טיול משפחות שבועיים בוסניה ומונטנגרו

בוסניה מונטנגרו יולי 2017

בתאריכים 06-19.07 יצאנו לטייל עם הילדות בנות 8 ו- 11 בבוסניה ומונטנגרו.

נושאים כלליים:

• הזמינו כרטיסי טיסה מראש ככל הניתן. ההבדל במחירים מאוד משמעותי. ל- Dubrivnic יש רק טיסות צ'רטר פעם בשבוע.
  • השתמשנו במפות ובאפליקציית Here לניווט. חשוב מאוד שתהיה לכם מפה בכדי שתוכלו לראות ב- Zoom Out את כיוון הנסיעה, אל תסמכו בעיניים עצומות על האפליקציה.
  • כיום כשמזמינים צימר / דירה ב- Booking, האתר מקשר ישירות ל- Google Map, מאוד נוח.
  • השתדלו שזמן הנסיעה מהדירה / צימר לא יעלה על שעה לכיוון.
  • הזמינו צימרים / דירות עם מטבח. אנחנו בישלנו ארוחות וזה מאוד נוח.
  • מטבע בבוסניה KM (מארק) = 0.5 ₪. מטבע במונטנגרו אירו. מטבע בקרואטיה Kuna, 7.5Kuna = 1 אירו.
  • שקעים אירופאיים (גרמנים).
  • ניתן לרכוש כרטיסי SIM בעלות של 5 אירו עם שיחות וחבילת גלישה. בקשו מהמוכרים לעשות אקטיבציה. במונטנגרו המוכרת לא הצליחה לעשות אקטיבציה אבל נתנה לנו את טלפון שירות לקוחות. מאוד אדיבים ובזמן קצר הפעלנו את ה- SIM.
  • עלות הסולר והדלק אוקטן 95 כ- 4₪ לליטר בבוסניה, במונטנגרו מעט יותר.
  • מעברי גבול – מעבר גבול בצד קרואטיה מאוד איטיים. החצייה מקרואטיה לבוסניה ארכה כ- 45 דקות (נסענו דרך הים, הדרך מאוד יפה). החצייה ממונטנגרו לקרואטיה בדרך חזרה כשעה. בשדה התעופה פגשנו ישראליים שהיו בטיול מאורגן (אוטובוס), חיכו במעבר 3 שעות. חצו במעבר בוסניה קרואטיה (נסיעה דרך ההרים) ולא מונטנגרו קרואטיה (דרך הים, הכביש לכיוון מפרץ KOTOR).
  • מפות טיולים ניתן לרכוש כמעט בכל מקום: סופרים, תחנות דלק ועוד.

06.07 – טיסת צ'רטר ל- Dubrovnik, יש טיסה אחת בשבוע. בשדה התעופה לקחנו רכב ונסענו לעיירה Blagaj, כשעתיים וחצי נסיעה. הנסיעה מ- Dubrovnik כוללת חצייה פעמיים של גבולות קרואטיה בוסניה, אחד ממעברי הגבול לקח לנו כשעה, מאוד איטיים (קחו זאת בחשבון). ניתן לנסוע בשני דרכים: הרים או הים. אנחנו בחרנו דרך הים, הנוף מדהים, יש לא מעט מקומות עצירה בדרך עם שתייה קלה / בירה ונוף לים האדריאטי. הגענו לצימר Villa Sana. הצימר מאוד נעים, ממוקם על שפת הנהר ויש בו בריכה. בעלי הבית מאוד נחמדים וישמחו לעזור. בצימר 2 חדרי שינה, סלון, מטבח, מרפסת עם שולחנות וכסאות. בעלת הבית שמה Elma ובעלה Sanel. העיירה Blagaj נמצאת כ- 10 ק"מ מ- Mostar. עלות הלינה 170 אירו ל- 3 לילות.

מייל: villa.sana.blagaj@gmail.com טלפון: 387-61-526-766 (זמינים גם ב- what's up).

בתקופה זו חם מאוד 35 מעלות ויותר, הבריכה מאוד שימושית.

לקראת ערב עשינו טיול רגלי בעיירה למקורות נהר ה- buna. כניסה 2 אירו למבוגר, ילדות ללא תשלום.

07.07 – בבוקר התעוררנו מוקדם 06:30 ונסענו למפלי Kravica, כ- 50 דקות נסיעה. כשהגענו המקום היה ריק. עלות כניסה 6 אירו למבוגר, ילדות ללא תשלום. חנייה 2 אירו. המפלים מאוד מרשימים והמים נעימים לשחייה. זמן הליכה למפלים כ- 15 דקות. מהמפלים ניתן ללכת עוד 15 דקות לכיוון למפלי Kravica הקטנים. הדרך למפלים מאוד יפה, הולכים לאורך הנהר בין העצים. המפלים עצמם פחות מרשימים. הגיעו למפלים מוקדם, 8:00-09:00. בשעה שיצאנו, 12:30 היו המון אנשים.

08.07 – בבוקר יצאנו לשייט בקאנו בנהר ה- Trebizt. חברת הרפטינג ממוקמת ליד העיירה Caplijana. לחברה אתר אינטרנט: http://www.adventure-trebizat.com טלפון: 387-63-350-534 ובעזרתו תוכלו לקבל הכוונה מדויקת (כך אנחנו עשינו). השיט מאוד יפה, אפשר להיכנס למים מתי שרוצים. Ivan המדריך אמר שילדים בגיל 3 עשו את המסלול. משך זמן המסלול בעונה זו 2.5-4 שעות תלוי כמה הפסקות תעשו. בסוף המסלול תחכה לכם ארוחת צהריים מאוד טובה + שתייה קרה + בירות + קינוחים. 33 אירו למבוגר, 17 אירו לילדים עד גיל 12. אחר הצהריים היינו שוב בעיר העתיקה של Mostar, זכינו לראות בחור שקפץ מהגשר (120 מטר).

09.07 – בבוקר למחרת יצאנו מוקדם 07:30, לעיירת קיט בשם Babin Do. כשהגענו לעיירה תפסנו טרמפ לתצפית (Observatory), מדובר בדרך עפר לג'יפים בלבד, אורכה 10 ק"מ. בשנה זו הרכבל לא עבד. בדקו באינטרנט אם הרכבל עובד. מהתצפית יוצאת דרך לבקתת Stanari. לאחר שעתיים הליכה איבדנו את הדרך (כך לפחות חשבנו) ולכן חזרנו בחזרה לתצפית. בדיעבד היינו בדרך הנכונה. ברשותי מפה וניתן להשאיל אותה. מהתצפית ירדנו חזרה ל- Babin Do. בדרך פגשנו ג'יפ ותפסנו טרמפ. מכיוון שלא הגענו ל- Stanari נסענו כחצי שעה לכפר Umoljani (הרי ה- Treskavica). לקחנו חדר ב- Pansion Umoljani ב- 50 אירו כולל ארוחת בוקר. הכפר ממוקם במקום מאוד יפה עם נוף מדהים. קיימות שני דרכים לכפר, אחת מהן דרך עפר. שימו לב ל- Here, קחו את הדרך הארוכה יותר (שתי דקות) אבל זו דרך אספלט. תוכלו גם לקנפג ללא דרכי עפר.

10.07 – בבוקר שכרנו ג'יפ עם מדריך ונסענו לכפר Lukomir. את הג'יפ שכרנו דרך הפנסיון בו ישנו. בנוסף לקחנו איתנו מדריך מקומי, בדיעבד ניתן ללכת לבד הדרך מאוד ברורה. עלות ג'יפ + מדריך 50 אירו. עלות הג'יפ לבד 30 אירו. זמן הנסיעה כ- 40 דקות. המסלול עובר לאורך קניון ה- Rakitnica והנוף מאוד יפה. בהמשך, המסלול מטפס לתצפית יפה ויורד ליער. לאחר מכן המסלול עובר דרך עמק יפה לכפר Gardin ומשם כ- 15 דקות נוספות ל- Umoljani. סה"כ כ- 3.5 שעות הליכה. משם נסענו כשעה לעיירה Trenovo שם פגשנו את Sabina, מדריכת טיולים ב- Green Vision. יש לה בלוג וניתן להשיג אותה במייל thewildone90@gmail.com, טלפון 387-63-691-464. היא עונה למיילים וניתן להיעזר בה. היא תשמח להצטרף אליכם ולעזור בארגון הטיול. Sabina ארגנה לנו ג'יפ + מדריך מקומי ויחד נסענו לבקתה Runolist לארוחת ערב + לינה (20 דקות נסיעה). בבקתה אין חשמל, יש מקלחת שירותים, צריך להביא מצעים או שקי שינה.

11.07 – בבוקר יצאנו ב- 07:30 למסלול הליכה הנקרא Black Lake ומשם ל-Big Lake. באגם השחור ניתן לשחות (קחו בגדי ים). המסלול מטפס בתוך יער ובדרך הילדות קטפו תותים ואוכמניות. לאחר 2.5 שעות הליכה (4km ו- 400 מטר עלייה) הגענו לאגם השחור שם נכנסנו לשחות, המים מצויינים. לאחר שעה הפסקה, המשכנו לאגם השחור, עוד חצי שעה הליכה. לאחר ארוחת צהריים ירדנו חזרה לבקתה, סה"כ 6 שעות. עלות הלינה בבקתה 30 אירו, ג'יפ + מדריך 60 אירו ול- Sabina שילמנו 35 אירו. לאחר שנפרדנו מ- Sabina נסענו כשעה ל- Camping Tara 87 הנמצא על נהר ה- Tara. הקמפינג נמצא כחצי שעה מהעיר Foca, יש שילוט מצוין המראה את הכניסה אליו. קצת על הקמפינג: התנאים בקמפינג בסיסיים: מקלחת שירותים בחדרים, אין סופרמרקט בקרבת מקום. אפשר לאכול בקמפינג בוקר, צהריים ערב. אנחנו הבאנו איתנו אוכל וביקשנו להשתמש במקרר.

12.07 – בשעות הבוקר המאוחרות יצאנו לרפטינג בנהר ה- Tara, כ- 3.5 שעות. בעונה זו הזרימה חלשה יחסית ואין ממש Rapid's. הנוף מאוד יפה והמים צלולים, מצויינים לשחייה. נהר ה- Tara מתחיל במונטנגרו כך שתצטרכו לקחת דרכון. לקראת סוף השייט, נהר ה- Tara מצטרף לנהר ה- Piva ויחד הם נשפכים לנהר ה- Darina. טמפ' המים ב- Darina כ- 5-6 מעלות אבל עם החליפה בהחלט ניתן לשחות. עלות הרפטינג 35 אירו למבוגר, 17 לילד. ארוחת צהריים בקמפינג 8 אירו לאדם.

13.07 – בבוקר נסענו ל- Sutjeska N.P. סעו לעיירה Tjentiste. על הכביש הראשי יש שילוט למרכז מבקרים (הוא נמצא מימינכם) שם תוכלו לרכוש מפת טיולים (ב- Google Map המקום נקרא Hotel Mladost). משם חזרנו כ- 1 ק"מ, יש שלט כניסה לדרך עפר “Ambulancia” (במרכז ייתנו לכם הסבר). דרך עפר אורכה 18 ק"מ וזמן הנסיעה בה כשעה עד Prijavor שם מחנים את הרכב, יש חנייה מסודרת עם שילוט. משם יוצא מסלול ברור מאוד לאגם Trnovaeko. משך ההליכה כ- 2.5 שעות, קחו איתכם בגדי ים. בכניסה לפארק משלמים 3KM למבוגר. הדרך עפר נכנסת למונטנגרו והאגם נמצא במונטנגרו, שם תשלמו שוב 1 אירו למבוגר. המסלול מאוד יפה והנוף מדהים. בהחלט יום מצוין.

14.07 – בבוקר עזבנו את הקמפינג ונסענו למונטנגרו, ל- Durmitor. העיירה המרכזית נקראת Zabljak. הדרך מדהימה עם נופים מהממים, קחו את הזמן לעצור בדרך. לאחר שעתיים נסיעה הגענו לעיירה Trsa שם עצרנו לצהריים ורכיבה על סוסים (ספונטני). שעת רכיבה 20 אירו לאדם (קצת יקר, ניתן להתמקח על המחיר). נסיעה של שעה נוספת והגענו ל- Zabljak. משם 5 דקות נסיעה לעיירה Borje ולמקום הלינה Holiday Home Stasha, דירה מדהימה, סלון, מטבח, מכונת כביסה, אין Wi-Fi. מהדירה נסיעה של 10 דקת לאגם השחור, Crno Jezero, מקום מאוד מתוייר. כניסה עולה 3 אירו למבוגר, ילדות לא שילמו. הליכה של 15 דקות עד לאגם. במקום פארק חבלים, מאוד יקר, 15 אירו למסלול מבוגרים ו- 8 אירו למסלול ילדים. שייט בסירות 6 אירו לשעה, ניתן גם לשחות באגם. אם הגעתם בבוקר ונכנסתם לפארק, תוכלו לשמור את הכרטיס ולחזור שוב אחר הצהריים עם אותו כרטיס. בעיר Jabljak יש סופר גדול וניתן לקנות מצרכים. מול הסופר מרכז מידע, ניתן לרכוש מפת טיולים של האזור. מאוד ממליץ בהגיעכם להיכנס ולברר את כל המידע (טיולים, רפטינג, רכבלים, מצנחי רחיפה ועוד).

15.07 – בבוקר נסענו לרכבל Savin-Kuk כ- 10 דקות נסיעה. הרכבל נפתח בשעה 10:00 ואין תור. עלות 6 אירו למבוגר ו- 5 אירו לילד. זמן העלייה ברכבל כ- 20 דקות. למעלה יש מסלולים קצרים לתצפיות יפות. ניתן לבלות כשעתיים. את הדרך למטה הילדות עשו במצנחי רחיפה 70 אירו כל אחת + 15 אירו לוידאו ואנחנו ירדנו ברכבל. אחר הצהריים נסענו לקניון ה- Tara לאומגה. סעו לעיירה Budecevica כ- 20 דקות מ- Zabljak שם תראו את הגשר מעל נהר ה- Tara. יש 3 חברות איתן לעשות את האומגה. חברה אחת אורך האומגה 300 מטר, השנייה 850 מטר והשלישית 1000 מטר. עלויות האומגה: 10 אירו, 20 אירו ו- 25 אירו בהתאמה. אנחנו עשינו את האומגה של ה- 850 מטר, ממש כיף.

16.07 – מזג אוויר סגרירי וקר. התכנון היה לעשות טיול יום בגובה, במקום זאת עשינו מסלול ביער בפארק האגם השחור. לפני הטיול כ- 300 מטר לפני שער הכניסה לפארק יש מימין מרכז מבקרים קטן ומקסים. תוכלו לראות מאות סוגי פרפרים, חרקים, מיני ציפורים וחיות בר הנמצאות ב- Durmitor. שווה לעצור לחצי שעה. שוב שילמנו כניסה, הפעם שילמנו גם על יעל. מהאגם ליד פארק החבלים יוצא מסלול מסומן היטב ל- Zminje Jezero, משך ההליכה כשעה וחצי עד שעתיים. דווקא במזג אוויר כזה ההליכה ביער מאוד יפה, הילדות אמרו שהטיפות על השיחים נראים כיהלומים בוהקים. כשחזרנו מהאגם המשכנו לאגם נוסף, Barno, סטייה ל 15 דקות מהדרך. האגם היה כמעט יבש. בגלל מזג האוויר חזרנו אחר הצהריים לצימר.

17.07 – בבוקר נסענו לכיוון Trsa למסלול הליכה בהרים. יש מגוון רחב מאוד של מסלולים ומומלץ מאוד להיעזר במרכז מידע ב- Zabljak. מרכז המידע פתוח בימים ב'-ו' בשעות 08:00 עד 21:00 וימים שבת ראשון 08:00 עד 17:00. ניתן לרכוש בדואר (בסמוך למרכז מידע) מפות שבילים בעלות 5 אירו. הסימון בשטח טוב. התעדכנו במרכז מידע לגבי שבילים סגורים או שבילים שלא מסומנים היטב. המסלול אותו עשינו התחיל ב- Doboki Do (Dusko Valje) למעבר הרים Skrcko Zdrjelo. משך ההליכה שעה וחצי הלוך ושעה בחזור. בסיום המסלול נסענו כשעה ורבע לעיר Niksic. מעט לפני העיר היה מקום הלינה, Holiday Home Zoric. מייל: danilozoric0@gmail.com טלפון: 382-68-340-255, עלות 75 אירו ללילה כולל ארוחת בוקר. וילה מדהימה עם בריכה פרטית וחוף פרטי, נוף מדהים לאגם. ניתן לשכור סירות פדלים וקייקים באגם. Danilo בעל הבית בחור מקסים ויעזור בכל אשר תבקשו.

18.07 – יום מנוחה בוילה, שחייה בבריכה ובאגם. ארוחת צהריים במסעדה מצויינת בשם Konoba Kvisko, 5 דקות נסיעה מהוילה. אתר אינטרנט: www.konoba-kvisko.me. לקראת ערב נסענו למרכז העיר Niksic, בארים, מסעדות, בתי קפה מאוד נעים להסתובב שעה-שעתיים. פיצרייה מאוד מומלצת בשם Pizzeria sef ברחוב Njegoseva 19.

19.07 – בבוקר היינו בוילה ולקראת צהריים נסענו ל- Dubrovnik. עדיף לחצות את הגבול בוסניה קרואטיה ולא את הגבול מונטנגרו קרואטיה. אנחנו התעכבנו שעה בגבול בעיקר בגלל הצד הקרואטי (מאוד איטיים). בשדה התעופה פגשנו ישראליים שהיו בטיול מאורגן (אוטובוס) ולקח להם 3 שעות לחצות. ל- Dubrovnik הגענו דרך מפרץ Kotor, הנוף בדרך יפה מאוד. העיר העתיקה ב- Dubrovnik יקרה מאוד, 5 אירו לשעת חנייה, סיור על החומות 75 ₪ למבוגר ו- 38 ₪ לילד. הסיור על החומות (סיור עצמי) יפה מאוד, הקדישו 2-3 שעות. נסיעה לשדה התעופה וטיסת לילה לישראל.

אני זמין טלפונית 0506920291 או מייל avishaisasson@yahoo.com לכל שאלה או עזרה. טיול מהנה. אבישי.

רוצה לעקוב אחר הבלוג של tallybh?