דרום אמריקה עם ילדים - סיפור מסע משפחתי

תמונה ראשית עבור: דרום אמריקה עם ילדים - סיפור מסע משפחתי - תמונת קאבר
האי הקסום איליה גרנדה

אנחנו משפחה מטיילת. עוד שבן זוגי ואני היינו בלי זאטוטים ניצלנו כל הזדמנות שהייתה לנו בין התארים האקדמאיים, בין עבודות שהחלפנו תמיד בסינרגיה, לקחת פסק זמן .להתנתק מהיום יום ולנסוע לטייל. טיילנו במקומות רבים ביחד... מרכז אמריקה, ניו זילנד, המזרח , צפון אמריקה. הבטחנו לעצמנו שגם כאשר נרחיב את המשפחה נמשיך באהבתנו לטבע, לתרבויות ולהיסטוריה ולא נחשוש להמשיך לטייל בעולם. וכך הפכנו למשפחה מטיילת ומגיל חודשים בודדים הילדים שלנו שותפים ביחד אתנו בחווית מדהימות במקומות רבים בעולם. לאורך השנים חלמנו לנסוע איתם לדרום אמריקה. במיוחד חלמנו על ארגנטינה – צ'ילה וברזיל. בחודש יוני החלטתי להיפרד ממקום עבודתי וזו הייתה הזדמנות מדהימה עבורי לבלות עם שלושת ילדי בחופש הגדול – יולי – אוגוסט.

באמצע יולי התגבשה ההחלטה שלנו להגשים את החלום. נוצר חלון זמנים מושלם בו אני בפסק זמן ללא עבודה, הילדים שלושתם בבית ספר יסודי, הקטנה בת 6, המרכזי בן 9 והבכור בן 11 כך שלהפסיד חודשיים לימודים זה עדיין לא ממש ביג דיל, כל ספטמבר כמעט חגים ובן זוגי יצטרך לבקש רק את אוקטובר כחל"ת במקום עבודתו.

החשש היחיד שהיה לנו הוא שכמעט לא היה זמן לארגן ולתכנן את הטיול ובאוגוסט 3 שבועות כמעט היינו בטיול באירופה שתוכנן והוזמן חצי שנה מראש.

הדבר הראשון שעשינו היה לקנות כרטיסי טיסה לתחילת ספטמבר – תל אביב – רומא – ריו דה ז'נרו. חזרה בתחילת נובמבר – בואנוס איירס – רומא – תל אביב.

הדבר השני היה לעשות חיסונים, ביטוח רפואי ולהצטייד בתרופות. לשמחתנו לא היה בהם כלל שימוש במהלך הטיול.

בסוף שבוע אחד בסוף יולי שיגרנו את הילדים לסבא וסבתא וישבנו על האינטרנט בכדי לחפש מידע – טיול עם ילדים לדרום אמריקה. גילינו לתדהמתנו שאין כמעט מידע. למעט בלוג אחד שמצאנו על משפחה שטיילה חודש בארגנטינה לא מצאנו כלום. הבטחתי לעצמי עוד אז שבסוף הטיול אכתוב על המסע שלנו כדי שמשפחות אחרות יוכלו ליהנות מניסיוננו.

אחרי שקראנו כמעט את כל המידע באתר המטייל גיבשנו לעצמנו את התוכנית כי הדבר השלישי שהיה עלינו לעשות זה להזמין כרטיסי טיסה פנימיים. מכיוון שבחרנו לטייל ב-3 מדינות שהן בתוך עשרת המדינות הגדולות בעולם, אין ברירה אלא להיעזר בטיסות פנים. (אלא אם כן רוצים לבלות בנסיעות של 25 שעות באוטובוסים עם 3 ילדים קטנים- לנו זה פחות התאים).

הזמנו את כל הטיסות דרך יישום ה Sky Scanner. תהליך שאחרי למידה קצרה היה פשוט וידידותי.

מבחינת האריזה הגבלנו את עצמנו מראש ל-2 מזוודות לכולנו. לכל אחד לקחנו בגדי קיץ לשבוע ובגדי חורף לשבוע. מזוודה אחת הייתה כולה בגדי קיץ לכולנו, והשנייה בגדי חורף לכולנו. ככה היה מאד פשוט כי בברזיל פתחנו רק את מזוודת הקיץ ובארגנצ'ילה רק את מזוודת החורף.

כל שבוע עשינו כביסה, למעט כמה מקומות בברזיל שהיה קשה למצוא ואז עשינו כביסה ביד. ברוב המקומות התהליך היה פשוט מאד וזול. מוסרים בבקר ומקבלים בערב או מקסימום יום למחרת בבקר.

מעבר ל-2 המזוודות לקחנו 5 תיקי יד עמם עלינו לכל הטיסות הפנימיות. אחד מהם היה תיק של 35 ליטר שבו שמנו את כל המעילים, הכפפות, הצעיפונים של כולנו.

בדיעבד זה היה ממש מושלם. כל אחד מאתנו סחב תיק על הגב ועידו ואני מזוודה נגררת. היה קל יחסית להתנייד בצורה הזו וגם חסכנו כסף רב על כבודה נוספת בטיסות הפנים.

בסל הכל 7 טיסות פנים וטיסת הלוך חזור טרנס אטלנטית דרך אירופה.

אם מחלקים 9 טיסות לחודשיים מגיעים בממוצע לטיסה כמעט כל שבוע....

מעבר לטיסות ישנן העברות בכל כלי התחבורה שרק ניתן לחשוב עליהם- מסירות, קטמרן, מוניות ואנים , אוטובוסים, מוניות ורכב שכור ולכן טיול כזה נועד למשפחות שמורגלות לטייל, שלא מפחדות מהעברות מרובות, לעיתים בשעות לא שגרתיות כי אם ניתן להצביע על נושא מאתגר בטיול שכזה זה הנסיעות, ההעברות, הטיסות.

עלות הטיסה לדרום אמריקה לכולנו (5 נפשות) – 20,000 ₪

עלות טיסות הפנים לכולנו כולל כבודה – 20,000 ₪.

עלות ביטוח רפואי – 2000 ₪.

עלות תרופות וחיסונים – 1000 ₪.

במהלך טיול שלנו לאירופה רכשנו בדקתלון בסלובקיה את כל הציוד שהיינו צריכים להשלים – פליזים, תרמיל גב, מכנסי טיולים ארוכים וקצרים, מעילי גשם וכו'. זו הייתה החלטה מצוינת והשתמשנו בכל מה שהבאנו עמנו.

כאשר הייתה לנו המסגרת של טיסות הפנים עברנו לתכנון מפורט יותר של מקומות הלינה.

מכיוון שהיה לנו בסך הכל 3 שבועות לתכנן את הטיול , הספקנו להזמין לינות לתחילת הטיול ואת כל יתר ההזמנות בצענו תוך כדי הטיול דרך בוקינג. סופר ידידותי ופשוט.

הגדרנו לעצמנו תקציב של עד 100 דולר ללילה למעט מקומות ייחודיים בהם הזמנו חבילות טיול (אמזונס ופנתנאל) או מקומות של נופש – איליה גרנדה ומורו דה סאו פאולו בברזיל ששם מתחשק להתפנק וחלק מהחוויה לדעתנו זה ללון במקומות מפנקים.

לא בכל המקומות ישנו ב-100 דולר, היו גם מקומות ב60 – 70 ולכן זה התקזז עם המקומות היקרים יותר.

בכל המקומות ישנו או בחדר משפחתי (מיטה זוגית ו-3 מיטות יחיד / שתי מיטות זוגיות) או ב-2 חדרים סמוכים. הילדים ישנו בחדר משלהם ואנחנו בחדר משלנו. זה היה פתרון נהדר מידי פעם להפריד כוחות ולזכות קצת באינטימיות ושקט.

תקציב של 100 דולר ללינה למשפחה ללילה זה בהחלט תקציב סביר מאד. בכל המקומות ישנו כמובן בחדרים פרטיים עם מקלחות ושירותים וכמעט בכל מקום הייתה גם ארוחת בקר נחמדה.

לקחנו עמנו 6000 דולר במזומן , ויזה ומאסטר כארד וברוב הטיול גיהצנו את כרטיסי האשראי וזה היה נוח ופשוט מאד. גם בארנגטינה (שכולם מלחיצים שצריך רק מזומן ) למעט מקומות בודדים ברוב המקרים ניתן לשלם בכרטיס אשראי.

את החודש הראשון הקדשנו לברזיל בגלל מזג האוויר הנוח והנעים בה גם בספטמבר ואת אוקטובר הקדשנו לארגנטינה שלמרות שמדובר בטיול מחוץ לעונה היה לרוב מזג אוויר מושלם לטיולים. היתרון לטייל מחוץ לעונה הוא שאין המוני תיירים, המחירים זולים יותר ואין צורך להזמין אטרקציות /מלונות /טיולים מראש אלא פשוט לזרום.

הזמנו מהארץ דרך חברת ברזילאו חבילות של לינה ופנסיון מלא כולל כל הטיולים לפנתנאל ולאמזונס. יש קשת רחבה של לודג'ים שניתן לבחור מהם לפי התקציב. אנחנו לנו בכל מקום 3 לילות והעלות הייתה כ18,000 ₪ לשניהם (6 לילות) כולל העברות משדה התעופה /מלון.

החלק הראשון של הטיול שלנו היה ריו דה ז'נרו ואיליה גרנדה.

נחתנו בריו ב 4 לפנות בקר שעון ריו ובילינו את היום הראשון ביום רגוע ונינוח בשוטטות ומנוחה בחוף קופה קבנה. הילדים נהנו לשחק בחול, טעמנו מכל הבא ליד בחוף, מתירס חם, שייק מנגו – אננס, גלידה.

הילדים שיחקו כדורגל עם מקומיים ונהנו מהגלים האדירים.

את היום השני בריו הקדשנו לטיול מודרך עם בני קליין, מדריך דובר עברית שלקח אותנו לכל המקומות הפופולאריים מהבקר עד אחה"צ. הילדים וגם אנחנו מאד נהנו, שאלו שאלות ולמדו על ריו על כל גווניה. הסיור כלל את הקורקובדו, המדרגות הצבעוניות והשכונה היפה לידן (לאפה) , קיר הגרפיטי, סיור באצטדיון הכדורגל מרקנה , הפאבלה הגדולה ביותר בריו (רוסינה) והר הסוכר אליו עלינו עצמאית וצפינו בשקיעה המדהימה בסוף היום. היה יום מקסים.

ביום השלישי בשעות הבקר המוקדמות, השארנו בחדר אחסון במלון את כל המזוודות שלנו למעט אחת בה ארזנו בגדים ל-3 ימים לאיליה גרדנה ונסענו עם נהג פרטי שלקח אותנו למקום ממנו מגיעים לאיליה גרנדה כשעתיים מריו. משם 15 דקות שיט בסירת מנוע ואנחנו באי הקסום והיפיפה.

לנו במלון בשם אסלם , מומלץ מאד למי שמחפש שקט ורוגע (מרוחק 5 דקות של שיט בסירה קטנה מהכפר המרכזי אבארו) . בסך הכל היינו באיליה גרדנה 3 לילות , 4 ימים.

ביום ההגעה נשארנו באזור המלון ובילינו במנוחה בחוף הים היפיפה שלידו.

ביום השני לקחנו שיט סביב 5 חופים יפים, כולל שנירקול. חלק מהמקומות היו יפים מאד וחלק לא. אוכלים צהריים בחוף שאי אפשר לתאר אותו אחרת ממלכודת תיירים, מסעדות מזעזעות עם אוכל בלתי אכיל וחוזרים חזרה.

ביום השלישי עשינו טיול רגלי מהמלון אסלם לחוף היפה ביותר באיליה גרדנה, לופז מנדס. ההליכה ביערות היפים ארכה שעתיים וחצי, כ-6 ק"מ , הרוב מישורי והיה נחמד לעצור בחופים היפים ולנוח.

בלופז מנדס אין מסעדות ולכן מומלץ להביא אוכל עמכם. (ניתן לקנות כריכים ושתיה בדוכנים שם).

היה יום קסום ובסופו לוקחים מחוץ ליד סירת מנוע בחזרה לכפר המרכזי.

בבקר היום הרביעי חזרנו לריו. אכלנו צהריים במסעדת בשרים מעולה בסגנון השיפוד המסתובב והמשכנו לטייל בקופה קבנה.

החלק השני של הטיול – קמפו גרנדה – הפנתנאל – בוניטו – קמפו גרנדה

לקחנו טיסת בוקר מריו לקמפו גרנדה , הגענו בצהריים למלון בעיר. אם היינו בלי ילדים אני מניחה שהיינו ממשיכים ישירות לפנתנאל , נסיעה של כ-3 שעות משדה התעופה בקמפו גרנדה.

אחרי טיסה והעברות זה היה הדבר הנכון מבחינתו לנוח חצי יום ולהמשיך לפנתנאל יום למחרת.

השארנו את כל המזוודות למעט מה שהיינו צריכים במלון בקמפו גרדנה. זה מאד הקל על ההעברות. לקחנו מזוודה אחת לכולנו לשבוע.

בטיול ארוך שכזה בעת התכנון צריכים לקחת בחשבון גם ימים כאלו, אנחנו ניצלנו אותם להתקדם בחוברות הלימודים שהבאנו אתנו מהארץ ולמנוחה.

אכלנו בקמפו גרנדה ליד המלון במסעדה ששמה "יאללה". מסעדה לבנונית נחמדה מאד והילדים נהנו לאכול קבבים, מג'דרה, פיתות וחומוס. אחרי הארוחה ראינו ליד המלון פארק נחמד ובו מגרשי כדורסל, מסלול ריצה נחמד, גן שעשועים. הבנים שיחקו כדורסל עם מקומיים ומאיה ואני בילינו בגן השעשועים. מקום נחמד מאד לבלות את כל אחה"צ. לפעמים לא צריך יותר מזה, והילדים נהנו מאד.

בבקר למחרת אסף אותנו נהג בשם סנדרו מטעם חברת ברזילאו שדרכם סגרנו עוד בארץ את חבילת הטיול בפנתנאל ובאמזונס. החבילה בפנתאנל כללה 3 לילות פנסיון מלא בג'נגל לודג , סיורים בקאנו, רחיצה בנהר, סירת מנוע, רגלית, ברכב פתוח , דייג פיראנות ועוד. ניתן לראות באתר שלהם את כל החבילות וכל הטיולים. מקום נחמד מאד אבל יחסית בסיסי, המדריך דובר אנגלית ויש בריכה קטנה.

נהג מטעם ברזילאו אסף אותנו בסיום והסיע אותנו לעיירה חמודה בשם בוניטו.

בבוניטו לנו 3 לילות בפוסדה מקסימה 5 דק מהעיר עצמה. שם גם אכלנו ארוחות ערב.

בוניטו מוקפת באתרי טבע פרטיים (יקרים יחסית ביחס לתמורה) וניתן לקבל את כל המידע במלון ולהירשם לטיולים הרלוונטיים בהתאם לתקציב ולצרכים. אנחנו ביקרנו במערת נטיפים מרשימה (Gruta Azul), ובאתר שבו מלא בריכות נעימות לרחצה כולל אומגה, קפיצה מגניבה מגשר לבריכה , ובריכות מקסימות לשכשוך (Rio de Peixe).

מבוניטו חזרנו לקמפו גרנדה ללילה נוסף ובבקר טסנו לסלבדור היפיפה.

חלק שלישי – סלבדור – מורו דה סאו פאולו

בסלבדור לנו במרכז העיר העתיקה במלון בוטיק מקסים ונעים (Pousada Solar dos Deuses).

מבחינת ביטחון אישי כל הרחובות התיירותיים מוקפים בשוטרים ולכן הרגשנו בטוחים מאד.

לנו 2 לילות בסלבדור, טיילנו ברחובות הקסומים ובחנויות המזכרות, ראינו מופע ערב מהמם בתיאטרון, אכלנו במסעדות מעולות ונהנינו מאד.

משם המשכנו לאי המדהים מורו דה סאו פאולו, גם פה השארנו את כל הדברים שלנו במלון ויצאנו למורו עם מזוודה אחת.

בדרך הלוך בחרנו בדרך הארוכה , לקחנו מונית לרציף, משם מעבורת, משם ואן ואז סירת מנוע עד לאי. סך הכל 3 וחצי שעות. בחזור לקחנו קטמרן ישירות לסלבדור – שעתיים. חובה לקחת כדור נגד בחילות (כולנו לקחנו) וזה עבר סביר ביותר.

לנו במורו במלון קסום ומפנק (Pousada Minha Louca Paixao) 3 לילות. הייתה חוויה מדהימה, בטן גב, מסעדות מעולות, ים, בריכה ואוכל טוב. הזדמנות מעולה באמצע הטיול לנוח ולבלות בסוג של נופש סטייל תאילנד.

כשמגיעים למקומות אקזוטיים כאלו ההמלצה שלי היא ללון במקום מפנק ויקר כי זה חלק מהחוויה.

חזרנו לסלבדור אחה"צ להתארגנות לטיסה שהיתה לפנות בקר למנאוס.

חלק רביעי – מנאוס – אמזונס – מנאוס

הגענו לשדה התעופה במנאוס ב12:00 בצהריים ושם חיכה לנו נהג מטעם ג'ומה לודג באמזונס.

ואן – סירה – ואן – סירה ואנחנו מגיעים אחה"צ ללב הג'ונגל למלון מדהים ביופיו ומיוחד מאד Juma Lodge).

גם פה הקונספט הוא פנסיון מלא ו3 טיולים ביום מגוונים מאד – טיול זריחה, שקיעה, רגלי, בסירת מנוע , ביקור אצל משפחה אינדיאנית ועוד. את כל המידע ניתן לראות באתר של הלודג'.

אחרי 4 ימים של חוויות ביערות הגשם של האמזונוס, חזרנו למנאוס אחה"צ ונחנו בבריכה במלון נובוטל הנחמד. אין יותר מידי מה לעשות במנאוס ולכן נשארנו במלון.

לפנות בוקר טסנו לאיגוויסו.

חלק חמישי ואחרון בברזיל – מפלי האיגוויסו- צד ברזילאי וארגנטינאי

הגענו למלון (Continental Inn) בצד הברזילאי של המפלים בשעות הצהריים, הזדמנות לעשות כביסה, ולאכול במסעדת השיפוד המסתובב אולי בפעם האחרונה בברזיל. נהנינו קצת בבריכה במלון והילדים התקדמו קצת בחוברות הלימודים. ככלל אני ממליצה לקחת מלונות שיש בהם בריכה כשמטיילים עם ילדים.

יום למחרת קמנו , עשינו צ'ק אאוט ושמנו את כל המזוודות בחדר אחסון ונסענו במונית למפלים המרהיבים. לאחר מכן ביקרנו בפארק הציפורים הנחמד ליד הפארק והגענו חזרה למלון אחה"צ. הילדים נשארנו במונית, העמסנו את המזוודות וחצינו את הגבול למלון בצד הארגנטינאי ביחד עם נהג המונית.

בזאת הסתיים הפרק הראשון בטיול שלנו בברזיל הקסומה והמגוונת.

איים וחופים, אזור של ביצות בפנתנאל – הזדמנות לראות עשרות סוגי בע"ח וציפורים, חוויה קסומה באמזונס, ערים יפיפיות כמו ריו וסלבדור, ועוד חוויות קסומות ונפלאות. לא היינו מוותרים על כלום, לא מקצרים ולא מאריכים. היה פשוט מושלם.

חברת LATAM היא חברת טיסה מדהימה, כל הטיסות יצאו בדיוק מדהים. ניתן היה לשלם בכל מקום וכל דבר בכרטיס אשראי ולכן כמעט ולא המרנו את הדולרים. שמרנו אותם לארגנטינה.

לעיירה בצד הארגנטינאי של המפלים הגענו בצהריים אחרי מעברי הגבול. נחנו בפוסדה מקסימה (Posada del Jacaranda), טיילנו קצת בעיירה (אין יותר מידי מה לעשות), אכלנו ארוחת ערב במסעדה מעולה ליד המלון ונחנו.

את היום למחרת הקדשנו מהבקר עד לסגירה לפארק על רוב מסלוליו. יום מדהים ומהנה שכולו טבע וטיולים.

בבקר לאחר מכן טסנו לטרלאו ומשם במונית לפורטו מדרין.

חלק שישי – ברוכים הבאים לארגנטינה- פורטו מדרין

התחנה הראשונה שלנו בפטגוניה היתה פורטו מדרין. בסך הכל היינו אמורים להיות שם 4 לילות אך טיסת ההמשך שלנו מקורדובה התבטלה ולכן בילינו יום מנוחה בקורדובה , כך שבסופו של דבר היו לנו 3 לילות בלבד בפורטו מדרין וזה לחלוטין הספיק.

מטרלאו נוסעים ב-45 דקות לפורטו מדרין, עיירת חוף חביבה מאד עם טיילת נחמדה מלאה במסעדות וחנויות מזכרות.

הגענו אליה בצהריים, הצטיידנו בקניות של פירות, אגוזים, מים וכו' לימי הטיולים הבאים, אכלנו וטיילנו קצת בטיילת ובגן השעשועים לידה.

בפורטו מדרין הזמנו 2 טיולים מאורגנים. הראשון היה יום שלם ביום למחרת הנחיתה בחצי האי ולדז. יום ארוך ואינטנסיבי בו נוסעים בואן ועוצרים במספר תחנות. האטרקציה המרכזית הייתה לצפות בליוויתנים שמגיעים ממש לקרבת החוף וניתן לראות אותם ממטרים בודדים. חוויה משובבת לב. הטיול בסירה מסביב למפרץ. לאחר מכן צפינו בתחנות נוספות בכלבי ים, פילי ים, פינגווינים ומוזיאון נחמד על תולדות המקום ומאפייניו. המדריך היה מעולה, הסביר לנו דברים רבים והיה ערך מוסף רב לקחת טיול מאורגן ליום זה.

ביום השני נסענו עם מדריך לראות את שמורת הטבע – פונטה טומבה – המוני פינגווינים מקסימים משוטטים סביב מסלול חביב וקצר. חוויה מקסימה. בדרך עצרנו בפורטו אסקונדידו בכדי לראות ממש מקרוב פילי ים. מדהים.

בסוף היום ביקרנו במוזיאון הדינוזאורים בטרלאו. היה מדהים. הילדים מאד נהנו.

בדיעבד ניתן היה להשכיר רכב ולעשות את הטיול הזה לבד, לא היה ערך מוסף בטיול המאורגן.

משם המשכנו לברילוצ'ה.

חלק שביעי – ברילוצ'ה וסן מרטין

בברילוצ'ה היינו שבוע שלם וזהו היה ללא ספק אחד משיאי הטיול שלנו. אכלנו במסעדות בשרים מעולות, גלידות ושוקולדים לרוב. טיילנו בעיירה הקסומה, ומסביבה והיה פשוש מושלם.

לנו בק"מ ה-4 בצימר נחמד מאד וביומיים הראשונים התנהלנו באוטובוס מקומי. יש לקנות כרטיס סובה (Sube) ולהטעין אותו.

לאחר מכן שכרנו רכב ובעצם מפה עד לאל קלפטה היינו עם רכב שכור מסוג דסטר. 90 דולר ליום + קנס של 1200 דולר על החזרה באל קלפטה. הוצאה גבוהה מאד אבל אם רוצים לעשות את הקרטרה, זו הדרך הנוחה ביותר לטייל עם הילדים. מניחה שניתן היה להוזיל את עלויות הקנס ואולי גם הרכב אבל מכיוון שלא היה לנו יותר מידי זמן לתכנן לא עשינו סקר מעמיק בנושא.

לקחנו רכב ל15 יום.

מכיוון שהגענו באוקטובר, בהר הקתדרל עוד היה שלג לגלישה . שכרנו ציוד גלישה לנו ולילדים, לקחנו מדריך פרטי לילדים בכדי שילמדו סקי ולנו היו כמה שעות של גלישה וזמן איכות ביחד.

הילדים היו בהיי , ובסוף היום כבר יכלו לגלוש לאט ובזהירות.

ניתן בברילוצ'ה לתכנן טיולים רבים. אנחנו גם ניצלנו את הזמן למנוחה, לקימה מאוחרת יותר , פינוקים , ארוחות וקצת שופינג. הטיולים שעשינו -

• שיט לאי ויקטוריה ויער הבמבי – נחמד אבל לא יותר מזה. ביער הבמבי ניתן לבקר בדרך לסן מרטין. יום נחמד אבל בדיעבד ניתן היה לוותר.
  • סקי בהר הקתדרל – בכל מקרה גם אם לא מתכננים לעשות סקי או באים לא בעונת הסקי , שווה לשלב אותו בתכנון, נופים מדהימים (עולים ברכבל) והילדים יכולים לשחק בשלג.
  • טיול סוסים
  • טורנדור השחור
  • סירקוויטו צי'קו – יום טיול שלם בו ניתן לשלב גם מסלולי הליכה.
  • טיול בדרך שבעת האגמים עד לסן מרטין.

הטיול בדרך שבעת האגמים יפיפה ומדהים. שווה לעשות זאת ביום שמש נעים. אנחנו ממליצים לא לחזור לברילוצ'ה באותו היום כי מדובר על יום ארוך מאד עם נסיעות מרובות וכביש יחסית מפותל בהלוך. סן מרטין , עיירת סקי יפיפיה ושווה להעביר בה ערב בטיול ברחובות הקסומים ולאכול אוכל טוב (גם פה יש שוקולדים, גלידות וסטייקים מעולים).

הגענו לסן מרטין אחה"צ , נחנו ונהנו ממנה ויום למחרת התחלנו את הדרך לכיוון הקרטרה אוסטרל.

חלק שמיני – הקרטרה אוסטרל – צ'ילה

אם יש חלק בטיול שהיינו מוותרים עליו זו הקרטרה אוסטרל. למרות שכולם משבחים את הנופים המדהימים ואת החוויה אנחנו דיי סבלנו. הנופים פחות דיברו אל הילדים, הנסיעות היו קשוחות מאד , לעיתים 6-7 שעות ביום ברכב, מזג האוויר לא חייך אלינו בחלק מהימים כך שהראות הייתה לא ממש טובה (זה כנראה חלק מהריסק כאשר נוסעים לא בדיוק בעונה) , מקומות הלינה היו בסיסיים מאד, במקומות מסויימים היה קר בבקתות (מחממים ברב המקומות בצ'ילה רק באמצעות אח עצים בחלל המרכזי ובחדרים דיי קר)

והאוכל היה בסיסי ביותר. גם רשת סלולארית הייתה חלשה ברוב המקומות.

בדיעבד אחרי סן מרטין היינו צריכים לחזור לברילוצ'ה, להחזיר את הרכב (ואז גם לא היינו צריכים לקחת רכב גבוה ויקר כמו הדסטר) ומשם לטוס לאל קלפטה ואל צ'לטן ולהשכיר באזור הזה רכב אחר.

• יום הראשון נסענו מסן מרטין לאסקל, עצרנו בדרך באל בולסון בלארוחת צהריים מאורחת וטיול ביער הפסלים. נחמד מאד. לאסקל הגענו ב22:00 אחרי שיצאנו סביב 11:00 מסן מרטין. יום מעייף וקשה מרובה בנסיעות.
  • ביום השני מסענו מאסקל לפויאפי. חצינו את הגבול בפוטולפו, הוצאנו כסף צ'יליאני בכספומט. בדרך עצרנו במעיינות חמים. היה נחמד מאד.
  • בפויאפי לנו 2 לילות בבקתה בסיסית מאד. יום למחרת לא הפסיק לרדת גשם ולכן בילינו במעיינות חמים נחמדים מאד בפויאפי וניצלנו את הזמן להתקדם בחוברות הלימודים. יום למחרת נסענו לטיול בקרחון הטיול. טיול בפארק עד הצהריים. משם המשכנו לקויאקה. אכלנו במסעדה איטלקית מעולה במדרחוב נחמד והזמנו לינה במסעדה בבקתה מקסימה בתוך היער, 2 ק"מ מקויאקה.
  • ביום למחרת נסענו לכיוון סרו קסטיליו , חלק מהדרך הייתה מושלגת והיה מקסים. עשינו טיול סוסים מהמם ביופיו בשמורת הטבע לקראת הצהריים. סרו קסטיליו עצמו שאמור להיות אחד המקומות היפים היה מכוסה בעננות כבדה אז ראינו אותו רק בתמונות בגוגל. טיול הסוסים ארך כ-3 שעות וסיימנו אותו לקראת ערב. אכלנו בסרו קסטיליו ארוחת ערב ומכיוון שלא הצלחנו למצוא מקומות לינה נורמליים המשכנו לריו טרנקילו אליה הגענו בחשיכה וחיפשנו מקום ללון.
  • לאחר לילה בבקתה בסיסית, הלכנו לראות את מערות השיש. נפלנו על יום עם גלים גבוהים מאד והיה סיוט. המערות מאד יפות אבל הדרך לשם ובחזרה היתה בלתי נסבלת גם למי שאינו סובל ממחלת ים. צריך לברר היטב על מצב הים. לנו אמרו שהים רגוע לחלוטין ולכן עלינו על הסירה אבל בדיעבד היה נורא ואיום.
  • בלילה השני בריו טרנקילו עברנו למלון בוטיק חמוד ומפנק בריו טרנקילו. היינו חייבים רגע לחזור למצעים נורמליים, מים חמים וטובים (לא זרזיף) במקלחת ובדיעבד זה שיפר מאד את מצב הרוח של כולנו למרות שעלה כ-200 דולר.
  • עזבנו את ריו טרנקילו, חצינו את הגבול ללוס אנטיגואס ומשם המשכנו דרך המדבר הפטגוני דרומה לכיוון אל צ'לטן ואל קלפטה.

חלק תשיעי – המדבר הפטגוני

מלוס אנטיגואוס שסימנה את הסיום של הקרטרה אוסטרל עוד נכונה לנו דרך ארוכה של כ-8-9 שעות נסיעה עד לאל צ'לטן ולכן היה ברור לנו שאנחנו עוצרים ללון בדרך. הדרך עצמה משמימה. כביש דו נתיבי סלול ונוח ובדרך רק גוואנקות (ממשפחת הגמלים) בצדי הדרך.

עצרנו עצירת ביניים ולנו בעיירת ספר באמצע הדרך, Estancia La Guillermina במלון דרכים נחמד ולמחרת המשכנו לכיוון אל צ'לטן.

גם פה מדובר היה ביומיים ארוכים של נסיעות , לא היה פשוט עם הילדים שכבר מאסו בכך.

חלק עשירי – אל צ'לטן ואל קלפטה

הגענו אחה"צ לאל צ'לטן המדהימה. עיירה יפיפייה ונעימה עם נוף משכר של הפיץ רוי מכל זווית.

נכנסנו למרכז המבקרים בכניסה לעיירה והצטיידנו בהסברים ובמפות של הטיולים המומלצים.

מזג האוויר בימים שהיינו שם היה מושלם, שמש מדהימה ושמיים כחולים.

ביום הראשון טיילנו במסלול לתצפית הקונדורים וביומיים לאחר מכן בחרנו בכל יום בטיולים של עד 8 ק"מ ביום. היו ימי טיולים נהדרים, נופים יוצאי דופן והשתחררנו קצת מימי הנסיעות המעיקים שהיו לנו לפני כן.

גם פה האוכל היה מושלם (ברוב המסעדות ניתן לשלם רק במזומן) , סטייקים מעולים, גלידות, בתי קפה מקסימים. לנו בהוסטל מקסים ונהנו מאד מ-3 הלילות שהיינו שם.

משם המשכנו ברכב , נסיעה של שעתיים (קטן עלינו) לאל קלפטה.

לנו 4 לילות באל קלפטה. העיירה נחמדה מאד. רחוב אחד מרכזי של מסעדות, גלידות וחנויות.

באל קלפטה היינו אמורים לעשות שייט קרחונים אבל הילדים לא רצו.

יום שלם אחד בילינו בקרחון המתנפץ, חוויה מטורפת. בסופו החזרנו את הרכב.

בשני הימים האחרים נחנו, השלמנו חוברות והתגעגענו מאד כבר הביתה (ככה זה בסוף טיול – הסוסים מריחים את האורווה) משם טסנו לבואנוס איירס.

חלק אחד עשר ואחרון חביב למסענו – בואנוס איירס

בבואנוס איירס לנו בשכונת פלרמו סוהו בדירה נחמדה מאד. הסתובבנו בה באמצעות כרטיס הסובה (מטרו ואוטובוסים) וטיילנו באתרים המרכזיים – פלרמו, בוקה הצבעונית, סן טלמו ומרכז העיר.

היה נחמד מאד לטייל בנוף אורבני. עם ילדים מספיק לבלות 2-3 ימים.

מכיוון שהימים היו ארוכים היינו כבר עייפים בערב ללכת לטנגו או מופע אחר למרות שקיבלנו המלצות על מספר מקומות בילוי טובים מאד.

המסעדות בבואנוס איירס היו מעולות והעיר עצמה מגניבה ומפתיעה מאד. מזכירה את ערי הבירה של אירופה.

זהו, תם מסענו. חוויה משפחתית מעצימה ומרגשת שתלווה אותנו לאורך כל חיינו.

נשמח מאד לחלוק עוד מידע מניסיוננו במייל kereng2012@gmail.com

רוצה לעקוב אחר הבלוג של kegu?