השמים בוכים

"איננו מכירים אותך איילת ולא לנו המילים, אבל אנו מבקשים להקדיש לך את המראות שראינו בדרך דרומה, במסע שלא הספקת להשלים." - משפחת שפירא הולכת בעקבות הנעדרת איילת וממשיכה במסעותיה בנופי פטגוניה.
משפחת שפירא
תמונה ראשית עבור: השמים בוכים

מחפשים את איילת באזור האגמים

אל פוקון הגענו אחרי שהידיעה על האסון אחזה בעיר. רשימת מתנדבים לחיפוש, המון רצון לעשות משהו. אל הרכב השכור הצטרף אסי שביקש לחזור איתנו אל המפלים, אל צוות החיפוש שפעל שם. אסי הוא אחד משלושת הבנים שיצאו עם איילת ושתי חברותיה לפני שלושה ימים למסע בנופי הדרום. אותה הדרך, אותו הרכב כך הסתבר ואסי איתנו. ממילותיו הקצובות ניכר הכאב ועיניו תולות באויר את שאלות ה"אילו" כבהילוך חוזר. אילו רק יכולתי אני לשלב להילוך אחורי ולתקן את הזמן. אילו. בבוקר המחרת אנו מוצאים עצמנו בקניון עמוק במורד הנהר, נקודת התצפית עליה הופקדנו. מחפשים את איילת.

איילת שאיננו מכירים אותך אלא מעיניהם הכואבות של חבריך שלא עזבו את הנהר מאז נעלמת, דרך תקוותם הממכרת של הקרובים שהגיעו בערב מהארץ, יודעים שאת חזקה ושורדת. מהתדריך שמעביר חיליק כיצד ומה לחפש, מהמקומיים המדהימים, מכירים את הנהר ככף ידם, משכימים ליום חיפוש נוסף בגשם היורד כאן מאז נעלמת. פותחים את בתיהם ואת ליבם.

ציפור ישבה על המים השוצפים, גלשה במהירות במורד הערוץ, מתעופפת לעקוף אשד או סלע מערבל וחוזרת לנוח על הזרם המהיר. זרם מים חוזר במעלה הזרם, מקל במבוק נע במעגלים לצד הגדה. כשאנו מרימים עיננו מהזרם המהיר מסתחררים ומתעוותים המצוקים התלולים שלגדות הנהר. איננו מעיזים להרים עיננו מעבר לכך, לגובה עיניהם של הוריך. מביטים בנהר, בנותינו מביטות בו גם. כולנו יודעים מה עלינו לחפש ובתוך תוכנו אנו מחפשים אותך, מקווים, גם אם לא במילים, ושאלות האילו ושאלות האולי ממלאות את הערוץ.

איננו מכירים אותך איילת ולא לנו המילים, אבל אנו מבקשים להקדיש לך את המראות שראינו בדרך דרומה, במסע שלא הספקת להשלים. הגשם לא פסק ימים רבים. שעה שאנו מזגזגים בין צ`ילה לארגנטינה, האגמים הצ`יליאנים והאי צ`ילואה, אגמי ברילוצ`ה ודרומה דרומה לאורך הקרטרה אוסטרל. יצאנו לאגמים הצ`יליאנים, עמדנו על החופים היפים במקום בו משתקפים הרים מושלגים המתנשאים גבוה מעל סביבתם בלובנם הבוהק. לא ראינו דבר מזה. שכבת עננים נצחית וגשם שלא חדל. המשכנו לעיירות הים וחצינו במעבורת אל האי צ`ילואה. מאכלי ים בשוק הדגים, איי הפינגוינים בצידו הצפון מערבי של האי, דרך יפה. משקיפים על גלי האוקינוס השקט, שטים בדינגי קטנה לצפות בפינגוינים המקננים.

השמים כהים עדיין אבל ריחה של סערה ורסס מלוח, ריחו של ים, נראים נפלא מבעד לחלון הקבניה, בקתת נופש כדוגמאת צימר בגליל. יצאנו מצויידים באוהל וגאזיה, מדמיינים עצירת קפה על כל שפת אגם ונטיעת אוהל מול הים. לא עשינו שימוש רב באוהל אבל בסופו של יום מצאנו עצמנו יושבים מול האח המבערת וחלונות גדולים מסגירים לפעמים הרים מושלגים, אגמים והמון ירוק.

ממשיכים צפונה לארגנטינה

לאורך כל מסלול האגמים והקרטרה אוסטרל ניתן למצוא בקתות כאלו. יש בהן מטבח, אח ופינת אוכל וכחמש או שש מיטות. בפוקון מתהוות קבוצות של חמישה לשכירת הרכב ולכן הקבניות הנהדרות האלו הן תחליף נפלא ולא יקר בהשוואה למיטה בהוספדחה. למיקומן בטבע, בתוך נופים מדהימים, יש ערך נפלא והארוחות שעשינו לנו שם עלו (כמעט) על אסאדו עסיסי בברילוצ`ה. בינתיים הצטרף אלינו ספי מגימזו איתו כבר עברנו כל כך הרבה חוויות. הצטרף ליום אחד ונשאר לשמחתנו כל השבועיים. חצינו את הגבול לארגנטינה. שמש יקרה החלה לפזר את ענני הגשם. בצל ההרים אנו זוכים להפוגה מהגשמים שליוו אותנו בצ`ילה. חלפנו את ברילוצ`ה, יודעים שעוד נשוב אליה בדרכנו לדרום הרחוק, אל הפארקים ולטרקים המצפים לנו שם. על שפת הלגונה הדרומית לברילוצ`ה פרשנו את אוהלינו, הרוח בגבנו, נוף האגם נשקף מהפתח וריחות מרק מהביל מעל הגאזיה.

אל בולסון היתה תחנתנו הבאה. עיירה קטנה, שוק אומנים קטן ותצפית מדהימה מעל יער הפסלים. דרך עפר משובשת מטפסת במעלה ההר ומותירה קטע הליכה לא ארוך לאזור הפסלים. אל תעצרו שם אלא המשיכו וטפסו מעט ותגיעו לרפוחיו, בקתת הרים. נוף מדהים מעל אל בולסון נשקף משם. אם הגעתם מוקדם ניתן לטפס משם אל הפסגות הקרובות או אל הכתף הקרובה. ליד הרפוחיו ניתן להקים אוהל ליום נוסף או להסתפק בשוקו חם או מאטה שניתן לקנות שם בתוספת עוגת הרים מדהימה. מקום נפלא. אחרי אסקל חצינו את הגבול בחזרה לצ`ילה. עננים שחורים ורוח חזקה קידמו את פנינו. חלפנו זוג רוכבי אופניים שנסעו או עמדו במקום כנגד הרוח. שמחנו להיות מוגנים מאחורי המגבים שלאט לאט הגבירו מהירותם.

הגענו לקרחון התלוי. דומה לקרחונים אחרים ובכל זאת, נוכחותו מעל סבך היער מרשימה. ימי גשם עשויים להפוך את הדרך לתצפית העליונה לחוויה בוצית ורטובה. המראה יפה אך ניתן להשקיף על הקרחון גם מהאגם התחתון לפני הטיפוס. המלצתנו ליום גשום, שיקלו לוותר על הטיפוס האורך כשלוש שעות בסבך היער. השייט במערות השיש הצדיק במשהו את טלטלות הסירה הקטנה שעשתה דרכה מול הגלים. קחו אתכם מעיל גשם ואם אפשר גם מכנס. אגם גנרל קררה בדרום הקרטרה אוסטרל היה נפלא. מזג האויר השתפר והעננים שהתפזרו חשפו לאורכו תצפיות עוצרות נשימה. מסתבר שהאזור נהנה בדרך כלל ממיקרו אקלים נוח וכך זכינו לקרני שמש נעימות וראות טובה.

הדרך מקיפה את האגם על גדתו הדרומית וניתן למצא לאורכה פינות יפות. בתצפית יפה מעל צ`ילה צ`יקו נפרדנו מהאגם וההרים המקיפים אותו, נפרדנו מהקרטרה אוסטרל וחצינו את הגבול לארגנטינה. צפונה, אל קילומטרים רבים של מדבר בצל גשם, מישורי ורחב ידיים. בפארק לוס אלרכס שליד אסקל, מצאנו אגמים יפים, נוף מרהיב ומקומות נחמדים לנטיעת אוהל על שפת אגם. בין בארילוצ`ה לסאן מרטין משתרע חלקו הצפוני של פארק הואפי. אזור שבעת האגמים הארגנטינאי. גם ביום סגרירי כפי שהיה לנו ניתן להנות ממנו. ביקשנו לחצות חזרה במעבר הגבול הקרוב למפל. החיפושים נמשכו ומתנדבים התחלפו. המעבר היה חסום בשל סופת שלגים ואנו חצינו את הגבול ישירות לפוקון. השמיים התנקו ונופיו של הר לנין התחלפו במראה פסגתו של הר הגעש ויאריקה. למחרת כבר נשרכנו בטור ארוך במעלה ההר המושלג.