טיול יין ואוכל בעמק האלה

עזרא קדם מתעקש לקרוא לעצמו "טבח" ומה שבדיוק מגדיר את האיש, שנחשב לאחד השפים הטובים והמובילים בארץ, זה: פשטות וצניעות. יחד איתו יצאנו לטיול נפלא של מזון משובח ויין נפלא, והכל במרחק ארבעים דקות מתל אביב...
צוות למטייל ברשת
תמונה ראשית עבור: טיול יין ואוכל בעמק האלה
Depositphotos/Palolilo ©

יינות בעמק האלה

נפגשנו עם עזרא ביום חם ולח בעמק האלה ויצאנו אתו לטיול אוכל ויין חוייתי ומהנה. פעם הוא אהב לגלות ללקוחותיו, הלא ירושלמים, שהיו מגיעים למסעדת "ארקדיה" שלו, את נפלאותיו וקסמיו של שוק מחנה יהודה. כעת הוא רוצה לגלות לכל מי שעוד לא מכיר את נפלאותיו וקסמיו של עמק האלה.

ואכן עמק האלה, שנמצא במרחק 40 דקות מתל אביב, הוא עמק פורה ויפהפה, אפילו בקיץ האכזרי, ירוק פה ובפסגות ההרים נושבת בריזה. שלא לדבר על החורף והאביב כשהירוק נעשה ירוק יותר. בעמק, שהוא חלק ממטה יואב יהודה, נמצאים 56 ישובים של עדות ישראל השונות, עשרות יקבים וכמה מחלבות מצויינות, אחת מהן שייכת לשי זלצר ונחשבת לאחת מהטובות בעולם.

התחלנו את הטיול בקיבוץ הל"ה שם נמצא ה"יקב עמק האלה". זהו יקב חדש יחסית שנפתח בשנת 1998 ומייצר יין כשר. הכניסה ליקב מזמינה, שביל מרוצף צמחיה, ציפורים בכלובים, חצר יפה עם שמשיות, כסאות עץ ומבנה גדול בו בר יין, שולחן עץ, מנורת שנדלייה וחלון ענק לתוך היקב עצמו. טעמנו מהיין אכלנו גבינות שמייצרים במחלבת קיבוץ הל"ה, סיירנו ביקב קיבלנו הסבר ממצה על תהליך הייצור והמשכנו לראות את הכרמים היפים של היקב שנטועים בעמק האלה ובחבל עדולם.

מהכרמים נסענו לכיוון בר גיורא, הדרך מתפתלת, ההרים מיוערים כל כך יפה פה, מרחק יריקה מירושלים, כל כך קרוב לתל אביב ועולם אחר. בבר גיורא פגשנו איש מדליק, זאב דוניה שמו, איש קולנוע לשעבר שהתאהב ביין כשייצר סרט על יין. עזב את עבודתו כראש החוג לקולנוע במכללת הדס, מכר את ביתו ברמת גן ובא לבר גיורא להגשים חלום ולהקים את יקב "סוסון ים".

זאב ואשתו אורלי קיבלו אותנו על מרפסת ביתם הפרטי` טעמנו את היין שלו שמיוצר מענבי "פרימיטיבו, זינפלד וסירא. שתינו מים צוננים עם נענע וטבלנו לחם שחור וטרי, שעזרא שלף מהזולא, בשמן זיית מדהים. אחר כך ירדנו ליקב הקטן ליד הבית שהוא פרימיטיבי בעצמו וראינו איך דוניה מייצר את היין שלו ומטפל בו כאילו היה תינוק בן יומו.

גבינות העמק

מבר גיורא המשכנו למערות של שי זלצר בסטף. שי זלצר נחשב לאחד הגבנים הטובים בעולם, הגבינות שלו הן הרולס רוייס של הגבינות והן נמכרות למיטב השפים והמסעדות בעולם. זלצר חי למרגלות הר איתן כבר 30 שנה הוא תמיד לבוש בגלביה לבנה וראשו מכוסה בטורבן של כפיה לבנה. ישבנו בצל המערה מתחת לגפן משורגת ושמענו הרצאה מאלפת מפיו של שי על ייצור הגבינות תוך כדי שאנחנו עוברים סדנת טעימות והוא מעביר לנו את הגבינות לטעימה ומסביר לנו איך צריך לשים על החיך להרגיש, להריח ולהנות. ברקע היו כל הזמן פעימות של עיזים ובשלב מסויים הן ירדו בשעטה מההר היישר לתוך שוקת חלב שחיכתה להן.

שיאו של הטיול היה ארוחה שהובאה היישר מ"ארקדיה", קדם קרא לה "קלילה" אבל היא הייתה בהחלט משביעה ונהדרת וכללה: בשר כבש, לשון עגל, דג, אורז וסלטים נהדרים, בהם אחד ירוק, שהיה מתובל בתאנים עסיסיות, והשני- מטבל יוגורט-טחינה נהדר על סמבוסק של פירות ים וחציל עם טחינה. הארוחה כללה גם מנות אחרונות מגוונות ומה עוד? כבר שכחתי, אה כן, שמפנייה משובחת של יקבי הגולן ויין כיד המלך מ"סוסון ים".

במהלך כל הטיול חזר עזרא קדם והדגיש שלא צריך לנסוע לטוסקנה או לפרובנס, הכל יש לנו כאן מתחת לאף רק לבוא לראות, לטעום, לאכול, להנות ולהכיר את האנשים המופלאים שעומדים מאחורי הטעמים והריחות, והוא אכן צודק, כמה שהוא צודק.