הטיול לדרום הודו וסרי לנקה, ינואר 2004 - חלק א'

דוד מספר על המסע המרתק שעבר בהודו וסרי לנקה. בחלק הראשון הוא משתף בחוויות מהערים המרתקות של דרום הודו.
דוד נחמוני
תמונה ראשית עבור: הטיול לדרום הודו וסרי לנקה, ינואר 2004 - חלק א'

מדרס וממלאפורם

1.1.04 מומביי-מדרס: שנה חדשה. הגענו למומביי בשעה 07:50. פרטתי בבנק 600$ בהמחאות נוסעים לפי שער של 44.95 רופי לדולר ועוד עמלה של שני אחוזים (יתכן ובאמריקן אקספרס הייתי מקבל שער יותר טוב). הייתי צריך לעבור לטרמינל הפנים ארצי. כדי להגיע אליו יוצאים מאולם הכניסות לצד האווירי שם היה אוטובוס שלקח אותנו לטרמינל הפנים ארצי של ג`ט אירליינס. נסענו לשם כ-10 דקות בתוך הצד האווירי. הטיסה למדרס הייתה בשעה 14:15. הגעתי לטרמינל הפנים ארצי. הלכתי לדלפקי החברה והקדמתי את הטיסה ל-11:00. בשעה זאת המראנו. משך הטיסה כשעה וחצי. הגענו ל-Chennai (היא מדרס) בשעה 12:30. בדקתי בטרמינל וגיליתי שעלות מונית למלון שהזמנתי היא 300 רופי (כ-7$). יחסית יקר לתרמילאי. בדקתי מהי עלות ריקשה. ביקשו 150 רופי. החלטתי ללכת לתחנת הרכבת הנמצאת 10 דקות הליכה מהטרמינל. קניתי כרטיס ב-7 רופי לרכבת היוצאת מרציף מספר 1 לתחנת הרכבת ב-Egmore שהיא התחנה הסופית (הנמצאת באזור מלון Pandian שהזמנתי). משך הנסיעה כ-20 דקות. היה צפוף, היו רק מקומיים על הרכבת. כאשר הגעתי לתחנה לקחתי ריקשה למלון. הריקשה עלתה 50 רופי כולל טיפ שזה די יקר. נרשמתי במלון, שילמתי 1008 רופי עבור לילה ראשון+ארוחת בקר (כ-22$).

למחרת, אחרי שאכלתי ארוחת בוקר במלון, באו לאסוף אותי לטיול בעיר בשעה 09:30. העלות לטיול היתה 110 רופי לחצי יום כאשר החברה מקבלת 70 רופי והנהג 40 רופי. בסוף הטיול נותנים תשר למדריך. ההודים נתנו 10 רופי כתשר, אני נתתי 20 רופי. זה היה טיול במיניבוס ישן ללא מיזוג והמטיילים היו כולם הודים. אותי הושיבו ליד הנהג. יש יתרון אחד לטיול כזה והוא שאתה נוסע בין מקומיים. המיניבוס אסף עוד מספר אנשים ממלונות נוספים ויצאנו לדרך. התחנה הראשונה הייתה המרינה. בדרך עברנו ליד בנין העיריה שהוא בנין גדול ויפה. העיריה נמצאת ליד תחנת רכבת דרום (מבנה גדול ואדום). עברנו גם ליד מוזיאון המבצר ומוזיאון העיר שהיו סגורים מאחר והיום היה יום שישי (לא הודיעו לנו על כך מראש). הגענו לחוף המרינה. אומרים כי חוף המרינה הזה הוא השני באורכו בעולם. זהו חוף יפה. משם חצינו את הכביש לצד שני וביקרנו במקום אשר אינו מופיע במדריך ושמו Vivekanonda Coltoral Exhibition (על שם Swami Vivekanannda).

כדאי לבקר במקום זה. לאחר מכן נסענו למקדש בשם קאפאלישוו`אראר. זה מקדש שיווה עתיק. הכניסה פנימה מותרת רק להינדים. לאחר מכן ביקרנו במקדשSri Parthasarthy שמוקדש לקרישנה ונמצא בשיפוצים. לבסוף ביקרנו בגן החיות הזאולוגי שלא היה מענין במיוחד. לאחר שהסיור הסתיים לקחתי ריקשה למשרד התיירות של Tamil Nadu. הריקשה עלתה לי 60 רופי כולל המתנה עד שאחזור מהמשרד. קיבלתי במקום מידע אך לא הוסיפו לי הרבה. בהתיעצות עם סוכן הנסיעות במלון החלטתי לנסוע ל-Vellore מחר בבוקר באוטובוס ממשלתי. הנסיעה אורכת כ-3 שעות. תחנת האוטובוסים נמצאת במרחק של 8 ק"מ מהמלון. לצורך זה קבעתי עם נהג מונית שייקח אותי מחר בשעה 0730 לתחנת האוטובוס בעלות של 100 רופי. אכלתי ארוחת ערב בעלות של 180 רופי (כ-4$). קמתי בשעה 06:00, התקלחתי במים חמים, אכלתי ארוחת בוקר ושילמתי את חשבון המלון. נסעתי במונית לתחנת האוטובוסים המרכזית. התחנה גדולה ואין בה שלטים באנגלית. שאלתי במודיעין היכן האוטובוס הממשלתי המהיר ל-Vellore. הראו לי היכן הוא ועליתי על האוטובוס.

ישבתי ואת התרמיל הגדול שמתי מקדימה. לידי ישבו עוד שני הודים. הנסיעה הייתה מעט יותר טובה מנסיעות שהיו לי בעבר. המרחק ל-Vellore הוא 150 ק"מ ומשך הנסיעה קרוב ל-4 שעות. יצאנו בשעה 08:00. בשעה הראשונה עוברים דרך שטחים בנויים. הכביש לא רחב וקשה לנהוג בו. לאחר מכן עברנו בשטחים בנויים וחקלאיים לסירוגין. השטח מישורי באופן כללי. בחלק מהשטחים הבנויים הכביש דו מסלולי. לפני ההגעה רואים מספר גבעות בצד שמאל. הגענו העירה. ירדתי בתחנה המרכזית ולקחתי ריקשה למלון Darling (שילמתי לנהג הריקשה 20 רופי). המלון הזה ברמה גבוהה יותר מהמלון שבו הייתי במדרס. עלות חדר ליחיד כולל שירותים, מזגן וטלביזיה היא 650 רופי+מס, סך הכל כ-18$ (ללא ארוחת בוקר). במלון מסעדה הפתוחה משעה 11:30 בבוקר עד 15:30 ובערב החל משעה 18:30. דוא"ל של המלון: Darling

נסעתי בריקשה למבצר (20 רופי). עליתי לטייל על חומת המבצר (ללא תשלום). חשבתי שהמבצר יותר רציני (לדעתי אפשר לוותר על ביקור כאן). המקדשים סגורים בשעות הצהרים ונפתחים מחדש בשעה 16:00 לכן צילמתי אותם מבחוץ. במקום יש מודיעין לתיירים אבל לא קיבלתי מהם מידע מיוחד. חזרתי למלון בריקשה-אופניים במחיר 10 רופי. הלכתי לנוח ובשעה 16:00 נסעתי למקדש ג`אלאקאנטשוו`ארה (Jalakanteshwara). המקדש בהחלט יפה ויש בו עיטורים מגולפים יפים. חזרתי למלון. שאלתי במלון על מים חמים והם ארגנו לי באקט (דלי) עם מים חמים. במלון יש שתי מסעדות. אחת היא צמחונית וממוקמת בקומה הראשונה והשניה היא מסעדה בשרית בגינת קומת הגג. אכלתי במסעדה הבשרית בעלות 150 רופי כולל תשר (כ-3.5$). הוצאות היום הזה היו 900 רופי, כ-20$.

1.4.04 Mamallapuram - Kanchipuram: קמתי בבוקר, התקלחתי במים חמים ואז לקחתי ריקשה לתחנת האוטובוס. עליתי על אוטובוס שיוצא ל-Kanchipuram בשעה 06:45 (מחיר: 25 רופי). הצלחתי לשבת קרוב לנהג ולשים את התרמיל מקדימה. יצאנו משטח גבעי לשטח מישורי. חלק מהכביש דו מסלולי. הגענו ל-Knachipuram בשעה 08:00 לאחר שעה ורבע נסיעה. ירדתי ולקחתי בעל ריקשה שדובר אנגלית לסיור במקום בעלות של 200 רופי. זה מעט יקר, יכולתי למצוא גם ב-150 רופי אבל היתרון של הנהג הזה היה שהוא צמוד ושומר על הציוד.

העיר נחשבת כאחת מערי המקדש של הודו. המקדש הראשון שנכנסתי אליו הוא Ekambaranathar (אקאמבאראנאתאר). הוא מוקדש לאל שיווה ונחשב לאחד המקדשים הגדולים ביותר. אחד ממגדליו מתנשא לגובה של 59 מטרים. יש בו עמודים שמקושטים בעיטורים שונים(אותי זה לא הרשים במיוחד). המקדש השני שביקרתי בו הוא Kailasannatha (קאילאסאנאתה). המקדש מנוהל על ידי אגף הארכיאולוגיה ויש בו גילופים וציורים אותנטיים, אורגינליים. לדעתי הוא מאד מעניין וכדאי לבקר בו. המקדש השלישי שביקרתי בו הוא Devarajaswami (דוואראג`אסוו`אמי). המקדש הוא גדול ובו עשרות עמודים מפוסלים, מאד יפים. כמו כן יש בו שרשרת גדולה המגולפת מחתיכת אבן אחת ובריכת מים. עלות הכניסה: 1 רופי ועוד 5 רופי עבור צילום. במקום מסויים במקדש מותר רק להינדים להיכנס. בהחלט כדאי לבקר במקדש זה. במקום יש יותר מקדשים אך באלה הסתפקתי ונראה לי כי הם המעניינים ביותר.

לאחר מכן נכנסתי למאפיה הודית. שתיתי קפה ואכלתי שתי לחמניות מתוקות במחיר 8 רופי מאחר ויצאתי בבוקר מבלי לאכול. לאחר מכן נסענו לתחנת האוטובוסים ועליתי על האוטובוס הישיר ל-Mamallapuram. האוטובוס נסע בשעה 10:40 ומחיר הכרטיס היה 20רופי. נודע לי שיש עוד אוטובוס ישיר בשעה 12:30. משך הנסיעה שעתיים. כאשר ירדתי מהאוטובוס ניגש אלי בחור שהציע לי לישון במקום בשם Green Woods Beach Resort. נכנסתי לחדר עם שירותים, בלי מים חמים (אין צורך בזה), בלי נייר טואלט, ללא מגבת (ביקשתי וקיבלתי אחת) ובלי סבון. היה בחדר מאוורר, מרפסת צמודה, ערסל מיטה ואוויר טוב (המקום נמצא ליד הים). העלות- 250 רופי ללילה. במלון זה יש גם חדרים יותר משופרים עם מיזוג שעולים הרבה יותר. דוא"ל של המלון:greenwoods בצהרים נחתי במרפסת ובשעה 14:30 באו עם ריקשה לקחת אותי לסיור בעיר ובסביבה בעלות של 400 רופי (כ-9$). מקומות שסיירתי בהם:

• Arjunas Penance (סיגופו של ארג`ונה)- זהו תבליט מגולף על סלע ענק ובו פילים ונחש קוברה. מאד יפה-לא להחמיץ. גן (בקרבת מקום) אשר בו סלע שיווי משקל. מעל הגן נמצאים אולמות המאנדאפאם שחצובים בסלע. הם מפוזרים על הגבעה באזור המגדלור. בכל אזור המגדלור יש גם סלעים ענקיים. מאד יפה.
  • חמשת דגמי הראתה (Five Rathas)- ניתן להגיע בהליכה של כרבע שעה או בנסיעה בריקשה. הכניסה עולה 5$. לא נכנסתי אך צילמתי מבחוץ. כדאי לבקר.
  • מערת הטיגריס- נמצאת כ-4 ק"מ מהכפר על חוף הים. זהו שטח חולי עם סלעים גדולים ועצים ובו מעין מקדש אשר בראשו ראש טיגריס. כדאי לראות.

כל שנה בחודש ינואר מתקיים בכפר פסטיבל ריקודים בימים שישי, שבת וראשון. בשעה 18:00 הלכתי לפסטיבל הריקודים. בשעה הראשונה היו הופעות של רקדניות בודדות אשר רקדו כל אחת בנפרד לקול תזמורת של 4 נגנים וזמר. קצב הריקוד היה בהתאם לקצב הנגינה והשירה. היו 3 זמרות-רקדניות כאלה אבל לא הספקתי להבחין בהבדלי הסגנון ביניהן. החלק השני היה מורכב מלהקות של רקדניות. רוב הלהקות היו מורכבות משתיים או שלוש רקדניות שרקדו בקצב השירה. זה היה לא רע... הערה: לדעתי בעל הבית רימה אותי בגדול כאשר ארגן לי סיור בריקשה בעלות של 400 רופי מאחר וברוב המקומות אפשר לטייל ברגל (פרט למערת הנמר המרוחקת מהכפר). אפשר לערוך את כל הסיור בעלות 50 רופי במקום 400. הוצאות היום: 1070 רופי, כ-25$.

5.1.04 טירוקאליקונדראם- מקדש הנשרים: (Triukazhukundram) המקדש מרוחק 14 ק"מ ממאהאבאליפוראם. בעל הבית רצה לקחת אותי למקדש זה בעלות של 400 רופי. לא הסכמתי. אמרתי לו שאתמול הוא רימה אותי ויש לי הצעה ב-250 רופי ואז הוא אמר שייקח אותי ב-200 רופי...בעל הבית הוא חלק לשון ורמאי... זה שייך לחלק מהמנטליות שלהם להוציא כמה שיותר כסף מהתיירים. קמתי בבוקר. אכלתי ארוחת בוקר במחיר 100 רופי כולל תשר של 10%. התיישבה לידי אישה אוסטרית שגרה בגרמניה ושוחחנו. אחר כך קמתי והלכתי ל- Tourist Information לקבלת מידע. אמרו לי שהנסיעה ל-Pondicherry נמשכת שעתיים. עלי לעלות על אוטובוס שמגיע ממדרס. יש אוטובוס כל 20 דקות. השעות העמוסות הן בבקר ועד 11:00.

בשעה 10:00 באו לאסוף אותי לטיול למקדש הנשרים. הריקשה עלתה לי 200 רופי. אפשר להגיע לרגלי המקדש בנסיעה באוטובוס, לבקר במקום ולחזור באוטובוס. זה אוטובוס שנוסע ל-Chengalpattu וזה עולה כ-30 רופי הלוך וחזור. לאחר שנסענו כחצי שעה הגענו לכפר שלרגלי המקדש. בכניסה משלמים 1 רופי+10 רופי עבור מצלמה או 100 רופי עבור מצלמת וידיאו. ניסו לסדר אותי ולקחת ממני 100 רופי עבור המצלמה. לא הסכמתי! הם מנסים לגנוב כמה שאפשר... בכניסה חולצים נעליים. משלמים 2 רופי עבור שמירה על הנעליים ומתחילים לטפס על מדרגות בעליה די תלולה ומאמצת. אפשר לשכור גם סבל שייקח אותכם למעלה. העלייה נמשכת כ-20 דקות ויש כ-550 מדרגות. עליתי למעלה יחד עם הרבה מקומיים. זה מקום עליה לרגל. למעלה יש נוף יפה של הכפר למטה והסביבה. נכנסים למקדש למעלה. הכניסה עולה 6 רופי. כשמסתובבים במקדש הנזירים מנסים כל הזמן לקחת ממך תרומות... ירדתי וחזרתי עם הריקשה לכפר. השעה הייתה 12:20. הלכתי ל Tourist Information וקניתי מפה של Tamil Nadu במחיר 10 רופי. חזרתי למלון. הוצאות היום: 805 רופי, כ-19$.

פונדיצ'רי ומדוראי

6.1.04 Auroville: עזבתי את החדר במלון ולקחתי ריקשה לתחנת האוטובוס במחיר 20 רופי. האוטובוס ועליו השלט ECR Pondy לפונדיצ`רי אקספרס הגיע בשעה 09:10. יצאנו בשעה 09:30. היה מעט צפוף. האוטובוס נוסע על כביש החוף (כביש לא רע) שחלקו כביש אגרה. ראינו כפרים של דייגים לאורכו. הגענו בסביבות 11:10 לאחר שעה ו-40 דקות נסיעה. ירדתי בתחנה של אורוביל (Auroville). עלות הנסיעה הייתה 33 רופי. לאחר שירדתי הסתבר לי שאורוביל מאד מפוזרת. ביקשתי מנהג הריקשה שייקח אותי לאשראם. המקום נקרא מאטרימאנדיר ולידו Tourist Information ומספר מקומות לינה. ניגשתי לראשון, הוא היה מלא פרט לחדר אחד בעלות של 800 רופי. במקום השני לא מקבלים ללילה אחד. הלכתי ל-Tourist Information וקיבלתי כרטיס כניסה לבקר במאטרימאנדיר. הכניסה לא עולה כסף אבל בלי כרטיס אי אפשר לבקר במקום. סיירתי במקום. יש שם מבנה כדורי גדול מזהב שבו עושים מדיטציה. הוא פתוח רק אחר הצהריים ולא ניתן להיכנס אלא אם אתה נרשם כחבר ומצטרף לפעילויות. המבנה הכדורי די יפה. באזור זה נמצאים הרבה מטיילים שכאן מקום מגוריהם ויש כאלה הבאים לתקופה מסוימת לצורך לימודים והשתלמויות במרכז זה. לאחר שסיימתי לטייל במקום (מבלי להיכנס למבנה) לקח אותי נהג הריקשה לגסט האוז ליד החוף בשם Orly-Café. קיבלתי חדר עם שירותים בעלות 300 רופי (ללא מס). החדר כלל מאוורר אך לא היה ניר טואלט וסבון. שילמתי לנהג הריקשה 160 רופי. לדעתי אפשר לוותר על ביקור באורוביל. הוצאות היום- 670 רופי, כ-15$.

7.1.04 ערי המקדש: (Chidambaram Kumbaakonam) כבר משעה 05:00 בבקר התחילה להשמע מוסיקה מהרמקולים של המקדש הקרוב למלון. המוסיקה נמשכה עד השעה 07:00 (כמעט בכל מקום מקבלים "השכמה מוקדמת" בשל הרעש מהמקדשים, המסגדים והכנסיות...). אתמול הייתה מוסיקה כזו גם לפנות ערב. אכלתי ארוחת בוקר במחיר 90 רופי (כולל תשר) ויצאתי אחר כך לכביש הראשי.

עליתי על אוטובוס לפונדיצ`רי (מחיר- 2.5 רופי). הגעתי לעיר. לא היה שם שילוט באנגלית וגם לא כל כך הבינו את שאלותיי. בסוף הסברתי שאני רוצה לנסוע ל- Chidambaram. הורידו אותי בתחנה מסוימת ושם אנשים אמרו לי שאני צריך לנסוע למקום בשם Cuddalore ולהחליף אוטובוס אבל אדם אחר בתחנה אמר לי שהאוטובוס הישיר עובר כאן. העדפתי לחכות. איש נוסף עזר לי והראה לי את האוטובוס. עליתי על האוטובוס (מחיר- 12 רופי). הגעתי ל- Chidambaram וירדתי מהאוטובוס מול הכניסה למקדש Nataraja (נאטאראג`ה). התחלתי ללכת לכוון המקדש ( מרחק של כ-300 מטרים). הסתבר לי שבאותו יום היה אירוע לכבוד אל כלשהו והייתה עליה לרגל למקדש. אלפי אנשים והמון אנשי משטרה היו במקום. היה צפוף מאד. חלצתי את הנעלים בכניסה ונתתי לשמירה גם את התרמיל הגדול תמורת 50 רופי. המקדש הוא גדול וקשה היה לצלם בגלל הכמות הגדולה של האנשים בתוכו. במרכז המתחם יש מקדש עם כיפת זהב אותו צילמתי מבחוץ. הכניסה פנימה מותרת רק להינדים. כדאי לבקר במקדש זה לדעתי.

לאחר מכן יצאתי והלכתי ברגל לתחנת האוטובוסים. עליתי על האוטובוס ל- Kumbakonam בשעה 11:00. הסתבר שהאוטובוס לא היה ישיר והיה צריך להחליף אוטובוס בעיר Mayuram. הקונדוקטור אמר לי שיראה לי היכן. שילמתי 11 רופי עבור הנסיעה. בשעה 12:15 הגענו ל-Mayuram. ירדתי מהאוטובוס ועליתי על האוטובוס ל-Kumbakonam. שילמתי 15 רופי עבור הנסיעה. יצאנו בשעה 12:20. הגענו לתחנת האוטובוסים ב-Kumbakonam.

בתחנה "התלבש" עלי נהג ריקשה אופניים. שאלתי אותו כמה כסף הוא רוצה. הוא לא ענה. אמרתי לו שייקח אותי למלון New Daiamon למרות שלא סיכמנו על מחיר (זו הייתה שגיאה בדיעבד). ביקשתי להגיע למלון זה לפי המלצת הספר. הגעתי למקום וראיתי בו חדרים עם שירותים הודיים בעלות של כ-100 רופי ללילה. ויתרתי ואמרתי לנהג שייקח אותי למלון בשם ARK. נכנסתי למלון והציעו לי בו חדר עם שירותים מערביים, מאוורר וטלביזיה. קיבלתי גם מגבת, סבון, סדין ונייר טואלט והכל במחיר 300 רופי. כתובת המלון: Hotel Ark International 21 T.s.r Big Street Kumbakonam-612001. שילמתי לנהג הריקשה 35 רופי למרות שהוא רצה 60... הלכתי לסיור מקדשים. ראיתי בדרך את מסעדת Paradise שם אפשר לאכול עד 21:00. המקדשים נפתחים לביקור בשעה 16:00 אחר הצהריים והם פתוחים לביקור גם מהבוקר ועד הצהריים. הלכתי לבקר 3 מקדשים. הכניסה היא בחינם למקדשים וכולם בטווח הליכה מהמלון. המקדש הראשון בו ביקרתי היה Nageswara (נאגשוו`ארה). לא נכנסתי לתוכו, צילמתי רק מבחוץ את מגדל הכניסה. המקדש השני נקרא קומבשוו`ארה. גם כאן צילמתי מבחוץ את המקדש. המקדש השלישי נקרא סאראנגאפאני ויש לו מגדל גבוה אך בפנים אינו מיוחד. העיר הזאת נקראת עיר המקדשים בגלל המקדשים הצבעוניים שבה והתגליפים הארוטיים שמעטרים אותם שלדעתי הם יותר יפים מאשר בקוז`רהו. לדעתי כדאי לבקר במקדשי עיר זאת. הוצאות היום: 675 רופי, 15$.

Thanjavur 8.1.04: כפי הנראה בכל מקום שיש בו מקדשים מתחילה מוסיקה מהם בשעה 05:00 בבוקר... כמו כן ליד המלון כאן עושים שיפוצים ומכונת פוליש הרעישה עד שעה 01:00... הלכתי לאכול ארוחת בוקר אבל שתיתי רק תה מאחר ויש להם לארוחת בוקר רק אורז ומאכלים הודיים... עזבתי את המלון, לקחתי ריקשה לתחנת האוטובוס במחיר 25 רופי שם עליתי על האוטובוס ל- Thanjavur בשעה 07:40 בעלות 12 רופי. הגעתי בשעה 08:50, לאחר נסיעה של שעה ועשר דקות. לקחתי ריקשה למלון Tamil Nadu. כתובת המלון: Gandhiji Road Thanjavur. נכנסתי לחדר זוגי כי לא היה חדר ליחיד במחיר 289 רופי ללא מס. אכלתי במלון ארוחת בוקר קלה במחיר 55 רופי (כולל תשר). בחדר היו מגבות, סדין להתכסות ומים חמים בבאקט (דלי). בחדר עצמו אין סבון ונייר טואלט. בבניין של המלון נמצא גם המשרד של ה-Tourist Information. נכנסתי לשם, הם היו נחמדים ונתנו לי מפה של העיר ומידע על האתרים שבעיר ובסביבה. הלכתי לבקר בשני מקומות: במקדש ובמבצר בריהאדישוו`ארה ובארמון Thanjavur.

למקדש הלכתי ברגל 10 דקות. הכניסה אינה עולה כסף. המקדש עצום בגודלו ומיוחד מאוד. למי שלא מתעניין במיוחד במקדשים ובהיסטוריה שלהם מספיקה שעה אחת לביקור. לאחר מכן לקחתי ריקשה לארמון תאנג`בור (במחיר 25 רופי) אשר בעיר העתיקה. ליד הכניסה לארמון יש פסל של גנדי. הכניסה לארמון עולה 15 רופי ואם רוצים לצלם בתוכו משלמים עוד 30 רופי. סיירתי בגלריות של הארמון, היה די מעניין אך מרוב עצים לא רואים את היער. לאחר מכן עליתי למגדל הארמון אשר ממנו נשקף נוף יפה. חזרתי לכניסה ולקחתי ריקשה למלון. שאלתי במלון על כביסה ואמרו לי שלוקחים אותה אחר הצהריים ומחזירים אותה למחרת בשעה 08:00 בבוקר. מסרתי כביסה. שאלתי על אינטרנט ונאמר לי שיש אינטרנט קפה לא רחוק ברחוב זה (מחיר- 30 רופי לשעה). במלון נותנים מי שתייה מפולטרים לחדרים. מסתבר שמים חמים יש להזמין במיוחד. הוצאות היום- 1027 רופי, כ-23$.

9.1.04 Madurai:
קמתי בבוקר, פתחתי את הברז של המים החמים ולאחר שהתמלאו שני באקטים הגיעו מים חמים... ואז התרחצתי. הביאו לי את הכביסה (35 רופי). התארגנתי ועזבתי את המלון. לקחתי ריקשה ונסעתי לתחנת הרכבת. קניתי כרטיס ל-Madurai במחיר 35 רופי לרכבת שיוצאת בשעה 12:20. יצאנו בשעה 12:25. לידי ישבו 3 נשים הודיות שעובדות בחברת אוויס. שוחחנו מעט. הן היו מאד נחמדות ואדיבות. לאחר שהן ירדו, התישבו לידי אח ואחות בני עשרים בערך ששאלו אותי שאלות. היה נחמד לדבר איתם. הגעתי ל-Madurai בשעה 17:45 לאחר חמש שעות וחצי נסיעה בערך. הרכבת לא הייתה צפופה. ניתן להגיע לכאן גם באוטובוס בנסיעה של ארבע שעות בערך אבל זה פחות נוח לדעתי. לקחתי מהתחנה ריקשה למלון Tamil Nadu במחיר 20 רופי. נכנסתי למלון לחדר זוגי שבו מגבת, סבון, נייר טואלט (צריך לבקש). המחיר היה 200 רופי ללילה. המסעדה של המלון על הפנים אבל לא רחוק ממנו ישנו מלון Taj שבו מסעדה טובה. הלכתי לשם. החלטתי לא להישאר ב- Madurai ונרשמתי בדלפק התיירות ליד המלון לטיול מאורגן ל- Kodaikanal בעלות של 175 רופי. החלטתי שאשאר שם בגמר הטיול. הוצאות היום- 520 רופי, כ-12$.

10.1.04 Kodaikanal: בשעה 07:45 אספו אותי לטיול. היה איסוף משאר המלונות ויצאנו מהעיר בשעה 08:35. עצרנו בעיר Vedasandur לארוחת בוקר. המשכנו לנסוע והתחלנו לטפס בדרך צרה מאד וגרועה. הגענו עד מפלי Silver. עצרנו לראות ולצלם אותם, לא משהו מיוחד. המשכנו לעיר שנמצאת בגובה של 2100 מטרים. הגענו בערך בשעה 12:30. הורידו אותנו ליד מדרכת הטלסקופ. הכניסה עולה 2 רופי ועוד 5 רופי לכניסה עם מצלמה. הולכים לאורך הטיילת ובמקום מסוים נמצא טלסקופ אשר אפשר לצפות דרכו על האזור. הראות היתה גרועה בגלל עננים נמוכים. לאחר שעוברים את הטלסקופ ישנה יציאה נוספת. נסענו למקום נוסף הנקרא תצפית על העמק הירוק אך גם כאן לא ראינו את הנוף בגלל ראות לקויה. לאחר מכן נסענו ל-Pillar Rocks (וכמובן גם כאן הייתה ראות גרועה...). ירדתי ביער ולקחו אותי למלון Green Mountain Myh. קיבלתי במלון חדר זוגי במחיר 250 רופי. נתנו לי מגבת וסבון לאחר שביקשתי. אין נייר טואלט. יש מים חמים (באקט) בין השעות 0600 -1000. מדריך הטיול לא היה מוצלח. אני ממליץ להגיע עם הטיול המאורגן עד העיר ובעיר עצמה להחליט איך מטיילים. הוצאות היום-878 רופי, כ-20$.

11.1.04 Coimbatore: הלכתי לישון בסביבות השעה 20:30. אין כאן מה לעשות בערב. היה קר מאד. הוצאתי את הציפה מהתרמיל והכנסתי לתוכה את השמיכה ועדיין היה קר. לבשתי מכנסים ארוכים, עוד חולצה ואת הפליס וכך ישנתי. המסקנה- כדאי לשלם עוד 10$ וללון במלון עם חימום. בבוקר קמתי לקול המואזין בשעה 05:00... אני מתכוון היום להמשיך ולנסוע ולכן ארזתי את הציוד, שתיתי צ`אי ובשעה 08:00 עליתי על האוטובוס ל-Palni. הנסיעה עולה 22 רופי. הנסיעה היא בדרך הררית וצרה בירידה מאד יפה (על דרך גרועה). שווה לנסוע בדרך הזו למרות שבהרבה מקומות צריך רוורסים בכדי ששתי מכוניות תוכלנה לעבור. לאחר שעה ועשרים דקות עצרנו ליד מסעדונת שמוכרת תה, קפה ומאכלים הודיים. הגובה במקום 1200 מטרים, כלומר שירדנו כבר כ-1000 מטרים.

הנוף ממקום זה היה יפה וראו את Palni מרחוק. ברצוני לציין שהירידה ל- Palni לאחר ההפסקה הייתה בדרך מיוערת, מאד יפה. בסוף הירידה מגיעים לאגם שלאורכו עצי קוקוס ודקלים. עוברים לאורך שטח מעובד, מאד יפה וכשמגיעים לעיר רואים את הכיעור וההזנחה שבה. בהמשך עברנו דרך העיר Pollachi. בשעה 10:50 הגענו ל-Palni לאחר נסיעה של קרוב ל-3 שעות (מרחק של 65 ק"מ). בעיר היו תהלוכות של עולי רגל לאיזשהו מקדש קדוש. ירדתי מהאוטובוס ועליתי מיד על האוטובוס ל-Coimbatore (כרטיס עולה 29 רופי). האוטובוס היה צפוף והדרך לא מענינת. יצאנו בשעה 11:00 והגענו בשעה 13:35. לקחתי ריקשה למלון Tamil Nadu. התארגנתי בחדר זוגי (כי לא היה להם חדר ליחיד) עם שירותים ומגבות. ביקשתי סבון, נייר טואלט, מים חמים בבאקט (יש כל הזמן). ביקשתי הנחה של 15% בהתאם לפרסום של הרשת על הנחה כזו הניתנת לכל מי שישן 3 לילות במלונות שלהם. כתובת המלון: West Veli street Madurai 625001 טלפון-2337471-5 פקס-2331945 מול המלון נמצאת תחנת האוטובוסים ל Udagamandalam.

אוטי ומייסור

12.1.04 אוטי: הלכתי לתחנת האוטובוסים שמול המלון ועליתי על האוטובוס לאוטי שיוצא בשעה 08:30. מצאתי מקום טוב מקדימה לי ולתרמיל. עלות הנסיעה 29 רופי ומשך הנסיעה כ-3 שעות. כאשר מתחילים לעלות לאחר שעה ורבע הדרך מאד יפה וצרה (היא יותר טובה מאשר הדרך ל-Kodaaikanal). הגענו בסביבות השעה 11:30 ומתחנת האוטובוס לקחתי ריקשה (25 רופי) למלון Khems. הנהג ביקש להראות לי מלון נוסף. נכנסתי והסתכלתי. יש מכאן נוף יפה אבל חדר עולה 750 רופי ולכן המשכתי למלון שרציתי (הוא מומלץ בספר). נכנסתי לחדר נקי עם שירותים, טלביזיה, מגבות, סבון, נייר טואלט ומים חמים במחיר 500 רופי. הלכתי ל- Tourist Information וקיבלתי מפה של העיר. נרשמתי לטיול למחר ליום שלם ל-Ooty ו-Connor במחיר 100 רופי. אכלתי ארוחת ערב במלון במחיר 110 רופי. הוצאות היום- 910 רופי, כ-20 $.

13.1.04 Ooty ו-Connor: בסביבות 05:30 התעוררתי לקול קריאת המואזין. לאחר מכן התקלחתי (לקח זמן עד אשר הגיעו מים חמים). ארוחת הבוקר במלון לא היתה טובה (חסרים מצרכי אוכל, כפי הנראה כתוצאה של טרום עונה). הברזים כאן אינם מתוחזקים כמו שצריך אבל לגבי הודו זה לא רע. בשעה 10:00 באו לאסוף אותי לטיול. החלק הראשון כלל את העיר Ooty. נכנסתי לג`יפ שהיו בו 10 מקומות. ישבתי בסוף ליד זוג הודי שהתחתן לפני חודש. הם מגואה ומטיילים 4 ימים במסגרת ירח הדבש שלהם. המקום הראשון שנסענו אליו הוא אגם Ooty. מולו ישנה חממה של פרחים שכתוב עליה שהיא יחידה במינה בעולם. כניסה עולה 10 רופי, עם מצלמה עוד 30 רופי. המקום השני היה הגן הבוטני. כניסה עלתה 10 רופי, עם מצלמה- עוד 35 רופי. הגן בהחלט מעניין. לאחר מכן נסענו לתצפית הטלסקופ (Doddabrtta) הנמצאת בדרך ל-Kotagiri בגובה של כ-2600 מטרים. מכאן צופים על Ooty ,Connor והסביבה. זו נקודת תצפית נהדרת. כניסה עולה 2 רופי ותצפית מהטלסקופ אשר נמצא במקום עולה עוד 3 רופי. לאחר מכן התחלנו לנסוע לכיוון Connor.

לאחר 4 ק"מ (מ-Ooty)עצרנו לתצפית על הכביש הראשי במקום הנקרא Valley View. כאן הראות לא היתה כל כך טובה. לאחר נסיעה קצרה נכנסנו ל-Connor. עברנו ליד מחנה צבאי ואנדרטה לזכר חללי מלחמת העולם השניה והמשכנו לנסוע בעיר עד אשר הגענו למסעדה שבה עוצרים לארוחת צהריים. יש להם טאלי מסוגים שונים (טאלי היא צלחת שבה מנות שונות כגון אורז, תבשילי ירקות שונים, צ`פאטי ועוד). אני שתיתי תה ואכלתי צ`אפאטי. ליד המסעדה יש גן בוטני קטן. נתנו לנו זמן להיכנס (כניסה עולה 10 רופי, עם מצלמה עוד 30 רופי). אני לא נכנסתי. משם נסענו למקום שנקרא Lambs Rock אבל בשל ראות גרועה לא ראינו כלום. עברנו ליד מטעי תה מאד יפים, צילמנו, בסוף הגענו למקום שנקרא Sims Park. צעדנו בתוך יער כ-500 מטרים עד לתצפיות על האזור. היה בהחלט יפה. לאחר מכן חזרנו ל- Ooty. הוצאת היום-750 רופי, כ-17$.

14.1.04 Mysore: כרטיס נסיעה ל-Mysore עלה 125 רופי. יצאנו מ-Ooty מאוחר (במקום ב-08:30 ב-09:45). התחלנו לרדת בכביש צר ומתפתל שבו סרפנטינות. הרכב היה מיניבוס. היו בו 22 איש מתוכם 5 לבנים. נאמר לי שזאת לא הדרך הרגילה של האוטובוס הציבורי למיסור. הדרך שאנו נוסעים בה עוברת דרך שמורת החיות Mudumalai. לאחר הירידה מזג האויר היה כבר יותר חם והתחברנו לכביש הראשי למיסור. לאחר שעה ושלושת רבעי עשינו חניית קפה. כאן הצטרף לרכב נציג חברת התיירות שארגנה את ההסעה והציע לי סיור מודרך בעיר ובסביבה בעלות של 100 רופי. כשירדנו בתחנת האוטובוסים לקחתי נהג ריקשה למלון שרציתי להיות בו אבל הוא היה מלא. נהג הריקשה החזיר אותי לעיר העתיקה ונכנסתי למלון בומבי תמורת 390 רופי לחדר שבו היו שירותים, טלביזיה, ומים חמים. שילמתי לנהג הריקשה 50 רופי. פגשתי במלון אדם שעובד ב-Tourist Information וקניתי ממנו מפה של Karnataka.

הוא נתן לי הסבר כיצד להגיע למושבה הטיבטית. המקום נמצא 80 ק"מ ממיסור. עלי לקחת אוטובוס למקום בשם קושאלאנגאר ומשם לקחת ריקשה למושבה הטיבטית בשם בילאקופ המרוחקת 10 ק"מ. יצאתי להסתובב בעיר ומצאתי אינטרנט קפה ומקום שאפשר לטלפן ממנו לארץ. נרשמתי לטיול למחר ואכלתי ארוחת ערב במסעדה שנקראת Shilpashri ב-Gandhi Square שהיא קרובה למלון. כתובת המלון: Sayyaji Rao Road Mysore 570001India טלפון-91-821-2435255 פקס-91-821-2433105 דוא"ל המלון נמצא במיקום טוב ונקי (יחסית להודו). מחירי המלון נכון לינואר 2004: (1$ שווה ל 44 רופי) חדר רגיל ליחיד- 390 רופי (כולל מאוורר) חדר Deluxe ליחיד - 475 רופי (כולל מאוורר) חדר Deluxe ליחיד - 745 רופי (כולל מזגן) סוויטה ללא מזגן- 700 רופי סוויטה כולל מזגן- 900 רופי

15.1.04 Mysore והסביבה: בבקר אספו אותי בשעה 08:30 לטיול המאורגן. המקום הראשון שהגענו אליו הוא ארמון ג`אגאנמוהאן (Jajanmohan). במקום זה נמצאת גלריית האמנות. המדריך הקצה שעה ורבע לביקור. לדעתי מיותר לבקר במקום זה במסגרת טיול מאורגן ואת הזמן שנחסך היה עדיף להקצות למקומות שחסר בהם זמן. הייתי נותן למקום זה עדיפות נמוכה וכן אפשר לעשות את זה לבד. לאחר מכן לקחו אותנו למקום שמוכרים בו משי. הקצו לזה 20 דקות וגם זה היה מיותר. ברצוני לציין שנסענו באוטובוס גדול ומרווח. כל המטיילים היו הודים פרט ל-3. המדריך הסביר גם באנגלית וזאת גם מהסיבה שחלק מההודים אינם מבינים את השפה המקומית. לאחר מכן נסענו לגן החיות. הקצו לכך שעה וחצי. הזמן פחות או יותר בסדר. לדעתי כדאי לבקר בגן חיות זה מאחר ורואים בו סוגי ציפורים שלא ראיתי במקומות אחרים. לאחר מכן נסענו לגבעת צ`אמונדי (Chamundi Hill). מקום זה נמצא כ- 6 ק"מ מחוץ לעיר. הגבעה חולשת על העיר ונשקף ממנה נוף יפה. יש כאן גם מקדש אבל הכניסה אליו כרוכה בהמתנה ארוכה בתור. כמו כן, יש כאן פסל שנקרא Mahishasura Statue. כאשר יורדים מהגבעה יש נקודות תצפית על העיר ורואים מבנה גדול ולבן שהוא ארמון (לא ביקרנו בו באותו היום) ומשמש מלון למכובדים. מינימום עלות לינה ללילה בו היא 6000 רופי! בגבעה זאת חובה לבקר. בתחילת הירידה לעיר, ליד מקדש המערה, עוצרים ליד פסל השור של שיווה. שווה ביקור! הגענו העירה ועצרנו לאכול ארוחת צהריים. אכלתי טאלי ושתיתי קוקה קולה במחיר 39 רופי. היה טעים. לאחר מכן הלכנו לראות כנסיה קתולית (לדעתי מקום זה צריך להיות בעדיפות נמוכה לביקור בו).

יצאנו מחוץ לעיר מרחק של 16 ק"מ למקום שנקרא סריראנגאפאטנאם. במקום שרידי מבצר, מקדש ומסגד. לאחר מכן המשכנו עד ל-rindavan Gardens הנמצאים 19 ק"מ ממיסור. הגענו לשם בשעה 18:30. בשעה זו מתקיים מופע אור קולי ומופע של מזרקות מזמרות שנמשך כ-20 דקות. משלמים כניסה (+תוספת למצלמה) ואז הולכים כ-1.5 ק"מ עד למקום הארוע. המקום מאד יפה. רצוי להיכנס כחצי שעה לפני חשכה. הדרך עצמה מוארת. סך הכל- שווה ביקור. לא חייבים לעשות זאת במסגרת סיור מאורגן כפי שאני עשיתי, אפשר לנסוע בנפרד רק למקום זה. חזרתי למלון בסביבות השעה 21:00. לסיכום, אם יש זמן כדאי לערוך את הסיור בתוך העיר לבד ואת היתר בטיול מאורגן או באוטובוסים. הוצאות היום- 790 רופי, כ-18$.

16.1.04 המושבה הטיבטית והעיר Madikeri: אכלתי ארוחת בוקר במסעדה ליד כיכר גנדי ולאחר מכן הלכתי לקפה אינטרנט ליד הכיכר. מחיר הגלישה שם 90 רופי לשעה. הכתובת שלו היא- Arkashri Cyberhhut Internet Center Rajabhadra Building ,1st Floor Gandhi Square, Mysore טלפון- 5260121 סלולרי-3184142 לאחר מכן התארגנתי ונסעתי לתחנת האוטובוס. עליתי על האוטובוס ל-Madikeri. הנסיעה עולה 39 רופי. ישבתי בנוח אחרי הנהג ואמרתי לו שאני רוצה לרדת בעיירה Kushalngar. ראיתי שלאוטובוס עלו גם מספר נזירים טיבטיים. יצאנו בשעה 10:15. הנסיעה נוחה על כביש יחסית בסדר ולא עמוס. לאחר כשעה וחצי ראיתי שהטיבטים יורדים. ירדתי גם אני. כאן למעשה כבר תחילת המושבה הטיבטית. שכרתי ריקשה (עבור 100 רופי) שיעשה איתי סיבוב במושבה הטיבטית ויוריד אותי בסוף ב-Kushalngar. תחילה נסענו למחנה הראשון של הטיבטים. לאחר מכן נסענו למחנה אחר אשר בו מקדש הזהב. נכנסתי למקדש וצילמתי. המקדש בהחלט יפה ושווה ביקור. לאחר מכן המשכנו לקושאלאנגאר.

בתחנת האוטובוסים עליתי על אוטובוס ל-Madikeri. יצאנו בשעה 13:30 והגענו כעבור שעה. הדרך מאד יפה ועוברת בתוך יער ולאורך מטעי קפה. הגענו לעיר אשר יושבת על מספר גבעות. לקחתי ריקשה למלון Cauvery הסמוך לתחנת האוטובוסים. נכנסתי לחדר שעולה 150 רופי ובו שירותים, מים חמים בבאקט (רק בבקר), מגבת וסבון. ביקשתי טלביזיה והוספתי עוד 50 רופי לשם כך. כתובת המלון: Hotel Cauvery School Road Madikeri-571201 Kodagu Dist Karnataka State טלפון-225492 אחר הצהריים אני אצא לסיור בעיר ובאזור במחיר 175 רופי. בשעה 15:30 יצאתי לסיור. הגענו לנקודת התצפית. הראות לא היתה כל כך טובה. לאחר מכן נסענו למבצר שהיום משמש למשרדים ויש בו מוזיאון קטן על מלחמת העולם הראשונה. לדעתי מיותר לבקר כאן. לאחר מכן נסענו למפלים בדרך מיוערת יפה. מגיעים למפלים שהם יפים. ראיתי הודים מתרחצים בברכה שהמפלים יוצרים. באזור יש הרבה מטעי קפה. לאחר מכן חזרנו ונכנסנו לקבר הראג`ה. המקום הוא אתר ארכיאולוגי. עולים על הגג ומשם יש תצפית טובה על העיר והאזור. חזרנו למלון ושם בדקתי כיצד אני יכול להגיע מכאן לקוצ`ין. נאמר לי שעלי לנסוע למקום בשם Pomnampet שבקרלה. כל שעה יוצא מכאן אוטובוס לשם ומשך הנסיעה כשעה. משם יוצא אוטובוס נוסף לאן שאני רוצה. הוצאות היום-756 רופי, כ-17$.

17.1.04 Kozhikode: אמרו לי שבשעה 08:30 יש אוטובוס Classic ל-Thalassery ומשך הנסיעה 4 שעות. אוטובוס נוסף רגיל לאותו מקום יוצא בשעה 09:30 ולכן אין צורך לנסוע ל-Pomnampet (זאת עושים רק כשמפספסים את האוטובוס המיוחד). יצאנו בשעה 08:35 (מחיר- 45 רופי). האוטובוס נקרא Classic וכפי הנראה מעט יותר מרווח מאוטובוס רגיל. ככלל, הנסיעה היא בירידה, על כביש צר ולעיתים כאשר עוברים ממדרגה למדרגה יש סרפנטינות חדות ופיתולים, אולם הדרך מאד יפה ועוברת בתוך יער ומטעי קפה. האוטובוס הוא למעשה מאסף ולוקח כמה שיותר נוסעים. במושב סמוך אלי התיישב סאדו ליד שני ילדי בית ספר. גופו היה צבוע מאד, מכאן ועד הודעה חדשה. אני ישבתי מקדימה ליד הנהג. בשלב מסוים הילדים ירדו ועלו עוד אנשים. הסאדו התיישב לידי. האוטובוס נסע בירידה והסאדהו כל הזמן נשען עלי כך שכאשר הייתה לי הזדמנות החלפתי מקום... הנהגים נוסעים כמו משוגעים. בשלב מסוים הנהג עצר כדי לא לדרוס פרה ואישה אחת קיבלה מכה חזקה. נכנסנו לאזור שיש בו הרבה מוסלמים. בצד ימין של האוטובוס יש שלושה ספסלים המיועדים לנשים.

כעבור כמעט שעתיים הגענו למקום בשם Virarajendrapet. כאן עצרנו ל-25 דקות. המשכנו לנסוע ועברנו דרך העיר Lritti לאחר מכן דרך Kannur ולבסוף הגענו אל Thalassery. השעה הייתה 13:15. הגענו לאחר נסיעה של קרוב לחמש שעות. כאן החלפתי אוטובוס ל-Kozhikode. מחיר הנסיעה- 27 רופי. זו נסיעה של שעתיים. יצאנו בשעה 13:40 והגענו בשעה 15:40. לקחתי ריקשה למלון Tower Paramount. התברר שהמלון היה מלא ונסענו למלון Calicut Tower. כאן קיבלתי חדר עם שירותים, מגבת, סבון, נייר טואלט וטלביזיה במחיר 355 רופי ( כ-8$). המלון נמצא ליד מסגד כך שמוקדם בבקר שמועים את קריאת המואזין. המלון ממוקם גם ליד תחנת האוטובוסים החדשה. כתובת המלון: Indira Gandhi Road Calicut Calicut Tower Markaz Complex 673004 טלפון-2723202 פקס-2720702 הוצאות היום-635 רופי, כ-14$.