יומן מסע: שבועיים באירלנד (אפריל 2014) - חלק ראשון

אירלנד תמיד היה חלום שלי... וכשפגשתי את בעלי, התברר שזה גם החלום שלו לטייל שם. וכך, עוד לפני שהתחתנו ידענו שירח הדבש שלנו יהיה באירלנד..
sky road

להקפת האי הקדשנו שבועיים שלמים. שקלנו בתחילה לתת קפיצה קטנה ללונדון או לסקוטלנד בדרך חזרה אך בסוף החלטנו שאם כבר אנחנו מגיעים לאירלנד, נעשה הקפה מלאה של האי ולא בריצה מטורפת ממקום למקום... אם יש לכם פחות זמן, עדיין אפשר להקיף את האי בעשרה ימים/12 יום אך עם ויתור על חלק מהמקומות.
טיסה: הטיסה שלנו היתה בתקופה שלפני פסח. לאירלנד אין טיסות ישירות מלבד זמנים מסוימים בהם ארקיע מוציאה טיסות ישירות (בקיץ, פסח עצמו). אז נאלצנו להזמין טיסה עם קונקשן. דרך לופטנזה מצאנו קונקשן יחסית קצר כך שהטיסות לקחו בין 6-8 שעות סה"כ. עבודת הכנה: עשיתי עבודת הכנה רבה לפני הטיסה. לא מצאתי כמעט חומר בעברית מכיוון שאירלנד עדיין אינה יעד פופולרי בקרב ישראלים (אך יעד מתוייר מאוד באופן כללי). אני מקווה שבאמצעות הבלוג הזה אוכל לחסוך זמן ולעזור בטיפים למי שמנסה לתכנן את הטיול שלו למדינה המדהימה הזו...
הספר שהכי עזר לי היה מדריך eyewitness בעברית. את המחירים (לשם הערכת עלויות) לקחתי מהאינטרנט כך שלמרות שהספר יצא לאור ב-2010 הוא היה מאוד רלוונטי ונוח. דווקא לונלי פלנט היה מסורבל ופחות נוח לטעמי.
נקודת הפתיחה למסלול היתה דבלין, אותה החלטנו להשאיר לסוף ולצאת ישר צפונה. רוב האנשים משום מה מתחילים דווקא דרומה אך קיבלנו המלצה (אפילו לא זוכרת ממי...) שעדיף להתחיל את הקפת האי דווקא מכיוון צפון מה שהתברר כהמלצה טובה (במיוחד לתקופות שיא – בהם עדיף להיות נגד כיוון התיירים).
תיאום ציפיות: היה ברור לנו שאירלנד זה לא טיול של אטרקציות מטורפות או לחילופין טיול חופים (כלומר – לא תאילנד..) אלא בעיקר טיול של נופים – המון ירוק, מפלים, צוקים ועוד.
כבשים!!!

שני דברים נוספים היו חשובים לנו: טירות ומוזיקה אירית מסורתית. כל הטיול היה מלווה בטירות שונות: משוחזרות והרוסות מתקופות שונות, כולל לינה להשלמת החוויה... בעיירות השונות הלכנו לפאבים לשמוע את המוזיקה השמחה שלהם. אין כמו מוזיקה אירית! מוזיאונים פחות משכו את בעלי כך שבחרתי מעט אך המעניינים ביותר.
דבר נוסף, החלטנו שאנחנו לא רוצים לרוץ בטיול הזה ולכן המסלול תוכנן כך שניסע בממוצע שלוש שעות ביום (המרחקים מאוד גדולים בין מקום למקום במיוחד בצפון). לינה: הזמנו לינה דרך אתר בוקינג ל-3 לילות הראשונים ול-2 לילות האחרונים בדבלין מכיוון שרצינו לשמור על גמישות מסוימת אך ידענו מן הסתם איפה נקודת ההתחלה ואיפה הסוף. צורת הלינה המקובלת באירלנד היא לינה ב- B&B. צורת הלינה הזו נפוצה מאוד באירלנד ובעצם בכל עיירה תמצאו שלטים המפנים לאירוח מסוג זה. האירוח הוא בבתים פרטיים של אנשים שיש להם חדרים לאירוח הכוללים חדר שירותים ומקלחת פרטיים ברמה זו או אחרת. אינטרנט אלחוטי הוא חלק אינטגרלי וישנו אף מעין סלון לאירוח התיירים הכולל אח בוערת (קר באירלנד!).

ארוחת הבוקר אף היא כלולה במחיר ומשביעה מאוד. בדיעבד הייתי מזמינה רק את הלילה הראשון והאחרון כיוון שיש מבחר כ"כ גדול שאין צורך להזמין מראש (מה שכן, המבחר באינטרנט מצומצם יותר) וזה רק מסרבל כי צריך להגיע לכתובת מסוימת...
בנוסף ישנו שתי לילות ב-2 טירות שונות כדי לחוות את החוויה המיוחדת הזו. בהחלט מומלץ! אני ארחיב על כך בהמשך.
רכב: כדי לנצל את הזמן באירלנד מומלץ לשכור רכב. אפשר אומנם להסתדר בלי, אך פחות גמיש, יותר יקר וכו'... הזמנו רכב מהארץ ובדבלין שידרגו אותנו לרכב מתקדם יותר בלי עלות. את הביטוח אל תזמינו מהארץ כיוון שזה יוצא יקר יותר. האמת, שהביטוח זו ההוצאה הכי יקרה על הרכב אך שווה להישאר בראש שקט, במיוחד כשנוהגים שם הפוך מהארץ... עלה לנו 20 יורו (רק הביטוח) ליום כולל שני נהגים. לא לקחנו ג'י פי אס בעלות נוספת אלא היה לנו ספר מפות (שאפשר לקנות שם בכל מקום). הסתדרנו מעולה עם הספר ואם לא היינו בטוחים שאלנו אנשים (האירים מאוד שמחים לעזור...). אך אם חוש ההתמצאות שלכם חלש – עדיף לא לקחת סיכון וכן להעזר בג'י פי אס... תקופת הטיול: אז אנחנו כאמור טסנו באפריל. לא רצינו לחכות עד הקיץ והסתדר לנו טוב עם חופשת הפסח בארץ. משום שאירלנד היא מדינה גשומה בכל חודשי השנה, דווקא מזג האוויר לא היווה בעיה. אפילו ההפך – בדקתי ימי גשם ממוצעים לפי חודשים והסתבר שחודש אפריל הוא עם הכי פחות ימי גשם. מבחינה תיירותית, אז רק באפריל נפתחים חלק גדול מהמקומות וחלק קטן רק במאי. ההבדל בין עונת תיירות לעונה החורפית הוא בשעות הפתיחה (בד"כ של שעה בלבד) כך שזה לא היה נורא. להפך, בעונת התיירות סיפרו לנו שיש המוני תיירים כך שיש תורים לכל דבר, חייבים להזמין B&B מראש (כך שאפשר להיות פחות גמישים) ובאופן כללי יותר צפוף. היינו בטוחים שלא יהיו תיירים כלל אך היו בכל מקום (במיוחד בדרום) למרות שזה "רק" אפריל... בסופו של דבר היה גשום בעיקר בצפון (אבל גשם בקטנה...) ורוב ימי הטיול היתה לנו שמש. אך לא לטעות עדיין היה קר (הרוחות...) וכדאי לבוא עם ביגוד מתאים.
IMG_7788.JPG מסלול:
1.4 הטיסה שלנו היתה אחה"צ כך שבאותו יום עוד הלכתי לעבודה... נחתנו בלילה ונסענו ישר בשאטל ל- B&B סמוך לשדה התעופה בדבלין. המקום היה פשוט מאוד ובסיסי (הכי פחות טוב מכל המקומות שהיינו) אך מכיוון ששהינו שם ללילה קצר והמחיר היה מאוד נוח, זה לא היה נורא...
2.4 קמנו לבוקר ערפילי ולאחר ארוחת בוקר בסיסית חזרנו לשדה תעופה וקיבלנו את האוטו שלנו. לא מספיק שהרכב היה ידני (כך מקובל לנסוע באירופה), ההגה היה גם בצד ימין...
החלטנו על חלוקת תפקידים הוגנת: הוא ינהג ואני אנווט :) לאחר כמה סיבובים בחניון כדי לתרגל את הנהיגה בצד ההפוך, יצאנו לדרכנו – צפונה, כאשר היעד הסופי לאותו היום הוא בלפסט.
התחנה הראשונה שלנו היתה New grange. זהו אתר קבורה היסטורי, מרשים בגודלו, הידוע בכל העולם. ניתן להיכנס אליו רק באמצעות סיור מודרך. הסיור (כולל הסעה לאתר) נמשך קצת יותר משעה. בתחילת הסיור המדריכה התחילה להסביר לקבוצה על המקום ואז התחיל לרדת גשם. מיד, כל התיירים פתחו את המטריות שלהם ורק אנחנו שעוד לא היינו מוכנים עם מטריה, נרטבנו. מזל שרוב הסיור התרחש בפנים.. האתר מאוד מרשים ובהחלט מומלץ גם אם היסטוריה פחות מעניינת אתכם...
שם קנינו כרטיס הנחות בשם Hertige, מעין כרטיס קק"ל כזה לאתרים הלאומיים של אירלנד. לאחר מכן המשכנו למנזר Melifont הנמצא כמה קילומטרים משם. מהמנזר לא נשאר יותר מידי אלא בעיקר חורבות(חורבות יפות...) אך משום שהוא היה ממש קרוב וכלול בכרטיס נסענו אליו. עשינו כמה תמונות והמשכנו בדרכנו.
באזור ישנם עוד כמה אתרים בסגנון הזה (כגון Monsterboyce) אם זה מעניין אתכם. עקב הגשם החלטנו להמשיך לבלפסט ולהסתובב שם. בלפסט נמצאת בצפון אירלנד באזור שנקרא בעצם אנגליה. איך זה בא לידי ביטוי? אז אין מעבר גבול אך המטבע הוא לירות סטרלינג (יקר יותר). התכוננו מראש ובשדה תעופה החלפנו יורו לפאונדים כדי שלא נתקע. לאחר נסיעה לא ארוכה הגענו לבלפסט וחנינו במרכז העיר. כבר בחניה ראינו שהמחירים שם יקרים... בעלי היקר התחיל להרגיש לא טוב אז אמרנו שנעשה רק סיבוב קצר. הסתובבנו במרכז העיר, מאוד עירוני שם ומערבי. היה שוקק חיים אז החלטנו לאכול באזור ולהמשיך למוזיאון טיטאניק שהיה ממוקם מחוץ למרכז העיר. המוזיאון ענק ומרשים ומאפשר חוויה מקיפה לאוהבי הטיטאניק – הסרט והדבר האמיתי (כמוני) או אפילו לחובבי אוניות וים (כמו בעלי)... המוזיאון בנוי בצורה חווייתית ואינטראקטיבית כך שיש קרונית בה נוסעים ורואים את שלבי בניית האוניה, ציטוטים על הקירות, מעין מעלית בה אפשר לעבור בין הקומות (בעצם רק המסכים זזים אך זו ההרגשה)ף איזכורים של הטיטאניק בכלי התקשורת (היה אפילו בעברית! או יותר נכון ביידיש...) ועוד. מאוד נהננו!

משם המשכנו ל-B&B שהזמנו מראש. שאלנו באינפורמיישן איך להגיע לשם (אירלנד משופעת בתחנות מידע כאלו בכל מקום). המקום היה יפה (נקרא All Season) ואף בקרבת מסעדות רבות אך לא הסתבנו הרבה בתקווה שבעלי ירגיש יותר טוב... 3.4 בבוקר התוודענו לראשונה לארוחת בוקר אירית משובחת! ארוחות הבוקר שלהם גדולות ומשביעות גם אם לא אוכלים בשר. שם אף הכרנו את המאכל המקומי (של צפון אירלנד): "פוטטו ברד" – שעשוי ממחית תפוח אדמה עם קמח מטוגן – טעים ברמות!
יצאנו לדרכנו עם בטן מליאה – עברנו בטירת קריקפארגוס שנמצאת על שפת הים, 20 דקות מבלאפסט. הטירה ענקית ויפה. עשינו כמה תמונות והמשכנו ליעד הבא: גשר החבלים (Carrick-a-Rede ) המפורסם של צפון אירלנד. הדרך עברה ליד הים – נופים מדהימים, היה ממש כיף לנסוע שם. הדרך מהחניון לגשר עצמו לוקחת משהו כמו 25 דקות ברגל אך כמו כל דרך באירלנד היא גם יפה ונמצאת למרגלות מצוק. בגשר ישנו שומר המפקח על כמות הנכנסים. הגשר היה יותר קטן ממה שחשבתי אך גבוה מאוד כשמתחתיו תהום האוקיינוס. לבעלי פחד גבהים לא יהיה קל לעבור... אחרי שעוברים יש עוד הליכה קצרה עם תצפיות לשני הכיוונים כך שאפשר ממש לראות את גלי האוקיינוס מתנפצים על הצוקים. יחד עם קולות השחפים המקום פסטורלי מאוד...
IMG_7806.JPG קרוב לגשר החבלים, במרחק של כמה דקות נסיעה נמצא ה-Gaient Caseway - תופעת טבע גיאולוגית נדירה שיצרה בחוף עמודים בצורת משושים. ישנם 37,000 עמודים כאלו כך שהמראה דיי מרשים. גם שם, כדי להגיע לאתר יש צורך בהליכה של איזה 20 דקות או שאטל בתשלום של יורו או שתיים לאדם לצד אחד.
IMG_7860.JPG כל האתרים שהיינו בהם בצפון אירלנד היו מעל 10 יורו לאדם בממוצע ובאופן כללי יקר שם. אם אתם סטודנטים אז להראות כרטיס סטודנט מוזיל בחלק מהמקומות את הכניסה. עצרנו לארוחת צהריים מאוחרת באזור וקיבלנו החלטה לדלג על כמה אתרים ולנסוע ישירות למלון שהזמנו מראש משום שהצינון שחטף בעלי שוב הראה את סימניו...
כך שדילגנו על המפעל לייצור וויסקי בעיירה בושמילס (זה לא היה נורא כי יש עוד כמה כאלה ברחבי אירלנד כך שהלכנו לאחד אחר) ולצערי הרב גם דילגנו על לונדונדרי שאמורה להיות עיירה מאוד יפה עם היסטוריה של מלחמה.
נפרדנו (כך) מצפון אירלנד ונסענו לעיירה לטרקני הנמצאת בדרך ליעד הבא שלנו אותו תכננו לעשות למחרת. שם ישנו במלון Clernee המקסים והמעוצב בסגנון מצועצע אך מרשים. ניצלנו את ההזדמנות שזה מלון והלכנו להירגע בבריכה ובסאונה...

רוצה לעקוב אחר הבלוג של shiraberry?

הפוסט הבא ›
יומן מסע: שבועיים באירלנד (אפקיל 2014) - חלק שני
מתוך הבלוג של shiraberry
21-04-2014
המשך טיול בקלבריה - חלק אחרון
מתוך הבלוג של shiraberry
13-08-2012
לכל הפוסטים של shiraberry »