סופ"ש זוגי ברומא

תמונה ראשית עבור: סופ
מזרקת טרווי רומא

החלטנו לצאת לסופ”ש זוגי ברומא (צריך קצת זמן זוגי אחרי חופשה עם ילדים...). היינו 3 ימים בעיר המהממת הזו, ולהלן מספר המלצות על אתרים, מלון ומסעדות.

ישנו במלון Arpinelli Relais שנמצא ברחוב קטן ליד מזרקת טרווי. מיקום מעולה ומומלץ מאוד. מדובר במלון משפחתי קטן (2 כוכבים למיטב הבנתי). הבן שקיבל אותנו גר בקומה הראשונה. בקומה השניה והשלישית יש את חדרי המלון, ובקומה הרביעית גרים ההורים שלו. סה”כ 10 חדרים במלון. אין ארוחת בוקר, אבל יש פינת קפה עם מכונת קפה וקומקום, אז אפשר לשתות משהו בבוקר לפני שיוצאים. כיוון שהאיזור עמוס באנשים, מומלץ לבקש חדר פנימי שלא צופה לרחוב. החדר שלנו היה פנימי בקומה השניה, ואכן שקט מאוד. החדר לא גדול, אך בהחלט מספיק מרווח, ונקי מאוד. תמורה טובה למחיר. וכמו שאומרים לוקשיין, לוקיישן, לוקיישן. (ליד המלון יש מסעדה שאפשר לאכול בה ארוחת בוקר – קפה ומאפה, או קפה עם ביצים, בייקון ולחם עם חמאה וריבה. לא זול, אבל אנחנו אוהבים לפתוח את הבוקר עם ארוחה טובה כדי להיות מוכנים להליכה… לצערי לא זוכרת את שם המסעדה. בעל המלון המליץ לנו עליה לארוחת בוקר. היא ממש משמאל לכניסה שלו).

ממליצה על הספר פספורט איטליה, של זאב יפת. לקחתי ממנו את רוב ההמלצות לטיול. מי שלא מכיר, רומא העתיקה היא בסופו של יום די קטנה. אפשר לחצות אותה בפחות משעה הליכה. כיוון שכך, ובהתחשב שהדברים שיש לראות אינם רק בתוך מוזיאונים אלא בחוץ – המזרקות, הפסלים, והבניינים עצמם, שלא לדבר על האוירה התוססת – כדי פשוט להביא נעלי ספורט טובות ולחרוש אותה ברגל. להלן בנקודות המקומות שהיינו בהם לפי סדר ההליכה:

יום ראשון:

כיכר ונציה (מרשימה מאוד. לא להתעצל ולהכנס ולעלות למעלה למרפסת לתצפית)

הפנתיאון (מדהים שהצליחו לבנות דבר כזה לפני אלפיים שנה, ושהוא שרד עד היום).

כיכר נבונה מה כבר יש להגיד שלא נאמר? כיכר מקסימה. מומלץ לעשות סיבוב.

קמפיו דה פיורי (שוק קטן וחביב. אבל בניגוד למה שחשבנו זה לא מסוג השווקים שאפשר לקנות בהם לאכול. יש שם דוכנים של פירות וירקות, פסטות ותבלינים וגם קצת תיקים וחולצות. שוק קטן וחביב, לא מעבר לכך).

צהרים אכלנו לא רחוק במסעדת

L'insalata ricca
כתובת: Largo dei chiavari 85

היתרון של המסעדה הוא בסלטים שלה. יש כ-40 סוגי סלטים (רק ירקות, או עם בשר, דגים, גבינות ועוד). מנת הסלט בהחלט יפה וגדולה כמנה עיקרית. אנחנו לקחנו סלט לכל אחד, ופיצה משותפת והיה מעולה.

אחרי שנתנו לרגליים קצת לנוח, המשכנו בדרכנו לבית הכנסת הגדול של רומא, שנמצא במה שהיה פעם הגטו של רומא (זה לא הגטאות של מלחמת העולה, אלא גטו עתיק. היהודים הגיעו לרומא כבר במאה הראשונה לפני הספירה, והתיישבו בה. בשנת 1555 החליט האפיפיור כי על היהודים לחיות במתחם סגור, והם יכלו לצאת ממנו רק במהלך היום. זה היה המצב עד איחוד איטליה למדינה אחת בשנת 1848, אז החובה לגור בגטו בוטלה. ליהודי רומא נוסח תפילה וסידור משלהם, והם אינם נחשבים אשכנזים או ספרדים, אלא פשוט רומאים (שכן היו שם לפני חורבן בית המקדש וגירוש היהודים מא”י). לרוב אנחנו לא הולכים לבקר בבתי כנסת בטיולינו השונים, אך הפעם הלכנו לראות, ואין מה לומר – אכן מרשים (לא נופל ביופיו מכל הכנסיות אליהן נכנסו). בקיצור מומלץ. הכניסה למקום עולה 11 יורו לאדם, וכוללת סיור קצר עם הסבר בבית הכנסת, וסיור עצמאי במוזיאון הצמוד (מוזיאון קטן וחביב).

ממול לבית הכנסת נמצא גשר פאבריצ'ו. נחצה אותו ונגיע לאי טיברינה, ומשם לרובע טראסטוורה. מהגשר המשכנו ישר כמה מטרים, ואז פנינו ימינה ברחוב via della lungaretta שהוא הרחוב הראשי החוצה את הרובע. לאחר הליכה ברחוב זה (המלא במסעדות וחנויות) הגענו לכיכר סנטה מריה אין טראסטוורה. הכיכר המרכזית של הרובע, בה נמצאת גם הכניסה הידועה. אכלנו גלידה (חייבים לפחות פעם ביום גלידה ברומא, אחרת כאילו לא היינו ברומא) ונכנסו לעשות סיבוב בכנסיה.

המשכנו לפארק ג'אניקולו Gianicolo הנמצא במעלה הגבעה בהמשך לכיכר. זו הליכה בעליה אבל לא להתייאש. תצפית ראשונה עשינו מהמזרקה, ואז פנינו ימינה והמשנו בדרך ג'יאניקולו עד לכיכר גאריבלדי, בה נמצאת אנדרטה של גאריבלדי על הסוס ומרפסת תצפית נהדרת.

בשלב הזה כבר הרגשנו היטב את הרגליים, וגם כבר נעשה מאוחר והתחילה השקיעה. לאחר התלבטות קלה החלטנו לחזור ברגל למלון (לא שבאת היו הרבה אפשרויות, כי לא ראינו מונית באיזור). חזרנו לעיר לא בדרך ממנה הגענו, אלא דרך גשר ponte principe שנמצא בהמשך הרחוב (היתרון שהפעם היינו בכיוון הירידה!). לאחר שחצינו את הטיבר פנינו שמאלה, ומול טירת סנט אנג'לו ימינה, ומשם כמעט ישר כל הזמן עד מזרקת טרווי. גילינו לאחר הטירה רחוב נחמד ( via dei coronari), לא עמוס מידי, עם חנויות של עתיקות, אמנות וכמובן בתי קפה וגלידריות.

ארוחת ערב אכלנו במסעדת That's amore, שלא רחוקה מכיכר טרווי. מומלץ בחום, אך כדאי להזמין שלחן אם אתם מתכוונים להגיע בשעות העומס (שבע עד תשע). אני שלחתי להם מייל יומיים קודם וקיבלתי במייל אישור על הזמן השלחן, שאכן חיכה לנו בזמן). אוכל איטלקי רומאי. כל מה שהזמנו היה טעים מאוד, כולל הקינוח.

יום שני:

את היום השני התחלנו בכנסיית סנטה מריה ד'אראקואלי, הנמצאת מאחורי כיכר ונציה, וליד גבעת הקפיטול. הכנסיה, כמו כל הכנסיות בהן היינו ברומא, יפה להפליא. לאחר מכן, ירדנו בגרם המדרגות חזרה לרחוב, ועלינו בגרם המדרגות שמימינו לכיכר קאמיפידוליו. הכיכר מוקפת במערך מרשים של ארמונות ופסלים בתכנונו של מיכלאנג'לו. נכנסו לארמון קונסרבאטורי בו שוכן מוזיאון המציג אוסף פסלים עתיקים, לרבות פסל הזאבה (אשר לפי האגדה גידלה את התאומים שהקימו את רומא). משם רצינו לחצות דרך הפורום לקולוסיאום, אבל מתברר שבניגוד לכל מה שקראנו, הכניסה כיום לפורום הרומאי עולה כסף, ולא ניתן להכנס מכיוון גבעת הקפיטול לפורום. לכן, ירדנו חזרה לרחוב, והלכנו לכיוון הקולוסיאום עד אשר הגענו לכניסה בתשלום לפורום. הכרטיס כולל את הפורום והקולוסיאום. ***אמנם היה תור לרכישת הכרטיסים בכניסה לפורום, אבל בדיעבד טוב שעמדנו אותו, כי התור בקולוסיאום ארוך פי 10 לפחות***.

עשינו סיבוב בפורום, ומשם המשכנו לקולוסיאום. אחד המבנים המרשימים ביותר ששדרדו מתקופת האימפריה הרומית.

היום השני אולי נראה קצר באתרים, אך כל אחד מהם דורש זמן רב. כשסיימנו את הסיור בקולוסיאום כבר היה אחרי שתיים בצהרים. מצאנו מסעדה נחמדה מול הקולוסיאום Ristoro della Salute, וחזרנו ברגל למלון.

בערב אכלנו במסעדה-פיצריה La sagrestia. המליץ לנו עליה בעל המלון. אכן מומלצת. הסביר שהפיצה הרומאית היא פיצה דקה במיוחד, ובמסעדה הזו עושים אותה כמו שהיו עושים בעבר. יש גם מנות נוספות למי שלא רוצה פיצה. כתובת:via del seminario 89 (שימו לב – סגור ברביעי). https://www.lasagrestia.com/

יום שלישי:

הפעם אנחנו הולכים לכיוון השני. התחלנו במדרגות הספרדיות. עלינו למעלה ופנינו שמאלה לכיוון פארק וילה בורגוזה. חשבנו להכנס לוילה מדיצ'י אבל התברר שהכניסה היא רק בסיורים מודרכים ולא רצינו לחכות חצי שעה אז ויתרנו. נכנסו לתוך הפארק, והסתובבנו בו. נכנסנו למוזיאון קטן שהיה בחינם. ראינו את האגמון עם הסירות פדלים. פארק נעים לסיבוב (זה לא סנטרל פארק… אבל עדין נחמד בעיר הומה וצפופה להיות בתוך פארק ירוק). בסיום הסיור בפארק הגענו למרפסת התצפית Terrazza del Pincio ומשם ירדנו ישירות לפיאצה דל פופולו. חזרנו לאורך רחוב via del babuino עד לכיכר ספאניה.

בערב אכלנו במסעדת מקרוני שבאיזור הפנתיאון. ראשית, כשמה כן היא. יש רק מנות פסטה ובשר. אין פיצה. דבר שני, הפסטה עשויה אל דנטה (אנחנו פחות מחבבים דרך עשיה זו). ודבר אחרון, המסעדה היתה מלאה, ולכן האפשרויות היו לשבת במרתף או בחוץ. אנחנו בחרנו במרתף בשל הקור שהיה בחוץ. אז מי שרוצה לאכול במסעדה, במיוחד בסופי שבוע, מומלץ להתקשר להזמין מקום.

צפיה במפה צפה במפת הפוסט

רוצה לעקוב אחר הבלוג של חגית איגרמן?

הפוסט הבא ›
טיול באצבע הגליל
מתוך הבלוג של חגית איגרמן
12-03-2019
אורלנדו - סנט אוגוסטין, נאסא (כייף קנברל)
אורלנדו - סנט אוגוסטין, נאס"א (כייף קנברל)
מתוך הבלוג של חגית איגרמן
26-10-2018
לכל הפוסטים של חגית איגרמן »