טיול משפחתי של 10 ימים בקוסטה ריקה

טיול לקוסטה ריקה משפחת אטיק

מסע למדינה מיוחדת!

הקדמה + טיפים כלליים:

יצאנו לטיול משפחתי של עשרה ימים נטו בקוסטה ריקה, בינואר 2019.

אנחנו משפחה בעלת ארבעה ילדים (10,8,5,2). לא הגענו לקוסטה ריקה מהארץ, אנחנו נמצאים בשליחות בניו יורק, ולכן הטיסות היו קצרות וזולות משמעותית, מאשר להגיע מישראל. טסנו עם קונקשן בפלורידה, כ2.5 לשם וכ3 שעות משם לקוסטה ריקה. עלות הטיסה כולה הלוך וחזור 320$ לכרטיס.

*את הרכב שכרנו דרך .Economy Booking יש לשים לב שזו לא חברת Economy(!), אלא מנוע חיפוש של הרבה חברות, פשוט עם שם דומה. כשנחתנו, נסענו בשאטל לEconomy, ואחר כך התברר שבכלל ההזמנה שלנו דרך Almo. היינו צריכים לחזור לשדה ולקחת שאטל חדש..

שכרנו טויוטה לאנד קרוזר (pardo), 8 מקומות ישיבה, סה"כ לעשרה ימים 500$. את הביטוח עשינו דרך חברת fool coverage, יצא יותר זול משמעותית מאשר דרך חברת ההשכרה. חשוב לשכור אוטו נוח וגבוה, שכן הדרכים בחלקן לא סלולות, נוסעים על כבישי עפר. אנחנו לא ראינו צורך ברכב 4X4 איפה שטיילנו.

*אנו שומרי כשרות, אז פירוט על מסעדות לא יהיה בהמשך הכתבה. הבאנו איתנו הרבה בשר קפוא מניו יורק, והעברנו ממקרר למקרר. לרוב היינו במלונות עם מטבחים, אבל בכל מקרה קנינו גזיה והיה מצויין. חוץ מזה, קיימת רשימת מוצרים כשרים של הרבנות בקוסטה ריקה: http://www.costarica.co.il/observant.htm.

העיקר שיש גלידה כשרה...

אוכל כשר ניתן למצוא גם בקהילה היהודית בסן חוזה. בנוסף, בסן חוזה יש וולמרט ואפשר למצוא שם הרבה מוצרים עם OU . בחאקו יש מלון כשר, בית כנסת ועוד.

*נהוג לתת טיפים לנותני השירות, החל מלמדריכי הסיורים, נהגי השאטלים בשמורות, חדרניות, וכלה בשומרים בחניה ששומרים לך על האוטו (כן, כן).

*מבחינת לבוש שלקחנו איתנו - בצפון, בארנל ובמונטה ורדה, היה קריר בימים ורוחות בערבים. לקחנו לכולנו סווצ'רים חמים וזה הספיק. לקטנים לקחנו גם מעילים שהשתמשו בהם פעם פעמיים, אפשר היה לוותר. כן חשוב להביא בגדים חמים. בנוסף, לקחנו איתנו מעילי גשם לכולנו, שאף הם בקושי היו בשימוש, למרות הגשמים שירדו במונטה ורדה. בגלל שמטיילים בתוך היער, לא כל כך מתרטבים. כשירדנו למנואל אנטוניו, המעלות עלו מ16 מעלות ל34 מעלות (אחרי נסיעה של רק 3 שעות!), לכן חשוב להביא גם בגדים קצרים, ולא לשכוח בגדי ים כמובן.

*שעות היום בקוסטה ריקה נגמרות מוקדם, שקיעה סביב 17:30, לכן רצוי להתחיל את היום בלי להימרח יותר מדי.

*לגבי החיות שרואים בקוסטה ריקה - לפני שטסנו, מהקריאות הרבות שקראנו באינטרנט, קיבלנו את הרושם שאנחנו הולכים להיות מוקפים בחיות. "קופים נכנסים למלון, איגואנות מסתובבות חופשי, ציפורים יפות מטיילות להן..." אז מהבחינה הזאת הייתה לנו אכזבה לא קטנה. לא רק שלא פגשנו בהם סתם כך משוטטים, גם בשמורות שטיילנו (כולל אלו עם סיורים פרטיים), לא נפעמנו מכמות החיות שראינו. זה נכון שלראות עצלן או איגואנה על עץ זה מרגש מאד (ובאמת התרגשנו), אבל זה היה מחזה נדיר, ולא כמו התחושה שקיבלנו שפשוט הולכים ביער ורואים מלא חיות.. מהחוויה שלנו - היינו צריכים להתאמץ כדי לראות אותם.

*עלויות: קוסטה ריקה אינה מדינה זולה, לפחות לא כמו שכנותיה במרכז אמריקה. האטרקציות עולות לא מעט (ויש לא מעט אטרקציות לעשות), וקיים איזשהו פער בין החזות הפשוטה של המגורים ושל התושבים במדינה לבין יוקר הטיול.

ברוב המקומות ניתן לשלם בדולרים. בחלק גדול מהם ניתנת הנחה ע"י תשלום במזומן (כדאי לשאול). פירוט מחירים יינתן בהמשך, לצד כל אטרקציה.

*לינה: את מקומות הלינה הזמנו מספר שבועות לפני הטיול דרך בוקינג, כשכל ההזמנות בעלות אפשרות לביטול עד קרוב לזמן השהייה, מה שהיה מזל עבורנו, שכן שינינו חלק במסלול תוך כדי הטיול והזמנו מקומות לינה אחרים (אפילו באותו יום. לא נתקלנו בבעיה למצוא איפה לישון, אפילו בהתראה כ"כ קצרה). עלות ממוצעת ללילה, לחדר משפחתי שלרוב כלל מטבח, 90$.

*אינטרנט: אי אפשר לנסוע בדרכים ללא וויז או מפות, לכן חובה שיהיה אינטרנט. בכל מקרה יש להוריד את המפות למכשיר לפני כל נסיעה, מאחר ובחלקים רבים במדינה אין קליטה.

כרטיס סים אפשר לקנות בשדה התעופה, אם מגיעים בשעה סבירה. כשאנחנו נחתנו כבר היה סגור. נסענו בבוקר לקנות סים בסופר-מרקט, שם הם גם מטעינים את הסכום המבוקש. אנחנו טענו במחיר של 5000 קולונות לכל נייד והספיק לנו. תמיד אפשר לטעון בסכום נוסף במהלך הטיול.

*מסלול הטיול שלנו באופן כללי:

שלושה ימים בארנל, שלושה ימים במונטה ורדה ושלושה ימים בחופים באזור של מנואל אנטוניו וחאקו (פלוס שתי שבתות, שבהן לא טיילנו).

במסלול המקורי תכננו גם להדרים ולהגיע לשמורת קורקובדו, אבל נסיעה לא סלולה אחת הספיקה להבהיר לנו שזה יהיה גדול עלינו בזמן כ"כ מוקצב. חשוב להבין שכבישים רבים בקוסטה ריקה הם בעלי נתיב אחד, הדרכים מפותלות וכאמור - לא כולן סלולות. יש לקחת זאת בחשבון, בעיקר כשמדובר בנסיעות עם ילדים. נסיעה של 3 שעות נטו, לא לקחה לנו פחות מ4.5-5 שעות, כולל העצירות להתרעננות. משום כך החלטנו לוותר על הנסיעה דרומה ולהתרכז בשלושת המקומות הנ"ל (אם כי הבנו שהשמורה בקורקובדו מדהימה).

*את הטיסת חזור עשינו עם קונקשן של שעה בפלורידה. לצערנו, מסיבות שלא היו תלויות בנו, פספסנו את טיסת ההמשך לניו יורק. היה מתסכל מאד וכולנו היינו מחוסלים מעייפות (אחרי טיסת לילה מקוסטה ריקה לפלורידה). נאלצנו להמתין במלון 24 שעות עד הטיסה למחרת. קחו זאת בחשבון אם טסים עם קונקשן כ"כ קצר, בייחוד כשמדובר עם ילדים (נאלצנו לחכות עד שכל האנשים ייצאו מהמטוס על מנת לקבל את העגלות שלנו). מאחר ומדובר בטיסה מחוץ לארה"ב, יש עיכוב לא קטן במחלקת ההגירה.

פירוט המסלול:

יום רביעי, 16.1.19:

טיסה ניו יורק-פלורידה-סן חוזה. הגעה ב1:30 לפנות בוקר. לוקחים את האוטו (כאמור, אחרי התברברויות ארוכות), ומגיעים למלון בסן חוזה סביב 5 בבוקר!

מלון חביב מאד, שני חדרי שינה ושני שירותים, רמה בסדר גמור, בעל המקום מקסים, חיכה לנו ער עד 5.

שם המלון: Casa Lima B&B

עלות ללילה: 80 דולר.

יום חמישי, 17.1.19:

הצטיידות בוולמרט, קניית כרטיס סים ונסיעה להר הגעש ארנל. זמן נסיעה נטו כמעט 3 שעות, ברוטו 5... מגיעים לקראת ערב, שפוכים.

ישנים במלון דירות מקסים, למרגלות ארנל. דירה נקייה, גדולה ומרווחת, חדר שינה להורים, מטבח, סלון ועוד שני חדרי שינה פתוחים עם מיטה זוגית בכל חדר. החצר מקסימה, עם עופות מטיילים וציפורים מצייצות. במתחם יש גם ג'ונגל קטן עם מסלול קצרצר היורד לנחל, כיף לנו ולילדים.

שהינו שם מיום חמישי עד יום ראשון.

שם המלון: Cabañas del Rio

עלות ללילה: 85 דולר.

יום שישי, 18.1.19:

יוצאים למסלול הליכה יפה למרגלות הר הגעש. יוצא מהמלון Montaña De Fuego Resort & Spa. 10$ כניסה לאדם. מסלול קל-בינוני. יש גם עליות. לא רואים את פסגת הר הגעש, למעט בנקודת תצפית אחת.

שבת, 19.1.19:

את השבת העברנו בתוך המלון, עם הרבה משחקי קלפים, שכן אנו שומרי שבת.

במוצאי שבת נסענו למעיינות החמים. באזור קיימים מספר אתרים, כשההבדלים בינהם הם בפסיליטיז ובמחיר. קיימים מרחצאות בעלות כניסה של 8$ בלבד, שהבנו שלשם הולכים בעיקר המקומיים. אנחנו הלכנו ל- Baldi, שהוא האתר המוביל באזור, יחד עם טאבקון (טאבקון יקר יותר). עלות כניסה לבאלדי למבוגר: 36$, לילד מגיל 4 ומעלה: 18$.

המעיינות נמצאים במתחם השייך למלון Baldi. ניתן לשכור בכניסה לוקר. במקום עשרות בריכות, על גווני קשת המעלות - בריכות קרות, חמימות, חמות ורותחות. מקום קסום!! הגענו לשם בחושך וזו הייתה חוויה מדהימה. עוברים מבריכה לבריכה, משתכשכים ונרגעים. קיים שם גם מתחם לילדים עם כמה מתקנים ומגלשות מים, חלקן מפחידות (בעיקר בחושך...). בחלק מהבריכות ישנם ברים וניתן לשבת בכסאות בתוך המים ולשתות. במעלה הגבעה נמצאת הבריכה הכי עליונה עם מפל יפייפה של מים רותחים. לא להתעצל להגיע אליו. יש לשים לב שלא לכל הבריכות הכניסה לקטנים מותרת.

רצוי להגיע לעת ערב (ההמלצה היא אחרי 16:00), כשכבר לא כל כך חם בחוץ. ניתן לבלות שם מספר שעות. לילדים זו הייתה אטרקציה נהדרת - פארק מים חמים!

בילוי מומלץ!

יום ראשון, 20.1.19:

עוזבים את המלון ונוסעים לטייל במפלי לה פורטונה. נסיעה של כרבע שעה. יורדים 500 (!) מדרגות ומגיעים למפל מקסים, הנופל מגובה רב. רצוי להביא בגדי ים, לשכשך במים הקרים ולצבור כוחות לעליית המדרגות בחזרה. סה"כ זמן עלייה רצופה לא יותר מ20 דקות. הקטנה בת השנתיים התעקשה לעלות הכל לבד, לנו לקח 40 דקות...

משם שמנו פעמנו למונטה ורדה. נסיעה של 2.5 שעות על כביש סלול (נתיב אחד), ואז נסיעה נוספת של כשעה על שביל עפר מפותל. בחילות.

לקראת ההגעה לסנטה הלנה (העיירה הצמודה למונטה ורדה, שם לנים לרוב), המפה לוקחת אותנו 4 קמ' סטייה מהכביש, לצימר שהזמנו.

בהרבה מקומות טיילנו בעולם, אבל זהו אחד המקומות היפים שישנו בהם. הצימר עומד לו מבודד על ההר, אין נפש חיה במרחק קילומטרים משם, מלבד החיות שרועות בחצר - סוס, פרה, כבשה.. נוף משגע של כל האזור, כולל האוקיינוס, דממה מרגיעה, רק ציוץ הציפורים במנגינת רקע. חלום...

ואז הגיעה השקיעה. אוי השקיעה....

הדירה עצמה גדולה ונקייה, עם סלון מוקף חלונות זכוכית לנוף ולחצר. חדר שינה עם 2 מיטות זוגיות גדולות פלוס מזרונים אם צריך. מטבח, מרפסת מהממת, ערסלים ונדנדות. מה עוד צריך?

שם הצימר: Cabina y Finca Soan.

עלות ללילה: 90 דולר ללילה (זול מאד ביחס למה שמקבלים!)

מומלץ מומלץ מומלץ!

יום שני, 21.1.19:

יום אטרקציות. נוסעים כ20 דק לפארק האתגרי סלבטורה. מתחילים בחממת הפרפרים (15$ כניסה, מגיל 4). חממה עם סוג אחד פחות או יותר של פרפר מיוחד. המדריך מסביר ומראה את שלבי הפיכת הפרפר לפרפר מהתחלתו. סיור של 40-30 דקות. נחמד וקצר.

אחר כך מתפצלים: אני עם הגדולה בת ה10 לקאנופי (אומגות) ובעלי ושאר הילדים למסלול גשרים תלויים.

הגשרים התלויים - מסלול מקסים בתוך יער הגשם, טיול של 1.5-2 שעות. הילדים מאד אהבו את הגשרים. 35$ למבוגר, 25$ לילד מגיל 4.

הקאנופי - חובה!!! חוויה אדירה מלאת אדרנלין. מסלול של 16 אומגות, העוברות בתוך ומעל היער, בין העננים ולפעמים גם בין טיפות הגשם, חוויה מטורפת שלא כדאי לפספס! מומלץ לקפוץ את קפיצת הטרזן באמצע המסלול, ולסיים עם האומגה האחרונה כ"סופרמן" – גלישה באומגה בשכיבה במקום בישיבה - משדרג!! (תוספת של 10$, שווה את זה!)

אנחנו עשינו חבילה של גשרים תלויים + קאנופי: מבוגר 80$, ילד 65$.

מי שעושה את החבילה הזאת, יכול להיכנס לחממת הפרפרים ב10$ במקום ב15$.

מסיימים גמורים ונוסעים למלון שהזמנו.

אחרי הלילה הקודם, אפשר רק לרדת ברמה... אבל חדר נחמד.

בערב יוצאים לסיור לילי ביער. ליל ירח מלא. הסעה מגיעה לאסוף אותנו מהמלון ב8 בערב ולוקחת אותנו לאתר (שכחתי את שמו). קיבלנו מדריך פרטי למשפחה שלנו, כל אחד קיבל פנס ויצאנו לדרך. כלומר ליער. בחושך. איזה פחד. כל הקבוצות הולכות רחוק אחת מהשנייה, כך שהיינו ממש לבד. לא יודעת מי פחד יותר – אנחנו או הילדים. הלכנו בשקט אחרי המדריך, שחיפש ביסודיות חיות על העצים. אחרי כרבע שעה, המדריך קורא לנו להתקרב – מצא עכביש. לא מציאה גדולה. ממשיכים ללכת בפחד גדול, נותנים ידיים ונצמדים זה לזה. שוב המדריך מורה לנו להתקרב, הפעם מצא ציפור ישנה. ניסינו להיראות מולהבים והמשכנו. מפה לשם, הוא הצליח למצוא נמלות, עוד ציפור, עצלן על עץ גבוה שבקושי אפשר היה לראות, והשיא הגיע בנחש הירוק והזוהר שישן מפותל על ענף לידנו. כשבעלי שאל אותו: "אם יש פה אחד, אז יכול להיות שיש פה עוד אחד באזור?" והמדריך ענה: "הם יכולים להיות בכל מקום", הילדים החליטו שכאן תם הסיור ושמנו פעמנו לסוף.

סה"כ, החוויה הגדולה הייתה לסייר ביער בחושך. מבחינת כמות החיות – חווינו אכזבה גדולה. לא יודעת אם זה בגלל המיקום של האתר, אבל המדריך היה מצוין ואת החיות שיכולנו לראות באותו לילה – ראינו.

יום שלישי, 22.1.19:

בעלי משכים מוקדם ויוצא לסיור קאנופי הראשון בסלבטורה, ב8:30, הסעה מהמלון. משלים את החוויה המטורפת שאנחנו חווינו אתמול.

חוזר סביב 11:30 בעננים, עושים צ'ק אאוט ונוסעים כ20 דקות לשמורת יערות הגשם במונטה ורדה. מחנים את האוטו למטה ולוקחים שאטל חינמי שמופעל ע"י האתר עד תחילת המסלול. יש אפשרות לעלות למעלה עם האוטו, אך אין שם חניה מסודרת, צריך לחפש חניה בצידי הכביש ולחנות שלא בנוח. העדפנו את השאטל.

בשמורה קיימים מספר מסלולים, אנחנו הלכנו על הקצר והקולע, המומלץ עם ילדים. מסלול של 3-4 קמ', בסביבות 3 שעות הליכה רגועה. המסלול עצמו יפה, אם כי לא התרגשנו במיוחד, שכן אתמול בילינו ביער גשם כמה שעות. הגענו למפלון נחמד, ראינו כמה קופים רחוקים על העצים, וחזרנו לאוטו (שוב עם שאטל).

יוצאים לכיוון מנואל אנטוניו. סה"כ ממונטה ורדה למנואל אנטוניו כ3.5 שעות. מאחר ותחילת הדרך אינה סלולה, נסיעה לא נעימה בערך כשעה בכבישים המפותלים עם לא מעט קפיצות, החלטנו לפצל את הנסיעה ליומיים ולישון באמצע הדרך. הזמנו תוך כדי הנסיעה דרך בוקינג מלון בפונטארנס.

המלון מתגלה כדירות מפוזרות במתחם גדול וירוק, מזכיר מאד קיבוץ, מדשאות ועצים, בריכה ענקית, נדנדות... אך הבפנים... נורא. לא מומלץ להגיעVillas Palmasdel Mar .

יום רביעי, 23.1.19:

מעבירים את הבוקר בבריכה במלון ויוצאים לקראת צהריים למנואל אנטוניו. סביב שעתיים נסיעה. עוצרים בדרך בגשר התנינים (crocodile bridge) – עשרות תנינים נמצאים מתחתיו. יש שם עצירה תיירותית למדי. התפנקנו בגלידת pops והמשכנו. יש לציין שהמעלות עולות ועולות, ואנחנו כל פעם מורידים שכבה...

נוסעים למלון במנואל אנטוניו, עשר דקות מהשמורה. חדר גדול עם 3 מיטות זוגיות. בחוץ 4 בריכות. ללא מטבח. מומלץ.

שם המלון: Hotel Mimos.

עלות ללילה: 85 דולר.

נכנסים לבריכות והולכים לישון.

יום חמישי, 24.1.19:

נוסעים לשמורת מנואל אנטוניו. מספר קמ' לפני השמורה, אנשים עם אפודים צהובים מתחילים לעצור אותנו ולכוון אותנו לחניות. בשום אופן לא להקשיב להם! הם רוצים שאנשים יחנו אצלם וישלמו להם על החנייה, אבל זה יכול להיות מאד רחוק מהשמורה. להמשיך לנסוע עד שרואים שלט : "החניה האחרונה שלפני השמורה", עם אנשים לבושים אפודים עם סמל השמורה, להבדיל מהקודמים שרואים. החניה עולה כ7-8 דולר. קוף קיבל את פנינו.

נכנסים למרכז מידע ומזמינים מדריך פרטי רק למשפחה שלנו. אחרי מעט הנחה יצא לנו 60$ למדריך, פלוס 16$ כרטיס כניסה לאתר (משלמים בנפרד). לילדים לא הצטרכנו לשלם.

את השמורה עצמה לא מצאנו כמיוחדת, יער רגיל עם שביל בנוי לאורכו. לולא היינו עם מדריך לא היינו רואים זבוב, אז הכסף היה שווה את זה, אך יש לציין שגם עם המדריך ראינו חיות כמעט ורק דרך הטלסקופ שלו – עצלנים, איגואנות וציפורים. באופן כללי, הגענו עם ציפיות בשמיים. לפי התיאורים היה נשמע שהחיות מסתובבות חופשי לידנו ופשוט רואים אותם. אז לא כך היה. ראינו רק דרך הטלסקופ וגם רק דרכו יכולנו לצלם.

היה מגניב לראות את החיות אבל שוב, האכזבה הייתה גדולה.

הגענו לחוף היפיפה שבתוך השמורה, קופים הסתובבו בעצים ליד (אפילו אחד לא היה על החוף, כמו שקראנו...), נכנסנו למים הנעימים, ללא גלים, היה כיף.

בקיצור, אתר המוגדר כחובה, אבל להוריד ציפיות... וכמובן לקחת מדריך.

נסענו בחזרה למלון שישנו בו אמש. ישר לבריכה.

יום שישי, 25.1.19

יוצאים מאוחר מהמלון אחרי השתכשכות בבריכה, עוצרים בחוף ים מבודד, Esteriilo. סטייה שמאלה מהכביש מובילה לשורת בתים ולחוף מהמם. לא היו שם עוד אנשים.

משם נסענו לסופ"ש במלון הכשר אורכידאוס בחאקו. מלון נחמד ממש, עם חדרי משפחה טובים (לבקש חדר עם מזגן), מסעדה כשרה וטעימה במקום, בית כנסת פעיל וארוחות שבת מצוינות. הכל במחירים נוחים מאד. איזו וטוני, בעלי המקום, אנשים מקסימים שרק רוצים שאורחי המלון ייהנו. המלון ממוקם דקה הליכה מטיילת עם חנויות מזכרות וכו', חמש דקות הליכה לחוף ים מקסים. אפשר לקחת שיעורי גלישה דרך המלון.

שם המלון: Kosher Hotel Las Orquideas.

מומלץ!

שבת, 26.1.19:

אחרי שבת מקסימה עם ישראלים ויהודים מרחבי העולם, נוסעים לשדה התעופה בסן חוזה, מחזירים את הרכב והביתה. עם טעם של עוד.

צפיה במפה צפה במפת הפוסט

רוצה לעקוב אחר הבלוג של יפעת אטיק?

לכל הפוסטים של יפעת אטיק »