טיול לאיטליה - פירנצה של אלים, גיבורים וקדושים

בין תושבי פירנצה והתיירים שבאים לבקר ולהעריץ את יופייה, נמצאים דיירים קבועים, נצחיים ועשויים ללא רבב. אלה הם הפסלים המעטרים את העיר ומייצגים דמויות של אלים וגיבורים מיתולוגיים, גיבורים תנ"כיים וקדושים נוצריים שונים. בכתבה הנוכחית, נפליג דרך יופי היצירות, עם סיפור של מקבץ קטן מתוכן וזאת, דרך עיני בני המאה ה-21.
ליאור אביב
|
מפה
תמונה ראשית עבור: טיול לאיטליה - פירנצה של אלים, גיבורים וקדושים
© לירון בונאנו שטרן

אין ספק, כי המבקרים בפירנצה, לא יכולים להתעלם מהפסלים השונים, כאשר לכל אחד מהם סיפור ייחודי משלו. נראה שהדמויות הללו, שגולמו באבן או במתכת, משוועות לתשומת ליבם והערצתם של העוברים והשבים, אשר רואים אותן מדי יום ביומו, באינספור שפות, תרבויות וגילאים.

נפטון - אל הים המיתולוגי

פסל נפטון של ברתולומאו אמנטי בפיאצה דלה סיניוריה. צילום: ליאור אביב


נראה, כי יש כיום פריחה מחודשת לסיפורי המיתולוגיה, דרך סרטים וסדרות טלוויזיה שונות. משום כך, אין זה מפליא, שדווקא הילדים שבינינו, לעיתים עוד בטרם יודעים קרוא וכתוב, יודעים לספר לנו מיהו זאוס, אתנה ועל עוד גיבורים ואלים מיתולוגיים שונים, אשר אודותם כבר אולי שכחנו. בכיכר האזרחית של פירנצה, פיאצה דלה סיניוריה (Piazza della Signoria), נמצא פסל לבן ענק, המכונה על ידי בני העיר, איל ביאנקונה (Il Biancone), הלבן הגדול. זוהי הדמות המיתולוגית של אל הים, אשר ביוון העתיקה נקרא פוסידון ואילו ברומא העתיקה נקרא נפטון. פסל זה ממוקם במרכזה של מזרקה ובבסיסו נמצאות דמויות פנטסטיות שונות, שחלקן עשויות ברונזה וחלקן שיש.

הפסל עצמו הוזמן באמצע המאה ה-16 על ידי דוכס העיר, קוזימו הראשון לבית משפחת מדיצ'י, ולכן יש אשר רואים בפניו של נפטון את דיוקן הדוכס, כפי שנראה בפסל הברונזה הסמוך אליו, בו הוא רכוב על סוס. אתם מוזמנים להתבונן בדמות הדוכס ובפני נפטון ולהחליט בעצמכם, אם אתם מקבלים את הטענה הזו.

פני נפטון אל מול דיוקן קוזימו הראשון. צילום: ליאור אביב



בטרם נעבור לגיבור המיתולוגי השכן, רק נזכיר שהאמן שאחראי ליצירה, ברתולומיאו אמנטי (Bartolomeo Ammannati), התחרט באחרית חייו על כך שהציג את דמות זו בעירום וביקש לכסות את מבושיה. כך או אחרת, כיום היא מוצגת בלבושה "הטבעי".

הגיבור המיתולוגי פרסאוס

בקצה השני של הפיאצה (כלומר הכיכר), נמצא מבנה גדול בעל שלוש קשתות פתוחות ואדירות, שנקרא לוג'יה די לנצי (Loggia dei Lanzi). בצדו המזרחי, נראה פסל ירוק, עשוי ברונזה, המציג גבר האוחז בידו הימנית חרב ובשמאלית ראש כרות. זהו הגיבור המיתולוגי פרסאוס, אשר נשלח למשימה מסוכנת מאין כמוה (ממנה חשבו ואף קיוו שולחיו שלא יחזור) והיא לערוף את הראש של המפלצת מדוזה גורגונה. אותה מפלצת, הייתה תחילה אישה יפה, שתנתה אהבים עם האל בו עסקנו קודם לכן, נפטון, במקדש של אתנה. כאשר אתנה גילתה זאת, היא הענישה את מדוזה וכישפה אותה ומאז במקום שערות, היו לראשה נחשים וכל מי שהביט בה התאבן. הגיבור המיתולוגי, פרסאוס, מצליח בעזרת מספר אלים, להגיע למקום מושבה של מדוזה ומבלי להביט בה בצורה ישירה, עורף את ראשה. זהו הרגע שמוצג בפסל זה של בנוונוטו צ'ליני (Benvenuto Cellini), אשר נעשה באמצע המאה ה-16.

הפסל פרסאוס של בנוונוטו צליני. צילום: ליאור אביב


הדוכס קוזימו הראשון הוא זה שהחליט להזמין את פסל זה ולהציב אותו במרכז העיר. תוך התייחסות למיקום, לסיפור של הדמות ולעוצמה שהיא משדרת, נשאלת השאלה מהו המסר אותו הוא ביקש להעביר לאזרחי העיר באותה עת, בעצם הצבת פסל מסוים זה, במקום מרכזי כל כך בעיר וליד ארמונו.

דוד של מיכלאנג'לו

בעודנו בפיאצה דלה סיניוריה, אנחנו יכולים לראות את אחד מהפסלים היותר מפורסמים בעולם, הלא הוא "דוד" של מיכלאנג'לו (Michelangelo). הפסל המקורי הוכנס לפני יותר ממאה שנה לגלריית האקדמיה (Galleria dell'Accademia) בפירנצה, בכדי לשמור עליו ובאותה עת, נעשה ההעתק, אותו ניתן לראות בכיכר. מיכלאנג'לו עבד על הפסל המקורי במשך שלוש שנים, כשהוא בסך הכל בן 26, אך כבר אמן מפורסם, ידוע ומבוקש מאוד. למרות שכעת אנחנו מתבוננים בהעתק, אפשר לחוש בעוצמה של הפסל, הוורידים, השרירים והעצמות, אשר נראים בבירור בגוש השיש, בגובה של יותר מארבעה מטרים ויש מי שטוען כי אחרי מספר שניות של התבוננות בו אפשר להבחין בכך שהוא "נושם". מעבר לכשרון האדיר והיכולות של האמן, הוא ידע והצליח לתאר בצורה כל כך מדויקת את גוף האדם על פרטיו הקטנים. זאת, גם בזכות העובדה שניתח גופות וכך הכיר את מבנה גוף האדם מבחוץ, אבל לא פחות, גם מבפנים. היופי והעוצמה של הפסל, מעבירים לצופה את התחושה של עוצמת העיר פירנצה מהמאה ה-16, כמי שיכולה לעמוד בפני אויביה הענקים ולנצח אותם בעזרת האל. ממש כשם שעשה זאת דוד, שהצליח לגבור על הענק גוליית.

מראה על העתק פסל דוד ומאחוריו פאלאצו ווקיו. צילום: ליאור אביב

שמשון והפלישתי

בכדי לפגוש גיבור תנ"כי אחר, שחי עוד לפני דוד המלך, ניכנס לחצר הבניין, שמאחורי העתק פסל דוד. מבנה עצום זה, בן המאה ה-14, ידוע בכינויו הפאלאצו ווקיו (Palazzo Vecchio), כלומר הארמון העתיק. בארמון זה ישבה תחילה המועצה של העיר ומאוחר יותר קבע בה את מקום מושבו הדוכס, אותו הזכרנו קודם לכן, קוזימו הראשון לבית משפחת מדיצ'י. שימו לב מסביבכם, עד כמה החצר מקושטת ומעוטרת בתבליטים על העמודים ובציורי קיר, כאשר כל אלה נעשו לכבוד נישואי בן הדוכס, באמצע המאה ה-16.

כאשר אתם פונים לכיוון המזרחי של החצר, תוכלו לראות בתוך גומחה גדולה בקיר, פסל מעניין של שתי דמויות, כאשר הגבר התחתון נראה כנרמס תחת משקלו ועוצמתו של זה העליון. הוא אוחז בידו הימנית כלי מסוים, שבמבט ראשון יהיה מי שיחשוב שמדובר ב"מפתח שוודי" או אולי מסור. אך כלי זה אינו אלא לחי חמור, אמצעי בו השתמש שמשון להרוג את הפלישתים. לכן, כלי זה נועד להסביר לצופה, מעבר לעוצמה הגופנית של הדמות, כי מדובר כאן בלא אחר מאשר השופט התנ"כי - שמשון הגיבור, שמוצג ברגע בו הוא רומס את הפלישתי.

שמשון הגיבור והפלישתי של פיירינו דה וינצי. צילום: ליאור אביב



האמן שאחראי ליצירה הזאת הינו פיירינו דה וינצ'י (Pierino), האחיין של הגאון, לאונרדו דה וינצ'י. למרות העתיד המזהיר שצפו לו בשל כשרונו, למרבה הצער, פיירינו נפטר בגיל צעיר ומימש מעט מאוד ממנו.

ג'ורג' הקדוש

מבנה חשוב נוסף בעיר, נקרא אורסנמיקלה (Orsanmichele), אשר נבנה בתחילת המאה ה-14 ומשמש כיום ככנסייה ומוזיאון. בצדו הצפון-מערבי, בתוך גומחה, מופיעה דמות של גבר צעיר, הנראה לבוש שריון, אוחז במגן ומתבונן למרחוק, אולי לעבר אויב בלתי ידוע. זהו לא אחר מאשר ג'ורג' הקדוש לנוצרים (San George), כפי שדמיין אותו דונטלו (Donatello).

העתק הפסל של גורג הקדוש של דונטלו. צילום: ליאור אביב


על פי הסיפור, אחד מהדברים, אותם עשה האביר והקדוש הנוצרי הזה, היה להציל נסיכה ממלתעותיו הנוראיות של דרקון יורק אש. ואכן, בתחתית הגומחה תוכלו לראות תבליט מעניין, המראה את הרגע בו הגיבור עומד לנצח את המפלצת, כשהנסיכה המבוהלת נמצאת בצד וממתינה להצלתה.

מעל לתבליט, בתוך הגומחה עצמה, מופיעה דמות הקדוש, כאשר המבט שלו מעיד על נחישותו לעמוד בפני כל אתגר ואויב. בזמן שאתם מתבוננים בפנים של הדמות, שימו לב היטב למבט זה ונסו להעלות בדמיונכם פני פסל, שכבר דובר עליו כאן ואולי גם אתם תסכימו על כך שהמבט שלהם דומה זה לזה. אם אכן הגעתם למסקנה זו, תוכלו להבין ולראות את ההשפעה של אמן אחד על האחר. היצירה הזאת, הינה העתק של הפסל המקורי של דונטלו, הממוקמת כיום במוזיאון הברג'לו (Bargello), בו נמצאות יצירות פיסול נפלאות נוספות של האמן, כמו גם של מיכלאנג'לו ועוד אמנים חשובים.

תחתית הגומחה. צילום: ליאור אביב


אלים, גיבורים וקדושים אחרים נמצאים במקומות נוספים בפירנצה וממתינים לכם שתראו ותעריצו אותם, את יופיים, עוצמתם ואת העיר, שהם הפכו לתושביה הקבועים והוותיקים.

לתחילת הכתבה

כותב הכתבה הוא ליאור אביב, מדריך טיולים מורשה ומוסמך החי בפירנצה, בוגר תואר שני (מצטיין דיקן) בתולדות האמנות באוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת פירנצה. מקיים טיולים פרטיים בעיר למשפחות וקבוצות, בכל הגילאים www.florenceasyouwish.com

רוצים לקרוא עוד על פירנצה? הכתבות הבאות עשויות לעניין אתכם:

יעדי הכתבה

הזמנת חופשה לפירנצה

הזמנת מלון השוואה בין מאות אתרים ברחבי העולם הזמנת טיסה כל האתרים המובילים במקום אחד כרטיסים לאטרקציות לחסוך את התור
ולבלות יותר
ביטוח נסיעות דרך למטייל יוצאים לחו"ל בראש שקט
סגור
0
×