טרק בנפאל - טיול וחוויה לכל גיל

נפאל, עם הטרקים המקסימים שמציעה, יכולה להתאים לכל גיל. זוג בני 60 פלוס יוצא אל טרק בנפאל, במשך חמישה ימים. במהלך הטיול, עוברים בהרים מושלגים, נופים עוצרי נשימה. כתבה על מקום רחוק וטיול שלא יישכח.
עודד ישפה
תמונה ראשית עבור: טרק בנפאל - טיול וחוויה לכל גיל
© עודד שרף

הכנות לטרק

במרץ 2010 עשינו אשתי ואני טרק בנפאל. לאור גילנו, אשתי בת 67 ואני בן 71, החלטנו לא לקחת סיכונים ולפנות לסוכן בנפאל, שיארגן עבורנו את הטרק. מתוך מגוון הטרקים שיש לסוכנות להציע, בחרנו בטרק בשם "מיני אוורסט". הטרק המוצע היה בן חמישה ימים ומגיע לגובה 4,200 מטר בלבד. אנחנו הוספנו יום כדי לנוח ולהתאקלם בדרך. מחירו, 805 דולר לאדם, כולל את כל העלויות בנפאל, למעט שתייה נוספת בין הארוחות וכלכלה בקטמנדו. הגענו לקטמנדו לאחר טיול של חודש בדרום הודו. בשדה התעופה המתינו לנו הסוכן רם והמדריך דום, שילווה אותנו במהלך הטרק. הם לקחו אותנו למלון שבחרנו לשהות בו בקטמנדו, ומשם לשכירת ציוד שנידרש לו במהלך הטרק. מהארץ הבאנו איתנו נעלי הליכה טובות, תרמילים עם מיכלי מים פנימיים (אשר שימשו אותנו גם בהודו), מעילי גשם מפלסטיק (מקופלים בשקית קטנה), גרביים מתאימות ובגדים תרמיים תחתונים. שכרנו שקי שינה ומעילים חמים. המדריך השאיל לנו זוג מקלות הליכה.

קטמנדו, לוקלה ופקדינג

12/3- קטמנדו - למחרת, בשעה 06:15, הפקדנו את המזוודות במלון, קבלנו ארוחת בוקר ארוזה ויצאנו עם רם ודום לשדה התעופה. השדה וכל הפרוצדורה של העלייה למטוס הזכירו לי את הטיסות מ- ולרפידים בתקופה שלאחר מלחמת יום הכיפורים. רק שהמטוס היה "קצת" קטן יותר ולא ה-707 של טייסת התובלה. לאחר כ-25 דקות טיסה עם נופים של כפרים וטרסות, שדות חקלאיים מלמטה, והרים מושלגים לשמאלנו ולמעלה, נחתנו בלוקלה. שדה התעופה ממוקם על מדרון שלוחה של הר הנישא מעל לוקלה. בקצה המדרון המכוסה אספלט – תהום.

13/3 - לוקלה - לוקלה נמצאת בגובה 2,800 מטר מעל פני הים. שם חיכה לנו הסבל, לאלבהדור, שנשא את ציודנו במהלך הטרק. המטוסים בשדה היו אמצעי התחבורה עם גלגלים האחרונים שראינו. מעבר לשדה התעופה המצאת הגלגל לא קיימת. מכאן אפשר או ללכת ברגל, או לרכב על גבו של סוס. בדרכינו נתקלנו בעשרות סבלים עם סלי נצרים, שזרועות מקלות תמיכה בולטות מתוכן, ומקל שנראה בתחילה כמקל הליכה מסיבי בידי חלק מהם (תפקידו האמיתי התברר בהמשך). לאחר אכילת ארוחת הבוקר ושתית תה חם ומתוק עם חלב – יצאנו לדרך.

פקדינג - לאחר ירידה לאורך צלע הר, על שביל מרוצף ברובו, ובמדרונות תלולים בנויות מדרגות, הגענו לנהר דוד קוסי (נחל החלב), אשר לאורכו נלך ביומיים הבאים. הדרך הומה במטיילים כמונו, בסבלים, אשר בשעה זו עושים דרכם ללוקלה, ובשיירות של חמורים או ג'ובקיו (הכלאה של יאק בפרה). לאורך הנחל כפרים וטרסות מעובדות. בכפרים מסעדות ובתי הארחה – לודג'ים. לאחר כחמש שעות הליכה הגענו לפקדינג, שם התמקמנו בלודג' בשם שנגרילה. הבניין בנוי מאבן (החדר שקבלנו היה בגודל 2X3 מטר ובו שתי מיטות מוצעות ומדפים לאורך החלונות ומדפים ברוחב הקירות העבים). הקירות והתקרה מצופים לבידים. חימום יש רק בחדר האוכל. שם אכלנו צהרים. התקלחנו במחיר של 250 רופי (כ-14 שקל), למקלחת. המקום נקי, והאוכל היה טוב (אנחנו צמחונים, וגם בהודו וגם בנפאל הסתדרנו עם האוכל מצוין). את שאר הזמן בילינו בשיחה עם המדריך והסבל ובצפייה בשיירות הסבלים, החמורים והג'ובקיו, העושות דרכן מלוקלה לנמצ'ה בזאר. שם התחוור לנו תפקידו של מקל ההליכה המסיבי. כאשר הסבל עוצר למנוחה, המקל תומך בסל הנצרים, ואם יש קיר בסביבה יש לסבל גם על מה להישען ללא צורך להוריד את המטען שעל גבו. עם ערב צונחת הטמפרטורה, והאורחים ובעלי הלודג' מתרכזים בחדר האוכל המחומם בתנור המוסק בעצים. בלילה התקדרו השמים וירד גשם מלווה ברעמים וברקים.

הדרך לנמצ'ה בזאר והאוורסט

14/3 - הדרך לנמצ'ה בזאר - למחרת בבוקר המשכנו בדרכנו לנמצ'ה בזאר. הדרך נמתחת לאורך נחל החלב (דוד קוסי), כאשר מידי פעם יש לחצות את הנחל לגדה האחרת על גבי גשר התלוי על כבלי פלדה. לקבוצות של מטיילים צעירים אצה הדרך, אבל במקומות העצירה – אנחנו שוב נפגשים. בקצה הצפוני של העמק, בו זורם הנחל, מיתמר הר גבוה, שחלקו העליון מכוסה שלג. רעש המים הגועשים בנחל מלווה אותנו. מידי פעם מזהיר אותנו צלצול פעמונים מפני שיירת חמורים או ג'ובקיו ואנחנו נצמדים לקיר ומאפשרים להם לעבור. הנוף דומה לזה שראינו אתמול, רק שמות הכפרים מתחלפים, עד שמגיעים למונג'ו. אחרי מונג'ו מתחילה עליה ממושכת, על צלע הר לכיוון נמצ'ה בזאר. מתנתקים מהנהר, אין יותר טרסות מעובדות, או בתי כפר, רק שביל סלול ברובו ועצי אורן. זוהי גם הכניסה לגן הלאומי סגרמאטה (Sagarmatha National Park), המוכרז, החל מ-1976, כאתר מורשת עולמית. לאחר שלוש שעות של הליכה איטית, נגלתה לנו נמצ'ה בזאר בין הרים נישאים עם ראשים לבנים. בסוף הדרך התחיל טפטוף, בתחילה טיפות של גשם ובהמשך טיפות ברד רך, שנמס עם הגיעו לקרקע. הגענו לנמצ'ה בזאר. לאורך הרחובות – דוכנים צבעוניים של חנויות, המציעות ביגוד וציוד למטיילים. התמקמנו בגסטהאוז בשם להאסה בגובה 3,450 מטר מעל פני הים. מחלון חדרנו נשקף הנוף של נמצ'ה ואחד ההרים הנישא מעליה ממערב. גם כאן המקום נקי, והאוכל היה מגוון ומעולה. אוכל נפאלי, הודי, איטלקי, או יפני. אציין כאן שהמקור העיקרי של הכנסות הלודג'ים הוא מהמטבח. המחיר הנקוב ללינה נמוך יותר כאשר אתה סועד אצלם, וגבוה יותר כאשר אתה קונה אוכל במקום אחר. בלאהאסה, בלודג' בו שהינו, מחיר לינה עם אכילה - 200 רופי, ו-500 רופי אם אוכלים במקום אחר. מים: שתינו רק מים מינראליים. הם מבוקבקים בנמצ'ה, לכן מחירם שם 100 רופי לבקבוק (כחמישה וחצי שקלים), בעוד שלאורך הדרך מלוקלה לנמצ'ה, לשם הם מובאים על גב בהמה או סבל, מחירם 150 רופי לבקבוק.

בלילה שוב נשמעו קולות רעמים, ועם בוקר התעוררנו, ומחלון חדרנו נשקפו נמצ'ה וההרים הסובבים אותה עטופים בשכבה של שלג. באותו יום תכננו לצאת לסיור על אחד ההרים שמסביב לנמצ'ה, אבל עקב סכנת החלקה החלטנו לבטלו. לאחר צאת החמה נמסו השלגים ברחובות נמצ'ה, ויצאנו לסיור בבזאר הגדול.

16/3 - תצפית אל האוורסט  - ביום הרביעי יצאנו לתצפית על האוורסט ופסגות נוספות. טיפסנו על ההר שמצפון מזרח לנמצ'ה, ולאחר כשעה וחצי של טיפוס בשביל סלול הגענו לרמה עליה רעו יאקים. הגענו לטנגבושה (Tengboche), שם, ליד מלון פנורמה סיאנגבושה (Syangboche Panorama Hotel), הגענו לנקודת תצפית בגובה 4,200 מטר (12,598 רגל) ממנה ניתן לראות את הפסגות:
 Thamserku 6,608 meter
 Nuptse 7,864 meter
 Tawoche 6,542 meter
 Chollaste 6,440 meter

כשהגענו היה בהיר והמראות מדהימים, אבל לאחר כעשר דקות התחיל להתענן. מנקודת התצפית ירדנו דרך יער אורנים לעבר שביל לכיוון כפר שבט השרפה הגדול באזור - קומג'ונג (Khumjung), הנמצא בגובה 3,850 מטר מעל פני הים. לאחר ארוחת צהרים ומנוחה קצרה ירדנו חזרה לנמצ'ה.

17/3 - היום החמישי - בבוקרו של יום לקראת הזריחה עליתי עם המדריך לתצפית נוספת לעבר האוורסט הנמצאת על גבעה מזרחית לנמצ'ה, במרחק כעשר דקות הליכה מהמלון. זוהי עמדת תצפית מסודרת עם מוזיאון ומסעדה (שהיו סגורים עדיין בשעת בוקר מוקדמת זו), ממנה ניתן לראות את ראשו של האוורסט מעל פסגות הרים אחרות, כגון פסגת אמדבלם (אמא מזל), הבולטת בצורתה המחודדת. השחר עלה, אבל עננים באופק ממזרח הסתירו את קרני השמש. חזרנו למלון, ולאחר ארוחת בוקר נפרדנו מנמצ'ה בדרכנו חזרה ללוקלה. לאחר השלמת הירידה הגדולה וחבירה מחדש לנחל החלב (דוד קוסי), עצרנו ללינת לילה במונג'ו, בבית הארחה בשם נירוונה. המקום מצדיק את שמו. בית נאה, חדר מרווח, עם שטיח וארון, שירותים נוחים, ואוכל מעולה.

18/3 - בחזרה ללוקלה - יום ההליכה האחרון. התבשמנו מהנופים של הטבע ושל ההולכים בדרך. הכרנו את הדרך והכתבנו למדריך את הקצב, את מועדי ההפסקות למנוחה, ומועדי הארוחות. הגענו ללוקלה לקראת חמש בערב, התמקמנו בלודג' בשם "פסגת האוורסט" (Everest Summit Lodge), ומחלון חדרינו נשקף שדה התעופה וההרים, המקיפים אותו משלושה עברים.

ארוחת ערב, ארוחת בוקר – ויאללה – חזרה הביתה, לציוויליזציה.

הזמנת חופשה להימאליה

הזמנת מלון השוואה בין מאות אתרים ברחבי העולם הזמנת טיסה כל האתרים המובילים במקום אחד ביטוח נסיעות דרך למטייל יוצאים לחו"ל בראש שקט