הזמן עצר מלכת - טיול בסאפה בין טרסות אורז וכפרים מיוחדים

סאפה היא עיר הררית בצפון-מערב ויאטנם שמציעה למבקריה נופים מדהימים, טרסות אורז יפהפיות, כפרים אותנטיים ומיוחדים עם אנשים חברותיים, ואפילו תוכלו ללון אצלם כדי להכיר את התרבות המקומית מקרוב. סאפה היא חוויה בלתי נשכחת!

לילך קירנברג
תמונה ראשית עבור: הזמן עצר מלכת - טיול בסאפה בין טרסות אורז וכפרים מיוחדים - תמונת קאבר
© לילך קירנברג

איך להגיע ומה כדאי להזמין מראש?

סאפה (Sa Pa) היא עיר שנמצאת על הר בצפון-מערב ויאטנם. אפשר להגיע בשתי דרכים לסאפה - ברכבת לילה או באוטובוס. אם רוצים לנצל את שעות הלילה אז אפשר לקחת את רכבת הלילה, אבל צריך לקחת בחשבון שפסי הרכבת וגם הרכבת עצמה הם משנת 1913, וכך זה גם מרגיש. המון רעש ותזוזות לאורך כל הנסיעה, אשר אורכת בשעות הלילה שמונה שעות, ואילו במהלך היום 12 שעות. ההגעה היא לתחנת הרכבת בעיר לאו קאי (Lao Cai) שהיא במרחק שעה נסיעה מסאפה. אם רוצים לנסוע באוטובוס, כאשר מדובר על נסיעה בת כחמש וחצי שעות, עדיף בשעות היום ולא בלילה (לפי מה שאומרים זה יותר מסוכן). האוטובוס מהיר יותר מאחר שלאחרונה בנו כביש מהיר מהאנוי לסאפה.

אנחנו רצינו לנצל את הלילה לנסיעה ולא לבזבז יום, אז נסענו מהאנוי לסאפה ברכבת לילה. הצלחנו לישון שש שעות, אבל את הדרך חזרה עשינו באוטובוס, שיצא בשעה 15:00 מסאפה, והגיע ב-20:30 ישירות לבית המלון שלנו. בדרך חזור האוטובוס עובר דרך שדה התעופה, כך שייתכן שאפשר לבקש ממנו לעצור שם במידת הצורך. בכללי, אני לא ממליצה למבוגרים לנסוע ברכבת, זו נסיעה קשה ובאוטובוס זה הרבה יותר נוח וקל.

הזמנו את כל הטיול שלנו מראש, כולל נסיעות לסאפה, מדריך, לילה אחד ב-Home Stay, לילה אחד במלון וארוחות. שימו לב היטב להזמנה שלכם - לאיזה מלון אתם הולכים ואם האוטובוס הוא אוטובוס שינה. אנחנו שילמנו יותר על מלון 3 כוכבים ובסוף הוזמן לנו מלון 2 כוכבים (למזלנו המלון היה בשיפוץ אז העבירו אותנו למלון 3 כוכבים), והאוטובוס שהזמנו היה אוטובוס שינה, אבל בסוף התברר שהוא אוטובוס רגיל. בנוסף, צריך לשים לב שהאוטובוס הוא כזה אחד שנוסע על הכביש המהיר ולא אחד עם עצירות, שנסיעתו אורכת שמונה שעות.

טרסות אורז, יערות והצצה לחיי המקומיים

הגענו לסאפה בשבע בבוקר ושמנו את המזוודות במלון. אכלנו ארוחת בוקר וארגנו תיקים לטיול של יומיים. איך שהגענו לסאפה חיכו לנו ליד המלון נשים ששייכות לשבט ה-Black Hmong. הן התלוו אלינו לאורך כל הדרך, שאלו איך קוראים לנו ומאיפה אנחנו, זאת כדי שבסוף יוכלו לבקש מאיתנו כסף על שירותיהן או כדי שנקנה מהן משהו.

הטיול שהזמנו הוא טיול לאורך יומיים בו ישנים לילה אחד ב-Home Stay, כלומר מתארחים בבית של מקומיים בכפר. ביום הראשון הלכנו 12 ק״מ, בין הכפרים השונים שליד סאפה, כל כפר שייך לשבט אחר. באזור הזה של ויאטנם יש המון בני מיעוטים שחיים בכפרים זה ליד זה, ונחמד לטייל בין הכפרים, לראות את התלבושות השונות וצורת החיים, שנראה שלא השתנתה כבר מאות שנים.

לאורך כל הדרך רואים טרסות של אורז, נהר גועש מים ויערות של עצי במבוק. בכפרים משוטטים להם המון בעלי חיים של המשקים השונים כמו תרנגולות, ברווזים, בופאלו וחזירים. במהלך הטיול המדריך מסביר את ההבדלים בין הכפרים השונים ונכנסים לבתים לראות את אורח החיים. הטיול מאוד נוח ולא קשה מדי, כל כמה זמן גם יש דוכן מאולתר לקניית שתייה ועושים עצירה.

קצת השראה לטיולים שלך

לקראת אחר הצהריים הגענו לבית שבו נלון. שתינו ונחנו, ואפילו הייתה מקלחת (של מים קרים) ואינטרנט אלחוטי. לא ציפינו לזה בכלל ולא הבאנו מגבות או סבון, אך למזלנו הם דאגו לזה, ואפילו נתנו לנו כפכפים שנוכל להסתובב איתם (כמובן שאל תסתמכו על זה, כל בית מארח בצורה שונה). המארחת בישלה עבורנו ארוחת ערב שהייתה נהדרת, ויחד איתה שתינו את המשקה האלכוהולי שלהם - יין אורז, אותו הם מכינים בעצמם.

הבית הוא מסורתי, כאשר בקומה התחתונה המטבח ופינת האוכל, ובקומה העליונה ישנים על מזרונים על הרצפה. הייתה שמיכה וכרית לכל אחד וגם כילה נגד היתושים. צורת המחייה שלהם בבית מאוד שונה ממה שאנחנו מכירים, המטבח בלי שיש וכיור, והסלון משמש גם כחדר שינה. היה מאוד נחמד להיחשף לתרבות המקומית באופן כל כך מקיף, ואני ממליצה לכל מי שיכול לישון על הרצפה להתארח ב-Home Stay. בחמש בבוקר התרנגולות כבר התחילו לקרקר, אבל הצלחנו למשוך את הקימה שלנו עד שמונה בבוקר. המארחת הכינה לנו בבוקר פנקייקים עם דבש, בננה ולימון - היה ממש טעים. משם היינו צריכים לצאת לעוד טיול של שמונה ק"מ, אבל בגלל הגשם, שהפך את האדמה לבוצית, לא יצאנו לטיול וחזרנו בשעות הצהריים המוקדמות לסאפה.

שיטוט בעיר וגיחה לכפר נוסף

העיר סאפה היא קטנה ויש לה רחוב ראשי אחד עם המון חנויות לציוד טיולים, בתי קפה ומקומות לטיפולי מסג׳. נחמד להסתובב בה, וחצי יום זה מספיק בהחלט. שימו לב, מזג האוויר בסאפה קריר וגשום יותר משאר ויאטנם כי היא ממוקמת על הר.

למחרת לקחנו טיול לכפר קאט קאט (Cat Cat), במרחק של שבעה ק"מ, מסלול קל עם דרך סלולה. הכפר הוא מעין מיצג תיירותי לאורח החיים של הכפר של שבט ה-Black Hmong. בצהריים חזרנו לסאפה, ובשעה 15:00 עלינו על אוטובוס בחזרה להאנוי.

לדעתי, מי שיכול לשרוד שינה על הרצפה, כדאי לקחת טיול של שלושה ימים, כאשר הלילה הראשון הוא Home Stay, והלילה השני הוא במלון. כך מספיקים לבקר בסאפה עצמה וגם בכפרים ליד.

מלון שאני מאוד ממליצה עליו בסאפה הוא Sapa Panorama Hotel. החדרים בו גדולים, נקיים והנוף יפה מהקומות הגבוהות. אכלנו כאן ארוחת בוקר וערב, שהיו טובות ומגוונות. אם הולכים ל-Home Stay אפשר להשאיר את הציוד במלון, ואת הדברים החשובים בכספת שלהם. יש להם שירותים ומקלחות בקומה הראשונה, שאפשר להשתמש בהם לפני הצ׳ק אין ואחרי הצ׳ק אאוט. כך, יכולנו להתקלח לפני הנסיעה באוטובוס כאשר חזרנו מטיול.

לעוד חוויות מהטיול שלי בויאטנם »