יומן מסע לאלסקה - יולי 2015, חלק 9

תמונה ראשית עבור: יומן מסע לאלסקה - יולי 2015, חלק 9 - תמונת קאבר
Wrangell-St. Elias National Park

30/7/2015 יום חמישי

קמנו לבוקר מעונן, עננים FEW בגובה של כ- 400 רגל מעלינו ו- OVC גבוה יותר.

עלינו לחדר האוכל לארוחת בוקר שהזמנו בערב הקודם ואז התברר שהם לא יכולים להכין את מה שביקשנו (בסה״כ חביתות). התחזקה בנו ההרגשה שחווינו עד כה בבתי המלון השונים, שמכינים מזון במידה מדוייקת ולא מחזיקים מלאי מיותר. החלטנו שמוותרים על ארוחת הבוקר היקרה במלון וירדנו שוב לחדרים להתארגן לעזיבה.

תוך-כדי סיום אריזת המזוודות שמעתי חימום מנועים מכיוון המינחת וירדתי לשם במהירות.

פגשתי את אחד הטייסים ושאלתי אותו לגבי המקום. מתברר שהמטוסים האלה מובילים נוסעים ומטען, לפי הצורך. הם גם משמשים למעקב אחר בעלי חיים לצרכי מחקר, ואז הם מתקינים עליהם אנטנות מיוחדות. שאלתי אותו לגבי נתוני המראה ומגבלות טיסה, מתברר שהם מאוד דומים לשלנו (אבל מז"א השורר באלסקה לא תמיד מאפשר להם לעמוד בתקנות). והוא יוצא עכשיו לאסוף סטודנטים לגיאולוגיה מאוניברסיטת אלסקה שנמצאים בסיור לימודי בשטח.

לאחר תדלוק מהיר סיים בד״ח והמריא לתוך השמיים המעוננים. בקיצור - עשה לי את הבוקר.

4f1940a3b9d80adc27c0a6cbb0a76eca.jpg?l=8

חזרתי במעלה ההר למלון, העמסנו את הציוד על הרכב ויצאנו לדרכנו.

לאחר זמן מה עצרנו בסמוך לעיירה Nelchina בחנות קטנה בצד ימין של הדרך, Grizzly Country Store, שנראה מעניין. בפנים מצאנו איש לא צעיר, עם זקן עבות, שהתברר שהיה לדבריו בצה״ל לפני שנים רבות. בחזית המבנה היה תורן ועליו דגלי ארה״ב וישראל. שוחחנו עימו והוא סיפר שאשתו הפכה נכה ומאז משקיעה את זמנה בציור ועבודה על מזכרות, כגון עגילים מעוצבים. עוד סיפר שבאזור הזה יש יחס של 1:8 בין דובים לאנשים, הראה לנו טביעת כף רגל של דב שהסתובב ליד ביתו ושלפני כעשור נאלץ להרוג דב שתקף את ביתם.

הוא גם נתן לנו טיפ על אגם Louise הנמצא במרחק כ- 18 מייל מכאן, שם יש סיכוי טוב לראות בעלי חיים בטבע וגם קרחון מבודד ויפה. נפרדנו לשלום ויצאנו לדרכנו לשם.

לאחר כ- 2 מייל מצאנו שילוט מתאים ואת הפנייה שמאלה לאגם.

c30abc8593e922a03c7a0ffd5a7b6308.JPG?l=8

הכביש היה סלול אך היה מלא בעליות ומורדות כל כמה עשרות מטרים, ממש כמו רכבת הרים. כמראה שהכביש פשוט שוקע לאור תנאי מז״א כאן.

הסתובבנו מעט באזור בקרב ה- Lodges. באחד מהם מצאנו מעגן של מטוס ימי.

887af968cf5de06fa25b3288526bb93c.JPG?l=8

בדרך חזרה ראינו לפתע moose במרחק, חוצה את הכביש. עצרנו בלודג׳ Lake Louise היפה, שהיה המלא בחפצים מעניינים לקפה ועוגה והמשכנו בדרכנו.

ead36229a53f342c36705dcbea0afc62.JPG?l=8

7d935a6b71b42e2931864eb28324cf1d.JPG?l=6

5a5daeca175dd1929772812dbd002ebb.JPG?l=8

יצאנו בחזרה להמשך המסלול. לאורך הדרך היו גבעות קטנות מהן ניתן היה לתצפת על הסביבה ועל הקרחונים שבמרחק.

באחת העצירות ראיתי על הקרקע סימנים להימצאם של איילים קוראים Moose) בסביבה – עקבות על החול וסימנים מעידים אחרים.

2d6cba385bbae2dab6fcf29b583e7679.JPG?l=6

המשכנו הלאה, ומעט לפני העיירה Glennallen עצרנו כדי לצפות בקטע של צינור הנפט של חברת Aleskya, שמפעילה את צינור הנפט Trans Alaska. הצינור מתוכנן כך שהמפיקים שלו גמישים, כדי לעמוד בשינויי הטמפרטורות, והוא אינו מחובר לקרקע אלא יושב על תומכים רחבים, כך שאין סכנה לשבירתו בעת רעידת אדמה.

918b2d1966f751133a1caa8b694db13f.JPG?l=8

משם המשכנו מרחק קצר לצומת הדרכים Hub of Alaska הסמוכה ליישוב Glennallen בין כביש מס׳1, הוא Glen Highway המגיע ממזרח, לכביש 4, הוא כביש Richardson Highway המגיע מצפון. תדלקנו את הרכב וקנינו מעט אוכל. יש שם קראוון עטור מדבקות בו מוכרים אוכל תאילנדי, עוד צריף בו מוכרים נקניקיות (אלה מבשר ה reindeer- טעימות ומעט חריפות) ובחנות הראשית מוכרים מגוון מאכלים ובעיקר מטליות של Off, חומר דוחה יתושים, שהתגלה כיעיל.

43d989c7c1ef5885e03747b04fb8518f.JPG?l=8

משם המשכנו לאורך המסלול ועצרנו מעת לעת לתצפיות, עד שהזכרנו להסתכל בתיק הטיול ולבדוק את שעת הטיסה מצ'יטינה למק׳קארתי... ואז התברר שהטיסה בשעה 14:45 ולא בשעה 16:45 כפי שחשבנו. We put the pedal to the metal, מה שנקרא, והגענו בזמן למינחת. מדובר במינחת חצץ די ארוך, במישור הצמוד לנהר Chitina, כ- 5 מייל ממערב לעיירה Chitina (המקומיים מבטאים כ- צ׳יטנה Chitna, בלי האות י׳). אורכו של המינחת 869 מטר ונמצא בגובה 547 רגל מעל לפני הים.

597adc6f875eefe00dd64c64c0029432.jpg?l=8

3ea59a37a3ac0e6ef7ca00e75f2e8738.jpg?l=8

בטיסות אלה מותר לקחת עד 15 ק״ג לאדם, כך שלקחנו עימנו ציוד ליומיים של הטיול ואת המזוודות ושאר הציוד השארנו ברכב, בחניון של המינחת. העמסנו את התיקים שלנו על המטוס וחיש מהר המראנו. גם המטוס הזה, כמו כל המטוסים האחרים במינחת, היה tail dragger.

9ede5c79025c50dffb721ac64fe8b1b0.JPG?l=8

2ab52223a86a0497dd5e3144bdadea99.JPG?l=8

4392cc200b0868921715c6cc5ad72887.jpg?l=8

הטיסה נמשכה כחצי שעה וחלפה מעל הנופים המרהיבים של שמורת הטבע Wrangell-St. Elias National Park, ובו מספר קרחונים וגם זורם בו נהר Chitina העצום. מראות מופלאים של עמקים קרחוניים ירוקים בהם אינספור אגמים בגדלים שונים ונהרות עם מים עכורים בצבע חום, כתוצאה מכל האדמה שנסחפת מהקרחונים (הסחף הזה נקרא silt).

1ae5cf3d4ec16f46840d991ecd80d03a.JPG?l=8

fcc7d60ee82e37ccfc0ec6c09b0caf15.jpg?l=8

54c2b39a8fa17e13a25f1d57d752dcfb.JPG?l=8

738eae110c2e4b615b1db0f67a9ea62f.JPG?l=8

1e39e5454c187e0578721cf5fb56710c.JPG?l=8

801b1462e16c7446b6a7370e987b5f86.JPG?l=8

e97ac649bf279ef21473a800be2784bd.JPG?l=8

ממזרח ל- Chitina יש התחברות של נהר בשם זה, המגיע ממזרח, ומנהר Cooper המגיע מדרום. המים נראים ממש מזוהמים, אבל בעצם בסה"כ מסודר באדמה הנסחפת יחד עם הקרחונים. נהרות אלה מלאים בדגי סלמון מעולים הנמכרים בעולם כולו.

בדרך עברנו מעל קרחון Kennicott Glacier ומעל האזור בו מתחיל תהליך ההתמוססות שלו, המכוסה בערימות עצומות של שברי אבנים ואדמה, כך שזה נראה כמו נוף מדברי אצלנו בדרום או ערימות עפר במכרה.

הערימות האלה נקראות moraines ורואים אותן בסופם של קרחונים, לאורכם (בינם לבין ההר) - וגם כפסים בתוך הקרחון.

41e67eb7611c6b80b3a7db2df0f83d14.JPG?l=8

הקרחון יורד במורד ההר ותוך-כדי כך הוא כותש את הסלעים עליהם הוא נע. וכשהוא מגיע לגובה בו הוא מתמוסס עקב עליית הטמפרטורות, המים (מהקרח שנמס) זורמים הלאה בנהרות ואילו האדמה והסלעים הכתושים נשארים במקום, בערימות ענקיות.

באזור בו היינו יש אפילו מצב מעניין יותר - שטחים עצומים של קרח מכוסים בשכבה זו, שלרוב היא בעובי של סמ׳ בודדים בלבד, ואז ניתן לראות במקומות רבים את הקרח מבצבץ מלמטה. מצב זה נוצר כשהקרח מתערבל בזמן ההתמוססות - והשכבות התחתונות עולות למעלה.

74a2978e2672ef2568a1c52d6bc7cbea.JPG?l=8

בדרך ראינו הר שעל מורדותיו היו כ- 15 עיזי הרים לבנות על מורדות אחד ההרים. בכלל, במהלך הטיול הזה ראינו לא פעם עיזים לבנות.

בין Chitina ל- McCarthy עובר כביש בן כ- 60 מייל, שפתוח רק בקיץ, שעובר פחות או יותר על קו הרכבת העתיק שהוביל לעיירות אלה, ושהוקם בערך ב- 1909. ב- 1971 עברה המסילה הסבה לכביש ולאור מצבו התחזוקתי – אפשר להיתקל מדי פעם בתשתיות פסי הרכבת שמתחתיו...

62482837f4f6bd696c039da5f09fba98.jpg?l=8

במהלך הטיסה יכולנו לראות בבירור את הכביש, כמו גם חלק מהמבנים והגשרים העתיקים, כמו למשל גשר Kuskulana Bridge, שבנייתו היתה הישג הנדסי מרשים ביותר (הגשר נבנה בחורף 1910 וגובהו 238 רגל. כיום זה אולי החלק המפחיד ביותר בנסיעה בכביש הזה, מזל שאנו לא נסענו שם...) וגם את "חמור" Gilahina Trestle, שהוא בעצם הגבהה מעץ עליה עברה מסילת הרכבת, שנבנתה ב- 8 ימים בלבד בחורף 1911 ובמקור היתה באורך כ- 850 מטר ובגובה 90 רגל.

c8b340fde87f3f799d853b72b7a51901.JPG?l=8

5840d0d8c4fde3a2f09a91fac84d023b.JPG?l=8

בכל אופן, כחצי שעת טיסה לאחר ההמראה מצ׳יטינה נחתנו במינחת החצץ של McCarthy (McCarthy Number 2 Airport שאורכו 1067 ונמצא בגובה 1531 רגל מעל פני הים) ומשם הסיעו אותנו למלון, Kennecott Glacier Lodge, בו ישן ב- 2 הלילות הבאים. הנסיעה למלון היתה במעלה ההר בטרנזיט חבוט, על כביש עפר משובש שמזכיר את הדרך בירדן ההררי. המלון במרחק של כ- 8 מייל נסיעה מהמינחת.

f6d7dd6ea427a54294d281dbb87ee570.jpg?l=8

1883e81833c12423c8e9212b94eeb908.jpg?l=8

62e4b37726fb0e110ca4b89cc1bb6988.JPG?l=8

3618358f730e01373becc98c1f9750e8.jpg?l=8

bb1f8663ba8f137cfba6e015dc3762c6.JPG?l=8

05e2fc94cf6c0762c93762f74486c7d5.jpg?l=8

לאחר התארגנות מהירה לקחנו הסעה בתשלום בחזרה לעיירהMcCarthy , הצמודה לשדה התעופה בו נחתנו לפני כן, על אותה הדרך המשובשת.

העיירה McCarthy היא יישוב נטוש, שכל גודלו כמגרש כדורגל, ושהוקם יחד עם היישוב Kennecott (מבטאים "קניקוט"), ושימשה כיישוב תומך לוגיסטית למק׳קארתי. במק׳קארתי עבדו הכורים במכרה - וירדו לקניקוט למנוחה. שני היישובים הוקמו לפני כ- 100 שנה, באמצע שום מקום, וסיפור ההגעה לשטח הזה לצורך הקמתם, כמו גם סיפור הקמת תשתית התעבורה הדרושות (מסילות רכבת, הובלת הציוד בנהרות, הקמת גשרים ועוד), ללא ציוד הנדסי מודרני ותוך התגברות על מכשולי הטבע, הוא מדהים. עוד הוכחה ליכולת האילתור האנושית.

טיילנו במק׳קארתיMcCarthy כשעה והסתכלנו על הבתים העתיקים והנטושים. היה מעניין.

989a6cda5ac59999107dbf3c3ac9f360.JPG?l=8

556eafddce9132b6c0e51d62d4f68e97.JPG?l=8

12d0d4628d107d576e9d15ff11e53230.JPG?l=8

d45d9b279e231663ebc218b7c7223831.JPG?l=8

לאחר מכן רכשנו שוב כרטיסים לשאטל להסעה למלון, אכלנו בו ארוחת ערב טובה מאוד (שצריך להזמין מראש) וישבנו קצת במרפסת המלון, ליד חדר האוכל. מעת לעת שמענו קולות נפץ חדים מהקרחון הסמוך, אך בניגוד לקרחונים הקודמים לא ראינו נפילת גושים, Calving.

לאחר מכן עשינו סיור קצר ב- Kennecott והלכנו ברגל חלק נכבד מהמסלול שאותו נעבור מחר בבוקר, Root Glacier Trail. השעה היתה כבר 21:15 ועוד היתה לפחות שעה של אור, אך החלטתי לחזור שכן היינו לבד ולא רציתי מפגש מהסוג האישי עם דב... חזרנו שוב למלון והלכנו לישון, לקראת היום למחרת שמלא פעילויות.

לאור ההתקלה שהיתה לנו עם הלו״ז לטיסה לא הספקנו לבקר בעיירה Chitina עצמה, בה יש לא מעט שלטי דרכים המנוקבים בכדורים, שכן המקומיים משתמשים בהם כמטרות... וגם ניתן לראות כאן מתקני דיג בנהר שנקראים Fish Wheels, שהם בעצם שילוב של סלים עם מעין משוטים קטנים שדוחפים את הדגים מהנהר לתוך הסלים, שמתרוממים ברגע שנתפס בהם דג. כאמור זה אמור להיות מעניין, אך לא הספקנו.

קישור לסירטון הטיסה בין צ'יטנה למקקרתי

קישור לפוסט הקודם

קישור לפוסט הבא

צפיה במפה צפה במפת הפוסט

אהבת? הנה ההזדמנות שלך לפרגן

רוצה לעקוב אחר הבלוג של wisniak?

הפוסט הבא ›
יומן מסע לאלסקה - יולי 2015, חלק 10
יומן מסע לאלסקה - יולי 2015, חלק 10
מתוך הבלוג של wisniak
08-09-2015
קרא מאוחר יותר
‹ הפוסט הקודם
יומן מסע לאלסקה - יולי 2015, חלק 8
יומן מסע לאלסקה - יולי 2015, חלק 8
מתוך הבלוג של wisniak
05-09-2015
קרא מאוחר יותר
לכל הפוסטים של wisniak »

תגובות

רוצה להגיב לזה? יש להתחבר לאתר:

 

תגובות פייסבוק

הודעות מהפורומים על וורנגל סט אליאס

תמונת המשתמש
היי! רוצה להתייעץ לגבי וורנגל סט אליאס? פשוט שואלים פה והחברים מהפורום ישמחו לענות לך :)
סגור
×