ירח דבש - שבועיים באיי סיישל

ירח דבש – 12 יום באיי סיישל

חזרנו רק לפני כשלושה שבועות מהאיים והחלטנו לכתוב עכשיו כל עוד הכל טרי יחסית. אני אתחיל מטיפים חשובים ואז בקצרה על הטיול הספציפי שלנו:

1. חיסונים – שימו לב שאם אתם טסים דרך אתיופיה עם לילה (כלומר יצאתם משדה התעופה) אתם חייבים להביא אתכם פנקס חיסונים שמראה שעשיתם קדחת צהובה.
  2. שקיות ניילון – משהו שלא ראיתי כתוב בשום מקום – מרוב הלחות, כל שקיות הניילון עם צבע שהבאנו מהארץ הורידו עלינו את הצבע! אז או שתביאו שקיות בד (בסופרים בסיישל נותנים רק שקיות בד) או שקיות ניילון בלי צבע בכלל. כמו כן מומלץ להביא שקית-שתיים נגד מים.
  3. חומרים נגד יתושים – בסיישל יש מלא יתושים אין מה לעשות. לנו אישית הסנו די מהארץ לא באמת עזר, צריך משהו עם כמות חומר פעיל גבוהה יותר. בסיישל מוכרים משהו שהוא 100% deet, וזה באמת עזר אבל מכיוון שזה לא הדבר הכי כייף לשים על הגוף היינו שמחים אם היה לנו משהו באמצע (אם למישהו יש במקרה bush-man מאוסטרליה/ניו זילנד עם 60-80% דיט זה יכול להיות מצוין). בכל מקרה – תביאו אתכם כמה בקבוקים מלאים של החומר שאתם רוצים להשתמש בו – זה נגמר שם בשניות.
  4. חשיפה לשמש – כן כן, השמש בסיישל הרבה יותר חזקה מבארץ, ואפילו אני שהכי מקפידה בעולם על להימרח – נשרפתי. תביאו אתכם כמויות של קרם – גם כאן סיימנו כמה בקבוקים טובים, והכי חשוב אם אתם מתכננים לשנרקל – תביאו אתכם חולצות (אפשר גם מכנסיים) לצלילה שיגנו עליכם, כי לא משנה כמה תמרחו – עם כל הלחות והכניסות ויציאות מהמים זה יורד בסוף ונשרפים בשנרקול. תביאו גם אלוורה ופנסטיל ג'ל למקרה שנכוויתם מהשמש/עקיצות יתושים.

אוטו – תלוי מה סוג הטיול שאתם מתכננים. יש הרבה מאוד סיורים בתשלום שלוקחים אתכם לכל מיני איים ואוספים אתכם ישירות מהמלון ואז לא צריך רכב – אם לדעתכם כל הטיול שלכם יורכב מכאלה. אם אתם רוצים לטייל באופן עצמאי מאוד מומלץ רכב, במיוחד במאהה (בפרלן אם אתם באזור דוט דה אור שהוא המרכזי – לרוב הדברים אין צורך ברכב ולפעמים הבודדות שכן אפשר גם לקחת מונית, או לחלופין מה שאנחנו עשינו – היינו שבוע בפרלן ומתוכו לקחנו רכב רק ליומיים). עם זאת, שימו לב שהנהיגה בסיישל היא מאתגרת! הכבישים מאוד צרים ובצידם יש תעלות כך שאין לאן לברוח...בנוסף באזורים רבים יש עליות עם שיפועים חדים תוך כדי סיבובים מאוד חדים. הדרך לנסוע בסיישל היא: לאט ובזהירות... (על אחת כמה וכמה כי הרבה מהמקומיים לא נוסעים בזהירות בכלל). מומלץ לקחת עם כן אוטו כאן כמו יונדאי i10 או קיה פיקנטו שגם כך הם הרכבים הכי נפוצים באי. האוטובוסים מאוד ישנים, מוציאים עשן שחור וצפופים, וגם זמני ההגעה שלהם לא מדויקים ובתדירות נמוכה – מה שכן הם זולים. אם אתם רוצים לחסוך זו דרך טובה אבל הנסיעה באוטובוסים האלו היא לא סימפטית, צפוף, חם ולח כי אין מזגן באוטובוס ואתה נדבק לאנשים לידך ולפעמים אפילו מפחיד בכל הפיתולים העליות והירידות בכבישים שהאוטובוסים נוטים לקחת מהר מידי...מוניות: די יקרות לכן לנסיעות ארוכות לא כדאי, זה יכול כבר להגיע למחיר של השכרת רכב ליום...בפרלן לעומת זאת המרחקים יותר קצרים כך שזה לא נורא..
מבחינת חניה: בעיקרון חוץ מבתוך ויקטוריה שצריך לקנות כרטיס חניה, אפשר לחנות איפה שרוצים בחינם באי – אתם תראו גם שיש אנשים שפשוט חונים באמצע הכביש... (כמובן שלא מומלץ לעשות את זה...).

עד כאן הטיפים הכי חשובים, ועכשיו עוד כמה טיפים שקצת יותר ארחיב עליהם:

• כסף – בעיקרון מקבלים בכל המקומות גם דולר וגם יורו, כשלרוב מעדיפים ומציינים מחירים ביורו אבל לא נתקלנו בשום מקום שלא קיבל גם דולרים. עם זאת, הכי כדאי להמיר סכום מסוים למטבע המקומי – במטבע המקומי כמעט תמיד קיבלנו את השער הכי טוב. מבחינת מקום החלפה – זה לא כל כך משנה, בכל האי השערים די דומים ולא לוקחים עמלה נוספת – גם לא בשדה תעופה (אם כי שם השער מעט פחות משתלם אבל לא בהבדל גדול). צ'יינג' טוב שמצאנו: money stretcher
  • תקשורת – חברות הסלולר בארץ לא כל כך מכירות את סיישל ולכן אין חבילות. אפשר לקנות בשדה התעופה סים מקומי, כאשר יש מגוון תוכניות הכוללות אינטרנט ודקות שיחה, שניתנות אח"כ לטעינה בכל סופר הודי שיש לו את השלט של החברה (אנחנו לקחנו של airtel אבל אמורה להיות עוד איזו חברה גדולה). אנחנו קנינו ב 30$ חבילה של 1.5 ג'יגה ו 40 דקות שיחה מקומיות.
  • דברים שכדאי להביא – 1. פנס ראש ללילה, הרחובות חשוכים ואין תאורה. מסיבה זו גם, במיוחד אם המלון שלכם קצת רחוק ממסעדות או מקומות שתרצו ללכת אליהם בערב עדיף רכב כי זה לא הכי נחמד ללכת בלילה שם בחושך, כמעט אף פעם אין מדרכות והולכים על הכביש... למרות שגם לנסוע שם עם רכב בחושך זה לא סימפטי, לכן כדאי לבחור מלון שהוא במרחק סביר ממסעדות, או שיש במלון אופציה לארוחת ערב, וכן ולבדוק – לפעמים יש אופציה שמסעדות מציעות איסוף והחזרה מ/אל המלון שלכם. היה לנו את זה בפרלן. 2. מגבות קטנות – מאוד חם ולח ואתם כנראה כל הזמן תנטפו, זה עוזר שיש ללהתנגב מידי פעם... 3. מבחינת בגדים – אין צורך להביא משהו חם לערב כי לא קר בערב, הדבר היחיד זה שכן תביאו אתכם איזה מכנס ארוך לערב, לא כי קר אלא בעיקר כדי להגן מפני יתושים (אפשר מאותה סיבה גם חולצה ארוכה אבל יכול מאוד להיות שזה יהיה לכם חם מידי). כן תביאו איזו סווטשרט ומשהו חם לטיסות – כי יש נטייה להקפיא במטוסים...4. תביאו לפחות 2 זוגות בגדי ים.
  • לטסים עם אתיפיין אירליינס - שימו לב! אם זמן ההמתנה שלכם באתיופיה הוא בין 8-25 שעות ויש לכם כבר ויזה לאתיופיה החברה מספקת לכם מלון על חשבונה כולל ארוחה אחת (במידה ובשעת ההזמנה לא היו אופציות לטיסות עם המתנה קצרה יותר)! אנחנו לא ידענו את זה והזמנו מלון ואז בחזור מסיישל פתאום קיבלנו בהפתעה ואוצ'רים למלונות... בנוסף, אחרי שקיבלנו את זה ואז תהינו איך פספסנו את זה שוטטנו קצת באינטרנט וגילינו שבנוסף יש הסדר של אתיופיין איר ליינז עם הממשלה שאם יש מצב כזה (של המתנה בין 8-25 שעות כאשר אין אופציה קצרה יותר בשעת ההזמנה ומאשרים לכם ואוצ'ר למלון) הוויזה לאתיופיה חינם! (שבדכ עולה 50$ לכניסה חד פעמית) אם אתם עושים את זה יכול להיות שזה יחשב שיש לכם ויזה כבר בהלוך ואז גם בהלוך תוכלו לקבל מלון...אם אתם לא מקבלים על זה מידע במייל של אישור ההזמנה ונראה לכם שאתם עומדים בקריטריונים – שווה לברר לפני הטיסה.
  • מתי לטייל וכמה זמן – אנחנו טסנו בשבועיים הראשונים של אפריל כאשר שהינו 5 לילות במאהה ו 7 לילות בפרלן. מבחינתנו זה היה בדיוק הזמן הדרוש, לא מעט מידי ולא יותר מידי, השינוי היחיד זה שאולי אפשר לעשות ממש חצי חצי – 6 לילות במאהה ו 6 בפרלן אבל אנחנו ניצלנו היטב את 7 הלילות שלנו בפרלן כך שלא הרגשנו שזה יותר מידי זמן. מבחינת התקופה – היה לנו מזג אוויר מצוין, כאמור חם ולח – מידי פעם גשם אבל לרוב מדובר בגשם חזק לשעה ואז נעלם – כך שזה אף פעם לא הפריע לנו לשום פעילות ותמיד הייתה לנו ראות מצוינת למעט יום אחד בסוף הטיול. באתרים שונים יש שטוענים שבאמת איפשהו בין מרץ-מאי זו התקופה הטובה ויש כאלו שטוענים על יולי-אוגוסט. באופן כללי אני מאמינה שההבדלים בין שתי התקופות הם לא גדולים כי מדובר במזג אוויר טרופי – מה שאומר שהוא די יציב כל השנה על חם ולח מאוד, כשכביכול כמויות הגשם הן אלו שאמורות להשתנות מעונה לעונה, אבל שוב לא נראה לי שהשינויים כאלה דרסטיים. עם זאת אפריל היא בחירה טובה יותר לישראלים כי יש פעמיים בשנה טיסות ישירות לסיישל – בסוכות ובפסח. (אנחנו הזמנו דרך אתיופיה פשוט כי מועד הטיסות הישירות לא מתפרסם הרבה זמן לפני, ואנחנו רצינו כבר להזמין את הכל די מוקדם). בנוסף טוענים שסביבות מרץ-מאי זו התקופה הכי טובה לצלילה מבחינת הראות במים. שימו לב רק שאם אתם מגיעים בפסח יש יומיים לפחות של חג הפסחא שמלא דברים סגורים – במיוחד זה חשוב אם אתם מתכננים לשכור רכב עם ההגעה: אם אתם מגיעים ישר לפסחא מומלץ מאוד לשכור רכב לפני, גם כי דברים סגורים וגם באופן כללי בתקופה הזאת מלא משכירים רכב ולכן יכולים להיות חסרים רכבים.
  • לצוללים – אנחנו צללנו ושנרקלנו הרבה בסיישל, זה אחד הדברים העיקריים שיש לעשות שם. עם זאת, לצוללים המנוסים מביניכם שכבר ראו כל מיני אתרי צלילה – חשוב שתדעו שבגל האל-ניניו בערך 90% מהאלמוגים עברו הלבנה!! עדיין יש המון דגים, ראינו גם צב ים וכרישים קטנים אבל כל האלמוגים כמעט מולבנים – ואין מה לעשות זה פחות יפה ככה – אז אם אתם מתכננים לצלול תדעו לפחות למה לצפות.
  • אקלים – כאמור מאוד חם ולח, כדאי גם לקחת מהארץ משהו נגד שפשפות. מלא מלא מלאאאא קרם הגנה וכובעים טובים, השמש פה הרבה יותר חזקה מבארץ ושורפת בשניות, יש גשם אבל לרוב זה לא מפריע לשום דבר כי חם ואתה גם ככה מזיע אז מקסימום נוספות עוד כמה טיפות מים... מה גם שבדכ זה גשם לאיזה שעה ואז שמש כמה שעות, ושוב גשם וכך הלאה. מאהה זה האי הגשום יותר.
  • מסמכים – כפי שרשמתי בהתחלה, כדאי להביא פנקס חיסונים למקרה שאתם עוברים באתיופיה, ובכל מקרה תביאו אתכם את פרטי המלונות והטיסות חזור – כיוון שדורשים לראות אותם בכניסה לשדה התעופה בסיישל.

תיאור הטיול:

הגעה: הגענו כאמור מאדיס אבבה. ריססו את המטוס פעמיים לפני שיצאנו החוצה וכן ביקשו מאיתנו לראות את פנקס החיסונים. סה"כ אתיופיין אירליינז נחשבת חברה טובה אם כי לי היה קצת קשה עם הנחיתות שלא היו מושלמות, אבל אולי זו רק אני. מעבר לזה האוכל והשירות טוב, ויחסית מרווח. הוויזה לאתיופיה כאמור נעשית עם ההגעה, ועולה 50$ לבן אדם לכניסה בודדת.

מאהה:

יום 1 - צללנו דרך underwater sea divers היה אחלה. יצאנו מבו וואלון ל bay ternay. כל יום הם יוצאים למקום אחר, זה לא קבוע...

יום 2 - סיור עם חברת נמו 100 יורו לאדם מאוד מומלץ! כולל ברבקיו על החוף, שנרקול בסנט אן מרין האכלת דגים ביקור באי מניומנט עם צבים איסוף מהמלון ואחלה אווירה, שווה את זה. שימו לב שהתשלום במזומן בלבד!! אל תשכחו להימרח מלא השמש הטרופית חזקה ושורפת מהר...

מכאן לא בדיוק רשמתי לי מה באיזה יום, אז זה יהיה בערך, לפי האתרים:

• ויקטוריה - רק אם יש לכם הרבה זמן בסיישל ואתם גם ככה עוברים קרוב ויש לכם כמה שעות להעביר.. העיר בכלל לא מלהיבה וגם "שוק הססגוני" לא כל כך ססגוני, בעיקר חם ולח בו עוד יותר מבחוץ עם ריח של דגים. לגנים הבוטנים אמנם לא הלכנו אז לא יודעים אם להמליץ או לא, אבל מעבר, סיישל נועדה בשביל ללכת לחופים-ובזה היא מצטיינת, פחות בערים יפות...
  • נסענו עם הרכב בכביש שנמצא בתוך ה morne national park יש בדרך כל מיני נקודות עצירה יפות - הכי מומלץ: mission lodge ובסוף הדרך כבר על הכביש שצמוד לחוף יש את מפל sizeiur ומפל port lodge. המשכנו על החוף המערבי, יש כמה חופים יפים אנחנו הכי אהבנו את anse soleil. (אבל כבר הגענו למסקנה שזה מאוד אינדיבידואלי וזה פשוט תלוי מה רואים קודם.. בסיכומו של דבר כולם מאוד יפים).

פרלן:

יום 1: הלכנו לראות את הקוקו דה מר-הקוקוסים הענקיים. לרוב התיירים הולכים לפארק הלאומי val del mei אבל הבחור במלון שלנו המליץ לנו ללכת ל fond ferdinand זה חצי מהמחיר והוא אמר שרואים פה את מה שרואים בואל דל מיי ויותר. אז אין לנו דרך להשוות כי היינו רק בזה, אבל לפי המדריכה הדבר היחיד זה שבוואל של מיי העצים עוד יותר גבוהים ובגלל זה יש גם יותר צל (אפילו כמעט חשוך). עם זאת, בפונד פרדיננד עולים גם לנקודת תצפית מאוד מאוד יפה שאת זה אין בואל דל מיי שם רואים רק את הקוקוסים. מצד שני אם אתם משפחה עם ילדים אולי עדיף לוואל דל מיי שם זה מסלול קליל וממה שהבנתי רק ישר ואילו בפרדיננד זה טיפוס בהרבה מדרגות כשלקראת הפסגה יש גם שמש (שזה אין בואל דל מיי). הבדל נוסף הוא שממה שהבנתי בוואל דל מיי אפשר להיכנס כל היום ואילו בפרדיננד יש בערך 3 סיורים מודרכים כל יום אבל מומלץ מאוד לקחת את הסיור הראשון של 9.30 שהכי פחות חם (באופן יחסי כמובן). שימו לב שאת הסיור הרביעי של היום של 13.30 אחת המדריכות אמרה לנו שהם בד"כ מבטלים כי זה פשוט חם מידי. קחו מלא מים ומגבות להתנגב. נקודה מעניינת זה שחצי מהסכום שמשלמים בכניסה לוואל דל מיי (ולכן הוא עולה פי 2 מפרדיננד) הולך לתרומה לשחזור אלמוגים (כיוון שכ 90 % מהאלמוגים בסיישל עברו הלבנה...) אז לפחות אם אתם כן הולכים לשם, העוד כסף זה למטרה טובה.

יום 2:

שנורקל בקוקו ופליסיט-חובה! הכי טוב שהיינו. ראינו צבי ים, כרישים קטנים ועוד מלא דגים מהממים. עשינו עם זילבו שהיו ממש מעולים. בנוסף הם כללו בסיור את החוף של ה sister island שגם היה מבודד והיינו בו רק אנחנו והזוג הנוסף שהיה איתנו, וגם החוף הכי יפה שהיינו בו (למעט החוף בלה דיג – ראו בסוף תאירו המסלול). שימו לב להיזהר מרמאים – על החוף הראשי יש הרבה כאלה שמבקשים מקדמות ואז נעלמים עם הכסף – אל תלכו לאף אחד שמבקש מכם מקדמה!

שוב גם כאן שכחתי לרשום את הימים לכן זה ימשיך לפי אתרים:

• האיים קוריוז קוזין ושנרקול סנט פייר-נחמד אבל לא עפנו: 1. יש כאלו שעושים רק קוריוז וסנט פייר לדעתנו זה עדיף כי קוזן נחמד אבל מי שאין לו איזו אהבה מיוחדת לציפורים אין יותר מידי מה לראות שם (וגם מבחינת הציפורים מצליחים לראות רק איזה 5 סוגים). יש שם גם כמה מהצבים הענקיים (אבל אם אתם הולכים לקוריוז תראו אותם גם שם) וההליכה שם מלווה במיליוני מיליוני יתושים... תבואו מוכנים אם אתם בכל זאת הולכים... השנרקול בסנט פייר נחמד אבל אחרי שהיינו באתרים אחרים כבר לא התלהבנו כל כך, מה גם שיש שם המון אנשים שמשנרקלים ואנחנו גם צללנו שם אז זה עדיף. תכלס אם אתם צוללים בסנט פייר אתם יכולים גם לשקול לוותר על הסיור הזה כי הדבר היחיד הנוסף זה הצבים-ויכול להיות שכבר ראיתם אותם ביום ומקום אחר... אמנם אלה צבים יותר גדולים ממה שראינו בכל אי אחר ויש שם גם תינוקייה לצבים הקטנטנים, אבל אם אתם קצרים בכסף ו/או זמן אפשר לשקול לוותר...
  • אנס לאזיו-נחמד אבל לא נפלנו במיוחד אחרי שראינו הרבה דברים אחרים שלדעתנו יותר יפים... מצד שני הגענו אליו ביום אפרורי כך שלא יכולנו לראות אותו במלוא הדרו... בנוסף זה הצד הפחות מתויר של פרלן אין הרבה מסעדות באזור ודי שקט. יש בכניסה לחוף את הצבים הגדולים אם עדיין לא ראיתם במקום אחר. אנס ג'ורג'ט- חוף מאוד יפה אבל: 1. צריך להזמין מקום מראש (הם טוענים ש 3 ימים מראש) דרך המלון-זה לא עולה כסף או משהו פשוט הם מגבילים את כמות האנשים שיכולה להיכנס לשם. 2. הדרך לחוף עוברת דרך מסלול במגרש הגולף בפרלן. מצד אחד הדרך בתוך הפארק המטופח מאוד יפה מצד שני היא יחסית ארוכה ועם כמה עליות חדות (אתם יכולים לנסות לתפוס טרמפ על גולפית שבמקרה תעבור שם, אבל אין שם כל כך הרבה אנשים וגם לא מובטח שיוכלו לקחת אתכם...) אז תחשבו אם זה שווה לכם. אם הייתם /תהיו בחוף של הסיסטר איילנד (אצלנו במסגרת הקוקו פליסיט וסיסטר) החופים מאוד דומים רק שבסיסטר אין נפש חיה וכל החוף בערך לעצמכם-כך שאם אתם מגיעים לשם לדעתי אין טעם למאמץ לאנס ג'ורג'ט אבל אם לא אז תשקלו.
  • לה דיג-היינו יום אחד והלכנו לחוף הכי מתויר אבל באמת גם אחד היפים סורס דה ארג'נט. כשמגיעים לאי מומלץ לשכור אופניים, אנחנו לקחנו איזה 300 מטר אחרי הנקודה של המעבורת שם מלא מקומיים עטים עליך בניסיון להשכיר אופניים, אנחנו שכרנו ליום ב 100 רופי לאופניים לאחד (רק במזומן) , יש לי תחושה שליד הנמל זה יותר יקר... עם האופניים הגענו לחוף. החוף נמצא בתוך פארק יפהפה, עם מטע עצי וניל, נקודה של הצבים הגדולים ועוד. הכניסה לכל המתחם כולל החוף עולה כסף (משהו כמו 115 או 125 רופי לאחד). בחוף עצמו יש הרבה אנשים - שווה ללכת עד סוף הרצועה למצוא פינות שקטות יותר (או לחלופין להתמקם ברצועות הקטנטנות שיש בהתחלה, לפני הרצועה המרכזית). ברצועות המרכזיות יש דוכנים של מיצים קרים-תביאו אתכם מזומן גם בשביל זה-זה נהדר! שווה מאוד להגיע לחוף גם אם נראה לכם שכבר ראיתם מלא חופים יפים עם סלעים ומים בצבע תכלת, כי הוא בכל זאת קצת שונה. לגבי לעשות שם יותר מיום אחד-ממש לא בטוחה שצריך, לא ראינו אמנם חופים אחרים בלה דיג אבל לא נראה לי שמעבר לדה ארגנט יש משהו שעוד לא ראינו כמוהו...

רוצה לעקוב אחר הבלוג של shi1she?