ניו זילנד - טיול של חודש בין האיים

ניו זילנד היא בין המדינות היפות ביותר בעולם. נופים דרמטיים, עוצרי נשימה, תרבות מאורית מיוחדת וכבשים... הרבה כבשים. על זוג פנסיונרים בני שבעים שיצא לחרוש את המדינה המקסימה הזו, בכתבה הבאה.
בעז ולילי
תמונה ראשית עבור: ניו זילנד - טיול של חודש בין האיים

האי הדרומי - ימים 21-26

ימים 21 - 23: קווינסטאוןטה-אנו (Te Anau) - במרחק של 186 ק"מ. נסיעה דרומה בכביש 6 ואחר כך מערבה בכביש 94. הזמנו טיולים לימים הבאים. מוקדי העניין בטה-אנו: מערת התולעים הזוהרות – רצוי לטייל לשם בשעות אחר הצהריים המאוחרות. רצוי להזמין את הסיור כמה ימים מראש, בעיקר בחודשים דצמבר – פברואר. שטנו בסירה כעשרים דקות, הגענו למערה, שמענו הרצאה קצרה וירדנו בקבוצות של 10-12 איש לתוך המערה. בחלק מן הזמן שטים בסירה ורואים את זוהר התולעים. מומלץ בחום. בנוסף, יצאנו לשיט במילפורד סאונד – אנו בחרנו לנסוע עד מילפורד, מרחק של 120 ק"מ, טיול יפה לכשעצמו, אך ניתן להתחיל את הטיול מטה אנו באוטובוס (מעלה מעט את המחיר). הטיול נערך ביום מעונן וגשום, אך הסתבר שככל שהגשם חזק יותר, המפלים רבים יותר. אומנם מפסידים את השתקפות ההרים במים, אך מרוויחים את מאות המפלים, השוצפים מן ההרים. המראות עוצרי נשימה: מפלים ועוד מפלים, מפרצונים ותצורות הרים ויערות, ובנוסף כלבי ים, לווייתנים ופינגווינים. מדהים! לגבי היום הראשון של טרק מילפורד – מי שיכול, מומלץ לעשות את מלוא ארבעת הימים של טרק מילפורד. אנו חששנו מהקושי ולא היינו ערוכים לטרק המלא מבחינת הציוד ולוח הזמנים ועל-כן הסתפקנו ביום הראשון, שהוא קל ויפה.

יום 24: טה-אנו – אואקה (Owaka) וטיול באזור הקטלינז (Catlins). ירדנו דרומה בכבישים 95 – 6 מטה-אנו דרך מאנאפוריקליפדן - ריברטון לאינברקרגיל – עיר די גדולה, אך עיר מעבר, שנכנסנו בה למוזיאון סאות'לנד. כדאי לגשת למרכז המבקרים ולברר את שעות השפל ב- Curio Bay ולקחת מפת אזור הקטלינז. יש להמשיך את הטיול בהתאם למועד השפל, כדי לא להפסיד את מראה ה"יער הקבור". בהמשך נהגנו בקטלינז, בכביש שלאורך חוף הים (כביש החיבור לשם קשה למציאה).

משם המשכנו לפורטרוס (Fortros) - טוקאנוי (Tokanui) והדרמנו ל – Curio Bay "היער הקבור". זהו יער בן 160-170 מליון שנה. יש להגיע למקום בשעות השפל, שכן רק אז מתגלה היער לעיני המבקרים. העצים הקבורים, חלקם בחול הים וספוגים במים ושכבת גיר מן הגאות, מפתיעים בגדלם. בהחלט ראוי לצפייה.

משם המשכנו ל- Porpoise Bay, שם, לעתים, נראות חיות ים, אך איתרע מזלנו. ביקשנו להגיע ל – Cathedral Bay, אך המקום סגור מאז יוני, משום שהים שטף את הכל ואין פותחים את המקום למבקרים. ולכן, המשכנו ל- Papatowai ומשם ל- Owaka. המקום נבחר רק בשל השעה המאוחרת ובשל רצוננו לצפות בפינגווינים ב- Nuggat Point ואכן המשכנו לשם, מרחק של 20 ק"מ. הצלחנו לראות פינגווינים צהובי עיניים יוצאים מן המים כדי להאכיל את גוזליהם, אך המראה הוא ממרחק רב מאוד.

ימים 25 - 26: Owaka – דונידין (Dunedin) - מרחק של 140 ק"מ. שוב יצאנו ל – Nuggat point. אתמול נשבה במקום רוח חזקה והיה קר מאוד, היום היה נעים והשמש זרחה. עלינו למגדלור ואכן ראינו לווייתנים משתעשעים וכלבי ים (כמדומני, אם וגורה) מתחממים להם בחום היום על סלע והגלים מרטיבים אותם מפעם לפעם. משם נסענו לקאקא פויינט (Kaka point) ומשם לדונידין בכביש 1. בדונידין יש לברר במרכז המידע – באוקטגון (i site) האם יש לפינגווינים גוזלים ומתי ניתן לצפות בהם וכן מתי השפל ב- Moeraki Boulders ביום עזיבת דונידין.

מוקדי העניין בדונידין שמצאנו: רכבת ערוץ טאיארי – 58 ק"מ לפוקראנגי, נסיעה הלוך ושוב ברכבת עתיקה בנוף מעניין, מוזיאון אוטאגו: אומנות אסיאתית, תרבות מאורית, פינגווינים, וציפורים אחרות, בית חרושת לשוקולד Cadbury עם ריח וטעם של שוקולד, הרחוב התלול בעולם: Baldwin St, גלנפאלוק וודלנד גארדן - טבע מבויית ואוטגו פנינסולה.

האי הדרומי - ימים 27-32

יום 27: חצי האי אוטגו (Otago Peninsula). נסענו מדונידין לאוטגו, כמה דקות נסיעה. בכניסה לחצי האי כדאי לנסוע הלוך בכביש ההררי במרכז האי, שהוא צר וקשה יותר לנהיגה ולחזור בחשיכה בכביש החוף, שהוא רחב יותר. הדרך יפה להפליא. מוקדי עניין: מצודת קאסל, מבצר מעניין וגם הסיפור (רכילות) עליו, הנוף הנשקף ממנו יפה מאוד, מצפה האלברטרוסים – קיבלנו הסבר, צפינו בסרט ואחר כך הלכנו לתצפית, מצפה פינגווינים צהובי עיניים, המקננים בקינים שנבנו למענם על החוף, שעליו הם חיים. תוך כדי שיטוט ראינו גם כלבי ים נהנים בשמש. לאחר הטיול – סיור חזרנו לחדרנו בדונידין.

יום 28: דונידין - אואמרו (Oamaru) מרחק של 110 ק"מ כביש מס' 1. בדרך עצרנו ב – Shag Point, מרחק של 55 ק"מ מדונידין. שם צפינו בעשרות כלבי ים משחקים, מתקוטטים, ישנים, משנים מיקומם, מתרוצצים והעיקר - חמודים. משם נסענו ל - Moeraki Boulders - יש לכוון להגיע בשפל. על חוף הים מצויים סלעים עגולים ענקיים ופני חלק מהם כצבים, חלק מן ה"כדורים" מנופצים ומעניין לראות את החומר שבתוכם. חוף הים מלא צדפים, המיוחדים למקום זה. משם נסענו לאומארו. מוקדי עניין באואמרו: פינגווינים צהובי עיניים, המצויים בחיק הטבע וקרובים לצופה, מראה מרנין, וכן פינגווינים כחולי עיניים.

יום 29: אואמרו – הר קוק (Mount Cook) מרחק של 293 ק"מ, כבישים: 1 – 83 – 8 - 80. הדרך מעניינת בנופה, על כן עצרנו מספר פעמים לראות את הסכרים, את מפעל החשמל ואגמים יפים בגווני כחול וירוק שונים על רקע ההרים המושלגים. עצרנו בעיירה Twizel, שם הזמנו חדר בפונדק והזמנו טיסה מעל אזור הר קוק, שכן היום היה יום שמש, נקי מעננים, נדיר באור זה, שידענו להעריכו רק למחרת. משם נסענו להר קוק וטסנו בהליקופטר, שהנחית אותנו על ההר עצמו וצעדנו בשלג כמחצית השעה. המראה מן המטוס יפה ומעניין, כדאי, למרות המחיר הגבוה לטיסה. בסוף היום לינה בטוויזל.

יום 30: הר קוק – אגם טקאפו (Lake Tekapo). חזרנו להר קוק, ביקשנו לצאת לטרק של חצי יום ב – Hooker Valley. היתה רוח עזה מאוד, שהכתה בנו, אך המשכנו בדרכנו. הרוח היתה עד כדי כד עזה, עד שהיה עלינו להאחז זה בזו ולעתים הרוח כמעט שהפילה אותנו. הדרך מעניינת והחווייה מרשימה, בעיקר הקרבה להר קוק, שאתמול היינו עליו. לא הצלחנו לראות את השתקפות ההר באגם, שכן היום היה מאוד מעונן. ההליכה היא כארבע שעות. משם נסענו לאגם טקאפו. בדרך הרוח הכתה קשה במכונית, והיה עלינו לנהוג באיטיות יחסית מחשש לאיבוד שליטה ולהתהפכות. לינה: Tailor-Made-Tekapo אכסניה בה היחס חם, והמקום נקי ונוח.

ימים 3132: אגם טקאפו – כרייסטצ'רץ' (Christchurch), מרחק של 225 ק"מ, כבישים 8 – 79 – 1. בבוקר עלינו על ההר המשקיף על האגם, וצפינו על האזור. הטיול המהנה ארך כשעתיים (מי שעיתותיו בידיו יכול להאריך את ההליכה לצפייה באגם נוסף). בהמשך טיילנו לאורך האגם בכיוון ההפוך וראינו אנדרטה לזכר כלב אהוב של אחד ממייסדי העיירה. אחר הצהריים יצאנו לכיוון כרייסטצ'רץ'. המוטל שהזמנו הוא ב-Hereford St (שם המקום נשכח ממני), מיקום מצויין. מוקדי עניין בעיר: סיור בעיר היפה ובה הקת'ידרל סקוור ונהר אייבון, ביקור במוזיאון קאנטרברי, בעיקר מעניין באגף גילוי אנטרקטיקה (ניתן לחנות ללא תשלום בצד האחורי של הגן הבוטני), הגנים הבוטניים: טיול רגלי בגן בן 120 שנה ובו צמחים טרופיים, הגדלים בבתי גידול וצמחים הצומחים באויר הפתוח, בריכות דגים ונחל, מהנה מאוד ואסתטי. מקום נוסף הוא גלריית האמנות של כרייסטצ'רץ' – אמנות מודרנית. אחר כך, נסיעה ברכבת הטרנסאלפיין לגריימאות' (בחוף המערבי) דרך ארתור פאס – הלוך וחזור, נופים מדהימים. בדרך שומעים ברמקול הסברים על הדרך, המיקום וארועים מרכזיים בתחומי הסטוריה, גאולוגיה, גאוגרפיה ועוד ובתוספת בדיחות פה ושם. מהנה מאוד.

בערב טסנו להונג קונג ולמחרת טסנו לבנגקוק (סיפור אחר) ומשם לאחר עשרה ימים – הביתה.

מידע כללי ותובנות

• אנו טיילנו בחודש נובמבר, לפני עונת השיא, כך שהמחירים בבתי ההארחה היו סבירים ולא יקרים ב- 20% - 30% ובנוסף לא היתה צפיפות גדולה מדי של הולכים בשבילים או של נוסעים בכבישים.
  • בתקופה זו חלק מן הימים גשומים והטמפרטורה היא בסביבות 11 – 14 מעלות, כמובן שבימים יפים הטמפרטורות עולות, ובצפון חם מבדרום. כדאי לקחת מעיל גשם או לקנות שם מעיל גשם דק ב- 10$ ניו-זילנדים.
  • אנו שכרנו מן הארץ מכונית. בדיעבד, נראה לי שכדאי לשכור את המכונית מחברה ניו זילנדית, המחיר הרבה יותר זול, אלא שיש להקפיד על שכירת מכונית חדשה ככל הניתן. כך למשל, מן החברה Apex ניתן לשכור מכונית וניתן להעביר אותה מאי לאי (במעבורת) על חשבון החברה! אנו חששנו מכיוון שהמכונית לא היתה חדשה, אך ישנן הרבה מכוניות ישנות, וניתן לשכור מכונית בת 4-5 שנים ואולי חדשה יותר. מכיוון שלא הצלחנו לברר, שכרנו מכונית מיורופאר, שהיתה יקרה בהרבה, והיה עלינו להחליפה כשעברנו לאי הדרומי.
  • התנועה בכבישים דלילה יחסית, למרות שכל הכבישים, שנהגנו בהם, היו בני מסלול אחד לכל כיוון, פרט לשלוש הערים הראשיות, שכבישי הגישה אליהן היו בני יותר מסלולים. כמו כן, הכבישים מאוד מעוקלים, בעיקר באזור ההררי.
  • יש להיזהר בנהיגה בעת רוחות חזקות ובעת גשם, וככלל, לנהוג לפי תנאי הדרך.
  • ציינו בכמה מקומות מרחקים ומספרי כבישים, אך לא משך הנסיעות (אותם ניתן למצוא באטלסים) והדבר תלוי גם במיומנות הנהג ובתנאי מזג האויר.
  • בכל עיר, ולעתים גם בדרכים, ניגשנו למרכז מבקרים– Information כדי לקבל פרטים על האזור או העיר. השיטה של הניו זילנדים היא להציף בדפים, אך בתחנות טובות גם במידע טוב בעל פה. המוקדנים מנסים באמת לסייע, והם מאוד מאוד אדיבים, כך גם רוב האנשים בניו זילנד.
  • כדאי להצטייד שם בציידנית רכה ומבודדת, אותה קונים בחלק מן הסופרמרקטים.
  • אנו בחרנו לישון באכסניות, בחדר מרווח עם שרותים פרטיים, אך מטבח וחדר אוכל משותפים. מנסיוננו, ניתן להכיר כך אנשים ממקומות שונים, צעירים ומבוגרים, ולקבל מידע ממטיילים, שהיו במקומות שאנו נוסעים אליהם. הנסיון הוכיח את עצמו, ועשה את הטיול למעניין יותר. יש לציין שכל המקומות שישנו בהם היו נקיים למשעי, כך בכל רחבי ניו-זילנד, גם במקומות הנידחים ביותר. הלוואי שכך היה המצב בארץ!
  • בשל גילנו חילקנו את הטיסה: טסנו להונג-קונג ולאחר יומיים טסנו לאוקלנד, וכך גם בדרך חזרה.
  • הפרשי השעות בתקופה שהיינו הוא 11 שעות. בניו זילנד השמש זורחת 11 שעות לפני שהיא זורחת באותו יום בארץ: כשבניו זילנד 8 בערב, בארץ 7 בבוקר.
  • מסלול הטיול ומוקדי עניין: פרטים על כתובות, זמני פתיחה וסגירה וכן המחירים – ניתן למצוא בספר על ניו-זילנד, אלא שהמחירים משתנים מעת לעת. כך קרה שאנו השתמשנו בספר מלפני שלוש שנים והמחירים עלו ביותר משליש!
  • ניתן לקצר את הטיול או להאריכו, ובהתאם, לוותר על מקצת הפעילויות או להוסיף עליהן.

לקריאת החלק הראשון של הכתבה הקליקו כאן »