טראק האוורסט בייס קמפ ושלושת הפאסים

שלום

לפני שנתיים יצאנו בני , אז בן 28, ואני לטראק סובב אנפורנה והתאהבנו בנופים ובמדינה המקסימה הזאת.

כבר אז החלטנו שבעתיד הקרוב נבצע את טראק אוורסט בייס קמפ כולל שלושת הפאסים.

בספטמבר האחרון 2019 יצאנו בני הצעיר (26) בני הגדול יותר (30) בוגר האנפורנה ואני (59) לטראק.

סימנתי מראש על המפה את כל הנקודות באזור ששווים ביקור. הקצבתי שלושה שבועות לנסיעה כולל יומיים בהגעה ויומיים בסיום בקטמנדו.

כחודשיים לפני הטיסה יצרתי קשר עם סוכנות סוויסה צהוב, המוכרת לישראלים המטארקים בנפאל, אשר סייעו לי בבניית המסלול העלויות והלו”ז. דרכם גם הזמנתי כרטיסי טיסה הלוך ושוב מקטמנדו ללוקלה (170 דולר לכרטיס לכיוון).

להלן תיאור המסלול, טיפים, דגשים, ונקודות למחשבה.

נחתנו בקטמנדו ב 24.9.2019 בטיסה של אייר אינדיה עם חניית ביניים בדלהי. טיסה די נוחה ודי טובה.

יומיים לאחר מכן וביום הטיסה ללוקלה הייתה עננות כבדה באזור שדה התעופה הזערורי בלוקלה שלא אפשרה למטוסים לנחות שם (זה דבר די שכיח ויש להיות מוכנים למצב שכזה) מתברר שזה נמשך כבר כמה ימים. אחרי התייעצות המרתי את כרטיס המטוס לכרטיס טיסה במסוק בעלות של 380 דולר לכרטיס. לא זול אבל כשאתה תקוע והזמן קצוב אין אופציה להתלבטויות. הנופים שנשקפו במהלך הטיסה במסוק היו שווים כל אגורה.

המסע עצמו:

יום ראשון - נחתנו בצהריים בלוקלה Lukla גובה 2840 מ', פגשנו את שני הפורטרים המקסימים שלנו שתיאמו לנו סוכנות סוויסה צהוב, נאאוונג וצ'ירי , ומיד יצאנו לדרך. אחרי כארבע שעות הליכה , למעשה במגמת ירידה, הגענו לכפר פקדינג Phakding גובה 2600 מ'.

יום שני - צעדנו כשמונה שעות לעבר הכפר נמצ'ה בזאר Namche Bazar , גובה 3400 מ', שם העברנו שתי לילות לצורך התאקלמות לגובה.

יום שלישי - יום התאקלמות לגובה בנמצ'ה בזאר וסיורים בסביבת הכפר.

יום רביעי - כשמונה שעות הליכה עד לכפר טינגבוצ'ה Tengboche , גובה 3860 מ'. זהו כפר של ארבעה גסטהאוסים בלבד שרק אחד מהם נראה נורמלי, בו בחרנו. שלושת האחרים ממש בסיסיים.

יום חמישי - כשש שעות הליכה לעבר כפר דינגבוצ'ה Dingboche בגובה 4400 מ'.

יום שישי - כאן ממליצים יום נוסף להתאקלמות אך אנחנו החלטנו לצעוד כשעתיים לכפר צ'וקונג Chukung , גובה 4750 מ', במטרה לעלות עוד באותו יום לפסגת צ'וקונג רי Chukung Ri, גובה 5550 מ' (כשעתיים טיפוס ושעה ירידה), ולחזור ללינה בכפר צ'וקונג.

מזג האוויר באזור הזה יכול להיות הפכפך. בבוקר היה בהיר ומושלם אך בצהריים החלה עננות בגבהים וערפל כבד מה שהפכו את הטיפוס לפסגה לחסר טעם עקב הראות האפסית. ויתרנו על פסגת צ'וקונג רי ונשארנו בכפר למנוחה.

יום שביעי - פאס ראשון - קונגמה לה פס Kongma La Pass . זהו היום הארוך והקשה ביותר בכל הטראק. חמש שעות טיפוס לא קלים בכלל לעבר הפאס לגובה 5550 מ' בזווית טיפוס חדה מאוד וכולל טיפוס על דרדרת סלעים. מהפאס מתחילה ירידה קשה וגבעות לא קלות למעבר שנמשכת כחמש שעות בתוואי של דרדרות אבנים וסלעים וקרחון מכוסה סלעים עד לכפר לובוצ'ה Lobuche בגובה 4950 מ'.

• שתי המלצות שנוגעות לפאס הראשון:

1. זהו יום קשה מאוד. ביום מעבר הפאס מומלץ לקחת את הזמן. לא להאיץ. ראינו חבר'ה צעירים שהאיצו ולמחרת לא יכלו להמשיך עקב תשישות.

2. מומלץ מאוד לעשות בלובוצ'ה יום מנוחה כדי להחזיר כוח אחרי יום הפאס הקשה של אתמול ולקראת היומיים הקשים שבהמשך..

אנחנו, ואיתנו בעצם רוב המטארקים, המשכנו ביום השמיני לכיוון הכפר גורקשפ. לדעתי זו הייתה טעות.

יום שמיני - צעידה של כשלוש שעות לכפר גורקשפ Gorak Shep בגובה 5250 מ', שכרנו חדר בגסטהאוס, השארנו את הציוד והמשכנו עם תיקי גב בלבד לכיוון אוורסט בייס קמפ. שעתיים הלוך, אתנחתא של שעה, ושעתיים חזור לכפר גורקשפ.

יום תשיעי: השכמה בשלוש לפנות בוקר ובארבע התחלנו לטפס לכיוון פסגת קאלה פאטר Kala Patthar, כשעתיים טיפוס לגובה 5600 מ' שהיה אחד השיאים בנוף ובחוויה. שהינו על הפסגה כשעה, צפינו בזריחה, ואז כשעה ירידה חזרה לכפר גורקשפ. אחרי ארוחת בוקר בגסטהאוס בגורקשפ, מעט זמן להתארגנות יצאנו לדרך כשש שעות הליכה נוספות לכפר דזונגלה Zonglha , גובה 4800 מ'.

יום עשירי - פאס שני - צ'ו לה פאס Cho La Pass . צעידה של כשש שעות שכללו כשלוש שעות טיפוס בניהם הליכה על קרחון (מומלץ נעצים לנעליים שאותם ניתן לרכוש בנמצ'ה בזאר או בקטמנדו) עד לפאס בגובה של 5350 מ' ועוד כשלוש שעות ירידה עד לכפר דרגנג Dragnag בגובה 4650 מ'.

• המלצה - רוב הסוכנויות ממליצות להמשיך ביום הפאס השני עד לכפר גוקיו ולא לעצור בדרגנג מה שהופך את היום הזה לתשע שעות הליכה. אין ממש צורך.

יום אחד עשרה - כשעתיים וחצי הליכה עד לכפר גוקיו Gokyo המקסים , גובה 4750 מ', שנמצא על שפת אגם גוקיו ואת שאר היום להעביר במנוחה.

יום שתיים עשרה - טיפוס של כשעתיים וחצי לפסגת גוקיו רי Gokyo Ri , גובה 5350 מ', וחזרה של כשעה לכפר גוקיו לעוד יום מנוחה.

• המלצה – למי שמעוניין ניתן ביום זה לתת קפיצה לאגם נוסף או לתצפית טובה על הקרחון. עניין של כארבע שעות הליכה.

יום שלוש עשרה - יום פס שלישי רנגו' לה פס Renjo la pass, טיפוס לא קל שכולל קרחון ודרדרת סלעים עד לפאס בגובה 5400 מ' ומשם עוד כשלוש שעות הליכה עד לכפר לונדין Lunden , גובה 4300 מ'.

יום ארבע עשרה - כחמש שעות הליכה לכפר תאמו Thamo גובה 3500 מ'.

• המלצה – אני יודע שכל הסוכנויות ממליצות על הכפר תאמה Thame כתחנת לינה. הדרך לתאמה נמשכת כארבע שעות הליכה והכפר לא מעניין. לעומת זאת שעה וחצי הליכה נוספת מגיעים לכפר תאמו ששוכן מעל עמק קסום עם מנזר בודהיסטי בקצהו העליון. צמוד למנזר יש גסטהאוס מקסים עם מארחת מקסימה ושירות מדהים. מומלץ ביותר.

יום חמש עשרה - ממשיכים במגמת ירידה, אחרי כשלוש שעות מגיעים שוב לנמצ'ה בזאר, הפסקה קצרה לנוסטלגיה וממשיכים עוד כשלוש שעות לכפר מונג'ו Monjo בגובה 2800 מ'

יום שש עשרה - ממשיכים לרדת עוד כחמש שעות חזרה לכפר לוקלה.

יום שבע עשרה - מוקדם בבוקר טיסה חזרה לקטמנדו

טיפים:

מתי לבוא:

עונת המטארקים בסתיו מתחילה באמצע אוקטובר. מזג האוויר מושלם, שמש וחם אבל……

האתרים נראים כמו טיילת המונים, בגסטהאוסים קשה למצוא מקום לינה אם לא מזמינים מראש ויודעים מה רוצים, יש סיכוי למצוא עצמכם ישנים בחוץ עם שק שינה, מקלחת הופכת להיות עניין לא בטוח וכו'.

על כן מומלץ להגיע רגע לפני תחילת העונה. סוף ספטמבר או מקסימום שבוע ראשון של אוקטובר. אמנם יש סיכוי לעננות בימי תחילת המסע אך זה לא ישבית מהנוף והחווייה.

את ההוכחה קיבלנו בדרך חזרה ללוקלה אז ראינו שיירות של מטיילים ומשלחות שאפילו יצרו פקקים לפני מעברי גשרים שלא לדבר על המוני המטיילים שגדשו את נמצ'ה בזאר כשחזרנו אליה בדרכנו מטה..

עלויות:

זהו טראק לא יקר אך יקר יותר מהאנפורנה. בכל הפרמטרים.

הטיסה ללוקלה יקרה כפליים מטיסה לפוקרה, פורטר עולה 20 $ ליום לעומת 15 $ ליום באנפורנה, כלכלה ליום יכולה להגיע בין 3000-3500 רופי לאדם ליום.

חסכנים יצליחו ללא פורטר, ללא מקלחות חמות, ועם אוכל בסיסי בלבד לצמצם עלויות לחצי.

וכמובן שבמקום טיסה ללוקלה ניתן לקחת אוטובוס עד גירי ומשם שלושה ימי צעידה עד ללוקלה.

כל אחד על פי תקציבו וזמנו.

טיפים למסלול:

כאמור, מומלץ מאוד יום מנוחה נוסף בלובוצ'ה מה שמביא אותנו ל 17 יום של מסע ו 18 יום בסך הכל מנחיתה בלולקה ועד המראה מלוקלה.

למי שזמנו בידו יכול להוסיף עוד יום מנוחה בדרך עד לפאס השלישי או שניתן להוסיף עוד פסגות באיזור אך המסלול שפורט לעיל מכיל את כל החשובים שבאזור .

צפיה במפה צפה במפת הפוסט

רוצה לעקוב אחר הבלוג של בראבו?