טיול באיטליה - מסלול בין כפרי הצ'ינקווה טרה

הצ'ינקווה טרה הוא שם שניתן לחמישה כפרים השוכנים על קו החוף בצפון-מערב איטליה. ניתן להגיע אל חמשת הכפרים במסגרת טיול יום מהנה, שיקח אתכם בין כפרי דייגים צבעוניים ולאורך כרמים, חופי רחצה ומבנים הסטוריים, שנחשבים לאתרי מורשת עולמית.
עתר ויובל שלו
תמונה ראשית עבור: טיול באיטליה - מסלול בין כפרי הצ'ינקווה טרה
© יובל ועטר שליו

הכפר ריומאג`ורה

את מסלולנו באזור צ'ינקווה טרה התחלנו בכפר הראשון והדרומי ביותר מבין חמשת הכפרים, הנקרא ריומאג`ורה (Riomaggiore). הגענו לאזור בעזרת הרכב ששכרנו מבעוד מועד ברומא. הדרך מתחילה מהיציאה מהעיר לה ספציה (La Spezia). הכביש מתפתל בין הרים מכוסי עצים ירוקים וסופו בירידה תלולה אל עבר הכפר ריומאג`ורה, כאשר לפני הנוסע מתגלה נוף מרהיב של הים והכפר עצמו. הגענו לכפר בצהריים, בסביבות 15:00, וגילינו את הנוהל הקבוע של כל כפר: ניתן להיכנס עם הרכב לתוך הכפר לעשרים דקות בלבד. זמן זה אמור להספיק לפריקת המטען במלון, לחזור החוצה ולחנות את הרכב במקום המיועד לכך. למי שחושב שהמקום מבודד וחסר כל אכיפה מחכה הפתעה: בכל מרכז כפר מסתובבים שניים-שלושה שוטרים, המקפידים על זמן החניה המותר. זה המקום לציין, שרוב הרכבים להשכרה באיטליה הם רכבים עם הילוכים ידניים, ומי שלא שולט היטב בעניין, צפויים לו קשיים בנהיגה בדרך לכפר ובתוכו ולכן כדאי לקחת זאת בחשבון, כאשר מתכננים נסיעה לצ'ינקווה טרה. חשוב לציין, שניתן להגיע לשם גם עם תחבורה ציבורית מהעיר לה ספצייה. כשביררנו על מקום חניה מותר, נאמר לנו שיש בכניסה לכפר מקום חנייה בתשלום יקר- כ-25 יורו ליום, ואם רוצים למצוא חניה חינם, אפשר למצוא כאלו רק בצידי הדרך הראשית, כאשר עד השעה 09:30 נתפסים כל מקומות החניה בחינם. חנינו בחנייה בתשלום ללילה אחד, בהחלטה שלמחרת בבוקר נזיז את הרכב למקום שאינו מצריך תשלום.

צינקווה טרה, צילום: יובל ועתר שלו

ירדנו לכפר, נכנסנו להוסטל הצנוע שלנו (ההוסטל הזול ביותר שמצאנו עלה כ-70 יורו ליום) וטיילנו קצת. האנשים שמסתובבים בכפר הם ברובם הגדול תיירים ולא מקומיים, אולם יופיו של הכפר והרוגע שבו מכפרים על כך. ברחוב הראשי Via Colombo ישנן מסעדות רבות, בהן ניתן לסעוד וכן חנויות מזכרות, ירקניה ומכולות. באחת מהמכולות קנינו מרוטב הפסטו המצויין, שנמכר בכל פינה בכפר (מקורו של רוטב הפסטו הוא מהעיר הקרובה ביותר לאזור הצ'ינקווה טרה – ג'נובה), גבינות מצוינות ואכלנו ארוחת ערב אל מול השקיעה, על המזח של הכפר. בכפר ניצבים גם שרידיה של טירה עתיקה. לאחר הסיור בכפר, הלכנו לנקודת המידע, שם הצטיידנו במפת השביל הכחול וקנינו את הכרטיס המשולב החופשי לטיול ולרכבת למחרת בין חמשת הכפרים. הכרטיס עולה 10 יורו והוא מקנה נסיעה חופשית והליכה חופשית בשביל ליום אחד. אם רוצים לפצל את ההליכה ליומיים, יש צורך בקניית שני כרטיסים. למחרת בבוקר, כמובטח, הזזנו את הרכב למקום בצד הכביש בו החנייה הייתה חינמית, ויצאנו לדרך.

בין חמשת הכפרים בצ'ינקווה טרה יש שלוש דרכי תעבורה: ברגל, ברכבת ובסירה. אנחנו בחרנו בדרך הראשונה והשנייה. השביל הרגלי עובר בכל חמשת כפרי הצינקווה טרה. ישנן שתי אפשרויות למסלול: המסלול האדום הוא המסלול המאתגר יותר, העובר על פסגות ההרים והמסלול הכחול, שאורכו כתשעה ק"מ, העובר בין ההרים. אנחנו בחרנו במסלול הכחול.

מריומאג`ורה למאנארולה

הקטע הראשון, בין ריומאג`ורה למאנארולה (Manarola) הוא הקטע שנחשב לקל ביותר וככל שמצפינים, השביל נעשה ברמה יותר ויותר גבוהה. כל קטע בשביל אפשר לעשות בהליכה, על קו המצוק או בנסיעה ברכבת. השביל הוא מעין מסלול מעגלי, מכיוון שאפשר ללכת צד אחד של השביל ולחזור בחזרה ברכבת. קטע זה נקרא גם "שביל האוהבים", כשמו כן הוא: שביל סלול נחמד ויפה, העובר ממש על הים. הוא קל מאוד להליכה, שנמשכת כ-15 דקות. הוא נגיש מאוד ומתאים גם לאדם בכסא גלגלים. השביל הוא אבן שואבת לתיירים, שלא רוצים להתאמץ יותר מדי, אך רוצים ליהנות מנוף מדהים במהלך ביקורם בצ'ינקווה טרה. לשביל אף יש לוגו של איש ואישה מתנשקים. ניתן לקנות מזכרות שונות עם הלוגו הזה. אנחנו בחרנו במגנט למקרר בבית. ההליכה בשביל היא רומנטית מאוד ומלווה במקומות רבים, בהם אוהבים מכל העולם "נעלו" את אהבתם בעזרת מנעול, שאותו רכשו באחת מחנויות המזכרות הנמצאות בכל כפר. כמו כן, הדרך גם מלווה בכתובות של אוהבים שרצו להנציח את שמם, ביניהם גם משפחת מכלוף המלכים מישראל. לקראת סוף השביל ישנו ספסל אוהבים, המשקיף אל הים. אפשר לשבת עליו ולהצטלם. לאחר שהלכנו בשביל והצטלמנו בו בכל פוזה אפשרית, הגענו לכפר מאנארולה. כפר זה מוקף כרמים ויש בו גם אזור רחצה קטן. הסתובבנו קצת בכפר ולאחר מכן המשכנו לכפר הבא.

כפר בצינקווה טרה, צילום: יובל ועתר שלו

ממשיכים לקורניליה וורנאצה

הקטע השני, בין מאנארולה לקורניליה (Corniglia) היה הרבה יותר אתגרי. הוא כבר כלל טיפוס במדרגות רבות ומעייפות. כאשר לאחר עליית 382 המדרגות, זוכים להיתקל בשלט הנותן לתיירים שבחים ומחמאות בזו השפה: "מזל טוב, עלית 382 מדרגות, אתה בקורניליה, מרכז האזור". קורניליה הוא כפר נחמד מאוד. בכפר זה עלינו על מגדל, ממנו יש תצפית יפה מאוד על כל האזור. העלייה במגדל כרוכה בתשלום של כארבעה יורו. ניתן לעשות את הדרך הזו באוטובוס, שיוצא מתחנת הרכבת של הכפר.

את הדרך מקורניליה לורנאצה (Vernazza) עשינו ברכבת, מכיוון שקטע משביל זה עבר בזמן האחרון מפולת צוקים ואי אפשר היה ללכת אותו. חיכינו כעשר דקות לרכבת (הזמן הממוצע בין רכבת לרכבת) ועלינו על הרכבת לורנאצה. כפר זה נחשב לכפר היפה מבין החמישה, זאת הודות לרצועת החוף היפה שבו והמבצר Castello Doria, ממנו נשקף נוף עוצר נשימה של האזור.  המבצר נבנה במאה ה-15 במטרה להגן על תושבי הכפר מפלישת פיראטים. בכפר יש סבך של סמטאות נעימות ויש בה לא מעט מסעדות וברים, אזור החול של הכפר קטן ואינו מתאים במיוחד לשחייה, אך יכול להתאים למשפחות.

נקודת הסיום - הכפר מונטרוסו

אחרי שהסתובבנו מעט בכפר זה, המשכנו בשביל המוביל לכפר מונטרוסו (Monterosso al Mare). קטע זה כבר היה הרבה יותר קשה, מכיוון שהוא ממש עובר בהרים, ולכן הוא כולל טיפוס קשה יותר, אך לדעתי, קטע זה הוא הקטע היפה ביותר, כיוון שצועדים ממש במצוק שנמצא בגובה רב יותר מרוב הקטעים. מי שמסיים קטע, זוכה להגיע למונטרוסו, הכפר הגדול ביותר והמתויר ביותר, בו יש בו חוף רחצה גדול ומסודר. אם ציפיתם לחול ים, כנראה שתתאכזבו - החול כאן הוא מהחול המעצבן שנדבק לגוף. אבל עדיין, לאחר הליכה של כ-7-8 שעות, תמיד נחמד להיכנס לים. הסתובבנו קצת בכפר, שגם בו ניצבים שרידי מבצר שנבנה על ידי הגנואים, אכלנו באחת מהגלידריות המצוינות וחזרנו עם הרכבת חזרה למקום השינה שלנו בריומאג`ורה, עייפים ומרוצים.

יובל ועתר על רקע הנוף

נהנינו מאוד מהביקור בצ'ינקווה טרה, ההמלצה ב"לונלי פלנט" לא איכזבה, לדעתנו, הוא אחד מהמקומות היפים באיטליה. הכפרים יפהפיים וצבעוניים, הכל שקט ורגוע והשקיעה מדהימה. מומלץ בחום!