טיול סתוי לפורטוגל

תמונה ראשית עבור: טיול סתוי לפורטוגל - תמונת קאבר
טרסות גפנים בעמק הדורו

טיול לפורטוגל – אוקטובר 2019

אוקטובר 2019, מיד לאחר ראש השנה יצאנו להגשים עוד חלום, טיול בפורטוגל בה ביקרתי לפני 35 שנה , בטיול טרמפים שלאחר הצבא.

הזכרונות לא הכזיבו , ארץ מקסימה, אנשים נעימים, מחירים שפויים. אמנם כיום היא על מפת התיירות ובערים הגדולות בהחלט מורגש העומס. אם אתם נוסעים, תשתדלו לאזן בין ערים (יש בעיקר 3-4 מקומות פופולריים מאד) ובין טבע ונסיעה בין כפרים, מזה יש לפורטוגל בשפע.

לפני פירוט המסלול אני רוצה לציין כמה דברים. בזמן שהותנו בפורטוגל נעזרתי במס' קבוצות של ישראלים בפייסבוק שבהחלט מספקות אינפורמציה רלבנטית וכן ב-2 מסלולים של אריק זרה, ישראלי בפורטוגל המארגן גם סיורים ללא תשלום, ע"י מדריכים ישראליים. אנחנו העדפנו באנגלית על כן איני יכולה לחוות דעה עליהם.

טיילנו בסתיו, העונה היייתה מצוינת מבחינת מזג האויר, הצטערתי שאין פריחה או ירוק יותר היות ומזג האויר די דומה לשלנו, פחות חם וככל שמצפינים, ירוק יותר.

בתכנון המסלול התלבטתי האם להיות בליסבון בהתחלה או בסוף, לבסוף, תחזיות על מזג אויר (שלא התממשו ) הכריעו לכיוון שהיה של 3 ימים בסוף הטיול, החלטה שהתבררה כמצוינת.

4/10-

נחתנו ב 9.30 בבוקר, לאחר השתהות של כשעה בהשכרת הרכב שהושכר דרך rentalcars אבל החברה שמספקת בסוף היתהCentauro. בעבר כבר שכרנו דרכם רכב והם היו בסדר גמור, הפעם העלילו איזו פגיעה בטסה של הצמיג וחייבו באקסטרא 300 $ (מזל שיש לנו ביטוח המכסה את הכל.)

יצאנו עם כך לכיוון סינטרה , באופן כללי אני ממליצה לשכור ווספה כשמגיעים לסינטרה , בקלות רבה מגיעים לכל מקום, לידיעתכם - הטוק טוק שמומלץ ע"י רבים אינו כמו במזרח הרחוק, הם עומדים בפקקים ,כמו כולם!! ויש תורים ופקקים, סינטרה היא עיירה מקסימה ובה דברים מעניינים רבים , והם מעניינים את כולם כך שיש הרבה מאד תיירים בכל מקום.
הזמנו צימר במקום מקסים בסינטרה . quintra das murtasבדיעבד אני מציעה לא להזיז כלל את הרכב מהחניה במלון. ממנו אפשר להגיע ב-10 דק' לרחוב המרכזי, הנעים ביותר וממנו ללכת ברגל לגני רגיליירה. רק לארמון פנה וארמון המורים לא ניתן להגיע ברגל, רחוק יחסית. כדי לבקר בארמון פנה כדאי לקחת אוטובוס,או טוקטוק, או ווספה ורק לא רכב פרטי. הגענו מוקדם יחסית ועוד מצאנו בקלות חניה, הבעיה היתה בחזור. הכביש חד סיטרי ועמדנו בפקק עד לארמון, עם כל אלו שעוד לא היו בו. בסינטרה בילינו יום וחצי, ביום הראשון הסתובבנו בעיקר בחלק העתיק ונהננו משיטוט סתמי בסימטאות, למחרת בבוקר ביקרנו בארמון פנה ובגני רגיליירה .בכיכר פרננדו השני..praca d.fernando 2 יש גם חניה בחינם וגם בית קפה בשם ; nata pure. מקום פצפון עם פשטייש דה נטה משובחים. טעמנו קרמל מלוח, נמס בפה..
משם נסענו לקאבו דה רוקה, הלכנו לאחת התצפיות שאינן רישמיות ,לפני מגרש החניה העמוס ונהננו לצפות על האוקיינוס לכל נשגבותו. המשכנו לארייסירה, הגענו אחרי שש בערב והתאכסנו במלון קטן, פשוט למדי. בטיולנו לקראת השקיעה המרהיבה בטיילת מצאנו מסעדה משובחת ביותר mar das latas. מומלצת ביותר.

למחרת יצאנו בבוקר לכיוון אובידוש( Obidos) אובידוש הינה עיירה מקסימה מוקפת חומה שבה סימטאות פסטורליות ו...תיירותית להפליא. למען האמת, מוצפת בתיירים. בגלל שהיא קטנה זה בולט עוד יותר ודי מטריד. כשיצאנו מהעיר העתיקה, מצאנו שוק עתיקות של סוף שבוע, היה נחמד.

בהמשך נסענו לטומר, וביקרנו במנזר ישו הצלוב, מקום מרהיב ביופיו ומעניין לטעות ולהסתובב בו. אולי בגלל שהתרחקנו מהמסלול הרגיל ואולי בגלל יום ראשון, היו מעט תיירים והכל בעיר שקט ורגוע, (גם סגור). הגענו לביה"כנ ממש כשסגרו אותו, נתנו לנו הצצה פנימה שהספיקה לגמרי. מצאנו דרך הבוקינג צימר, או יותר נכון בית, מרהיב ומטופח , מחוץ לעיר, מומלץ מאד, מאד, -horta do cedros 60€. מאחורי הבית שדה פתוח לטבע, יש בריכה נעימה והכל מעוצב בעיצוב מודרני מפואר. את כל דברי ארוחת הבוקר, כולל ביצי שליו מהלול שלהם, השאירו במקרר ובבוקר הביאו לחם טרי. מקסים ומומלץ. עזבנו את הצימר בצער ונסענו לכיוון פיודאו ( piodao).

יצאנו מטומר לכיוון פיודאו, הדרך התארכה מאד, כבישים פתלתלים ביותר. רוב הזמן היינו הרכב היחידי על הכביש. כשהגענו לפיודאו, התעדכנו לגבי המסלולים בהם ניתן ללכת לfoz de aqua. לאחר שקראנו בקבוצה בחרנו בדרך שיורדת מהכפר , קרוב יותר לנחל, אבל לא מספיק קרוב. קצת קשה למצוא אותה אז מצרפת הסבר. :

הולכים לכיוון המסעדה fontinha בפיצול פונים שמאלה והולכים 30 מ' מגיעים למדרגות ימינה (אין סימון), רק אחרי שמתחילים לרדת כמה מטרים מופיע הסימון, כתום/אדום. אנחנו הלכנו רק חצי מהדרך וחזרנו (בכל זאת בני 60 ++), ואז נסענו באוטו למטה ל foz de aqua. אסור לפספס , מקום יפהפה, מים קרים ...בררר ומרעננים מאד. בהמשך החלטנו להישאר ללון בפיודאו piodao , זה היתרון הגדול של טיול זורם, ללא הזמנות מראש. המקום היחיד בכפר-casa da padaria.
חשוב לדעת, יש חניה רק בכיכר המרכזית וצריך ללכת כ-300 מ' למלון. הרחוב מרוצף אבנים כך שמי שיש לו מזוודות גדולות (אנחנו מטיילים רק עם טרולי), זה לא כ"כ יתאים. החדרים היפים, נמצאים גם הם בקומה שניה, מדרגות תלולות וללא מעלית. אכלנו במסעדה היחידה שהיתה פתוחה,fontinha, האוכל היה סביר. למחרת בבוקר ,ארוחת הבוקר המשותפת, נערכת סביב שולחן גדול בחדר האוכל המיוחד במינו, בעיצוב ובהקפדה על כל פרט ופרט. בצער עזבנו את פיודאו ונסענו לכיוון Sierra de estrella.זהו החלק ההררי הגבוה ביותר בפורטוגל, הרים מסיביים ויפהפיים מגרניט. בעיקרון, עשינו סיבוב בעיקר של נסיעה ועצירות לתצפיות. נסענו למסלול של המפל poco do inferno אך הוא היה יבש אז הסתפקנו בהצצה עליו.
מצאנו מקום לינה מעולה ומומלץ מחוץ למנטיגאס(manteigas)אשר שוכנת בעמק מקסים בהרים. הצימר/מלון
solar da cashtanha, forest house. כשמו כן הוא. שוכן ביער במרחק 10 דק' מהעיירה, מקום מעוצב בעץ בהיר, חדש לגמרי. מומלץ ביותר. פדרו , הבעלים הצעיר, שבעצמו משמש כאחראי היערות באזור נתן לנו הסבר מעניין וממצה על בעיית השריפות והייעור המאסיבי של האקליפטוסים בפורטוגל. למחרת בבוקר, לאחר ארוחת בוקר מצוינת, המשכנו לביקור בבלמונטה, התרשמנו מהמבצר ומהעיירה הנעימה. משם המשכנו לטרנקוסו, מקום קצת מנומנם . הסתובבנו ברחובות, ראינו את פסלו של הסנדלר(חפשו את הסיפור עליו) , והמשכנו לעמק הדורו. נסענו דרך פינאהו ופסו דה רגואה עד לקוינטינה, שזה קוינטה קטנה , בresende .לצערנו המקום אליו התכווננו נתפס שעה לפני הגעתנו, כנראה בידי מטיילים אחרים שמטיילים כמונו, בלי הזמנות מראש. יש לכך יתרונות רבים אך כאן היה חסרון גדול היות ולמרות שהיינו מחוץ לעונה לא מצאנו מקום שווה. לעומת זאת בעיירה הקטנה מצאנו מסעדה ממש טובה gentelman שמה. בעלי אכל תמנון משובח. מומלצת בחום.

בבוקר יצאנו לכיוון פורטו, ניסינו לבקר בשני יקבים לטעימות יין ושניהם , למרות שהופיעו כפתוחים, היו סגורים.
מאוכזבים המשכנו לכיוון אמרנטה, (Amarante). עיירה מקסימה ממש, יש בה חלק עתיק שנעים מאד להסתובב בו, יש להם קינוח מקומי, מתוק מאד וטעים, שתינו קפה בבית קפה הצופה לנהר והתענגנו על פסק זמן נעים.

משם המשכנו ישירות לפורטו, למלון בו הזמנו premium downtown hotel.לא במרכז, אבל יש חניה, ומרחק הליכה מהכל, כמובן עם הרבה עליות וירידות. בערב הסתובבנו ברוב המקומות המעניינים והיפים ולבסוף אכלנו במסעדה מעולה ולא יקרה בגאיה נובה, לאחר שחצינו את הנהר בגשר Luis.

בבוקר הצטרפנו לטיול רגלי באנגלית, Free tour by foot. רק בחלקו היה מעניין, ראינו את מירב המקומות כבר ביום הקודם. ניסינו להיכנס לחנות הספרים בה קיבלה J.K.Roling את השראתה לספרי הארי פוטר, התור היה ארוך מדי וויתרנו. בערב הלכנו לפי המלצת המדריך למסעדה שבה גם יש הופעת פאדו, היה ממש גרוע, גם האוכל וגם ההופעה. שם המקום Ramina, מומלץ לא להתקרב. למחרת יצאנו בדרכנו לכיוון פארק ארוקה (Arouca) ומסלול גשרי העץ. קראנו מקודמנו באתר המטייל שכדאי לקנות כרטיסים בעיר לפני שמגיעים לפארק. (מרחק חצי שעה נסיעה בערך מהעיר). זה נכון לגבי עונות עמוסות , היות והם מכניסים רק 2500 איש ביום. כשאנחנו ביקרנו לא היה עמוס ויכולנו לחסוך את זמן הכניסה לעיר. המסלול עצמו מהנה, יש עליה רצינית בהתחלה, 500 מדרגות(לא ספרנו). אני ממליצה למי שמתכנן לעשות רק חצי מהמסלול (4 ק"מ בערך, עם עליה רצינית וירידה רצינית), להתחילו מהסוף. בתחילת.המסלול מחכות מוניות וכשיוצאים באמצע אין. על כן הרבה יותר נכון לדעתי להתחיל בסוף של 4 הק"מ, כשלוקחים מונית מהחניה וחוזרים למכונית שלכם. יש לקחת בחשבון שלמטה יש מגרש חניה לא גדול ועשוי להיות מלא. לאחר סיום הטיול נסענו במהירות יחסית שאפשר בדרכים הצדדיות,
ליער בוסאקו. הגענו שעה לפני חשיכה, בארמון התקיימה חתונה ולא ניתן היה להיכנס ,ויחד עם זאת, גם מבחוץ הוא מרשים ביותר ולא הייתי מוותרת עליו או על הגנים, מהם התרשמנו רק חלקית, עקב הזמן הקצר שנשאר. לצערי הרב לא מצאנו מקום לינה קרוב, יתכן שעקב החתונה ,ומיעוט המלונות ונאלצנו להתאכסן במוטל מזעזע, שומר נפשו ירחק. Pinho de verdon.

למחרת נסענו לקוימברה, ביקרנו בכל המקומות שכבר הוזכרו, אין לי מה להוסיף מלבד שהתרשמנו מאד. מקוימברה החלטנו בהחלטה של רגע שנבעה ממזג אויר סגרירי ורוחות חזקות, ל"חתוך" לנזרה כדי לראות גלי ענק וגולשי גלים. לצערנו בהגיענו הים היה חלק ושטוח ולא נצפו גולשים למלוא מרחק העין. בכל זאת נהננו מהתצפית והנוף על חוף הים. משם נסענו לליסבון, החזרנו את הרכב השכור בcentauro. כאן המקום לומר שלאחר 3 נסיונות בהשכרה מהם הם בד"כ בסדר, הפעם היו פחות.

הזמנו אובר למלון והתרשמנו שזו דרך יעילה וזולה להתנייד.

ליסבון- עיר מהממממת, מלאת.חיים ויש בה הכל מהכל. לא אפרט יותר מדי כי כבר עשו זאת לפני . כן אזכיר כמה מקומות ; מסעדות- אכלנו במסעדה מעולה , 3 דק' מהמלון. Stasha, בכתובת rua das graves 21. הלכנו ברחוב וראינו, נכנסנו ונהננו ביותר. מסעדה הודית נהדרת סמוכה למלון- sanskar Nepal. ואי אפשר בלי להזכיר את :, mantegaria. מקום עם פשטיש דה נטה מעולים. 2 דק' מהמלון שלנו. נהננו ביותר גם ממתחם LX -Factory מקום שהיה בעבר אזור תעשייתי וכיום מלא בבתי קפה, מסעדות, חנויות מקסימות של עיצוב וחנות ספרים מהממת, מומלץ בחום להסתובב כ-3 שעות במתחם, יש גם חנויות בגדים מיוחדות.

המלון- Cameos a vista suits. ממוקם מעולה על כיכר Luis de Cameos. כיכר מרכזית, שקט ביותר כלפי חוץ, בחלק הפנימי קצת פחות. החדר היה מרווח, כל יום סידרו וניקו. ארוחת בוקר מצוינת, באיסוף עצמי, לחדר. קטרינה, יעילה ועוזרת באופן מופלא ויוצא דופן. מומלץ בחום. בנוסף, ממליצים על מועדון בלוז קרוב, Alface hall. מוזיקה נהדרת וקיפירינייה מעולה. טיול free tour by foot עם מגי מ: Take Lisboa באזור אלפמה ,היה פשוט פנטסטי ומומלץ ביותר, כך הסתיים טיולנו בפורטוגל, אם טעם של עוד, לא הצלחנו בזמן שהיה לנו (13 יום) , להגיע לדרום וגם....לא היינו בפארק penda jeres

יש למה לחזור.

רוצה לעקוב אחר הבלוג של nita15?