הפירנאים - טרק של שלושה ימים בין נופים ואגמים

ליוצאים לפירנאים הספרדיים, מצפים מסלולים ונופים יפהפיים. לפניכם מסלול, היוצא מאספוט, שבפאתי שמורת אגוסטורטס, ונמשך שלושה ימים, עם לינה בבקתות שבדרך, ביקור באגמים ותצפיות מקסימות.
morgal
תמונה ראשית עבור: הפירנאים -  טרק של שלושה ימים בין נופים ואגמים
© ליאור כהן

הקדמה

בסוף יוני האחרון, (2009) החלטנו (בעלי ואני) לקחת חופשה קצרה ולנסוע לשמונה ימים לספרד, כאשר החלטנו על 3-4 ימים טרק ו- 3-4 ימים בברצלונה. היעד לטרק היה כמובן אזור הפירנאים. התכנון המקורי היה לעשות את המסלול שפורסם לפני כמה שנים במגזין מסע אחר ונכתב ע"י מנחם מרכוס - שמורת אגוסטורטס (Aiguestortes) ומתחיל בכפר אספוט, שבפאתי השמורה.

הגעה משדה התעופה לאספוט

לפי מה שביררנו, התדירות של התחבורה הציבורית מאזור ברצלונה לאספוט אינה גבוהה וכן הנקודה הסופית אינה אספוט עצמה, אלא עיירה קרובה, ואז יש לקחת מונית ו/או טרמפים עד לאספוט. לפי בירורים שעשינו, עלות נסיעה מברצלונה לאספוט באוטובוס היא סביב ה- 30 יורו לכל כיוון. כך יוצא שעלות לנסיעה הלוך חזור לשני אנשים היא 120 יורו. מטעמי נוחות ועל מנת לחסוך זמן, החלטנו לשכור מבעוד מועד רכב בשדה התעופה של ברצלונה (עלות הרכב היתה יקרה רק במעט מתחבורה ציבורית וכמובן שאין מה להשוות את הנוחות. בנוסף, הזמנו את הרכב הכי זול שיש אבל קיבלנו וולוו קטנה ומצויינת). כך נסענו ישירות משדה התעופה לאספוט. הנסיעה ארכה ארבע, חמש שעות והגענו לכפר אספוט (נסיעה מעט מפותלת, אך בסך הכל כבישים די טובים).

הגענו לאספוט, עיירה חביבה מאוד בהרים. בעיירה מספר מלונות, אתרי קמפינג ו"צימרים" בבתי משפחות. יש גם מאפיה, מספר בתי קפה ומכולת, כך שניתן להצטייד שם במזון לטרק. כמו כן, יש במקום מספר מסעדות חביבות. אנחנו ישנו בבית אותנטי בשם “Casa colon”. המארחת הייתה מסבירת פנים, החדר נעים ונקי והבית עצמו ייחודי ובנוי כמו פעם (בניית אבנים עם חצר פנימית וכו'). את העיירה חוצה נהר ועל אף שכבר הפכה תיירותית למדי, ניתן עדיין להבחין בקצוות הכפר באזורי חקלאות ובתושבים המתנהלים לאיטם.

עם הגעתנו לאספוט, הלכנו למרכז המידע להתייעצות לגבי הטרק. שם ציינו בפנינו כי התחבורה מויאלה (נקודת סיום הטרק המקורית) לאספוט מתחילה לפעול באופן רישמי רק ביולי ולכן יתכן וניתקל בקשיים לשוב מנקודת הסיום של הטרק לאספוט. בנוסף, המסלול של מרכוס כולל נסיעות באמצע ולינה מחוץ לשמורה, בעיירה קטנה ליד, ואנחנו רצינו מסלול שכולו "בטבע". לאחר התייעצות עם המקומיים, בחרנו לעשות מסלול מעגלי בן שלושה ימים. במרכז המידע ניתן להצטייד במפות טובות של השמורה - עלותן 8-10 יורו. השמורה יפה מאוד (לפחות בעונה הזאת) ומאוד מומלצת לחובבי הטבע והטרקים. באזור יש אפשרויות רבות למסלולים נוספים של מספר שעות וגם של שבוע - ניתן להתייעץ בלשכת התיירות לגבי המסלולים ולקבל מידע. השמורה מתפרשת על שטח רחב ופזורים בה עשרות אגמים וסך הכל תשע בקתות, כך שניתן לתכנן מסלולים באורכים שונים בהתאם לזמן ולאילוצים שונים. לשמורה מספר נקודות "כניסה ויציאה", כך שניתן להתחיל ולסיים במקומות שונים.

את הלילה הראשון לנו באספוט עצמה ובבוקר התחלנו את מסלול הטרק. השארנו את הרכב וחלק מהציוד עימו הגענו (כאמור, המשכנו אחר כך לברצלונה, כך שהיה לנו ביגוד נוסף מעבר לציוד לטרק).

מזג אויר: אנחנו עשינו את הטרק בסוף יוני ומזג האויר היה מעולה. נותרו עדיין קרחונים על הפסגות, הפריחה הייתה בעיצומה ונהנו מ-3 ימי שטופי שמש ונטולי גשם ועננים. בערב קר ולכן יש להצטייד גם בביגוד חם (אך יש לציין כי לא קר מאוד...). לדברי המקומיים בעוד כשבועיים כבר אין שלג בכלל. בספרד יש אור עד 21:00 (בתקופה הזאת) כך שזה נוח מאוד מבחינת הטרק, יחד עם זאת רוב הבקתות מבקשות להגיע עד שעה 19:00 או 19:30 השעה בה מוגשת ארוחת הערב.

הלינה בבקתות: צריך להזמין מראש מקום לינה בבקתות - בעונה ה"חמה" (יולי-אוגוסט- זמן החופשה של המקומיים) קשה להשיג מקומות לינה. ניתן להזמין מקום באינטרנט. אם מתכננים ביולי אוגוסט, צריך להזמין הרבה זמן מראש. לפי ההנחיות של השמורה חל איסור להקים אוהלים בשטח השמורה. האוירה בבקתות נעימה. בזמן שהותנו, כל המטיילים היו מקומיים (ספרדיים ומעט צרפתים), בשעת ארוחת הערב יושבים כולם יחד ואוכלים, האווירה נעימה וחמימה. הבקתות מאוד מסודרות וחשוב להקפיד על "כללי ההתנהגות". עם ההגעה לבקתה יש לחלוץ את הנעליים, כל התיקים מרוכזים באזור המיועד לכך ולא פזורים ברחבי הבקתה וישנן בקתות בהן אזור הלינה "נפתח" רק לאחר ארוחת הערב. הבקתות עצמן די נעימות, הלינה היא בדורמיטורי, מקבלים מיטה עם מזרון ושמיכות ולכן רצוי להביא שק שינה או סדין.

העלות הכוללת ללילה בבקתה נעה סביב ה- 30-40 אירו וזה כולל את הלינה והארוחות (ניתן לשלם על כל דבר בנפרד). לינה 7-10 יורו, ארוחת ערב 15-20 יורו, מקלחת חמה 1-2 יורו, ארוחת בוקר 3-5 יורו. ארוחת הערב, המוגשת בבקתות, חמה וטובה מאוד (לא בהכרח כשרה), למי שמבקש לבשל לבד - לפי מה שראינו זה פחות נהוג ולא נותנים להשתמש המטבח, לכן צריך להצטייד ציוד וכלי בישול. ארוחת הבוקר היא בסיסית וניתן לקחת "פיקניק" לצהריים. אנחנו הצטיידנו בלחם, גבינה ומספר דברים נוספים, כך שבצהריים הסתדרנו באופן עצמאי. בבקתות יש מקלחת חמה (בדרך כלל כרוך בתשלום נוסף), יש כפכפים שמסופקים ע"י המקום אבל אנחנו העדפנו להביא כפכפים משלנו. בבקתות ניתן לקנות צ'ופרים ופחיות שתיה - העלויות אינן זולות.

מסלול הטרק

להלן פירוט הטרק שאנחנו עשינו (כאמור, מסלול של שלושה ימים):

יום 1 - יציאה מאספוט לכיוון אגם מאוריצי. ניתן לנסוע בהסעה אשר יוצאת כל פעם כשהג'יפ מתמלא והיא מביאה את המטיילים עד לאגם עצמו. אנחנו תפסנו טרמפ עם זוג מטיילים וירדנו בנקודת החניה של האגם - מרחק הליכה של שעה בערך מהאגם עצמו, כך שבפועל התחלנו את המסלול שלנו מנקודת החניה. הדרך מהחניה לאגם מאוריצי מיוערת ודי מוצלת. מהאגם עצמו עלינו לכיוון מפלי רטרה ומשם לכיוון בקתת אילונג, בה לנו ביום הראשון. המסלול יפה, אינו קשה מאוד והדרך די ברורה ומשולטת. הבקתה עצמה ממוקמת קרוב לאגם אילונג. סך הכל הליכה ביום זה ארכה חמש-שש שעות בקצב בינוני, כולל עצירות (וכולל זה שהתחלנו בחניה ולא באגם עצמו).

יום 2 - יצאנו מאילונג, כשהכיוון הכללי הוא בקתת קולומינה, בה לנו את הלילה השני. הדרך עוברת דרך מספר אגמים יפים מאוד, שהגדול ביניהם הוא אגם טורט. באזור אגם טורט המסלול לא כל כך ברור וישנם מספר שבילים מקבילים - בעזרת המפה וקצת חוש ניווט ניתן להסתדר בלי יותר מידי בעיות. בקתת קולומינה ממוקמת על האגם עצמו והנוף הנצפה ממנה יפה מאוד. היא מקושטת בדגלים טיבטים כמו בנפאל וניתן להבחין בה מרחוק. סך הכל ההליכה ביום זה ארכה שש-שבע שעות בקצב בינוני, כולל הפסקות רבות בדרך.

יום 3 - יציאה מהבקתה לכיוון אספוט. תחילתו של היום כולל טיפוס לעבר פס מרהיב ביופיו. הטיפוס מעייף, אך עדיין הייתי מגדירה את רמת הקושי כבינונית פלוס ולא מעבר. לאחר הפס, רוב הדרך היא במגמת ירידה וכוללת מספר אגמים מרהיבים בדרך. כשלוש שעות מאספוט נמצאת בקתת מריה בלנקה - אנחנו עצרנו בבקתה למנוחה והיא נראית בקתה שמורה יותר מאלו שלנו בהן ומיקומה והנוף הנצפה ממנה מהמם. מי שמחפש טיול קצר ליומיים יכול לבוא בכיוון ההפוך ממנו אנו באנו ולטפס שלוש שעות מייגעות מאספוט לבקתה וללון בה. אמנם לא עשינו זאת אך זה נראה מומלץ. מהבקתה המשכנו לכיוון אספוט, החלק האחרון קצת משעמם והנוף בו פחות מרשים. הגענו לאספוט בשעות אחר הצהריים המוקדמות. יום זה ארך כשש-שבע שעות, כולל הפסקת מנוחה די ממושכת בבקתת מריה בלנקה המומלצת.

השמורה כולה משולטת ובפיצולי השבילים ישנם שלטים מכוונים ברורים, המפרטים את נקודות הציון באזור והמרחק אליהן. הכניסה לשמורה אינה כרוכה בתשלום כלשהוא. לאורך הדרך פגשנו לא מעט מטיילים, אך בסך הכל בעונה זו השמורה לא הייתה עמוסה במיוחד ובמהלך היום ניתן לטייל באופן עצמאי. בערבים, כאשר הגענו לבקתות, הן היו מלאות.

סיום הטרק והחזרה לברצלונה - הגענו לאספוט בשעות אחר הצהריים ונשארנו ללון את הלילה בעיירה עצמה. בבוקר נסענו לכיוון ברצלונה ועצרנו בדרך במנזר מונסרט - עצירה חביבה, אך לא הכרחית (אחרי הנופים באזור הפירינאים אנחנו פחות התרשמנו מהנוף באזור זה).