סין- לא מה שחשבתם

צבי וזוגתו יוצאים לטיול מקיף בסין. הם מגלים מדינה שונה לגמרי ממה שתיארו לעצמם: מודרנית, נקיה ומשגשגת. הם מבקרים באתרים הסטוריים לצד מודרניים, לומדים להכיר את העם הסיני השמח בחלקו ושמחים לאמץ את האנרגיות החיוביות שהוא מציע.
צבי מורגנשטרן
תמונה ראשית עבור: סין- לא מה שחשבתם
© גיל חן

בייג'ין

בשעות הערב המאוחרות של יום שבת נפגשנו, נפעמים ונרגשים בטרמינל 3, קבוצה מאורגנת של 15 מטיילים בלבד עם המדריך טומי שרון, לטיול המיוחל, שהמתנו לתאריך היציאה שלו זה מספר חודשים עם חוסר ידיעה מוחלט לגבי מה אנו הולכים לראות באמת. ניזונו רק מסיפורים ושמועות, שרק הגבירו את סקרנותנו לטיול זה. טסנו בטיסת אחרי חצות של אל על במטוס 767, די מרווח, טיסה של 9.5 שעות דרך מדינות בריה"מ לשעבר לכוון בייג`ין.

יום א` 9.4-
נחתנו בשעות הצהריים המאוחרות בבייג`ין ומיד התוודענו לסדר המופתי בשדה התעופה. לאחר קבלת מזוודות מהירה, נסענו למלון לאתנחתא קלה ובערב יצאנו לארוחת ברווז פקין במסעדה יפה. בפתח המסעדה קיבלו את פנינו מלצריות סיניות יפות בתלבושת המסורתית. בסמוך לשולחן בו התיישבנו עמד השף וחתך את האווז הצלוי לפנינו, שם התוודענו לראשונה לשיטת השולחן העגול ולזכוכית העגולה המסתובבת. על שולחן זה מניחים סוגי מאכלים שונים בכמויות לא גדולות, אך משביעות, אם הן מתחלקות באופן שווה בין 10 יושבי השולחן. הם טועמים מהכל בצלחת קטנה הנמצאת ליד כל סועד לצידי מקלות האכילה. חלק מאיתנו התנסה ב- chop stick הסיניים והתרגל לזה די מהר. תוך כדי הנסיעה למסעדת הברווז הפקין, ראינו את השדרות המרשימות עם שלל האורות המרצדים והנקיון בכל מקום, למרות המוני בני אדם. חזרנו למלון בו אוכסנו בקומה גבוהה ויכולנו לצפות מחלון החדר בתנועת כלי הרכב, שנעו במחלפים המרובים, בכבישים בני ארבע קומות, כאשר אחד נוסע מתחת לשני, מדהים כשלעצמו. נהנינו משינה ערבה בלילה הראשון בסין.

יום ב` 10.4
התחלנו את סיורנו בבוקר בכיכר הגדולה בעולם כיכר טיאנאנמן. התוודענו לעוצמות ולאנרגיה שכיכר זו מקרינה, תורים ארוכים של סינים מכל רחבי המדינה עומדים בסדר מופתי בכניסה למוזיליאום של מאו, ראינו את שער השלום הצפוני ואת האנדרטה בת 40 המטרים לזכר המהפכות משנת 1958. צפינו על העיר האסורה מבחוץ ועל המוזיאון ההיסטורי ואולם קונגרס העם.

ירדנו דרך מעבר תת קרקעי מפתיע בניקיונו לכוון העיר האסורה, מרכז השלטון של הקיסרות הסינית. זוהי עיר פנימית מוקפת חומה ש-24 הקיסרים אשר חיו בה מיעטו לצאת ממנה והעדיפו לשקוע בשלוות האופיום, השירה והתחביבים השונים. שושלת מינג האדירה היא זו אשר הקימה מתחם זה על אי עם תעלות מים מסביב כעיר סגורה ונצורה, שאף איש מבחוץ לא יודע מה מתחולל בתוכה. עברנו דרך שערים רבים, כמובן לא דרך השער המרכזי שבו היה עוברים רק הקיסר ופמלייתו האישית. חיי המסתורין של שושלת זו מתגלים לנו בזעיר אנפין. שוטטנו בין הארמונות עד למתחם מגורי הקיסרים והקיסרות, סמלי הדרקון בכל מקום, כס הדרקון הצהוב עם צבעי הזהוב הבוהקים, גרמי המדרגות המפוסלים בדרקונים, לאחר שסלע במשקל 200 טון הובא ממרחקים על משטחי הקרח בחורף תוך כדי דחיפתו למקום שבו פיסלו אותם, כדים ענקיים ומוזהבים לכיבוי השרפות, קנקנים גדולים לריחות הקטורת ופסלי צבים ועגורים, סגולה לאריכות ימים. טיילנו בין מגורי הקיסרים השונים ומשם המשכנו לגן הסיני, יותר נכון לומר לגן האבנים והסלעים הסיני, שבו סלעים טבעיים שקיבלו את צורתם מזרמי המים.

לאחר מכן טיילנו בריקשות בהוטונגים, אותן שכונות שמורות, שכרישי הנדל"ן לעולם לא יוכלו להניח עליהן את ידיהם. ביקרנו במתחם בית אופייני וכן הגענו לגן ילדים שבאותה העת ישבו מסביב לשולחנות ואכלו את ארוחת הצהרים, צלחת מלאה אורז, כמובן. המשכנו בטור הריקשות בסמטאות הצרות ובשוק המקומי שהרשים במיוחד. גשרים, אגמים מלאכותיים, פינות חמד לרוב, סין של פעם. אחרי ארוחת הצהרים המשכנו לכוון ארמון הקיץ. עם שדרת העמודים הציורית שהייתה מכוסה לשיפוצים, ראינו את ספינת השיש שלעולם לא שטה ואת אגם הדמה המלאכותי, שנבנה במיוחד כדי להראות מערך קרב ימי. עד כדי כך הגיע שיגעון הגדלות.

משם המשכנו לביקור במפעל הפנינים והתוודענו לתעשיית הפנינים במים מתוקים. הלחות בעיר גבוהה מאוד ומגיעה עד כדי 90 אחוז. משם נסענו למופע קלאסי של אופרת פקין המיוחדת במינה. סיור הערב הלילי עבר בשדרות העיר, ממש לאס וגאס, ובשוק האוכל הלילי, שם ראינו איך הדוכנים מסודרים בצורה מופתית ומוכרים בהם גלמי תולעי משי, עקרבים, תמנונים, סוסוני ים ומה לא. הריחות לא הלהיבו אותנו במיוחד. טיילנו במדרחוב המרשים עם חנויות הכל בו האדירות. האם זו סין? התפלאנו כולנו שחשבנו אחרת לפני כן. לסיום יום עמוס ומהנה זה נסענו לטיפול בנפשנו ובגופנו במסאז` רגליים מענג. נכנסנו 4 אנשים בחדר לחדרים מפוארים במיוחד עם טלוויזיה. השתטחנו על המיטה מעייפות ומסג`יסטיות סיניות צעירות ויפות עם המון כוח ואנרגיה, שלא הפסיקו לחייך במהלך כל הטיפול, עשו לנו מסאג`. יצאנו משם מרחפים באוויר ועם כוחות מחודשים. הגענו למלון מאוחר בלילה, אך קשה היה להירדם, הפעם מעיפות!!!.

יום ג` 11.4
השכמה מוקדמת ונסיעה למפעל תעשיית אבן "הירקן"- jade. התפעלנו מיכולת הביצוע והדיוק של האמנים המקומיים. משם המשכנו לדרך הרוחות, הדרך המסתורית אליה הגיעה פמליית הקבורה של קיסר המינג. כל הפמליה שליוותה אותו בחייו ליוותה אותו אל קבורתו. שדרה ענקית של עצי ערבה בוכייה, פסלי פילים, סוסים, אריות וכן פסלים של החכמים והמלומדים כשהם ניצבים משני צידי השדרה, כעין הצדעת כבוד לקיסר שעומד להיטמן באחת הגבעות לפי שיטת " הפאנג שווי". משם נסענו למתחם הקבורה עצמו בו קבורים 13 קיסרי המינג ובראשם הקיסר הגדול ביותר מבינהם: "יונגלה". ראינו מוזיאון קטן שבו מעט מוצגים של בגדי הקיסר ואשתו, כתרו, אשפתות החיצים ועוד. את ארוחת הצהרים אכלנו במסעדה הנמצאת במקום תעשית ה- Cloisioner, הכדים המרשימים מנחושת, כדים מצוירים ומאד מיוחדים.

לאחר ארוחת צהרים דשנה נסענו לחומה הסינית הגדולה, מפלאי העולם העתיק. זהו מפעל בניה בן כ-2000 שנה, שנועד להגנת הארץ מפני פולשים מהצפון. טיפסנו במעלה החומה, מי יותר ומי פחות. המוני מבקרים מסין, יפן וטייואן הולכים בקבוצות בתלבושת אחידה בסדר מופתי. לאחר החוויה הזו נסענו לבית החולים הסיני, כדי לקבל קצת מושג על הרפורמה הסינית, אוקפנטורה והצ`י- קונג. קיבלנו הסבר מצוות רופאים ופרופסור. ליד כל אחד התיישב רופא ואבחן את בעייתו הרפואית. הם הציעו במקביל תרופות שונות אשר חלק מאיתנו, שהתפלאו על האבחון המדוייק, רכשו. בערב יצאנו למופע אדיר של קונגפו במנזר שאולין המפורסם, מופע ייחודי שהרשים אותנו במיוחד. לאחר מכן יצאנו לבקר באזור הבילויים של הסינים: Ho-Hay, שם התוודענו לחיות הגדולה של העם השמח בחלקו, כולם רוקדים בחוץ בצוותא ונהנים.

הנגדז'ואו

יום ד` 12.4
התחלנו את הבוקר בסיור מרשים באתר מקדש השמים שבו התוודעו קיסרי המינג לגרמי השמים שהם לפי תפיסתם מווסתי העולם. למקדש השמים הגיעו הקיסרים בפמליה מרשימה כשכל התושבים מסתגרים בבתיהם לבל יראו את הקיסר במסעו זה. למתחם ההתוודעות הקיסר נכנס לבדו לאחר יומיים של צום קל ויום של צום מלא לטיהור הגוף לפני כניסתו להיכל והעלה מנחות אישיות. ראינו המוני פנסיונרים סינים שמוצאים לעצמם עיסוק בטאי צי`, ריקודים סלונים, משחקי חברה, אופרות בזעיר אנפין ומסג`ים אחד לשני. חיים ללא דאגה, זקנה ראויה לשמה. בכל פינה עומד שוטר ומביט שמאלה וימינה להפגנת נוכחות ולשמירת הניקיון והסדר.

לאחר ההסתערות על השוק המקורה Honchav וארוחת צהרים טסנו ל-הנגז`ו, אחת משבע הערים העתיקות בסין, המכונה "גן עדן עלי אדמות". טיסה של כשעה ודיילות יפות וחביבות. מיד בנחיתה המתין לנו נהג האוטובוס עם המדריך המקומי ותוך כ-40 דקות הגענו למלון. הכל מאורגן, מסודר ומתקתק להפליא. המזוודות תוך מספר דקות בפתח דלת החדר ואנו מתארגנים במהירות ליציאה תוך שעה. בערב יצאנו לאזור הפאבים והדיסקוטקים, אווירה מחשמלת, יפהפיות אמיתיות רוקדות לפנינו על הבמה ואנו מתענגים על שתיית בירה מקומית. חלק מאיתנו בחר ללכת לדיסקוטק הגדול המדהים SOS. כיף אמיתי.

יום ה` 13.4מיד עם בוקרו של יום התוודענו לעיר המדהימה והמיוחדת הזו: ניקיון, אגמים, גשרים מיוחדים, צמחיה מטופחת, עם תוסס ותנופה אדירה של בניה. לא לחינם נבחרה סין לארח את Expo התיירות והנופש לשנת 2006. ראינו את פגודת ששת ההרמוניות עם הגנים המרשימים, טיילנו בגנים סביב האגם המערבי ושטנו באגם המדהים הזה אותו מקיפים איים מרשימים מכל עבר, ממש תאווה לעיניים. היינו במקדש הבודהיסטי לינגיין (שהוקם לפי האגדה לאחר שנפל גוש סלע שהתעופף מהשמים מהודו). בודהות חצובות בסלע ובמערות, עם בודהה הצוחק והמוצר עצמו עם פסל בודהה העשוי מעץ קנפור ומצופה זהב, קטורת לרוב ונרות בשלל צבעים, הנזרקים לתוך חביות מיוחדות לאחר הבקשות והתחינות של המאמינים.

ראינו את מעלות הבודהיזם עם הרע עלי אדמות ועם הטוב, נכנסנו למקדש המרכזי וראינו את פיסול העם המרשים מאוד. משם נסענו למטעי התה הירוק, עם טרסות מהממות והבנו מדוע התה הירוק האמיתי יקר כל כך, עקב העבודה הקשה של קטיפת עלי התה ועיבודם. קיבלנו הסברים על מזיגת התה מסוגים שונים ועל יחס הכבוד שהוא מקבל בחברה הסינית. בערב יצאנו למופע מרשים של שושלת הסונג באתר מיוחד שנבנה עבור מורשת אותה שושלת מפוארת ובסיומו יצאנו לסיור בעיר העתיקה.

שנגחאי ושיאן

יום ו` 14.4
לאחר השכמה מוקדמת וארוחת בוקר במלון שמנו פעמינו לכיוון סוז`ו, השוכנת בדלתא של נהר היאנג-צה, עיר בת מליון תושבים, עיר הגנים והתעלות, שבה תעלות רבות בין הבתים, שנחפרו בכדי לחברם לתעלה הגדולה. תנופה אדירה של בניה בכל מקום, גשרים חדשים והמולה לרוב. התחלנו את הסיור בגני ליאו, שאותם בנה אדם אמיד לפני כ- 300 שנה. זהו גן סיני טיפוסי ובו עצי בונסאי מדהימים עם עיצובים משולבים יפהפיים, גשרונים, תעלות מים, אגמים קטנים ובריכות עמוסות לעייפה בדגי זהב בשלל צבעים. משם יצאנו לשייט מענג בתעלה הגדולה ובתעלות הקטנות, בהן ראינו את צורת החיים המיוחדת על המים. משם המשכנו לארוחת צהרים במפעל המשי, בו התוודענו לעבודה הקשה המושקעת בתעשייה זו. הסתערנו על שמיכות המשי ושאר המוצרים ממשי טהור ואיכותי. לאחר מכן נסענו לשנגחאי והתדהמה מהעוצמה של מבני הענק במטרופולין אדיר זה היתה רבה, עיירת דייגים קטנה שהפכה לכרך תוסס ביותר.

בערב יצאנו לשייט מהמם על מפרץ ההואנג פו עם תזמורת והרבה מצב רוח טוב, הצבעים המיוחדים של משחקי הניאון, המפרץ, רח` בווד עם המבנים הויקטוריאנים וגולת הכותרת האזור החדש pvdong. כולנו הודינו בסינוורם, בעוצמה וביופי של תכנון הבנינים המפוארים. עלינו למגדל הטלויזיה העגול עם תצפיות עזות ומרשימות וקינחנו בהסתערות על ה- K.F.C וכן המקדונלנד`ס. שמחים ומאושרים חזרנו למנוחת לילה ערבה בבית המלון.

יום שבת 15.4
התחלנו את הסיור ברובע היהודי לשעבר עם הכתובת בעברית, ראינו את בית הכנסת האשכנזי של יהדות גרמניה, שברחה לשנחאי עם עליית הנאציזם. משם נסענו לשוק שאן- יאן, שוק מעולה וכרגיל היתה הסתערות רבתי לקניות. משם עברנו למקדש הבודהיסטי שבו יש שתי בודהות מאבן הירקן, האתר עצמו יפהפה עם ריחות ממכרים של קטורת ומסורת מיוחדת במינה. לאחר מכן נסענו למוזיאון שנחאי, המהודר בצורה מיוחדת. כיף לבקר, לשוטט במוזיאון ולהתרשם מכל המוצגים, הפסלים, הקליגרפיות, הכלים מתקופת הברונזה, הריהוט הסיני ומה לא.

לאחר מכן נסענו לגני יו, האזור הסיני המרשים. ראינו גן סיני פרטי מתקופת שושלת המינג ורובע מיוחד עם בתים אותנטים מאותה תקופה. בהמשך שוטטנו עצמאית במדרחוב נאנג`ינג, מרכז האופנה הסיני. אם חשבנו שראינו הכול מבחינת העוצמה והתאורה, קיבלנו מכה נוספת של התפעלות. נפעמים ונרגשים מהמראות יצאנו למופע האקרובטיקה המרשים ביותר של מתעמלות סיניות בתרגילים נועזים ובתלבושות בשלל צבעים ססגוניים. לקינוח צפינו במופע המצמרר של 4 האופנועים "המתאבדים המשוגעים", לטעמנו. אכן מופע אדיר בסיומו של יום מהנה זה וחזרה לשינה עריבה במלון.

יום א` 16.4
טיסה לשיאן, בירתה העתיקה של סין בתקופת שושלת טאנג. מיד עם הגיענו נסענו לרובע המוסלמי עם המסגד והשוק המקורה, ראינו את פגודת אווז הבר הגדולה, שנבנתה על ידי נזיר שדאה בצניחת אווז בר מלהקה, במקום זה נראה בזה אות משמים. ביקרנו גם במרחצאות החמים. האוירה במקום מאפיינת את האזור המוסלמי, יותר שקט ופחות מואר ומצועצע. לקראת ערב אכלנו במסעדה יפה ארוחת ערב מצוינת ומסורתית בסגנון דים סאם. המסעדה מחולקת לחדרים קטנים ויפים והשולחן העגול הוא בקיבולת של עד 10 סועדים. המלצריות הסיניות עומדות ליד השולחן ודואגות בסבר פנים נאות להנעים את שהותנו. המשכנו לעשיית מסג` מעולה נוסח שיאן עם האבנים החמות המונחות עלינו ולאחר מכן יצאנו לצפות במזרקות המים האדירות בליווי מוסיקה באתר מדהים ליד פגודת אווז הבר שם מצטופפים המונים לקראת השעה בה מתחיל המופע המוזיקלי.

יום ב` 17.4
השכמה מוקדמת ב-5.00 ויציאה בחושך לשוק בהתעוררותו. צפרדעים, נחשים, סרטנים ומיני זוחלים שונים, צדפות ושאר מאכלי ים, מעניין ביותר. משם מיהרנו לטקס הנפת הדגל על ידי יחידה צבאית, שהלכה בצעדי ברווז מהוקצעים. לאחר מכן התמזגנו עם אנשי הטאי-צי והריקודים למיניהם בכיכר המרכזית. כבר התרגלנו לכך, כיף אמיתי להתעורר בבוקר ולקבל מיד אנרגיות חיוביות. חזרנו למלון לארוחת בוקר, הפעם מאוחרת מעט ולאחריה נסענו לאתר המרחצאות של פילגשו של הקיסר, אתר המעיינות המפואר והמיוחד, המלא בפרחים, מים וצמחיה. ראינו את החדר שבו היה במעצר בית צ`ן-קאי-שק עד לבריחתו לפורמוזה, טייוואן של היום.

משם המשכנו לאתר חיילי החימר "הטרה- קוטה", אתר קבורה של קיסר הצין, שאיחד את סין פחות או יותר לגבולות סין של היום לפני 2250 שנה, ולפי אמנותו הטאואיסטית בחר ללכת לעולמו מוקף ומוגן על ידי צבאו. אגדות רבות רווחו על המקום עוד לפני שנים רבות ורק לפני 30 שנה נחשפו הפסלים באקראי על ידי כפרי המקום. צפינו בסרט ולאחר מכן ראינו את החיילים ערוכים על ידי מפקדיהם בשטחים ענקיים, סוסיהם במדי שרד ובמערך קרב, כאשר מבין 6000 החיילים אין אחד הדומה למשנהו. ראינו גם את מוזיאון כרכרות הברונזה, כשהוא מפגין ידע מטלורוגי וטכנולוגי ברמה הגבוהה ביותר באותה תקופה. אכלנו ארוחת צהריים באתר עם אטריות עשויות לפנינו בצורה מיוחדת וכמובן המרק המיוחד ותור גדול של סועדים המבקשים לטעום ממנו. בערב יצאנו למופע בנוסח שושלת טאנג.

סצ'ואן

יום ג` 18.4
טיסה קצרה של כשעה לחבל סצ`ואן הפורה, הגדול, העשיר ומהיפים בסין, ארץ ארבע הנהרות. כבר ממעוף המטוס במבט מטה נראים טרסות התה והגידולים. לאחר התארגנות קצרה בשדה התעופה של צ`נגדו, בה אנו כבר מתורגלים, נהג אחר ומדריך מקומי אחר ומחיאות כפיים, אנו "רצים" לאוטובוס, הממתין לנו לקראת יום מסעיר חדש. אנו בנסיעה בכביש החדש שאותו הכשירו הסינים החרוצים רק לאחרונה, נופים מרהיבים, שטחי אורז, טרסות תה וגידולים לרוב. יום טיול מהנה בנופיו הפוריים ובאתריו המפורסמים של חבל סצ`ואן. הגענו אל המרכז הבודהיסטי החשוב לשאן, השוכן על גדות נהר הלין יאנג. במהלך שיט על הנהר ראינו את פסל בודהה הענק, הנישא לגובה 72 מטר והחצוב במצוק סלע אדום בגדת הנהר.

יצאנו מהשיט הקצר מכיוון נהר הלין וטיפסנו במספר מדרגות רב כדי להגיע לראש ההר ולהתרשם מקרוב מפסל אדיר ממדים זה. המשכנו אל אחד ההרים היפים באזור- אל מרכז בודהיסטי קדוש בנוף יפה ואווירה מיוחדת. פגשנו עולי רגל רבים בתלבושות מגוונות כשבידיהם פעמונים מצלצלים, נרות גדולים וכלים לפיזור קטורת ריחנית. טיילנו בין המאמינים וניסינו להבין מעט ממנהגיהם. משם האוטובוס הסיע אותנו למלון שלנו להתארגנות קצרה בחדר ולאחר ארוחת ערב יצאנו לסיור ריקשות אותנטי ברחובות הסואנים של העיר. המוני בעלי ריקשות הסתערו עלינו לסיור זה, האחד דוחף את השני. נסיעה מטורפת ובלתי זהירה מובילות הריקשות בתוך רחובות סואנים של כלי רכב שבנס לא מסתיימת בתאונה. ירד מעט גשם, אך גם זה לא הפריע לנו ללכת לבקר בשוק האוכל ההומה.

יום ד` 19.4
בבוקר יצאנו עם האוטובוס לבית המקדש לבודהיסטים, מקדש vaman, לנופים מדהימים, מפלי מים, הרים ממרחקים וערוצי נחל מרשימים. עלינו ברכבל ומשם המשכנו לביקור באתר המקדש המעניין ביותר בטיולנו. לאחר מכן ירדנו כ-3000 מדרגות בדרך מהממת, חלק מאיתנו נעזרו בסבלים שהורידו אותם בערסל ישיבה. כל זוג סבלים נושא בערסל/אלונקה את התייר והם יורדים בריצה במהירות מרחפת את כל 3000 המדרגות. הסבלים הסינים נמוכי קומה וצנומים עד כדי כך שקשה להאמין כיצד הם עומדים בנטל עבודה זה למחייתם. המקום הימם אותנו ביופיו והחוויה של ההליכה ברגל בדרך לא דרך הוסיפה נדבק חשוב להנאה. מידי פעם נראים הסוחרים הסינים עולים במדרגות ונושאים על כתפם את מרכולתם הכבדה ביותר. לאחר מנוחה קצרה המשכנו בנסיעה לביקור באתר הפנדות המוגן על ידי האו"ם, שנרתם להציל חיה אצילה ונדירה זו מהכחדה, היות והזיווג שלהם בעייתי. סיירנו באתר המרשים עם הפנדות הגדולות וראינו את הטיפול המיוחד שמוענק להם ולוולדותיהם. ראינו את הפנדות האדומות המיוחדות ולאחר הביקור בשמורה היתה הסתערות על הפנדות בדוכנים. בערב סעדנו באוניית הקרוזים מאבן ומשם המשכנו לסיור ערב ולמופע סצ`ואן מיוחד ביותר.

יום ה` 20.4
יצאנו בבוקר בדרך הארוכה ביותר בטיול, מרחק של 500 ק"מ, דרך כביש יפהפה עם טיפוח גנים מרשים לאורך קילומטרים. נופי סצ`ואן האדירים, אין פיסת אדמה אחת לא מעובדת והכל מעשה יד בלבד. הגענו לדאזו, למערת "באושאן", שבה אתר מיוחד שהתגלה לפני 20 שנה ובו פסלי בודהה חצובים בסלע. מדהים ביותר, אתר שהרשים לא פחות מאשר חיילי הטרה קוטה בשיאן. הגענו בערב לצ`ונגצ`ינג, המהווה כיום את העיר הגדולה בעולם, עיר מדהימה בעוצמה ובאקשן שבה. בניינים בני 70 קומות מוקמים תוך 8 חודשים בלבד, וכמו שנאמר מנהטן קטנה לעומתה. עיר זאת ממשיכה להתפתח במהירות עצומה וישנם מספר ישראלים שהריחו את ההשקעה במקום זה ורכשו דירת 3 חדרים 120 מ"ר בסך 45000 דולר בתשלומים!!. לאחר התארגנות קצרה במלון, יצאנו לכיכר העם בה חזינו במחזה שהימם אותנו, של אלפי רוקדים לצלילי מוזיקה ומזרקות מים, הרבה תאורה ססגונית ומה לא.......

גווילין והונג קונג

יום ו` 21.4- טיסה לגווילין
יצאנו בבוקר לסיור בתפר הנהרות הדאולין והיאנג צה, משם יוצאות ספינות לטיול שלושת הערוצים של היאנג צה. ביקרנו במוזיאון אתנוגרפי מעניין ביותר ומשם טסנו לגווילין. נסענו למערת חליל הסוף, מערת נטיפים לא מהמרשימות בעולם, אך הסינים המומחים לתאורה ידעו להאיר אותה, כך שהפכו אותה ממערת נטיפים יפה לנפלאה. משם המשכנו לגבעת חדק הפיל עם הגנים המרשימים מסביב, ביקרנו באוניברסיטה שבה משמרים את מורשת הציור הסינית וקיבלנו הדגמה מאחד הפרופסורים לגבי הציור הסיני ומרכיביו. בערב אכלנו ארוחת ערב דשנה במלון ויצאנו לדיג הקורמורנים הלילי שלא כולם היו שלמים לגבי ההנאה ממנו. על סירות הדייגים נמצאים מספר קורמורנים (כברווזים), כשעל צווארם שם הדייג טבעת. כאשר הם מבחינים בדג במים הם עטים עליו ומכניסים אותו לפה, אך עקב הטבעת אינם יכולים ליהנות ולאכול אותו, אז גרונם מתנפח והדייג שולף את הדג. בדרך כלל מדובר בדגים גדולים מאוד והם עושים מלאכת דיג טובה עבור דייגים אלו. משם המשכנו למיני סיור ערב עם הפגודות המלאכותיות שנבנו באגם מלאכותי ועם גשר השחרור המואר והתאורה המיוחדת הלילית של גווילין. לאחר מכן הלכנו למופע אקרובטיקה ושבטים מדהים וקינחנו עם שוק הלילה והמדרחוב.

יום שבת 22.4- גווילין, לונג שאנג
טיול שייט מהמם על נהר הליי, עם חדירות הסלע המדהימות מסביב, הג`מוסים, הכפרים והכפריים הנושקים לגדות הנהר, תמונות פסטורליות שנחרתו היטב בזיכרוננו. ירדנו בשן-פינג וטיילנו בתוך כפרים, נכנסנו לבתי הכפר הפשוטים וקיבלו אותנו בסבר פנים ובכבוד רב. חשנו את הקשר ההדוק בין האיכר המקומי לאדמתו. הגענו לעיירה הציורית יאנגשו, שוטטנו עצמאית ולאחר מכן אכלנו ארוחת ערב במלון פרדייז. בערב צפינו במופע מדהים הנקרא impression. זהו אחד מהמופעים המיוחדים ביותר בעולם, מתקיים על פני המים בחושך, מופע של מאות תושבים מקומיים ועם אורות ססגוניים. חזרנו מלאי הנאה למלוננו ודירגנו מופע זה כיפה ביותר שראינו עד כה.

יום ראשון 23.4- לונג שאן וטיסה להונג קונג
טיול משגע לטרסות האורז של לונג- שאן. אם חשבנו שראינו הכל, בא מקום זה וטפח על פנינו בחוזקה. נסיעה בנוף מהמם, החלפת האוטובוס למיניבוס לטיפוס למקומות הגבוהים ולכביש הצר המתפתל והליכה מענגת ברגל במספר מדרגות רב ביותר לתצפית על העמקים המוריקים וטרסות האורז המהממות, שאין יפות מהן. התוודענו לשבט האהו ( ארוכות השיער). הנשים לא גוזמות את שערן מלידתן ולאחר חתונתן הן אוספות אותו בקפידה רבה. הסתערנו על קניות אטרקטיביות ובערב חזרנו לגווילין לארוחת צהריים מאוחרת ומשם קדימה לשדה התעופה לטיסה להונג קונג. נחתנו בהונג קונג לאחר כשעה ישר לעוצמה מכל עבר ובערב יצאנו לסיור בשוק הלילה הענק של העיר, הסמוך למלון. המוני דוכנים של סוחרים המציעים את מגוון מרכולתם: ביגוד, מוצרי אלקטרוניקה שונים, צעצועים מיוחדים ודברים אחרים שזו הפעם הראשונה שאנו רואים. שוק זה פתוח עד 2 לפנות בוקר והומה מבקרים.

יום ב` 24.4- הונג קונג רבתי

בבוקר יצאנו לסיור מודרך בויקטוריה, נסענו בכביש וראינו את עשירי העם, בתים יוקרתיים ומכוניות פאר בדגמים הכי חדישים. לאחר מכן ירדנו להליכה ולתצפיות נפלאות על העיר מזוויות שונות, חוף הרחצה המיוחד והנאה עם פסלי הבודהות, שייט במפרץ אברדין בינות לספינות ומגורי הדייגים ותצפית מקרוב על מסעדת הדגים הגדולה בעולם ה-jumbo. משם עברנו למפעל התכשיטים בעיצובים מיוחדים של טובי האומנים ההונג- קונגים, הידועים מאד במיומנותם. לאחר מכן עצרנו בעיר והזמנו משקפיים ומוצרי אלקטרוניקה. בערב יצאנו לסיור ערב מדהים, למלון paninsvla ולשירותים המרהיבים בקומה ה-26. בהמשך הפלגנו במעבורת starfeary וחצינו את המפרץ המהמם עם האורות של רבי הקומות המהממים. לאחר מכן עלינו במדרגות הנעות למקומות הבילוי, ונסענו ברכבת ה- tram, בזווית של 60 מעלות לויקטוריה, לתצפית על העיר. בזמן הנסיעה נראו הבניינים לאורך הדרך בזויות של 60 מעלות גם כן. התרשמנו ממסעדת ה-jumbo עם התאורה המיוחדת בלילה ומהכיכר שבו נמצא הפסל הסביבתי דמוי פרח מוזהב, שהוענק על ידי סין לעם בהונג קונג לרגל האיחוד.

יום ג` 25.4- הונג קונג
בעוד יתר חברי הקבוצה מתכוננים לחזור ארצה, נשארנו אני ואשתי עוד 2 לילות בהונג קונג על מנת לסייר בקצב איטי יותר היכן שרצינו וכמובן לנוח מהטיול המשגע לפני חזרתנו ארצה.