המדריך לבחירה בין טיסות שכר וטיסות סדירות

כבר למעלה מעשור, שהצרכן הישראלי נהנה מהיצע ענק של טיסות שכר (צ'רטר) המשוּוָק במקביל למערך הותיק של הטיסות הסדירות. מערכת השיקולים אותה הוא מפעיל בבחירה בין שתי האפשרויות מבוססת רבות על עובדות מזדמנות ושברי שמועות לגבי ההבדלים בין השיטות והמאפיינים היחודיים של כל אחת מהן. בכתבה שלפניכם תוכלו ללמוד על ההבדלים בינהן ועל אופי התפעול של כל אחת ולהחליט האם טיסות השכר באמת משתלמות יותר מטיסות סדירות.
חברת גוליבר
|
תמונה ראשית עבור: המדריך לבחירה בין טיסות שכר וטיסות סדירות
Depositphotos/Jovanning ©

השיטה

טיסות סדירות כשמן הן - מתנהלות על בסיס לוח טיסות קבוע מראש, המתואם ברמה השנתית וכולל קווים מוגדרים בעלי מוצא, יעד, יום ושעה. הלוח מעוגן בהסכמים בין לאומיים והטיסות מתופעלות על ידי חברות תעופה מוכרות ומפוקחות. טיסות השכר הן טיסות, בהן המטוס מושכר באמצעות גוף המתפעל טיסה עבור קבוצת אנשים: בין אם מדובר על גוף כמו קבוצת כדורגל ובין אם במקרה השכיח יותר, של חברת נסיעות קמעונאית, המוכרת כרטיסי טיסה או נופשונים. טיסות השכר מתווספות אל לוח הטיסות הסדירות הקבועות ובעצם "מכסות" מועדים או מקומות המשלימים ללוח. לכן הצ'רטרים נפוצים כל-כך בקיץ ובתקופת החגים, בפועל, הם "מתגברים" את הטיסות שכבר תוכננו.

למידע על הפרשי שעות בעולם >>


מטוס בשדה, צילום: איתמר ברק

איחורים וביטולים

אף אחת מהשיטות לא תציע לכם חסינות מאיחורים, שאפשריים ואף נפוצים גם בטיסות סדירות, אבל, ציי המטוסים המצומצמים יחסית של חברות המתפעלות טיסות שכר (אשר אינם מאפשרים יתירות) וזמינות הצוותים הטכניים שלהם, עשויים לגרום לאיחורים משמעותיים ואף לביטולי טיסות, שסבירים פחות בטיסות הסדירות. סיבה אפשרית נוספת לביטול טיסת שכר היא תפוסת המטוס. טיסות השכר מבוססות על מודל רווחיות המגדיר קו אדום תחתון להוצאת טיסה. טיסות סדירות, לעומת זאת, מחוייבות להפעלת הטיסות בקוויהן, כך שטיסה לא יכולה להתבטל משיקולי תפוסה. מסיבה זו - אין בארץ פיצוי כספי בשל ביטול טיסות שכר. דווקא בתרחיש הקיצון, של ביטול טיסות בעקבות פשיטת רגל, יהנו נוסעי טיסות השכר (בניגוד לאלו שבחרו בטיסה סדירה) מכרטיסי חזרה לארץ חלופיים וזאת בשל התקנה לפיה על מפעילי השירות להציב ערבות בנקאית למקרים כאלו.

לתחילת הכתבה

שירות

חברות הטיסה ה"רגילות" מחזיקות בנציגי שירות בשדות התעופה, על מנת לטפל בבעיות שונות של לקוחותיהן ובעיקר בבעיות מטען (או בעצם, העדרו, כשהוא אובד). מפעילי טיסות השכר אמנם עשויים להחזיק נציגות כזו, וחלקם אף מצטיינים במתן שירות איכותי, אך אין הם מחוייבים לכך ולפעמים טיפול בבעיות כרוך בעגמת נפש ומרדפים מתישים.

לתחילת הכתבה

אז איך מקבלים החלטה?

באופן כללי, טיסות השכר מציעות פתרון טוב למטיילי הרגע האחרון, ולרוב, מחירי הטיסות אכן נמוכים משמעותית לעומת הסדירות (בעיקר אם לא הזמנתם את הכרטיס זמן רב מראש). הבחירה בטיסת שכר עשויה להיות הנכונה עבורכם, אם תבדקו את רקע המפעיל ואם קיבלתם המלצות עליו. בררו אם הוא מחזיק גורמי שירות בשדה התעופה ונסו לשער אם הטיסה בסבירות גבוהה למימוש (מחיר אטרקטיבי, לוח זמנים נוח וכו'). פתרון הצ'ארטר יתאים גם למי מכם שגמיש בלוחות הזמנים ויכול לחכות עד הרגע האחרון. טיסות סדירות, לעומת זאת, יתאימו למטייל הגמיש פחות. אם לוח הזמנים לטיול לא ניתן לשינוי או אם קיימים עוגנים בטיול שבתכנון (טיסות פנים, פגישת מכרים, הופעה וכו'), כדאי שתסתמכו על טיסה סדירה וכדאי שבעתיים להזמינה מראש וליהנות ממחיר מוזל. החלופה הסדירה גם מומלצת לטיסות רחוקות יותר, בהן צ'רטר מהווה סיכון גדול מדי, עבור חלק מן הנוסעים.

אל תעשו את ההחלטה לבדכם: האינטרנט מספק לכם מידע רחב ורבים הגולשים המאוכזבים, המבקשים להוציא קיטור ומנגד, לקוחות שקיבלו שירות מצוין ושמחים לפרגן לחברת התעופה או הסוכנות. ברשת יחכו לכם גם כלים השוואתיים, על מנת שתוכלו לסקור את האפשרויות העומדות בפניכם באופן ידידותי. אתרי הסוכנויות וחברות התעופה יציגו בדרך כלל (גם אם בקטן, או במיקום נידח בעמוד) את תנאי הרכישה, הביטול והשירות, החשובים מאד לעיון.

לתחילת הכתבה

באדיבות מחלקת טיסות ויעדים של חברת גוליבר

כתבות נוספות בנושא טיסות:

יעדי הכתבה

סגור
×