טרק שבעת האגמים

טרק שבעת האגמים הינו מסלול בן 4 ימים או יותר, המתחיל בנוף שומם חצי מדברי, עובר לנוף הררי עם מאפייני אקלים טונדרה ויורד לאזור מיוער שופע במים. פגישה מעניינת עם התושבים בעיירות והכפרים שלאורך הדרך, המשמרים מסורת רבת שנים.
צפריר מינצר
תמונה ראשית עבור: טרק שבעת האגמים
© איתמר ברק

על האיזור

הרי הטאורוס הם שרשרת ההרים הדרומית החוצה את תורכיה ממזרח למערב. לכל חלק של הטאורוס הוענק שם למרות שמדובר בשרשרת הרים אחת. רכס קירח ובעל אופי כמעט מדברי בצדו המערבי, וגשום וירוק מצדו המזרחי הוא Aladaglar Toros. כיוונו של הרכס הוא דרום דרום מערב - צפון צפון מזרח.

גבולות האזור:

בצפון - העירה Yahyali מאה ק"מ מדרום לקיסרי
בדרום Adana
במזרח העיירה Kozan
ובמערב העיר NIDGE
הפסגה הגבוהה ביותר מתנשאת לגובה 3725 מטר כאשר קו פרשת המים בחלק הגבוה נמצא ברום של 3300 מטר בערך.
הטרק שהלכתי מתואר בספר "טרקינג אין טרקי" ולמרות מה שכתוב בו ניתן בהחלט לבצע את מסלול ההליכה באוגוסט.
אנו יצאנו לטרק כאשר הטמפרטורה בגובה 1000 מטר הגיעה ל-40 מעלות צלסיוס בצהרים ולמרות זאת לא היה חם על הרכס והיה ניתן ללכת בכל שעות היום.
בעיר NIDGE יש משרד שמציע לך סיור רגלי מודרך וכן נותן עצות והסברים גם אם לא שוכרים את שירותם.
המשרד נמצא ליד חומות העיר העתיקה.

גם בכפר שבו מתחיל הטרק Demirkazik, יציעו לכם הדרכה ופרדות לסחיבת הציוד. במידה והחלטת לקחת הדרכה ו/או פרדות לציוד. בכל מקרה אל תשלמו יותר מ-15-25 דולר ליום, למרות שהדרישה הראשונית יכולה לעיתים להגיע ל-100 דולר.

דרכי הגעה:

מהעיר Nigde יוצא אוטובוס לכיוון Camardi ,עירה הנמצאת כ 70 ק"מ בערך בכיוון דרום מזרח.כ 10 ק"מ לפני העירה נמצא הכפר Demirkazik שבו מתחיל "הטרק".בכפר יש מכולת קטנה שלא כדאי "לבנות עליה" אלא להשלמות של הרגע האחרון. לעומת זאת ב-camardi יש הכל כולל דואר ובנק. הטרק המתואר כאן החוצה את הרכס מצד אחד לשני, הוא של ארבעה ימים, אך ניתן בהחלט להאריך אותו בעוד יומיים שלושה. ניתן גם לחצות את הרכס במקומות נוספים.

מרביתו של המסלול על שביל ברור שקשה מאוד לסטות ממנו כיוון שהאזור נקי מצמחיה והשביל ברור מאוד. בכניסה לכפר יש מלון אלפיני (קל מאוד לזיהוי) וממנו מתחילה דרך 4X4 העולה לרכס הנראה בברור ממזרח.

מסלול הטראק

הדרך חוצה את השלוחה לכיוון המעין שבו יש שוקת עזים הנקראת Sokullupinar .המעין מצוי בגובה 2150 מטר ולידו יש משטח דשא גדול המשמש את מארגני הטרקים המאורגנים לחניית לילה. ההליכה מהכפר עד למעין ארכה לנו בערך שעתיים וחצי.
למרות הנטייה ללכת בואדי הקרוי yalak deresi, לכו על השלוחה ולא בואדי כי אז תתקשו למצוא את המעין.אנחנו המשכנו עוד 40 דקות במעלה ההר לחניית לילה ליד מעין קטן שלידו משטח קטן לשינה המתאים לקבוצה קטנה . המעין נמצא בגובה של 2250 מטר בערך ורצוי להגיע עד אליו כיוון שביום שלמחרת עליכם לעבור את ה-PASS שגובהו 3450 מטר וכך אתה חוסך לך קצת מאמץ מהעלייה הקשה הצפויה לך.

שימו לב! אם תמשיכו לעלות מעבר למעין זה תתקשו למצוא מקום לשינה מתאים עם מים. למרות ששעה וחצי בהמשך הדרך מעל המעין הקטן מצאנו זרימת מים מקרחון נמס. הנוף הוא של רכס גירני קירח , אין כמעט צמחיה דבר המזכיר את מדבר האיאוקן של הגליל המזרחי העליון רק שההרים הרבה יותר גבוהים.

יום 2

רצוי שתצטיידו במים כיוון שהמעין הבא מצוי כ-900 מטר מעליכם לא ניתן למצוא מים. העלייה למעין - spring pass היא קשה מאוד, נמשכת ב"דשדשת", ונראית כבלתי נגמרת. עליכם ללכת שלוש שעות לפחות כדי להגיע למעין (מדובר בהליכה נטו) . מהמעין ועד ל-Celikbuyduran Pass לוקח חצי שעה נוספת, שוב בעליה קשה. אם הצלחתם להסתכל על הנוף בקטע העלייה הקודם, הרי הלכתם בדרדרת של קרחון שנמס. ודאי יפה ללכת במסלול זה באביב.

מהפס יש עליה לפסגת EMBLER המתנשאת לגובה של 3723 וממנה נשקף נוף יפה לכל הכיוונים כולל למזרח שם תראה את אגמי המשאר הרבים של הקרחונים (יאדיגולר). העלייה היא ללא ציוד (כי אתה יורד שוב לפס בחזרה) ולכן ארכה לנו כ-35 דקות.
ההליכה מהפס לאגם הנקרא BUYUK GUL ארכה לנו כשעה ורובה בירידה. ליד האגם יש ריכוז של רועים העולים עם כבשיהם להרים (Yayla) ומספר מחנות של טרקים מאורגנים. המקום מתאים מאוד לחניית לילה.

ע"פ דברי המקומיים המים באגם אינם מתאימים לשתיה, אלא לבישול בלבד וזאת בגלל העובדה שעדרי הכבשים משתמשים במים . כדאי למלא מים מאחד הקרחונים הנמסים בצידי האגם או מאחד הערוצים הזורמים מהצד. בלילה קר מאוד (3000 מטר) ואין כמעט חומרי בעירה כיוון שאזור זה קירח לחלוטין מעצים.

יום 3

מעל האגם הגדול יש בית נטוש חצי בנוי, לידו עובר שביל ההליכה. יצאנו בכיוון מזרח ולאחר שעה הליכה בקטע מישורי יחסית הגענו לירידה גדולה המכונה Hacer vadisi במקום יש תצפית טובה מאוד מזרחה כאשר באופק אתה מבחין כבר ביערות עצי מחט.
מלמעלה הירידה לא נראית לך ארוכה אך כאשר מתחילים לרדת היא "מתארכת" פתאום. להערכתי יורדים כ 700 מטר על קטע של 4 ק"מ עד שמגיעים ליער שרובו אורנים ומיעוטו ארזים. קטע הליכה זה ארך לנו שעה עד שעה וחצי.

עם הכניסה לאזור המיוער הנוף משתנה בבת אחת ומעתה ואילך אתה מטייל באזור ירוק.מספר דקות לאחר הכניסה ליער הופך השביל לדרך ג`יפים ועליך ללכת עליה עוד כשעה וחצי עד שתגיע למקור המים הראשון של היום Sogukpinar, המים מגיעים מקרחון שנמס על צלע ההר . הדרך למקום לא פשוטה כיוון שיש כל מיני התפצלויות של דרכי הרכב וכמו כן יש "חיתוכים" רבים וקיצורים של שביל הולכי הרגל.

במקום אחד נסחפה הדרך משיטפון וקצת קשה למצוא את המשכה בתוך היער.אם לא עקבתם אחרי דרך הרכב והמשכתם בשביל, עליכם לחצות את "הרכס" הקטן (150 מ` גובה) שמתרומם מעל הואדי שבו אתה הולך, ולנוע בכיוון דרום מערב. Sogukpinar - משמש כמקום לינה לחברות הטרקים המאורגנים ויש בו שולחנות מעץ ומשטח שהוכשר לשינה. אנו המשכנו על דרך הרכב כ 2.5 שעות עד שהגענו לסביבות הכפר Brazma. לאחר כשעה הליכה ביער הגענו לנקודה שממנה נשקף הרכס ממול ועוד כשעה וחצי בערך לרדת לכפר. 20 דקות לפני הכפר יש מעין ולידו עצי תות גדולים ואגוזי מלך . במידה ולא חניתם שם ללילה רד לאפיק הנחל שליד הכפר ותמצאו מקומות בשפע לחניית לילה.

אזור הכפר מעובד כולו (חיטה, גפנים, תפוחים, דובדבנים) והאוכלוסיה כולה היא חקלאית. בכפר יש מכולת עם מעט מצרכים וטלפון אלחוטי שעולה הרבה כסף. יוצא ממנו כל יום בארבע (4:00) לפנות בוקר אוטובוס ל-Yahyali, שממנה ניתן להגיע לקיסרי או Nigde. אנחנו חנינו בנחל הראשי כ 20 דקות הליכה במורד מהכפר. סיכום הליכה יומי - הלכנו 6-7 שעות (נטו).

יום 4

Brazma- Kapuzbasi- selale - הולכים במורד הנחל כשלושת רבעי השעה (שעה מהכפר) עד שמגיעים לגשר עץ. יש לחצות את הנהר ולהמשיך ללכת עוד כשעתיים עד לכפר Kapuzbasi, מדובר בכפר חקלאי נוסף שאוכלוסייתו נמצאת בדרגת התפתחות נמוכה יחסית ולכן ניתן לראות בכפר תחנות קמח בכוח המים, ניפוי חיטה מהמוץ ע"י מים ורוח וכן דברים נוספים הנראים למערביים כאילו חלפו מהעולם.

מהכפר כ-15 דקות הליכה תמצאו את עצמכם במפלי SELALE, מדובר בסדרה של שלושה מפלי ענק הנופלים מהצד לאפיק המרכזי. זהו אתר תיירות מוסדר שכניסה אליו עולה כסף. אך לדעתי שווה מאוד להיכנס למרות שניתן לראות את המפלים גם מהדרך. ליד המפלים יש טחנת קמח העובדת בכוח המים.

כרבע שעה הליכה נוספת במורד הנהר נשפך אליו נחל נוסף . בנקודת המפגש יש כפר ומומלץ מאוד לעלות בשביל ההולך סמוך לאפיק הנחל המצטרף . יש בו מפל גדול נוסף, אך יותר מזה בריכות גדולות בנחל ונוף כפרי מהמם. אנו המשכנו בערך חצי שעה ממפגש הנחלים הלוך ואז חזרנו למפלי SLALE שם הסתיים הטרק.במקום זה יש הרבה תיירים טורקים וניתן די בקלות לתפוס טרמפ (כפי שאנו עשינו). בנוסף לכך כל בוקר בשעה 05:00 בערך, יוצא בארבע 04:00 מ-BRAZmA, יש דולמוש ל-Yahyali, זמן הנסיעה ל-Yahyali, כשעתיים וחצי ומשם ניתן להמשיך לכל מקום בטורקיה.

מסלול הטרק המתואר כאן המכונה "טרק שבעת האגמים" היה יפה בעיני כיוון שעבר סוגי נוף שונים ומגוונים. הטרק מתחיל בנוף שומם חצי מדברי , עובר לנוף הררי עם מאפייני אקלים טונדרה ויורד שוב לאזור מיוער שופע במים.

גם מבחינה אנושית מזמן הטרק חוויה בשל המפגש עם אוכלוסיית חקלאים מסורתית, רועים ועירוניים. ניתן להאריך את הטרק בעוד יומיים לכיוון רמת אקימן Aciman, אך היציאה משם די קשה.