יומיים במונטריאול

תמונה ראשית עבור: יומיים במונטריאול - תמונת קאבר
בית הקונגרסים, מונטריאול. צילום: רבקה קופלר
ידענו כבר בטיול של לפני 8 שנים, שעוד נשוב פעם למונטריאול. מאוד אהבנו אותה אז, מאוד היה לנו נעים בה. מונטריאול נמצאת על צומת דרכים מאוד נוחה להתחלה או לסוף טיול במזרח קנדה מצד אחד וצפון מזרח ארה"ב מצד שני. אנחנו חיברנו אותה לטיול השלכת של ניו-אינגלנד בגלל כרטיסים זולים יחסית, בדיוק בתאריכים שרצינו ובשעות שהתאימו לנו, והחיבור הזה יצר אצלנו שמחה רבה ולו בגלל העובדה שנחזור אליה שנית.

מקגיל
רח' מק'גיל

טיסת בריטיש איירוויס דרך לונדון הנחיתה אותנו בנמל התעופה טרודו בשמונה ושלושים בערב שעה מקומית. עבורנו כבר אחת וחצי בלילה. אוטובוס 747 המקשר בין שדה התעופה טרודו מביא אותנו תוך קצת יותר מחצי שעה למלון.
אותו איתרנו במפת מסלול האוטובוס בשדה התעופה ניתן למצוא את האוטובוס ממש מחוץ לטרמינל הנוסעים המגיעים. העלות: 8 דולר קנדיים ניתן לקנות אותו בדוכן המרת הכסף (רק בכסף מזומן) באולם הנוסעים המגיעים. חשוב! כדאי לקנות כרטיס לנסיעה יומית בעיר והוא כולל גם את הנסיעה ב747, אותו קונים באוטומט באולם הנוסעים המגיעים או בכל תחנת מטרו בעיר (כל אמצעי התשלום טובים כולל כרטיס אשראי.) קצת יותר מחצי שעה נסיעה ואנחנו מגיעים. הרחוב ליד המלון שוקק חיים ומזמין – אך אנחנו הרוסים מהיום הארוך והולכים לישון.

היום הראשון
מונטריאול היא העיר הגדולה בקוויבק, חבל ארץ צרפתי במזרח קנדה. מונטריאול היא קודם כל עיר יפה. יפה במובן המעוצב, במובן של מתוכנן ובעיקר במובן ההרמוני. על אף שהיא מחולקת לרבעים רבעים, ועל אף שלכל רובע יש אופי ברור ומיוחד לו – יש ביניהם דיאלוג בשפה מובנת וזורמת. יש קשר הדוק בין הישן והעתיק לבין החדש והמודרני. ב-2006 זכתה העיר בפרס אונסק"ו לעיצוב.

רשימת הסיבות להגיע למונטריאול ארוכה מאוד. לסיבות שלנו קוראים "השלמות", כלומר, יש לנו רשימה ארוכה של מאסטים שלא ראינו בפעם הקודמת. אבל אחרי שעה של טיול בבוקר נעים, שמשי ויפה, בבוקר היום הראשון שלנו, אנחנו מבינים שזה לא יקרה. אנחנו נמשכים כבחוטי קסם בדיוק אל אותם מקומות שאהבנו בפעם הקודמת, נהנים להצביע על פסל שאהבנו, על מסעדה שהיתה טעימה, או על בתים שאז, לפני 8 שנים התחילו לשפץ אותם ועכשיו הם עומדים במלוא תפארתם.
ברור לנו שההנאה תהיה מושלמת אם ניתן לרגש להיות לנו למורה דרך.

עיריית מונטריאול

אז, אחרי ארוחת בוקר של ערימת פנקייקים אווריריים טבולים במייפל טעים טעים מלווים בקפה מדהים שכמוהו לא נפגוש כל הטיול, יצאנו לכוון העיר העתיקה של מונטריאול (Vieux Montrl)
המלון שלנו קרוב. נמצא במרחק הליכה ואנחנו מתלהבים מכל בית שאופניים נשענים עליו וקיסוס מאדים מעטר אותו. הרחובות די רייקים בשעת בוקר מוקדמת זו, אולי גם בגלל שזה סוף שבוע ארוך בקנדה – שבת ראשון שמתחברים לטיינקס גיבינג הקנדי. אמנם בקוויבק אין להם שום קשר לחגים האנגליים האלה אבל חופשה הם אוהבים (דברי פקיד הקבלה במלון). אנחנו מאריכים בכוונה את המסלול שלנו וחוצים את הכביש והגן היפה, המגדלור העתיק והמרשים ניבט ממול, יורדים תחילה לנמל של מונטריאול. הוא נראה באמת שומם וכל חנויותיו סגורים. אני בטוחה שזה בגלל השבת, אבל בחנות אחת צובעים ומשפצים, ואני שואלת באיזו שעה יפתחו, והאיש עונה לי באנגלית במבטא צרפתי כבד – Its finished! לשאלת הבהרה הוא מסביר לי שעונת התיירות נגמרה לפני שבוע והפעילות תחזור לכאן רק לקראת הקיץ הבא. מאוד תוסס כאן בקיץ הוא אומר. כעבור עוד צעדים אחדים על המזח אנחנו רואים ספינה שתיכף תצא להפלגה עם ארוחת בוקר, כנראה סיבוב סביב האי של מונטריאול.

ביודום

גשר
גשר פונט ז'אק קרטייה

הביטאט

טיול לאורך הרציפים מוביל לתצפית מאוד יפה על חלקיה השונים של העיר - מצד אחד הביודום, שהוא אחד מאותם אתרי חובה שרשומים ברשימה שלנו, מצד שני הביטאט המפורסם של משה ספדיה
ומהצד האחר גשר פונט ז'אק קרטייה היפה. רושמים אותו היטב בזכרון, הוא עוד ישמש אותנו.
מכאן אנחנו הולכים לאיטנו אל עבר רחובות העיר העתיקה, זו שופצה ועדיין משופצת. העיר העתיקה בנויה על גבעה קטנה, כך שמכל הכיוונים מגיעים אליה בעליה. עוברים דרך גן יפה, מוזיאון לארכיאולוגיה שהבניין בו הוא שוכן מושך תשומת לב, מוזיאון המדע והנה אנחנו בככר ז'אק קרטיה שאך מראה סימני התעוררות – כאן מישהו מוריד כסא מערימת הכסאות, וכאן איש הכרכרות היחיד מחכה לתיירים, אלה שלפנות ערב הופכים אותה להומה ותוססת. עוברים דרך בניין עיריית מונטריאול היפה, משלימה את כל התמונות שלא צולמו בפעם שעברה ועוברים ממול למוזיאון לתולדות העיר, ומגלים גינה קהילתית חביבה שמגדלת דלועים.

מוזיאון לארכיאולוגיה

אור וצל
עמודים יווניים

האור והצל משחקים בינהם על פני בניניים מסגנונות בניה שונים, חלקם עטורי עמודים מרשימים ביותר. יש כאן בניינים בסגנון רומנסקי, וראנסנס ונאו-קלאסי. אמנם יש רשימה ארוכה של בניינים לשימור הסטורי
אך אנחנו פשוט מתמוגגים מהיופי הרב שנפל בחלקנו, לא מעט בזכות היום היפה. הרחובות מוליכים אותנו לבזיליקה המרשימה של מונטריאול. אנחנו מחליטים שמנוחה בכנסייה שגם אותה ראינו בטיול הקודם תהיה נחמדה אך שוכחים שהיום יום שבת – השומר בסף מספר לנו שתיכף תערך כאן חתונה ולכן לא נוכל להיכנס. הבזיליקה היא אחת היפות והמרשימות שראינו!
מגיעים לרח' סנט פול. זה הרחוב הכי עתיק בעיר שנבנה ב1672 ונקרא ע"ש מייסד העיר, ועדיין מרוצף באבנים המקוריות. הרחוב יפה (איך לא?), מאכלס חנויות חמד, מסעדות ובתי קפה. אני נמשכת לפסל שבקצהו – כל כך נשי, כל כך רך, כל כך אחר. הוא נקרא "הלוחשות" של רוז איימי-בלנג'ר. בעיניי הנשים היפות האלה שרות...

הלוחשות

סנט פול
רח' סנט פול

המעבר לעיר החדשה או המתחדשת כמעט ולא מורגש. כלומר, יש את הירידה מהגבעה, ומופיעים פתאום בניינים גבוהי קומה – כאלה מתחילת המאה העשרים, עטורי קישוטים של הארט דקו וכאלה שמאפיינים את שנות השישים והלאה – עטורי זכוכית. המון המון זכוכית מכל הצורות והמינים. וואו גדול פלטנו למראה "הכיכר הבינלאומית" place international שבאמצעה פסל מרהיב של Jean-Paul Riopelle – מעגל של חיות אבסטרקטיות הסובבות מזרקה, ומסביבה מיטב הארכיטקטורה המייצגת כל תקופה במאה העשרים... שולט על הככר כמובן בית הקונגרסים, עטור ריבוע זכוכית צבעונית, אותו נפקוד רק ביום השני שלנו בעיר.

הככר הבינלאומית
הכיכר הבינלאומית

בית הקונגרסים
בית הקונגרסים והשתקפות

הרחובות הולכים ומתמלאים במטיילים, איש אינו ממהר לדרכו, הרחובות מובילים לככרות, פסלי רחוב מוצבים בהם לרוב – מעבר בין כולם הוא כמו טיול במוזיאון פתוח... והנה עוד כנסייה ועוד קתדרלה, הנה קתדרלת קרייסט צ'רץ' מהותיקות במונטריאול ומולה בניין מודרני שמתכתב עם הארכיטקטורה שלה – מבט יותר מעמיק מגלה את הכנסיה דרך חלונות הבניין החדש (Bl. Maisonneuve 625).

קרייסט צרץ
קרייסט צ'רץ' קתדרל

פלאס קתדרל
פלאס דל-קתדרל

אנחנו מגיעים לפלאס דה ארט place des arts , כאן צמח מוזיאון לאמנות בת-זמננו שלא הכרנו, לצערנו הוא "בין תערוכות" ועל כן סגור, אך הבניין מרשים, הככר ובנייני האמנות העוטפים אותה גם, פנסים רוקדים בין המדרגות עליהם ישובים עשרות צעירים.

אמנות בת זמננו
מוזיאון לאמנות בת זמננו

פלאס דה ארט
פלאס דה ארט - כיכר האמנות

קצת אחרי הככר אנחנו מגיעים לרובע הלטיני Quarter Latin – האווירה משתנה בבת אחת, הרחובות יותר אינטימיים, בגובה אנושי, גרפיטי על הקירות, כסאות של בתי קפה על המדרכה ואנחנו לא יכולים להמנע מההשוואה לברלין... אילו רק לא היה צריך לטוס כל כך הרבה כדי לנחות במונטריאול....

סנט דניס
רח' סנט דניס

אוניברסיטת מונטריאול
לרבוץ ליד אוניברסיטת מונטריאול

אוניברסיטת מונטריאול מתפרסת בכל רחבי העיר. הספריה המרשימה שלה שוכנת מול המלון שלנו וכאן ברח' סנט דניס St. Dennis אחד הבניינים היותר עתיקים ובחזיתו רעיון מדליק – במת עץ צבעונית ומשענות צבעוניות אף הן לרביצה. ה"דשא" הזה בא לנו בדיוק בזמן. אנחנו מתקלפים מהשכבות ומתחרדנים בשמש הנעימה, הצבעוניות הזו משתלבת נהדר עם כל הרחוב כולל מוכר הפרחים בפינה.
שעת צהריים כבר, ממשיכים במעלה רחוב סנט דניס, בוחנים את כל המסעדות היפות, אלה המוזרות ואלה שנראות טעימות, אלה שכל התפריט שלהן הוא שוקולד, אלה שנראות לא מוכרות ומחליטים לנסות את "שלושת האופים" כי יש להם מרפסת שמש שצופה על כל הרחוב. אחרי שמתיישבים אנחנו מבינים שזו בעצם מבשלת בירה, התפריט צרפתי, מערבב בין מחוזות צרפת השונים ומגיש בירה טעימה טעימה!! המלון שקרוב אלינו עכשיו גיאוגרפית, קורא לנו לשנת צהריים, אבל התנערות קלה (כל יום אנחנו במונטריאול???) ואנחנו צועדים לעבר הרובע הסיני. שמחים אליו כמו אל מכר ותיק, אבל לשמחה הזו יש צלילים של חגיגה: קישוטים מכל עבר וצלילי מוסיקה סינית מקדמת את פנינו, קהל רב יושב ולפניו במה עליה יש מופע נוסח סיום כיתה ו' – השלט בצד מסביר לנו שחוגגים כאן 100 שנה לרפובליקה הסינית. נשמע לי מוזר, לא מסתדר עם הידע ההסטורי שלי. בבית אבדוק ואמצא ש"הרפובליקה של סין" היא בעצם טייאוון.... כל רחובות הרובע הסיני חוגגים – מצד ימין תהלוכת דרקון שבסוף "מתפוצץ" ומתוכו עפים תפוזים ומטבעות כסף וכל האנשים ברחוב מתכופפים לאסוף אותם...

הרובע הסיני

חגיגות ברובע הסיני

בצד שמאל אופים ממתקים מיוחדים מסוכר (מזל שאנחנו משופעים בטלוויזיה שלנו בתוכניות אוכל, אז אנחנו יודעים לזהות מה שרואים...) על הרצפה בקצה אחר נגן גיטרה מנגן צלילים נעימים לאוזן.
עכשיו כבר באמת מרגישים את הג'ט לג, פורשים לחדר למנוחה קלה, על מנת שנוכל לחוות גם את מונטריאול של הלילה.
אנחנו יוצאים שוב, עם דמדומים. ברור לאן. חלמתי הרבה זמן לחזור לז'אק קרטייה. נכון זה קצת קיטשי, תיירותי אבל לי טוב כאן!

גינת נלסון

בית העירייה
בית העירייה בלילה

מעגלים מעגלים סביב מופיעי רחוב שונים – אחד בולע חרבות אחד מזייף בשירה, משום מה נראה לי שקטעי הקישור נכתבו ע"י אותו איש... דוכנים, ציירי פורטרטים ומסביב מסעדות. אנחנו, איך לא? חוזרים לאחת מהמסעדות שנהננו בה גם בפעם הקודמת – גינת נלסון, שיש בה גם הופעות ג'אז חיות. גם כאן מגישים לנו בירה קוובקית טעימה מאוד! הלכנו דרך רח' Rue saint paul east המלא במסעדות, מועדונים ובתי קפה, הבניינים מוארים באורות צבעוניים – מימין הכיפה של השוק המקורה שנבנה בעצם כבית העירייה הראשון של מונטריאול.
בבוקר שלמחרת, מגיעים לסניף אלמו להשכרת רכב במרכז העיר, ויוצאים לדרך לכוון ארה"ב. עוד נשוב.

היום השני
שבועיים יפייפיים בטיול שלכת בניו אינגלנד חולפים עד שאנחנו מגיעים ליום הזה. לפי התוכנית שלנו, אנחנו אמורים להחליט רק בסוף אם נבלה את היום האחרון הזה במונטריאול או איפושהו בדרך. אנחנו מתגעגעים למונטריאול. הרגשנו שהיום הבודד בתחילת הטיול לא הספיק. מזמינים דרך בוקינג מלון בסט ווסטרן ליד שדה התעופה טרודו, לערב שלפני האחרון. כשאנחנו עוברים את הגבול לקנדה מתחיל לפתע פתאום גשם שוטף, כזה שלא ראינו בחיים. שעה ארוכה אנחנו נוסעים באפס ראות על האוטוסטרדה המובילה למונטריאול, מחפשים את סימן המטוס על השלטים שיובילו אותנו לטרודו, אבל הוא איננו!
כשמזהים שלט שמוביל לפונט ז'אק קרטייה – הגשר ההוא שרשמנו בזכרון בתחילת הטיול, אנחנו יודעים שלא הלכנו לאיבוד. עולים על הגשר הענק ביחד עם כל הפקקים הענקיים של סוף יום עבודה, הנסיעה האיטית בעיר מגלה לנו שוק יפייפה שבדיוק מקפל את הבאסטות, ולונה פארק ענק! רושמים לפנינו שתי סיבות טובות לחזור לכאן לסיבוב נוסף... הפקק משתחרר ואנחנו נעים לאורך רח' רנה לה-ואסק בדיוק בדרך של 747 לכוון שדה התעופה. כמה טוב שכבר מכירים את העיר. עכשיו מוצאים את המלון הנחמד בקלות. מתמקמים בחדר ואז מחזירים את המכונית בשדה התעופה יום קודם וחוזרים למלון עם השאטל שלו. כך נוכל לישון מחר יותר מאוחר...

סנט קתרין
רח' סנט קתרין

למחרת בבוקר מתחיל היום השני בעיר.
בתחזית אמרו שיירד היום גשם. שוב משתמשים בשאטל של המלון להגעה לשדה התעופה, קונים כרטיס תחבורה יומי ונוסעים לעיר. יורדים בתחנת Peelומטיילים דרך הרחובות גבוהי הבתים, מגיעים לרח' מק'גיל המפואר ופוגשים הפגנה של עובדי אוניברסיטת מק'גיל היוקרתית – הם דורשים חוזה הוגן והסטודנטים תומכים בהם. הרמקולים מנגנים מוסיקה משובחת והם סובבים במעגלים, נושאים שלטים לאות מחאה – אל מול "הקהל המואר" פסלשל ריימונד מסון מ1985. זה מה שכתוב על הפסל שבחזית הבנק הלאומי של צרפת: A crowd has gathered, facing a light, an illumination brought about by a fire, an event, an ideology - or an ideal. The strong light casts shadows, and as the light moves toward the back and diminishes, the mood degenerates; rowdiness, disorder and violence occur, showing the fragile nature of man. Illumination, hope, involvement, hilarity, irritation, fear, illness, violence, murder and death - the flow of man's emotion through space.
אנחנו עוברים את הכביש לטיול קטן בתוך האוניברסיטה היפה, הגשם הקטן מפסיק לרדת והשמש יוצאת ממחבואה. שמחים לראות את צבעי השלכת גם כאן וגם במונט-רויאל הניבט מבין גורדי השחקים – ההר שהוא הריאה הירוקה של העיר.

הקהל המואר

מקגיל
צדק חברתי באוניברסיטת מק'גיל

היעד הבא שלנו הוא רח' שרברוק המפואר והמוזיאון לאמנויות יפות.
המוזיאון בן למעלה ממאה שנה, משתרע על פני שלושה בניינים שמנהרה מחברת בינהם. בד"כ הכניסה עולה 15 דולר קנדי, כיוון שהיום המוזיאון בין תערוכות (אנחנו כבר מכירים את המונח) הכניסה חינם ואנחנו נזכה לראות "רק" את התערוכות הקבועות. המוזיאון מסודר לפי סדר כרונולוגי – מהיצירות המוקדמות ביותר ועד לעכשוויות וכן מחולק לחדרים אירופאים ולחדרים קנדיים. אנחנו מתמוגגים מהנאה, אפילו שאין ולו יצירה אחת מפורסמת. כלומר, יש כאן הרבה יצירות של אמנים בעלי שם אבל לא אלו המתוקשרות. זה טוב, כי כך אפשר להיות יותר כנים עם עצמנו, ליהנות או לא מהיצירה עצמה.

המוזיאון לאמנויות יפות
חדר תצוגה מעוצב כסלון נוח...

אינואיטים
פסלון אינואיטי

מפת שולחן רקומה במוטיבים אינואיטים

אחת הפנינים במוזיאון זו תערוכת האמנים האינואיטים. האינואיטים חיים בקנדה באזורים הארקטיים, צדו ליוויתנים ונהגו לגלף משיני ועצמות הליוויתנים חפצים שימושיים שונים. העבודות המוצגות כאן הם פסלונים קטנים מגולפים מקרני איילים הזמינים יותר, אותם למדו לגלף כדי להתפרנס מתעשיית התיירות מאמצע המאה העשרים. יש כאן כל מיני פסלונים המתארים סיפורים מיתולגיים.
החדר הבא מאכלס עבודות מכלל קנדה, אנחנו פוגשים ציורי טבע יפייפים שלא מזכירים שום זרם מוכר, אבל כן מזכירים את הרוקי'ס המרהיבים – את ההרים ואת האגמים.
כשאנחנו יוצאים כעבור כשלוש שעות, השמש עומדת במרכז השמיים ורחובות העיר מלאים באנשים, החנויות ברחוב סנט קתרין מדהימות בעיצוב שלהן. אנחנו מנסים עוד מבשלת בירה לארוחת צהריים. גם כאן הבירה טעימה להפליא, והמולים והתבשילים בבירה גם.

בירה ומולים

כבדים משהו, יוצאים שוב לרחוב ומזג האויר הפכפך, השמש משקרת וקר מאוד! למרות שרציתי להמנע ממה שנקרא "העיר התחתית" Ville souterraine
זו דרך טובה להתחמם – מתחת לכל הרחובות היפים האלה, שטיילנו בהם גם ביום הראשון וגם היום – מתקיימת עיר שלמה של קניונים המחוברים בינהם – כך שבחורף הקשה של מונטריאול אפשר לבלות בחוץ אבל בעצם להיות בפנים. אנחנו שוב מתמוגגים מהחנויות המעוצבות לעילא, אפילו בוחנים את המחירים שהם גבוהים יחסית לאאוטלטים של ארה"ב, אבל נמוכים מאלה של הקניונים בארץ, והנה באחת הככרות של העיר התחתית פסטיבל יין, מוסיקה טובה והרבה אנשים שמחים.

חנות גלידה
עיצוב - גלידריה

אופנה
עיצוב - חנות בגדים

לצערנו הרב, אנחנו צריכים להפרד כי הגיעה השעה לחזור למלון, לקחת את החפצים ולעלות לטיסה שתיקח אותנו דרך יום בילוי בלונדון – הביתה.
יומיים לא רצופים המיועדים לטיול בעיר, כשבינהם עומד טיול טבע מדהים – גוזרים מראש את קצב הטיול וצורת הטיול. העיר מציעה הרבה אתרים מסוגים שונים, חלקם עומדים בשורה הראשונה עם מיטב האתרים בעולם. אין לי ספק שאפשר לבלות כאן כמה ימים רצופים ולא להשתעמם לרגע!

ככר

לינק לחוויה מהכורסא - http://www.tourisme-montreal.org/MontrealTV

לצפייה באלבום התמונות שלי

רוצה לעקוב אחר הבלוג של רבקה.ק.?