טיול של 19 יום לדרום אמריקה של שני זוגות אזרחים ותיקים ב פרו, ברזיל, ארגנטינה 19.1.2018 – 6.2.2018 חלק 3 בואנוס איירס

תמונה ראשית עבור: טיול של 19 יום לדרום אמריקה של שני זוגות אזרחים ותיקים ב פרו, ברזיל, ארגנטינה  19.1.2018 – 6.2.2018 חלק 3 בואנוס איירס - תמונת קאבר
משחק דרבי בואנוס איירס: סן לורנצו נגד בוקה ג'וניורס באיצטדיון של סן לורנו

ביום הארבע עשר כזכור אנחנו בצד ארגנטינה של מפלי איגואסו ביום הזה התפצלנו, כל זוג מהרביעייה יצא למקום אחר. חברנו יצאו לסיור במפלי האיגואסו בצד הארגנטינאי עם המדריכה והרכב. אנחנו, רעייתי ואני שכבר היינו במפלי איגואסו שבארגנטינה בעבר בקשנו לצאת לבקר כפרים וישובים במחוז מסיונס המחוז של מפלי איגואסו בארגנטינה. בקשנו שיזמינו לנו לכמה שעות מדריך נהג שיודע אנגלית כדי לטייל באזור. אחרי הסיורים הנפרדים נפגש לפני הטיסה בשדה התעופה של פוארטו איגואסו כדי לטוס לבואנוס איירס.

אכן, קבלנו את אשר בקשנו. בא לקחת אותנו לסיור במחוז מסיונס נהג דובר אנגלית בן המקום צאצא לשבט הגוארני, תושביו המקוריים של האזור. כך יכולנו ללמוד ממנו על החיים של התושבים המקוריים והשבט המפוצל היום בין פרגוואי לארגנטינה. אתו נסענו ועברנו את העיירות פורטו איגואסו, פורטו ליברטאד, פורטו אספרנצה, וונדה. העיירות הלה הן פריפריה שבפריפריה ותושביהן מתפרנסים בעיקר מחקלאות. נכנסו גם לשטחים החקלאיים כדי לראות בעיקר את גידולי תה המאטה ששותים במיוחד בארגנטינה ואת גידולי היוקה או הקאסאבה, מעין תפוח אדמה מקומי עשיר בפחמימות וחלבונים שאותו אוכלים בכמויות באזור הזה. באזור הזה התיישבו מהגרים מפולין ואוקראינה וראינו כנסיות בסגנון מזרח אירופה. לארוחת צהרים הביא אותנו הנהג למסעדת דרכים מאולתרת, שם הכינו אסאדו גדול על גחלים בתוך חצי חבית. הטבח ואשתו קבלו אותנו בידידות רבה והודות לתרגום של הנהג יכולנו לתקשר איתם ולדעת יותר על חייהם במקום. המשכנו לגדת הנהר פראנה כדי לראות את הגבול עם פרגוואי. סיימנו את הסיור הקצר שלנו במחוז מסיונס בשדה התעופה שם פגשנו את חברינו שסיירו במפלי איגואסו ויותר מאוחר יצאנו בטיסה לבואנוס איירס תחנתנו האחרונה בטיול.

לעת ערב הגענו מאיגואסו לבואנוס איירס. בליווי המדריך שחיכה בנמל התעופה נסענו למלון במרכז בואנוס איירס, מלון קונטיננטל 725 במיקום מאד מרכזי. כפי שכבר סיפרתי לנו היה זה ביקור חוזר ולחברינו פעם ראשונה. זיכרונות מהפעם הקודמת ילוו אותנו ואנו מוכנים גם לדברים חדשים. כך בערב הראשון אחרי ההתארגנות במלון הלכה החבורה אחרי שזכרתי את החוויה הקודמת בביקורי שם- להתחיל את החוויה של בואנוס איירס באכילת פיצה אצל גוארין GUARIN)), הפיצרייה הגדולה ביותר בעולם. בדרך ברחוב קורינטיאס ראינו את כל האורות המרצדים של מרכז הבילוי של בואנוס איירס. אכלנו פיצה גדולה וחזרנו למלון.

היום החמש עשרה היה היום שטיילנו עם המדריך בבואנוס איירס. הדבר היה ללא ספק נחוץ כדי לקבל מחדש את הכיוונים בעיר כדי שביומיים הבאים נוכל לטייל לבד. במשך היום עברנו את מירב האטרקציות התיירותיות. המדריך התחיל את הסיור בכיכר השגרירות הישראלית ברחוב ארויו. אתר זיכרון להרוגי הפיגוע הקשה במרץ 1992 שבו מכונית תופת שהונחה על ידי פעילי חיזבאללה התפוצצה והרסה את בנין השגרירות ופגעה בבניינים נוספים. כ29 נהרגו בפיגוע הקשה הזה. המקום הפך לגן קטן עם מספר עצים ושלט זיכרון לנרצחים ולאירוע. משם המשכנו לשכונת ריקולטה לבית הקברות בה נמצא קברה של אוויטה פרון. זהו בית קברות מאד מיוחד ביצירתיות ובעושר העיצובי של הקברים שכל אחד מהם הוא מאוזולאום. המשכנו למרכז ההיסטורי של העיר , לארמון האדום של הנשיא, הקאסה רוסדה, ולקתדראלה הגדולה של העיר. בקתדראלה נמצא גם קברו של משחרר ארגנטינה חוזה סן מרטין. משם המשכנו לשכונת סאן טלמו, שם אכלנו צהרים של אמפנדס בשוק אוכל מקורה מיוחד. המשכנו לרובע בוקה בו הבתים הקטנים צבועים בצבעים ססגוניים בעיקר כחול וצהוב, צבע השכונה והצבע של תלבושת קבוצת הכדורגל של השכונה. בדרך הסביר לנו המדריך איך להגיע למקומות האלה בעצמנו ומה ניתן לראות שם ביומיים החופשיים שהיו לנו בהמשך. הביקור בבוקה תמיד מעניין וכדאי לבקר ברחוב קמינטו ולטייל עד סופו ולראות בנין מודרני שהוא מרכז התרבות והאמנות ROA Fondacion. בעת ביקורנו הייתה שם תערוכה של אי ווי ווי וברחבה שלפני המוזיאון הציב האמן מיצג ענק של אלפי שלדות מבהיקות של אופנים. בבניין גם קפיטריה עם מאפיה וכן אפשר לעלות לגג לתצפית על הנמל הישן ולראות את המיצג של אי ווי ווי מלמעלה. בהמשך נסענו לפורטו מאדרו אתר הנמל הישן של בואנוס איירס שנבנה מחדש כרובע מגורים ועסקים חדיש, מודרני ויקר. הביקור האחרון היה בחנות הספרים הענקית אתנאו שבעבר הייתה אולם תיאטרון. את היום הזה סיימנו ביציאה בערב למופע טנגו מיוחד לתיירים הכולל ארוחת ערב באולם על שמו של קרלוס גארדל גדול רקדי הטנגו של ארגנטינה.. המופע מאד מקצועי ומהוקצע מבוצע בידי רקדנים מאד מקצועיים אבל גם בשל הקהל וגם בשל אופי ההופעה לא היה ספק כי זה מופע מאד מקצועי אך לתיירים. כך הסתיים יום מאד עמוס בהדרכה צמודה ונותרו לנו עוד שני ימים כדי ליהנות מהעיר הנפלאה הזאת בעצמנו.

ביום השישה עשר לטיול יום טיול חופשי בבואנוס. הכיוון היה המרכז ההיסטורי ומשם שוב לכיוון סנט טלמו ובוקה. הלכנו ברגל מהמלון לכיוון בוקה בעיקר ברחוב דפנסיה שבהמשכו בין סן טלמו ובוקה נמצא המוזיאון לאמנות בת זמננו (MACBA) בו רצינו לבקר. בהליכה נינוחה עברנו את הרחוב ההיסטורי הזה. לאורכו חנויות רבות של ענתיקות וגלריות קטנות לאמנות. שוב עברנו את השוק הסגור של סן טלמו עברנו את פיאצה דורגו והגענו למוזיאון. בעת ביקורנו הייתה שם תערוכה גדולה של ציור גיאומטרי בסגנון האופ ארט של האמן הארגנטינאי אדוארדו מק אנטייר (Eduardo Mac - Entyer 1929-2014). אחרי הביקור המשכנו לבוקה, עברנו את פארק לזאמה לידו מבנה מאד יפה של כנסיה רוסית פרובוסלבית. שוב הסתובבנו בשכונת לה בוקה, נכנסנו בשנית למרכז ROA המציג את תערוכת אי ווי ווי. משם הלכנו למסעדת בשרים ארגנטינאית שנמצאת בפאתי השכונה, רחוק ממסעדות התיירים הרגילות שבבוקה. אכלנו ארוחת בשרים אופיינית לארגנטינה. למסעדה קוראים El Gran Paraiso.

לעת ערב אחרי ששתינו קפה בקפה טורטינו המפורסם, השם וההיסטוריה חזקים יותר מהקפה, יצאנו עם חברים ישראלים שעובדים בבואנוס איירס. קבענו אתם במקום ליד סן טלמו שהיה בעבר חלק מהנמל והיום הפך למרכז תרבות בשם Usina Del Arte , באותו ערב הייתה שם הופעת של זמר הרוק הצרפתי בנז'מן דיולה אלא הרעש הרחיק אותנו מהמקום. ברחובות הסמוכים שמענו מוסיקה יותר מקומית וכשהתקרבנו ראינו שבשכונת סן טלמו חוגגים קרנבל. צעירים ומבוגרים בתלבושות חגיגיות רקדו לקצב מוסיקה דרום אמריקאית סמבה, בוסה נובה, טנגו ואחרות. הרחוב היה סגור לתנועה ותושבים רבים ישבו בצדי הרחוב וחגגו עם הרוקדים. סיימנו את היום עם בקבוק יין וחטיפים ארגנטינאים כמו שקדי עגל בגריל וערימה של גבינה מותכת בבר מסעדה בפוארטו מודרו. כמו שהמקום נראה בחצות הלילה רק התחיל לבליינים המקומיים.

היום השבעה עשר היום האחרון לטיול לפני החזרה לארץ עמד מבחינתי בסימן הכדורגל. מאז בואנו לבואנוס איירס נודע לי שביום ראשון יהיה משחק כדורגל בין 2 קבוצות מקומיות, בין בוקה ג'וניורס הנמצאת במקום הראשון לבין סן לורנצו, במקום השני. המשחק יתקיים במגרש של סן לורנצו. הזהירו אותי רבות שמסוכן ללכת למשחק כדורגל בבואנוס איירס בעיקר אם זה דרבי, מקומי. בכל זאת בררתי איך משיגים כרטיסים ומגיעים למגרש. שאלתי במלון ואכן יש סידור עם סוכנות כרטיסים מקומית שמספקת כרטיס במקום טוב והסעה מאורגנת עם מלווה למגרש, אלא שהמחיר כמעט 250$ זה נראה לי יקר מדי. בינתיים יצרנו קשר עם הישראלים איתם בילינו לילה קודם והם הציעו לפנות ליובל שיש לו הוסטל לישראלים ברחוב ליברטד 18 והוא יכול לארגן כרטיסים. פניתי ליובל שאכן סידר כרטיס והסעה עם מלווים צמודים וכל זאת ב 100$ בלבד. יובל אמר לי שהוא מארגן כרטיסים והסעה לכל הקבוצות בבואנוס איירס. ניתן להשיגו בטלפון 54-9-11-6503-8016 + למבקרים בביקור קצר מהארץ אף מומלץ להזמין כרטיסים מראש. תחילת המשחק ב 19:15 בערב ויובל בקש להיות בהוסטל בשעה 16:00 משם תאסוף אותי ונוסעים נוספים למשחק.

כאשר אני בטוח שיש לי כרטיס יצאתי עם רעייתי ושותפנו לטיול למסע רגלי ארוך בעיר. הלכנו מהמלון שהיה סמוך למרכז ההיסטורי בין פיאצה דה מאיו לבין האובליסק, לכיוון המוזיאון לאמנות לטינו אמריקאית שנמצא בשכונת פאלרמו. הלכנו לאורך רחוב אלבאר היפה עד ריקולטה. בפיאצה הגדולה היה שוק של יום ראשון ובהמשכו הגענו לאתר יפה ומעניין שלא מצאנו במדריכי התיירות והוא המרכז לתרבות של שכונת ריקולטה הנמצא בבניין, מהמאה ה 18 משומר ומחודש. הבניין מאד מעניין. בתוכו מספר תערוכות, חדרי משחקים לילדים, ותצוגות שונות. במרכזו פטיו גדול המשמש למופעים. בעיקר צדה את תשומת ליבנו תערוכה של ציורים מאד מיוחדים של הצייר רוברטו קורטס בשם יחי החיים VIVA LA VIDA. בתערוכה ציורים בחלקם גדולים מאד בצבעים עזים בין הסוריאליסטי, הריאליסטי והאבסטרקטי. הכניסה למרכז ללא תשלום והביקור מומלץ בחום. מכאן המשכנו בשכונת פאלרמו לכיוון המוזאון לאמנות לטינו אמריקאית. בדרך עברנו את הגן בו נמצא פסל ה Floralis Generica של האמן האדריכל אדוארדו קאטאלאנו, זהו פסל קינטי ענק של פרח עשוי מפלדת אל חלד ואלומיניום. הוא נפתח ונסגר אוטומטית במשך היום והלילה וכולו משתקף בבריכה שבתוכה הוא נמצא. עברנו דרך שורה של פארקים עד שהגענו למוזיאון בואנוס איירס לאמנות לטינו אמריקאית - MALBA . המבנה המודרני של המוזיאון כבר יוצר עניין מבחוץ. בתוכו היו מספר תערוכות מאד מעניינות של ציירים מקסיקאים ותערוכה גדולה נוספת של אוסף אמנות לטינו אמריקאית מאוספי המוזיאון.

חבורתנו המשיכה בביקור במוזיאון ומשם לקחו מונית לשוק יום ראשון של סנט טלמו. אני יצאתי בדרכי למשחק הכדורגל.

המשחק מתקיים באצטדיון הביתי של סן לורנצו סטדיו פדרו בדגאין שנמצא בשכונת ניואבה פומפיה. התבקשנו להגיע להסעה בסמוך להוסטל של יובל ברחוב ליברטד 8 בשעה 16:00 אך האוטובוס הגיע באחור של חצי שעה כשהוא כבר מלא ממטיילים ישראלים ואחרים שנאספו מכמה הוסטלים של צעירים ברחבי העיר. היינו רק 2 מבוגרים שהורידו את הגיל הממוצע של הנוסעים. התברר לנו שיש באוטובוס גם שני מדריכים שנתנו לנו הוראות התנהגות ועזרו בהמשך הערב להגיע, לשבת במקומות שלנו ולחזור לאוטובוס. בהוראות הם ספרו שהאצטדיון הזה נמצא בליבה של שכונת עוני קשה של בואנוס איירס, שאין למקום תחבורה ציבורית ומי שלא ישמור על קשר ושלא יגיע לאוטובוס בסוף המשחק יתקשה מאד אפילו להשיג טקסי. הגענו לאצטדיון כמעט שעתיים לפני המשחק. כשנכנסנו הכניסות עדין היו פנויות ותפסנו מקום באצטדיון שבו כ 58 אלף מקומות. מאחר ובמשחקי דרבי של העיר המשטרה לא נותנת להכניס אוהדים של הקבוצה היריבה, הפעם אלה אוהדי בוקה, בכל זאת האצטדיון התמלא עד אפס מקום רק באוהדי סן לורנצו רבים מהם החולצות ובגדים בצבעי הקבוצה אדום כחול כהה. כשעה לפני המשחק האוהדים מתחילים לשיר בליוויי תופים וחצוצרות. והשיא מגיע כאשר הקבוצה עולה לכר הדשא לחמום לפני המשחק. אני רוצה כאן לציין שלמרות האזהרות על אלימות היו בקהל מספר שיא של נשים ,ילדים, ומשפחות יותר משראיתי בכדורגל אפילו באירופה. רוב האוהדים מגיעים באוטובוסים בהסעות מאורגנות מכל קצווי העיר והסדר במגרש וסביבו הוא מופתי. שיא ההתלהבות כמובן שמתחיל המשחק והאוהדים לא מפסיקים לעודד. סן לורנצו כבשה ראשונה והקהל יצא מגדרו אבל תוך כמה דקות הבקיעה בוקה את שער השוויון והתוצאה 1:1 שנקבעה במחצית הראשונה נשמרה עד סוף המשחק. התנאים באצטדיון מפגרים לעומת האצטדיונים באירופה, אין שעון, אין מסכים לתצוגת התוצאה, המעברים מאד צרים והמושבים לא נוחים, אבל זה לא חשוב כי רוב המשחק הקהל עומד. כל החבורה שהגענו ביחד ישבנו ביחד, המדריכים בסוף המשחק אספו אותנו וביחד כקבוצה הובילו אותנו בחזרה לאוטובוס שחיכה לנו בסמוך למגרש. חווית הכדורגל הייתה אחד השיאים בטיול ולמרות החום הכבד והשמש הקופחת בשעתיים שחיכינו למשחק היה הדבר כדי חובה לחובב כדורגל כמוני.

בשובי העירה מהמשחק חברתי לחבורה לבילוי האחרון בבואנוס איירס. הלכנו לראות ריקודי טנגו אוטנטיים שרוקדים במועדוני הטנגו הנקראים מילונגה. הלכנו לכזה בשם Milonga Jujus el Beso . כאן, זה אינו מופע אלא מועדון לחובבי טנגו מקומיים. הנשים יושבות בשורה הראשונה, הגברים בהיקף וכאשר מתחילה מוסיקת הטנגו מזמין הגבר בצורה אצילית , את האישה לריקוד הטנגו. מאד יפה לראות איך אנשים ונשים מכל הגילים מצעיר ועד זקן רוקדים בהרבה רצינות ומיומנות את הטנגו. איך הם שולטים ברגלים ובחלקי הגוף האחרים בריקוד, כמעט שלא מדברים ובסוף הריקוד או סדרת הריקודים כל הרוקדים מודים אחד ואחת לשני ולשנייה וחוזרים למקומם. כמובן שאנחנו שבאנו כזוגות למקום לא הרגשנו שאפשר להשתלב, גם מיומנות הטנגו שלנו היא אפסית לעומת הביצועים שראינו על רחבת הריקודים. כך השלמנו את מבטנו על הטנגו, התחלנו במופע טנגו בימתי ומקצועי וסיימנו בטנגו של רוקדים חובבים שהריקוד הוא בילוי לערב בעבורם.

זה היה האירוע האחרון בטיולנו. למחרת בבקר ביום הששה עשר יצאנו לנמל התעופה של בואנוס איירס, עמדנו למעלה שעה ארוכה בתורים האין סופיים לצ'ק אין, לבדיקת הביטחון, לביקורת הדרכונים עד המטוס. טיסה של 12 שעות למדריד, 5 שעות המתנה במדריד שעברו יחסית מהר ועוד 4 וחצי שעות ואנחנו בארץ.

סיימנו מסע בן 17 ימים, 10 טיסות, 3 מדינות ועדין נשאר עוד הרבה מה לראות ולחוות.

רוצה לעקוב אחר הבלוג של בן עזאי?

הפוסט הבא ›
שבוע של רכיבות אופנים בהונגריה 1 -8 ספטמבר 2018
מתוך הבלוג של בן עזאי
21-09-2018
טיול של 19 יום לדרום אמריקה של שני זוגות אזרחים ותיקים ברמה של 5 כוכבים פרו, ברזיל, ארגנטינה  19.1.2018 – 6.2.2018 חלק שני ברזיל
טיול של 19 יום לדרום אמריקה של שני זוגות אזרחים ותיקים ברמה של 5 כוכבים פרו, ברזיל, ארגנטינה 19.1.2018 – 6.2.2018 חלק שני ברזיל