הטיול לדרום אמריקה - ינואר 1991

כאשר גיא החליט לנסוע לדרום אמריקה עלה בראשנו הרעיון לנסוע גם כן ולהיפגש איתו בקרנבל בריו. טיילנו בפרו, ארגנטינה וברזיל. זו הייתה הפעם האחרונה בה ראינו את גיא.
דוד נחמוני
תמונה ראשית עבור: הטיול לדרום אמריקה - ינואר 1991
© איתי אמוזה

פרו

כאשר גיא החליט לנסוע לדרום אמריקה, עלה בראשנו הרעיון לנסוע גם כן ולהיפגש איתו בקרנבל בריו. בחודש ינואר יצאנו בטיסה של KLM ללימה. בשדה התעופה של לימה חיכה לנו ז`אק בן חיים, שעבד אצלי בעבר באגף ההדרכה כמדריך ירי וכן היה נשוי ללימור, בתם של ששון ודיזי השכנים שלנו. לימור היתה באותו זמן בחופשה בארץ. החלטנו שאנו רוצים לסייר קודם בקוסקו ובמאצ`ו פיצ`ו ולאחר מכן לחזור ולסייר בלימה. נרשמנו לסיור מאורגן וטסנו למחרת בבוקר לקוסקו, אשר נמצאת בגובה של 3,500 מטר. מארגני הטיול תידרכו אותנו, שכאשר נגיע מהשדה למלון, כדאי להישאר בו, לנוח ולשתות תה עם עלי קוקה כדי להתרגל לגובה.

היום היה יום ראשון בשבוע, ולפי המידע שהיה בידינו, ביום זה מתקיים יום שוק מאד ססגוני בכפר קרוב בשם פיסקו. אכן, כאשר הגענו למלון בסביבות השעה 09:00, במקום לנוח, יצאנו העירה, לקחנו מונית לפיסקו ולאחר שעה הגענו לשוק שהיה אכן מרהיב ביופיו, מאוד ססגוני וצבעוני עם הרבה מאוד עבודות של מקומיים. בסביבות השעה 13:00 חזרנו למלון, ולמלכה היו כבר סימנים ראשונים של כאבי ראש. בשעה 15:00 החל הסיור המאורגן. היינו קבוצה קטנה של שמונה אנשים. המקום הראשון בו ביקרנו היה מקדש השמש של האינקה, שנמצא מעל העיר קוסקו בגובה של 4,000 מטרים. במקום ראינו אבנים עצומות, שהובאו למקום לשם בנית המקדש. לא ברור כיצד הצליחו האינדיאנים להביא אותן למקום. מלכה היתה עתה בשלב הראשון של מחלת הגבהים והתקשתה לנשום. הנהג המקומי קטף עלי קוקה שגדלו בשטח ונתן למלכה ללעוס אותם, אבל זה לא עזר. המדריכה חיברה אותה למכשיר חמצן שהיה במכונית, מאחר ובגובה זה האוויר יותר דליל. אני, בשלב זה, הרגשתי עדיין בסדר. בסוף הסיור חזרנו למלון. מלכה שתתה תה קוקה והלכה לחדר לישון מבלי לאכול ארוחת ערב. גם אני הלכתי לישון. ככל הנראה בשלב זה כבר הייתי חולה במחלת הגבהים. כל הלילה לא ישנתי, היה לי כאב ראש נוראי, שעבר רק בבוקר. זה לימד אותנו לקח - כאשר מגיעים לגבהים מעל 2,500 מטרים - יש, ראשית, לנוח, ורק לאחר מכן לחזור ולהתחיל בפעילות בקצב איטי.

בבוקר, בקוסקו, עלינו על הרכבת שנוסעת למאצ`ו פיצ`ו. זוהי רכבת הנוסעת על מסילה צרה בדרך מפותלת שתהומות לצדה, ובקטעים מסוימים נוסעת אחורה וקדימה לחילופין. הדרך עצמה יפה. הגענו לתחנה של מאצ`ו פיצ`ו, ועלינו לאתר במכונית. מאצ`ו פיצ`ו, העיר האבודה, הוא אתר מאוד יפה ומרשים. ירדנו לתחנת הרכבת ובערב חזרנו לקוסקו.

בערב יצאנו עם זוג דרום אפריקאי שהיה בירח דבש. הלכנו לאכול במסעדה, וכשעמדנו להיכנס למסעדה, היה פיצוץ והזכוכיות התנפצו. בנס לא קרה לנו כלום, והסתלקנו מהמקום. לאחר הארוע כבר לא הלכנו לאכול וחזרנו למלון. הסתבר שזאת היתה מכונית תופת עם חומר נפץ שהניחו אנשי המחתרת בפרו. למחרת בבוקר טסנו חזרה ללימה. בלימה לקחנו סיור מאורגן לכל האתרים העיקריים. לא אהבתי כל כך את לימה.

ארגנטינה

טסנו מלימה לבואנוס איירס. הזמנו מלון מראש והחלפנו אותו למחרת במלון זול יותר. היינו בעיר כ-4 ימים. לקחנו סיור מאורגן של חצי יום, ולאחר מכן טיילנו לבד. המקומות העיקריים שבהם ביקרנו היו שכונת Plaza de Maio ,La Boka, אזור הציירים, המדרחוב ,Avenida de Julio - שדרה שהיא הרחוב הרחב בעולם, Plaza de la Republica והאובליסק. העיר מאוד מרשימה. בערב הלכנו לראות הופעת טנגו מאוד יפה. קנינו כרטיס טיסה לדרום ארגנטינה, לריו גאז`גוס.

הגענו לריו גאז`גוס ב-3 בפברואר בצהרים והלכנו לחפש מקום לינה. העיר עצמה לא מעניינת. כל הזמן יש שריקות של רוחות חזקות. פגשנו במקום משפחה ישראלית שסיימה תפקיד בפרו בעיר ארקיפה ויצאה לטייל בדרום אמריקה. לאחר שהתארגנו במלון, יצאנו לאכול ארוחת ערב במסעדה, ובה פגשנו זוג מברזיל. ישבנו לאכול איתם ובילינו ערב מאוד מהנה. ביום שני טסנו לקלאפאטה, נרשמנו לטיול לקרחון פריטו מורנו והתארגנו במלון.

ביום שלישי יצאנו לסיור לקרחון פריטו מורנו. המדריך היה דני, אשר לו ולאביו גסט האוס במקום והם מדריכים באזור. בדרך עצרנו לראות שיחים אשר עליהם פרי קטן וטעים, הנקרא "תפוחי קלאפאטה". הגענו לקרחון המקסים ביופיו. זהו אחד הקרחונים הבודדים אשר מתקדמים ומדי פעם נשמעים מכיוונו פיצוצים של קרח מתנפץ ומתגלגל.

ביום רביעי ה-6 בפברואר יצאנו לסיור לקרחון אופסלה. היה זה שייט באגם, כשבדרך לקרחון הספינה עצרה ואנו ירדנו לחוף לאזור של קרחונים יבשתיים ומסביב צמחיית יער יפה. לאחר מכן חזרנו לספינה והוספנו לשוט באגם בין הקרחונים בדרך לקרחון אופסלה. המראות מרהיבים. למחרת נסענו באוטובוס לריו גאז`גוס ומשם טסנו לבואנוס איירס עם טיסת המשך לברילוצ`ה.

ברילוצ`ה היא עיר מאוד נחמדה וציורית. יש בה המון חנויות שוקולד. גיא כתב לנו על זה. העיר משמשת כאזור נופש וסקי, אולם בחודש פברואר אין עדיין שלג מספיק לסקי. בשבת לקחנו סיור לקרחון השחור. השטח מאד יפה, מלא אגמים ומפלי מים. למחרת לקחנו סיור שייט באגמים עד גבול צ`ילה. המדריך בספינה היה דובר ספרדית והציג את הנוסעים וארצות מוצאם והזכיר שיש זוג מישראל, ואז לפתע ניגש אלינו אדם עם זקן והציג את עצמו בשם שאול. שאול סיפר שהוא יהודי המדבר עברית בהברה אשכנזית והוא נמצא כאן בטיול עם בני משפחתו. הוא הציג בפנינו את אישתו, רופאת ילדים, ואת בתו ג`סיקה. באותו יום סיירנו יחד. הם נתנו לנו את הכתובת שלהם בבואנוס איירס. אמרנו להם שבננו גיא צריך להגיע לשם, והם הזמינו אותו להתארח אצלם. גיא התארח אצלם בליל הסדר, כשהגיע לבואנוס איירס. האגמים עצמם היו יפים. היו שירדו במהלך הסיור בגבול והמשיכו לצ`ילה.

מברילוצ`ה טסנו לאיגואסו. הגענו ביום שלישי בצהרים והתארגנו ללינה בצד הברזילאי במלון של כוכב אחד. הלכנו לחפש מדריך שיסייר איתנו בשטח, אולם באותו יום היה חג ולא הצלחנו למצוא, עד שבאחד ממלונות הפאר איש הקבלה סיפר לנו על מדריך דובר גרמנית וספרדית ונתן לנו את הטלפון שלו. התקשרנו אליו והוא הסכים לסייר איתנו במפלי האיגואסו בצד הברזילאי והארגנטינאי. המפלים עצמם מדהימים. סיירנו ברגל והלכנו גם למפל השטן המדהים. לאחר מכן הלכנו לבקר במפעל החשמל שיוצר סכר האיטאיפו, המספק חשמל לשלוש מדינות: ברזיל, ארגנטינה ופראגוואי. במקום יש סרט הדרכה באנגלית, וסיור לאורך הסכר.

ריו דה ז`נרו

טסנו מאיגואסו לריו דה ז`נרו ביום חמישי ה-14 לפברואר. הגענו בסביבות השעה 16:00 ולקחנו מונית לבית של פני ומתי, שם חיכה לנו גיא. הוא הכין לנו כרטיסים לקרנבל למצעד המנצחות והלכנו יחד בערב למקומות שלנו באזור הבמות. הקרנבל היה נהדר וצבעוני. היו שם הרבה תרמילאים ישראלים וההמון היה ממש שמח. הקרנבל הסתיים בשעות הבוקר המוקדמות ואז חזרנו לדירה.

בבוקר זה נפרדנו מגיא. הוא הלך לתחנת האוטובוס כדי לנסוע לאיגואסו, ומשם הוא תכנן להמשיך לבואנוס איירס. נתנו לו את הכתובת של המשפחה של שאול ונפרדנו ממנו. זאת היתה הפעם האחרונה שראינו אותו.

מתי לקח אותנו בערב למסעדת אכול כפי יכולתך. לאחר שנחנו יצאנו לטייל בעיר. נסענו לחוף קופהקבנה ולחופים שכנים אחרים שיש בהם תערוכות ציורים. עלינו ברכבל לקורקובדו. בדרך רואים את הסלמס, שכונות פחונים, הדבוקות לצלע ההר. מהצלוב למעלה נשקף נוף יפה של ריו. יום לאחר מכן עלינו להר הסוכר. באחת הפעמים בהן נסענו באוטובוס ניסו לכייס אותי, אבל הצלחתי לתפוס לגנב את היד טרם הגניבה.

סלבדור באהיה

ב-19 לחודש הגענו לעיר סלבדור. סיירנו במקום במשך כיומים, וב-22 לחודש טסנו מנאוס דרך ברזיליה ובלם. הגענו בצהרים ומשדה התעופה נסענו למלון טרופיקנה הנמצא בתוך ג`ונגל. המקום מאוד יפה ואקזוטי. בערב היתה ארוחת ברביקיו עם בשר מכל הסוגים. למחרת סיירנו בעיר. ראינו את בניין התיאטרון היפה, המוזיאון ובית קברות אשר בו חלקה ליהודים. לאחר מכן ערכנו סיור בג`ונגל, הכולל הליכה, שייט בקנו ותצפית על מפגש הנהרות ריו נגרו ואמזונס. בנקודת המפגש רואים את הבדלי הצבעים ביניהם: ריו נגרו בצבע שחור והאמזונס בהיר.

ב-24 טסנו מריו למיאמי ולאחר מכן ב-25 לחודש הגענו לניו ארק לחיים וצביה שאספו אותנו.