טנזניה - הרי האוסמברה

2019

מסע להרי האוסמברה ולמושי

יוסי רובין – 0528514762, yossiru@gmail.com

המסע שלי שנערך במשך שבועיים בטנזניה כלל את הטרק בהרי האוסמברה , שהייה של יומיים באזור מושי ואז ספארי בשמורות המפורסמות של טנזניה – טרנגירי, סרנגטי, נגורונגורו.

חודש מאי הוא ממש לא שיא העונה וחוויתי זאת במהלך כל המסלול.

שער המטבע הנוכחי הוא – 10000 שילינג טנזני שווים 15 שח.

מזג האויר הנוכחי – סוף עונת הגשמים אך יש ימים עם עננות. הנהיגה בצד שמאל של הכביש ולכן עדיף לא לנהוג פה לדעתי.

רב הישראלים באים לטנזניה כדי לעשות ספארי, לטפס על הקילימנג'רו או המרו ולנפוש בזנזיבר.

אני לא רציתי לעלות להר (טיפסתי כבר בנפאל על הר כמעט בגובה הזה) וגם לא רציתי לנפוש בחופי הים. (יש לי מזה הרבה בארץ למרות שאין להשוות)

התלבטתי מה לעשות חוץ מהספארי והאופציות היו לעשות טיולים יומיים ממושי או לעשות טרק בהרי האוסמברה שלא כל כך מתוירים ע"י רב הישראלים. בחרתי בהרי האוסמברה.

את המסלול עשיתי בעיקרון לבד בהרי האוסמברה ולאחר מכן חברתי במושי לבן שלי אופק שנמצא בטיול של 4 חודשים באפריקה ביחד עם החברה שלו מעיין כדי לעשות יחד את הספארי.

היות וכולם עושים את הספארי ויש על זה הרבה חומר ראיתי צורך לנכון לפרסם את המסע להרי האוסמברה שהוא פחות ידוע

להלן השתלשלות המסע שלי בתקווה שזה יעזור לחלקכם בטיולים שתעשו בהמשך באזור.

קריאה נעימה

יוסי רובין

- 26.5.19 יום א'

נחיתה בשדה התעופה קילימנגרו לאחר מעבר דרך אדיס אבבה באתיופיה

לקחתי מונית למושי ב- 30$.

המחיר הרשמי 50$ ואין שום תחבורה ציבורית מהשדה הבינלאומי בקילי למושי או ארושה

ביציאה משדה התעופה צריך להתמקח עם נהגי המוניות.

הנסיעה למושי אורכת כשעה.

הגעתי למלון climbers home שנמצא די במרכז מושי (הוזמן בבוקינג)

במלון אין מים חמים ואין סבון (צריך להביא) והויפי מקרטע.

המנהל ארנסטו נחמד ואדיב מאד.

יש בנק ליד בשם NMB ואפשר להחליף בו כסף.

לגבי סים מקומי – יש הרבה חברות סלולר שיתנו תמורת תשלום סים מקומי ביניהן: MPESA , HALOTEL, AIRTEL, VODACOM ועוד.

ליד המלון יש סניף של HALOTEL ושם קניתי סים בעלות 15 שח (10000 שילינג) עם שיחות וגלישה של 3.5 גיגה.

טיילתי קצת בשוק ליד המלון. זה בעיקר שוק פירות וירקות ושאר דברים – מאד לא תיירותי.

המסע להרי האוסמברה

2c81af0e0a88a7fab08a4335d2f6dd3b.jpg?l=8

- 27.5.19 יום ב'

בבוקר הלכתי לבנק NMB ליד המלון כדי להחליף כסף והם היו כל כך איטיים ולא יעילים.

כדי להגיע ללושוטו שהיא נקודת הפתיחה לטרק באוסמברה צריך ראשית לנסוע למומבו.

ארנסטו מנהל המלון הסיע אותי לתחנת האוטובוסים במושי כדי לעלות לאוטובוס למומבו.

יש המון אוטובוסים למומבו.

באינטרנט אין בכלל פרטים על לוחות הזמנים של חברות האוטובוסים.

יש חברות שנחשבות הכי טובות כמו דאר אקספרס וקילימנגרו אקספרס שעולים די יקר

33000 שילינג (50 שח.(

ארנסטו הציע לי לנסוע בחברת happy nation express זה די באותה רמה רק שאין מיזוג (לא צריך) ואין שירותים באוטובוס. עלות הכרטיס למומבו 12000 (18 שח).

אם אתם עולים עם התיק הגדול שלכם הם מנסים לדחוף לך שתקנה 2 מושבים.

מהניסיון שלי בעונה הזאת (לא העונה התיירותית) אפשר לקחת את התיק עליך ובד"כ האוטובוס לא מלא אז ניתן לשים אותו לידך ללא עלות נוספת. לשיקולכם.

הנסיעה באוטובוס ממושי למומבו אורכת 3.5 שעות. הם לא עוצרים לעצירת שירותים אלא אם מבקשים – אז ביקשתי J

ירדתי ב- LIVERPOOL HOTEL במומבו והמדריך ריצארד שתאמתי איתו אסף אותי משם.

עלינו לעיירה LUSHOTO שנמצאת בהרים בנסיעה של שעה בערך בג'יפ.

העיירה LUSHOTO היא המקום שממנו מתחיל הטרק להרי האומסברה.

הגענו למשרד של חברת FRIENDS OF USAMBARA.

המשרד מספק מדריך ומסלול. מנהל המשרד הוא בחור בשם יאסין ויש להם מס' מסלולים אפשריים תלוי בכמות הימים שיש לכם. בעיקרון המסלול בהרי האוסמברה אורך 4 ימים מ-LUSHOTO עד לכפר בשם MTAE.

מכיוון שהיו לי רק 3 ימים קיצרתי את אחד מימי ההליכה ונסענו באוטובוס משך שעה ביום השני.

המסלול ארך כאמור 3 ימים והמחיר היה 140$ כולל מדריך צמוד לינות בשני לילות ו-3 ארוחות ביום ובקבוקי מים וכמובן תחבורה לכל אורך המסלול.

מה שיפה זה שהחברה הזו תורמת 20% מההכנסות כתרומה לקהילת האזור בגידול עצים ושתילתם ביערות לטובת הסביבה באוסמברה.

ביום הזה שהגעתי ללושוטו הסיכום היה שהמדריך ייקח אותי לטרק של שעה וחצי

לנקודת תצפית בשם IRENTE POINT שזו תצפית מלושוטו על כל העמק. מקום מדהים.

התאכסנתי על חשבוני במלון בשם MISONGE COTTAGE (הוזמן בבוקינג)

מאחר והוא נמצא לא ממש במרכז לושוטו הזמנתי ארוחת ערב ממש טובה במלון ב15 שח

עלות המלון כולל ארוחת בוקר היא 25$

החדר הוא מן בקתה ויש בו כילה. אין מים חמים ואין סבון אבל יש נייר טואלט ויש מגבת. באופן כללי עוד אגלה שברב המקומות בטנזניה אין מים חמים – יש מים לא קפואים J.

היות וזו לא עונת השיא הסתבר לי שבכל המסע שלי הייתי התייר היחיד במלונות בהם לנתי.

מבחינת המדריך שקיבלתי שמו "ריצ'ארד היזה" והוא היה מעולה.

החברה הזו שבחרתי בה, נקראת FRIENDS OF USAMBARA היא אחת ממספר חברות שמוציאות טיולים כאלה בהרי האוסמברה.

יש עוד מדריכים כמו דניס מונגה ובחור בשם דיויד שעבדו פעם בחברה הזו ופרשו והם עצמאיים.והם גם הומלצו פה בחלק מהאתרים.

יש גם חברה בשם tayodea ועוד חברה בשם halisi.שמוציאות טיולים לאזור זה.

עם כולם הייתי בקשר ומכולם קיבלתי הצעות למסלולים אבל ההצעה של FRIENDS OF USAMBARA הייתה הכי אטרקטיבית מבחינתי הן במחיר והן בתכולה וגם שדרגתי אותה באותו סכום שסוכם 140$. בנוסף גם מצא חן בעיני שחלק מההכנסות שלהם הולכות לתרומה לקהילה וגם העדפתי לבחור בחברה ולא במדריך בודד ועצמאי.

למנהל החברה קוראים יאסין והוא עונה מהר מאד במייל או ואטסאפ (פרטים למטה)

28.5.19 - יום ג'

ארוחת בוקר טובה מאד בשעה 8:00 במלון.

יצאנו בשעה 9:00 להליכה של 24 ק"מ. היעד להגיע ללינה בכפר בשםRANGWI במקום שנקרא בית הספר לאחיות - Rangwi sisters convent

בדרך עברנו ביער גשם בשם magamba rain forest ראינו זיקיות (קמיליון) וקופי קולומבוס.

ארוחת צהרים ריצ'רד הכין במקום בשטח בדשא באמצע הדרך. לאחר 24 ק"מ של הליכה במשך 7 שעות הגענו לכפר בשם לוקוזי. בד"כ ביום הזה ישנים במלינדי באכסניה בשם פאפא הוסטל אבל כאמור מאחר וויתרתי על יום לא ישנתי שם. הג'יפ שהיה צריך לאסוף אותנו מלוקוזי התקלקל ולקחנו אוטובוס מקומי מלוקוזי לאכסניה של האחיות ברנגווי

Rangwi sisters convent .

הנסיעה עם המקומיים היא חוויה בפני עצמה.

האכסניה נמצאת כאמור במתחם של בית ספר לנזירות. יש כומר אחד בכפר והרבה בנות שמתלמדות להיות נזירות.

יש כנסיה שבה בשעת התפילה הנזירות שרות מאד יפה. קיבלנו ארוחת ערב מעולה.

החדר בסיסי. יש מגבת וסבון אבל אין מים חמים ואין חשמל בשקעים כי הכל סולרי.

אם רוצים להטעין את הפלאפון צריך לבקש מהנזירות לטעון אצלן.

המסע הזה של 24 ק"מ ביום אחד עם תרמיל ענק על הגב היה לא קל עבורי אבל נהניתי מאד מהדרך ומהאתגר וסיימתי את היום הזה בסיפוק רב.

כל הדרך ריצ'ארד לקח אותי בכל מיני שבילים בין כפרים וכל הדרך ענה לשאלות שלי והסביר לי המון דברים על המסלול ועל טנזניה בכלל וגם אני לימדתי אותו על מבצע אנטבה.

29.5.19 – יום ד'

אחרי ארוחת בוקר אצל הנזירות יצאנו בשעה 8:30 לטרק. היום ההליכה תהיה קצרה יותר באורך 16 ק"מ. עברנו בכפרים מנולו וסונגה ועברנו בכמה יערות ואז עצרנו לארוחת צהרים אצל משפחת ארנסט שהיא משפחה אתיופית וניתן גם ללון שם למשך לילה למי שרוצה ולהכיר את אורחות החיים של הטנזנים.

לכל אורך הדרך ביליתי עם ריצ'ארד שהסביר כל דבר והיה מעולה. אני מאד ממליץ על ריצ'ארד ולמטה ארשום את הפרטים שלו. המשכנו לכפר הכדים בשם Mabughai שם ניתן לראות איך מכינים כדי חרס ואפשר לעשות גם סדנא. משם המשכנו למלון שנמצא בנקודת תצפית בשםmagamba view point הגענו סביב 14:00 בצהרים - די מוקדם יחסית ליום אתמול. אז זו הזדמנות לנוח ולהירגע מול הנוף המדהים.

למלון קוראים magumba view cottages.

ממש מקום מדהים עם בקתות שצופות על כל העמק למרגלות הרי האוסמברה.

רצ"ב לינק של המקום - http://magumbaviewcottages.co.tz

וגם המייל שלהם: info@magumbaviewpoint.com והטלפון : 255717461352+

בחדרים יש סבון ומגבת, הויפי מאד צולע, יש מים פושרים שנוטים לחמים.

הבקתות נהדרות והנוף מדהים.

יש אפשרות להזמין חבורה מקומית שתרקוד ריקודים טנזניים בעלות 50 דולר.

ויתרתי כי הייתי לבד וזה היה יקר אך אם באים בקבוצה זה שווה.

גם כאן בגלל העונה הסתבר שאני התייר היחיד במלון.

הבקתות צופות כאמור לעמק אך היו עננים ורק בערב התבהר.

קיבלנו ארוחת ערב נחמדה.

יש לציין שיש מספר מלונות באזור עם תצפיות כאלה. Mambo View cliff Inn יש לו בעיות של חוסר מים בצנרת והשני Mambo viewpoint lodge בבעלות של בחור הולנדי מאד יקר.

המלון הזה בו התאכסנתי לא יקר וקיים 3 שנים והוא בעל בקתות מצוינות.

כאמור הוא היה חלק מהעסקה במסלול.

30.5.19 – יום ה'

לאחר קימה מוקדמת וארוחת בוקר קלה השארנו את התיקים במלון והתחלנו ללכת ב-7:30 לכיוון הכפר MTAE שהוא הקצה של הרי האוסמברה. ההליכה ארכה שעה וחצי וריצ'ארד לקח אותי לנקודת תצפית מדהימה בכפר על כל העמק )שבלעדיו בחיים לא הייתי מגיע אליה)

בשעה 9:30 הגיע הג'יפ שיסיע אותנו עד לושוטו במשך שעה וחצי. הגענו ללושוטו בסביבות 11 בבוקר היישר למשרדי החברה.

אני רוצה לציין שניתן לעשות את כל המסלול עד מטאה לבד. אבל ההליכה היא בעיקר במסלול של האוטובוס שזו דרך ראשית ולא כל כך מעניינת. כשיש מדריך הוא חותך ופונה בכל מיני שבילים נחמדים בין הבתים והכפרים וזה הרבה יותר מעניין לדעתי.

גם יש הסברים לכל אורך הדרך. כמובן שמי שרוצה לחסוך ויש לו זמן להתברברויות מוזמן לעשות זאת לבד. אני בחרתי לעשות זאת עם מדריך שהיה ממש מעולה והוא הוסיף לי המון ידע בכל המסע בדרך וכמו כן הייתי קצוב בזמן.

דבר נוסף שחייבים לדעת הוא שאנשי הכפרים לא דוברים אנגלית כך שמי שלא רוצה להתברבר רצוי שייקח מדריך.

כשהגענו ללושוטו ריצ'ארד לקח אותי לשוק המקומי שמתקיים בימי חמישי וראשון. זה שוק ענק של ירקות ובדים ומה לא. שוק ססגוני בצבעיו.

לא היה לי הרבה זמן להישאר שם כי הייתי צריך להגיע למושי באותו יום.

נפרדתי מריצ'ארד והשארתי לו טיפ 60000 שזה 25 דולר. הוא בהחלט היה ראוי לכך. מדריך מעולה.

הנסיעה מלושוטו למומבו היא משהו שנמשך שעה ברכב ושעה וחצי באוטובוס מקומי ואיטי. העלות 3000 שילינג שזה 4.5 שח. מונית עולה 20$.

אני נהניתי מחווית הנסיעה עם המקומיים ומהמחיר הזול של האוטובוס.

כשהגעתי לכביש הראשי במומבו הסתערו עלי ממש בירידה מהאוטובוס דילרים שניסו לשכנע אותי לעלות לאוטובוס למושי. המחירים מגוונים.

אני התעקשתי על המחיר שבאתי ממושי למרות שהם רצו יותר. בסוף הבינו שזה מה שאתן. 12000 שילינג שזה 18 שח.

משך הנסיעה ממומבו למושי הוא 4 שעות.

הגעתי למושי סביב 18:30 אחרי יום של המון נסיעות אבל זה היה בעצם סיום מוצלח למסלול שלי בהרי האוסמברה.

מומלץ מאד.

פרטי קשר:

Yassin Madiwa

Friends of Usambara Society, P.O. Box 151, Lushoto, Tanga, Tanzania.

Cell: +255 787 094 725

Tel: +255 27 266 0132

info@usambaratravels.com

www.usambaratravels.com – באתר ניתן למצוא עוד מסלולי טיול כמו טיולי אופנים ועוד.

פרטי הפלאפון של המדריך ריצ'ארד היזה שעבד דרך (עונה בוואטסאפ) Friends of Usambara Society

255763565016+ (הבנתי ממנו שהוא גם מדריך בהר הקילימנג'רו) – ניתן לפנות אליו באופן ישיר.

מדריכים נוספים שהם פרילנסרים אך לא בחרתי בהם:

דיויד – 255684099054+

דניס מונגה - denisusambaratravels@gmail.com

רצ"ב סיכום המסלול כפי שסיכמתי מראש עם יאסין: (נקרא למסלול מסלול ג'וזף הקצר כי הורדתי יום מ-4 ימים ל-3)

MTAE TREK - final plan

3 days 2 nights trekking to Mtae

Day 0 :27.5.19

I will arrive by bus from moshi (take the early bus) to mombo.

Then you take, me free with your private transport from Mombo to Lushoto to the hotel in lushoto I ordered by myself.

Meet the guide that will travel with me all these days in the Usambara Mountains.

Arrive and check in at the hotel in Lushoto . Then i will be taken by the tour guide just after checking and brief of the hiking. Relax for some minutes then hike to Irente viewpoint for sunset approximate loop distance coverage of 15 km, drive or walk back to Lushoto for overnight at the Hotel.

Day 1 :28.5.19

6-7 hrs trek

After breakfast get picked by the guide and visit the Tourist information Center for briefing on the trekking there after start walking with your packed lunch through the villages uphill to the Magamba rain forest and later get picked by private transport and sleep over night at Rangwi sisters convent. This is the day of trekking through the natural forest, home of black Columbus monkey, chameleons on the way and nice landscape. The lodge is basically local sharing the toilet but very clean and the trekking is generally very early 8 years old kid can do it comfortably.

If there will be enough time maybe hike to MZOGOTI PEAK for 2 hours

Day 2 : 29.5.19

5-6hrs

Trekking through the villages of Manolo, Sunga, farming areas and spend the night at mambo view cliff Inn, the trekking is though lovely landscape and a chance to interact with the locals in traditional villages and learning traditional local way of living, visiting traditional irrigation practices by the Shambaa to Mtae – World class (The world class view point is because you will view about 180 degree over the Tsavo west Kenya and Kilimanjaro), The name of the lodge is Mambo View cliff Inn . This is basically local sharing the toilets.

Lunch with Ernest family well known for best serving lunch,

In this day, we will walk to the pottery village at Mabughai for the workshop and learn how to make port.

In this day, we will arrive to the Mambo View Point and view the area.

Day 3 : 30.5.19

Early in the morning around 7.30 am trek about 2hrs to Mtae village the ridge of the Mountains with specutalars view over Tsavo west Kenya and Mkomazi National park, there after catch the Private transport back to Lushoto, on the same day leave to Moshi.

Including:

Guide fee,

Village Development fee (as 20 percent of the packages goes to the communities)

Government taxes

Park fees and forest fee accommodations,

2 Nights Accommodation

Food three meals a day,

Food and accommodation of guide for all tour.

Transport within the usambaras during the tour.

Transportation with your private transport from Mombo to Lushoto to hotel at day 0 – 27.5.19

Transportation with your private transport from Mtea to Lushoto at day 3 – 30.5.19 (after 2 hrs trekking to Mtea in the morning)

Drinking mineral water during the tour,

English speaking tour guide, and also knowledgeable who can tell a lot about the areas cultural and natural - the guide will be with me all days,

Price $140 per Person for Adult; about TZS 350, 000 P/P

Excluding:

Tip for the Guide and other personal expenses.

Accommodation at day 0 – 27.5.19

Possible – private transportation from lushoto to mombo at last day 30.5.19– 20$

Transportation from Mombo to Moshi

Yassin Madiwa

Friends of Usambara Society, P.O. Box 151, Lushoto, Tanga, Tanzania.

Cell: +255 787 094 725

Tel: +255 27 266 0132

info@usambaratravels.com

www.usambaratravels.com

מושי

בערב נפגשתי עם אופק (שהוא הבן שלי) ומעין החברה שלו שנמצאים בטיול באפריקה במשך 4 חודשים.

התארחנו באותו מלון climbers home והלכנו למסעדה אסיאתית בערב.

שם המסעדה - JAY'S KITCHEN . לא ממליץ בכלל על המסעדה הזאת למרות ההמלצות שהיו עליה באתר מזונגו – אין בה תפריט מיוחד והיא גם לא זולה.

31.5.19- יום ו'

כאמור במלון climbers home אין מגבת והויפי היה על הפנים. להפתעתי היו מים חמים.

ארוחת בוקר היתה פשוטה ביותר וכללה חביתה ופירות ותה.

במושי יש מספר אטרקציות שניתן לגשת אליהם בטיולי יום ע"י מספר חברות ביניהם:

פארק ארושה

מפלי מטרוני

אגם קאלה

טיול למראנגו

קייקים באגם דולוטי

המעיינות החמים במאגי צ'מקה

מאחר והיה לנו יום אחד בחרנו להקדיש את היום למעיינות החמים.

יש הרבה חברות טיולים שעושות את יום הטיול הזה כולל במלון שבו קיבלנו הצעה.

המחירים נעים בין 30$ ל – 80$ לאדם

יש כמובן אפשרות לנסוע באוטובוס ציבורי למקום שנקרה BUMA ומשם לשכור דלה דלה שעולה 60000 שילינג (90 שח) לנסיעה של עוד שעה

אנחנו סיכמנו עם נהג מונית בשם עמנואל שהסתבר כאמין מאד. הוא הסכים לבלות איתנו את היום בעלות של 25$ לאדם עבור כל אחד מאיתנו כולל ארוחת צהריים במעיינות.

עמנואל אסף אותנו בבוקר עם הרכב שלו וליווה אותנו כל היום.

באתר המעיינות אכלנו צ'יפס מאייאי שזה מן חביתה עם צ'יפס בתוכה.

לאחר המעיינות עמנואל לקח אותנו חזרה בדרך אחרת וראינו קופים ושדות שבהם מגדלים פלפלים.

הסתבר שעמנואל הוא מאד אמין והוא גם מדריך בהר הקילימנג'רו. כמו כן הוא עושה נסיעות משדה התעופה בקילי למושי (בעלות 30$)

הפלאפון של עמנואל (עונה בואטסאפ) הוא: 255767080522+ מומלץ.

חזרנו למושי בסביבות 18:00 והלכנו לסייר קצת בשוק הירקות.

בערב הלכנו לאכול במסעדת INDOITALIANO. טלפון למסעדה – 255 757 595 701+

המסעדה הייתה מלאה והיא אכן הייתה מעולה ולא יקרה.

1.6.19- יום שבת

בבוקר סיירנו בשוק במושי ליד המלון. חיפשתי לקנות בדים מסוג מסוים לבת שלי ונשלחנו ל- PAZIA HOUSE שם יש להם את כל סוגי הבדים – WWW.PAZIAHOUSE.COM

255758456789+ (למי שמעונין בבדים)

בנוסף הלכנו לחנות שהומלצה באתר למטייל ושיש בה כל מיני מזכרות בשם :SHAH INDUSTRIES – 255272752414+

האמת שלא התלהבנו מהחנות ולדעתי ניתן לוותר עליה.

בשעה 14:00 נסענו לעיר ארושה במשך שעתיים.

בארושה התארחנו במלון MERU HOUSE INN שנמצא במקום די מרכזי. העיר ארושה היא עיר גדולה יותר ממושי אבל היא פחות נחמדה לדעתי.

למחרת יצאנו לספארי כמו רב הישראלים אבל כאן אסיים את הכתבה שמסכמת את המסע להרי האוסמברה.

מקווה שנתתי קצת טעימה לכל מי שקורא ושעזרתי מעט בטיפים שנתתי כאן לגבי הרי האוסמברה בטנזניה.

תיסעו, תהנו ולמי שיש עוד שאלות מוזמן ליצור איתי קשר (גם בנושאי מדינות אחרות שטיילתי בהן בעבר אשמח לעזור)

בנייד : 0528514762 או במייל :yossiru@gmail.com

עד הטיול הבא – נשתמע

אסנטה סאנה

ופולה פולה

יוסי רובין

רוצה לעקוב אחר הבלוג של יוסי רו?