נחיתה בצ`ילה וטיפוס לויאריקה

יאיר נוחת בסנטיאגו ומתחיל את מסעו ביבשת. מסנטייגו הוא ממהר לפוקון לטיפוס על הר הגעש ויאריקה, מבלה במעיינות המים החמים ובאגמים הצ`ליאנים...
יאיר
תמונה ראשית עבור: נחיתה בצ`ילה וטיפוס לויאריקה

נחיתה רכה בסנטיאגו

אני יושב עכשיו אל מול אגם אלפיני שטוח כמראה עם ארבע פסגות מושלגות של הרי געש קטומים שמקיפים אותו ושני איים קטנים ומיוערים במרכזו. זיהיתם?-נכון, זהו Lago Nauel Huap בארגנטינה אשר לחופו שוכנת ברילוצ`ה. אבל אולי כדאי להתחיל מוקדם יותר. ב- 15 לינואר נחתתי נחיתה רכה ב סנטיאגו. אחרי טיסה של כ- 18 שעות סה"כ (שבחלקן מצאתי את עצמי יושב ליד האב חוזה דומינגו לוס קרלוס- כומר מתלמד נחמד שלא היסס לתרגל איתי את הספרדית הקלוקלת שלי). נסעתי מייד כמו כל ישראלי טוב למלון אינדיאנה (אחד ממרכזי הלינה של רוב הישראלים) שם ניתן למצוא כמעט כל פיסת מידע להמשך הדרך. את הנסיעה של כ- 20 דקות עשינו בואן שאפשר לקחת משדה התעופה ומפזר אנשים במלונות שונים (6 דולר). בשדה פגשתי את יונתן וביחד אנחנו מתכוונים להתחיל ב"כיבוש" היבשת.

סנטיאגו דה צ`ילה (שהוקמה ב- 1540 ע"י הקונקמטדור פדרו דה ואלדיביה שהגיע מפרו) היא עיר גדולה שטוחה ומוקפת הרים. ישנם מספר מקומות מומלצים לראות בה כגון: המוזיאון הלאומי ו-Cerro Santa lucia הר קטן בגובה של כ- 70 מטרים שבראשו ניצב פסל של מנהיג אינדיאני. אנחנו גם נסענו ברכבת הרים קטנה (funicular, בעלות של שני דולר הלוך חזור) במעלה פארק מטרופוליטנו-גבעת סן קריסטובל, אשר משם נשקף נוף יפהפה של כל העיר. היינו נלהבים לצאת לדרך, בעיקר בגלל מעט הזמן שנותר לנו לכסות את דרום צ`ילה עד לתחילת הקרנבל (בברזיל) הממשמש ובא ולכן לקחנו אוטובוס לילה לפוקון. טרמינל האוטובוסים בסנטיאגו היה עמוס לעייפה בחברות אוטובוסים קטנות ולא היתה בעיה למצוא אוטובוס לילה נוח לעיר.

טיולים באזור פוקון

התעוררנו בפוקון עם בוקר בתוך נוף מרשים של אגם והר העונים לשם Villarica . אחרי ארוחת בוקר מאולתרת במכולת וסיבוב היכרות מהיר עם העיר התמקמנו אצל אדי ושי. קבלת הפנים היתה חמה והרושם היה שזה מסוג המקומות שכיף להתחיל דרכם טיול. אדי ושי הם זוג ישראלים שמנהלים חברת טיולים ואכסניה בפוקון כבר כארבע שנים. הם בעלי רשיון להעלות מטיילים להר ואף מסייעים ומתווכים בכל הקשור להשכרת רכב וכדומה. וכן אחרי התמקמות באכסנייה וחריש ממצה של ספר המטיילים המקומי יצאנו לנפוש על חוף האגם ולהשקיף על משפחות צ`יליאניות בחופשה. היום עבר לאיטו ואנחנו הקפדנו להשתקם מהג`טלג (כלומר- ישנו).
למחרת השכמנו עם הנץ החמה על מנת להעפיל אל ראש הויאריקה Villarica.

ההר הוא הר געש פעיל בגובה של 2,850 מטרים (פוקון שוכנת בגובה 200 מטרים) אשר מכוסה בשלג עד. הטיפוס דורש ציוד (גרזן קרח, נעליים וביגוד) שמקבלים מחברת הטיולים ומבוצע בקבוצות של עשרה אנשים. יצאנו בבוקר אחרי התלבשות והרצאת בטיחות קטנה לעבר הרכב. עם רכבל הסקי עלינו לגובה של כ- 1,800 מטרים. משם החל הטיפוס הרגלי של כ- 1,000 מטרים עד לפסגת ההר. הטיפוס מתבצע בצורה איטית מאוד עקב בצד אגודל במעלה מדרגות קטנות כשהמדריך חוצב בקרח. בבוקר היו עננים אבל ככל שהשמש עלתה הם החלו להתפוגג והנוף המדהים של מחוז האגמים הופיע. השמש הצ`יליאנית חזקה מאוד ובתוספת השלג היינו צריכים למעשה להימרח בקרם שיזוף מידי חצי שעה, להקפיד על משקפי שמש וגם כך מצאתי את עצמי בסוף שרוף כמו עגבניה בשלה. המדריך שלנו, אנדראס הוא מטפס הרים מקצועי שהשתתף כבר בשתי משלחות לאנטרטיקה וטיפס לא מעט בחייו, הוא דובר אנגלית והכי חשוב - מדבר ללא הפסקה. כך שהקפדנו להיצמד אליו ולשאוב כמה שיותר מידע.

בפוקון ישנם גם מעיינות חמים שנמצאים כ- 20 ק"מ מחוץ לעיר. מומלץ לנסוע לשם בערב (עם איזה Gato Negro...) ולהרגיע את הגוף אחרי הטיפוס. בפוקון פגשנו שני חברים ששכרו אוטו בסנטיאגו והחלטנו להצטרף אליהם במסע דרומה, וכך יצאנו ארבעתנו בטנדר הלא נודע. התחלנו את היום בנסיעה דרך איזור האגמים הצ`יליאנים עד אשר הגענו בערב לאגם Todos los Santos אשר שוכן כארבע שעות נסיעה דרומית לפוקון. היריעה קצרה מלתאר את היופי ואנחנו העברנו שם לילה ובוקר שקטים לחוף האגם.  למחרת יצאנו שוב בנסיעה לכיוון ארגנטינה וברילוצ`ה. בדרך עצרנו והסתובבנו בכמעט כל נקודת חן שראינו. זהו, עד כאן לעת עתה (הגיע הזמן להכין ארוחת בוקר...) ועל ברילוצ`ה- En la Proxima Vez בפעם הבאה...