טיול אופניים בניו זילנד - חלק א'

תארו לעצמכם טיול של חודשיים ברחבי ניו זילנד על אופניים: התחברות מוחלטת עם הטבע, עם ההרים, האגמים, האנשים והשקט. בסיפור שלפניכם תמצאו מסלול מפורט על טיול שכזה, שממצה את כל מה שיש לניו זילנד להציע ויותר, מצפייה בלוויתנים ועד טיפוס על קרחונים, מרכיבה לראש הר ועד אתרים תרמיים מעלי עשן. הצטרפו לחוויה!
לימור לוי
|
תמונה ראשית עבור: טיול אופניים בניו זילנד - חלק א'
© מאורי הירש

פרולוג

עוד בצעירותי, עם השחרור מהצבא, קיננה בי המחשבה לטייל בארץ הקנגורו והקואלה – אוסטרליה. אולם מכורח הנסיבות הכלכליות, במקום צפייה בקנגורואים צפיתי בקפיצות של אנשי שבט המסאים בטיול צנוע יותר ליבשת אפריקה. על אף היותה מסקרנת ומדהימה ביופייה, אפריקה לא היוותה תחליף ולא הרוותה את הצמא המתגבר ליבשת אוסטרליה המרוחקת כל כך. עם השנים, והיו לא מעט, היעד השתנה מאוסטרליה לשכנתה הדרומית – ניו זילנד, ואם בניו זילנד עסקינן, מדוע לא לערוך מסע אופניים? ובכן, קצת באיחור, בגיל 32, מיד לאחר הגשת התיזה ועבודה של כארבע שנים בחברת היי טק, לקחתי פסק זמן של חודשיים וחצי מהחיים. הודעתי למקום העבודה על התפטרותי, קיבלתי את ברכתו של בן זוגי, את תמיכתם של החברים הקרובים ותמיהתם של בני המשפחה כמו גם רבים מהסובבים, והתכוננתי לטיול המיוחל.

לתחילת הכתבה

הכנות

תחילה רכשתי מפה וספרים, ביניהם הספר Cycling New Zealand/ Lonely Planet, קראתי מספר כתבות, ביניהן כתבתו של ירון אורנשטיין, והתייעצתי עם חברים שערכו מסעות אופניים בעבר. מתוך המידע הרב יש לציין את הפרטים הבאים: 
 

  1. בניו זילנד ישנה רשת אכסניות הנקראת BBH. תפוצתה כלל ארצית, ואכסניותיה מספקות את כל צרכי המטייל: החל ממיטה נוחה (באם אין בידך שק שינה עליך לשלם תוספת של כ- $ NZ2 עבור שמיכה), מכונת כביסה (ובחלק מהן גם מייבש כביסה), מטבח וכלים, מקרר, ארונות אחסון, אינטרנט (לרוב בתשלום), ולעיתים גם מרק חם או לחם וריבה ביתיים. אכסניות אלו מדורגות על ידי המטיילים בחוברת ה-BBH אותה ניתן לקבל בכל אכסניה. מחיר ללילה בחדר משותף נע בין 15 ל- 20 $ NZ. ניתן וכדאי לרכוש כרטיס חבר המשמש גם ככרטיס חיוג בין לאומי, וכמובן גם מקנה הנחה של כ- 2$ NZ ללילה. את מקום הלינה מומלץ להזמין ערב קודם. 
  2. כידוע, בניו זילנד ישנם כעשרה מסלולי טיולים מומלצים המכונים Great Walks, אליהם יש להזמין מקום מבעוד מועד (כחצי שנה מראש). בשל אופי הטיול והרצון לשמור על גמישות לא שריינתי מקום מראש, על כן נאלצתי לוותר על Milford Track, וכתחליף טיילתי ב- Kepler Track, אליו הזמנתי מקום בהתראה של שבועיים בלבד. ניתן להירשם לכל אחד מה- Great Walks באתר רשות שמורת הטבע של ניו זילנד, ה- DOC. 
  3. רשת AA בניו זילנד הינה רשת המקבילה לממס"י בארץ. מנויי ממס"י רשאים לקבל בחינם מפות מפורטות של האזורים השונים בניו זילנד. מפות אלו עזרו לי רבות במהלך הטיול בבחירת הכבישים הצדדיים, השקטים והבטוחים לרכיבה, על כן מומלץ להצטייד טרם היציאה מהארץ בכרטיס חברות של ממס"י. 
  4. בניו זילנד ישנן מספר חברות להשכרת אופניים וציוד אופניים, להן מספר סניפים במדינה, על כן ניתן לשכור את הציוד בנקודה כלשהי ולהזדכות עליו בנקודה אחרת. 
  5. האוטובוסים בניו זילנד הינם בבעלות פרטית, על כן קווי התחבורה מצומצמים בעיקר לאתרי התיירות הפופולאריים. בחלק מחברות האוטובוסים, כגון Inter City, ניתן להעלות זוג אופניים לאוטובוס תמורת תשלום נוסף של 10$ NZ.

במשך מספר חודשים, במקביל להכנת המסלול, חיפשתי שותפים למסע, אולם מלבד תשובה נלהבת מבחור שחשב כי מדובר ברכיבה על סוסים, לא נחלתי הצלחה. על אף החשש,החלטתי לא לוותר על הזדמנות הפז, והנחתי כי בודאי אפגוש רוכבים נוספים עם הנחיתה ביעד הנכסף. את כרטיסי הטיסה לניו זילנד דרך אירופה וסינגפור רכשתי בחברת הנסיעות עולם ומלואו, וזכיתי לטיפולו המסור של הסוכן רפי בכל הנוגע להטסת האופניים. מאחר וטיול זה משלב רכיבה והליכה היה עלי לכלכל את צעדי בבחירת הציוד. להלן החלק הארי מרשימת הציוד שארזתי: 

בגדים:
שני זוגות מכנסי טיולים ארוכים (אחד מהם עם שרוולים נשלפים), שתי חולצות תרמיות ארוכות, חולצת פליז ארוכה דקה, שלוש חולצות קצרות וכובע פליז. 

ציוד:
נעלי הליכה, סנדלים, שק שינה, מגבת טיולים, שקית מים, שני שקים אטומים למים, אולר, פנס ראש, ותיק גב קטן. 

ציוד רכיבה:
אופניים (Specialized Sirrus Sport אותן רכשתי כשבוע לפני הטיסה), קסדה, משאבה, סט כלים (אותו קיבלתי מתנה מהחברים הנהדרים), ערכה לתיקון פנצ`רים, ספידומטר ונעלי רכיבה (בדיעבד נעליים אלו מיותרות, ניתן להסתפק בנעלי הליכה). 

בגדי רכיבה:
מכנס רכיבה קצר, שתי חולצות רכיבה קצרות, חולצת רכיבה ארוכה (מיותר- ניתן להסתדר עם חולצת פליז ומעיל רוח), מעיל רוח וגשם (עם שרוולים נשלפים), שרוולים ארוכים לידיים ולרגליים, כפפות קצרות וארוכות ווסט זוהר. 

לתחילת הכתבה

יוצאים לדרך

18.12.05
ביום שלפני הטיסה ידידי הטוב הגיע לעזור באריזת האופניים. זוהי ממש מלאכת מחשבת, שהרי מכה קטנה באזור לא מוגן במהלך העמסתן על הטיסות, שלוש במספר, עלולה לפגוע באופניים ולשבש את המסע. בגמר אריזת התרמיל והאופניים הגיע זמן האמת – השקילה, שכן באם המשקל הכללי גבוה מהמותר, 32 ק"ג, האופניים ימצאו את עצמן מיותמות בבית. למזלי הרב לא חרגתי מעבר למותר. נפרדתי מחבריי, הפקדתי את האופניים והתרמיל במסוף אל על, וביליתי עם החבר והמשפחה.

19.12.05 - הטיסה
לאחר שינה חפוזה, התארגנו לנסיעה לשדה התעופה. הפרידה הייתה קשה, ומעין התרגשות מהולה בעצב ודאגה מילאה את ליבי. הטיסה לסינגפור חלפה במהירות, ואת ההמתנה הארוכה לטיסה הבאה ניצלנו, אני ובחור ישראלי נוסף שפגשתי בטיסה, לסיור בעיר בהדרכתו האדיבה של חבר קרוב, ששהה בסינגפור במסגרת עבודתו. נפרדנו לשלום, והמשכתי בדרכי לקרייסצ`רץ ( Chrischurch).

21.12.05 - ניו זילנד
ניו זילנד – סוף סוף. חיש מהר איתרתי את הכבודה, ולהפתעתי ולשמחתי הרבה אריזת האופניים כמעט ולא נפגעה. נתבקשתי על ידי הבודק הניו זילנדי החביב להציג את נעלי הרכיבה וגלגלי האופניים לבדיקת ניקיון קצרצרה, וכמובן שזכיתי ממנו לעידוד ולאיחולי הצלחה במסע. בקלילות יתרה, עם היציאה מהטרמינל המתינה מונית עם נגרר, העמסתי את אריזת האופניים ונסעתי ל- Vagabond Backpackers, אכסניית BBH בה הזמנתי מקום לינה מבעוד מועד. המקום ביתי והכנסת האורחים מדהימה. ביקשתי מפקיד הקבלה לידע אותי בכל פיסת מידע לגבי שותפים פוטנציאלים לרכיבה, וכמובן, בסקרנות יצאתי לתור ברחובות העיר המקסימה.

26.12.05 - 22.12.05 - התארגנות
השכמתי, לאחר שינה ארוכה שהייתה מאוד נחוצה, וחיש מהר התחלתי את מלאכת הרכבת האופניים. בחשש בחנתי כל חלק, ולשמחתי הרבה, מלבד סיח אחד, שהתעקם מעט, האופניים נמצאו במצב מצוין. דווחתי על ידי פקיד הקבלה, כי רוכב אופניים הולנדי הגיע זה עתה לאכסניה לאחר ששב ממסע אופניים באי הדרומי. מיד התיידדנו, הוא שמח לחלוק חוויות ולעוץ עצות, ואני כמובן הייתי צמאה לכל טיפת מידע. זוהי התחלתה של ידידות מופלאה. 

נסיעת המבחן הראשונה, נערכה מהאכסניה ל- Natural High, חנות להשכרת ציוד אופניים. חוקי התנועה מאוד מבלבלים ודרוש ריכוז רב לשמור על כיוון נסיעה נכון, במיוחד בפניות. הצטיידתי בחוברת Pedallers` Paradise/ Nigel Rushton, בסבל חדש, תיקי צד, תיק כידון, וכמובן, בהמלצתו החמימה של הרוכב ההולנדי, הצטיידתי גם בראי צד.

בשל מזג האוויר ההפכפך ותקופת החגים נאלצתי להמתין כשבוע בעיר. ניצלתי את הזמן להתרגל לשינויי מזג האוויר, לחיפוש שותפים, ובמקביל ערכתי נסיעות קצרצרות בעיר עם הרוכב ההולנדי. בשבוע זה חזיתי לראשונה בטקס חג המולד, וחוויתי את אווירת החג עם מטיילים נוספים מהאכסניה, אשר לחלקם גמלתי בחגיגת חג החנוכה, שנערכה מספר ימים אחר כך, בבית הכנסת המקומי ובשיתוף עם בית חב"ד.

לתחילת הכתבה

לקריאת חלק ב' של הכתבה

יעדי הכתבה

סגור
×