הבית היו מקסימים ויצאו מגדרם לעזור.

זה היה טיול נפלא וכצוות אנחנו באמת משלימות זו את זו

רוצה לעקוב אחר הבלוג של Anat_3378150?

לכל הפוסטים של Anat_3378150 »