טרק בקצ`קר

טרק הקצ`קר נמצא ברכס הרי הפומטוס בצפון מזרח טורקיה. הנוף מגוון - מפלי מים, בריכות קטנות, רכסים, נחלים, ואגמים. הדרך אינה קלה אך המאמץ משתלם. ישנן מספר דרכים לעשות את הטרק, אך בכל מקרה חשוב לשמור על כללי הבטיחות.
קדמה, אריאלה, לילך, משה, איילת, מיכל, אייל, אוהד, יעל ועינת
תמונה ראשית עבור: טרק בקצ`קר
© איתמר ברק

תכנון טיול בקצ'קר

הקצ`קר נמצא ברכס הרי הפונטוס בצפון מזרח תורכיה. מטיילים רבים נמשכים לאזור בחודשי הקיץ (כולל מקומיים). בחורף האזור מכוסה שלג ולא ניתן לטייל בו.

קיימות מס` אפשרויות בהן ניתן לבצע את הטיפוס לפסגה:

אפשרות אחת, היא להתחיל מ-Ayder, לנסוע ל-Yukari Kavron ומשם ללכת לאגמים. ביום השני להמשיך לאורך הנחל עד Olgunlar ומשם ללכת ל-Dilber Duzu. ביום השלישי לעלות ל-Denis Gulu ומשם לפסגה ולרדת, וברביעי (ואולי גם בחמישי) להגיע ל-Nameless Lake, משם ל-Kavron Gecidi, ומשם חזרה ל-Yukari Kavron.

אפשרות שנייה, להתחיל מ-Yusufeli, לנסוע ל-Olgunlar ולעשות את אותו מסלול טבעתי, רק שנקודת המוצא היא Olgunlar.

אפשרות שלישית, מ-Olgunlar ללכת עד הפסגה ולחזור באותה דרך. אם בוחרים באפשרות זו, ה-Basecamp יהיה Dilber Duzu. עד נקודה זו ניתן לקחת פרדות תמורת כ- $50 ליום (לנשיאת הציוד). קחו בחשבון שהעלות עלולה להשתנות בהתאם למצב רוחו של בעל הפרדה בדרך.

אפשרות אחרונה היא ללכת מ-Yusufeli ל-Ayder בכל שילוב שהוא.

יש לקחת בחשבון מס` גורמים:

• הנסיעה מ-Ayder ל-Yusufeli אורכת כ-7 שעות. יש לנסוע ל-Ardesen ומשם ל-Yusufeli. אם בוחרים ללכת מכפר לכפר, צריך לדאוג לציוד.
  • אוגוסט הוא חודש הפכפך: מזג האויר נאה, לעיתים בבוקר, אולם החל מ-13:00 השמים מתקדרים ויורד גשם. הצד של הקצ`קר לכיוון צפון Ayder מושפע מהים השחור ולכן יותר גשום וערפילי מהצד של Yusufeli. ומאידך- יותר ציורי...
  • כיוון שכך, מומלץ להיערך למספר ימים גדול מהצפוי בשטח, בעיקר מבחינת מזון.
  • אין בעיה של מים ואין צורך לסחוב - יש לקחת בקבוק וניתן למלא כמעט כל הזמן מהנחלים.
  • בלילות קר מאוד - מומלץ להצטייד בביגוד חם ובאוהל כמובן. מעיל גשם - חובה!!
  • רצוי לקחת כמה שפחות ציוד- האויר הדליל מקשה גם ככה על ההליכה ותיק כבד לא מוסיף למצברוח...
  • 7 בקצה העליון של Ayder יש פנסיון-מסעדה בשם Kaldaren. בעל המקום, נדיר, הוא אדם מקסים, דובר אנגלית מצויינת ומעט עברית ומייעץ בשמחה לגבי הטרק. כדאי לעלות אליו לביקור. נדיר משכיר אוהלים תמורת 10$ ללילה וכן שק"שים וציוד נוסף. בפנסיון נמצא גם טלפון ממנו אפשר להתקשר לארץ.כמו"כ ניתן להעזר בעדנן שנמצא בקצהו השני של הכפר (בכניסה) וגם בטלפון:00904646555084 ,או 00904646572021
  • הטלפון הציבורי היחיד ב-Ayder נמצא בחמאם
  • ב-Ayder אין בעיה להצטייד במזון, וכן ב-Yusufeli. מומלץ לקחת הרבה פירות יבשים.

אנחנו תכננו ללכת את המסלול הטבעתי מ-Ayder ובחזרה, אך בגלל מזג האויר השארנו ציוד ונסענו ל-Yusufeli. מרבית המטיילים בקצ`קר הם ישראלים. ראינו צורך לכתוב סיפור דרך מפורט ולהפיצו כדי למנוע התברברויות מיותרות מאחרים: הן המפה והן תיאור הדרך ב Trekking In Turkey מסדרת ה-Lonely Planet לא מספיק מדוייקים ומפורטים. בדיעבד אני יודעת שבחלק גדול מהדרך יש רוג`ומים.

אזור הקצ`קר הוא אזור מתעתע - הן מבחינת מזג האויר והן מבחינת אומדן המרחק. לא שווה להתחכם ולנסות לחתוך או לחפש שבילים חדשים, אם אין לכם כוונה ברורה להשאר בשטח מס` ימים בלתי מוגבל. כדאי מאוד להצמד לסיפורי הדרך. בכל מקרה, אל תתחילו לטפס ללא זיהוי ודאי של האוכף אליו אתם מטפסים. כמעט בלתי אפשרי לחתוך על קוי הגובה אם עליתם בשביל לא נכון. השמועות אומרות שביולי מזג האויר יציב יותר. מכל מקום, אם מטיילים באוגוסט מומלץ להתחיל לטייל מוקדם בבוקר ולהפסיק כבר בשעות אחר הצהריים המוקדמות. לעיתים הגשם קל וכיף לטייל בו, אך לעיתים הוא הופך לברד וזה קצת מקשה על העסק. להלן תיאור הדרך, מפורט ככל הניתן. יש לקחת את הערכת הזמן בעירבון מוגבל, כמובן. אני יכולה להעיד שהלכנו בקצב סביר בד"כ, לעיתים לאט יותר.

יוסופלי - דניז גולו

יום א`
Yusufeli- Olgunlar- Naztaf- Dilber Duzu- Denis Gulu

הנסיעה מ-Yusufeli ל-Olgunlar אורכת כשעתיים, על דרך צרה, יפה ומסוכנת על גדת הנחל. בכפר פנסיון, ממש בכניסה, וגם קמפינג. בעל המקום הוא אדם מקסים בשם איסמעיל. בפנסיון יש מטבח לשרותינו. רצוי לישון בכפר בלילה ולהתחיל את הטרק בבוקר. יש ללכת לאורך הכפר, בסופו יש גשר שחוצה את הנחל לגדתו השמאלית. השביל ברור ונמשך כל הזמן על גדה זו בעליה מתונה. תוך שעה וחצי של הליכה איטית משהו הגענו ל- Natzaf, כפר פרימיטיבי מאוד. המקומיים קוראים למקום Yayla, כלומר "בתי קיץ", ואינם מכירים את השם הנ"ל. בכפר אין כלום למעט מים זורמים. השביל חוצה את הכפר וממשיך על גדתו השמאלית של הנחל בעליה מתונה, תוך שעתיים הוא עוקף את השלוחה ומגיע למשטחי הדשא של Dilber Duzu, שמימינם 3 יובלי מים, המתפצלים כולם מנחל אחד. נקודה זו משמשת כ-Basecamp. אם בוחרים לישון כאן, הרי שבבוקר למחרת יש להשאיר את

הציוד ולצאת מוקדם מאוד (4:30-5:00) לדרך. לדעתי זו נקודה טובה כ-Basecamp בתנאי שחוזרים ל-Yusufeli. אם מחליטים כך, הרי שהיום הראשון הסתכם ב3:30 שעות הליכה בעליה מתונה. בהמשך, השביל חוצה את הדשא לאורכו ומתחיל בעליה תלולה לאורך הנחל (ממנו מתפצלים היובלים). כדאי לשים לב לאוכף האדמדם הנראה למעלה עוד כשעומדים ב-Dilbar Duzu, כיוון שהוא מציין את הכיוון.  תוך 1:45 שעות הגענו לראש העליה, ממש מתחת לאוכף האדמדם. כאן פונה השביל בחדות ימינה, ומסומן היטב ברוג`ומים. תוך כ- 20 דקות מגיעים לשלולית הראשונה, בצידה משטחים טובים ללינה. אנו בחרנו בנקודה זו לעצירת לילה, כך שבסה"כ ביום הראשון הלכנו כ-5:30 שעות.

הרוג`ומים מושכים כלפי מעלה, תוך 30 דקות נוספות מגיעים לשלולית השניה, בצידה אין מקום לישון. אל השלולית זורמים מים מפלג אחד שמקורו באגם. הרוג`ומים עוקבים אחריו ותוך 5 דקות עומדים על שפת ה-Denis Gulu. על שפת האגם יש מקום בדוחק ללינה ל-4 אוהלים.

כאן חשוב להתאפס:
האגם מוקף כולו ברכס הרים. יש נחל אחד המנקז אותו - וממשיך לכיוון שלולית מס` 2. אם עומדים עם הגב לנחל זה ופנים לאגם, הרי שהמבט מופנה לכיוון מזרח. משמאל, בדרום, אוכף עמוס דרדרת. מאחורי אוכף זה שוכן ה-Nameless Lake. מימין, כלומר צפון, מתנקז לאגם נחל אחד. זהו כיוון הטיפוס לפסגה.

יום ב`
Denis Gulu- Pond- Kackar- Denis Gulu.

יום זה חובה להתחיל מוקדם - העליה אורכת כ-4 שעות, הירידה כ-3. החל מהשעה 13:00 האזור מתכסה ערפל וגשם, לעיתים אף ברד. כדאי להתחיל מוקדם ולהגיע לפסגה ב-10:00, כך שאת רוב הירידה עושים על יבש בלי להסתבך. יש לקחת מים וביגוד חם, מומלץ מעיל גשם. את כל הציוד משאירים בנקודה זו. לא כדאי לסחוב משקל מיותר!!

בין הנחל המתנקז לאגם לבין זה שמנקז אותו קיימת `גבעה`. הרוג`ומים מטפסים על צידה המערבי, וזהו השביל נוח ביותר. שביל נוסף עולה בתוך הנחל המתנקז, לעניות דעתי פחות נוח וארוך יותר. השביל מסומן היטב ברוג`ומים ומטפס לכיוון אוכף, למרגלותיו נראית ה-Pond, בריכה קטנה עם קרחונים. מומלץ לשבת על האוכף ולהתאפס: ממול לאוכף נראה רכס התוחם את האזור, ולו 2 אוכפים צרים בצפון, גבוהים ותלולים מאוד - האחד, משמאל, מלווה בדרדרת קשה, השני מימין לו נראה מפתה. בהמשך לקו הרכס פסגת הקצ`קר. הפסגה אינה בקצה אלא איפשהו באמצע בין האוכף הנ"ל לקצה הרכס. על הפסגה דגל, לא תמיד ניתן לראותו מנקודה זו. זהירות!!! אין לשאוף לכיוון האוכפים אלא לעקוב אחרי השביל.

השביל יורד לכיוון ה-Pond, עוקף אותה מימין ומטפס על הדרדרת האפורה בליווי רוג`ומים ברורים ועולה על מה שנראה מהאוכף כ`גבעה` חומה. אנחנו עלינו לפי הרוג`ומים פחות או יותר במרכז הגבעה, בדרך חזרה ראינו אנשים שירדו משמאל לגבעה. מכל מקום, העליה אינה קשה והרוג`ומים טובים. אין שום סיבה לחפש שביל שאינו מסומן. השביל מטפס על הגבעה ומושך ימינה לכיוון משטח דשא קטנטן מתחת לקיר נוטף מים. נקודה זו נראית בקושי מסוים מן האוכף שמעל ה Pond, אך כדאי להתאמץ ולזהות אותה. סה"כ ההליכה מהאגם ועד משטח הדשא לקחה לנו 2:30 שעות לא קשות, אך צריך לזכור כי הגובה מקשה על העליה בשל האוויר הדליל.

ממשטח הדשא שעה וחצי של טיפוס קשה ותלול על דרדרת שמגמתו הכללית - למעלה. בהתחלה ראינו רוג`ומים, בשלב מסוים הם נעלמו ופספסנו את השביל. מהניסיון בירידה אני יודעת שהשביל מתפתל למעלה ורק כשמגיע לקו הרכס שובר ימינה לכיוון הדגל.
מהפסגה נראה ה-Denis Gulu וגם האוכף בינו לבין ה-Nameless Lake, אזור Yusufeli, ואזור Ayder מכוסה כולו ערפל סמיך. מהפסגה ירדנו באותו שביל והפעם התעקשנו להיצמד לרוג`ומים, כיוון שליווה אותנו ערפל וברד. הירידה עד האגם ארכה כשלוש שעות. בס"ה זהו יום מתיש, בייחוד בגלל הפרשי הגבהים (עליה מ-3200 מ` ל-3932 מ` וירידה).

אנחנו נשארנו לישון על שפת האגם, בלילה יש השתקפות של הכוכבים באגם והמחזה יפהפה. ניתן להמשיך ולישון על שפת ה-Nameless Lake.

דניז גולו - קאברון

יום ג`
Denis Gulu- Nameless Lake- Kavron Gecidi- Pass- Derebasi Gulu- Yukari Kavron

שוב, מומלץ לצאת מוקדם ככל האפשר בבוקר. האזור מ-Kavron Pass ועד Ayder מכוסה לרוב בערפל סמיך, המלווה החל משעות הצהרים בגשם בלתי פוסק ואף ברד. מה-Denis Gulu יש ללכת דרומה, לכיוון האוכף. למרגלות האוכף רצוף הדרדרת יש רוג`ומים המסמנים שביל ורצוי למצוא אותם, כיוון שההליכה על הדרדרת לא סימפטית. העליה עצמה אורכת כ-20 דקות. הנוף הנשקף מראש האוכף מרהיב - ה-Denis Gulu ופסגת הקצ`קר מצד אחד, Nameless Lake מהעבר השני...

הירידה לכיוון Nameless Lake קלה וקצרה. אין צורך להגיע עד שפת האגם אבל חשוב להתאפס: לאגם יש נקודת ניקוז אחת. לאורך נחל זה משטחי דשא טובים ללינה, והשביל הולך על גדתו הימנית. מהרגע שמגיעים למפלס האגם, יש ללכת כ 10 דקות לאורך הנחל. מימין- פחות או יותר כיוון צפון - נראה אוכף ברור ולא גבוה במיוחד. בראשו ניתן לראות בקושי רב רוג`ום בולט. אוכף זה אינו נזכר בספר, למיטב זכרוני, וגם אינו מסומן במפה, אבל הוא קריטי מאוד. יש לטפס לכיוונו, על הדרדרת. זו עליה של 20 דקות המלווה ברוג`ומים. ז-ה-י-ר-ו-ת: מימין לאוכף קיים שביל מתעתע. אנחנו טיפסנו עליו מתוך מחשבה שנשבור על קו הגובה לכיוון האוכף. השביל מסוכן, רצוף דרדרות, מתפורר והופך תלול ככל שמטפסים הלאה. אין שום אפשרות נראית לעין לחתוך משביל זה לכיוון האוכף, והוא מושך למעלה עד לגובה של פי 2-3 מגובה האוכף... אנחנו ביזבזנו עליו 3:30 שעות (עליה +ירידה) והרבה אנרגיה.

אל תתפתו: אם העליה נמשכת יותר מ-20 דקות, אל תמשיכו לטפס למעלה!! עפ"י סיפורים ששמעתי +עדויות על השביל, לא היינו הראשונים שטעו בשביל זה. מראש האוכף יש ירידה ברורה ומסומנת היטב עד למשטחי הדשא. אורכת כ-30 דקות. בעמידה על משטחי הדשא יש לשים לב- מימין רכס, אותו צריך לחצות, ממול, רחוק, נחל גדול מאוד - Davali, הזורם בכיוון מערב-מזרח (שם זה אינו נזכר במפה). לחציית הרכס ישנן 2 אפשרויות, שאינן מסומנות ברוג`ומים (זהו הפיצול הנזכר בספר): מימין יש שביל תלול המטפס על ההר ויורד בצידו השני. אופציה ב` היא להמשיך מעט לאורך הנחל ולחתוך את קו הרכס על השלוחה, על קו גובה נמוך יותר. אפשרות זו נראית לי טובה יותר. מכל מקום, גם בצידו השני של ההר משטחי דשא מקסימים. יש להמשיך מערבה ולעלות לכיוון משטח הדשא העליון - סימן ההיכר לתחילת העליה הוא המון אבני גרניט פזורות על הדשא. משלב זה מופיעים רוג`ומים ברורים, ותוך 50 דקות מגיעים לראש ה-Pass.

מה-Pass יורד שביל ברור מאוד לאורך הנחל. השביל אינו ממשיך למטה אלא נצמד לגדתו הימנית של הנחל ושומר על קו הגובה. הרוג`ומים נעלמים אבל השביל ברור מאוד. תוך כ-50 דקות מראש הפאס מגיעים לראש האוכף הבא, ממנו -אם אין ערפל- ניתן לראות את הירידה ואת Derebasi Gulu . אנשים העידו כי ניתן לראות מראש האוכף גם את Yukari Kavron, אנחנו לא זכינו בגלל הערפל. הירידה ברורה מאוד ותוך 30 דקות מגיעים לאגם. מכאן יש ללכת לאורך הנחל. השביל די ברור והולך על גדתו השמאלית של הנחל (בניגוד למצויין במפה) במשך כ-40 דקות, ואז חוצה אותו בנקודה שאינה ברורה וממשיך על גדתו הימנית במשך קצת פחות משעתיים נוספות עד Yukari Kavron. מרגע חציית הנחל השביל איננו ברור וחוצה מספר יובלים בדרך, אך הכיוון הכללי ברור- לאורך הנחל. בכל מקרה, לאורך הדרך יש לשים לב לרוג`ומים. לקראת הכפר השביל מתבהר. Yukari Kavron שוכן על שתי גדות הנחל, ויש בו גשר לחציה. על הגדה השמאלית בית עץ גדול- זהו הפנסיון המקומי, קרוב אליו יוצאים 2 Dolmus ב 12:00 וב 16:00. כמובן ששעות היציאה אינן מדוייקות. אם אתם קבוצה גדולה אפשר לנסות להשיג Dolmus נוסף מאוחר יותר. בפנסיון יש מצרכי מזון.
הנסיעה ל Ayder אורכת כשעה. Dolmus זה ממשיך אח"כ ל-Pazar והוא בעצם האפשרות האחרונה לצאת מ-Ayder.

האזור יפהפה וציורי, והמאמץ שווה כל רגע. בבקשה - שמרו על המקום ועל השם הטוב של הישראלים המטיילים שם. הרבה הצלחה והנאה...

* נשמח אם תעזרו לנו לעדכן את סיפור הדרך.
להערות, תגובות ,שאלות וקבלת מידע נוסף על אתרים נוספים בטורקיה.