נפאל - ימים יפים בטרק האוורסט בייס קמפ

הימים היפים בנפאל, במהלך טרק האוורסט בייס קמפ, הם באמת בלתי נשכחים. נפאל היא אחת המדינות היפות לצעוד בהן והטרק הזה הוא בין המסלולים היפים בעולם. אז קדימה, מצטיידים כמו שצריך ויוצאים לדרך.

ארז אינדי
תמונה ראשית עבור: נפאל - ימים יפים בטרק האוורסט בייס קמפ - תמונת קאבר
© עודד שרף

בכתבה זו:

התחלה בג'ירי

הפעם אני אמליץ על טרק אל האוורסט בייס קמפ או בשמו הידוע באנגלית ה - EBC.

לטרק שתי אופציות: הליכה מג'ירי עד האוורסט בייס קמפ, או טיסה ללוקלה (Lukla) והליכה משם. האפשרות הראשונה קשה עד קשה מאד ואילו האפשרות השנייה קשה מינוס. אני התחלתי מג'ירי ועל כך אספר. הנסיעה לג'ירי מקטמנדו אורכת בין 8 ל - 10 שעות, תלוי באוטובוס. יש אוטובוס מהיר, אך אני לא הצלחתי לקנות כרטיס אליו גם כשבאתי ב - 5:30 בבוקר לתחנה.

מתברר שזהו יעד מאד מבוקש והתור היה ארוך מאד. נאמר לי שאין כרטיסים לאותו היום ולכן אני ממליץ לקנות כרטיסים יומיים לפני. לשם כך יש לנסוע לתחנת האוטובוס (יש לברר בסוכנויות הנסיעות היכן היא). האוטובוס השני הוא אוטובוס מקומי ואכן הנסיעה לא קלה - בפנים צפוף ורועש ולכן ישבתי על גג האוטובוס ונהנתי מהנוף ומהאווירה. רוב הדרך ישבו לידי חבר'ה צעירים ששרו שירים נפאליים ומאד נהנתי. הגעתי לג'ירי (1955 מטרים) רק בשבע בערב ולנתי ב - Sherpa Hotel והיה נעים. בעל הגסטהאוס קיבל מימון מתורמים אמריקאים שהתאהבו בו במהלך השנים, בהן הדריך וליווה אותם בהרים. מדובר בבחור נעים ומעניין. למחרת יצאתי לדרך שמח וטוב לב, מאושר, אך גם קצת חושש מהדרך הארוכה המחכה לי.

לאחר כרבע שעה פגשתי בבחור מקומי שהלך לבנדר, לשם גם אני כיוונתי. הלכנו יחדיו. כבר מההתחלה עולים עלייה לכיוון מאלי (Mali) בגובה של 2220 מטרים. העלייה לא קשה, אך משמשת כהכנה להליכה הקשה הצפויה באותו היום. הדרך יפה מאד ועוברת בכפרים שקטים ופסטורלים. משם, יורדים בירידה תלולה ל - Shivalaya בגובה של 1770 מטרים, שם עצרתי לארוחת צהריים ומנוחה קלה. הבחור שצעדתי איתו הוא מדריך לטיפוס הרים וכושרו היה איכותי מאד והתקשיתי לעמוד בקצב שלו. העלייה ל - Deurali בגובה של 2710 מטרים היתה קשה ומעייפת מאד. שימו לב שהטיפוס הוא של 1000 מטרים - לא קל אבל אפשרי לחלוטין. יש לשאול פעמים רבות על הדרך. צעדתי עם הבחור והוא ידע כמובן את הדרך לביתו, אך פעמים רבות ירדנו לשבילים קטנים ולא ברורים. בדוראלי התפצלנו לאחר שתיית תה משותפת וירדתי על הדרך ההולכת ונחצבת בהר לכיוון Bandar בגובה של 2190 מטרים - כפר מקסים השוכן בעמק. נרדמתי כבר בשעה שבע בערב מהמאמץ הרב של אותו היום.

מקינג'ה לג'ונבסי

למחרת בבוקר התחלתי דרכי לכיוון קינג'ה (Kinja), השוכנת בגובה 1630 מטרים. מבנדר מדובר בהליכה של כשעה עד תחילת הירידה. אורכה של הירידה הוא כשעה. לתשומת ליבכם: כל הזמנים שאתן פה הם זמנים אישיים ואעיד על עצמי שאני צועד מהר ובקצב אחיד. הלכתי ללא פורטר ולכן העדפתי להגיע כמה שיותר מהר אל היעד הבא, בשל המשקל על גבי. ההליכה לקינג'ה היא לצד הנהר, הליכה יפה ונעימה. בקינג'ה עצרתי לארוחת צהריים ונחתי קמעא. שימו לב, מקינג'ה עד Chimbu ישנה עלייה מאד קשה ומאד תלולה של כשעה. מצ'ימבו עד דגצ'ו (Dagchu) הנמצאת בגובה 3000 מטרים עוד 3 שעות של עלייה מתונה, לא קלה וארוכה. אלו הם יומיים קשים לדעתי. אפשר כמובן לפצל יום זה למי שבוחר בכך לשני חלקים, או אפילו לחשב את שני הימים הראשונים באופן שונה (למי שלא בכושר) ולהוסיף עוד יום. בדגצ'ו נשארתי ללילה ולמחרת המשכתי בהליכה מהנה ויפה אל הפס Lanjura Pass בגובה של 3530 מטרים. עצרתי לארוחת ברנץ' ונהניתי מהשהות הקצרה שם, בעיקר בגלל האנשים הנעימים ומסבירי הפנים. אמליץ לכם לאכול Sherpa Stew בכל מקום במהלך הדרך, זהו נזיד מזין ואיכותי המשלב ירקות, קטניות וכופתאות מקמח. מהפס מחכה ירידה תלולה וארוכה ביער עבות ולאחריה הליכה נעימה.

את היום הזה סיימתי מוקדם במקום מדהים בשם ג'ונבסי (Junbasi), הנמצא בגובה של 2680 מטרים, שם עצרתי למנוחה של יום שלם. אמליץ לכם מאד לעצור שם מכמה סיבות, שהראשונה שבהן היא יופיו של המקום. זהו כפר שקט ואיכותי של בני השרפה או טיבטים המארחים בלבביות רבה. הגסטהאוסים מעולים באיכותם עם מים חמים וזורמים ואוכל מעולה. לנתי ב - Ang Chokpas Lodge ונהניתי מכל רגע. פינקו אותי ודאגו לי. נהר זורם בקרבת הכפר ונעים לשבת בקרבתו ולשמוע את פכפוך המים המרגיע. למחרת היום הלכתי לטיול קצר, לראות את המנזר הגדול הנמצא במעלה הנהר, מרחק הליכה של שעה וקצת נעימה ומהנה. וזוהי גם הסיבה השנייה. זהו אחד המנזרים הגדולים, הנמצאים בכל העמק ומעניין להיות שם. הנזירים והנזירות התלהבו מאד מהציוד האלקטרוני שהיה ברשותי (מצלמה דיגיטלית ומכשיר MP4) והיה מצחיק לראותם נהנים לצלם ולהאזין למוזיקה.

הסיבה השלישית היא הנוף. זוהי הפעם הראשונה בה רואים הרים גבוהים מקרוב.

טרק למיטיבי לכת למחנה הבסיס של האוורסט בנפאל (ABC) בקבוצה קטנה ואיכותית. לחצו »

מרינגמו לפנגבוצ'ה

הצטערתי לעזוב את ג'ונבסי, אך הדרך קראה לי. בפעם הבאה אשאר שם כמה ימים. ביום זה החל לרדת גשם וצעדתי כשלוש שעות, מתוכן שעתיים בגשם. הגעתי לרינגמו (Ringmu) הנמצאת בגובה 2720 מטרים ושם עצרתי לאחר הצהריים. המלצה: קנו שם גבינת נאק (נקבת היאק). המחיר הוא זול מאד יחסית למחירים בהמשך הדרך, הגבינה טעימה מאד, שמנה ומזינה. כמו כן, היא אינה מתקלקלת. צעדתי עם כקילו גבינה על גבי ואכלתי בכל יום קצת. מרינגמו יש עלייה די קשה עד לטקסינדו לה פס (3071 מטרים) וזה מאפשר לראות נוף מרהיב של העמק כולו. משם יש ירידה ארוכה עד מנידינגמה (Manidingma) בגובה 2330 מטרים, שם עצרתי לאותו היום. יום ארוך אך מהנה. הדרך יפה וההרים מסביב נותנים כוח רב להמשך הצעידה. שוב התחיל יום גשום במקצת, אך יצאתי לאחר שינה ארוכה וטובה לדרך יפה ומהנה. היום צפויה צעידה ארוכה מלאת עליות וירידות, כמעט ללא מישור כלל. יום לא קל. אמליץ על הליכה עם מקלות הליכה, במיוחד לאלו שיש להם בעיות ברכיים. הדבר מקל מאד על הברכיים בירידות. ממנידינגמה ישנה ירידה די ארוכה עד לגשר תלוי באורך 109 מטרים ומשם עלייה די ארוכה עד ל - Kharikhola בגובה של 2040 מטרים.

קצת השראה לטיולים שלך

שוב מנוחת צהריים וארוחה טובה. עד ל - Paiya (בגובה 2800 מטרים) ישנן עליות וירידות רבות, לא ממש קשה אך מייגע. לא להתייאש. אני כבר הרגשתי חזק מאד בימים האלה בעקבות ההליכות הקשות בימים האחרונים. כזכור, טירקתי בחודש מאי וכמעט לכל אורך הדרך לא פגשתי טרקרים. רק בהתקרבי ללוקלה ראיתי די הרבה, חלקם יורדים וחלקם עולים, אז לכל מי שאוהב כמוני ללכת לבד, בלי הרבה אנשים מסביבו, אני ממליץ על תקופה זו, אולי כשבועיים לפני בשביל מזג אוויר טוב יותר והכוונה היא לימים פחות מעוננים וגשומים.

אם תסתכלו על המפה תראו כי היום הבא יהיה קל יותר, אבל בעיקר אם לא תטפסו לכיוון לוקלה בגובה של 2840 מטרים. זו יכולה להיות טעות רצינית, כי העלייה ללוקלה כלל לא קלה. מהיום צועדים קרוב מאד לנהר Dudh Kushi ולכן ההליכה קלה יותר. הדרך עוברת בכפרים רבים. המקומיים באיזור זה אמידים יותר, בעיקר בגלל התנועה הכבדה מלוקלה לכיוון ההר הגבוה בעולם. עצרתי למנוחה ב - Phakding בגובה 2610 מטרים ולמחרת בבוקר הליכה מהירה ואיכותית לכיוון נמצ'ה בזאר (Namche Bazar) בגובה 3440 מטרים. העלייה לנמצ'ה ארוכה ומייגעת. יום שבת הוא יום השוק האזורי ורבים מבני האזור מגיעים לקנות ולמכור מוצרים כאלה ואחרים. לדעתי לא שווה לחכות כלל. ממש שוק בסיסי עם מוצרים שאנו הטרקרים לא צריכים. בנמצ'ה עצרתי ליום מנוחה בכדי להתרגל לגובה. לנתי ב - Ama Dablem Lodge והיה אחלה. את הלילה הראשון בנמצ'ה העברתי בנדודי שינה. הנוף מדהים. רכסים עצומים עם פסגות של עד 6500 מטרים.

את יום המנוחה הקדשתי למנוחה והליכה אל המלון היקר שצופה אל האוורסט, בעיקר כי הדבר מומלץ בכדי להתרגל לגובה. בנמצ'ה אפשר לקנות כל מה שחסר לכם, אך במחירים גבוהים יותר מבכל מקום אחר. כמו כן, יש אינטרנט ומקום להחלפת כספים. היה קר מאד ושימו לב מה לבשתי בלילה: מכנס פליז ועליו שרוואל, שני זוגות גרביים, חולצת טריקו ארוכה, כובע צמר וחמצוואר, וכמובן שק"ש איכותי. היה ממש קר בלילה. בסוף אפרט המלצות לביגוד. נישמו עמוק, אתם מתקרבים אל מחוז חפצכם. לכל מי שצעד עד לכאן הדרך מעכשיו תהיה די קלה, הבעיה העיקרית היא חוסר החמצן בגבהים הללו ולכן הנשימה המאומצת מקשה על ההליכה אבל בסה"כ באמת שלא קשה. מנמצ'ה עד Tengboche הנמצאת בגובה של 3860 מטרים, ישנה ירידה לא קשה ולאחריה עלייה די מפרכת של כשעה. צעדתי כ - 3 שעות רצוף בכדי לעמוד ביעד אותו הצבתי לעצמי. שם עצרתי לארוחת צהריים והמשכתי בקטנה עד לפנגבוצ'ה (Pangboch) בגובה של 3930 מטרים, הליכה של פחות משעה. שוב אמליץ לא לעלות יותר מ - 400 מטרים ביום. מחלת הגבהים מכריעה בעיקר את החזקים ביותר, שמזלזלים בהוראות ומעריכים עצמם יתר על המידה. פנגבוצ'ה הוא מקום מדהים, עם נוף אל הר בשם Ama Dablam הנמצא בגובה 6856 מטרים. הר בעל שתי פסגות, טכני מאד לטיפוס על פי מה שנאמר לי ונחשב כאחד ההרים הקשים ביותר לטיפוס בכל האיזור. התאהבתי בו ברגע, עד כמה שאפשר להתאהב בהר. כיף לשבת ולהתבונן בעוצמה המדהימה שקורנת ממנו.

בפנגבוצ'ה ישנם גסטהאוסים איכותיים ומפנקים. לנתי ב - Highland Sherpa Resort והיה מפנק. למחרת, צעדתי ל - Pheriche בגובה של 4240 מטרים, הליכה מהנה של כשעה וקצת. ישנן שתי אפשרויות: לפרישה או לדינגבוצ'ה. טעות בניווט שלחה אותי לפרישה, אך לא הצטערתי כלל. פרישה נמצא בעמק המוקף ברכסי הרים עצומים.

מצאתי שם גסטהאוס מעולה וזול והאוכל היה מפנק. שמו Snowland Lodge. השרפה סטיו היה מצויין. בעל המקום היה מטפס הרים בצעירותו וטיפס עד בייס קמפ 4 על האוורסט (מעל 8000 מטרים). כמו כן, הוא כבש עוד כמה פסגות באיזור. בנו היה באותו הזמן בדרך לפסגת האוורסט! לאחר כמה ימים הוא אכן הגיע לפסגה. מפרישה המשכתי ל - Dughla בגובה של 4620 מטרים, בהליכה מאומצת של כשעתיים. האוויר דליל ומקשה על ההליכה. בדרך ראיתי מחזה מדהים של פורטרים נפאלים סוחבים על גביהם בני אדם, נכים מקוריאה שלא נתנו למגבלותיהם לעצור בעדם מלהגיע ל - EBC. מרשים ביותר משני הצדדים.

על אוכל וסוף הטרק

שכחתי לציין שבערך מנמצ'ה ומעלה המחירים של האוכל יטפסו עד למחירים לא יאמנו. טאלי יגיע למחיר של 470 רופי, אורז לבן 300 רופי וצ'פטי 200 רופי. האוכל יקר מאד, אבל אין מה לעשות. הפורטרים סוחבים הכל על גבם, משקלים של עד 100 ק"ג, בתנאים קשים מאד ולכן המחירים הגבוהים.

פגשתי אנשים שהתמרמרו על כך ולא רצו להשלים עם הדבר, אך לא היתה להם ברירה. הלינה לא יקרה ותנוע בין 50 ל - 100 רופי ללילה, כמובן בתנאי שתאכלו בגסטהאוס. היו ימים, בעיקר בסוף הטרק, שביזבזתי 30$ ביום על ארוחות. אבל אכלתי המון, כל ארוחה היתה כפולה, כלומר שתי מנות ולמרות הכל איבדתי משקל בקצב מסחרר. מישהי אמרה לי שאי אפשר להעלות משקל בגבהים שכאלה. אינני יודע אם זה נכון.

מדוגלה הלכתי ל - Labuche בגובה של 4910 מטרים, עלייה לא קלה ולאחריה הליכה נעימה. צעדתי שעה בדיוק. הנוף צחיח לחלוטין ואין טיפת ירוק. היה קר מאד, גם בהליכה. בלבוצ'ה כיבסתי את בגדיי וידי קפאו לגמרי. לא הרגשתי את האצבעות כלל. למחרת היתה הליכה מרגשת עד ל - Gorak Shep בגובה של 5140 מטרים, כי הנה הגעתם אל הנקודה האחרונה בטרק! מנקודה זו אפשר להמשיך ל - EBC עצמו בגובה 5364 מטרים ול - Kalla Pattar בגובה 5550 מטרים, שהיא הפסגה הגבוהה ביותר שאפשר להגיע אליה בטרק זה, ללא עזרים מיוחדים. באותו היום עליתי לקלה פטר בכדי להשקיף על כל רכס ההימליה הכולל בתוכו 2 הרים מעל 8000 מטרים, האוורסט ולוטסה. העלייה לא קשה במיוחד ושווה כל רגע. עליתי בשעה וקצת. נשארתי למעלה כמה שעות, בכדי לחכות שהעננים יואילו בטובם להמשיך לנוע, בכדי שאראה נוף איכותי אך לא כך קרה. לא נורא.

למחרת, הלכתי אל הבייס קמפ עצמו וזו היתה חוויה יוצאת מן הכלל! הדרך לשם מדהימה ומעניינת, רואים מערות מקרח, נטיפי קרח עצומים ונוף מוזר מאד שלי הזכיר כוכב אחר מסרטי פנטזיה.

הבייס קמפ עצמו מלא אוהלים ואנשים ומאד מעניין ללכת שם ולהרגיש את האווירה. למזלי הגדול הגעתי לשם בדיוק כשירדו כמה מכובשי הפסגה הראשונים של אותה השנה ואף שוחחתי עם אחד מהם. היה מאד מעניין. אני ממליץ בחום ללכת לבייס קמפ, ולו רק בשביל הנוף המדהים, אבל הערך המוסף הוא החוויה לאורך כל הדרך שמשלבת בתוכה מאמץ פיזי עצום וניצחון הרוח על הגוף!

זהו. ירדתי חזרה עד לוקלה וטסתי משם לקטמנדו. נהניתי מכל רגע ואחזור לשם בעתיד אי מתי שאוכל. יש עוד כמה טרקים שאפשר לשלב בנוסף (גוקיו, צ'ולה פס ועוד) וכמו כן אפשר לצאת עם משלחת (קטנה או גדולה) לטפס על פסגות באיזור.

טרק למיטיבי לכת למחנה הבסיס של האוורסט בנפאל (ABC) בקבוצה קטנה ואיכותית. לחצו »

המלצות לביגוד

אני מאד ממליץ להצטייד בציוד איכותי. לבוא עם נעליים מהבית, כאלה שכבר הלכתם איתן. תיק גב איכותי - חשוב מאד! לפחות לאלו שמתכוונים לסחוב אותו על הגב. מעיל פליז - חובה. בגדים טרמים - חובה. גרביים לקור עז - חובה. שק"ש איכותי לטמפרטורות נמוכות - חובה. כפפות - חובה. כובע צמר - חובה. מעיל חוסם רוח - רצוי עד חובה. חמצוואר - רצוי מאד ללילות. מכנס נוח להליכות - הולכים הרבה מאד כמו ששמתם לב. אם אתם מתכוונים ללכת עם מכנס קצר, אז שימו לב שהמכנס לא עובר את הברך כי הדבר מפריע לעלות עליות. מקלות הליכה - רצוי מאד.

כמו כן קחו איתכם אבקת כביסה, נרות, ציוד שיפצור (חוט ומחט, חוטי שיפצור שונים, איזולירבנד, סיכות בטחון, דבק מהיר) מצתים, אולר איכותי, משקפי שמש - חובה! שיהיה טרק נעים ואיכותי.